Montana

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjeff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.11.2008
    Innlegg
    89
    Antall liker
    16
    Sted
    Bergen
    Da har jeg fått et par EPS, ikke EPS 2 som jeg trodde jeg kjøpte. Noen som vet om det er stor forskjell på disse. Ser ut som Scan speak elementer på mine.
    Førsteintrykket er uansett bra.
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Da regner jeg med prisen var/er grei?
     

    staker

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2004
    Innlegg
    475
    Antall liker
    26
    Da har jeg fått et par EPS, ikke EPS 2 som jeg trodde jeg kjøpte. Noen som vet om det er stor forskjell på disse. Ser ut som Scan speak elementer på mine.
    Førsteintrykket er uansett bra.
    Hvor mye måtte du gi for dem? Har selv et par EPS2 som jeg har lagt ut for salg, så det hadde vært gøy å høre hva en standard EPS går for.
    Kjenner jeg er veldig ambivalent i forhold til et salg..
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Hva har du tenkt å bytte til Stalker?

    Mvh
     

    staker

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2004
    Innlegg
    475
    Antall liker
    26
    Tja si det du. Der jo i og for seg galskap å bytte ut en høyttaler som er så bra.. Men må vel erkjenne at konas stadige påpekelser om at de er store, og tar all oppmerksomhet i stuen begynner å påvirke meg. Lurer på om jeg klarer å finne noe somer like bra eller bedre, men som er en tanke mindre. Har noen kandidater, men vi får se. Det stooore lydbilde disse henter frem både oppover innover og i bredden er sterkt vanedannende. Og slik artistene og instrumentene plasserer seg ut over senen er meget bra. Skal være en dårlig innspilling for at det skal bli tydkaos.
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Det blir noe annet ja.
    Ser du spiller på McIntosh?
    En kombo jeg har lurt har lurt på selv, har dog ikke noen av delene nå..

    Mvh
     

    Bjeff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.11.2008
    Innlegg
    89
    Antall liker
    16
    Sted
    Bergen
    Det blir noe annet ja.
    Ser du spiller på McIntosh?
    En kombo jeg har lurt har lurt på selv, har dog ikke noen av delene nå..

    Mvh
    Da er det bare å begynne å spare/omprioritere. Jeg er ikke veldig kjent med high end verdenen, men har hatt litt forskjellig og lyttet en del på andre sine anlegg, samt lest hifi blader i 20 år. Bygget også masse høytalere før i tiden.
    Man kan vel si at anlegget mitt er summen av "kompetansen" og budsjetttet. (Det er vel en påstand de fleste her på forumet vil hevde).
    Når det er sagt, tror jeg ikke jeg ville prioritert anerledes selv med dobbelt budsjett.

    Mvh
     

    horptro

    Fersking
    Ble medlem
    07.09.2013
    Innlegg
    3
    Antall liker
    2
    ingen som skal oppgradere til montana kas? di er desverre for store til mitt lille lytterom i det nye huset :-(
    kan ta epx høyttalere i innbytte.. mvh trond
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.937
    Antall liker
    32.866
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Skulle gjerne hatt rom til KAS , men mine XP ruver nok som det er . Og TV stua som er enda mindre får klare seg med SPX :)
     

    horptro

    Fersking
    Ble medlem
    07.09.2013
    Innlegg
    3
    Antall liker
    2
    Kommer ikkje til å selge tror jeg, fått tips av mister nordbekk som er konstuktøren ;-)
    Skal prøvest først
    Men har kun 12 kvadrat rom
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Nå har jeg fått en god del spilletid med de nyanskaffede EPS2 her, og det er noe jeg ikke helt skjønner meg på. De har massive mengder dypbass, og klarer sette hele rommet i bevegelse. Men midbass (punch) er det veldig lite av. Når jeg kjører romkorreksjon med Lyngdorf forforsterkeren min, så retter den jo opp i noe av dette. Ved å dempe dypbassen, og guffe på med midbassen. MEN... I samme frekvensområde som midbassen, så er det jo ikke bare trommeslag og slikt, det er jo også mye andre greier som dype stemmer, bassgitar osv... Og dette høres rett og slett ikke bra ut i det hele tatt. Som om kabinettet eller bassporten ikke er dimensjonert for det i det hele tatt. Litt sånn "innestengt i en skoeske" type lyd... Nå har jeg jo også disse W-210 hjørnebassene mine, som jeg kan dele helt opp i 800hz dersom jeg vil... Typisk 400hz anbefales av Lyngdorf. Og velger jeg å rulle av EPS2 ved samme delefrekvens, så regner jeg med at jeg blir kvitt "problemet"... Men da kan jeg jo begynne å lure på hva i alle dager jeg skal med slike enorme høyttalere, hvis de uansett ikke skal spille under 400hz :p Da vil jo bass-elementene stå ubrukt. Internt delefilter i EPS2 fant jeg ut er oppgitt til 225hz og 3500hz.

    For å ta et par konkrete eksempler...

    Aha sin I´ve been losing you. Der er hele bassområdet relativt høyt opp i frekvens... Og dette på EPS2 høres rett og slett "bassfattig" ut. Jeg får mer futt i denne låta når jeg spiller på Bose pc-høyttalerne mine. Sånn for å sette det i perspektiv :p


    På den andre siden da... Aha sin Crying in the rain. Den har plenty dyb bass... På EPS2 høres denne vilt bra ut, og når jeg drar på så er hele rommet i bevegelse omtrent... Mens på Bose pc-høyttalerne så høres denne rimelig "flat og kjedelig" ut. (Det er jo forøvrig slik det bør være).


    Eller Prodigy sin No good. Også en typisk låt med lite dyp bass, men mye midbass. Høres helt "flatt og kjedelig" ut på EPS2.


    Denne siste låta har jeg gode minner fra på en tidligere høyttaler. Dali Concept 10. Montana er jo i en helt annen liga, men allikevel. Daliene fikk til å spille denne Prodigy låta med et vannvittig skyv. Ser på spesifikasjonene her at delefilter i de er satt til 600hz og 3200hz.

    EPS2 ved 225hz og 3500hz.

    Jeg har jo mine mistanker til at det rett og slett er der skoen trykker. At det er de små 4" elementene i EPS2 som driver å spiller rytmeseksjonen i Prodigy-låta, mens det i Daliene var de to 10". Da blir det jo også et helt annet skyv...

    Nå er dette det eneste fra Montana jeg har hørt, så tenkte forhøre meg med dere andre her. Er disse rett og slett ganske "punch-fattige"... Eller er problemet rommet? Effektforsterker? Høyttalerplassering/vinkling? Tips, råd, hva som helst? Hjelp :p
     
    Sist redigert:

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566
    Nå har jeg fått en god del spilletid med de nyanskaffede EPS2 her, og det er noe jeg ikke helt skjønner meg på. De har massive mengder dypbass, og klarer sette hele rommet i bevegelse. Men midbass (punch) er det veldig lite av. Når jeg kjører romkorreksjon med Lyngdorf forforsterkeren min, så retter den jo opp i noe av dette. Ved å dempe dypbassen, og guffe på med midbassen. MEN... I samme frekvensområde som midbassen, så er det jo ikke bare trommeslag og slikt, det er jo også mye andre greier som dype stemmer, bassgitar osv... Og dette høres rett og slett ikke bra ut i det hele tatt. Som om kabinettet eller bassporten ikke er dimensjonert for det i det hele tatt. Litt sånn "innestengt i en skoeske" type lyd... Nå har jeg jo også disse W-210 hjørnebassene mine, som jeg kan dele helt opp i 800hz dersom jeg vil... Typisk 400hz anbefales av Lyngdorf. Og velger jeg å rulle av EPS2 ved samme delefrekvens, så regner jeg med at jeg blir kvitt "problemet"... Men da kan jeg jo begynne å lure på hva i alle dager jeg skal med slike enorme høyttalere, hvis de uansett ikke skal spille under 400hz :p Da vil jo bass-elementene stå ubrukt. Internt delefilter i EPS2 fant jeg ut er oppgitt til 225hz og 3500hz.

    For å ta et par konkrete eksempler...

    Aha sin I´ve been losing you. Der er hele bassområdet relativt høyt opp i frekvens... Og dette på EPS2 høres rett og slett "bassfattig" ut. Jeg får mer futt i denne låta når jeg spiller på Bose pc-høyttalerne mine. Sånn for å sette det i perspektiv :p


    På den andre siden da... Aha sin Crying in the rain. Den har plenty dyb bass... På EPS2 høres denne vilt bra ut, og når jeg drar på så er hele rommet i bevegelse omtrent... Mens på Bose pc-høyttalerne så høres denne rimelig "flat og kjedelig" ut. (Det er jo forøvrig slik det bør være).


    Eller Prodigy sin No good. Også en typisk låt med lite dyp bass, men mye midbass. Høres helt "flatt og kjedelig" ut på EPS2.


    Denne siste låta har jeg gode minner fra på en tidligere høyttaler. Dali Concept 10. Montana er jo i en helt annen liga, men allikevel. Daliene fikk til å spille denne Prodigy låta med et vannvittig skyv. Ser på spesifikasjonene her at delefilter i de er satt til 600hz og 3200hz.

    EPS2 ved 225hz og 3500hz.

    Jeg har jo mine mistanker til at det rett og slett er der skoen trykker. At det er de små 4" elementene i EPS2 som driver å spiller rytmeseksjonen i Prodigy-låta, mens det i Daliene var de to 10". Da blir det jo også et helt annet skyv...

    Nå er dette det eneste fra Montana jeg har hørt, så tenkte forhøre meg med dere andre her. Er disse rett og slett ganske "punch-fattige"... Eller er problemet rommet? Effektforsterker? Høyttalerplassering/vinkling? Tips, råd, hva som helst? Hjelp :p
    Er fasen korrekt?
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Er fasen korrekt?
    Jeg tror da det. Har koplet + på + osv... Eneste jeg stusset litt på er at det ikke er noen + og - merkinger på selve høytalerterminalen. Skru-kontaktene er merket rød og sort, men det er da på den delen som man skrur ut. Sånn sett vil det jo ikke være noe problem å bytte plass på disse, og de da viser feil. Hos meg er + høyre og - venstre (når man står bak høyttaler altså).

    Eneste bildet jeg kunne finne på interwebben viste forøvrig det samme, så jeg tok det for god fisk at da var det slik.


    Nå kan det jo også tenkes at ett av elementene er feilkoplet...?! Bra tips forøvrig. Jeg tror jeg får ta å laste ned en fase/polaritets test app, og kjøre den...
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.937
    Antall liker
    32.866
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Har selv Montana XP i hovedanlegget, og de responderer voldsomt på vinkling / plassering. Ut fra bildet i #135 ville jeg forsøkt større avstand mellom og en god del toe-in. Hos meg krysser "aksen" omtrent i fanget på meg i sweetspot.

    Ellers har de fleste stuer en ganske bumpete frekvensrespons. Kan hende du har en dip i mellombassen grunnet rommet.

    Avstand til lytteposisjonen kommer heller ikke frem på bildet ditt , men en grei start er likesidet trekant mellom høyttalere og sweetspot. Så kan man leke seg rundt derfra med toe-in osv. Bildet viser hvor mye mine er vinklet innover. (Ja, det er både tape og gamle merker på gulvet :))


    toe-in.jpg
     
    Sist redigert:

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Problemet e vel muligens fasefeil mellom Montana og subbene?
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566
    Jeg tror da det. Har koplet + på + osv... Eneste jeg stusset litt på er at det ikke er noen + og - merkinger på selve høytalerterminalen. Skru-kontaktene er merket rød og sort, men det er da på den delen som man skrur ut. Sånn sett vil det jo ikke være noe problem å bytte plass på disse, og de da viser feil. Hos meg er + høyre og - venstre (når man står bak høyttaler altså).

    Eneste bildet jeg kunne finne på interwebben viste forøvrig det samme, så jeg tok det for god fisk at da var det slik.


    Nå kan det jo også tenkes at ett av elementene er feilkoplet...?! Bra tips forøvrig. Jeg tror jeg får ta å laste ned en fase/polaritets test app, og kjøre den...
    Ok. Det er bare vigtigt, det er ens på begge højttalere. Har du prøvet at spille uden dine subs? Det kunne lyde som noget udfasning af bassen?
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Har selv Montana XP i hovedanlegget, og de responderer voldsomt på vinkling / plassering. Ut fra bildet i #135 ville jeg forsøkt større avstand mellom og en god del toe-in. Hos meg krysser "aksen" omtrent i fanget på meg i sweetspot.

    Ellers har de fleste stuer en ganske bumpete frekvensrespons. Kan hende du har en dip i mellombassen grunnet rommet.

    Avstand til lytteposisjonen kommer heller ikke frem på bildet ditt , men en grei start er likesidet trekant mellom høyttalere og sweetspot. Så kan man leke seg rundt derfra med toe-in osv. Bildet viser hvor mye mine er vinklet innover. (Ja, det er både tape og gamle merker på gulvet :))
    IMG_2858.JPG

    Slik var det mine endte opp, og det var der de stod når jeg kjørte romkorreksjon første gang. Det er vel noe alla det samme du kom frem til. Ganske kraftig vinklet ("aksen" krysser ca ved sweetspot). Ca 2.8m mellom høyttalerne, og 4m fra høyttalere til lytteposisjon. Som du ser i bildet får jeg ikke høyttalere lenger fra hverandre. Jeg kan jo alltids prøve å flytte de noe lenger mot lytteposisjon, men det er ikke rare greiene å hente der heller... Alternativt flytte hele sofaen enda lenger ut fra veggen bak (men det blir seendes så rart ut, så vil helst unngå det).

    Problemet e vel muligens fasefeil mellom Montana og subbene?
    Ok. Det er bare vigtigt, det er ens på begge højttalere. Har du prøvet at spille uden dine subs? Det kunne lyde som noget udfasning af bassen?
    Nei... De spiller slik selv når subbene ikke spiller. Både med og uten romkorreksjon. Jeg har også prøvd å kjøre romkorreksjon både med og uten subbene. Det er samme resultat hver gang... De der låtene jeg linket over her høres rett og slett "flate og kjedelige" ut uansett hva jeg har gjort.

    (Hjørnebassene blir forøvrig delt inn ved 100hz, med 8. ordens linkwitz riley filter. Så disse er jo ikke i nærheten av å lukte på noe midbass uansett).

    Irriterende... Jeg har jo nå fått dette skikkelig på hjernen! Var i utgangspunktet superfornøyd... Frem til jeg kjørte romkorreksjon og ble gjort veldig oppmerksom på dette med midbassen :ROFLMAO:

    Desto mer jeg tenker på dette og ser på andre høyttalerkonstruksjoner så lener jeg mer mot at dette rett og slett er pga hvordan delefilter i EPS2 er satt opp. At de 2x 4" spiller fra 225hz til 3500hz, som er hvor midbassen befinner seg (typisk 200-500hz).

    De større Montana høyttalerne feks har jo gjerne 4-veis konstruksjoner, og vesentlig større membranareale enn 2x 4" som tar seg av midbassen, samt jevnere "differanse" mellom membranarealene.

    XP feks som Soundscape har... De er utrustet med 2x 10", 2x 7", 2x 4" og 1x 1", med delefrekvenser 80 / 500 / 4000. Da blir det de 2x 7" som spiller midbassen.

    De fleste andre produsenter jeg har sett som lager 3-veis høyttalere med ganske store forskjeller i membranareale mellom bass- og midbass/mellomtoneelement, de setter jo typisk delefrekvensen over hvor midbassen slutter (rundt 500hz), slik at det er de største elementene som blir å spille midbassen. Montana har jo valgt å gå andre veien på EPS2, deler ved 225hz (omtrent hvor midbassen starter), og lar de små 4" ta seg av midbassen. Da blir det jo vesentlig mindre "punch", enn om de hadde delt ved rundt 500hz og latt de store 9" ta seg av midbassen.
     
    Sist redigert:

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    225Hz og opp e vel ikkje midbass,e vel nedre mellomtone, den fysiske bassen e vel 50-150Hz. Mulig vi snakker forbi hverandre. Men har du prøvd å dra på litt og samtidig endre fasen på subbene? Hører lite forskjell på lavt volum her men enorm forskjell på høyt volum,da blir bassen borte ved feil fase
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    225Hz og opp e vel ikkje midbass,e vel nedre mellomtone, den fysiske bassen e vel 50-150Hz. Mulig vi snakker forbi hverandre. Men har du prøvd å dra på litt og samtidig endre fasen på subbene? Hører lite forskjell på lavt volum her men enorm forskjell på høyt volum,da blir bassen borte ved feil fase
    Midbass er en del av mellomtonen vel? Eller "nedre mellomtone" som du sier. Kjært barn har mange navn? :p

    Her feks kaller de det low midrange (250-500hz)

    Han her kaller det midbass (200-500hz)

    Her sier de midbass er 140-400hz

    Så jada. Det er mange meninger om hva som er hva :unsure:

    -----

    Har ikke prøvd å endre fasen på subbene. Det er heller ikke noen "faseknapp" eller variabel vriknott på disse (de er passive, drevet av en vanlig 2-kanals effektforsterker), så jeg må evt bytte om på kablene. Det går jo an det, men jeg ser liksom ikke helt hva det skal hjelpe heller, siden de 1. Kutter ved 100hz og 2. Fenomenet er uavhengig av om subbene er på eller av. Her er det lite midbass (eller nedre mellomtone :p) ved lavt og høyt volum. Det blir mer av alt ved høyt, og mindre av alt ved lavt.

    Uansett, det går da an å prøve. Men først skal jeg nå få tatt en fase-test på samtlige elementer her...
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Ok, skjønner. Et eller annet fasemessig må det nu være. Om det e fasefeil eller utfasing i rommet pga plassering. Har sjøl et lite rom og der e det enorme forskjeller i bass mht plassering dybdemessig, skjedde akkurat det samme med PSB Stratus Gold som med mine selvbygde dipoler.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.937
    Antall liker
    32.866
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Sist redigert:

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Da har jeg prøvd en slik fase-test app.


    Den der. Virker ved at man kjører ut et positivt signal, holder mikrofon-enden av telefonen tett på elementet også måler da mikrofonen i mobilen dette. Får man PLUSS på skjermen så er det korrekt fase. Får man MINUS så er det motfase. Vel, det er teorien i alle fall.

    Hos meg, hvor jeg da har koplet + på + og - på - overalt (med forebehold om at ingen har byttet om på skruknottene bak på EPS2 altså)... Så gav dette følgende resultat:

    (Sørget for å kople ut mest mulig annet enn det elementet jeg skulle måle selvfølgelig).

    Hjørnebassere, MINUS på samtlige fire elementer.
    EPS2... PLUSS på samtlige basselementer. MINUS på samtlige mellomtoner. Diskantene vekslet litt mellom pluss og minus...

    Jaja. Så tenkte jeg at kanskje appen sliter med å få korrekt måling ved mellomtone/diskant, siden det står en diskant eller mellomtone rett ved som også spiller. Får ta å skru ut mellomtonene da, og kople fra disse... Vel, skrudde ut første, men der er jo selvfølgelig kablene loddet fast.

    IMG_2859.JPG

    Så det er ikke bare å kople av akkurat. Det var i alle fall rød ledning på blå terminal på begge mellomtoner på den høyttaleren. Det er da noe :p

    IMG_2860.JPG

    Denne skiva satt forøvrig fast i magneten. Fikk visst med litt ekstrautstyr på kjøpet der :ROFLMAO:

    Det var nå så langt jeg kom idag. Jeg vet nå ikke helt hvor mye den appen er til å stole på...

    Foreløpig teori at det vekslende resultatet på diskant skyldes påvirkning fra mellomtoner... At diskanter og basser har korrekt fase, mens mellomtoner er i motfase. Hjørnesubbene var jo også begge i motfase ifølge appen...

    På den annen side så virker nå litt fjernt for meg at to rimelig seriøse produsenter (Montana og Lyngdorf), skal klare å klabbe det så mye til med internkablingen sin....?! På den tredje side så er det jo enkelte høyttalerkonstruksjoner som er laget med motfase for å utligne for tidsforsinkelse pga ulik avstand fra membran og til baffel... EPS2 har jo også rimelig bratt deling på filteret, så motfase burde egentlig ikke være noe problem å konstruere med. Appen sier i alle fall det samme på begge høyttalere. Dette forklarer dog ikke hjørnesubbene... Men for all del. Hjørneplassering er jo en rimelig sær greie, så det kan jo være en god grunn til at de er i motfase (og det er jo også spesifisert at de MÅ brukes med romkorreksjon og tidskompensasjon, som også rydder opp i endel faseproblematikk)...

    Nesten så jeg vurderer å sende en mail til Montana og Lyngdorf og spørre de hva som er fasit :unsure:


    EDIT:

    "With its extraordinarily smooth cross-over slopes and perfect phase alignment, the EPS2 is a definitive step forward."

    Perfect phase alignment ja. Jaggu.

    Tror jeg skal ta å sende den mailen jeg...
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.937
    Antall liker
    32.866
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Interessant å se hva du kommer frem til, at høyttaleren er feil sammensatt virker mildt sagt merkelig hvis så er tilfelle. Disse bruker vel Seas hele veien , slik at forskjeller mellom ulike fabrikanter kan utelukkes? Jeg husker f.eks jbl hadde motsatt polaritet i forhold til andre ting den gang jeg surra med høyttalerbygging.

    Hvis det ser ut til at noe er feilkoblet ville jeg definitivt kontaktet Montana.
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Interessant å se hva du kommer frem til, at høyttaleren er feil sammensatt virker mildt sagt merkelig hvis så er tilfelle.
    Ja, jeg er enig i det. Tenker de burde da ha såpass med kvalitetskontroll at de ikke gjør slike brølere. Og at hvis mellomtonene her faktisk er i motfase, så er det slik det skal være. På den annen side så kan man jo lure på nivået av kvalitetskontroll, når det følger med slike "ekstradeler" som den skiva.... :ROFLMAO:

    Jeg har i alle fall sendt mailer til både Montana og Lyngdorf... Så får man se hva de sier. Eller om de i det hele tatt gidder lete frem i arkivene sine :unsure:
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.937
    Antall liker
    32.866
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Ja, jeg er enig i det. Tenker de burde da ha såpass med kvalitetskontroll at de ikke gjør slike brølere. Og at hvis mellomtonene her faktisk er i motfase, så er det slik det skal være. På den annen side så kan man jo lure på nivået av kvalitetskontroll, når det følger med slike "ekstradeler" som den skiva.... :ROFLMAO:

    Jeg har i alle fall sendt mailer til både Montana og Lyngdorf... Så får man se hva de sier. Eller om de i det hele tatt gidder lete frem i arkivene sine :unsure:
    Kan noen ha vært inne i høyttaleren før deg ? Altså - en tidligere eier. Den loddingen så mistenkelig ut på det ene bildet ditt.
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Kan noen ha vært inne i høyttaleren før deg ? Altså - en tidligere eier. Den loddingen så mistenkelig ut på det ene bildet ditt.
    Det er vel ikke umulig, men tja. Jeg avventer nå i alle fall med å gjøre noe til jeg får svar fra Montana.

    Har ellers lest meg opp litt på delefilter, og dette med at feks mellomtonene er i motfase er visst ganske vanlig. Det viktigste var visst at like elementer har lik fase. At alle basselementer enten er i fase eller i motfase. Samme med mellomtoner og diskanter. (Det er de jo forøvrig ifølge denne appen). Og at elektrisk fase (som er hva denne appen måler) og akustisk fase (som er hva man hører angående "utfasing" av visse frekvenser osv) ikke er det samme. Det stod at delefilter gjerne hadde fasedreiinger ved delefrekvensen, og at man da snudde elektrisk fase for å kompensere for dette, ellers ville man få nettopp mye akustisk utfasing. Kom over en luring på et forum som forklarte det ganske fint, med noen grafer og greier...


    På den annen side så etter hva jeg kan se har EPS2 24db/oktav delefilter... Og ifølge hva det står i linken over så dreier de 4. ordens filtere med 24db/oktav fasen 360 grader... Da er man jo helt rundt... 0 grader og 360 grader er vel "same same"...!? Da skulle det vel være unødvendig å ha elementer i elektrisk motfase, ifølge "logikken" min i alle fall... Men hva vet vel jeg :ROFLMAO: Jeg er i alle fall spent på svaret fra Montana, men jeg har egentlig liten til ingen tiltro til at jeg har gjort noen stor oppdagelse her:rolleyes: Jeg er jo ikke akkurat noen fagmann på dette området, og har vel lært mer om temaet nå de siste to dager enn hva jeg har kunnet de første 41 leveårene.

    EDIT:

    Her tikket det nettopp inn svar fra Lyngdorf. De skriver:

    "Dear Glenn

    Thank you for your enquiry

    I have plowed my way through all available documentation, and have found nothing to suggest that the W210 is inverting the phase. The manual specifically states that you should connect the speaker in phase so I can not explain why your iPhone app shows inverted phase. However, what matters is the phase at the listening position, not in front of each driver, and as the W210 is designed to be placed in a corner phase may differ at the listening position.
    Whenever two speakers do not have equal distance to the listening position you will have phase issues. If you use a Lyngdorf amplifier with RoomPerfect you can compensate for the distance to each speaker when creating the speaker setup and crossovers. But if you use conventional pre/power amps this is not possible and the cure is to make sure the distance to the sub(s) is the same as the distance to the main speakers.
    The advantage of placing subs in the corner is the added room gain, less distortion for a given SPL, and the inevitable first reflections from boundaries will be easier to correct. If you have no room correction or distance compensation, the speaker placement becomes much more important.

    All rooms are different and if reversing the phase on the subs improves the sound in your room, you should do it, whatever your app or I says."
     
    Sist redigert:

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Da ramlet det inn svar fra Montana også...

    "Hello

    The Midrange drivers are connected in positive phase, ie positive voltage to the positive terminal will result in outward cone movement, you can check this by removing the lower woofer and apply battery voltage (9V) to the midrange drivers, they are connected to the upper negative post and to the end of a resistor on the board on the side of the speaker, towards the back. The EPS2 has a XO point of 220 Hz."
    -------

    Jaja, da kan jeg jo prøve å få verifisert dette med fasen i alle fall.

    Ellers hadde de tydeligvis ingen kommentarer til noe av det andre jeg spurte om (forslag til plassering for å få mer midbass, hele greia med romkorreksjon, hvorfor det låter så rart med romkorreksjon, hvorfor jeg har rimelig lite midbass, om det skal være slik, etc...) Mulig de fikk litt TL;DR-vibber av hele mailen min. Den var rimelig lang :ROFLMAO:

    Lyngdorf hadde forøvrig denne kommentaren i en senere mail, etter jeg fortalte hva slags høyttalere jeg prøvde å få integrert:

    "I had a look at your main speakers and it is interesting that the crossover between bass and midrange is at 225Hz, quite low. This way the speaker could be considered a two way system with an added sub."
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Hmm,nu skal det jo sies at Lyngdorf kjøre en veldig annen filosofi enn de fleste i og med at de anbefaler deling så høyt som 400Hz. Hadde disse https://www.stereophile.com/content/psb-stratus-gold-loudspeaker-specifications og som du ser deler disse ved 250Hz, ikkje ulikt dine. B&W 802 deler på 350Hz,Andre gamle svære høyttalere som æ kjem på i farta; Infinity Kappa 9 deler ved 80Hz ( dog med en ´´mid-bass-coupler´´ på ca 6tommer som spiller fra 80-800Hz) Meine å huske Kappa 9;2i delte ved 150Hz,også den med et egen midbass. Syns det høres merkelig ut dette som du beskriver, har dem tuna høyttaler med en voldsom hengekøye,masse dypbass og mangler videre opp? Eller er dette romrelatert? Kjedelig å plages med sånne ting,kjenne godt til frustrasjonen. Du har ikkje lekt med plassering? Skjønne at det kanskje ikkje friste pga vekt.
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Montana SP3 er jo et litt annet dyr, men synes de også er veldig kilen på plassering. Få centimeter er forskjellen mellom himmel og helvete i midbass hos meg.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    E det utelukket å prøve høyttalerne på langveggen? Har erfart ved endel tilfeller at det har funket klart best
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    En annen sak,skjønner på død og liv ikkje hvorfor man skal bruke 9V batteri,det holder lenge med 1,5V for å se hvilken vei elementene beveger seg
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    R.E.S. i Stereopluds hadde vel disse i en årrekke. Han må vel ha noe å komme med... Han er sikkert ikke den mest aktive i tråden, men bare en tanke.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn