Monitor Audio venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    God jul til Monitor Audio folket. :)
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Fortsatt God Jul. Sitter her med mine PL100 og koser meg med Tom Waits.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Burde snart ha utvidet repertoiret av MA-høyttalere kjenner jeg. Man får jo abstinens-symptomer innimellom. Etter nær sagt årtier med de fleste av modellene fra deres Studio-serie så ble jo denne som kjent discontinued, og da hadde de liksom ikke noe å by på for de som ønsket opp og frem fra den.

    Serien var blant de beste høyttalerserier for real-life hjemmehifi som noengang er markedsført, imo, og de er dypt savnet tross post-MoIqbalske bestrebelser på tilsvarende oppnåelser i de senere år.

    Nå sitter vi igjen med et sett S1 på hytta, og det er mye glede i de kan jeg si. Kan ikke tenke meg særlig bedre stativere for størrelsen, nesten uansett langt høyere pris.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Selv har jeg GS 20 som jeg synes har vært at av de beste kjøp noensinne. Min mor fikk seg et par S5i til å ha i stua, og de er vel å regne som en gulvstående utgave av S1i. Jeg liker lyden av dem.
     

    Jonnyen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2007
    Innlegg
    103
    Antall liker
    7
    Jeg og har Monitor Audio GS 20, og har hatt Monitor Audio Studio 20SE før, men synes GS 20 er betraktelig bedre, på samtlige parametre.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Har oppgradert til PLC 350 og den vil stå inne i ett DIY Tv bord. Ca 0,5 cm klaring på sidene og ca 30 cm over..
    Noen som har gjort noe tilsvarende og har blitt fornøyd? Har enda ikke fått prøvd enda da forsterker er på rep. Hadde plc 150 før og syntes det fungerte bra..
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med heftig senter. :D
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    Hei og Hå!

    Plukket opp noen Monitor Audio idag og melder meg herved inn her.

    Det er old fashion. Monitor Audio Gold R1200(?)
    Iallefall det eg trur det er.

    Noen som har erfaringer/info om disse. Ifølge selger 10-15år gamle.

    NB! Har ikkje fått testet de enda. Bare satt de på plass i lytterommt. (Seint på kveld og rekkehus).

    De var iallefall SVINTUNGE, men rekner med det er tidligere eier som har fylt de med noe svintungt i bunnen?
    Er forøvrig i pianolakk utførelse....

    Mvh
    Oddemann
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7

    gnoopher

    Medlem
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    Hei, er det lov å si at man mentalt sett løper rundt naken med armene i været av glede? Barnlig glede over endelig å ha fått seg ett par MA GS20. Foreløpig er jeg vel så langt inne i den psykosomatiske rusen at jeg har lyst til å bruke ord jeg ikke engang kan. Vel, jeg har masse deilig musikk som skal oppleves på nytt. Så hvis ikke jeg er på jobb i morra, så er ikke det min feil. Hyggelig å ha nye venner i hvertfall! Ønsk meg god lytt!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Det er lov å løpe rundt naken i sitt eget hjem. ;D
     

    gnoopher

    Medlem
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    Som ny her, vil man jo gjerne være litt forsiktig med altfor "grafiske" beskrivelser av sin "audioforiske" tilstand. :)
     

    Jonnyen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2007
    Innlegg
    103
    Antall liker
    7
    gnoopher skrev:
    Hei, er det lov å si at man mentalt sett løper rundt naken med armene i været av glede? Barnlig glede over endelig å ha fått seg ett par MA GS20. Foreløpig er jeg vel så langt inne i den psykosomatiske rusen at jeg har lyst til å bruke ord jeg ikke engang kan. Vel, jeg har masse deilig musikk som skal oppleves på nytt. Så hvis ikke jeg er på jobb i morra, så er ikke det min feil. Hyggelig å ha nye venner i hvertfall! Ønsk meg god lytt!
    Gratulerer med helt fantastiske høyttalere :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    gnoopher skrev:
    Hei, er det lov å si at man mentalt sett løper rundt naken med armene i været av glede? Barnlig glede over endelig å ha fått seg ett par MA GS20. Foreløpig er jeg vel så langt inne i den psykosomatiske rusen at jeg har lyst til å bruke ord jeg ikke engang kan. Vel, jeg har masse deilig musikk som skal oppleves på nytt. Så hvis ikke jeg er på jobb i morra, så er ikke det min feil. Hyggelig å ha nye venner i hvertfall! Ønsk meg god lytt!
    Grattis med flotte høyttalere, spiller meget bra! God lytt!
     

    gnoopher

    Medlem
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    Takk! Har det som liten gutt på julaften, klyper meg stadig i armen. Kan ikke tro det er sant, de er mine!
     

    slotdriver

    Medlem
    Ble medlem
    12.01.2011
    Innlegg
    42
    Antall liker
    0
    Hei MA-venner. Har et par MA GS20 som i dag drives av en Xindak 6950. Godt fornøyd, men som mange andre har jeg lyst til å prøve noe annet. Har ingen planer om å kvitte meg med GS20-ene ;D, så her er det snakk om en annen forsterker, event. forforsterker/effektforsterker. Bor slik til at et besøk i en hifi-butikk for å lytte på noe nytt ikke er lett, så derfor en jeg avhengig av deres hjelp. Så hvilke forsterkere bruker dere, og hva vil dere anbefale? Har ingen erfaring med rørforsterkere, så dem utelater jeg. Ellers er jeg åpen for deres inntrykk/erfaringer. MA GS20 står i ei stue på ca 50 kvm. Hadde tenkt meg noe i retning av Hegel H-200 (brukt til 15k) eller noe slikt. Gjerne med noe som kan kjøpes på bruktbørsen.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg ville vurdert Naim Supernait, Nad M3 eller Naim 202/200 settet. Alt tilgjengelig på bruktbørsen.
     

    Romstasjon

    Medlem
    Ble medlem
    29.06.2008
    Innlegg
    12
    Antall liker
    1
    Har hørt NAD M3 på GS20. Det låt ikke spesielt bra. Virket inneklemt, på en snål måte.

    Med Electrocompaniet og en god kilde derimot, "synger" de.
     

    Jonnyen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2007
    Innlegg
    103
    Antall liker
    7
    Jeg har Naim Nait XS til forsterker, og det "synger" skikkelig :)
     

    slotdriver

    Medlem
    Ble medlem
    12.01.2011
    Innlegg
    42
    Antall liker
    0
    Takker for svarene. Det ligger en Abrahamsen V2.0 UP på børsen. Er den en god kombo med GS20?
     

    Galakse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2004
    Innlegg
    120
    Antall liker
    0
    Sted
    Lier
    Hei alle venner av Monitor Audio!

    Da kan jeg også melde meg inn. Etter 13 år med Mission-høyttalere i totalt 7 gutterom/kollektivrom/stuer ble en æra slutt. Monitor Audio GS60 har tatt over. Dette i oppsett med Hegel H1 mk2 og Sony BlueRay, som beholdes for å holde budsjettet nede.

    De siste årene har jeg fundert over hvilke høyttalere som ville gi meg mest musikkglede. Det finnes så utrolig mange bra alternativer i prisklassen til GS60. Jeg kan nevne Von Shweikert VR2, en passende Dynaudio, B&W CM9 eller en rimelig Martin Logan. Elektrostater kan være litt vriene, så jeg valgte noe annet. Gulvstående kassehøyttalere som låter godt sammen med Hegel H1 ble kravet.

    Etter å ha hørt svært mange høyttalere i aktuell prisklasse, så falt valget igjen på engelske høyttalere. Etter min opplevelse er Monitor Audio den mer livlige engelske høyttaleren. Jeg liker godt den åpne og litt frempå spillestilen. Samtidig kunne tilfeldigheter ført meg til andre merkevarer. Jeg har f.eks. aldri hørt høyttalere fra Vienna Acoustics i egen stue på eget oppsett, noe jeg hadde håpet å få gjort. Vienna Acoustics bygger høyttalere etter en helt annen filosofi, som ville gitt meg et tydelig svar på om jeg ønsket å gå en helt annen vei.

    Hva er grunnen til at jeg valgte Monitor Audio GS60?

    - En åpen og frempå lydsignatur med en herlig mellomtone.

    - Jeg har prøvd Monitor Audio i egen stue på eget oppsett, dog ikke GS60 men RX6. Dette gav en trygghet. Det spilte godt, og jeg følte meg "hjemme" i lydsignaturen. Samtidig ble GX6 litt "små" i forhold til den lyden jeg ønsket, og jeg ønsket å gå opp en størrelse.

    - GS60 er kraftige nok til min relativt store stue, og har akkurat passe "punch". Design og størrelse passer bra inn hos meg. Form og finish er lett å like, med en opplevd solid bygggekvalitet.

    - GS60 virker ikke å være den mest kritiske med hensyn på forsterker, og da slipper jeg å investere i ny og kraftigere forsterker. Hegel H1 har ikke en motstridende lydsignatur, og det låter godt på musikk.

    Utfordringer?

    - Ja! Jeg mener kombinasjonen Hegel H1 og Monitor Audio GS60 krever en god kilde. En såpass åpen kombinasjon slipper det meste igjennom, og er mer kildekritisk en mørktklingende utstyr.

    - Helt konkret mener jeg lydsignaturen til GS60 kan passe et komplett Hegel-oppsett. Jeg vet at mange vil være kritiske til dette. Andre forsterkere har jeg ikke prøvd på mine Monitor Audio GS60.

     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hei alle MA venner!

    Var glad eier av MA R352 på 80-tallet, og nå har sentimentalismen slått til :)
    Er det noen som sitter med eldre MA som feks 252, 352, 852, monitor 1 - 7 eller lignende?
    For meg er det disse som ER Monitor Audio, fra den tida da Mo Iqbal herjet i hifi-pressen.
    Har dere testet de med moderne utstyr?
    Jeg vet jo at feks MA 1200 fortsatt låter glimrende, men hva med de andre litt eldre modellene?

    Hadde vært artig å hørt. Om det er noen som sitter med disse klassikerne for salg, kan jeg vurdere å gi bud.

    mvh M
     

    gnoopher

    Medlem
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    Galakse skrev:
    Hei alle venner av Monitor Audio!

    Da kan jeg også melde meg inn. Etter 13 år med Mission-høyttalere i totalt 7 gutterom/kollektivrom/stuer ble en æra slutt. Monitor Audio GS60 har tatt over. Dette i oppsett med Hegel H1 mk2 og Sony BlueRay, som beholdes for å holde budsjettet nede.

    De siste årene har jeg fundert over hvilke høyttalere som ville gi meg mest musikkglede. Det finnes så utrolig mange bra alternativer i prisklassen til GS60. Jeg kan nevne Von Shweikert VR2, en passende Dynaudio, B&W CM9 eller en rimelig Martin Logan. Elektrostater kan være litt vriene, så jeg valgte noe annet. Gulvstående kassehøyttalere som låter godt sammen med Hegel H1 ble kravet.

    Etter å ha hørt svært mange høyttalere i aktuell prisklasse, så falt valget igjen på engelske høyttalere. Etter min opplevelse er Monitor Audio den mer livlige engelske høyttaleren. Jeg liker godt den åpne og litt frempå spillestilen. Samtidig kunne tilfeldigheter ført meg til andre merkevarer. Jeg har f.eks. aldri hørt høyttalere fra Vienna Acoustics i egen stue på eget oppsett, noe jeg hadde håpet å få gjort. Vienna Acoustics bygger høyttalere etter en helt annen filosofi, som ville gitt meg et tydelig svar på om jeg ønsket å gå en helt annen vei.

    Hva er grunnen til at jeg valgte Monitor Audio GS60?

    - En åpen og frempå lydsignatur med en herlig mellomtone.

    - Jeg har prøvd Monitor Audio i egen stue på eget oppsett, dog ikke GS60 men RX6. Dette gav en trygghet. Det spilte godt, og jeg følte meg "hjemme" i lydsignaturen. Samtidig ble GX6 litt "små" i forhold til den lyden jeg ønsket, og jeg ønsket å gå opp en størrelse.

    - GS60 er kraftige nok til min relativt store stue, og har akkurat passe "punch". Design og størrelse passer bra inn hos meg. Form og finish er lett å like, med en opplevd solid bygggekvalitet.

    - GS60 virker ikke å være den mest kritiske med hensyn på forsterker, og da slipper jeg å investere i ny og kraftigere forsterker. Hegel H1 har ikke en motstridende lydsignatur, og det låter godt på musikk.

    Utfordringer?

    - Ja! Jeg mener kombinasjonen Hegel H1 og Monitor Audio GS60 krever en god kilde. En såpass åpen kombinasjon slipper det meste igjennom, og er mer kildekritisk en mørktklingende utstyr.

    - Helt konkret mener jeg lydsignaturen til GS60 kan passe et komplett Hegel-oppsett. Jeg vet at mange vil være kritiske til dette. Andre forsterkere har jeg ikke prøvd på mine Monitor Audio GS60.
    Gratulere, rett og slett griselekkert!
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Har planer om å rigge til et rent stereooppsett på loftet. Har mer eller mindre bestemt meg for høyttalere, Monitor Audio GS20 eller GX200. Tenkte at dette måtte være stedet for å høre om anbefalinger til forsterker ;)

    Har lest og forhørt meg noe. Selgeren på Hi-fi Huset mente jeg kom langt med en god Yamaha receiver, men hadde i utgangspunktet tenkt å gå for ren stereo forsterker. Parasound Halo (A21-P3), Abrahamsen V2, Cambridge Azur 840, Xindak 6950 eller noe fra Primare er noe av det jeg har hørt fungerer bra med nevnte høyttalere. Ift kilde er jeg om mulig enda mer usikker, ser Cambridge får mye skryt for sine BD-spillere...

    Hadde vært interessant med noen innspill fra folk med erfaring fra MA eiere :)
     

    Kirk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2003
    Innlegg
    126
    Antall liker
    1
    Har ikke HifiHuset begynt å selge Audio Analogue å?
    Hørte nye gx200 der med en AA forsterker, å låt meget bra, etter mine ører da, så trur MA å AA kan bli en god match ja.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel en grunn til at de tok AA tilbake. De kuttet det er par år, etter hva jeg har skjønt.
     

    Kirk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2003
    Innlegg
    126
    Antall liker
    1
    Var vel en del tull med de gamle modellene vel, etter det jeg har hørt. Ofte de måtte ha rep.
    Men det er vist borte nå, på de nye modellene, de har vel gått igjennom hele sulamitten, å leverer nå stabile, gode forsterkere.

    Blir det MA her i hus, må de prøves, mot Chapter.
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Spiller for tiden med MA RX1 med en Rel sub med fint resultat. I oppsettet mitt med en Rega DAC og Naim Nait 5i-2 er det likevel RX1 jeg anser som objektet for oppgradering. Liker godt MA soundet og vurderer oppgradering innenfor merket. Hvordan er GS10 ift RX1? Vil det kunne gi et løft?

    Dukker jo opp noen GS10 på brukten med jevne mellomrom så det trenger ikke være store investeringen.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    GS10 er bedre på alle områder.
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    bjornh skrev:
    GS10 er bedre på alle områder.
    Nettopp, som jeg ville anta. Men, på hvilken måte ville jeg oppleve et slikt bytte? Match med Nait 5i?
     
    K

    Kafka

    Gjest
    Vurderer å kjøpe meg et par MA gs10 høyttalere.
    Jeg er vant til å ha port foran. Ser at denne har det bak.
    Hvordan påvirker det lyden, hvor langt unna må høyttaleren stå i fra bakveggen for å unngå dyp/pløsete bass?

    Bor i blokk og må ikke spille med for mye bass, bør jeg da vurdere andre høyttalere i stedet?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dybden av kabinettet er forskjellen.

    Avstandsforskjell port bak vs port foran = dybden av kabinettet, idet man forutsetter at porten ved de aktuelle frekvensene er nokså rundtstrålende. Det er mange gode argumenter for port bak imo, etpar av de er at man reduserer pustelyder og mellomtonestøy.
     
    K

    Kafka

    Gjest
    Hmm, vil det si at jeg må påregne å sette høyttaleren ut omlag 35 centimeter mer enn det jeg har i dag (nå står de omlag 35cm fra bakvegg, ny situasjon med MA gs10 burde tilsvare omlag 70cm i avstand til bakvegg? Sånn circa?).
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvis alt annet er likt, ja. Men det er det neppe.

    MA er veldig flinke i sin port-tuning, de bruker Chebychev filtre utstrakt, de bruker relativt lave resonansfrekvenser i portene som gir lavere nivå men dypere bass og fin transientrespons; og det hele borger for at man får disse gode og spesielle lydegenskapene som de har.

    Jeg vil tippe at du kan ha GS10 ved omlag samme avstand til bakvegg som en høyttaler som er designet med port foran, og gjerne har noe høyere resonansfrekvens og -nivå som følge. Men gullstandarden er selvsagt å prøve-før-kjøpe; det er klin umulig å forutsi hvordan en høyttaler vil fungere i et gitt rom. GS10 fungerer forresten ypperlig bra sammen med Nait 5i som Todd spør om!
     
    K

    Kafka

    Gjest
    Ja, dette er fristende, ingen tvil om det. Vi får se hva det blir.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har vært innom importøren og sett på GX?
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Har nettopp fått tak i et meget pent par Monitor Audio R152 :) Nyoljet finer, og ikke en skramme verken på treverk eller fronttrekk. Trestativene er i matchet finer!

    Forgjengeren til R352 innfrir på alle punkter! Slavebassen gjør høyttaleren plasseringsvennlig, og voicingen er typisk tidlig MA. Behagelig lydbilde, perfekt integrert diskant, varm nedre mellomtone og relativt stram og punktlig bass pga slave(og ikke bassrefleks...)
    Disse blir nok stående i husmoranlegget en stund :D

    M
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn