Monkey business...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det er på tide nå... Har grublett lenge på opprette en egen rote tråd uten noe som helst fast retning og innhold. Det er ofte jeg har lust til å spørre om små ting, poste ideer, gruble høyt og planlegge for så å gå i en helt annen retning litt senere, eller skifte helt fokus. Vel uansett... Vi begynner med et lite bilde av arbeidsbenken...

    Her er det litt strømkabelmekking for tiden, mest for å rydde opp og kjøre en helhetelig stil. Er ingen kabelfanatiker for si det slik...

    Men viktigere, jeg har påbegynt et lite preamp bygg. Plannen er relevolumkontroll over faste motstandere med tilhørende bufferkretser. Håper jeg ungår å måtte kjøre forsterkning, men det finner vi ut etterhvert.

    Her skal det testes ut litt forskjellig, og jeg trenger derfor å få laget en god strømforsyning som en kan regulere spenningen i fra 12-18v slikt i utgangspunktet. Egen boks i samme utførelse som som preampen er selvsagt på vei inn. Ser for meg 2 stk større trafoer her, en til hver kanal pluss en liten søt smultring til styrestrømmer. Noen tips til regulatorer her? Og ikke minst hvilken spenning ut fra trafoene jeg trenger. Har litt lyst til å prøve litt mer eksotiske ting en enn valig lm317/337 regulator...men her har jeg rett og slett ikke peiling;)

    Kan denne brukes med godt hell? Placid HD Bipolar Power Supply Vil tro det må gjøres noen modifikasjoner for å få dette til å fungere fra 12-18V...

    Synsing, linker, konkrete tips og alt mulig er vel helt innenfor å komme med;)


    Monkey
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Må vel nesten ta en liten runde igjennom ledningsføringen her i heimen....

    En av kildene mine i dag er denne lille søte squeezeboxen. Denne har vert med meg en god del år nå. Har enda ikke helt blitt fortrolig med brukervennligheten, men du for en lyd det kommer ut av dette! Burdet ikke være mulig rett og slett i forhold til investeringen.

    Til denne har jeg en eldre pc stående på gangen. Denne bråker en hel del, og står dermed litt utsatt for oppgraderingsspøkelset. Kunne tenkt meg en helt støyfri pc. Når en grubler på slikt lurer enn jo litt på å sløyfe hele squeezeboxen også. Her må det jo være potensiale til å få til kombinert lagring og musikk avspiller i en liten lekker boks. Alternativet er jo å investere i en NAS... Men får du tak i modeller her som er varig støyfri?

    Uansett om hvilken digitalkilde en ender opp med her blir det nok å gruble på en DAC i nær fremtid. Har liten erfaring her, men er vel tryggest å kjøpe noe brukt i 4-5 lapper klassen. Treffer enn ikke blink, burdet det være mulig å få solgt den videre uten den store risikoen for store tap.

    Quidam, som det spilles i dag... For progfolk verd å sjekke ut, spesielt dette albumet. Her er det også en finfin cover av no quarter:)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Det kabinettet du har der har jeg også vurdert å kjøpe. Med matchende kabinett til strømforskyningen. Fornøyd med det?

    Hvor kjøper du relebasert volumkontroll?
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Kabinettet ser veldig greit ut, langt bedre andre ting jeg har bygget i før. Men så snakker vi vel en pris på rundt 1400,- ferdig fortollet. Kabinettet for strømforsyningen er vel på vei ut fra chingchongland med DHL nå.... Kunne tenkt meg litt høyere, men det for gå;)

    Relevolum blir denne: Free Shipping! 1pc HIFI remote volume board relay version 128 index constant input impedance JV8 dual channel-in Other Electronic Components from Electronic Components & Supplies on Aliexpress.com | Alibaba Group

    Skal bli moro å se hvordan det vil fungere:) Blir det fiasko får vi prøve noe annet...
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Litt mer forseggjort den der enn den som er på vei til meg ja...;)

    Har noen billige buffere jeg kjøpte fra jims audio på ebay. Har ikke testet disse, men en annen fet buffer før. Denne var skremmende god. Har også tenkt å bygge å prøve noen paradise buffere, Calvin Buffer for Paradise - diyAudio

    Faler ikke dette helt i smak så er det jo veldig fristendende å prøve vellutprøvde ting: Mezmerize B1 Buffer Preamp (Makes 2 channels; Rev 1.0) - Pre-Amplifiers - Circuit Boards

    Har du grublet deg ferdig på power-supply? Jeg er litt i villrede for tiden... Så skulle gjerne ha hatt litt tips og triks å fundere på videre;)
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Noen grunn til at du endte opp på denne regulatoren? Eller et skudd i blinde og håpe på det beste?:) Blir jo fort det siste for min del...


    Blade igjennom DIY tråden din... Så ut til å være en god del artige ting på gang:)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Jeg valgte denne fordi Jims sa at de hadde fått gode resultater med denne på JC2. :)

    Driver kanskje med litt for mye på en og samme gang. Derfor det går litt tregt..
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ikke mye aktivitet å spore siste uken. Har hatt litt støyproblemer i stereoen over lengre tid, men plutselig tok det helt av. Det er en eller annen uheldig kombinasjon en eller annen plass. Dette ligger nok i en av effektforsterkerene eller forforsterkeren. Har litt mer å teste ut... Så får vi håpe det løser seg.

    Ellers har det ramlett inn litt mer deler til forforsterkeren:) Logo og avrundet kanter på siste boks inn. Lurer litt på hva ebay selgeren svarer på det. Skal jo være likt:S
     

    Vedlegg

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Du verden...ser ut til at det ender opp med at ebayselgeren sender ny front til selve forforsterkeren. Denne gangen med logo:)


    Blir fremdeles ikke helt klok på støyproblematikken, men lurer litt på om noen RCA chassiskontakter er synderen. Noen som har erfaring med disse kontaktene fra Rean/Neutrik?: NYS367-9 REAN / Neutrik | Mouser

    Er dette fort de samme som står i en monteringsbrønn her?: NF2D-B-9 Neutrik | Mouser
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har i hvert fall god erfaring med den siste du linker til. Solid, no-nonsense.
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Tenker det blir denne store saken i forforsterkerbygget...vist vi får plass på bakplata vell og merke.

    Et sett med litt høyere kvalitet er på vei, så får vi varme opp loddebolten i løpet av neste uke. Som andre her på forum er jeg på mange måter i andre enden av AD/HD-skalaen... Så ting tar tid:)

    Da er det vel egentlig bare å krysse fingrene for at dette hjelper på støyproblematikken. Akkuratt nå er det støyfritt. Men selv om jeg ikke er noen kabelfanatiker så er ikke billige lakkrissnører noe å rope hurra for. Av en eller annen grunn så er det to par av slike billige RCA kabler som kurerer brum:S
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det er rart at "midlertidig" eller "vi-får-gjøre-det-ordentlig-en-annen-gang" egentlig betyr permanent. Jaja... Det fungerer jo, og det har det vel snart gjort i 10år... Så står ikke veldig høyt på listen over ting som skulle ha vert gjort. Blir vel eventuelt vist 12v forsyningen skulle bli bygd om. Ryktene sier at disse første ICEpowermodulene har litt å hente her.

    Grunnen til at lokket er av, er for å bytte RCA-kontaktene i håp om at dette gir posetiv effekt på støyproblematikken som tidligere nevnt.

    I dag blir denne effektforsterkeren brukt til å drive bassdelen på et par LX521.
     

    Vedlegg

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det kabinettet du har der har jeg også vurdert å kjøpe. Med matchende kabinett til strømforskyningen. Fornøyd med det?

    Hvor kjøper du relebasert volumkontroll?
    Etter en del småfeil som har dukket opp på kabbinettene og ørten mails til selger kan jeg vel ikke si annet en styr unna denne selgeren. Jeg venter på en ny front til selve forforsterkeren, men noe sporingsnummer har jeg enda ikke fått etter 3 purringer. Fikk heller ingen respons på strømboksen før jeg sendte en nokså sur mail på fjerde forsøk. Her er hullet til av/på bryteren for lite og må files litt over 0,5mm for å få den inn.

    Blir nok finfint til slutt, men skulle ikke være nødvendig å bruke så mye energi på dette:/
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hmm.. Hvilken selger er det snakk om?
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Bytte av RCA kontakter ser ut til å være et steg i riktig rettning... Har ikke prøvd veldig hardt å fremprovosere samme brumen som var her før. Men av 4 par med kabler var det bare et som fremdeles ga litt brum i fra seg. Alle disse parene var det så å si brum-garanti med før...

    Blir nok en bestiling til mouser sammen med litt nytelse av led zeppelin og en smoked porter...
     

    Vedlegg

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Av og til er det greit å være hjemme alene og kunne sette på akkuratt det som passer en... Dette er av en eller annen grunn banlyst selv på en god dag...jeg skjønner ikke helt det... For dette fenger ganske så greit til tider:)
     

    Vedlegg

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Pakker er bestilt inn, og pakket inn. Noen er til og med plukket opp på en slik butikk. Jaggu har det ikke kommet litt RCA kontakter også, slik at det går ann å varme opp loddebolten også i en ledig stund:)
     

    Vedlegg

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    En ASP fikset... Og en er på slaktebenken. Den første ble ikke akuratt pen etter modifiseringen, men slik er det ofte når ting blir ombygget:/

    Ellers er det vel full stopp på preamp prosjektet. Delvis pgr av at deler ikke kommer inn, og at jeg fremdeles ikke har knekt koden for en god og fleksibel strømforsyning (motar gjeeeeerne tips her som forespurt i første innlegg).
     

    Vedlegg

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ser jo pent og ryddig ut, det der, MonkeyCountry!
    Den konstruksjonen ser merkelig kjent ut, forresten...

    Hvilket fabrikat og type er de små, blå kondensatorene?
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hehe...ja, du har vel noen timer over noen slike kort du også;) Hvordan går det med de siste? Har foresten så langt god erfaring med en blanding av opa2132 og 2604.


    Litt usikker på hvilke av de blå kondisene du mener?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Har litt byggepause, men driver og snekrer på en bestilling til DigiKey.

    Jeg tenkte forsåvidt på alle de blå kondensatorene som er litt runde og blanke. De kantete og matte tror jeg jeg vet hva er.
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Miniene er keramiske... Sender deg et par nummer på pm når det gamle vraket av en pc har klart å vokne fra dvale;) Men disse står vel fort i siste materialliste fra SL?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Aha, ok. Blåfargen så ganske annerledes ut enn på de andre bildene jeg har sett av de TDK-kondensatorene.
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Har fått samlett sammen litt diverse rape for kjøre opp en testbenk. Tanken er å eksperimentere både med diverse strømforsyningsløsninger, bufferkretser, og opamper for å komme frem til diverse konklusjoner. Kan dette bli bedre en Abrahamsen v3.0? Hva har best potensiale? Går det ann å få gull ut av noe kina-moduler? Hmmm......
     

    Vedlegg

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hvilken fremgangsmåte vil du bruke for å komme til dine konklusjoner? Jeg går ut i fra at du har noe å måle med?
    Følger spent med. :)
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Har kun multimetre tilgjengelig her hos meg selv... Men et osilioskop er vel det man kaller for tilgjengelig i nabobyen, vist det skulle bli et ønske.

    Jeg har vel aldri holdt på å målt egentlig, og ser vel ikke for meg å måle noe særlig på dette prosjektet heller. I tilfelle blir det mest for gøy en regntung dag eller vist enn får direkte feil eller mye støy.

    Så da sitter vi vel igjen med at det er øret, dagsformen og ikke minst gjeldene overbevisning som skal få lov å vurdere hva som er best i test;)

    Dette er jo litt risiko, da enn fort kan overfokusere på enkelte ting og helt glemme helheten. Slikt sett hadde det jo vert gøy og lærerikt å hatt noen audiophile DIYere på besøk... Jeg er jo bare en glad amatør innen dette faget:)

    Men ting tar tid. Er overbevist om at jeg ikke er ferdig innen året med en brukenes forforsterker. Prosessen skal jo nytes tross alt:)
     

    Vedlegg

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hmm...tror jaggu de der diodene havnet feil vei gitt. Noe ser ut i det minste til å være galt. Her knurrer trafoen brukbart og diodene og kondensatorene blir varme.

    Mangler litt småting for å få dette opp å gå. Har skaffet meg et pallelokk til en halvpalle som jeg har begynt å sette ting opp på. Tanken er å bruke rekkeklemmer i de fleste koblinger, slik at det går fort å koble om regulatorer og bufferkretser. Ikke opptimalt med tanke på lyd, men da er det litt enklere å skille gode, mindre gode og katastrofe oppsett litt fortere:) Har i det siste blitt forundret over at det faktisk er en vesentlig forskjell på gode kontakter. Etter bytte av RCA kontakter mener jeg at bassen er blitt litt strammet opp. Kanskje bare innbilning, men det for så være....

    Få ting er som å nyte en morgenstund med musikk, kaffe, loddetinn sniffing og god musikk:) I dag er det svenskt det går i...
     

    Vedlegg

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Gikk litt fort her nå, glemte fulstendig å ta bilder:/ Meeeeeeeen:

    Har egentlig stor glede av ipad og en billig blåtann sak i fra Ebay. Her hører vi på nettradio, youtube, grooveshark osv stadig vekk. Veeeldig pjaktisk når du plutselig har glemt ut at vi er langt inne i P.I.L.S. og bare kan spole litt tilbake:)

    Men denne lille søte billige saken spyr ut på DC på utgangen. Ikke noe problem slik sett da DC spenningen blir filtrert bort før den når effektforsterkerene. Men denne DC spenningen lager små "plopp" når jeg har justert volumet på forforsterkeren. Spesielt saftig blir det når jeg har benyttet meg av mute knappen. Det smeller faktisk nokså greit, men er ikke noe videre farlig etter det jeg vet.

    Uansett, hvorfor ikke gjøre noe med det? Handlet inn noen små kondensatorer, billige RCA-kontakter, hentet litt cat-6 i kjelleren og varmet opp loddebolten. Satte kondensatoren i serie med "pluss" signalet/senterpinnen, synd jeg glemte å ta bildet av dette:/

    Resultat: Det fungerte! Plopp og smell er bortevekk, og lyden virker ikke å være nedgradert i noen grad heller. Blåtann oppleget her jo ikke akkuratt ment for å være high end, men for å kunne høre på radio og oppdage ny musikk på nett.

    Min handleliste:

    Blåtann 3 5mm Stereo USB Audio Music Bluetooth Wireless Speaker Receiver Adapter Dongle | eBay
    Kondiser 3 x 3 3uF 25V Radial Tantalum Capacitor Free Shipping | eBay
    RCA 10pcs Gold Plated RCA Plug Audio Male Connector with Metal Spring Red Black | eBay
    Cat-6 fra kjelleren (helfargede til "pluss", hvit til "minus". Kan sikkert bruke alt mulig rart)
     

    Vedlegg

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Så har vi kost oss litt videre med forforsterkeren. De nye regulatorene kom inn i løpet av uka. Den ene, som jeg mener var den jeg linket til ser litt ordentlig ut. Har spart denne til prøving på lydkretser opp mot shuntregulatoren.

    Målet i dag var å få teste litt rundt betjeningen. Vil dette virke? Hvordan fungerer volumpotet? Og ikke minst, hvordan oppfører disse relene seg?

    Det fungerer, det gjør det... Meeeeen ikke godt nok. Volumkontrolen er programert til å gå i "step" og bruker litt tid på å skjønne at nå skal vi mate på når du holder volum opp eller ned inne. Ikke helt fornøyd med det:/

    Selve relevolumkontrollen er jo litt artig. Dægern som det klakker og står i når enn nærmer seg maks volum. Men dagens nedtur er at det er en god del støy fra 0-70% når relene klikker inn og ut. Det er jo en liten fare for at den ikke helt ultimate kablingen kan være med å skape problemene. Men ulyden har jeg både med og uten buffer kretser, altså relevolumkontrolen brukt som passiv preamp. Det er også ingen forskjel om enn kjører AC eller regulert DC inn på dette kortet. Så jeg er litt redd for at det er støy fra relene som er kilden til støyen dessverre. Det betyr jo fort at denne utgår og at enn må se seg etter andre løsninger.
     

    Vedlegg

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det har dessverre ikke vert det store som har kjed her i det siste. Men i dag har vert en herlig slakk søndag med litt eksperimentering innimellom. Har jo da funnet ut et par småting som kanskje noen kunne hatt gleden av å lese om. Har vel egentlig inntrykk av at dette er blitt mer som en hi-fi dagbok/nottisbok for meg selv når ting og tang blir plukket i en noe annet. Håper ikke folk er beskjedne av noen grunn.

    Mye av støyen jeg opplevde kom fra den billige klasse D forsterkeren jeg brukte i første runde. Det er alltid greit å ta første runde på blodfersk DIY på et anlegg som enn gir katta i vist noe skulle skje. Det er jo sure kronasjer i hovedsystemet som kan ryke. Men det er vel allikevel all den tiden enn har investert som en helst vill ungå å legge inn igjen, bare fordi enn koblet en liten ledning feil eller noe slikt. Kan jo fort skje den beste;)

    Men da altså, støyen er borte. Har ikke gallytta etter støy, men det er ikke noe utover normalen slik jeg hører det i farten.

    Jeg fikk ikke helt denne motoriserte volumcontrolen til å fungere med relevolum saken. Så dette har jeg gitt opp. Jeg loddet da inn potmeteret som fulgte med relevolum saken. Det ble en mye bedre flytt på det. Før så fikk den det ekstremt travelt på slutten. Nå er "klikkingen" fordelt seg litt utover hele registeret, og fungerer slik sett ganske fint.

    Men, ikke helt hundre... På litt lavere volum virker det som om relene legger seg inn i litt feil rekefølge. Eller, la oss heller si at relene ikke er helt samkjørte slik de burdet. Det høres ut som volumet blir veldig høyt i det relene switcher. Ikke helt bra. Andre som har opplevd lignende? Er dette normalt for slike volum-løsninger? Si gjerne i fra vist dette må utdypes for at enn skal være med på hva jeg snakker om...


    Som enn da sikkert forstår, jeg er ikke formnøyd. Men jeg er fremdeles ganske så nykjerrig på dette med reler og faste motstandere i stedet for et vanlig potmeter i signalveien. Tror jeg har pådratt meg svart belte i å søke på dette i dag. Har funnet mye rart, men denne siden ser ut til å ha mer eller mindre akkuratt det jeg ønsker meg. Det ser også veldig seriøst og tilitsfult ut: Dantimax (elektronik) - Kits

    Dette ser veldig lovende ut ved første øyekast. Veldig fint om folk med erfaring fra dantimax og andre relevolum enheter kan si noe om erfaringene sine. Spesielt dette med en "sømløs" overgang når relene switcher. Støy fra selve relene skal jeg tolerere, men noe ugang ut på linjen er uakseptabelt vil jeg nå si...
     

    Robin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2007
    Innlegg
    173
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    3
    Hei! Du spurte meg på PM ang. dantimax attenuatorer, så da svarer jeg her.

    Modulen jeg har er en RelVol 1C. Kvaliteten på kit'et var veldig bra. Bra printkort og lett å sette sammen og få til å virke. Dette var en modul uten display.

    Jeg har ikke brukt den på en stund nå, men det funket bra. Releene støyer jo litt, men det er bare når man justerer volumet. Og i en boks er det ikke mye man hører. Det "knepper" også litt i høyttalerne, særlig på de stegene hvor flere releer slår inn og ut samtidig. Det er neppe noe farlig, men litt irriterende syns jeg det var. Og med helt nye dyre høyttalere kan man nok få litt nervøse rykninger også :)

    Det kan tenkes at dette har med DC i signalet å gjøre, og at et par kondensatorer gjør det bedre. Jeg har ikke hatt noe sted å bruke den på ganske så lenge, så det har ikke blitt testet. Men kanskje en dag... :)

    En annen ting jeg kom på... jeg prøvde å putte den i en stålkasse rett ved siden av en sure klasse-D forsterker. Det likte den ikke så bra. Iblant gjorde (antakeligvis) den høyfrekvente støyen fra forsterkeren at volumet gikk litt opp og ned, eller at den ikke reagerte på kontrollen. Men så er jo disse kjent for å støye ganske så bra også.

    mvh Robin
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Herlig Robin!:)

    Holder på å lese igjennom en tråd jeg fant på diyaudio: Remote control kits - Page 30 - diyAudio

    Har sendt en mail til dantimax også med en et par tre fem spørsmål. Men har vel skjønt fra tråden som jeg linket til at dette er en travel kar.

    Hadde du flere kilder koblet opp til denne? Var det samme kneppelyden med dem alle i tilfelle?
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Fant en kalkulator for å regne på motstandere: The δ1 relay-based R-2R stereo attenuator

    Har ikke akkuratt studert denne...kanskje det går ann å bruke den vist enn ikke kjøper ferdig sett i fra dantimax.Eneste grunnen for å ikke kjøpe ferdige sett er vel vist enn vil prøve ut noe litt mer eksotisk en Dale motstandere.
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hmm... Etter å ha lest lit tråder på diyaudio, høres det ut som en god ide og ikke handle i fra dantimax. Treg respons, og virker som aktiviteten fra denne dansken er så å si null om dagen. Det virker som om det går ann å bestille, men kommer aldri noen varer, ei heller noe svar når du lurer på hva som kjer.

    Generelt virker det som om denne dansken er travel og dårlig på kommunikasjon...:/ det var da som..... For disse kitene så jo lovende ut...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn