MonoPulse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    I går ble de (første par Monopulse i Norge) båret ut av huset og kjørt bort :(
    Nå blir det noen uker med Marantz 2270 (ikke så ille) og Yamaha høyttalere (ille) til nye 72A "spesial" ankommer.
     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    911
    Antall liker
    282
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Mono Pulse

    Jeg vurderte Mono Pulse, men ble skremt av en test i HiFi News (tror jeg det var) hvor frekvensmåling viste en veldig stor dipp ved delefrekvensen, og ellers en omtale som ikke var like positiv som det som skrives på disse sidene. Er det noen som kan si litt om dette?

    Spørsmålet stilles bare pga nysgjerrighet. Jeg endte denne gang opp med Sonus Faber igjen, og angrer ikke på det :D

    Ellers er det hyggelig å lese om entusiasmen over dette merket, det var det som pirret nysgjerrigheten min!
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Peter skrev:
    Jeg vurderte Mono Pulse, men ble skremt av en test i HiFi News (tror jeg det var) hvor frekvensmåling viste en veldig stor dipp ved delefrekvensen, og ellers en omtale som ikke var like positiv som det som skrives på disse sidene. Er det noen som kan si litt om dette?

    Spørsmålet stilles bare pga nysgjerrighet. Jeg endte denne gang opp med Sonus Faber igjen, og angrer ikke på det :D

    Ellers er det hyggelig å lese om entusiasmen over dette merket, det var det som pirret nysgjerrigheten min!
    Tror ikke det finnes mer enn denne ene dårlige omtalen. De positive er så mange at de bør overskygge denne ene.
    Jeg nevnte den for Allan. Han hadde en grei forklaring og avsluttet slik:

    So we've had enough good reviews for us not to worry too much.

    I am just going to forget about this one.

    So that's about all I can say. Maybe judge by you own ears?

    Best regards, Allan
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Audiomix skrev:
    I går ble de (første par Monopulse i Norge) båret ut av huset og kjørt bort :(
    Nå blir det noen uker med Marantz 2270 (ikke så ille) og Yamaha høyttalere (ille) til nye 72A "spesial" ankommer.
    En venner seg til så mangt.
    Allan Hendry kommer med leveringstid til uka.
    Ikke noe som tyder på komponentmanko så langt.
    72A secial :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Fikk dette fra han som nå har de første 42A:
    Nå har jeg spilt på dem snart ei uke. Jeg synes det ble veldig bra,de beste jeg har hatt stående i huset.
    Jeg ser ingen grunn til at du ikke skulle bestille deg Monopulse igjen.
    Vidar

    Nye er bestilt :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Hei Audiomix

    Hva annet enn magnetene er spesiellt med dine nye høytalere ? Blir spennede å høre deg fortelle om forskjeller imellom 42 og 72. Skal du ha samme finish ?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    HCS skrev:
    Hei Audiomix

    Hva annet enn magnetene er spesiellt med dine nye høytalere ? Blir spennede å høre deg fortelle om forskjeller imellom 42 og 72. Skal du ha samme finish ?
    Det gikk litt fort. Ba om å få samme utførelse som sist. Det betyr at Monopulse merket er flyttet fra langt nede til omtrent midt på. Skal bli spennende å registrere om noen besøkende ører merker forskjell. Utenpå er de like.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Allan er i sving på verkstedet sitt. De blir kanskje ferdige i slutten av måneden.
    Men da må jeg ikke plage han med for mye mas ;)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Nå har Allan fått jobbe i fred uten mas fra meg.
    Blir ferdige denne uka.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    En kan like designet eller la vær. Det er noe spesielt. Jeg tok opp dette med Allan da jeg kjøpte de første 42A.
    At ikke utførelsen er god nok, kan jeg ikke være enig i.
    Jeg MÅ ikke ha pianolakk.
    Hvis en absolutt må ha en eller annen tresort, er utvalget begrenset.
    I tilfellet Monopulse er utvalget nesten ubegrenset.
    En annen fordel med utførelsen er at den er ganske fri for refleksjoner. Det kan være et poeng.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.093
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mono Pulse

    Jeg er heller ikke enig i at utførelsen på Monopulse er noe å klage på. Det kan vel tenkes at det varierer fra eksemplar til eksemplar, men da jeg mottok mine 82A var jeg imponert over hvor plettfrie de var i finishen, det var ikke en eneste liten fold eller uregelmessighet i tekstilene og stål-rammen var helt strøken. Og da mener jeg helt strøken. Jeg fant faktisk ikke en eneste liten detalj i finishen å sette fingeren på. Anmelderen kan ha vært uheldig, men de eksemplarene jeg kjenner til har vært lytefrie.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Det har blitt en liten utsettelse med leveransen.
    Allan ville ikke sende de før jeg med sikkerhet kunne si at jeg var hjemme når høyttalerne skulle ankomme.
    Da blir det endelig godlyd i stua igjen i midten av november.
     

    break_in

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Innlegg
    158
    Antall liker
    15
    Mono Pulse

    Mine blir ferdige denne uken, men jeg får dem ikke før midt november da jeg skal ut og reise.

    Gleder meg :)

    Audiomix skrev:
    Det har blitt en liten utsettelse med leveransen.
    Allan ville ikke sende de før jeg med sikkerhet kunne si at jeg var hjemme når høyttalerne skulle ankomme.
    Da blir det endelig godlyd i stua igjen i midten av november.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Veldig flott gjort av Allan at han venter med å sende de til mottakeren er til stede.
    Han unngår å sende noe hvis det blir overrnatting i helgen et eller annet sted. Det er da de fleste tyverier skjer.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Nå har de kommet. For ca 15 minutter siden.
    Vet hva jeg skal gjøre i kveld :)
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    470
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Mono Pulse

    Audiomix skrev:
    Nå har de kommet. For ca 15 minutter siden.
    Vet hva jeg skal gjøre i kveld :)
    Spent på følsomheten på disse.

    Mine 82A er oppgitt til 89 dB, mye er det definitivt ikke....
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Audiomix skrev:
    Nå har de kommet. For ca 15 minutter siden.
    Vet hva jeg skal gjøre i kveld :)
    Gratulerer Audiomix. Påregner at du legger ut et lite bilde samt skriver litt etterhvert som de går seg til/inn :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    :) :) :)

    Endelig musikk igjen.
    Utrolig at jeg har holdt ut med disse japanske skoeskene så lenge.
    Sitter å tenker på om de (72A) virkelig er så mye bedre enn mine forrige Monopulse.
    Må ha litt tid. Det kan være mange faktorer som gjør at dette låter himmelsk.
    Snart helg og jeg har ingen planer ut over å spille litt musikk.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    72A ankom midt på dagen.
    Siste transportetappe gikk i mørket.





    De tåler godt å vises fram. Alle høyttalere bør vel ikke se like ut ;)
    Jeg har noen RCA Living Stereo innspillinger med Elvis. Trodde ikke det var så mye ukjent i de rillene.
    72A går kjellerdypt og har en flott mellomtone. Diskanten er også "vesentlig" bedre enn det jeg husker fra 42A.
    Først ble de koblet til en JJ300B forsterker som sto klar.
    Deretter min trofaste EL34 forsterker.
    I ettermiddag og kveld blir det fyr på peisen og glødende rør :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Mono Pulse

    Jeg vet at den trillebåra funker bra til å flytte hifikomponenter i...! ;D Gratulerer!
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Neppe noe transportmiddel på et hjul som har fraktet så mye dyrt utstyr ;)
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Mono Pulse

    Gratulerer så mye Hans! Som den entusiasten du er så fortjener du det beste!

    mvh
    Lars
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.093
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mono Pulse

    Gratulerer med de nye barna, Hans! :)

    Hilsen Jørgen
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Litt om følsomhet, impedans og Monopulse fra Allan Hendry:

    Efficiency is measured by inputting 2.83 volts and measuring the sound output at 1 metre.
    The complicating factor is impedance. Lowering the impedance pulls more power from solid state amps - and improves the theoretical sensitivity.
    But this does not work the same for valve amps which prefer a high impedance.
    The A Models now have a higher impedance, more like 9 ohms, so what seems to be a lower sensitivity. So we now tell owners of solid state amps they really need 35 watts - was 18 ohms - but owners of valve amps have noticed very little difference and the 9 ohms is a nice easy drive.

    Yes, Monopulse is a radar technique - difficult to jam or confuse. I spent a lot of my life working in aerospace electronics.


    Jeg stusser over at 2.83 volt har blitt en slags standard i stedet for 1 watt.
    Ved å spesifisere spenningen i stedet for effekten kan det fort bli langt høyere effekt hvis impedansen er lav. Omvendt hvis den er høy.
    En watt er en watt uansett impedans. Det hadde vært greiere å forholde seg til......synes jeg.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Litt mer om følsomhet etc fra Allan:

    Hello Hans,

    Yes, 2.83 volts into 8 ohms pure resistive load dissipates 1 watt.
    BUT - a loudspeaker load can be part inductive or capacitive, and this varies with frequency.
    And the impedance is not always 8 ohms. If it is lower, it pulls more current and the measurement shows this as a higher sensitivity. And in one sense it is - but this may not be higher efficiency.
    This does though reflect the behavior of the speaker with a solid state amp - but this is less so with a valve amp.
    Our speakers are generally highish impedance, which suits valve amps but gives slightly lower measured sensitivity, but they are quite efficient.
    Yes, you seem to have spotted most of the appearance changes.

    Good listening, Allan.


    Den siste setningen går på en liten endring i utseendet i forhold til 42A som jeg hadde.
    Siden vi har det for mørkt til å se små farge- og overflatenyanser, hadde jeg ikke merket at det var noen forskjell.
    Det kan se ut som det er en anelse grønt i den grå overflaten. Nesten umulig å se hvis en ikke blir gjort oppmerksom på det. Det er også en liten forskjell i overflaten på den omvendte U-profilen i stål som går over og ned på sidene.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Mono Pulse

    Audiomix skrev:
    Jeg stusser over at 2.83 volt har blitt en slags standard i stedet for 1 watt.
    Ved å spesifisere spenningen i stedet for effekten kan det fort bli langt høyere effekt hvis impedansen er lav. Omvendt hvis den er høy.
    En watt er en watt uansett impedans. Det hadde vært greiere å forholde seg til......synes jeg.
    Det er kanskje derfor man pleier å skille mellom begrepene følsomhet og effektivitet. Det ene refererer til spenning det andre til effekt.

    Jan E Veiset
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Mono Pulse

    Audiomix skrev:
    Endelig musikk igjen.
    Utrolig at jeg har holdt ut med disse japanske skoeskene så lenge.
    Sitter å tenker på om de (72A) virkelig er så mye bedre enn mine forrige Monopulse.
    Må ha litt tid. Det kan være mange faktorer som gjør at dette låter himmelsk.
    Snart helg og jeg har ingen planer ut over å spille litt musikk.
    Synes lyden fra "skoeskene" var rett så trivelig jeg Hans!
    Var nesten så jeg trodde du hadde gjemt et lite mirakel inne i den stereobenken......

    Har også opplevd følelsen av å sitte med spørsmålet;
    Ble det egentlig noe særlig bedre?

    Tror dette ofte ( i alle fall for min del) har med forventninger å gjøre?
    For når man finner roen, finner man ut at jo' det er faktisk det :)

    Satt med motsatt inntrykk når jeg testet TVC trinnet jeg bygde;
    Hvorfor skal jeg holde på med det mosteret av en preamp når dette spiller like godt.
    Men når jeg koblet tilbake, ga svaret seg selv ;)

    Gratulerer med nye høytalere.
     

    break_in

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Innlegg
    158
    Antall liker
    15
    Mono Pulse

    Mottok mine 72A i gå og sendte følgende tilbakemelding til Allan i dag:

    "Hello Allan,

    I received my new Mono Pulse 72A speakers yesterday and the transit to Norway went well with no damage to boxes ore speakers. I had only seen pictures before of the speakers and was at first amazed about the size, I had imagined that they would be bigger. The speakers fits in perfectly and my wife was very pleased, both by appearance and size. I have lately been downsizing my system, and the reason for me buying the Mono Pulse 72A speakers, was the greater value for money that I have been reading about in Norwegian web forums.

    Now to the sound. I have to mention that the price for a new set of the speakers I use to have was £9000, those speakers was the best I ever had, and that in every aspect. I have had some other good speakers as well, and borrowed others for testing, but considering my preferences these last speakers before Mono Pulse 72A was perfect. At first when powering up the Mono Pulse 72A I played some old references that I know well on my Linn LP12, the sound at first was not good at all... The HF was chippy and the LF was non existing, I thought for myself that there must be something wrong here. I checked cabling etc, but found all to be ok. The first record did not sound as it used to, and I was perplexed. I then went for a classical recording, and by the beginning of the second side of this LP something happened. It was like a plug was drawn out, and the music flowed better. For the next hour or so I witness the speakers to be transformed to something totally different, and I was especially amazed by the HF. The LF was also improving, but it took even more time of playing before they loosened up properly. When it comes to the MF and the overall performance of the speakers they do not match the quality of the speakers I used to have, but there is not that big of a difference. And the fact that I have only played 5 hours or so with the speakers, a lot can happen the next 45+ hours. I read in your specification that you recommend 50 hours breaking-in time, so I’m looking forward to these hours and more. Already these speakers are big value for the money no doubt about that, thanks a lot, and kudos to you making these nice speakers.

    Kind Regards,"

    Ja, jeg er meget fornøyd ;D ;D ;D
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Så er vi plutselig to med model 72A her :)
    Skulle vært tre, men det første paret er dessverre borte.
    Har du fått kommentar fra Allan på det du sendte han?
     

    break_in

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Innlegg
    158
    Antall liker
    15
    Mono Pulse

    Audiomix skrev:
    Så er vi plutselig to med model 72A her :)
    Skulle vært tre, men det første paret er dessverre borte.
    Har du fått kommentar fra Allan på det du sendte han?
    Har ikke hørt noe fra han enda, men jeg skulle tro han ble fornøyd med den tilbakemeldingen.
    Egentlig utrolig at han holder denne lave prisen for disse høytalerne, men så er vi jo også ekstra godt stilt med kjøp til Norge, uten fordyrende mellomledd ;)
     

    break_in

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Innlegg
    158
    Antall liker
    15
    Mono Pulse

    Skal få lagt ut noen bilder etter hvert i min anleggsblogg, hifi har blitt mer morsomt igjen :)
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Mono Pulse

    break_in skrev:
    Skal få lagt ut noen bilder etter hvert i min anleggsblogg, hifi har blitt mer morsomt igjen :)
    Kjekt å høre break_in! Synes de ser fantastiske ut disse Monopulsene. Blir spennende å lese om videre erfaringer når de får spillt seg skikkelig inn. Tenker du har slitt med abstinens uten skikkelig lyd så nå håper jeg du koser deg :)

    Mvh Tom
     

    break_in

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Innlegg
    158
    Antall liker
    15
    Mono Pulse

    Ja det var greit å få godlyd igjen i heimen. Har spilt endel i dag også endog ikke så mye kvalitetslytting, men til kvelden så blir det noen timer. Antar at du fremdeles er fornøyd med Deco kjøpet, det er meget gode høytalere.


    Sting skrev:
    break_in skrev:
    Skal få lagt ut noen bilder etter hvert i min anleggsblogg, hifi har blitt mer morsomt igjen :)
    Kjekt å høre break_in! Synes de ser fantastiske ut disse Monopulsene. Blir spennende å lese om videre erfaringer når de får spillt seg skikkelig inn. Tenker du har slitt med abstinens uten skikkelig lyd så nå håper jeg du koser deg :)

    Mvh Tom
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn