Montana

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.965
    Antall liker
    6.051
    Torget vurderinger
    32
    Mman skrev:
    EPS (1 og 2) gjengir musikken med enda større rom og "høyde" grunnet konfigurasjonen av elementene enn det EPX gjør.

    Mvh Mman :)
    Har bare lyst til å kommentere denne setningen med litt kvalifisert synsing, siden jeg kun har hørt Signature-varianten, ikke standard-modellen av EPS 2.

    Det er riktig at element-konfigurasjonen gir størrelse i lydbildet, men det bør kanskje også nevnes at Signature-varianten med sin formgivning rundt diskanten nok vil ha enda bedre tredimensjonalitet enn standard-modellen. Det gjelder nok særlig i dybdeperspektivet og høyttalernes evne til å "forsvinne" i lydbildet.

    Hvis man derimot må eller ønsker å plassere høyttalerne tettere på bakvegg, så vil jeg tro at akkurat det har mindre betydning.

    Kunne jo vært interessant å høre om noen har lyttet til begge modellene kan bekrefte eller avkrefte dette.

    Roy
     

    G.A.G.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2006
    Innlegg
    475
    Antall liker
    68
    Sted
    Vestfold
    Jeg opplever at EPS2 kan miste litt av dypbassen, dersom man setter den i et stort rom uten en bakvegg å "lene" seg litt til. Men det avhenger helt av rommets utforming, demping etc. Må ikke dempes for mye heller, for da tar du livet av dynamikken.
    Jeg opplever EPS2 som en "bedre" høyttaler for meg, da jeg liker stort og tredimensjonalt lydbilde. Det får du også med EPX, men høyden er litt mer som alle andre høyttalere i samme størrelse. Men basskapasiteten er helt avsindig, dvs det er ikke mye bass dersom det ikke er på innspillingen, men kan sette store rom i bevegelse for å si det sånn. EPS2 Signature er dog penere, og ser litt lettere ut på foten, hvis du skjønner hva jeg mener.
    Jeg personlig liker en liten skvett med varme i lyden, og er kjempefornøyd med EC komponenetene mine! I mine ører er det perfekt match (i mitt rom). Putter du på lystklingende saker blir det .......lyst. ;)
    Har hørt både signaturmodellen og standardmodellen, og må bare si at jeg klarer ikke å høre store forskjellen, men jeg har ikke tatt en side by side. Tror alikevel at man har mer å vinne på riktig plassering, og riktig utstyr i forhold til egne preferanser, for å si det sånn.
    PS. Gratulerer med XPS Signature R.E.S. :)
     

    Mman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    148
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    11
    Enig med G.A.G. :) R.E.S. gratulerer - tror ikke du angrer på dette! Gøy å se at Montana "vinner flere hjerter..."
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.965
    Antall liker
    6.051
    Torget vurderinger
    32
    Mman skrev:
    Enig med G.A.G. :) R.E.S. gratulerer - tror ikke du angrer på dette! Gøy å se at Montana "vinner flere hjerter..."
    I morgen kveld kommer XPSene i hus. Det blir nesten like snadder som kveldens Arsenal-seier over Liverpool. :)

    Roy
     

    Mman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    148
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    11
    R.E.S. skrev:
    Mman skrev:
    Enig med G.A.G. :) R.E.S. gratulerer - tror ikke du angrer på dette! Gøy å se at Montana "vinner flere hjerter..."
    I morgen kveld kommer XPSene i hus. Det blir nesten like snadder som kveldens Arsenal-seier over Liverpool. :)

    Roy
    Morro! Dette kan du sikkert - men jeg opplever at høydejustering og vinkling/skråstilling er svært viktig for å få optimal lyd...har opplevd ganske markante endringer ved å eksperimentere med dette. Enjoy...!

    Mman :)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.965
    Antall liker
    6.051
    Torget vurderinger
    32
    Mman skrev:
    R.E.S. skrev:
    Mman skrev:
    Enig med G.A.G. :) R.E.S. gratulerer - tror ikke du angrer på dette! Gøy å se at Montana "vinner flere hjerter..."
    I morgen kveld kommer XPSene i hus. Det blir nesten like snadder som kveldens Arsenal-seier over Liverpool. :)

    Roy
    Morro! Dette kan du sikkert - men jeg opplever at høydejustering og vinkling/skråstilling er svært viktig for å få optimal lyd...har opplevd ganske markante endringer ved å eksperimentere med dette. Enjoy...!

    Mman :)
    Mine erfaringer så langt kan virkelig underbygge dette. Tok noen frekvensmålinger der jeg hadde plassert høyttalerne i utgangspunktet (den øverste), og når jeg hadde fått jobbet litt mer med plassering.
     

    Vedlegg

    Mman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    148
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    11
    R.E.S, hva er det du bruker for å måle frekvensgangen - er dette et romkorrigeringsprogram / "boks" også..? Leker litt med tanken på å kjøpe en slik. Ellers, hvordan lyder det hos deg nå? Montana er ikke de letteste å "temme", men gleden er stor når man klarer det :)

    Mvh Mman
     

    Olympia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2003
    Innlegg
    281
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Flott at det svares så raskt her inne på Sentralen, det er hyggelig!

    Har vært litt på "bytte-bølgen" den siste tiden, men ønsker å komme i mål med mitt neste anlegg, hvertfall for en stund ;D At Montana leverer generelt meget imponerende bass, er noe jeg har fått med meg og selv hørt på en av de mindre Montana modellen de spilte på i Horten i fjor. Men, hvordan fungerer det oppover? Tenker da på diskanten. Jeg er livredd for å havne opp med en diskant som er for pågående/hissig. Har du/dere gjort opp en formening om elektronikk det bør styres bort i fra, når det gjelder Montana ?

    Jeg leste forresten en test av EPS2-Signature i Hjemmekino for noen dager siden, og da ble det skrevet følgende: "Montana EPS2-Signature er noe så sjeldent som en lettplassert, lettdreven og uhyre velspillende high-endhøyttaler." Oppfatter du, eller føler du dette går igjen, når det gjelder EPX også?
    [/quote]

    Highend på Nøtterøy har Signatur versjon av EPS2 som RES testet....ta kontakt med dem og spør om en demo.

    Har hørt EPX med rimelig elektronikk...NAD pre/amp kombo med Camebridge CD spiller (husker ikke typen men den kostet ca 6500 kr). Det låt faktisk velig bra. Ellers er EC veldig bra match til Montana....tipper Pass kan gjøre en god jobb også uten at jeg har hart dem.
     

    Olympia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2003
    Innlegg
    281
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Skal få lagt ut noen bedre bilder når jeg har pusset opp lytterommet.

    Her er mine Montana XP. Som dere ser har den en Rosewood list rundt frontbaffelen som står i stil til mine Rosewood Montana SSW subber og SPC senter høyttaler.

    Noen småforskjeller mellom XP og XPS er at XP har ScanSpeak elementer og XPS Seas. XP har 3 runde bassporter bak og XPS en stor i front. Frontbaffel på XP har "rammer" som elementene sitter i mens i XPS sitter de i selve frontbaffelen....
     

    Vedlegg

    Mman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    148
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    11
    Hei Montana-venner!

    Leker med tanken på å bytte effektforsterker - selvom BATen er veldig bra, så har jeg lyst på ENDA mer krefter, dvs minimum 300 "tunge", solide watt. Liker å spille (veldig) høyt stadig oftere, noe som XPSene takler med glans ;D Helst vil jeg ha 400+...men det må være lyd i toppklassen og ikke bare rå kraft. Har dere noen tips på forsterkere som kan innfri kravene, og da med en bruktpris på absolutt max 40 "høvdinger"..? Kan godt være noe år gammel - er i utgangspunktet ikke redd for det...

    Mman
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.965
    Antall liker
    6.051
    Torget vurderinger
    32
    Mman skrev:
    R.E.S, hva er det du bruker for å måle frekvensgangen - er dette et romkorrigeringsprogram / "boks" også..? Leker litt med tanken på å kjøpe en slik. Ellers, hvordan lyder det hos deg nå? Montana er ikke de letteste å "temme", men gleden er stor når man klarer det :)

    Mvh Mman
    Bruker XTZ Room Analyzer. Låter veldig bra, men skal jobbe enda mer med plassering framover. Sikkert enda mer å hente.

    Roy
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Hvor har det blitt av/hva har skjedd med highend.no?
     

    Olympia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2003
    Innlegg
    281
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    De hadde en liten nede periode på webben, men den er oppe nå.

    Highend har også fått nytt tel nr: 45 16 45 68
     

    Olympia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2003
    Innlegg
    281
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Ny flott høyttaler fra PBN Audio, Montana Sammy:
     

    Vedlegg

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    Mman skrev:
    Hei Montana-venner!

    Leker med tanken på å bytte effektforsterker - selvom BATen er veldig bra, så har jeg lyst på ENDA mer krefter, dvs minimum 300 "tunge", solide watt. Liker å spille (veldig) høyt stadig oftere, noe som XPSene takler med glans ;D Helst vil jeg ha 400+...men det må være lyd i toppklassen og ikke bare rå kraft. Har dere noen tips på forsterkere som kan innfri kravene, og da med en bruktpris på absolutt max 40 "høvdinger"..? Kan godt være noe år gammel - er i utgangspunktet ikke redd for det...

    Mman
    Hmm, kanskje Krell Evolution 302 er et bra alternativ ? ? :) Den er på 2 x 300 watt dvs at du kan sansynligvis regne med at den er på nærmere 2 X 400 Krell er jo kjent for å måle effekten veldig nøkternt, min S 300 I oppgies til 2 X 150 watt men er målt til 2 X 195 ;D ;D Er visst en som skal selge en sånn her på sentralen, anyway gudd løkk :)

    Mvh :)
     

    Mman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    148
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    11
    Takk for tipset :) Krell er absolutt interessant og er med på short-listen. Har forøvrig nå byttet til Chord SPM 1200B, fysisk liten forsterker - men spiller både høyt, detaljert og med bra trøkk. Er også veldig oppløst. Er faktisk så fornøyd med denne at den kan bli i anlegget en lang stund fremover - så får vi se hva økonomien tillater etterhvert - og hvor stor lysten er til å bytte :)
     

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    Mman skrev:
    Takk for tipset :) Krell er absolutt interessant og er med på short-listen. Har forøvrig nå byttet til Chord SPM 1200B, fysisk liten forsterker - men spiller både høyt, detaljert og med bra trøkk. Er også veldig oppløst. Er faktisk så fornøyd med denne at den kan bli i anlegget en lang stund fremover - så får vi se hva økonomien tillater etterhvert - og hvor stor lysten er til å bytte :)
    Bare koselig det, vettu :) Oki, det viktigste er jo at DU er fornøyd, da :) Har aldri hørt Chord jeg, men har mye fint om det da :) Jeg hadde nok vurdert EVO 302 + Krell pre selv hvis jeg hadde hatt penga sånn sett, men prioriterer nok extern dac & nye HT Montana er i så måte et merke som er på min shortlist, men har absolutt ikke bestemt meg for hvilke HT det blir ennu & evt. ny signalkilde før ny amp, evt ;D Men pr. i dag er jeg sinnsykt fornøyd med hvordan oppsettet mitt formidler musikken, & det funker ganske fett til filmtitting og, jeg gidder ikke å bruke tid & penger på å bytte bare for å bytte, kan jo være greit å bruke litt tid på å nyte musikken sin også, ikke sant ? ? ? ;D

    Mvh :)
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg hatt gleden av å høre Montana høyttalere i et dedikert lytterom og i en stue. Har hørt de kun på messer og har da ikke blitt veldig imponert for å si det sånn. Er klar over problemer med messer, og ville derfor gi de en ny sjanse.

    Har nå latt mine ører til henholdsvis EPS2 Signature og XPS Signature. Og må bare innrømme jeg er blitt veldig imponert av begge disse høyttalerene. Veldig oppløst og luftig oppover, hurtig med bra detaljering og med evne til å lage et stort lydbilde. De klarte også å forsvinne i lydbilde, noe som er godt gjort med så mange elementer.
    Spesielt viste det seg at VTL var en glimrende match og fikk virkelig EPS2 S til å synge.
    Som en av eierene så treffende sa; "de høres ikke som de ser ut".
    Veldig spennende høyttalere !
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er spent på å få høre nærmere om intrykket ditt av XPSen EiK. Jeg sitter fremdeles igjen med et "svulmende" positivt inntrykk av EPS2'ene som vi hørte hos Per. Artig var det også å få en shootout mellom nye NAD M2 og VTL på EPS2.

    I tillegg til Forsman, står nå også Montana på listen over kommende muligheter ;D

    /-Jan P.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.965
    Antall liker
    6.051
    Torget vurderinger
    32
    Det er bare å ta seg en tur å høre selv, det...
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ...ja, vanskeligere enn det er det jo ikke ;D
    Takk.
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Ikke for å være grumpy her, men det er vanskelig å komme med noe konstruktive betrakninger med forskjellene på disse høyttalerene. Rommene var veldig forskjellig, likeså utstyret som var koblet til. Men de hadde gjennomgående de samme positive kvalitetene.

    Men det er vel ikke vanskelig å tenke seg til at XPS lager et større lydbilde enn EPS, og at den går dypere med litt mere slam. Vi turte ikke å teste dette pga.tiden på døgnet, men det hadde vært artig å hørt de engang med fullt trøkk. Tror de kan spille høyt og med punch.
     

    Mman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    148
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    11
    Olympia den senteren ser ut til å ha "høye ambisjoner"...er den like stor som SSW'ene? Ser nesten sånn ut på bildet... Gratulerer!

    Mman :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.919
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Det var et heftig oppsett du har der Olympia !

    I dag ble det et Montana par til på meg i tillegg til mine Montana XP i hovedanlegget. Lå et par SPX på bruktmarkedet, og de står nå og synger i min TV-stue :) Virker så langt meget lovende.
    Jeg får slenge ut noen bilder etterhvert, men de er identiske med de til venstre på dette bildet fra nettet:

     

    Olympia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2003
    Innlegg
    281
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    soundscape skrev:
    Det var et heftig oppsett du har der Olympia !

    I dag ble det et Montana par til på meg i tillegg til mine Montana XP i hovedanlegget. Lå et par SPX på bruktmarkedet, og de står nå og synger i min TV-stue :) Virker så langt meget lovende.
    Jeg får slenge ut noen bilder etterhvert, men de er identiske med de til venstre på dette bildet fra nettet:

    SPX spiller utrolig godt. De er så tett på EPS2 som du kan komme, og til en lavere pris. Egentlig synd de ikke lages mer, men det går sikkert på at det ble for nær EPSéne.

    Legg ut bilder!! :)
     

    Olympia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2003
    Innlegg
    281
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    gismo skrev:
    Olympia skrev:
    Flotte disse SP3, hvordan er disse rent isolert sett, f.eks i et 2 kanalsoppsett?

    gismo
    Det må bare høres. De er kort og godt utrolig RÅ!. Du har den veloppløste og brutalt ærlige Montagjengivelsen, og det som er veldig rått med disse og Monitorer (som jeg også har eid 4 par av !!) er at bassen er fantastisk dyp og definert. Skulle ikke tro det gikk så dypt i bassen på disse, og med god og kraftig elektronikk har får du det absolutt beste ut av disse og skikkelig skyv i rommet!!
     

    G.A.G.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2006
    Innlegg
    475
    Antall liker
    68
    Sted
    Vestfold
    soundscape skrev:
    Det var et heftig oppsett du har der Olympia !

    I dag ble det et Montana par til på meg i tillegg til mine Montana XP i hovedanlegget. Lå et par SPX på bruktmarkedet, og de står nå og synger i min TV-stue :) Virker så langt meget lovende.
    Jeg får slenge ut noen bilder etterhvert, men de er identiske med de til venstre på dette bildet fra nettet:
    Montana SPX er en utrolig bra høyttaler! Den er så nærme Montana EPS som det går an! De fortjener god elektronikk, men låter uforkammet bra med rimelig elektronikk, forutsatt at strømforsyningen er bra.
    Flere bilder!

    PS: Her er link til mitt oppsett
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/G.A.G.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    G.A.G. skrev:
    soundscape skrev:
    Det var et heftig oppsett du har der Olympia !

    I dag ble det et Montana par til på meg i tillegg til mine Montana XP i hovedanlegget. Lå et par SPX på bruktmarkedet, og de står nå og synger i min TV-stue :) Virker så langt meget lovende.
    Jeg får slenge ut noen bilder etterhvert, men de er identiske med de til venstre på dette bildet fra nettet:
    Montana SPX er en utrolig bra høyttaler! Den er så nærme Montana EPS som det går an! De fortjener god elektronikk, men låter uforkammet bra med rimelig elektronikk, forutsatt at strømforsyningen er bra.
    Flere bilder!

    PS: Her er link til mitt oppsett
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/G.A.G.
    For en syk frontrekke. :D

    Send meg gjerne en PM med ca pris. Dette er noe som frister på sikt. :)


    Geir Arne
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.919
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Slenger inn noen bilder på oppfordring av mine "nye" SPX i TV-stua, gadd ikke rigge blitzlamper så lyset er så som så.......









    Oppgradering fra Audio Pro til MONTANA XPS er første del av to ledd. Det neste som skal ut er forsterkeren.
    SPX fortjener noe heftigere for å virkelig komme til sin rett. har dog ikke tenkt å ta den helt ut siden dette
    er anlegg nr. 2, men er på jakt etter en bedre forsterker på bruktmarkedet. Min Sony BlueRay spiller i ES serien
    fungerer som CD spiller.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.919
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Forer på med noen nye bilder av hovedanlegget også , høyttalere her er MONTANA XP signature.









    I denne stuen er det meste av møbler og tepper byttet ut de siste 2-3 årene, mens anlegget
    er det samme. Kan kanskje tolkes som at jeg har andre prioriteringer, men saken er den at jeg
    er så fornøyd med lyden at jeg rett og slett bare nyter musikken. Skal ikke påstå at det ikke finnes
    bedre, men ut fra hva jeg er villig til å punge ut så er jeg i mål for en god stund fremover 8)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.467
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Flotte bilder! Liker det hovedanlegget ditt! :)

    R
     

    G.A.G.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2006
    Innlegg
    475
    Antall liker
    68
    Sted
    Vestfold
    Fine bilder! SPX passer meget bra inn i den tv-stuen! :D

    Når det gjelder hovedanlegget, sitter du i en likebent trekant, og hva er avstandene?

    Mvh
    Andreas
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.919
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Hei,

    avstanden mellom senter på høyttalerene (fra diskant til diskant) er 250 cm. Avstand fra diskant til hode er litt lenger - ca 260-270cm. Avstand fra diskant til frontvegg er ca 145 cm.
    Rommet er drøyt 3,5 meter bredt med en lengde på 6.6 meter. Takhøyde ca 260 cm.
    Høyttalerene er vinklet ganske mye innover slik at aksen krysser foran lytteposisjonen. Jeg har lyttet meg frem til denne plasseringen over år , og det er fasinerende hvor små marginer som skal til for å justere lydbildet. Jeg bruker målebånd og skriver ned hva jeg gjør hvis jeg gjør forandringer. Slik kan jeg finne tilbake til min referanse hvis jeg skulle rote meg bort - eller av en eller annen grunn måtte flytte på høyttalerene. Med en vekt oppunder 120 kg stk. er det ingen fare for at de blir dyttet rundt så mye :)

    Av musikk går det mest i jazz for tiden, og jeg bruker akustiske instrumenter og stemmer som den største referansen. Endel klassiske opptak er også bra referanser i forhold til akustikk/romfølelse/perspektiv osv. Jeg forsøker å gjengi klangen av hvert instrument med størst mulig realisme.

    Jeg opplever MONTANA XP som en veldig ærlig høyttaler. Den lager ikke gull av gråsten, og den krever jobbing med plassering og matching for å yte sitt beste (som alt annet i det sjiktet),
    men når alt er på plass så spiller de med en forbløffende realisme. Jeg har hatt folk som ikke er spesielt opptatt av lyd i sweetspot som har latt seg forbause hvordan høyttalerene
    forsvinner totalt i lydbildet.


    mvh Vidar
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn