MonoPulse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Røste skrev:
    Noen som vet om det finnes et par for lytting i Stavanger - området?
    Jeg sendte en mail til Allan i dag og spurte om han hadde solgt noen til Norge med postnummer mellom 4000 og 4370.
    Nå ser jeg at det var et ganske romslig område ;)
    Får se hva han svarer.
    Jeg tror sidene til Monopulse vil gi svar på det aller meste du måtte ha av spørsmål.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Her er hva Allan svarte på spørsmål om endring i modellutvalget:

    Hello Hans,
    Yes, well spotted, we have simplified the range.
    A number of reasons.
    We are very busy, and really needed to reduce our range. We also decided we were doing ourselves no favours by underselling the Model 82A.
    It has a unique specification and performance. It also has a distinctive appearance and is individually built. It has been re-branded to:
    The MonoPulse Model A – for Audiophile – and priced at £3,445 and E3,995.
    We are dropping the Model 42A, and the export only Model 72A.
    Similarly the Model 62S will be re-branded to:
    The MonoPulse Model S – for Slim – and be priced at £1,995 and E2,445.
    We are dropping the Model 32S, and the export Model 52S.
    The Model 22 is currently being re-engineered and will become the Model C – for Compact - and be priced at £995.
    All this has been incorporated into an improved, easier to navigate, web site. The simplification of the product range has also made the site work better.
    The situation for you and your friends?
    We will keep your special price for the Model 82A – now the Model A – at E1,695 delivered.
    If anyone wants a Model 72A, we have parts to build just one more. The price would be E1,495.
    We also have the parts to build two more Model 52Ss and could do these at the old price of E695.
    After this your price for the Model S will need to be E895. Still a lot less than the normal Euro price!
    I hope that explains things and is OK for you.
    Thank you for your continuing interest.

    Best regards, Allan.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Allan Hendry graduated in Electronic Engineering at King s College, London. He has run many high-technology projects worldwide, including secure communication systems, cryptography, covert diving systems, cryogenics,-------------

    Skal se han er en mann med meniger og kunnskap om nedfrysing av HiFi greier også ;D
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Mono Pulse

    ottone skrev:
    Du verden!
    Allan er en mann med mange talenter og stor kapasitet, det er tydelig.
    Det er vel ikke akkurat sånn at vi absolutt må ha denne boka. Men jeg klarer ikke å styre unna, denne må jeg ha.
    Takker for tipset, Raist.
    Har du bestilt?
    Jeg har :)
    Hehe, jeg bestilte i går ja :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Raist skrev:
    Jeg sendte en kommentar til Allan om at det hadde dukket opp "noe annet" i MP tråden.
    Fikk dette tilbake:

    Hello Hans,

    Nice one. How did they spot that?

    Have you read it?

    If you or anyone with any background in science, environment, literature, or anything related could e-mail some comments, I would be most grateful.

    Best regards, Allan.


    Vi får være litt romslige her og la andre ting fra Allan slippe til. Selv om det er veldig langt fra høyttalere.
    Jeg foreslo at han burde ha denne boka som en option til høyttalerene han selger.
     

    creek

    Medlem
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    19
    Antall liker
    3
    Mono Pulse

    Noen i Halden området som har en MonoPulse Model A som man kan få lytte på?
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Mono Pulse

    Da har UPS vært her igjen, med pakke til far fra far... Nye MonoPulse A, med noen små endringer. Er ikke kommet lengre en til CD nr 2 men allerede happy, digg med nye dubeditter - sån er det bare.
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Mono Pulse

    By the way:
    Var det ikke så at det har kommet en forhandler i Danmark? Fra tid til annen i løpet av det siste halve året har jeg søkt på Monopulse i Hifi4all.dk. Så langt har jeg verken fått opp brukerkommentarer eller anmeldelser fra det holdet. Rart?

    Ole G :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mono Pulse

    olisn skrev:
    By the way:
    Var det ikke så at det har kommet en forhandler i Danmark? Fra tid til annen i løpet av det siste halve året har jeg søkt på Monopulse i Hifi4all.dk. Så langt har jeg verken fått opp brukerkommentarer eller anmeldelser fra det holdet. Rart?

    Ole G :)
    Det finnes, og han kaller seg Jumon Audio
    http://www.jumon-audio.com/
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Mono Pulse

    mteinum skrev:
    Man kan jo spør seg om importør gjør jobben sin. Veldig lite produkter som selger seg selv uten markedsføring
    kanskje noe der, ja.
    Burde tatt seg en studietur til Kongsberg... ;D

    Ole G :)
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Mono Pulse

    Audiomix skrev:
    Litt mer detaljer da.........
    Yes, det er modell A med de oppgraderinger den har fra mine tidligere 42A. Men nå har de også jobbet litt med endring av spikes for bedre stabilitet, og bassporten. Resultatet er noe raskere, strammere og dypere bass, de var veldig fornøyd selv.

    Allan fulgte godt opp med informasjon så det var som tidligere "en hyggelig handel", jeg kopierer inn noen sitater om oppgraderingene:

    Sitat fra produksjon:
    An update. Things are going well. We have tested and put into your speakers the first of our two proposed upgrades. This is a realignment of the bass reflex. The result is a slightly faster and tighter low bass. It is also slightly more extended and less liable to unwanted resonance. It will only make a difference with some material, but we are pleased that it worked so well.
    Sitat fra testing:
    We did a lot of listening yesterday and were very pleased with the bass modifications. Whatever we threw at them, the speakers gave tight bass with no sign of resonance or loss of control.


    Spikes endringen er antagelig ikke helt ferdigbestemmt, men jeg ønsket spikes bredt for å få mer stabilitet så da fikk jeg det med selv om de ikke er ferdig med dette.
    Jeg har på SoundCare spikes nå, men den ekstra høyden de bygger (7cm luft under ht) syns jeg ødelegger for den "stabile looken" - så vedr spikes er jeg ikke helt i mål. Vil prøve å korte ned gjengene på SoundCare, og så se på det kontra originale spikes. De ser tøffest ut uten spikes, men jeg må kunne vatre dem og syns de spiller best når de er litt bakoverlent.

    Sitat fra produksjon
    We have increased the footprint area by about 20% by putting the spike mounting nuts on steel bars and moving them slightly outwards on the corners. It looks, and is, much more stable. It will also be easier to repair in the event of damage.
    Sitat fra testing
    We have some doubts though with the modified spike holders. Our visual design man thinks they should be closer in with the mounting less visible – the technical guy doesn’t. We may move them slightly in in future, but would appreciate your opinion.

    Sån ser det ut:
     

    Vedlegg

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Mono Pulse

    Spennende dette. Går det an å si mer om hva som er gjort med bassporten?

    Ole G :)
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Mono Pulse

    olisn skrev:
    Spennende dette. Går det an å si mer om hva som er gjort med bassporten?

    Ole G :)
    Dessverre har ikke noe mer info
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mono Pulse

    yzfr17 skrev:
    Da har UPS vært her igjen, med pakke til far fra far... Nye MonoPulse A, med noen små endringer. Er ikke kommet lengre en til CD nr 2 men allerede happy, digg med nye dubeditter - sån er det bare.
    Gratulerer med en særdeles spennende høyttaler. Hva kom de på til slutt, med frakt og moms?
    Duppeditter kan de vel neppe kalles, i og med at uttrykket kommer fra fransk (tout petite), og betyr en veldig liten ting. ;)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Tittet innom sidene til Allan og fant dette:
    Their ease of drive and efficiency also means they have been operated successfully with 6 watts from a single-ended valve amplifier.


    Det er nok MAE SET 1 det refereres til. Jeg bruker nesten bare denne forsterkeren på mine Monopulser. De som kommer innom tror nesten ikke at det går an å få til så mye med så lite.
    En watt er ganske mye. Og den første er viktigst :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.857
    Antall liker
    10.691
    Torget vurderinger
    10
    Mono Pulse

    Det låter veldig bra hos deg Hans, helt klart. Jeg er overbevist om at løsningen med 8" bassmellomtone samt voicingen til MP passer MAE som hånd i hanske. Og den første watten er så sant som det kan sies, jfr utstyrslista mi 8)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Fikk en hyggelig nyhet fra Allan Hendry:
    Lavere pris på Model A :)


    Hello Hans,

    I hope is well with you.
    We are about to make some price changes and these will alter the special prices we offer to your contacts in Norway.
    These are:
    Model A reduces from E1,695 to E1,595. Normal Euro retail will be E3,495
    Model S stays at E895. Normal Euro retail will be E2,295.
    Model C increases from E495 to E595. Normal Euro retail will be E1,445.

    All these are carriage but not duty paid.
    Pass these on to anyone you wish to. Best regards, Allan.


    En til:

    Hello Hans,
    I should have added that all the models have had significant upgrades – take a look at www.monopulse.co.uk

    Regards, Allan
     

    stolpe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Innlegg
    167
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Mono Pulse

    Gjelder de prisene om man får sendt det til Sverige, eller må man plusse på engelsk moms da?
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Mono Pulse

    Hans, du som har oversikten her - hvorfor ikke sende en melding til Vadseth i Fidelity? Gjerne be dem gjøre en test også. På tide med litt skikkelig markedsføring av disse glimrende høyttalerne, ikke sant?

    Ole G. :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    everlong skrev:
    Gjelder de prisene om man får sendt det til Sverige, eller må man plusse på engelsk moms da?
    Du får spørre Allan og / eller svenske myndigheter.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    olisn skrev:
    Hans, du som har oversikten her - hvorfor ikke sende en melding til Vadseth i Fidelity? Gjerne be dem gjøre en test også. På tide med litt skikkelig markedsføring av disse glimrende høyttalerne, ikke sant?

    Ole G. :)
    Fidelity har (eller hadde) noen merkelige regler. Bl.a. at de ikke vil teste produkter som ikke er tilgjengelige på det norske markedet. Hva det har for betydning når en kan kjøpe hva som helst fra hvor som helst er ubegripelig.
    På den annen side: Er det ikke artig å ha noe som er en smule utilgjengelig for hvermannsen?
    Uten å bli stemplet som "snobb".
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Mono Pulse

    :D

    Joda. Og jeg lever veldig godt med disse hemmelighetene uten offentlig godkjenning av Fidelity eller andre autoriteter.
    Men det er synd at ikke flere får øynene opp for denne godlyden.

    Ole G. :
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Tipper at Monopulse er det høyttalermerket som har fått størst utbredelse her uten å være til salgs i Norge.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mono Pulse

    Audiomix skrev:
    Tipper at Monopulse er det høyttalermerket som har fått størst utbredelse her uten å være til salgs i Norge.
    Det kan virke slik, noe som ikke er så rart med den merkelige prispolitikken de har i forhold til norske kunder. De som ikke har dem på short list bør jo være litt rare i hodet, spør du meg. Problemet er at de færreste av oss våger å kjøpe noe uten å ha hørt det før, selv om det i MonoPulses tilfelle neppe er noe å tape på å gjøre et forsøk.

    For å si det enkelt betaler jeg gjerne kostpris for dem hvis noen føler at de har gjort et bomkjøp etter noen få ukers bruk. Det er det verdt for å slippe å legge arbeid i å importere dem selv. Det arbeidet bør den som har gjort jobben få godtgjort i form av null tap synes jeg. I alle fall vil jeg være villig til det.

    Gode nyheter i den prislisten, men kanskje ikke helt for meg. For jeg er faktisk mest interessert i bokhyllevarianten pt. Det har med pris å gjøre, og rommets beskaffenhet. Jeg har et lite lytterom, og gulvstående kan bli litt voldsomt i rommet mitt. Den største modellen er i alle fall helt uaktuell hos meg. Jeg har spurt om det før, men det skader ikke å spørre igjen:
    Er det noen som har erfaring med stativhøyttalerne til MonoPulse?

    Og finnes den noen MonoPulse på bruktmarkedet i Norge for tiden, eventuelt noen som har planer om å foreta et bytte en gang i fremtiden? Akkurat nå tillater ikke økonomien noen krumspring, men det bør ikke være for vanskelig å selge mine Kef-er for en sum som ikke er så langt fra brukte stativhøyttalere fra MonoPulse heller.

    Ps: Bør ikke trådstarter rette opp trådtittelen?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    baluba skrev:
    Det er det verdt for å slippe å legge arbeid i å importere dem selv. Det arbeidet bør den som har gjort jobben få godtgjort i form av null tap synes jeg. I alle fall vil jeg være villig til det.

    Ps: Bør ikke trådstarter rette opp trådtittelen?
    Det er da ikke noe jobb.
    En mail eller to til Allan Hendry for å enes om modell og utseende.
    Deretter en bankoverføring av halve beløpet.
    Andre halvdel betales når høyttalerene er klare til forsendelse. Dette er akkurat så komplisert som å betale regninger i nettbanken.

    Endre tittel?
    Til hva?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mono Pulse

    Audiomix skrev:
    baluba skrev:
    Det er det verdt for å slippe å legge arbeid i å importere dem selv. Det arbeidet bør den som har gjort jobben få godtgjort i form av null tap synes jeg. I alle fall vil jeg være villig til det.

    Ps: Bør ikke trådstarter rette opp trådtittelen?
    Det er da ikke noe jobb.
    En mail eller to til Allan Hendry for å enes om modell og utseende.
    Deretter en bankoverføring av halve beløpet.
    Andre halvdel betales når høyttalerene er klare til forsendelse. Dette er akkurat så komplisert som å betale regninger i nettbanken.

    Endre tittel?
    Til hva?
    Semantikk er ikke noe vi trenger diskutere til vanlig, men ord deling passer ikke så godt i en tittel. Hvis jeg har missforstått stavingen av navnet til MonoPulse så er det egg på mitt ansikt. Hva enn det betyr...

    Jeg tenkte jo ikke på vanlig brukthandel, men en som har kjøpt et par og etter litt lytting har funnet ut at det ikke passer. Med andre ord det samme som demobrukt, hvis det kun er snakk om timers lytting. De fleste finner jo ut om noe er helt uaktuelt ganske kjapt. Da trår jeg gjerne hjelpende til hvis finansene tillater det. Litt innspilling er heller ikke å forakte sålenge det ikke er slitasje, og det kun mangler noen dager/uker på garantien.

    Litt arbeid og venting er det da, men så er det selvsagt gøy å vente noen ganger. Men enda mer gøy er instant fun! ;D
    Er ikke så fryktelig nøye på det hele tiden.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    baluba skrev:
    Semantikk er ikke noe vi trenger diskutere til vanlig, men ord deling passer ikke så godt i en tittel. Hvis jeg har missforstått stavingen av navnet til MonoPulse så er det egg på mitt ansikt. Hva enn det betyr...
    Hvis du ser på logoen til nevnte høyttalermerke, ser det ut til å være skrevet i to ord med store forbokstaver.
    Litt lenger ned og med vanlige typer kan det se ut som ett ord, men med stor M og stor P.
    Retter så gjerne............
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mono Pulse

    Audiomix skrev:
    baluba skrev:
    Semantikk er ikke noe vi trenger diskutere til vanlig, men ord deling passer ikke så godt i en tittel. Hvis jeg har missforstått stavingen av navnet til MonoPulse så er det egg på mitt ansikt. Hva enn det betyr...
    Hvis du ser på logoen til nevnte høyttalermerke, ser det ut til å være skrevet i to ord med store forbokstaver.
    Litt lenger ned og med vanlige typer kan det se ut som ett ord, men med stor M og stor P.
    Retter så gjerne............
    Jeg oppfatter det slik at MonoPulse er et ord uten orddeling, men med en stor bokstav som en form for orddelings-effekt. Dette er et relativt nytt merke for meg, slik at jeg kan ikke si noe om hvordan det var stavet tidligere. Det er jo mulig at merket opprinnelig brukte orddeling, men valgte den litt "kulere" versjonene de bruker i dag etterhvert. Men det er kanskje ikke så viktig når alt kommer til alt, for vi vet alle hvilke høyttalere som omtales i denne tråden.

    Det var ikke meningen å spre noen ugge, og semantikk-diskusjoner pleier ofte å være tullete og litt ubehagelige innslag. Når navn staves slik som dette så er det jo grunn til å være i tvil også, så kanskje begge deler er riktig?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Allan har sin bakgrunn fra RADAR og hans merkenavn er hentet fra en bestemt radarteknisk løsning langt tilbake i tiden.
    Monopulse radar is an adaptation of conical scanning radar which sends additional information in the radar signal in order to avoid problems caused by rapid changes in signal strength. The system also makes jamming more difficult. Most radars designed since the 1960s are monopulse systems.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    baluba skrev:
    Jeg oppfatter det slik at MonoPulse er et ord uten orddeling, men med en stor bokstav som en form for orddelings-effekt.
    Nå er tittelen på vennetråden endret, men det nytter ikke å endre på alle innleggene.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Audiomix skrev:
    baluba skrev:
    Jeg oppfatter det slik at MonoPulse er et ord uten orddeling, men med en stor bokstav som en form for orddelings-effekt.
    Nå er tittelen på vennetråden endret, men det nytter ikke å endre på alle innleggene.
    Egentlig burde jeg tatt det opp på pm, men var for sløv til å sjekke hvem som var trådstarter. Men det er vel ikke det verste å ha en liten diskusjon om slikt heller, og om 100 innlegg er allting glemt. ;)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det var da ikke unyttig.
    I disse ferietider kan slikt være like nyttig som noe annet.
    :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg fikk denne hilsen fra Allan:

    Hello Hans,
    I offer you my sympathies with what must be difficult emotions and times for Norway.
    And I hope all is well with you.
    Best regards, Allan


    Til oss alle!
     
    O

    Ole I

    Gjest
    Mine spesialbestilte Model C er nå sendt fra England og ventes inn om ca 1 uke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn