Morgenbladets topp 100 liste

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.349
Antall liker
10.976
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Roberten skrev:
Burnt_Island skrev:
Roberten skrev:
(og My Midnight Creeps er bare helt middels)
(men fortsatt bedre enn Madrugada syns jeg etter å ha hørt meg mett inntil alle låtene ligner på hverandre)
Helt enig.

Ja jøss, Let Them Eat Cake er fin den, bevares. Men ikke i nærheten av Demon Box, Timothy, Blissard. Derfor jeg synes det var et snedig, ikke snodig, valg.
Burnt_Island skrev:
Det er da fortsatt plass til alle de du nevnte høyere på lista. ;) Susanna liker kanskje de mere "nyforelska" motorpsychosene...
Godt poeng. Og de kommer nok. En eller to av av de i hvert fall. Og det skal bli interessant å se hvilke periode som kommer høyest. For meg var Let Them Eat Cake det siste hørbare fra den kanten, men jeg registrerer at en drøss av mennesker synes at de siste skivene har vært bra også.

EDIT: sitatkluss.
At Sverre Knudsen fra TAV også holder Let Them Eat Cake for best er minst like snedig..
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
impulse skrev:
Apropos Vazelina; Mils B. Kvam, som har produsert både dem, Big Bang, Flying Norwegians og ganske mye annet, kaller Eldar Vågan "Den elektriske Prøysen".
Jeg visste ikke at Eldar Vågan er en robot. Trodde han var en av oss i menneskerasen. Så lett er det å ta feil. I stand corrected.

Ellers har jeg kommet fram til at slike lister er egnet til å gjøre meg i dårlig humør. Musikk kan ikke kvantifiseres, og slike lister fremstår alltid som meningsløse for meg etterhvert. De sier meg ingenting, og jeg får ingen glede av å eie en viss prosent av de platen som listes opp som gode.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Jeg merker at jeg blir mer og mer begeistret for Knut Schreiners skriverier. Husker jeg ikke feil har han skrevet om to(tre) album på listen så langt, og det han skriver gir god mening for meg. Det er ikke nødvendigvis hverdagskost.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Roberten skrev:
Jeg merker at jeg blir mer og mer begeistret for Knut Schreiners skriverier. Husker jeg ikke feil har han skrevet om to(tre) album på listen så langt, og det han skriver gir god mening for meg. Det er ikke nødvendigvis hverdagskost.
Plate- og konsertanmeldelser gir mening isolert sett, men lister gir ingen mening. Det må ligge en form for matematisk logikk bak en slik liste, og det fungerer ikke for meg. Ingen kan være helt enige i slike lister, men likevel kjenner jeg et par som bygger samlingen sin basert på slike lister. En jeg kjenner fant fram til alle plater som har fått fem eller seks på terningen siden åttitallet, og har kjøpt alle han kommer over på nett. Nå har han roet ned, for det ble plutselig veldig mange etter at konen døde.

Men altså, ja, en god anmeldelse gir mening. Lister gir liten mening.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Anmeldelser, uansett av hva, gir for meg kun mening om anmeldeleren har nogenlunde de samme referanserammene og bruker noen av de samme "knaggene" til å henge ting på som meg. Habermas og alt det der.
Jeg synes Morgenbladets liste, som tydeligvis trøbler deg så, er en artig sak, fordi det nå og da dukker opp album jeg aldri har
a)hørt om
b)brydd meg noe om da de kom
og siden jeg leser det de har skrevet om de forskjellige albumene gir det meg en potensiell mulighet til å oppdage noe nytt

og for eksempel fordi jeg har oppdaget at jeg synes Schreiner er en dyktig skribent.

Hvilke album som er på listen, og hvilken plass de eventuelt havner på bekymrer jeg meg mindre for. Med det tidligere nevnte unntaket om at det hadde vært artig om Fem Fyrer Med Ved var med på den.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.349
Antall liker
10.976
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
@Roberten - Han har skrevet om 3 album så langt(Smugglers, Sereena-Maneesh og na na na na) og jeg er enig med deg. Schreiner skriver godt. En av de bedre musikkskribentene vi har nå til dags.

Roberten skrev:
og siden jeg leser det de har skrevet om de forskjellige albumene gir deg meg en potensiell mulighet til å oppdage noe nytt
@baluba - dette er grunn nok til å bry seg om denne lista. (egentlig litt fascinerende at denne lista "plager" deg sånn. Kanskje du er for opptatt av ranking? ;))
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Burnt_Island skrev:
@Roberten - Han har skrevet om 3 album så langt(Smugglers, Sereena-Maneesh og na na na na) og jeg er enig med deg. Schreiner skriver godt. En av de bedre musikkskribentene vi har nå til dags.

Roberten skrev:
og siden jeg leser det de har skrevet om de forskjellige albumene gir deg meg en potensiell mulighet til å oppdage noe nytt
@baluba - dette er grunn nok til å bry seg om denne lista. (egentlig litt fascinerende at denne lista "plager" deg sånn. Kanskje du er for opptatt av ranking? ;))
Det er ikke denne listen spesifikt som plager meg, men etter 30 år med lesing av slike lister er jeg ganske lei av hele konseptet. Måten å tenke på, rett og slett. Men at en liste kan ha en funksjon som rådgivende liste for folk skjønner jeg, men det dykker opp så mye musikk på min vei uansett, blant annet her på sentralen. Jeg liker bedre å følge med på Hva hører du på nå? en slike rangeringer. Det er mer selve ideen jeg har fått opp i halsen gjennom tidene, for det er jo ikke første liste av sorten.

Men når listene blir så store som tusen eller fem hundre album, da begynner de å bli virkelig nyttige. Opp til hundre kjenner jeg de fleste albumene, og får ikke så mange tips at det er verdt det. Men går vi opp noen hundre prosent så begynner det å bli et utbytte av det. Men som konsept så er slike lister kun egnet til å bekrefte god smak. Det morsomme er at plater som gir blitt ut nå vil bli sett helt annerledes på om tyve år. Plater som kom ut for tyve år siden har en helt annen status i dag. Plater vil rykke inn på listen etter mange år, mens andre faller ut. Sett bort fra en bunke udiskutable listegjengangere er det litt ut og inn, opp og ned, alt etter hva som er kosher pt.
 
Topp Bunn