MonoPulse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Men disse koster tross alt over dobbelt så mye også da...
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Slik jeg tolker omtalen til Rognlien så virker det som at han ville foretrukket feks Spendor A4 foran disse men mulig jeg tar feil!
    Som det nevnes her over, er prisen i Norge om lag dobbelt for Spendor A4. Disse høyttalerne har en del fellestrekk, de lager store flotte lydbilder i alle plan, de går dypt i forhold til størrelse, de har en involverende måte å spille musikk på.
    Jeg synes Spendor A4 er mer sømløs og elegant, med noe bedre elementer. Og finish, ikke minst! Det er enkelte detaljer som peker på at Spendor er en profesjonell høyttalerfabrikk, mens Monopulse er "avansert DIY", men uansett er pris/kvalitets-koeffisienten på MonoPulse helt super.
    Så jo, du har rett i at om prisen ikke var et tema, ville jeg hatt A4 foran Monopulse. Men under 15 000,-? Tror ikke du finner mange (nye) høyttalere som kan konkurrere.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Nå har jeg hatt Monopulse i huset i noen mndr og har lyst til å komme med noen erfaringer. Først kjøpte jeg et par brukte Model S. (Takk, Festus!) Det som imponerer aller mest er et stort lydbilde, selv om høyttalerne slett ikke har noen ideell plassering. De står tre meter fra hverandre, nær bakvegg (20 cm) og nær hyller og skap både på hver side og mellom. Men lydbildet er SVÆRT, bredt og høyt. Det er ikke fullt så dypt som jeg har erfart med godt plasserte elektrostater men det er det i mine ører ingen dynamiske høyttalere som klarer. Kanskje en mer optimal plassering også ville gi et dypere lydbilde men det er ikke mulig i dette rommet. Resultatet er uansett veldig imponerende, høyttalerne forsvinner fullstendig. De drives av en Audio Note Oto SE på 10 W, det går helt greit.

    Neste logiske skritt var selvfølgelig Model A. De har jeg hatt i hus et par uker. De er enda ikke innspilt så jeg skal vente litt med å beskrive de, bortsett fra at de er litt mer lettdrevne enn Model S, noe som er en fordel med tross alt bare 10 W. Men jeg har en annen erfaring som jeg vil dele med dere. Den ene høyttaleren hadde fått en liten flenge i stoffet under transport. Det så ikke ut til å være noe annet galt. Jeg sendte et bilde av skaden til Allan Hendry, som svarte at han kommer hjem til meg i Skien i slutten av januar for å bytte stoff på høyttaleren! Det syns jeg er kundebehandling det står respekt av. I neste mnd kommer en, ikke hjemme hos - men hjemme med, rapport!
    Her må jeg trenge meg på!
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Jeg har nyheter selv, etter det har vært en del frem og tilbake mtp at den ene høyttaleren min hadde en transportskade (det ble i allefall konklusjonen fra Allan).
    Dette er altså høyttalerparet (Monopulse A) som ble testet av Håkon Rognlien, og jeg må si at da jeg fikk de hjem etter test var jeg skuffet. De hørtes ikke bra ut, og det tok meg ikke lang tid å forstå at noe ikke stemte.
    Så etter en kort testing for min del, og kjapp korrespondanse med konstruktøren ble høyttaleren det gjaldt sendt tilbake til Allans garasje for en sjekk. Resultatet er at det ble bygget en ny høyttaler til meg, som ankom meg denne uken.
    Den andre høyttaleren har ligget på kaldloftet og ventet på sin makker, og således bør den vel gis en del timer før man kan kalle den innspilt også. Så høyttalerne starter slik jeg ser det "på likefot" når det kommer til innspilling. De har nå stått i stuen og spilt i noen dager.
    MEN, så til det som egentlig er saken. Nå når disse høyttalerne spiller som de skal er min opplevelse en ganske annen enn den var i desember..Dette er veldig interessant!
    Jeg vil ikke konkludere med så veldig mye enda, men det som slår meg er hvor behagelig de er å høre på. Det er ingen imponatorfaktorer, bare ubesudlet klar lyd. Og som Håkon skrev i sin test; stemmerenhet. Det er om noe skal stikke seg ut en åpenbar styrke ved disse. Jeg liker det jeg hører så langt, og når det kommer til service og hjelp i prosessen med "frem og tilbake" har ting til tross for en del styr med fraktselskaper osv i grunnen vært uproblematisk takket være Allan. Dette fra en person som ikke eier tålmodighet.
    Jeg gleder meg til fortsettelsen, som nå er å se om jeg klarer å finne meg en forsterker som kanskje passer Monopulse bedre enn den jeg har med sine 200w klasse D.
    Til tross for må jeg vel faktisk si, at den spiller helt lytefritt og pent, bør det utfra det jeg har forstått gjennom denne tråden bo mer magi i andre konstruksjoner.

    Så vi får se hva fremtiden bringer, men det kommer nok noe mer fra denne kanten etterhvert :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har nyheter selv, etter det har vært en del frem og tilbake mtp at den ene høyttaleren min hadde en transportskade (det ble i allefall konklusjonen fra Allan).
    Dette er altså høyttalerparet (Monopulse A) som ble testet av Håkon Rognlien, og jeg må si at da jeg fikk de hjem etter test var jeg skuffet. De hørtes ikke bra ut, og det tok meg ikke lang tid å forstå at noe ikke stemte.
    Så etter en kort testing for min del, og kjapp korrespondanse med konstruktøren ble høyttaleren det gjaldt sendt tilbake til Allans garasje for en sjekk. Resultatet er at det ble bygget en ny høyttaler til meg, som ankom meg denne uken.
    Den andre høyttaleren har ligget på kaldloftet og ventet på sin makker, og således bør den vel gis en del timer før man kan kalle den innspilt også. Så høyttalerne starter slik jeg ser det "på likefot" når det kommer til innspilling. De har nå stått i stuen og spilt i noen dager.
    MEN, så til det som egentlig er saken. Nå når disse høyttalerne spiller som de skal er min opplevelse en ganske annen enn den var i desember..Dette er veldig interessant!
    Jeg vil ikke konkludere med så veldig mye enda, men det som slår meg er hvor behagelig de er å høre på. Det er ingen imponatorfaktorer, bare ubesudlet klar lyd. Og som Håkon skrev i sin test; stemmerenhet. Det er om noe skal stikke seg ut en åpenbar styrke ved disse. Jeg liker det jeg hører så langt, og når det kommer til service og hjelp i prosessen med "frem og tilbake" har ting til tross for en del styr med fraktselskaper osv i grunnen vært uproblematisk takket være Allan. Dette fra en person som ikke eier tålmodighet.
    Jeg gleder meg til fortsettelsen, som nå er å se om jeg klarer å finne meg en forsterker som kanskje passer Monopulse bedre enn den jeg har med sine 200w klasse D.
    Til tross for må jeg vel faktisk si, at den spiller helt lytefritt og pent, bør det utfra det jeg har forstått gjennom denne tråden bo mer magi i andre konstruksjoner.

    Så vi får se hva fremtiden bringer, men det kommer nok noe mer fra denne kanten etterhvert :)
    Interessante betraktninger; får meg nesten til å undre på om a) jeg har vært for positiv angående et delvis defekt par høyttalere, eller b) om "siste brikken" falt bort og gjorde høyttalerne verre under nedpakking - transport - oppakking hos deg.

    Høyttalerne låt nemlig ikke "feil" hos meg, tvert i mot, med det unntak at den ene hadde en "bilyd" nedover i frekvens (detekterbar under 50 Hz, tydelig under 35 Hz), en bilyd som delvis tangerte portlyden, og kunne skape trøbbel i enkelte, massive partier (typisk filmmusikk).

    Kjenner meg litt på tynn is her nå! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Interessante betraktninger; får meg nesten til å undre på om a) jeg har vært for positiv angående et delvis defekt par høyttalere, eller b) om "siste brikken" falt bort og gjorde høyttalerne verre under nedpakking - transport - oppakking hos deg.

    Høyttalerne låt nemlig ikke "feil" hos meg, tvert i mot, med det unntak at den ene hadde en "bilyd" nedover i frekvens (detekterbar under 50 Hz, tydelig under 35 Hz), en bilyd som delvis tangerte portlyden, og kunne skape trøbbel i enkelte, massive partier (typisk filmmusikk).

    Kjenner meg litt på tynn is her nå! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Altså, jeg er nok rimelig pirkete. Og jeg har en slags rutine når jeg setter oppet par nye høyttalere, dvs noen sanger jeg umiddelbart er innom og spiller deler av som jeg vet stresser høyttalerne. Så at jeg merket dette rimelig kjapt er ikke så rart.
    Men det er slettes ikke umulig at høyttaleren fikk sitt "banesår" underveis fra deg til meg. Jeg kan ikke huske noen utfordringer fra turen, men det er aldri godt å si. Ulyden var uansett fremtredende i slik grad at man ikke kunne unngått å høre det da jeg fikk dem hjem.
    Med det sagt så tror jeg ikke Allan klarte å pinpointe nøyaktig hva som var problemet heller, men han spekulerte i sprekk i kassen.
    Jeg tror ikke isen du beveger deg på er så tynn som du skal ha det til, det var som du sa bare ved enkelte frekvenser at de gjorde seg bort, men når jeg først har hørt slikt klarer jeg ikke å legge det bort igjen, om du skjønner.
    Jeg tipper du nok har rett i at de må ha fått seg en trøkk på et tidspunkt, og at det tippet over kanten da jeg fraktet dem hjem.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Godt det ordnet seg. Jeg har ikke mast på Allan om informasjon.
    Nå kommet selveste Allan på Norgesbesøk.
    Nærmere bestemt 30. januar. Jeg henter han på Torp og vi kjører sammen til Skien for å reparere en transportskade. Merkelig at det dukker opp et par slike ganske tett etter så mange år. Blir vel til statistikk etter hvert.
    Blir spennende å treffe Allan. Vi har hatt fin kontakt i mange år nå.
    Han setter i hvert fall pris å å bli hentet / kjørt. Leiebil og norske vinterveier står ikke øverst på hans ønskeliste. Selv om han nå kunne testet ferdighetene på riktig side.
    Han sa nettopp at den svært gunstige prisen for Model A må justeres opp.
    Akkurat nå vet jeg ikke hva annet han skal gjøre i Norge.
     

    oseanna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    182
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Nå skal jeg være veldig forsiktig med å mene noe om Håkons - eller andres - lydopplevelse, men er det ikke litt pussig at en "bilyd" bare høres i den ene høyttaleren?

    Jeg er forsiktig fordi jeg enda ikke er sikker på om jeg har et "sant" bilde av Model A. Den har endret litt karakter under innspillinsperioden, som har tatt lenger tid enn jeg troddde først. I tillegg tror jeg ikke så mye på å nilytte for å få et begrep om lydkvalitet, det være seg høyttalere eller elektronikk. Jeg syns ikke jeg kan konkludere før jeg har lyttet av pur lyst og glede i et par uker. De viktigste detaljene ser vi "in the corner of the eye"!
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Nå skal jeg være veldig forsiktig med å mene noe om Håkons - eller andres - lydopplevelse, men er det ikke litt pussig at en "bilyd" bare høres i den ene høyttaleren?
    Tja. Det ble vel konkludert med at det antakelig var en defekt på den ene kassen, så at det da er en resonans som ikke skulle være der i de dypeste frekvensene er kanskje ikke så forunderlig. Som sagt har jeg nå fått erstatningshøyttaleren, ulyden er forsvunnet og alt er lutter glede :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har aldri opplevd noe problem med bilyder som stammer fra bassporten i mine 82A. Det kan kanskje ha noe med vegg-til-vegg-teppe å gjøre, men har uansett tenkt å bestille skumplugger fra Allan. Må bare få tippet dem litt ned slik at jeg får målt bassporten, for Allan var ikke helt sikker på hvor stor bassport det er på mine eksemplarer.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Måten jeg fant det på var stegvis frekvenssweep, middels til høyt volum. Fra 35 Hz og ned kan du høre porten puste. Når du først har isolert den lyden, kan den også detekteres ved voldsomme utsving nede i dypet på musikk.
    Bilyden som er nevnt her, var en lyd som virket å være nærmest hektet på pustelyden. Måten å høre at det kom kun fra den ene, var å spille på en høyttaler av gangen. Relevant? Vet ikke helt, men jeg driver med sånt når jeg tester, for å finne grensene for hva utstyret fikser. MonoPulse er ikke alene om å ha port som lager lyd, bare for å ha det nevnt. Men de har et relativt langt, og relativt tynt bassrør, med glatt overflate, aerodynamikken tilsier at sånt ofte kan høres.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du får som du selv skriver ikke den mest geniale høyttaler ever til den prisen, så at det er litt skjær i sjøen skulle bare mangle. Hva mener du om skumproppene som Allan tilbyr kunder gratis hvis man etterbestiller det? Vil slike plugger dempe den portstøyen?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Du får som du selv skriver ikke den mest geniale høyttaler ever til den prisen, så at det er litt skjær i sjøen skulle bare mangle. Hva mener du om skumproppene som Allan tilbyr kunder gratis hvis man etterbestiller det? Vil slike plugger dempe den portstøyen?
    Det vil de helt sikkert; det blir en "luftbrems", m.a.o. går lufthastigheten inne i bassporten ned, og lyden av luft i bevegelse vil definitivt dempes. Samtidig vil bassenergien gå noe ned, kraften i de dype tonene dempes. I en del tilfeller er det bare hyggelig, det, men det hele dreier seg jo om balanse og, ikke minst, preferanser. Og det er jo verdt å tenke over hvorfor det tilbys en slik "propp i systemet". :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mens du venter på en slik propp kan du prøve med en sokk eller vott.
    Jeg har vurdert det, men kommer uansett til å bestille og siden jeg egentlig er ganske fornøyd så har jeg tålmodighet til å vente på at de tilpassede proppene ankommer. Koster jo ingenting. Har egentlig ikke noen store problemer med output i bassen, det blir aldri for dominerende, men jeg tror likevel jeg har noe å vinne på det summa summarum. Jeg skal måle når jeg flytter på dem om ikke lenge, og da sender jeg en epost til Allan og får dem tilsendt.

    Når jeg endelig får fingeren ut og har mottatt dem skal jeg rapportere hva jeg finner ut.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg føler ingen trang til å strupe igjen porten.
    På 72A kunne det kanskje hatt noe for seg.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ikke det at jeg føler en trang, men det er greit å teste siden det ikke koster noe. Og de er greie å ha i bakhånd i tilfelle jeg flytter ut av Krypten og får andre akustiske forhold som trigger dem i de lavere frekvensene. Og for å ha det komplett i tilfelle salg, men akkurat det har jeg liten tro på. Men først og fremst, jeg vet jo ikke om jeg har behov for det før jeg har testet, selv om jeg ikke har noen spesielle frekvenser som peaker eller dipper i Krypten nå.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Til dere monopulsere.. hva heter stativmodellen og hva er data på den?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå bør Allan ha pakket det viktigste til en tur til Norge i morgen. Drar visst hjemmefra lenge før hanen galer.
    Jeg henter han på Torp. Blir interessant............
    Du må hilse så mye til ham fra en svært fornøyd MonoPulsist på Vestlandet. :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    En jeg kjente kalte høyttalerene han laget "gøytalere".
    Virkelig "gøy" å treffe Allan.
    Bildene får tale for seg. En Model A har blitt kledd om etter en transport skade.

    MP01.jpg

    Litt brutalt for å få demontert limte deler.
    De aller fleste høyttalere er limt. Og limt er limt.

    MP02.jpg


    MP03.jpg


    MP04.jpg
     
    Sist redigert:

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.258
    Antall liker
    3.089
    Torget vurderinger
    3
    Hammer, meisel og sicaflex������������
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Ser det er mulighet for biwiring, men ser bare et element? Er det et koaxial element(er det det heter?) eller ser jeg feil nå?
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Det er ekstra terminaler for å kunne endre litt på nivået til diskanten
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Så det er et fulltoneelement med delefilter?

    EDIT: Glem det.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så det er et fulltoneelement med delefilter?

    EDIT: Glem det.
    Nei, det er en ordinær bass/mellomtone som går svært høyt. Det du ikke ser er domen som er i karbonhuset, den tar over ved 6 khz. Så bass/mellomtonen er nesten en fulltone, i alle fall med femtitall-ører. Stas å ha guruen selv til å komme på hjemmebesøk for å fikse transportskade, dette slår det at Wilson kom hjem for å montere Grand Slam i sin tid. ;)

    EDIT: leste ikke edit...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Så kjekt å se Allan himself på hjemmebesøk.
    Hils ham fra Norges første 82A-eier
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nei mine var blå, french blue and gun metal black, og ble kalt kjøleskapene. De havnet hos Raist.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det var de Model S som lå til salgs på Sørlandet i to omganger i fjor som hadde den fargen. Til en finfin pris såvidt jeg husker, men jeg hadde jo allerede mine 82A. My bad, ottone. Jeg har ikke sett dine havne på markedet igjen.

    Mine heter Burkasøstrene, og det blir eventuelt framtidige eiere tvunget til å kalle dem.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Så det er et fulltoneelement med delefilter?

    EDIT: Glem det.
    Nei, det er en ordinær bass/mellomtone som går svært høyt. Det du ikke ser er domen som er i karbonhuset, den tar over ved 6 khz. Så bass/mellomtonen er nesten en fulltone, i alle fall med femtitall-ører. Stas å ha guruen selv til å komme på hjemmebesøk for å fikse transportskade, dette slår det at Wilson kom hjem for å montere Grand Slam i sin tid. ;)

    EDIT: leste ikke edit...
    Hjertelig takk uansett, stusset veldig på hvor diskanten hadde blitt av ja. På Model S og stativutgaven sitter diskanten på front baffelen da?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så det er et fulltoneelement med delefilter?

    EDIT: Glem det.
    Nei, det er en ordinær bass/mellomtone som går svært høyt. Det du ikke ser er domen som er i karbonhuset, den tar over ved 6 khz. Så bass/mellomtonen er nesten en fulltone, i alle fall med femtitall-ører. Stas å ha guruen selv til å komme på hjemmebesøk for å fikse transportskade, dette slår det at Wilson kom hjem for å montere Grand Slam i sin tid. ;)

    EDIT: leste ikke edit...
    Hjertelig takk uansett, stusset veldig på hvor diskanten hadde blitt av ja. På Model S og stativutgaven sitter diskanten på front baffelen da?
    Det stemmer. Model S er en rent "moderne" modell, mens Model A bygger videre på 82A. Der 82A hadde ei stålramme som gikk hele veien rundt høyttaleren som domen var montert i over kabinettet, har de nå latt den stålrammen være internt og har erstattet stålhuset med et karbonhus i topp. Men som konstruksjon så er egentlig 82A og Model A ganske like. Audiomix kan sikkert opplyse oss om hvilke lydmessige forskjeller som finnes. Han har jo fulgt A-serien fra starten og fram til dagens modell. Tror kanskje han hoppet over akkurat 82A, men det er jeg usikker på.

    small_Model42A.jpg


    Dette er ikke en av mine Burkasøstre, men ei mer utspjåka kusine i 42A-familien. Som du ser har de en forlengelse av stålrammen som utgjør et hus for domen. Synes jeg hører Burkasøstrene mumle noe om haram og hore etter at jeg limte inn det bildet... :eek:

    402513d1475375312-monopulse-monopulse-82a-web.jpg


    Burkasøstrene portrettert av forrige eier.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har hatt 42A, 72A og nå "bare" A.
    Veldig fornøyd med 42A.
    Ikke helt det samme med 72A. Prøvde aldri å putte noe inn i bassporten. Ikke endret plassering heller. Så kom det plutselig en som ville ha paret.
    Model A blir stående til det dukker opp en som byr mer enn nypris :)
    En kopis / nabo har 82A. Ikke veldig forskjellig fra Model A.
    Hvis jeg kunne velge:
    Model A med Model 42A/82A eksteriør.
    Jeg spurte Allan om det var mulig da jeg bestilte Model A. Umulig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn