Monitor Audio venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    423
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    0
    Hei,

    jeg vurderer å kjøpe MA RS-8, GS20 eller GS60. Har tenkt å prøve de på 2 forskjellige oppsett som ennå ikke er i hus. Det ene anlegget vil bestå av Creek Destiny CD og forsterker (har nettopp bestilt dette), og det andre anlegget vil bestå av Naim komponenter, mest sannsynlig Cdx2, NAC202 eller 282, og NAP200 (vurderer nemlig serøst kjøp av dette også).

    Spørsmålet mitt er: hvilken MA høyttaler vil spille best sammen med disse anleggene? Har lest tester av RS8 sammen med Creek Destiny, og denne komboen kom veldig bra ut, men jeg lurer på om kanskje GS20 eller GS60 vil være enda (en god del) bedre i de 2 nevnte oppsettene? Altså, hvilken sammensetning vil gi den beste lyden, må det nødvendigvis være den dyreste modellen?

    Er det slik at MA og Naim stort sett har bra synergi, eller er det ting man må passe seg for?

    Høyttalerne skal forresten stå på et hjemmekontor som er ca. 15kvm.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Hei


    Tommelfingerregelen her er å bruke mest penger på kilde, deretter pre osv osv. Dette er i utgangspunktet den rette veien å få naim til å fungere. Mao. skal du ikke begynne med dyre høyttalere og bygge deg gradvis ned oppstrøms, men altså helt omvendt.

    blekansikt skrev:
    Hei,

    jeg vurderer å kjøpe MA RS-8, GS20 eller GS60. Har tenkt å prøve de på 2 forskjellige oppsett som ennå ikke er i hus. Det ene anlegget vil bestå av Creek Destiny CD og forsterker (har nettopp bestilt dette), og det andre anlegget vil bestå av Naim komponenter, mest sannsynlig Cdx2, NAC202 eller 282, og NAP200 (vurderer nemlig serøst kjøp av dette også).

    Spørsmålet mitt er: hvilken MA høyttaler vil spille best sammen med disse anleggene? Har lest tester av RS8 sammen med Creek Destiny, og denne komboen kom veldig bra ut, men jeg lurer på om kanskje GS20 eller GS60 vil være enda (en god del) bedre i de 2 nevnte oppsettene? Altså, hvilken sammensetning vil gi den beste lyden, må det nødvendigvis være den dyreste modellen?

    Er det slik at MA og Naim stort sett har bra synergi, eller er det ting man må passe seg for?

    Høyttalerne skal forresten stå på et hjemmekontor som er ca. 15kvm.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig med Maha. Vil tilføye at man skal gløtte på balanse også; med CDX2/202/200 elektronikk så vil man ha langt mer glede av GS20 enn av RS8.. ikke minst fordi elektronikken er så raffinert og veloppløst i alle slags aspekter at GS20 vil antakelig være nødvendig for å få fullt utbytte av det.

    Mvh Vidar P
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    423
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er vel forsåvidt enig med dere ang. fordeling av budsjettet, men i dette tilfellet har jeg fått 2 meget bra tilbud på GS20 og GS60, slik at til og med den dyreste modellen vil koste meg en del mindre enn den veil. prisen på hver av Creek-komponentene. Det kommer helt klart til å påvirke min avgjørelse.

    Vidar P, hva tror du om GS20 kontra GS60 i det Naim-oppsettet du nevner, vil GS60 gi mer musikkglede enn GS20? En annen ting som tiltrekker meg ved GS-serien kontra RS-serien, er at førstnevnte syns jeg er en del penere høyttalere.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    blekansikt skrev:
    Vidar P, hva tror du om GS20 kontra GS60 i det Naim-oppsettet du nevner, vil GS60 gi mer musikkglede enn GS20?
    Det har jeg overhodet ingen formening om, fordi det ikke har mye med elektronikken din å gjøre, men med rommet.
    GS60 er store og kraftige, og vil imo overfylle et lyte rom eller et rom den ikke passer i, mens GS20 sånn sett vil låte bedre i et vanskelig rom, men ikke ha samme romfyllingsevne i et stort rom som krever mye LF energi.

    Dette må man enten prøve først, eller satse.

    Å kjøpe høyttalere uhørt er ikke noe sjakktrekk imo. CDX2/202/200 er en ganske frisk kombinasjon, og det kan godt hende at du ikke vil like MA's frempå spillestil i det hele tatt (?), og sånn sett så er "billig brukt" fort "dyr tabbe". Det kan hende du vil f.eks like høyttalere med en annen lydtype også? Hør først på litt forskjellig og ikke heng deg opp i prisen ny vs brukt! En høyttaler til 5k som passer supert vil låte bedre enn en til 50k som ikke passer.

    Mvh Vidar P
     

    mosm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    2
    blekansikt skrev:
    Jeg er vel forsåvidt enig med dere ang. fordeling av budsjettet, men i dette tilfellet har jeg fått 2 meget bra tilbud på GS20 og GS60, slik at til og med den dyreste modellen vil koste meg en del mindre enn den veil. prisen på hver av Creek-komponentene. Det kommer helt klart til å påvirke min avgjørelse.

    Vidar P, hva tror du om GS20 kontra GS60 i det Naim-oppsettet du nevner, vil GS60 gi mer musikkglede enn GS20? En annen ting som tiltrekker meg ved GS-serien kontra RS-serien, er at førstnevnte syns jeg er en del penere høyttalere.
    Anbefaler å låne og prøve i ditt rom.
    Har hørt begge og endte med GS60.
    Enig at GS er penere ;D
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    423
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    0
    Takk for alle råd.

    Nå har jeg vært hos den lokale MA-pusheren, litt av en luring, gitt. :) Først hørte jeg på GS60 på en alt-i-ett-boks fra Audio Analogue. Ble ordentlig imponert over lyden, faktisk. Deretter hørte jeg de samme høyttalerne over noen svære monoblokker og en to-delt forforsterker fra Audio Analogue, mest for å høre hvor godt GS60 kan spille dersom den er bremseklossen. Dette må jeg si svingte meget, meget godt. Oppløst, stort lydbilde, fin 3D. Deretter hørte jeg PL100, fra Platinumserien, på samme anlegget. Hadde egentlig ikke tenkt å høre noe annet enn GS-serien. Men PL100 var klart bedre, syns jeg. Dessverre. Med PL100 var det slutt på å sitte bakoverlent og prøve å være kritisk til lyden, med ett satt jeg godt fremover og bare smilte. Disse hadde evnen til å ta meg med inn i musikken, hvis dere skjønner hva jeg mener. PL100 hadde alle de sterke egenskapene fra GS60, men trakk de litt lenger, slik at resultatet var totalt sett en klart bedre høyttaler. Stor dybde og bredde, silkeaktig lyd. Dette var gøy! Nå glemte jeg dessverre å teste de med dynamisk musikk med trøkk og fart, hadde ikke med noen plater selv, og det som fantes der av musikk var egentlig bare klassisk og jazz. Men dette ga absolutt mersmak, så det er en meget stor sjanse for at jeg drar tilbake ganske snart, med mine egne CD'er, og hvis de klarer å formidle rock på bortimot samme overbevisende måte som de gjorde med Kari Bremnes, Jacintha, Brazz Brothers og noen andre i jazzgenren, da må jeg nok telle penger.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Svært interessant! Platinum er jo virkelig flotte å se til, og det jeg leser om de er svært oppløftende. Imøteser med forventning enda mere omtale fra PL blekansikt! Skal du kanskje ta en tyvlytt på PL300 også...? :)

    Mvh Vidar P
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    423
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    0
    Vidar P skrev:
    Skal du kanskje ta en tyvlytt på PL300 også...? :)

    Mvh Vidar P
    Butikken her jeg bor har ikke PL300 inne dessverre, og kommer nok ikke til å ta de inn før noen bestiller de. Vet du om Andre har disse til demo? Har du bestilt PL300 allerede?
    Jeg har forresten sendt deg PM.

    Mvh.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    blekansikt skrev:
    Vidar P skrev:
    Skal du kanskje ta en tyvlytt på PL300 også...? :)

    Mvh Vidar P
    Butikken her jeg bor har ikke PL300 inne dessverre, og kommer nok ikke til å ta de inn før noen bestiller de. Vet du om Andre har disse til demo? Har du bestilt PL300 allerede?
    Har ikke bestilt noe jeg. Er helt avhengig av å høre før jeg kjøper høyttalere; da systemet er så balansert at det er en drøm nå. Jeg kjøper absolutt ingenting som kan forandre på de gode sidene :)

    blekansikt skrev:
    Jeg har forresten sendt deg PM.

    Mvh.
    ...det er bare noe du tror det :) No mail today.

    Mvh Vidar P
     

    Inter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.06.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    24
    Sted
    Oslo
    Noen som har noen erfaringer med Meridian og MA? Begge er jo britiske, så synergien er kanskje ikke helt off? Jeg har en 557 og en 565 som pre og 565'en er relativt frisk i toppen (iallefall på Patos). Ikke sjenerende men kanskje en anelse for mye. Hvordan ville noe slikt vært med GS60 som har et foroverlent lydbilde?

    Jeg er glad i rock og metal, og Patosene er veldig laid back, kanskje litt for mye. Men jeg er litt bekymret for at 565'en kan bli litt for frisk for GS60'ene. Noen som har noen synspunkter? Meridian er noen knakende gode komponenter syns jeg. Spiller veldig oppløst og transparent, men det er nok elektronikk som trenger matchende høytalere.

    Noen ideer?
     

    mosm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    2
    Har Meridan G08 CD og MA GS60 ht, det er en fin og klar klang.
    Spiller meget bra på rock, men ikke prøvd metal, så vet ikke :-\
     

    Inter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.06.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    24
    Sted
    Oslo
    Jeg får vel melde meg inn her jeg nå da. Patos ut, gs60 inn. Dette blir spennende.. jeg må finne en rørpre tror jeg.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ville spilt litt på den elektronikken jeg, Inter, og tatt det hele med litt ro. Så, kan du etter en stund finne ut hva du evt. synes skal endres, og lokalisere hvor du mener endringen i såfall bør gjøres. Fort gjort å sette i gang en hel masse, vet du ;)
     

    mosm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    2
    Inter skrev:
    Jeg får vel melde meg inn her jeg nå da. Patos ut, gs60 inn. Dette blir spennende.. jeg må finne en rørpre tror jeg.
    Har benyttet rør til testing og det låter bra, farger lydbilde noe.
     

    Inter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.06.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    24
    Sted
    Oslo
    MaHa skrev:
    Jeg ville spilt litt på den elektronikken jeg, Inter, og tatt det hele med litt ro. Så, kan du etter en stund finne ut hva du evt. synes skal endres, og lokalisere hvor du mener endringen i såfall bør gjøres. Fort gjort å sette i gang en hel masse, vet du ;)
    Helt sant! Jeg skal la dem knekkes inn før jeg gjør noe som helst. Rommet de vil stå i er ikke optimalt, men skitt au. Får se åssen det går! :)
     

    PearlJam

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    73
    Antall liker
    0
    Inter skrev:
    Jeg får vel melde meg inn her jeg nå da. Patos ut, gs60 inn. Dette blir spennende.. jeg må finne en rørpre tror jeg.
    Har nettopp solgt mine Patos Lyric 502. Er du fornøyd med dine gs60? Har også vurdert Patos Symphonic III ATM.
     

    Inter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.06.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    24
    Sted
    Oslo
    Har ikke fått dem enda. Kan komme med tilbakemeldinger i neste uke.
     

    mosm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    2
    Gratis med GS60 ;)
    Mine GS60 hadde en innspillinstid på mellom 600 til 700 timer, men for noen høytalere. Har ikke hørt noe i denne prisklassen som er så velspillende og riktige i sitt lydbilde ;D
     

    PearlJam

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    73
    Antall liker
    0
    mosm skrev:
    Gratis med GS60 ;)
    Mine GS60 hadde en innspillinstid på mellom 600 til 700 timer, men for noen høytalere. Har ikke hørt noe i denne prisklassen som er så velspillende og riktige i sitt lydbilde ;D
    Er dette en allround høytaler? Hører mest på rock/indie/Heavy Metal.
     

    mosm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    2
    Har ikke prøvd heavy metal ennå, da jeg ikke har noen CD med det.
    Spiller mye forskjellig fra opera til feks Lenny Kravitz, Pink Floyd & AC/DC og alt det låter meget bra hos meg.
    Men det beste er å teste de ut i ditt rom ;)
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Hei!

    Hva mener folket om match mellom MA og Thule Audio Spirit 100/ Hegel CDP2A? Har forsåvidt både RS6 og GS10 på min shortlist. Kommende ommøblering i heimen bestemmer litt om det blir stativ eller gulvstående høyttalere :)
     

    mosm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    2
    Skal prøve Hegel i morgen, så jeg kan gi tilbakemelding på hva jeg syntes om det ;)
     

    mosm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    2
    donnerwetter skrev:
    Hei!

    Hva mener folket om match mellom MA og Thule Audio Spirit 100/ Hegel CDP2A? Har forsåvidt både RS6 og GS10 på min shortlist. Kommende ommøblering i heimen bestemmer litt om det blir stativ eller gulvstående høyttalere :)
    Har prøvd Hegel CDP4A og den er bra, ikke prøvd 2A.
    Men fikk testet H4A (bamse forsterker) og det er en kjempe match til GS60.
     

    mosm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    2
    PearlJam skrev:
    mosm skrev:
    Gratis med GS60 ;)
    Mine GS60 hadde en innspillinstid på mellom 600 til 700 timer, men for noen høytalere. Har ikke hørt noe i denne prisklassen som er så velspillende og riktige i sitt lydbilde ;D
    Er dette en allround høytaler? Hører mest på rock/indie/Heavy Metal.
    Fikk testet mine GS60 på noen låter med Rock og Metal i går, jeg syntes det låt bra og ja vi spilte høyt ;D
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Da kan det hende jeg søker medlemsskap i morgen.

    Skal innom Hifihuset på Jar sammen med eget forsterkeri og teste litt forskjellig, blant annet GS20 og 60.

    Musical Innovation MI8 og Threshold Pre - låner kilde der borte siden pc'en som er primærkilde står i Trondheim, og dac'en er på vei i posten som byggesett..

    Gleder meg stort!
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Jaja. Da har jeg også blitt en heldig eier av en Monitor Audio HT.
    Har eid RS 6 tidligere. En kjempe HT som jeg hadde ståendes hos madammen.
    HAr byttet inn mine 1027 BE Focal mot PL 300. 8)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer!

    Hva var grunnene til at du byttet inn 1027Be mot PL300?


    Mvh. Bjørn
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Kan du si litt om forskjellene i lydbildet mellom 1027 og PL300?

    Og - evt - er forskjellene oversettbare til forskjellen mellom 1007Be og PL100? Jeg har 1007Be på hjemlån fra Andre nå, og lurer på om jeg skal ta en runde med PL100 for å ha gjort det.

    Har også Helicon 300 inne nå. Forskjellen mellom de og 1007 er små etter hva mine ører forteller meg, så jeg lurer på hvor en PL100 vil plassere seg..
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    423
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    0
    Hei,

    hvordan vil PL-serien funke i surround-oppsett? Tenker da i første omgang på PL300 og PLC350 i front, og PL100 bak, muligens med hjelp av GS FX som side-høyttalere. Vurderer et slikt oppsett opp mot GS60 og GS CLR foran, og GS20 og GS FX bak.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Alle som synes å ha noe meningsfylt å si om PL sier at man ikke kan bruke enkel elektronikk (ala surround-receivere og enkle dvd-spillere) med de. Tolk det som du vil :) Jeg har ikke engang hørt de.

    Mvh Vidar P
     

    mosm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    2
    Attila74 skrev:
    Jaja. Da har jeg også blitt en heldig eier av en Monitor Audio HT.
    Har eid RS 6 tidligere. En kjempe HT som jeg hadde ståendes hos madammen.
    HAr byttet inn mine 1027 BE Focal mot PL 300. 8)
    Gratulerer med fantastisk bra ht.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er Platinum den nye serien som Stover har kjøpt seg en modell fra?
    Er det pubisert tester med målinger noe sted ennå?
     
    S

    Stover

    Gjest
    Valentino skrev:
    Er Platinum den nye serien som Stover har kjøpt seg en modell fra?
    Er det pubisert tester med målinger noe sted ennå?
    Korrekt. Platinium 300

    Vet ikke. Er ikke interessert i målinger jeg :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De er flotte, Stover. Jeg må få gratulere.

    Jeg lærer mye om høytalerlyd ved å se på målinger. Merkelig nok var designkriterium nr.1 for mine høyttalere at de skulle være den flatest målende passive toveishøytaleren på markedet.  ::)

    Hifiinterresse kan mutere på de merksnodigste måter. ;D
     
    T

    Thomas1

    Gjest
    Noen som har noen fler go`ord å si om Platinum serien? Tenker først og fremst på pl100.

    Lurer litt på å gå over til stativhøytalere igjen, og den virker som en god kandidat ( endel lovende ord rundt omkring )
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Bør jo være medlem her jeg og igrunn.. ;)


    mosm skrev:
    Noen som vet om internkabeling er bra nok i MA og om hva som kan gjøres for event å forbedre denne ???
    Hva med sølv kabler ??? ???
    De bruker allerede sølv, evnt. forsølva kobber.

    Odd J skrev:
    Hei folkens!

    Jeg har akkurat investert i GS20 med tilhørende senter og bakhøyttalere. Har bare rukket å få hørt litt på GS20 sålangt, fin og åpen mellomtone, litt uslepen øverst enda, det spiller seg vel til?
    Dette var noe jeg og reagerte på, inntil jeg tilfeldigvis skulle sjekke skruene på elementene og fant at flere av de nesten er løse.. Stramma de til sånn passe, og jeg fikk fram en glattere gjengivelse, samt mere kropp/brystklang på stemmer. Jeg veit at enkelte er imot slik etterstramming av elementene, men når de var så løse som i mitt tilfelle, og det i tillegg ga bedre lyd etter stramming, så er ikke valget vanskelig å ta for min del. :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Test i siste HiFi World av GS20 sier at de har potensiale til en av de flotteste diskantgjengivelsene på markedet. Jeg skjønner de godt.

    Som alltid spiller de jo bare det de blir foret med selvsagt. Låter elektronikken rufsent og upolert, så blir det nok rufsent og upolert dersom høyttaleren er åpen og god nok. Dessverre. Det jeg forsøker å si er; ikke skyld på høyttaleren for alt som er galt; ta en titt oppstrøms i kjeden også; det er der signalet blir generert og forsterket; og mye galt kan skje før det treffer MA's terminaler.

    Mvh Vidar P
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Helt enig med deg Vidar. Diskanten i disse klinger virkelig godt (ut), og er utrolig dynamisk. Og i tillegg syns jeg at mellomtonen er i samme klasse omtrent..! Utrolig gode!

    Ville bare komme med disse strammeopplysningene, da dette virkelig var i løseste laget hos meg. Og at det ga høyttaleren en litt varmere klang, hørtes veldig riktig ut i mine ører. :)
    Litt snodig at fabrikken ikke er nøyere på stramming av elementene dog..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn