Montana

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AKA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    6
    Ingen Montanatråd ??? Regner med det er flere meg som har oppdaget disse fortreffelige høyttalerne. Flott om andre deler bilder, og erfaringer om Montana.

    Jeg spiller selv med en Lyngdorf TDA2200 med roomperfect som integrert forsterker og dac...

    legger ved et lånt bilde av mitt par:
     

    Vedlegg

    AKA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    6
    Montana SPI:

    1 - 1" tweeter
    1 - 4" midrange
    2 - 7" woofers
    Dimensions: 41" x 13" x 14"
    Frequency Range: 30 Hz to 30 kHz +/- 1.5 db
    Efficiency: 89 dB/2.83V@1M
    Crossover points: 300 Hz and 3500 Hz
    Crossover roll of: 24dB/Octave Acoustical
    Nominal Impedance: 5 Ohms
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Hei,flotte greier disse Montana-greiene,ser ut som utsøkt byggekvalitet :) Har lest div tester av dem,men nu vil æ høre fra en som eier disse;Hvordan låter disse klangmessig? Hadde vært greit med sammenligning med andre kjente ting ;) Er disse dønn "nøytrale" eller på den "varme" eller "kalde" sia? Det æ spør om e kanskje om de er tilgivende mht innspillinger eller nådeløse.Er alt spillbart? Eller blir det for mye avsløring av programmaterialet? Håpe ikkje spørsmålene virker dumme ::) Bare lure på om disse er "snille" monitorer ;) Ellers,er de vanskelige å drive? Eller må det kraftig skyts til ;D

    mvh Filip
     

    AKA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    6
    F.E. skrev:
    Hei,flotte greier disse Montana-greiene,ser ut som utsøkt byggekvalitet :) Har lest div tester av dem,men nu vil æ høre fra en som eier disse;Hvordan låter disse klangmessig? Hadde vært greit med sammenligning med andre kjente ting ;) Er disse dønn "nøytrale" eller på den "varme" eller "kalde" sia? Det æ spør om e kanskje om de er tilgivende mht innspillinger eller nådeløse.Er alt spillbart? Eller blir det for mye avsløring av programmaterialet? Håpe ikkje spørsmålene virker dumme ::) Bare lure på om disse er "snille" monitorer ;) Ellers,er de vanskelige å drive? Eller må det kraftig skyts til ;D

    mvh Filip
    Skal prøve å svare så godt jeg klarer:) mine observasjoner er kun gjort i samspill med den nevnte Lyngdorfen i ett spesifikt rom. Det er klart det er utfordrende å skille ut høyttalerens bidrag totalt fra de andre to faktorene (rom og elektronikk). En fordel er at jeg har hatt en del andre høyttalere med samme forsterker, og en annen med samme rom og forsterker. Om det er relevant har jeg nå hatt høyttalerne i seks uker.

    Du spør spesifikt om klang: Jeg mener det er den er ganske så nøytral i klangbalansen. Opplevelsen av nøytral klang henger nok nøye sammen med homogeniteten i hele frekvensspekteret, her er det ingenting som stikker ut. SPIene kvitterer med en utrolig flott sammenheng mellom bass, mellomtone og diskant. Bassen er dyp i forhold til størrelse og bestykkelse. i tillegg er den meget detaljert og nyansert, samtidig som bassen er engasjerende, med tilstrekkelig "slam" ;D Mellomtonen kjennetegnes som resten av spekteret av attack og dynamikk i bøtter og spann!! diskanten er luftig og lett, og overgangen her er sømløs....

    jeg vil summere med å si at dette er en høyttaler som virkelig lurer frem rockefoten hos undertegnede:)

    Håper svaret var litt matnyttig:) Anbefaler deg virkelig å låne øret til Montana:)
     

    AKA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    6
    Ser jo at du spør om del annet også ;D

    Om de er for avslørende?

    Jeg mener ikke det, og jeg spiller med en relativt "nøytral" forsterker/ kilde. Det er nettopp nøytraliteten og det høye detaljnivået som skaper litt av opplevelsen. Personlig mener jeg at detaljnivå og nøytralitet henger en god del sammen med det vi haifainørds kaller nærhet og tilstedeværelse.... Noe jeg se på som en meget viktig egenskap ved en høyttaler.

    Må vel legge til en ting til, selv om det ikke var et av spørsmålene dine. En de egenskapene som virkelig slår meg da SPI kom inn i stua er det STORE lydbildet, både i bredde, dybde og ikke minst i høyde.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Må vel legge til en ting til, selv om det ikke var et av spørsmålene dine. En de egenskapene som virkelig slår meg da SPI kom inn i stua er det STORE lydbildet, både i bredde, dybde og ikke minst i høyde.


    [/quote] Hmm :eek: tankeleser også du ;D Akkurat det e noe æ liker :D Høres veldig bra ut det du sier,har vel tenkt lenge på noe fra Montana vess æ skulle bytte,trur de har størrelsen og pondusen i lyden som æ kreve 8) Ville bare få bekreftet at disse spiller musikk og ikkje dissekere musikken.Jævli kjipt med greier som kun akseptere platene med kanonlyd.Og som du også sier;De får fram rockefoten! Akkurat det va veldig beskrivende førr noe æ kunne levd med,e ikkje ute etter den ultimate "flinkisen" ;D Fikk bra beskrivelser,takk førr det ;)

    mvh Filip
     

    Mman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    148
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    11
    En god venn her - over flere år. Kommer tilbake med bilder og info senere! :D
     

    Mman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    148
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    11
    Hei Montana venner :)

    "Montana-eventyret" mitt startet med at jeg hørte SP på messa i Horten i 2002 (..tror jeg årstallet var) og syntes lyden var den beste jeg hadde hørt…! Så fikk jeg høre EPS på den samme messen - og var solgt. Bare måtte ha Montana… :)


    EPS

    Høyttalerene kom i hus kort tid etter. EPS’ene eide jeg i 4-5 år og jeg hadde ingen planer om å bytte, inntil jeg så en annonse på EPX...


    EPX

    Da ble fristelsen for stor, jeg kjøpte dem og de blir værende inntil jeg eventuelt får råd til XPS Signature, som jeg tror vil være den siste høyttaler jeg eier...og det sier vel nok om hva jeg mener om Montana ;D
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.906
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Montana - ja visst ! Like fornøyd enda med mine Montana XP. Faktisk det første paret som ble solgt i Norge. Gjengir stort sett hva du forer de med, uforvrengt og usminket. Svakheter i kjeden blir således avslørt.

     

    Mman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    148
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    11
    soundscape; hva kjører du av forsterkeri? ..og ellers? XP'ene dine er flotte :) har forøvrig samme erfaring som deg, svakheter i kjeden blir avslørt, og bedre utstyr i forkant gir store gevinster ;D
     

    AKA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    6
    Flotte anlegg, Mman og Soundscape! Jeg må nok leve med lillebroren(søsteren) en stund til :) Neste oppgradering for min del blir å teste med annen effekt.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.906
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    SPI er ingen dårlig høyttaler. Lekre er de også i sort pianolakk. Synes Montana fortjener større oppmerksomhet.
     

    Mman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    148
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    11
    SPI er vel etterfølgeren til SP, en høyttaler som gjorde at jeg fattet umiddelbar interesse for Montana på den tidligere omtalte messen. EPS stod ved siden av - og jeg trodde det var de som spilte, helt til jeg ble gjort oppmerksom på at det var SPene! Ellers er forsterker utvilsomt meget viktig, Lyngdorfen er sikkert meget bra, men det kan hende at noe annet hadde vært bedre :) Spiller selv på Gryphon Diablo, en meget god match, den får virkelig frem det som bor i EPXene.
     

    Mman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    148
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    11
    Når det gjelder oppmerksomhet, ja Montana hadde fortjent å fått mer, kanskje problemet er at det kun er en forhandler i Norge, highend.no, og at den ikke befinner seg i Oslo? Bare spekulasjoner fra min side... Flere av modellene har fått svært gode tester i anerkjente tidsskrifter som f.eks. Stereophile. Forøvrig er ikke dette en produsent som reklamerer for sine produkter - ihvertfall er det meget begrenset, og det har vel med budsjetter og / eller policy å gjøre. Etter min oppfattning vil jo reklamekostnadene til syvende og sist vanligvis betales av sluttkunden i form av høyere priser...men det er likevel synd Montana ikke er mer kjent, da dette er produkter av svært høy standard - på alle måter!
     

    AKA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    6
    Mman skrev:
    ...Lyngdorfen er sikkert meget bra, men det kan hende at noe annet hadde vært bedre :)
    Til uken får jeg en Classe CA401, blir spennende ;D

    Rated output power: 8 Ohm load 400 W (1600 W)
    Stereo (mono) 4 Ohm load 800 W (2400 W)
    Frequency response: 20Hz to 20KHz –0.1 db
    Sensitivity: 2.0 Volts in for rated output
    Input Impedance: 75 KOhm
    Output Impedance: 0.01 Ohm
    Gain: 29.02 db
    S/N Ratio: 137 dbr
    THD + N: 0.002%
    Power consumption (idle): 360 W
    Dimensions: w: 19 x d: 23 x h: 9 1/2"
    Weight: 130 lbs
     

    Mman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    148
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    11
    AKA skrev:
    Mman skrev:
    ...Lyngdorfen er sikkert meget bra, men det kan hende at noe annet hadde vært bedre :)
    Til uken får jeg en Classe CA401, blir spennende ;D

    Rated output power: 8 Ohm load 400 W (1600 W)
    Stereo (mono) 4 Ohm load 800 W (2400 W)
    Frequency response: 20Hz to 20KHz –0.1 db
    Sensitivity: 2.0 Volts in for rated output
    Input Impedance: 75 KOhm
    Output Impedance: 0.01 Ohm
    Gain: 29.02 db
    S/N Ratio: 137 dbr
    THD + N: 0.002%
    Power consumption (idle): 360 W
    Dimensions: w: 19 x d: 23 x h: 9 1/2"
    Weight: 130 lbs
    Har tro på at det kan bli en bedre match enn din nåværende, på basis av egen erfaring av med digitale forsterkere kontra AB...la oss vite resulatet da :)

    R.H.: Et imponerende oppsett du har :D
     

    G.A.G.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2006
    Innlegg
    475
    Antall liker
    68
    Sted
    Vestfold
    På tide med en Montana-tråd! :D
    Har selv EPS 2, og er svært fornøyd! :D
    Kan anbefale å prøve Electrocompaniet AW 250R. Driver EPS 2 uten problemer! Prøvde forøvrig brokoblede Abrahamsen, og det låt rett og slett ..... flatt. Koblet tilbake til min AW 250R, og plutselig ble det liv i leieren!
    Se forøvrig avforum for bilder +++.

    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/G.A.G.
     

    Vedlegg

    G.A.G.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2006
    Innlegg
    475
    Antall liker
    68
    Sted
    Vestfold
    F.E. skrev:
    Hei,flotte greier disse Montana-greiene,ser ut som utsøkt byggekvalitet :) Har lest div tester av dem,men nu vil æ høre fra en som eier disse;Hvordan låter disse klangmessig? Hadde vært greit med sammenligning med andre kjente ting ;) Er disse dønn "nøytrale" eller på den "varme" eller "kalde" sia? Det æ spør om e kanskje om de er tilgivende mht innspillinger eller nådeløse.Er alt spillbart? Eller blir det for mye avsløring av programmaterialet? Håpe ikkje spørsmålene virker dumme ::) Bare lure på om disse er "snille" monitorer ;) Ellers,er de vanskelige å drive? Eller må det kraftig skyts til ;D

    Montana er meget nøytrale og dønn presise, uten festpukkel i bassen, noe som gjør bassen veldig hurtig. Da kan man "leke" seg med signaturen gjennom elektronikken. Ønsker man en varm signatur, velger du varm elektronikk osv. Høyttalerne kvitterer med det som driver dem. De kan stå ganske nære bakvegg uten problemer i bassen, noe som jo er veldig bra for våre bedre 7/8 deler. Dybdeperspektivet faller heller ikke sammen. Ganske lette å plassere totalt sett. Jeg har EPS 2, og har merket at når jeg fikk på AW 250R ble det fantastisk liv! Så det lønner seg å ha en strømsterk forsterker, altså stor strømforsyning og godt med ladelytter.
    Har hørt de fleste modellene, og er imponert over hvordan dynamikkfilosofien og homogeniteten drypper gjennom alle modellene.





























































    mvh Filip
     

    AKA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    6
    G.A.G. skrev:
    ...Så det lønner seg å ha en strømsterk forsterker, altså stor strømforsyning og godt med ladelytter...
    mvh Filip
    Skriver under på dette! Har fått spilt noen dager nå med nye effekt; en 60 kilos tass...
    Forskjellen er ganske enrom :eek: Hadde aldri forventet så stor endring i bassen...
     

    G.A.G.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2006
    Innlegg
    475
    Antall liker
    68
    Sted
    Vestfold
    Nå som du har fått prøvd ut Classè, fortell mer om lytteintrykk. :)
     

    AKA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    6
    G.A.G. skrev:
    Nå som du har fått prøvd ut Classè, fortell mer om lytteintrykk. :)
    Den største forskjellen ble i bassen. Bedre kontroll og mer sprut ;D Elllers ble øvre mellomtone noe "mykere og mer organisk". Musikken "løsner" nok noe mer fra høyttalerne (om det gir noe mening).

    Mvh
     

    Mman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    148
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    11
    Er nå blitt den stolte eier av et par XPS ;D Gjenstår bare å finne / få på plass forsterkeren som yter dem full rettferdighet. Dette er mitt tredje (og beste) par Montana høyttalere - og sannsynligvis det siste..! :)
     

    AKA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    6
    Mman skrev:
    Er nå blitt den stolte eier av et par XPS ;D Gjenstår bare å finne / få på plass forsterkeren som yter dem full rettferdighet. Dette er mitt tredje (og beste) par Montana høyttalere - og sannsynligvis det siste..! :)
    Gratulerer så meget!! Er det mulig å be om noen bilder:)?

    Hvilken forsterkerløsning endte du opp med?
     

    AKA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    6
    fra Stereophile 14.01.10:

    "a new, long-travel 10” Revelator woofer, a wide-range, 4” Illuminator midrange unit, and the Danish company's new pressure-formed beryllium-dome tweeter. Price will be $29,500/pair."
     

    Vedlegg

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.906
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    De nye "Sammy" høyttalerene ser spennende ut. Helt nytt kabinett-design, samt elementer fra Scanspeak.





    Stereophile : PBN's new speakers feature an enclosure formed from CNC-machined MDF layers, with an interior surface intended to minimize standing waves.
     

    Mman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    148
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    11
    AKA skrev:
    Mman skrev:
    Er nå blitt den stolte eier av et par XPS ;D Gjenstår bare å finne / få på plass forsterkeren som yter dem full rettferdighet. Dette er mitt tredje (og beste) par Montana høyttalere - og sannsynligvis det siste..! :)
    Gratulerer så meget!! Er det mulig å be om noen bilder:)?

    Hvilken forsterkerløsning endte du opp med?
    Mange takk :) Er storfornøyd! Kan virkelig anbefale XPS. For å få dette til økonomisk måtte jeg velge en billigere forsterkerløsning enn den jeg hadde, og har kjøpt en brukt BAT VK-500 effektforsterker - dette ser dog ut til å fungere meget bra - skal riktignok gjøre litt "fintuning" med kabler for å få kombinasjonen optimal. Legger inn bilder senere :)
     

    Mman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    148
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    11
    De nye høyttalere ser veldig spennende ut - er dette etterfølgeren til EPS mon tro..? Må si at dagens kabinett, felles for alle modeller, fungerer svært godt - jeg opplever ekstremt lite kasselyd og resonans, så jeg blir overrasket om PBN går bort fra denne løsningen... Spennede med nyheter er det uansett!
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.906
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Enig i at dagens kabinettløsninger fungerer meget bra og oppleves som stendøde. Det er dog veldig mye håndarbeid, og det virker som de nye kabinettene er mere maskin-fremstilt.

    Til Mman - gratulerer med XPS !
     

    Mman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    148
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    11
    Takk soundscape :) Her er noen bilder - de yter ikke høyttalerene rettferdighet - vanskelig å ta gode bilder siden det er sort pianolakk...



     

    KentOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Innlegg
    360
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Hei Montana-venner!

    For dere som har hørt begge, hvor føler dere de største forskjellene er å hente på EPS2 vs EPX? Og er det noen her som har prøvd Pass Labs forsterkere på noen av disse modellene, eventuelt har en formening om hvordan dette ville spilt sammen? Har veldig sansen for Pass Labs, å nå ser jeg på muligheten for at det kan komme ett forsterkersett fra denne produsenten i hus litt på sikt.

    Har flere ganger vurdert Montana høyttalere, men de har alltid blitt utelukket. Nok en gang myser jeg rundt 8)
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Spennende den "Sammy"-kassen!

    Man slipper kanskje unna med tilnærmet null dempemateriale?
     

    Mman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    148
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    11
    KentOve skrev:
    Hei Montana-venner!

    For dere som har hørt begge, hvor føler dere de største forskjellene er å hente på EPS2 vs EPX? Og er det noen her som har prøvd Pass Labs forsterkere på noen av disse modellene, eventuelt har en formening om hvordan dette ville spilt sammen? Har veldig sansen for Pass Labs, å nå ser jeg på muligheten for at det kan komme ett forsterkersett fra denne produsenten i hus litt på sikt.

    Har flere ganger vurdert Montana høyttalere, men de har alltid blitt utelukket. Nok en gang myser jeg rundt 8)
    Hei,

    jeg har hatt EPS(1) og EPX. Jeg opplever at det er veldig lik klangsignatur i samtlige Montana modeller jeg har hatt, men de største forskjellene mellom disse etter min personlige oppfatning vil jeg si er følgende:

    EPX sin bassgjengivelse er massiv, tørr, og svært kraftig. Er det virkelig heftig bass i musikken eller på filmen gjengis det helt uproblematisk og med full kontroll (krever sitt av forsterkeren også da naturligvis). Når det er sagt har EPS også meget god bassgjengivelse.
    EPS (1 og 2) gjengir musikken med enda større rom og "høyde" grunnet konfigurasjonen av elementene enn det EPX gjør.

    Pass har jeg ikke prøvd på Montana, så det kan jeg ikke uttale meg om, men dette er jo et svært anerkjent merke så jeg antar det kan fungere bra.
    Om du har lyst på en prat så send meg en PM med ditt telefonnummer. Ellers vil jeg anbefale deg en prat med Morten hos highend, han kan Montana og er ikke selger som "pusher" på noen ubehagelig måte slik man har opplevd andre steder...

    Mvh Mman :)
     

    Mman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    148
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    11
    Audiodidakt skrev:
    Spennende den "Sammy"-kassen!

    Man slipper kanskje unna med tilnærmet null dempemateriale?
    Ja - spennende. Løsningen som er brukt fram til nå (asymmetrisk heksagon / ekstremt avstivet kabinett) fungerer veldig bra, men er arbeidskrevende - så det kan være at denne løsningen er god eller meget god - og kanskje rimeligere å produsere, som også andre her har vært inne på...
     

    G.A.G.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2006
    Innlegg
    475
    Antall liker
    68
    Sted
    Vestfold
    Har også hørt begge, og synes Mman har truffet spikern. EPS 2 leverer et høyere lydbilde, og med større rom, men ikke samme basskapasitet. EPX er i så måte vannvittig god. De har alikevel så og si helt lik klang, og lyd forøvrig, så her er det rom og egne preferanser som tilslutt avgjør. Dersom de skal stå i et rom større enn 30 kvm, er nok EPX å foretrekke med tanke på bass. Alle Montana-høyttalere jeg har hørt kan stå tett inntil bakvegg uten at bassen blir grusom.

    Mvh
    Andreas



    KentOve skrev:
    Hei Montana-venner!

    For dere som har hørt begge, hvor føler dere de største forskjellene er å hente på EPS2 vs EPX? Og er det noen her som har prøvd Pass Labs forsterkere på noen av disse modellene, eventuelt har en formening om hvordan dette ville spilt sammen? Har veldig sansen for Pass Labs, å nå ser jeg på muligheten for at det kan komme ett forsterkersett fra denne produsenten i hus litt på sikt.

    Har flere ganger vurdert Montana høyttalere, men de har alltid blitt utelukket. Nok en gang myser jeg rundt 8)
     

    KentOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Innlegg
    360
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Mman skrev:
    Hei,

    jeg har hatt EPS(1) og EPX. Jeg opplever at det er veldig lik klangsignatur i samtlige Montana modeller jeg har hatt, men de største forskjellene mellom disse etter min personlige oppfatning vil jeg si er følgende:

    EPX sin bassgjengivelse er massiv, tørr, og svært kraftig. Er det virkelig heftig bass i musikken eller på filmen gjengis det helt uproblematisk og med full kontroll (krever sitt av forsterkeren også da naturligvis). Når det er sagt har EPS også meget god bassgjengivelse.
    EPS (1 og 2) gjengir musikken med enda større rom og "høyde" grunnet konfigurasjonen av elementene enn det EPX gjør.

    Pass har jeg ikke prøvd på Montana, så det kan jeg ikke uttale meg om, men dette er jo et svært anerkjent merke så jeg antar det kan fungere bra.
    Om du har lyst på en prat så send meg en PM med ditt telefonnummer. Ellers vil jeg anbefale deg en prat med Morten hos highend, han kan Montana og er ikke selger som "pusher" på noen ubehagelig måte slik man har opplevd andre steder...

    Mvh Mman :)
    Flott at det svares så raskt her inne på Sentralen, det er hyggelig!

    Har vært litt på "bytte-bølgen" den siste tiden, men ønsker å komme i mål med mitt neste anlegg, hvertfall for en stund ;D At Montana leverer generelt meget imponerende bass, er noe jeg har fått med meg og selv hørt på en av de mindre Montana modellen de spilte på i Horten i fjor. Men, hvordan fungerer det oppover? Tenker da på diskanten. Jeg er livredd for å havne opp med en diskant som er for pågående/hissig. Har du/dere gjort opp en formening om elektronikk det bør styres bort i fra, når det gjelder Montana ?

    Jeg leste forresten en test av EPS2-Signature i Hjemmekino for noen dager siden, og da ble det skrevet følgende: "Montana EPS2-Signature er noe så sjeldent som en lettplassert, lettdreven og uhyre velspillende high-endhøyttaler." Oppfatter du, eller føler du dette går igjen, når det gjelder EPX også?
     

    KentOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Innlegg
    360
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    G.A.G. skrev:
    Har også hørt begge, og synes Mman har truffet spikern. EPS 2 leverer et høyere lydbilde, og med større rom, men ikke samme basskapasitet. EPX er i så måte vannvittig god. De har alikevel så og si helt lik klang, og lyd forøvrig, så her er det rom og egne preferanser som tilslutt avgjør. Dersom de skal stå i et rom større enn 30 kvm, er nok EPX å foretrekke med tanke på bass. Alle Montana-høyttalere jeg har hørt kan stå tett inntil bakvegg uten at bassen blir grusom.

    Mvh
    Andreas
    Syns du EPX er overlegne i bassgjengivelsen vs EPS2? Jeg er en bassfreak uten like, og da er det ekstra hyggelig å høre at EPS2 å EPX leverer bass som bare det. Høyttalerene skal nok spille i ett rom større enn 30 kvm ja, nærmere bestemt 43 kvm. Altså, vi snakker om en stue/kjøkken løsning, hvor jeg har mitt "hifi-hjørne" i stue enden. Men, rommet er jo som sagt en åpen løsning, å det sluker bass. Litt usikker på hvor mye jeg har å gå på til bakvegg, men en 30cm + er jeg sikker på jeg skal klare. Ren tipping her nå, men det kan uansett sjekkes opp.
     

    Mman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    148
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    11
    KentOve skrev:
    Mman skrev:
    Hei,

    jeg har hatt EPS(1) og EPX. Jeg opplever at det er veldig lik klangsignatur i samtlige Montana modeller jeg har hatt, men de største forskjellene mellom disse etter min personlige oppfatning vil jeg si er følgende:

    EPX sin bassgjengivelse er massiv, tørr, og svært kraftig. Er det virkelig heftig bass i musikken eller på filmen gjengis det helt uproblematisk og med full kontroll (krever sitt av forsterkeren også da naturligvis). Når det er sagt har EPS også meget god bassgjengivelse.
    EPS (1 og 2) gjengir musikken med enda større rom og "høyde" grunnet konfigurasjonen av elementene enn det EPX gjør.

    Pass har jeg ikke prøvd på Montana, så det kan jeg ikke uttale meg om, men dette er jo et svært anerkjent merke så jeg antar det kan fungere bra.
    Om du har lyst på en prat så send meg en PM med ditt telefonnummer. Ellers vil jeg anbefale deg en prat med Morten hos highend, han kan Montana og er ikke selger som "pusher" på noen ubehagelig måte slik man har opplevd andre steder...

    Mvh Mman :)
    Flott at det svares så raskt her inne på Sentralen, det er hyggelig!

    Har vært litt på "bytte-bølgen" den siste tiden, men ønsker å komme i mål med mitt neste anlegg, hvertfall for en stund ;D At Montana leverer generelt meget imponerende bass, er noe jeg har fått med meg og selv hørt på en av de mindre Montana modellen de spilte på i Horten i fjor. Men, hvordan fungerer det oppover? Tenker da på diskanten. Jeg er livredd for å havne opp med en diskant som er for pågående/hissig. Har du/dere gjort opp en formening om elektronikk det bør styres bort i fra, når det gjelder Montana ?

    Jeg leste forresten en test av EPS2-Signature i Hjemmekino for noen dager siden, og da ble det skrevet følgende: "Montana EPS2-Signature er noe så sjeldent som en lettplassert, lettdreven og uhyre velspillende high-endhøyttaler." Oppfatter du, eller føler du dette går igjen, når det gjelder EPX også?
    Hei KentOve

    Montana er høyttalere som er kresne på utstyret, dvs, kresne er kanskje ikke korrekt ord - de er avslørende / avspeiler i meget stor grad hva som er er foran i kjeden. Mao: Er kilden eller forsterkeren lys eller hissig i diskanten vil du få nettopp det. Kablene som benyttes er også viktig. Rommet og personlige preferanser spiller og en stor rolle her. Når det er sagt har jeg aldri oppfattet noen av de modellene jeg har hatt som for pågående i diskanten - det benyttes elementer av høy kvalitet, bl.a. Scanspeak Revelator.

    Når det gjelder ditt spørsmål i forbindelse med testen av ESP2 Sign. i Hjemmekino: Ja - bortsett fra at den fysisk er bredere og dypere og derved ikke så lettplassert. Ser også du sier du er bassfreak - om du skal ha en helt rå bass uten at den er "sminket" så er EPX det beste jeg har hørt, men på andre parametre opplever jeg EPS som litt bedre. Men igjen, det er avhengig av personlige preferanser hva man foretrekker....

    Mvh Mman
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn