MonoPulse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Bare av min egen nysgjerrighet og uvitenhet men vet du hvordan det er med feedback i de forsterkerne Håkon?
    Av egen erfaring så svarer höyttalere med god fasekontroll, slik som Doxa 8.2 og Monopulse har, veldig godt når de blir satt inn i en kjede hvor det er mest mulig fasekorrekthet fra innerst til ytterst :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Inspirerende er et veldig godt ord for å beskrive MonoPulse, Håkon. Gleder meg til fortsettelsen, og nå skal du få slippe å komme med flere drypp før du publiserer det på egen blogg eller i Fidelitys vinternummer. Skjønt, akkurat det siste synes jeg virker fryktelig lenge å vente til. Så litt flere ord spanderer du vel på oss hvis bloggen må vente på publisering av nytt papirmagasin. Please... :rolleyes:
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Bare av min egen nysgjerrighet og uvitenhet men vet du hvordan det er med feedback i de forsterkerne Håkon?
    Av egen erfaring så svarer höyttalere med god fasekontroll, slik som Doxa 8.2 og Monopulse har, veldig godt når de blir satt inn i en kjede hvor det er mest mulig fasekorrekthet fra innerst til ytterst :)
    Jeg har aldri funnet ut om Spec benytter feedback; global eller lokal, for meg låter den motkoblingsfri, men den har såpass stålkontroll på høyttalere, at jeg er i tvil. Spec forklarer her: http://spec-corp.co.jp/e/technology/index.html
    Audio Note (som jeg også kommer til å bruke) er definitivt motkoblingsfri. Rega Brio har motkobling, likeledes Micromega 250. Vet ikke om jeg kommer til å prøve med flere forsterkere enn disse.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det burde holde, gir oss en indikasjon på hvordan det fungerer med forskjellige teknologier. Lykke til med MonoPulse, Håkon.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Kan vi få et stikkord eller to, Håkon? ;D
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Kan vi få et stikkord eller to, Håkon? ;D
    Har fundert litt over det, men velger å si: Nei, du får ingen stikkord, foruten det jeg har nevnt allerede - "INSPIRERENDE". :cool:

    Skal stille dem skikkelig opp i løpet av dagen / kvelden, og gi dem det beste de kan få.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Sveimo2

    Medlem
    Ble medlem
    28.06.2012
    Innlegg
    43
    Antall liker
    43
    Sted
    Skjervøy, Norge
    Torget vurderinger
    5
    Da nærmer mitt par seg også : ) Tar nok noen dager lengre til det høye nord.

    Thu 23rd Nov 18:27 Package transferred to post office / the shipment is in transit for final delivery. Delivery is scheduled in approximately 1-2 days
    Thu 23rd Nov 11:55 Package transferred to post office / the shipment is in transit for final delivery. Delivery is scheduled in approximately 1-2 days
    Thu 23rd Nov 10:52 Destination scan Oslo, NO
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Vi får gi Håkon litt tid til å teste i ro og fred. Bare la han nyte:)
    Jeg fikk spørsmål om pris på en liten MonoPulse og Allan svarte umiddelbart søndag kveld :
    Hello Hans,

    Strangely, I have just sent Hakon an e-mail, to agree what prices he should put in his review.

    Thank you for your information on the review. I get the same message.

    For your friend interested in the standmount, the price would be E595. As usual this would including shipment but without your local duty.

    Please thank him for his interest.

    Best regards, Allan
     

    Sveimo2

    Medlem
    Ble medlem
    28.06.2012
    Innlegg
    43
    Antall liker
    43
    Sted
    Skjervøy, Norge
    Torget vurderinger
    5
    Ventetiden er over

    Første bilde etter utpakking.

    Kona var kjempefornøyd med farvene vi har valgt. Blir noe annet en bildene på Allans nettside.

    Første bilde etter utpakking.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer, Sveimo! Nå starter nytelsen. :)

    Egentlig burde stativmodellen også fått mer oppmerksomhet. Den kommer jo på under 8000 ferdig momset og bør være en real prisbombe.
     

    Sveimo2

    Medlem
    Ble medlem
    28.06.2012
    Innlegg
    43
    Antall liker
    43
    Sted
    Skjervøy, Norge
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer, Sveimo! Nå starter nytelsen. :)

    Egentlig burde stativmodellen også fått mer oppmerksomhet. Den kommer jo på under 8000 ferdig momset og bør være en real prisbombe.
    Takk for det. Har allerede klart og skaffe meg et lite inntrykk, og man kan vel si at jeg er fornøyd så langt.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og du kommer til å bli mer og mer fornøyd etterhvert som tiden går. Innspilling er en ting, men selv etter det vokser de etterhvert som du setter mer og mer pris på MonoPulse' spesielle egenskaper som blir enda mer åpenbare for deg. Selv om de er i stand til å imponere fra starten så vil det være en tabbe å få kløen for tidlig, for dess lenger du lever med dem føler du at de stadig avdekker nye hemmeligheter i musikken. Flere har solgt sine for tidlig, og jeg tror nok noen har angret på det i etterkant.
     

    Sveimo2

    Medlem
    Ble medlem
    28.06.2012
    Innlegg
    43
    Antall liker
    43
    Sted
    Skjervøy, Norge
    Torget vurderinger
    5
    Måtte si til kona at nå er jeg vel nødt til å lytte til musikk på nytt :cool: Utrolig detaljer og presis lydgjengivelse. Pr. nå er jeg spesielt imponert over lytting på lavt volum, de leverer fra du rører på volumkontrollen. Som fruen uttalte: F.... nå hørte jeg hun fuktet leppene..... Med så lite erfaring som jeg har med utstyr i denne klassen, ulmer det i bakhodet om det ikke kunne vært morro og få testet ut disse med en rørforsterker. Parasound og MonoPulse blir KANSKJE vel presist, ikke vet jeg, enda. Dynamikken er også overveldende, er jo ikke godt vant. Stort lydbilde opplever jeg også. Morro og spille nå.
     

    jon guttorm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.11.2013
    Innlegg
    86
    Antall liker
    124
    Gratulerer med monopulse :) er verdt å prøve de på rør.jeg kjører selv monopulse modell a på rørforsterker. Veldig fornøyd.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med godt og lykkelig valg.
    MonoPulse og rør er laget til hverandre.
    Steinbasert vil sikkert fungere utmerket det også.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De fleste I menigheten bruker nok rør. Ikke bare er de relativt effektive, de har også snorrett impedans. Perfekt for rør, men fungerer nok brillefint med SS også.

    Det med fullt utbytte på svært lavt volum er definitivt en av fordelene. Gratulerer med å ha funnet godlyden i MonoPulse.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Er også nysgjerrig på Monopulse.
    Har vurdert å kjøpe brukt et par ganger, men har foreløpig ikke blitt noe.
    Er det noen på Hedmarken som har noen slike?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Stort sett klar med lyttetester etter en hektisk uke og helg.

    Artikkelen vil mest sannsynlig bli publisert på engelsk på min blogg, Allan foretrekker et internasjonalt språk for publisering. så får vi se om det også blir en noe omskrevet artikkel for Fidelity senere.

    Har mye å gjøre for tiden, men håper å ha artikkel klar i løpet av et par uker som maksimum.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi venter i spenning. Nå som reisevirksomheten min har roet seg for resten av året merker jeg at jeg begynner å bli litt mer utålmodig etter å lese Håkons tanker om MonoPulse. Sitter foran anlegget nå og nyter Gregory Porters nye Nat "King" Cole-album i Masters fra Tidal. MonoPulse er som skapt for slike store og romslige lydbilder.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå, etter noen timer, har MonoPulse fått to gode venner, fruen og meg;)
    Alltid kjekt når nye medlemmer av "familien" er lykkelige og fornøyde med sitt valg av MonoPulse. Du og fruen er jo medlemmer av en eksklusiv klubb i så måte, og siden MonoPulse er custombygde høyttalere i praksis så blir det aldri noen stor familie. Og vi trives med litt eksklusivitet, selv om mer oppmerksomhet rundt de fantastiske høyttalerne vi spiller på hadde vært ønskelig.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Klubben blir nok en del mindre eksklusiv hvis Rognlien liker det han hører, men det er nu utelukkende positivt. ;D
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg tror vi har gitt Allan mye å gjøre før jul.
    Han fikk tre bestillinger på Model A ganske umiddelbart.
    Og et par Model S venter på en liten avklaring.
    Det hender jeg treffer UPS mannen (og hans trofaste hund) og spør om han har høyttalere i bilen.
    "Ja, men bare noen små" er svaret.
    Det har stoppet opp med 3 par i "nabolaget".
    Venter til Håkon er ferdig før jeg ber noen på lytt.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Nå vil jeg også ha et par! I'm easy like that :p
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Om noen har Monopulse i Oslo/omegn - ikke langt fra Holmlia - og tar imot lyttebesøk, så vennligst send en PM :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Om noen har Monopulse i Oslo/omegn - ikke langt fra Holmlia - og tar imot lyttebesøk, så vennligst send en PM :)
    Det burde da finnes noen som har det i ditt område. Hvis ikke får du ta med blokkene dine til Audiomix for litt service samtidig som du sjekker ut hans par. Skulle du befinne deg på Vestlandet har jeg handlet inn Åges doble samlealbum på CD med tanke på besøk av deg. Og for å støtte Fretex litt i julestria. :rolleyes:
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Fretex støtter jeg gjerne, men Åge er jeg tvilende til. Har aldri hatt sansen for trønder-rock og bart - sikkert fordi jeg ikke kler bart selv (hvem faen gjør egentlig det?!)

    Men Monopulse er interessant. Audiomix virker som en likandes kar, han. Men mine blokker er splitter nye, og forhåpentligvis ikke trenger service på en stund. Det er omtrent som legen; man er glad så lenge man unngår vedkommende, fordi det er et tegn på at ting fungerer noenlunde ok.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo to fullstendig forskjellige høyttalere! Sammenligningen blir like relevant som B&W805 og KEF Blade...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fretex støtter jeg gjerne, men Åge er jeg tvilende til. Har aldri hatt sansen for trønder-rock og bart - sikkert fordi jeg ikke kler bart selv (hvem faen gjør egentlig det?!)

    Men Monopulse er interessant. Audiomix virker som en likandes kar, han. Men mine blokker er splitter nye, og forhåpentligvis ikke trenger service på en stund. Det er omtrent som legen; man er glad så lenge man unngår vedkommende, fordi det er et tegn på at ting fungerer noenlunde ok.
    Jeg er råtøff med bart! Det finnes ingen barte-emoji så det får holde med solbriller. :cool:
    Du har vel en pre også som kanskje trenger ettersyn? ;)
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    468
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    vet det men hvordan er spillestilen og lyden i høytalerene? noen som har testet dem opp på mbl?
    De er litt sånn; )( Fine og oppløst i toppen, litt slank i midten og mellomtonen, samt fyldig i bunnen. Litt som å spille med loudness-funksjonen på.
    Kjedelig er de i hvertfall ikke :cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det med slankhet i mellomtonen er nok avhengig av rom og forsterker. Jeg opplevde lyden slik med Advent tranistorforsterkersett i en moderne og minimalistisk stue, men i den godt dempa Krypten med rørforsterkere ble det adskillig mer kjøtt på beina i midten. Og smoothere topp. God slagkraft i bunn i forhold til størrelse på både kabinett og element. Flinke til å formidle nerven i musikken, snorrett impedans gjør dem perfekte for rør.

    Nå er det ikke lenge til Rognlien publiserer sin test. Kanskje best å lese hva en som ikke allerede er disippel av Allan Hendrys MonoPulse-menighet mener? Forrige søndag forespeilet han oss maksimalt to ukers ventetid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn