Monsterreceiver: hvilken?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    kanskje jeg leste feil .. men 100W ? det var ikke monster i 1976 engang :) og denne var jo både svart og øgly :) (imho)

    ;)

    nei det finnes ikke monster-receivers i dag... tror jeg..
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    7.539
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Dette blir litt off topic siden den ikke har noenting med vintage og gjøre ........... enda på noen år ;D


    Vel.....faktisk så finnes det ganske så utrolige monstere i dag også..... men de har blitt flerkanals monstere som f.eks denne som vel er noe av det værste som noen gang har blitt laget:
     

    Vedlegg

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Siggerud
    Skulle vi gått sammen om å lage en monsterkategoriseringsliste, eller en med vintage receivere og amps? Etter mønster fra din p.u. liste kan den inneholde bilder, beskrivelser av varianter, omtale av lyd på de man har hørt, sjeldenhet, forventet prisnivå, linker til omtaler og tester osv i den grad av evighet man gidder.
    Noen interesse for dette? Det handler jo om å samle, og systematisere den kunnskapen ikke minst Rudi, men også fler av dere andre tydeligvis sitter inne med.
     

    eplehagen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    81
    Antall liker
    2
    .retteP skrev:
    Skulle vi gått sammen om å lage en monsterkategoriseringsliste, eller en med vintage receivere og amps? Etter mønster fra din p.u. liste kan den inneholde bilder, beskrivelser av varianter, omtale av lyd på de man har hørt, sjeldenhet, forventet prisnivå, linker til omtaler og tester osv i den grad av evighet man gidder.
    Noen interesse for dette? Det handler jo om å samle, og systematisere den kunnskapen ikke minst Rudi, men også fler av dere andre tydeligvis sitter inne med.
    Høres kult ut, selv om jeg nok ikke har mye å bidra med....vet at også AKAI og Concept hadde noen sværinger. Den breieste jeg har sett var på et usa forum Bredden var 25" (ca 64cm) og veide 41kg!

    Fikk forresten kjøpt min første selv i dag. Sony STR-V5
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Her er den Nikko NR 1415 jeg hadde, sammen med Pioneer CT-F950 deck.
    Den er 56 cm bred, 21 høy og 51 dyb tror jeg. Vekten er 26,5 kg.
    2 x 175 watt.
     

    Vedlegg

    eplehagen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    81
    Antall liker
    2
    niels skrev:
    Her er den Nikko NR 1415 jeg hadde, sammen med Pioneer CT-F950 deck.
    Den er 56 cm bred, 21 høy og 51 dyb tror jeg. Vekten er 26,5 kg.
    2 x 175 watt.
    Litt OT: hva het nå den kjeden som solgte NIKKO igjen, og hvor ble de av?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.837
    Antall liker
    38.558
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    god morgen

    Litt OT: hva het nå den kjeden som solgte NIKKO igjen, og hvor ble de av?

    nikko ble vel kun solgt hos audioscan.
    etter hva jeg husker forsvant dem vel i den tiden som hifi klubben etablerte seg her.

    mvh
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    :) Ja Nikko sluttet rett og slett med Audio i de tider.De var nok blitt en smule akterutseilt både på kvalitet, lyd og design først på 80-tallet.-men mange av deres 70-tallsprodukter holdt absolutt mål på alle måter.Lurer på om det ikke er samme firmaet som er store på fjernstyrte biler ol.nå for tiden..
    Mvh Rune :)
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Ikke umulig, men ville jo nesten være litt rart? anyways! det er for lite info på nettet om NIKKO .. det er litt synd at historien ikke blir tatt vare på... de må ha solgt ganske mye ww?

    Rune.U skrev:
    :) Ja Nikko sluttet rett og slett med Audio i de tider.De var nok blitt en smule akterutseilt både på kvalitet, lyd og design først på 80-tallet.-men mange av deres 70-tallsprodukter holdt absolutt mål på alle måter.Lurer på om det ikke er samme firmaet som er store på fjernstyrte biler ol.nå for tiden..
    Mvh Rune :)
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    272
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Hei

    Hadde en slik Nr 1415 i de hine harde dager. Det var en glimrende partymaskin som ristet liv i det meste. Kan huske man så et lite dipp i taklampa når man slo den på.
    Fant forresten manualen til den her om dagen og lurer på hvilken adresse jeg skal sende den til.

    mvh

    Jarle
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Scann den inn og send den til
    Njord;
    akscans@gmail.com
    Så kan han legge den ut på nettet sammen med alle de andre manualene han har samlet til glede for offentligheten.
    Mvh Rune
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    7.539
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    niels skrev:
    Her er den Nikko NR 1415 jeg hadde, sammen med Pioneer CT-F950 deck.
    Den er 56 cm bred, 21 høy og 51 dyb tror jeg. Vekten er 26,5 kg.
    2 x 175 watt.


    Var det ikke deg jeg kjøpte min av for noen år siden ?
    Så den på bildet er den jeg har her nå. ;)
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Rudi skrev:
    niels skrev:
    Her er den Nikko NR 1415 jeg hadde, sammen med Pioneer CT-F950 deck.
    Den er 56 cm bred, 21 høy og 51 dyb tror jeg. Vekten er 26,5 kg.
    2 x 175 watt.
    Ja, det er den ja.....



    Var det ikke deg jeg kjøpte min av for noen år siden ?
    Så den på bildet er den jeg har her nå. ;)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Litt OT da det mangler radio her, men rett tiår i det minste.

    Elsket min Rotel RA 1412, hvor ble det av den tro? Her var det også morsomt å koble til, innganger på ene siden, Høyttalerutganger på motsatt side.
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    made4u skrev:
    Jeg må nesten komme med en kommentar her:

    Hvorfor en monster-reciver? Hvorfor ikke heller en monster av en forsterker og en radio i tillegg? Trenger ikke bli mye dyrere det og du vil få mer av det meste for pengene. Gode radioer kan man finne for en relativt rimelig penge, i noen tilfeller gis dem nær sagt bort...
    Det er konseptet som er det herlige her. Vi er uenige om mye og mangt. Rør vs transistor vs klasse D. CD vs vinyl. Men det er en ting vi stort sett er enige om, og det er det som er satt over det rasjonelle, nemlig at vi føler for endel produkter som har satt sine spor i våre yngre dagers sinn. Sykt overdimensjonerte produkter har alltid appellert til barnet i en hifi-freak, og da kan vi heve oss litt over de seriøse diskusjonene våre, og samles rundt begjær etter irrasjonelle løsninger.

    En annen sak er at det er en bekreftelse på at verden tross alt ikke beveger seg så fort framover som industrien vil ha det til. Vi fotografer kan glede oss over at det egentlig ikke har vært noen store kvalitative framskritt siden trettitallet på den optiske siden, ser vi bort fra zoomteknologien. Innen hifi så kan vi vise til esoteriske løsninger som gamle bakladehorn med Lowther-elementer og rørforsterkere, evt. fulltone-elektrostater. Men det er litt for esoterisk til at de fleste av oss har noen erfaring fra barndommen med slike, og da er det monsterreceivere som dette som blir vår referanse. Jeg tror nesten at man må ha vært "fullt utviklet" på syttitallet for å virkelig føle for disse produktene, men det er veldig artig å se at den fascinasjonen også smitter over på de som er født senere.

    Veldig mye digg i denne tråden. Avdelingen for vintage er virkelig full av artige tråder, og jeg har kost meg de siste dagene når jeg har trålet denne delen av forumet. Herlig med deler av et forum der skillelinjene ikke eksisterer på samme måte som når det diskuteres nytt utstyr.
     

    relløm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2007
    Innlegg
    304
    Antall liker
    168
    Hei.
    Disse gamle reciverene vekker litt gamle minner.
    Kjøpte en Akai AA 8500 I 72. Det var den største jeg visste om da.
    Solid bygget var klargjort for fjernkontroll , men med ledning.
    Spilte med en ERA platespiller sevlagde høytalere med seas elementer.
    Er det noen andre som har vært borti denne reciveren, eller som vet om noen til salgs.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.838
    Sted
    Hus
    Røyk på denne i dag jeg i USA. Grom sak på nesten 30 kilo med 2 X 160 w i 8 Ohm 20-20000 Hz
     

    Vedlegg

    eplehagen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    81
    Antall liker
    2
    Bartesam skrev:
    Røyk på denne i dag jeg i USA. Grom sak på nesten 30 kilo med 2 X 160 w i 8 Ohm 20-20000 Hz
    Finfint beist :)
    Åssen får du sånt til Norge? Er det kostbart å frakte over?

    SK
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.838
    Sted
    Hus
    Kom på 402 Us$ i frakt. Var egentlig dyrere, men han hadde visst noe raaaabatter hos UPS :) Mye gromt utstyr i Junaiten. En del i Tyskland også 8)
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Grattis :) Håper den kommer helskinnet "hjem" og at du forteller oss i detalj hva du synes (med masse fine bilder selvsagt) ;)

    Bartesam skrev:
    Kom på 402 Us$ i frakt. Var egentlig dyrere, men han hadde visst noe raaaabatter hos UPS :) Mye gromt utstyr i Junaiten. En del i Tyskland også 8)
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    En slik ?





    Lite info å finne om den.. har du noe ?

    relløm skrev:
    Hei.
    Disse gamle reciverene vekker litt gamle minner.
    Kjøpte en Akai AA 8500 I 72. Det var den største jeg visste om da.
    Solid bygget var klargjort for fjernkontroll , men med ledning.
    Spilte med en ERA platespiller sevlagde høytalere med seas elementer.
    Er det noen andre som har vært borti denne reciveren, eller som vet om noen til salgs.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.838
    Sted
    Hus
    pstraums skrev:
    Grattis :) Håper den kommer helskinnet "hjem" og at du forteller oss i detalj hva du synes (med masse fine bilder selvsagt) ;)

    Bartesam skrev:
    Kom på 402 Us$ i frakt. Var egentlig dyrere, men han hadde visst noe raaaabatter hos UPS :) Mye gromt utstyr i Junaiten. En del i Tyskland også 8)
    Kommer en reportasje etter hvert med litt bilder. Er en del slike til salgs i Junaiten, men de fleste har bare 120V tilkobling. Denne har spenningsvelger på baksiden så jeg slipper å kjøpe dempetrafo fra 230 til 120V. Skal koble den opp mot Tandberg Studio Monitor og Yamaha YP-D8 direktedreven platespiller. Må få meg en MM pickup også :D
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.388
    Antall liker
    3.412
    Torget vurderinger
    0
    Många fina receivers!
    Jag har haft en så´n där Yamaha CR 1000 som syns på bild lite längre upp. Fin sak... Jag fick 2500 SEK för den när jag sålde den.

    Det här var också en "monsterreceiver" på sin tid; i alla fall i Polen. "Unitra Radmor 5100", och alltså tillverkad i Polen 1976-78.
    Det var den största och mest avancerade receiver som tillverkades i det gamla kommunistiska Polen.
    Uteffekt? 2 x 30 W!!!
    Notera att all text är på polska!

    I Polen finns det fortfarande ett stort intresse för denna receiver och andra hifi-produkter från Unitra Radmor. Det finns ett par diskussionsforum på polska internetsidor och en klubb för de som samlar på Unitra Radmor-produkter.

    Jag har köpt den brukt här i Sverige.

     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Kenwood har endel fine, kanskje ikke ikke blant de som var HELT i tet effektmessig, men tror Kenwood er litt undervurdert lydmessig.. JEG synes iallefall de er grisefine! Tro om det er solgt noe særlig slike her i landet ? det er iallefall VELDIG sjelden jeg ser store Kenwood receivere til salgs..

    Ønsker meg en slik :
    Kenwood KR9600 (2x160W 8Ohm)


    Eller kanskje :
    Kenwood Eleven (2x120W 8Ohm)

     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    7.539
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Kenwood KR9600 kjøpte jeg ny i 1977 på 36mnd avbetaling husker jeg, min første store reciver.
    Tror ikke det finnes alt for mange av de i Norge, men i Sverige har jeg sett de tilsalgs nå og da og en sjelden gang i Danmark.

    Lydmessig er ikke de store Kenwodd'ene noen store høydare for og si det sånn, de beste rent lydmessig er Pioneer SX1250 og SX1080/SX1280.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Du har hatt mye gøy innomhus du :) (misunnelig!!)

    ;D

    Rudi skrev:
    Kenwood KR9600 kjøpte jeg ny i 1977 på 36mnd avbetaling husker jeg, min første store reciver.
    Tror ikke det finnes alt for mange av de i Norge, men i Sverige har jeg sett de tilsalgs nå og da og en sjelden gang i Danmark.

    Lydmessig er ikke de store Kenwodd'ene noen store høydare for og si det sånn, de beste rent lydmessig er Pioneer SX1250 og SX1080/SX1280.
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Fantastiske bilder! Vi vil ha mer!!

    Mvh Rune :) :) :) :)
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Rudi skrev:
    Kenwood KR9600 kjøpte jeg ny i 1977 på 36mnd avbetaling husker jeg, min første store reciver.
    Tror ikke det finnes alt for mange av de i Norge, men i Sverige har jeg sett de tilsalgs nå og da og en sjelden gang i Danmark.

    Lydmessig er ikke de store Kenwodd'ene noen store høydare for og si det sånn, de beste rent lydmessig er Pioneer SX1250 og SX1080/SX1280.
    Den største Pioneeren jeg har av sleka er den noe mindre SX 950.Rent lydmessig,hvordan vil du sammenligne den med de større utgavene av SX? Den lyder helt superbt forsåvidt (fillern ! Kanskje den er analytisk!!?),men finner den likevel noe kvass i lyden.Det kan ha mye med de høyttalerne som stå på den nå å gjøre,så hva tror du kan matche av noenlunde enkelt tilgjengelige høyttalere på bruktmarkedet?
    Mvh Rune
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    7.539
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Har hørt både SX-850 og SX-950, men det er så mange år siden at jeg slettes ikke husker hvordan de var, MEN jeg husker de ikke som noe negativt, så det kan bety at de er som storebrødrene sine lydmessig , men med litt mindre effekt ressurser.
    Skaffet en kompis en SX-850 for noen år siden og han er godt fornøyd han.
    Jeg solgte min SX-1250 i fjor........ det angrer jeg egentlig litt på, men jeg har den største av de alle enda, så det er vel ikke så veldig synd på meg ;).
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Det der er jo en "moderne" Monsterreceiver jo
    "150 wpc RMS into 8 ohms, and up to 400 wpc dynamic (short-term) power into 8 ohms or 800 wpc into 2 ohms"

    høres spennende ut!



    JanR skrev:
    Noe å ha ?
    (bildet er lånt på nett)
    /jan
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Rudi skrev:
    Har hørt både SX-850 og SX-950, men det er så mange år siden at jeg slettes ikke husker hvordan de var, MEN jeg husker de ikke som noe negativt, så det kan bety at de er som storebrødrene sine lydmessig , men med litt mindre effekt ressurser.
    Skaffet en kompis en SX-850 for noen år siden og han er godt fornøyd han.
    Jeg solgte min SX-1250 i fjor........ det angrer jeg egentlig litt på, men jeg har den største av de alle enda, så det er vel ikke så veldig synd på meg ;).
    SX 850 er vel av typen før "silver" serien...? Jeg har en defekt en stående her,men jeg husker den som mer "røraktig" enn 950.Nydelig lyd i den!!
    Må sannelig se å få den reparert.Vet noen av en gammelpioneerekspert tro?
    Mvh Rune :)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.838
    Sted
    Hus
    Rudi skrev:
    Har hørt både SX-850 og SX-950, men det er så mange år siden at jeg slettes ikke husker hvordan de var, MEN jeg husker de ikke som noe negativt, så det kan bety at de er som storebrødrene sine lydmessig , men med litt mindre effekt ressurser.
    Skaffet en kompis en SX-850 for noen år siden og han er godt fornøyd han.
    Jeg solgte min SX-1250 i fjor........ det angrer jeg egentlig litt på, men jeg har den største av de alle enda, så det er vel ikke så veldig synd på meg ;).
    Så du har en SX 1980 hjemme da? :) Gleder meg til min Sx 1250 kommer i hus :D
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    7.539
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Hadde disse en stund, greide akurat og kvitte meg med noen av de pga plassmangel før vi kjøpte nytt hus, nå har vi mere enn nok plass til de alle + flere...... sånn er livet :p
     

    Vedlegg

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.838
    Sted
    Hus
    Å shit :eek: Måtte lugge langt inn i skjela det å kvitte seg med disse ???
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.838
    Sted
    Hus
    Var alle de recieverene kjøpt nye i Norge, eller ble de importert som jeg gjør? :)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    7.539
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    SX-1980 tror jeg var demo reciveren til Pioneer importøren, ble kun tatt inn den ene så hvidt jeg evt. SX-1280 kom fra Nato basen på Grønland, SX-1250'en tror jeg ble solgt ny i Norge, det samme med Nikko'en (begge kjøpt av HFS medlemmer).
    Solgte som sagt SX-1250 og SX-1280 i fjor, 1250'en gikk til Stockholm og 1280'en gikk til en kar i Oslo området. Begge disse låt godt, men 1280'en hadde stått litt i hjel og trengte således en skikkelig rens, men jeg tror faktisk det er nettop den som er den beste av de alle lydmessig, spesielt hvis man bruker cd spiller som avspillingsmedie.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn