Monsterreceiver: hvilken?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • eplehagen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    81
    Antall liker
    2
    Har bestemt meg for å satset kortene på én monster receiver fra 70/tidlig 80-tall. Ser for meg at det blir en fra østen, men er ikke merkeavhengig.
    Kriteriene er:
    Stor
    Solid bygd
    God lyd
    Mulig å få tak i - med litt intens leting :)

    Hvilken/hvilke foreslår du?
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Du är ambitiös!

    :)

    Jag skulle nog titta på Marantz och Pioneer.

    :)
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Hva legger du i "monster"? Størrelse? Tyngde? Antall watt? All of the above?

    I tillegg til Marantz og Pioneer(?) bør vel Sansui (de beste er dyre) og Luxman være på listen. Et kjapt søk brakte opp en:

    Luxman R-1500 på 2x75W



    Pixy her på sentralen har en lignende, som låter ganske så fortreffelig. Tungt beist, driver stort sett alt.
     

    Witthoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2008
    Innlegg
    186
    Antall liker
    52
    Sted
    Fra der hvor spiritussen er billig, Denmark.
    :D Hey Lucky Goldstar, lækkert at skulle i gang med at finde en vintage receiver ;D et kæmpe udvalg og iblandt til fornuftige priser :p 8) god jagt ;D

    :D Jeg er meget tilfreds med marantz 2270' (kongen) ;D især riaa' delen er rigtig god ;)

    :D Skalapapiret har jeg selv skiftet til noget originalt ;) som er købt hjem fra usa :p
     

    Vedlegg

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    :eek: :eek: :eek: ja spiller denne like bra som den ser ut så må jo det være heilt konge din heldiggris :p
    mvh Filip
     

    Witthoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2008
    Innlegg
    186
    Antall liker
    52
    Sted
    Fra der hvor spiritussen er billig, Denmark.
    :) Hej F.E., sådan en marantz 2270' er rimeligt tilgængelig på f.eks tyske ebay ;)

    Her er lige et billed, af den anden som jeg også har :eek: og den er også helt på toppen "all over" (men reserveret til min nabo) 8) Træ-kassen er ikke den vanlige type, som man ellers ser på marantz vintage apparater i usa, england, tyskland m.m. ::) så jeg tror at de to træ-kasser jeg har er fremstillet i danmark :D og jeg foretrækker dem jeg har med udskåret riller, frem for dem med metal-gitter, bagerst på toppen :p ;D
     

    Vedlegg

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    SX-1250`en som står til salgs her på sentralens bruktbørs er vel noe av det "Monstrete" du kan få tak i her til lands.. Så en svenske som skulle selge en sx-1980 også ettellerannet sted på nettet, men han skulle ha 15000 for den hvis jeg ikke husker feil og .... det får da være grenser :) Yamaha og Rotel har også noen alvorlig svære Monster fra "back then". Technics hadde også noen store.. SA1000 er vel den største av alle monster med 2x330W o:) http://www.vintagetechnics.info/receivers/sa1000.htm

    Det er så masse fint at det er vanskelig å velge.. Personlig liker jeg de store Marantzene (små også jeg har en 2225 selv) men se her er min favoritt (estetisk) http://sportsbil.com/stereo/mrntz_2285b/
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Ja det va mye lekkert,har selv en Pioneer TX-8500mk2-tuner fra 77`som fungerer upåklagelig,den e fin den og men de Marantzsakene er i en klasse for seg selv,syns og den monstersaken fra Technics va heftig :eek: Ohh my god sier æ bare...vilt :p :p
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Den tunern hadde passet fint sammen med min SA-9500 forsterker.. si fra om du blir lei den :)

    F.E. skrev:
    Ja det va mye lekkert,har selv en Pioneer TX-8500mk2-tuner fra 77`som fungerer upåklagelig,den e fin den og men de Marantzsakene er i en klasse for seg selv,syns og den monstersaken fra Technics va heftig :eek: Ohh my god sier æ bare...vilt :p :p
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    pstraums skrev:
    Den tunern hadde passet fint sammen med min SA-9500 forsterker.. si fra om du blir lei den :)

    F.E. skrev:
    Ja det va mye lekkert,har selv en Pioneer TX-8500mk2-tuner fra 77`som fungerer upåklagelig,den e fin den og men de Marantzsakene er i en klasse for seg selv,syns og den monstersaken fra Technics va heftig :eek: Ohh my god sier æ bare...vilt :p :p
    ;D ;D ;D fikk den for 500 av en kompis,blitt riktig så glad i den etterhvert,kan nok ikke selge den,da måtte det dukka opp noe annet snadder...mye eierglede for 500kr spør du mæ...han solgte den da han har en TX-9500mk1..han har noen fete forsterkere,receivere+en kassettspiller fra Pioneer og Kenwood..lekre saker med høy kvalitetsfølelse.Den kassettspilleren fra Pioneer er stor som et effektsteg,spilte helt kanonbra også. For ikkje snakke om den Pioneer-effekten... en SPEC 4 :eek: :eek: den e rå
    mvh Filip
     

    eplehagen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    81
    Antall liker
    2
    Supert at tipsene strømmer på. Keep it up!
    Er såpass fersk at jeg setter pris på om dere skriver merket/produsent på anbefalingene - ikke bare modellbetegnelsen.

    Har noen her erfaringer med å få over/opp disse "beistene" etter kjøp på ebay.de/com ?
    Må jo koste en formue i frakt....
     

    eplehagen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    81
    Antall liker
    2
    Ja det var mye lekkert på thevintageknob.org, men for ei håpløs side å navigere på?
    Har fått tilbud på to receivere: yamaha CR440 og sansui 7070

    Syntes begge så interessante ut.
    Selger ønsker bud, men jeg har jo ikke peil ennå.....lurer litt på hva slikt er verd?
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    pstraums skrev:
    SX-1250`en som står til salgs her på sentralens bruktbørs er vel noe av det "Monstrete" du kan få tak i her til lands.. Så en svenske som skulle selge en sx-1980 også ettellerannet sted på nettet, men han skulle ha 15000 for den hvis jeg ikke husker feil og .... det får da være grenser :) Yamaha og Rotel har også noen alvorlig svære Monster fra "back then". Technics hadde også noen store.. SA1000 er vel den største av alle monster med 2x330W o:) http://www.vintagetechnics.info/receivers/sa1000.htm

    Det er så masse fint at det er vanskelig å velge.. Personlig liker jeg de store Marantzene (små også jeg har en 2225 selv) men se her er min favoritt (estetisk) http://sportsbil.com/stereo/mrntz_2285b/


    Pioneer SX1980 er populære saker, jeg har ikke mindre enn 3 stående bud på 15000 kroner på mitt ex, men selger jeg den tror du ?? ;).
    Problemet er at det er et helvete og finne de i topp tilstand og samtidig innefor rimelighetens grenser vedr avstander og distanser. Jeg vet forøvrig om en SX1980 i topp tilstand til salgs i Graz for 2500 Euro for den som vil la seg friste.
     

    eplehagen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    81
    Antall liker
    2
    Litt ot, dette men leste dette på usa-forum. Hvor mye stemmer i dette utsagnet:

    "I was contemplating purchasing a 70's receiver, as I used to love the construction and appearance of the Sansui, Kenwood, Pioneer, Marantz. However, when I ran this by an audio friend, he said, "Forget it."

    He says: They sound terrible. The caps & resistors used before the early 90s' were dreadful. The electrolytics are drying up and will start crackling and substantially degrade the sonics. The switches and controls used were almost never sealed, so they deteriorate and make noise and can't be fixed even by taking them apart and cleaning them.

    Tuners: He says that nearly all non-digital tuners used varactors, which go out of alignment and cause problems, so no old tuners, with the exception of the Mac MR-78 and possibly a few others, are worth dealing with.

    I am tempted to believe all that he is saying is true, but I see a market for these items, and also know that people claim they are still using these pieces for 25 years."

    Vil dette si at eldre receivere (de tråden handler om) ikke er noe for oss som ikke kan reparerer selv?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Av monster receivere er kanskje Kenwood, Akai, Yamaha og Luxman også interessante, og kanskje priset litt lavere.
    Definisjonen "monster" kan jo tøyes litt selvfølgelig, men 200 watt må den jo ha. setter vi standarden litt lavere blir det litt lettere syns jeg.
    Pioneer "50" modeller tiltaler meg desverre ikke selvom lyden er god, jeg ville ha"80" serien. 1080, 1280 er veldig interessante også, men naturligvis ikke til å oppdrive.
    De litt mindre, Akai og Luxman kunne jeg virkelig tenke meg.¨
    http://www.vintage-audio.com.ua/en/cat/312/1437.html
    Luxman har et helt sykt sexy design det oser av!
    Jeg nevnte for en måneds tid siden at der lå en Luxman L560 klasse A integrert på finn.no, den er sikkert borte nå, men det er virkelig krem utstyr, og sjelden vare.

    Edit : mange skifter elektrolytter på utstyret de kjøper.....
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Lucky GoldStar skrev:
    Litt ot, dette men leste dette på usa-forum. Hvor mye stemmer i dette utsagnet:

    "I was contemplating purchasing a 70's receiver, as I used to love the construction and appearance of the Sansui, Kenwood, Pioneer, Marantz. However, when I ran this by an audio friend, he said, "Forget it."

    He says: They sound terrible. The caps & resistors used before the early 90s' were dreadful. The electrolytics are drying up and will start crackling and substantially degrade the sonics. The switches and controls used were almost never sealed, so they deteriorate and make noise and can't be fixed even by taking them apart and cleaning them.

    Tuners: He says that nearly all non-digital tuners used varactors, which go out of alignment and cause problems, so no old tuners, with the exception of the Mac MR-78 and possibly a few others, are worth dealing with.

    I am tempted to believe all that he is saying is true, but I see a market for these items, and also know that people claim they are still using these pieces for 25 years."

    Vil dette si at eldre receivere (de tråden handler om) ikke er noe for oss som ikke kan reparerer selv?
    Syns æ ikkje stemme med virkeligheta,mulig at kondensatorer tørker ut,men at de låter dårlig er tull,min Pioneer er kanskje noe løsluppen i bassen men låter alt annet enn fælt og brytere fungerer prikkfritt med en helt annen kvalitetsfølelse enn det meste av nytt utstyr...så den va drøy..
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    :)



    Man ser litt størrelsen på dem i dette bildet...

    Ikke rart de heter "monster" ;)
     

    eplehagen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    81
    Antall liker
    2
    Supert bilde!
    De fleste her vet det nok muligens, men for de andre:
    Bildet er fra forsiden av Stereo Review Magazine, mai 1978 og viser fra toppen:
    Nikko NR-1415
    Hitachi SR-2004
    Kenwood KR-9600
    Marantz 2600
    Rotel RX 1603
    Pioneer SX-1980

    Rent visuelt synes jeg Rotelen er rå å se på
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Når det gjelder tekniske problemer så kan selvsagt det forekomme, og kanskje spes. om de ikke har vært i bruk på maaaaaange år og stått og støvet ned, men er de vedlikeholdt normalt bra, så er disse bygget for å overleve en atomkrig.. Felles for disse er at epoken de hører til er sånn ca. midt i en periode når lydidealet forandret seg litt fra den myke deilige vintagelyden på første halvdel av søttitallet til den kanskje litt lysere "moderne" lyden utover andre halvdel av søttitallet.. Dette racet fikk produsentene til å putte MASSE penger inn i produktene (for alle skulle være størst, tyngst og "best på alt") og jeg har lest et sted at noen av disse kostet så mye å produsere at det ikke var butikk i det hele tatt å selge dem..

    Se dette nakenbildet fra Njord Noatuns Pioneer SX-1250 ? Ingenting som ser sånn ut i dag ? :)

    http://www.sportsbil.com/stereo/Vintage gear.html

     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Med forbehold om at man faktisk liker den typisk varmere vintagelyden,så er nesten alt den engelskmannen sa; helt på trynet!At ting tørker inn kan så være,men det er fullt mulig å finne gode erstatninger for kondensatorer ol.Volum og de andre potene er faktisk enklere å vedlikeholde på gamle ting enn på nye akkurat fordi at de ofte er åpne.-Og hva er forøvrig ellers galt med at de er åpne? Det er merkelig nok bare på nyere utstyr at det er behov for ekstremskjerming av pot.-Og hvilken nytte et metallinnkapslet pot gjør på skjermingsfronten er meg en gåte.De "nye" potene må du vanligvis bytte om de begynner å skrape,for det gjør de også etter noen år!
    Når det gjelder påstanden om digitaltuneres overlegenhet,er det nesten bare å le rått av! At det går an å ha fått med seg så lite i årenes løp!
    Mvh Rune :)
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Kunne ikke vært mer enig Rune :) Skal like å se en sak fra i dag fungere prikkfritt om 30-40år...hahaha. Eksempel; fant en gammel radio fra Radionette(66mod) som har vært i kjelleren til muttern i over 25år(og den kjelleren er ikke tørr),søkerattet hadde satt seg,åpnet den,dusjet litt rustløser på akselen,bevegde litt att og fram,skrudde den sammen,koblet til strøm og voila;LYD og ok lyd til og med :eek: Står på konstant på kjøkkenet,matcha innredninga perfekt ;D ;D
    mvh Filip
     

    eplehagen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    81
    Antall liker
    2
    Rune.U skrev:
    Med forbehold om at man faktisk liker den typisk varmere vintagelyden,så er nesten alt den engelskmannen sa; helt på trynet!At ting tørker inn kan så være,men det er fullt mulig å finne gode erstatninger for kondensatorer ol.Volum og de andre potene er faktisk enklere å vedlikeholde på gamle ting enn på nye akkurat fordi at de ofte er åpne.-Og hva er forøvrig ellers galt med at de er åpne? Det er merkelig nok bare på nyere utstyr at det er behov for ekstremskjerming av pot.-Og hvilken nytte et metallinnkapslet pot gjør på skjermingsfronten er meg en gåte.De "nye" potene må du vanligvis bytte om de begynner å skrape,for det gjør de også etter noen år!
    Når det gjelder påstanden om digitaltuneres overlegenhet,er det nesten bare å le rått av! At det går an å ha fått med seg så lite i årenes løp!
    Mvh Rune :)
    Æh...for oss som ikke har kunnskap til hverken å finne eller bytte dårlige kondensatorere selv, kan kanskje briten ha et poeng?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jo jo, men liker man retro da trenger du ikke være redd. Der er hjelp å hente, også på andre fora hvis du skal ha noe fikset.
    Har da også hørt om flere 1 år gamle surre rundt receivere der skratter i volumen.....
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Selvfølgelig om du ønsker et apparat,nytt eller gammelt,som du aldri trenger å gjøre noe med,altså bare ha til det ikke virker mer-for så å bare kaste det..Så har han ETT poeng.-men det finnes da reperatører - enda-. ;).Mitt poeng er at å hevde at komponentene i eldre apparater var av dårligere driftskvalitet enn de laget etter 1990 er rent oppspinn.Kvaliteten på nær sagt alle innvendige sammenlignbare komponenter,dog uavhengig av hva man måtte mene om lyden i dem,ble merkbart dårligere etter ca 80-83.Da var det et virkelig generasjonsskifte i komponentsvalg.
    Forskjellen på 1985 opp til 1995 er nærmest for ubetydelig å nevne til sammenligning.
    Mvh Rune ;) :)
     

    eplehagen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    81
    Antall liker
    2
    ser poenget ditt.
    Har en 1979 SONY STR-V5 på gang. Den SER jo ok ut....er den det?
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    :)Jeg har ikke hverken sett eller hørt denne live,men er den av 70-talls Sonykvalitet er det ingen ting å frykte,generelt sett.Nå mener jeg å ha hørt at Sony på den tiden,i likhet med flere allerede hadde rukket å få et mer "moderne" preg over lyden.Altså noe mer 80-talls-aktig.Utseendet derimot var jo fremdeles helt 70-talls.Mener også å huske at STR skulle være den siste serien fra Sony med "monsterpreg".Den er vel fra 78-79,ikke sant?

    PS.Egen preferanse om jeg skulle skaffe meg noen monster ville vært Sansui,Marantz,Luxman,og noen fra Pioneer.For egen del ville jeg gått for før 76-77 og ned til 69.Pga da var det enda rørlyden som var idealet,og produsentene gjorde så godt de kunne for å få den lyden til med transistorer.Faktisk lykkes de i stor grad med de beste av sine apparater.Kunne gjerne tatt med Tandberg rent lydmessig,men de faller ikke inn under monsterbegrepet,men et mulig unntak for TR 2075,som er like god på lyd som sine japanske(og tyske venner),men litt mer slunken på watt(2x75 i 8 ohm) og fysisk størrelse til å bli kallt "monster".
    Mvh Rune
     

    Focalmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    359
    Antall liker
    1
    Rune.U skrev:
    :)Jeg har ikke hverken sett eller hørt denne live,men er den av 70-talls Sonykvalitet er det ingen ting å frykte,generelt sett.Nå mener jeg å ha hørt at Sony på den tiden,i likhet med flere allerede hadde rukket å få et mer "moderne" preg over lyden.Altså noe mer 80-talls-aktig.Utseendet derimot var jo fremdeles helt 70-talls.Mener også å huske at STR skulle være den siste serien fra Sony med "monsterpreg".Den er vel fra 78-79,ikke sant?

    PS.Egen preferanse om jeg skulle skaffe meg noen monster ville vært Sansui,Marantz,Luxman,og noen fra Pioneer.For egen del ville jeg gått for før 76-77 og ned til 69.Pga da var det enda rørlyden som var idealet,og produsentene gjorde så godt de kunne for å få den lyden til med transistorer.Faktisk lykkes de i stor grad med de beste av sine apparater.Kunne gjerne tatt med Tandberg rent lydmessig,men de faller ikke inn under monsterbegrepet,men et mulig unntak for TR 2075,som er like god på lyd som sine japanske(og tyske venner),men litt mer slunken på watt(2x75 i 8 ohm) og fysisk størrelse til å bli kallt "monster".
    Mvh Rune

    Klarer du å hoste opp ett bilde eller tre av en vintage "Monster" Sansui reciever? Har alltid digga Sansui,
    kjøpte i 1991 en ny svær deilig pianolakk integrert fra OFC :) Kosa meg med den i flere år, før jeg byttet den videre i annet hifi utstyr..idioti egentlig :-[
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Jeg TROR at lydmessig er den "M-" men utseendemessig er den "S+" og bruker du litt tid på å matche blir den perfekt... Jeg digger designet på de sonyene der ! har aldri HØRT en selv, men jeg er ganske sikker på at den er bra matchet med riktige komponenter?

    Lucky GoldStar skrev:
    ser poenget ditt.
    Har en 1979 SONY STR-V5 på gang. Den SER jo ok ut....er den det?
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Her har dere et bilde av en SVÆR Sansui receiver sammen med et ordentlig MONSTER (..enda "sværere") Sansui receiver :) :)



    Det er SÅ fett?? Den under er ikke veldig LITEN..! (hva sier det om den over.. det er Sansuis NEST største)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Det som egentlig er det værste med denne er at "power supplyet" under på bildet hører med til reciveren.
    G33000 er egentlig noe så spesielt som en Pre-civer med påhengt/avtagbart effekt trinn.
     

    Vedlegg

    Focalmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    359
    Antall liker
    1
    Aaaahhh, i helv... da :D Dette tok jo helt av, den jeg hadde var jo faktisk ikke spesielt voksen i forhold til de der. Mye massiv alu som jeg husker fra fatterns Pioneer på slutten av 70 /beg. 80 tallet(ikke sikkert den var ny da), deilig! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn