Monitor Audio venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Griffenfeldt skrev:
    Soedal:
    Jeg har ikke ommøblert. Jeg har byttet ut høyttalerene som står nærmest tv, byttet duk og støvsugd. ;D
    Når jeg var der hadde du riaa-trinnet oppå benken og cdspiller og dvd i øverste hylle til venstre. Kanskje bildene er fra før besøket?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Joda. jeg hadde en strømforsyning som jeg hadde stående oppe sammen med riia trinnet og platespilleren. Jeg har som du observerte ryddet der, men ikke noe på bildet som du siterte fra. ;)
     

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    634
    Antall liker
    346
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har hørt PL 200?

    M1
     

    gub

    Medlem
    Ble medlem
    28.08.2009
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Hei
    Jeg har et par spørsmål til kjennere av MA. Har pr i dag GS10 men funderer på et bytte til en gulvstående (GS 20 eller silver RX 6/8). Har tenkt til å matche høytalerne med Roksan Kandy K2 sett. Noen som har en formening om det kan være en bra match?
    Grunnen til ønske om bytte er at jeg syns lyden blir litt slank og bassfattig i rommet. Har en stor stue på ca 45 m2 og sitter ca 4m fra høytalerne og da er det ca 4m til vegg bak meg. Antar at det blir bedre med en gulvstående høytaler. Hvis jeg går for GS 20 så er jeg litt engstelig for om forsterker (10000,-) er bra nok for høytalerne. Hva er fornuftig prisklasse å parre GS20 med?

    Heller vel egentlig litt til å prøve den nye silver RX8 både fordi den er størst og mellomlegget blir minimalt. Tenker jeg fornuftig? Takknemlig for innspill!

    Gunnar
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Gub:
    Tror ikke du vil tråkke særlig feil med verken valg av høyttalere eller elektronikk hvis du velger å parre K2 settet med en eller annen Ma modell.
    Rx serien tror jeg de fleste her inne vil ha problemer med å uttale seg om, da dette er altfor nytt. Omtaler av rx6 sier dog at den kommer veldig nærme gs20 i ytelse. Slik vil det bli når en seriøs høyttalerprodusent oppgraderer en serie. Det beste vil selvsagt være å ha begge hjemme samtidig hvis du har anledning.
    Skulle jeg ha tippet, vil du kun kunne avgjøre dette med en litt langvarig test og ikke en a/b test.

    Har du derimot is i blodårene, eller kan få til en god avtale med Andre på hifi huset, kan det hende at du kan ha gs20 hjemme til den nye gs serien kommer uten å tape noe særlig mye penger...

    Thomas
     

    gub

    Medlem
    Ble medlem
    28.08.2009
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Takk for svar!
    Høres ut som det kan da være like greit å kjøpe den nyeste Silver serien kontra den gamle GS serien da.
    Er det forresten riktig å tenke største modellen pga av stor stue?

    Gunnar
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Ta med den største med deg hjem. Passer den ikke, bytter du den inn med modellen under.

    P.s Velg riktig finish da..




    Evt Hvit pianolakk
     

    gub

    Medlem
    Ble medlem
    28.08.2009
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Blir svart pianolakk ja! Er forresten det den mest solgte finishen? Greit å vite om man har en populær finish, hvis den skal selges om noen år.

    Gunnar
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Husk at det vil koste noen kr ekstra med high gloss, men det er vel verdt det, med mindre høyttalerene på død og liv må matche gulv,vegger og resterende innventar.
    Til nå har det vel bare vært GS/PL serien som har hatt high gloss alternativet, men husk at valnøtt og de andre alternativene har vært penere enn silver/bronse serien sine finisher.
     

    MORTIS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2003
    Innlegg
    194
    Antall liker
    5
    tenkte jeg kunne komme med en liten tilbakemelding om pl300.

    sitter nå og hører på jonas fjeld og makan til lyd har nok ikke vært i dette hus(har vært mye forskjellig)diskanten er meget luftig med en meget meget klar mellomtone.dynamikken er på plass når dpa1b er forsterkeren.bassen er kjellerdyp og stram.tidligere hadde jeg focal 1027be men her er pl300 overlegen,spesielt i bassen som er klasser bedre en 1027be.det jeg synes kanskje er det beste med pl 300 er diskant/mellomtone stemmegjengivelsen som er av meget høy klasse.pl300 fremstår som nøytrale i klangen.pl300 takler alt fra kritisk lytting til en heftig fest :)bakdelen med pl300 er at plater med dårlig innspillning låter noe dårlig.altså svært avslørende .men synger derimot himmelsk med gode opptak.anlegget som er i bruk er dpa1b ebw og logitech transporter som blir brukt som preamp.

    mvh morten
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    MORTIS skrev:
    tenkte jeg kunne komme med en liten tilbakemelding om pl300.

    sitter nå og hører på jonas fjeld og makan til lyd har nok ikke vært i dette hus(har vært mye forskjellig)diskanten er meget luftig med en meget meget klar mellomtone.dynamikken er på plass når dpa1b er forsterkeren.bassen er kjellerdyp og stram.tidligere hadde jeg focal 1027be men her er pl300 overlegen,spesielt i bassen som er klasser bedre en 1027be.det jeg synes kanskje er det beste med pl 300 er diskant/mellomtone stemmegjengivelsen som er av meget høy klasse.pl300 fremstår som nøytrale i klangen.pl300 takler alt fra kritisk lytting til en heftig fest :)bakdelen med pl300 er at plater med dårlig innspillning låter svært dårlig.altså svært avslørende .men synger derimot himmelsk med gode opptak.anlegget som er i bruk er dpa1b ebw og logitech transporter som blir brukt som preamp.

    mvh morten
    Prøv litt forskjellig elektronikk. Skyld ikke på PL300, de avslører bare hva du har tilkoblet å skulle drive dem med, samt kilden selvfølgelig.
    Med Naim låt PL300 langt fra dårlig på dårlige innspillinger...eller så er det meg som ikke bryr meg.
    I særklasse gode høyttalere og jeg ser ikke bort ifra at et MA eierskap kan bli en realitet seinere.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    MORTIS skrev:
    ..bakdelen med pl300 er at plater med dårlig innspillning låter svært dårlig.altså svært avslørende .men synger derimot himmelsk med gode opptak.anlegget som er i bruk er dpa1b ebw og logitech transporter som blir brukt som preamp.

    mvh morten
    Gratulerer. Bare sånn fra sidelinja; jeg er temmelig overbevist om at dette er en egenskap PL300 deler med alle like gode høyttalere, men jeg er slett ikke overbevist om at dette er høyttalerens feil. Bedre høyttalere er mer kildetransparente enn dårligere høyttalere, og krever følgelig langt mer av resten av systemet.

    Mine opplevelser med PL300 stemmer ikke helt hundre prosent med dine egentlig for å si det som det er; de har spilt gamle og halvdårlige innspillinger veldig godt når hele elektronikk-kjeden er virkelig god. Slik jeg ser det så er det kilden som egentlig spiller innspillingene og genererer signalet; høyttalerne bare omsetter signalet til lydbølger de. På en så ærlig måte som mulig. PL300 er en svinebillig highendhøyttaler som er lykkelig i highend systemer i mitt syn.

    Ergo er mitt råd til deg å ta en nærmere titt på hele signalkjeden din; det kan hende du blir dypt overrasket over hvor gode PL300 er også med "vanlige" og mindre gode opptak, når hele kjeden er super.

    Edit; ser at Steinar kom meg i forkjøpet. Kan ikke annet enn å si meg helt enig med hans post.
     

    MORTIS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2003
    Innlegg
    194
    Antall liker
    5
    hei

    jeg er faktisk svært fornøyd :)dette var ikke ment som en negativ komentar,tvert imot.ja får se på elektronikken.har ikke hatt logitech transporter i det forrige oppsettet.ser dere er veldig glade i naim elektronikk og er sansynlig vis en bra match til MA.har aldri hørt den kombinasjonen.

    mvh morten
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    MORTIS skrev:
    hei

    jeg er faktisk svært fornøyd :)dette var ikke ment som en negativ komentar,tvert imot.ja får se på elektronikken.har ikke hatt logitech transporter i det forrige oppsettet.ser dere er veldig glade i naim elektronikk og er sansynlig vis en bra match til MA.har aldri hørt den kombinasjonen.

    mvh morten
    Naim og MA er det desidert beste jeg har hatt i hus. Jeg kom aldri helt i mål med en god kilde mens jeg eide PL300, men potensialet var udiskuterbart IMO.

    Det er viktig å ikke la seg lure til å tro at en kostbar høyttaler skal yte sitt beste med "billig" elektronikk. Det er kanskje derfor mange er så fornøyd med naim, fordi deres filosofi er akkurat det. Godt signal allerede fra kilden.

    Kos deg med PL300 :)
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Noen som har hørt PL300 og 1037Be? VEt at dette er smak og behag og skal selvfølgelig lytte til 1037Be jeg også før jeg kjøper:)(har hatt pl300 til test) Hører på all slags musikk.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.729
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Har hørt begge med samme elektronik (chapter), men ikke i samme rum, har ju selv 1037be. Syns nog att PL300 er en mere transparent
    høytaler en 1037, samtidligt kanske litt mer kresen på matchingen vad jag førstått, 1037 er nog litt mere tilgivende der.
    Har nog hørt litt før lite på PL300 ennå, men noe som jag la merke til er når volymen blir høy så leverer PL 300 iværtfall lydtrykk
    som 1037 kanske ikke gjør, skulle gjerne tatt ett par med hjem før litt mer ingående test av disse. begge høytalerne har nå fått
    plass i Hifi-choise collection awards 08/09
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Takk for svar


    PL300 skan spille sinnsykt høyt med ett vannvittig lydtrykk ja. Det er testa:) MEn trodde 1037 ikke var noe dårligere med sine tre 7`. Ikke like høyt men med ett vammvittig lydtrykk. Tar jeg feil?
     

    Zion

    Medlem
    Ble medlem
    12.01.2009
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Melder meg inn i klubben. Pakket ut og koplet opp mine nyinnkjøpte GS60 i går og likte det jeg så og hørte.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Her må jeg melde meg inn! Jeg har hatt en drøss M.A-modeller i årenes løp, og nå har jeg akkurat fått tak i et sett Monitor 7 til soveromsanlegget....
     

    spastik

    Fersking
    Ble medlem
    28.10.2006
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Har nå ferdigstilt min lytte-hule på loftet, og der er det GS20 som står for showet. Bilde vedlagt.
    Hadde RS6 før GS20 og begge disse leverer varene til gangs. Særs fornøyd med MA både til musikk og film.
     

    Vedlegg

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Det var et smakfult oppsett. Tviler ikke på at det svinger godt på det loftet. Grattis.
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Noen som har fått lyttet til den nye RX serien? Har vurdert å skaffe meg et sett RX1, men usikker på price/value ift. RS1....RX1 ligger ca 1000 lappen over RS1.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hørte RX2 hos Hifihuset - STOR lyd!!!
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Spennende, hva type elektronikk ble benyttet?
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    En yamaha-dvd-spiller, og en av de større surroundrecieverene til Yamaha. Husker i farten ikke hvilken modell det var, men det svingte, og det er en av de få gangene en stativhøyttaler har hatt bass som kjentes i sofaen.. Helt klart en god kandidat på stativ i klassen under 20k.
     

    olemar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2005
    Innlegg
    174
    Antall liker
    1
    Har nettopp kjøpt et par Platinum PL200. Dette blir spennende :) Får de ikke levert før i desember dessverre..
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Har vært og hentet meg noen nye høyttalere i dag! RX1 i white finish, med denne blir t.o.m. samboeren min fornøyd ;D

    Skal benytte RX1 sammen med Creek forsterker og Beresford/Rega P2 som lydkilde.
     

    Vedlegg

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Todd skrev:
    Har vært og hentet meg noen nye høyttalere i dag! RX1 i white finish, med denne blir t.o.m. samboeren min fornøyd ;D

    Skal benytte RX1 sammen med Creek forsterker og Beresford/Rega P2 som lydkilde.
    Grattis med nye RX1 høytalere. Flott finish det der. Hvordan låter de og hva kostet de?
    Har RS1 som jeg vurderer innbytte på.
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Første inntrykket med RX1 er svært godt. Denne spiller IMO stort og svært flott for å være en liten og prisgunstig høyttaler. Synes også den matcher Creek forsterkern godt, men er dog noe fristet til å prøve den med en Naim Nait 5i. Dette fordi jeg fra flere hold hører at Naim på Monitor Audio er godsaker. Vi får sjå ;)

    Prisen er vel 5 lapper for RX1, og 700 ekstra for hvit/sort høyglans finish.
     

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    634
    Antall liker
    346
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    Gratis, de er jo bare helt rå ;)
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Ny Monitor Audio som overgår PL300. Kommer med to 12`blant annet. Mer vet jeg ikke. Kommer snart.:) Pris= Høy
     
    R

    RoDa

    Gjest
    spastik skrev:
    Har nå ferdigstilt min lytte-hule på loftet, og der er det GS20 som står for showet. Bilde vedlagt.
    Det var et flott kinorom! Gratulerer!!

    R
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Kjøpte for ett par uker siden inn et sett med rx6 i Eik utførelse. Kvittet meg med mine gs10 som jeg kjøpte for litt i overkant av 1 år siden.
    De første 100 timene jeg brukte rx6 var et sant mareritt og jeg gikk fra å være en veldig fornøyd gs eier til å bli en meget nervøs rx6 eier. Gikk med kalde føtter og blandede følelser en stund. For å sette det i perspektiv kan jeg si at jeg har hørt høyttalere til 1000 kr spille mer overbevisende. Det var null sammenheng mellom bass,mellomtone og diskant.



    etter jeg hadde rundet 70-80 timer begynte ting å falle på plass. Skal ikke gjøre noen som helst sammenligning mellom gs og rx høyttalerene, da jeg har snudd lytteposisjonen fra kortvegg til langvegg. I mitt rom har nok det muligens hatt en positiv innvirkning.
    Nå som ting begynner å falle på plass vil jeg prøve å skrive ned noen tanker jeg har gjort meg. Høyttalerene er ganske avslørende, men for mitt vedkommende er ikke det med negativt fortegn fordi den ikke mister noe musikalitet. Den låter heller ikke nevnverdig slankt. Noe som jeg finner ganske imponerende er måten den klarer å plassere instrumenter og å skape en viss følelse av skala. Muligens det er fordi den er fasekorrekt. Musikken har en tendens v gode produksjoner å legge lydbilde på utsiden av høyttalerene både i bredde og i høyde.
    Generellt sett synes jeg det er en viss følelse av ro og orden så lenge musikken ikke blir kompleks, men det beskriver igrunn anlegget mitt generelt like mye som høyttalerene.



    Thomas
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Ser bra ut dette Griffenfeldt. Så du begynner altså å bli fornøyd med å ha gått fra GS10 til RX6?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    igrunn ja...

    Det er vanskelig å skrive noe om forskjellene på disse 2 høyttalerene, likheten likeså. Diskanten på Gs serien er nok ett eller 2 hakk luftigere + ett par andre hifi floskler som er bedre.
    Jeg har eid rs6 tidligere også. Kanskje litt lettere å sammenligne disse 2.
    Rx serien har definitivt hatt godt av å få Torsjonsskruen mellom bakplaten og magneten på elementet. Nå spiller ikke kassen på ulag med elementene. Det finnes mange gode britiske høyttalere som er tunet slik at kassen skal spille på lag som et instrument, disse er ikke det.
    Jeg har ikke funnet noe info som tar for seg strammingen av disse skruene bak på kassen, men regner med at de må strammes avogtil. Mange som har erfaring når det gjelder behovet for stramming av skruene som holder elementene på plass også i m.a sine høyttalere.

    Noe jeg synes kanskje var litt odd, var at høyttalerene mine låter best når de er tiltet opp en cm i front. Mulig det har noe med rommet mitt, mulig det har med smaken min å gjøre?

    God avstand til veggen bak ser ut til å være et greit poeng med disse siden de er portet bak i tillegg til fronten. Mine står 85 cm fra baffelen til veggen bak. Det høres tilfredstillende ut.

    Thomas
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Er vel på tide å melde meg inn her jeg å. Kjøpte Steinar sine PL300 for noen måneder siden. Dette er en meget avslørende høyttaler i mine ører. Lite tilgivende, men utrolig nøyatig og ekte når de fungerer. Meget godt fornøyd med de, og er nok den beste høyttaleren jeg har eid.
     

    Vedlegg

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Pene bilder Eirik_S. Kan ikke si annet enn at PL300 tar seg bra ut.
     

    vsk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.06.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    47
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    9
    Det er blitt nevnt at MA angivelig skal komme med en ny serie som plasserer seg over Platinum (Studio Ref?).
    Noen som vet noe mer konkret om dette?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn