MonoPulse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Håkon har etter flere tester lurt meg utpå i ren nysgjerrighet. Først kudos å nå monopulse. Å som vanlig stemmer det som er trykket i blekk fra Håkon. Etter noen lange mnder uten hifi i heimen fikk jeg lyst til å teste monopulse da det er rimelige høyttalere å tenkte det var greit å sette opp et lowfi oppsett i stuen. Fikk tak i et sett model a for en edruelig pris som da skulle kobles opp mot en cayin CS-88A. Å du hendelse som det spiller! Gapet datt godt i bakken når jeg fyrte igang anlegget. En bunn jeg ikke trodde var mulig på noen sånne småtasser, å rett og slett vannvittig behagelig lyd. Har eid de noen uker å planen var å mette min nysgjerrighet på disse å flippe de igjen når jeg var fornøyd. Men disse stopper ikke å imponere! Så ingen flipping med det første.. @Seskage har ved et par anledninger også fått hørt disse så han har sikkert også en mening om de. Skjønner godt at monopulse får den skryter de gjør. I prisklassen å et stykke opp gjør de ekstremt mye rett imo. Et stemningsbilde fra stuen hører med :)
    Blir spennende å få lånt øre til oppsettet ditt en vakker dag, T-1!
    Har aldri hørt Monopulse, men vært på nippet til å prøve de ut tidligere....

    mvh
    Proffen
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Fikk nylig en oppdatering fra Allan Hendry:

    Hello Hans,

    I hope you are well.

    My Jaguar is now tucked in the garage, after very few miles this year.

    Autumn is here, and must be for you.

    Keeping you up to date as usual, there is about to be a significant extra streaming capability to the existing Models A & S, I have called it the 21 Range.

    The upgrade is not yet on the web site, or announced to any magazines.

    I attach a one page description and three photos.

    From the front, the SA looks the same as the opening “fireplace” photo in www.monopulse.co.uk

    Putting best customers first, I am happy for you to announce this to your forum. I would offer provisional prices of:

    Model SA – E 1,195 - 50W per channel, 25Hz bass.

    Model AA – E 1,495 - 100W per channel, 20Hz bass.


    Something I like is that you can use your computer/phone to set up your own play list of master quality streamed tracks, start them – then turn off the phone app and leave it playing with volume, bass/treble or flat, pause, next/last track, with hand-held IR control – but at any time take over again with the phone and change the entire selection.

    I hope you find this interesting. Stay well, Allan.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Introducing the MonoPulse 21 Range – now the heart of a music system.

    MonoPulse Loudspeakers have sold around the world for 20 years. There have been many detailed improvements, but the fundamental principle of impulse precision, giving unrivalled acoustic positioning and sound-stage, has remained. The quality, power and bass expected at the top levels of hi-fi, have also been retained.

    Streamed music, despite questionable sound quality, has had a significant impact on traditional hi-fi. Many people now have “music systems”, but never hear the full sensations of quality sound reproduction – missing both the bass impact, and the subtle details crafted by the artists and at the mixing desk. The last is something the MonoPulse spacial precision is particularly good at conveying.

    MonoPulse now offers full high-specification streaming – but with top-end hi-fi at its core. It will accept the full range of inputs, including convenient remote IR controls.

    Wi-Fi – wireless, or via Ethernet from the router (w. optic option), offers 24-bit resolution. Infra-red remote includes track selection, volume & bass/treble balance.

    Bluetooth – 16-bit, also with IR control. This gives a simpler access from other sources – such as the phone of a guest. Also has full IR control.

    Input with controls – via 3.5mm, for hi-fi sources, such as c.d. - with IR controls.

    Direct input – to amps via RCA sockets, for phono. Manual volume control only.

    USB/memory stick – via input USB, with full controls.

    Expansion to multi-room – via Wi-Fi

    Use as conventional speakers – single or bi-wire, 300 or 500 watts per channel

    Other features. All the established MonoPulse hi-fi specifications plus -

    Model S profile – 100 watts – or 200 watts bi-amp, bi-wire - 25hz bass.

    Model A profile – 200 watts – or 400 watts bi-amp, bi-wire - 20hz bass

    All major streaming sources and streamed radio are compatible.

    Conventional LP or CD sources can be distributed to other rooms.

    All hidden in elegant, 20cm wide, one metre high, enclosures (Model S) – with a wide choice of colours and finishes – see first photo in www.monopulse.co.uk
     
    S

    Spyd

    Gjest
    Hei !
    Har tatt i bruk Monopulse Model A og er veldig fornøyd og imponert. Spiller på Rega cd spiller , Audio Analoge integrert forsterker, kabling fra Wireworld.

    Mvh Spyd
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    En hilsen og oppdatering fra Allan Hendry.
    Ikke så lett å få dette lett leselig. Ta kontakt med Allan dersom noe må oppklares mht pris etc.

    Hi Hans,

    I hope you are well

    I have finally had to make an increase to the special prices for Norway.

    Model S SA SA2 A AA AA2

    Norway E
    1080 1585 1945 1295 1730 2165


    But still a lot less than our normal Euro pricing


    Euro normal 1890 2800 3140 2290 3060 3850

    We have made significant updates to the web site www.monopulse.co.uk


    MonoPulse Hi Fi Speakers. Realism you can almost touch
    Monopulse hi fi loudspeakers. Precision impulse timing for ultimate realism, acoustic image, power & bass. Active, with Wi-Fi & Bluetooth streaming
    www.monopulse.co.uk

    Best regards, Allan
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Allan kom med en kommentar som kan være verdt å lese:

    Hello,

    You have touched on a subject of debate and controversy – dynamic compression.

    One of the attractions of a live show or concert is the volume range – but that range does not work so well for recorded music. The full volume crescendos can seldom be as loud as in a concert – so the quietist bit are too quiet.

    Perfectionists say this is how it should be. But very few recordings now are. Deutsche Grammophon were one of the last to concede. Your recording may be very little compressed.

    When you are listening to a recording, you are listening to the decisions made at the mixing desk. The more I listen, the more I realise this. A result of the MonoPulse accuracy I think.

    Your speakers were originally purchased by Hans Kise in 2009

    Early Christmas greetings.
    Stay well,
    Allan
     
    Sist redigert:

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg skulle startet forfra i dag, hadde jeg begynt med en ok+ EL34-forsterker og en variant av disse høyttalerne som hadde passet til rommet de skulle stå i. Legg til en grei nok signalkilde, og du får glimrende match, går rett til topps på pris/ytelse-kurven og kan nyte flott lyd uten lyttetretthet så lenge du vil.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Fikk nettopp en hilsen fra Mr. MonoPulse:

    Hello Hans,

    My best wishes for the season. I hope you are OK

    Winter has started here but, here in the south, probably nothing like yours.

    That, and the virus, have limited what I have done. No holiday this year. Old car locked away.

    Anyway www.monopulse.co.uk

    MonoPulse Hi Fi Speakers. Streamed realism, precision, power and bass
    Monopulse hi fi loudspeakers. Precision impulses for realism, image, power & bass. Active, with Wi-Fi & Bluetooth streaming
    www.monopulse.co.uk
    updated again. A lot of details about the active range.

    Stay well, Allan
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Spennende høytalere, hadde bare designet vært mer up to date:confused:
    Noe slikt tenkte jeg også (utseendet) før jeg kjøpte mine første.
    Husker ikke nøyaktig ordene til Allan. Det gikk på at det er lyden som teller.
    I tillegg til å kunne velge blant 8-10 farger og få en særs god pris. Valgte MonoPulse Model 42A.
    Har aldri angret.
    Nå fikk jeg et hint fra Allan om å følge med her:)

    EDIT:
    Jeg har hatt 42A og 72A. Nå har jeg Model A.
    Hvorfor?
    To ganger har det skjedd at en gjest har blitt så begeistret at han har tatt med seg mine i det han sa takk for seg.
    Begge ganger til full pris.
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Prismessig står MP seg godt uansett motpart.
    En stor fordel er den flate impedansen. Lett match for rør forsterkere.
    Tannoy kan være grusom.
     
    Sist redigert:

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Den flate impedansen og fin følsomhet og slikt kvalitetsnivå gjør disse høyttalerne spesielle. Hvis en setter pris på hva rør kan gjøre, kan en i mange tilfeller heller bruke pengene på kvalitet enn høyere utgangseffekt. En god push pull-forsterker med 20 til 40 watt i hver kanal - som ny gjerne kan koste to til fire ganger prisen på MonoPulse - vil være en ypperlig kombinasjon. Det finnes en del slike i markedet, som folder rørene hver kveld og ber om en høyttaler med disse egenskapene. Jeg tror mange ville fått seg en positiv overraskelse. I alle fall fikk jeg det.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Litt nytt fra Allan igjen.
    Legg merke til at han har noen sett til veldig god pris på eBay.
    Har ikke sjekket selv enneå.


    Hello Hans,

    It is great to hear all is well with you.

    Same here, and I am now inoculated. Nice sunny weather.

    Loudspeakers things are ticking over.

    The 2021 range is now finished on the site.
    But this has left some unused prototype stock we are advertising on e-bay at very low prices.

    You might want to look at the details on e-bay. Follow this exact sequence - Sound & Vision > Home Audio > Speakers > Brand > MonoPulse.

    The development stock is slightly different form the 2021 range – but this is explained in the e-bay text.

    If anyone is then interested, they should contact me directly. I can offer any model in the range, in any colour.

    This is not against the rules, as long as they didn’t discover there first.

    Let me know. And stay well whatever, Allan
     

    Ian71

    Medlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    21
    Antall liker
    2
    Sted
    Risør
    Går å lurer på om jeg skal bytte ut mine Monpulse Model S til Model A eller AA som ligger på Ebay nå. Slik jeg forstår det så får man jo AA til samme prisen av A i de tre eksemplarene Allan har for salg der nå. 995 £ og jeg forstod det som om man kunne velge finish hvis man ikke ønsket de røde som han har ferdige. Jeg er nok litt konservativ og ville valgt sort/lys eik.

    Hvordan er markedet for brukte model S idag? Mine er sort/sort.
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    690
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    3
    Hei!
    Noen som har forslag/erfaring med rørforsterker på Monopulse A??
    //
    Christian
     
    S

    Spyd

    Gjest
    Monopuls model a byttes nå ut til fordel for annet merke. Grunn? Litt for store for lytterommet jeg bruker nå. Fantastiske høyttalere men nytt par er i hus. Regner med at Model A er solgt fort.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Monopuls model a byttes nå ut til fordel for annet merke. Grunn? Litt for store for lytterommet jeg bruker nå. Fantastiske høyttalere men nytt par er i hus. Regner med at Model A er solgt fort.
    De finner sikkert et nytt hjem.
    Enig i at det er enklere å bytte høyttalere enn å utvide rommet :)
     

    Ian71

    Medlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    21
    Antall liker
    2
    Sted
    Risør
    Monopuls model a byttes nå ut til fordel for annet merke. Grunn? Litt for store for lytterommet jeg bruker nå. Fantastiske høyttalere men nytt par er i hus. Regner med at Model A er solgt fort.
    Hvordan var Elex-R på Monopulse Model A? Har nå både Model S og Model A hjemme og lurer på hvilket par jeg skal beholde. Model S er 2009 versjon, Model A er 2021 versjon. Spiller på litt forskjellige forsterkere, Decware SE84 2W SET, Cayin S200, og Mira 3 med en OK DAC og Mac mini som kilde. Jeg har begynt å like mykere lyd med årene så Mira 3 spiller flott og oppløst veldig bra timing men litt soft og mykt i oppsettet mitt. Det passer meg bra nå men jeg synes ikke Mira 3 går særlig dypere på Model A, det burde den vel egentlig gjort, virker som Model S er enklere å plassere enn Model A. De trenger veldig lite plass mot side og bakvegg for å spille helt ned til 25Hz. Får ikke modell A til å spille ned mot 20Hz i mitt oppsett nå. Mulig det er litt lite krefter i Mira 3. Model S virker lettere å drive.
     
    S

    Spyd

    Gjest
    Hei. Det er dette med effekt , er forsterkeren kanskje litt svak skjer det noe med bassresponsen. Flottest lyd fikk jeg med Audio Analoge 2 x 100 watt. Hadde 2 stykker den ene med rør i fortrinn. Den med rør i fortrinn låt best.Har nå kjøpt et par Melodika Bl 40 mk 3, de gir 92 db / 8 ohm. 38 til 20000 hz. De passer mine ører og Elex R bedre. (Bedre bass ) Mvh Spyd
     

    Ian71

    Medlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    21
    Antall liker
    2
    Sted
    Risør
    Hei. Det er dette med effekt , er forsterkeren kanskje litt svak skjer det noe med bassresponsen. Flottest lyd fikk jeg med Audio Analoge 2 x 100 watt. Hadde 2 stykker den ene med rør i fortrinn. Den med rør i fortrinn låt best.Har nå kjøpt et par Melodika Bl 40 mk 3, de gir 92 db / 8 ohm. 38 til 20000 hz. De passer mine ører og Elex R bedre. (Bedre bass ) Mvh Spyd
    Det er kanskje det jeg og opplever med Mira 3. Decwaren funker egenltig ikke på Model A, blir bare mellomtone og topp, riktinok fin mellomtone og topp men kun det. Cayin S200 har plenty med krefter på sin side, men den går ikke helt i kjelleren og den blir litt for mye i toppen så det blir litt flotte detaljer men litt masete på Model A for meg. Spiller mykere på Model S faktisk.

    Noen andre som har noen synspunkter på Rega Elex-R og Monopulse Model A og S?
     
    S

    Spyd

    Gjest
    Hadde også Klipsch med 2 x 6,5 som skulle ha høy følsomhet, de likte også kraft for å spllle optimalt.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Fikk en hilsen fra Allan Hendry / MonoPulse.
    Han er fortsatt i sving.

    Hello Hans,

    How very nice to hear from you. All the best for the New Year.

    All is well here, and I have just become a grand-dad.

    Yes, the passive units we offer are still the Models A and S. The choice is often made to suit room size and acoustics

    As you know, all the units are custom made, so we can be very flexible in putting in requested acoustic or physical features.

    A choice some people make is a Models SA of AA. These can be conventionally connected directly to an external amp, or allow visitors/other householders to use a Bluetooth link from sources many people have via their mobile phones.

    Our standard world prices are on the web site, but as always I can offer special prices to customers in Norway.

    All the very best, Allan
     

    jan egil

    Medlem
    Ble medlem
    05.06.2014
    Innlegg
    7
    Antall liker
    7
    Mono Pulse Model A er i bestilling hos Allan nå. Ca 3 uker til de kommer fra Dublin. Skal drives med consonance cyber 800 blokker og je audio vl 19 forforsterker. Gleder meg til å høre hvordan de låter. Solgte mine tannoy td 10 å skal nå prøve dette. Spennende.
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Model S er et alternativ. Jeg har hatt modell A og modell S samtidig og beholdt modell S. I tillegg til en betydelig høyere WAF har den noen fortrinn fremfor modell A (med min forsterker og mine ører). Lyden er krispere, mer presis, lydbildet er naturtro holografisk og veldig imponerende, den er ikke kilen på plassering. Mine står der de må stå, i stua tett inntil bakvegg og tett inntil hjørne/møbler. Bassen er nok litt dypere på modell A, de kan helt sikkert spille høyere og lydbildet er stort og dypt, men jeg opplever at instrumenter er mer presist definert på modell S og lydbildet enda mer imponerende. Jeg spiller stort sett bare akustisk musikk og ofrer gjerne litt dypbass for mer presisjon. Modell A har en litt mer avrundet/mykere spillestil. Modell A har et større mellomtone/bass element enn modell S, diskantelementet er det samme. Store elementer er kanskje mindre presise enn små? Hvis jeg bare spilte datagenerert/elektrifisert musikk ville kanskje konklusjonen vært annerledes. Men jeg ville ikke beskrevet bassen som "boomy" på noen av dem.

    Hei, jeg vurderer Modell S, er det merkbart mye mindre i bassen, dybden?
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Model S er et alternativ. Jeg har hatt modell A og modell S samtidig og beholdt modell S. I tillegg til en betydelig høyere WAF har den noen fortrinn fremfor modell A (med min forsterker og mine ører). Lyden er krispere, mer presis, lydbildet er naturtro holografisk og veldig imponerende, den er ikke kilen på plassering. Mine står der de må stå, i stua tett inntil bakvegg og tett inntil hjørne/møbler. Bassen er nok litt dypere på modell A, de kan helt sikkert spille høyere og lydbildet er stort og dypt, men jeg opplever at instrumenter er mer presist definert på modell S og lydbildet enda mer imponerende. Jeg spiller stort sett bare akustisk musikk og ofrer gjerne litt dypbass for mer presisjon. Modell A har en litt mer avrundet/mykere spillestil. Modell A har et større mellomtone/bass element enn modell S, diskantelementet er det samme. Store elementer er kanskje mindre presise enn små? Hvis jeg bare spilte datagenerert/elektrifisert musikk ville kanskje konklusjonen vært annerledes. Men jeg ville ikke beskrevet bassen som "boomy" på noen av dem.
    Hei, vurderer Modell S. Er det merkbart mindre bass på den i forhold til Modell A? Vil min MAE SET1 klare å drive de?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg tror en kompis her har model S og MAE SET 1.
    Det siste er jeg sikker på.
    Høyttaleren hans er i hvert fall mindre enn mine (A).
    Så spørs det hva du mener med "å drive".
    Spille musikk går helt fint.
    Riste innvollene går nok heller dårlig.
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Så da skjønner jeg det slik at Mae SET1 ikke gir nok til at Modell S skal låte best mulig eller sitt fulle potensial?

    Ser at det ligger et par eldre modell s salg men de er av eldre årgang. Mye forskjell er det på de eldste og de nyeste modell s?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det enkleste er nok å spørre Allan Hendry i MonoPulse.
    info@monopulse.co.uk
    Han vet godt at jeg i mange år har brukt denne forsterkeren (7-10 W) på MonoPulse.
    Mulig du finner tilbakemeldinger på nettopp denne kombinasjonen på MP sidene.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.866
    Torget vurderinger
    8
    Hei venter på et par brukte Monopulse A! Beholder nok mine horn men har lenge ønsket og prøve disse!
    Noen formening om hvordan min Luxman L-550ax 20W klasse A vil matche ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn