Høyttalere Monitor Audio GS 20

hødde55

Medlem
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
14
Antall liker
3
Vil gjerne ha noen input på det som jeg strir med om dagen. Har et oppsett med Abrahamsen v 2.0 up, Musical Fidelity M1 Dac, Abrahamsen Flowline kabler både XLR signal og høyttalerkabler, og Monitor Audio BX 5 Høyttalere. Dette spiller meget bra sammen etter mine begreper. Jeg føler at anlegget løfter musikken fram og gir meg deilige lytteopplevelser. God dynamikk, rimelig stort lydbilde, masse detaljer. (Ble bedre med den nye DAC'en) og forbausende tyngde og fasthet i de lavere frekvensene.
Men så kommer oppgraderingsjævelen og hvisker i øret mitt. Det svakeste leddet i kjeden må vel være høyttalerne, og når jeg surfer på Finn og bruktbørsen her, bestemmer jeg meg for å kjøpe et par pent brukte Monitor Audio GS 20. Nedturen var meget stor etter noen timers lytting og flytting fram og tilbake i forskjellige posisjoner i mitt ca. 17 m2 store lytterom. Det låter rett og slett elendig. Flatt og lite lydbilde , dårlig dynamikk, uengasjerende, tynn og ubehagelig i øvre frekvenser hvis jeg skrur opp litt. Hva f....Jeg var sikker på at GS 20 var en solid oppgradering fra BX 5. Andrè på Hifihuset sa det samme da jeg ringte ham.
Trenger GS'ene mere power for å våkne? Noen som har kvalifiserte forslag til løsning? Kan det være at mine ører ikke er vant til den lydkvaliteten og at jeg oppfatter den som dårligere? Anyone...?
 

Erik.M

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
118
Antall liker
78
Torget vurderinger
4
Jeg så på GS20 men endte opp med GS60, begge har godt potensial til å vokse med bedre elektronikk

Når høyttalerne mine var innspilt måtte jeg bytte forsterker for det ble for 'friskt' i diskanten.
Kjenner ikke Abrahamsen, men prøv en nøytral forsterker, har feks god erfaring med Audiolab 8000 M og Aura Fidelity, Rotel og Rega fungerte også bra. Prøv om du får lånt noe ?

At det låter flatt og uengasjerende høres rart ut.

Personlig synes jeg disse høytalerne låter meget bra
 

Nemesis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2002
Innlegg
125
Antall liker
3
Har selv GS20 i hus.
Disse opplever jeg som lett å drive, synes disse våkner lett til liv.
Jeg har brukt de på flere ulike forsterkere og synes, som Erik.M skriver, at de synliggjør oppgraderinger i kjeden.
 

hødde55

Medlem
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
14
Antall liker
3
Abrahamsen har en varm karakter så det skulle egentlig passe godt til disse høyttalerne. Bruker du spikes på dine GS 60 eller gummiføttene? Hvilke avstand til bak og sidevegg bruker du? Står dine i rett vinkel eller skrår du de inn mot lytteposisjon?
 

Erik.M

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
118
Antall liker
78
Torget vurderinger
4
De står på langveggen på gummi føttene som fulgte med. Parkett gulv.
Er ca 0,4 m fra veggen. Ingen toe inn. Ikke så langt fra hverandre.
sjekk get better sound boka for høytaler plassering
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Vil gjerne ha noen input på det som jeg strir med om dagen. Har et oppsett med Abrahamsen v 2.0 up, Musical Fidelity M1 Dac, Abrahamsen Flowline kabler både XLR signal og høyttalerkabler, og Monitor Audio BX 5 Høyttalere. Dette spiller meget bra sammen etter mine begreper. Jeg føler at anlegget løfter musikken fram og gir meg deilige lytteopplevelser. God dynamikk, rimelig stort lydbilde, masse detaljer. (Ble bedre med den nye DAC'en) og forbausende tyngde og fasthet i de lavere frekvensene.
Men så kommer oppgraderingsjævelen og hvisker i øret mitt. Det svakeste leddet i kjeden må vel være høyttalerne, og når jeg surfer på Finn og bruktbørsen her, bestemmer jeg meg for å kjøpe et par pent brukte Monitor Audio GS 20. Nedturen var meget stor etter noen timers lytting og flytting fram og tilbake i forskjellige posisjoner i mitt ca. 17 m2 store lytterom. Det låter rett og slett elendig. Flatt og lite lydbilde , dårlig dynamikk, uengasjerende, tynn og ubehagelig i øvre frekvenser hvis jeg skrur opp litt. Hva f....Jeg var sikker på at GS 20 var en solid oppgradering fra BX 5. Andrè på Hifihuset sa det samme da jeg ringte ham.
Trenger GS'ene mere power for å våkne? Noen som har kvalifiserte forslag til løsning? Kan det være at mine ører ikke er vant til den lydkvaliteten og at jeg oppfatter den som dårligere? Anyone...?
Dette virket jo noe merkelig ja ....
Gikk selv fra RS 6 og til GS 20 for noen år tilbake , og det var hvertfall en solid oppgradering !!
Abrahamsen burde få greit liv i disse skulle man tro , så dette virker litt rart .
Du får prøve å eksprimentere litt mer med plasseringen .
 

hødde55

Medlem
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
14
Antall liker
3
Har prøvd igjen en times tid nå...Det finnes en glede med GS 20'ene...og det det er når jeg gleder meg til å sette opp BX 5'ene mine igjen. Enten må jeg sende ørene mine inn til overhalinng på øre, nese hals avdelingen...eller så er det noe galt med disse høyttalerne.
 

alfd

Medlem
Ble medlem
13.11.2010
Innlegg
15
Antall liker
2
Sted
Kongsberg
Jeg har selv samme forsterker og høyttalere, og synes det låter veldig bra. Jeg har ikke problemer med at forsterkeren ikke er kraftig nok. Hos meg er høyttalerne heller ikke veldig kritisk til avstand fra bakvegg eller vinkling.
 
C

Cyber

Gjest
Det hørtes veldig rart ut dette som beskrives i innlegg #1. Jeg har hørt begge modellene og GS20 vasker gulvet med BX5 under normale omstendigheter. GS20 trives godt på Abrahamsen så det hele virker bra sammensatt, kjenner ikke DACen dog.

Har du sjekket at alle kabler er i fase, at alle broer for bi-amping er på plass og festet skikkelig?
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Mitt inntrykk er at GS 20 er veldig kilne på matching. Har sjøl opplevd de noen ganger når de har låti veldig bra, men også veldig dårlig. Begge dela på bra elektronikk.
De låt veeeeldig bra på Electrocompaniet AW250, men ekstremt kjipt på en Mark Levinson basert Kina forsterker (som spiller kanon kule på JmLab Electra 936). Tynt og pistrete rett og slett.
Abrahamsen burde dog ha funka m.t.p. at klangen burde være litt i EC familien? Merkelig.

En kompis av meg hadde GS 60 på AW250. Funka veldig bra med noen Harmonic Technology Pro 9 høyttalerkabler, men ble til sammenlikning nesten katastrofe med noen Supra kabler. For de som tror på sånt. Jeg gjør.
 

hødde55

Medlem
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
14
Antall liker
3
Alt er på plass i hvertfall på utsiden av høyttalerne. Mistenker mer og mer at det er noe galt med dem. Særlig etter de tilbakemeldingene jeg har fått her på forumet. Tar de med til Andrè på HI Fi Huset så han kan sjekke dem. Kanskje det er noe med delefiltrene? Jeg ønsker virkelig å få dem til for det er noen meget flotte høyttalere estetisk sett. (Pianolakk). Pluss at med den kjennskapen jeg har til MA fra før vet jeg at disse skal kunne gi ekstremt gode lytteopplevelser med riktig matching, og det mener jeg at jeg har. Prøvde dem med en annen Dac også, en Asus Xomar Essence One, men det ble ikke bedre
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.596
Antall liker
7.772
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Burde vel egentlig ikke uttale meg i denne tråden i og med at jeg har lagt ut mine GS20 for salg........ men kom en tur hit til Vestby så skal du få høre hva denne vesle høytaleren kan........ har hatt flere på besøk her som sier at den spiller veldig bra og et par av de har sågar lurt på hvor mye subben jeg har stående jobber, imponator effekten på de besøkende ble enda større når jeg fortalte at den ikke var koblet til.
Jeg har brukt mine GS20 i all hovedsak som erstattning for mine Proac D80 og hvis man ser bort fra evnen til og spille med fullt trykk ned til 20hz så klarer GS20 seg overraskende bra synes jeg. Har til og med lurt litt på hvor lurt det er og selge de......... for hva skal erstatte de til samme pris. Anbefaler deg og jobbe litt videre med høytalerne med plassering og elektronikken din........ jeg synes i allfall ikke at det er vanskelig og få godlyd ut av GS20...... lykke til.
 

hødde55

Medlem
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
14
Antall liker
3
Hva slags elektronikk bruker du på dine, Rudi? Håper ikke min tråd påvirker salget ditt i negativ retning. Jeg skal jo muligens også selge mine igjen hvis de er i orden.
Skulle gjerne lyttet litt hjemme hos deg, men du bor 25 mil unna. Samtidig har du kanskje helt annen forsterker enn meg.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.596
Antall liker
7.772
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Nå for tiden står de oppkoblet sammen med en Denon Pma 2010 et eller annet ES.... SE ??....... det er i allfall en moderne 2 x 80 watt i 8 ohm som er ganske så oppegående....... og det funker som bare det, har også prøvd de sammen med min ny renoverte GAS Son of Ampzilla og det fungerer som bare det....... det er også en ca 80 watter.
Jeg har plassert mine høytalere 1/3 ut i rommet, altså ca 160cm fra bakvegg og der spiller de med et digert og dybt lydbilde, de blir kanskje litt puslete i den dypeste bassen så langt fra noen bakvegg, men noe annet er ikke å forvente....... de har tross allt ikke to 10 tommere eller to 12 tommere og hundrevis av liter kassevolum, størrelsen i betraktning synes jeg de leverer MASSE godlyd.

Ikke vær redd for og ødelegge noe salg for meg...... disse høytalerne er så bra at en lytt her er allt som skal til ;)............... desuten spiller det liten rolle for meg om de blir solgt eller ikke, de tar ikke mye plass og det er ikke snakk om mye penger.
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.723
Antall liker
1.210
Sted
Siggerud
Burde vel egentlig ikke uttale meg i denne tråden i og med at jeg har lagt ut mine GS20 for salg........ men kom en tur hit til Vestby så skal du få høre hva denne vesle høytaleren kan........ har hatt flere på besøk her som sier at den spiller veldig bra og et par av de har sågar lurt på hvor mye subben jeg har stående jobber, imponator effekten på de besøkende ble enda større når jeg fortalte at den ikke var koblet til.
Jeg har brukt mine GS20 i all hovedsak som erstattning for mine Proac D80 og hvis man ser bort fra evnen til og spille med fullt trykk ned til 20hz så klarer GS20 seg overraskende bra synes jeg. Har til og med lurt litt på hvor lurt det er og selge de......... for hva skal erstatte de til samme pris. Anbefaler deg og jobbe litt videre med høytalerne med plassering og elektronikken din........ jeg synes i allfall ikke at det er vanskelig og få godlyd ut av GS20...... lykke til.
Var det de MA høyttalerne jeg hørte nede hos deg? Spilte fint som bare F, de.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.596
Antall liker
7.772
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Burde vel egentlig ikke uttale meg i denne tråden i og med at jeg har lagt ut mine GS20 for salg........ men kom en tur hit til Vestby så skal du få høre hva denne vesle høytaleren kan........ har hatt flere på besøk her som sier at den spiller veldig bra og et par av de har sågar lurt på hvor mye subben jeg har stående jobber, imponator effekten på de besøkende ble enda større når jeg fortalte at den ikke var koblet til.
Jeg har brukt mine GS20 i all hovedsak som erstattning for mine Proac D80 og hvis man ser bort fra evnen til og spille med fullt trykk ned til 20hz så klarer GS20 seg overraskende bra synes jeg. Har til og med lurt litt på hvor lurt det er og selge de......... for hva skal erstatte de til samme pris. Anbefaler deg og jobbe litt videre med høytalerne med plassering og elektronikken din........ jeg synes i allfall ikke at det er vanskelig og få godlyd ut av GS20...... lykke til.
Var det de MA høyttalerne jeg hørte nede hos deg? Spilte fint som bare F, de.


Yupp..... de samme :cool:
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.865
Antall liker
2.831
Torget vurderinger
1
Har hatt MA GS20 selv for noen år siden, kjøpte de nye etter anbefaling fra en skribent i Fidelity. For meg ble det dog fullstendig nedtur. Høyttalerne er fantastiske å se på, byggekvalitet og eierglede er enorm! Men de er også ultradetaljerte, punchy og med en mildt sagt 'frisk' topp. Se også Holmedals test i Hjemmekino for noen år siden, han traff veldig godt med beskrivelsen og avsluttet vel testen med en liten advarsel om at disse er ikke for alle, samt at de er veldig krevende på elektronikken. Poenget mitt er: Disse er ikke virkelig ikke for alle. For mange er de helt suverene, de gir en enorm innsikt i og detaljering av lydbildet. For meg og kanskje også trådstarter er de IKKE det vi vil ha. Jeg endte opp med å føle meg sliten/overfalt av lyden etter kort, tid, kun 30% av musikken min var til å høre på osv. I stedet for å lene meg tilbake og kose meg med musikken, satt jeg helt foran på stolsetet med et svett smil og prøvde å overbevise meg om at dette likte jeg, mens CD-stabelen på gulvet vokste. Noe måtte det jo gå an å like av dette...? Men nei, fiolinistene spilte på fresende stålstrenger, uansett. Null varme, null organisk lyd.

Kunne selvfølgelig begynt å handle kompensatorisk elektronikk i hele kjeden foran, men ga blaffen. Mine kl.A forsterkere overlevde, GS 20 røk ut. Dyr lærepenge, men jeg lærte hvertfall noe: Det er veldig stor forskjell på høyttalere! Man skal ikke alltid bare lene seg på andre, viktig å få hørt på utstyr hjemme/evt i butikk før man handler (jeg kjøpte uhørt). Men også viktig å få hørt på utstyr man ender opp med ikke å like, nettopp for å få utkrystallisert hvor man er hen når det gjelder lydpreferanser.

SÅ mitt råd til trådstarter er å selge dem til noen som vil ha slik lyd, for disse er de intet mindre en fenomenale.
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Sist redigert:

hødde55

Medlem
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
14
Antall liker
3
Flott innspill. Gir meg et bredere beslutningsgrunnlag for GS'enes videre skjebne. Din beskrivelse av dem passer veldig godt med min opplevelse. 60% av min musikksamling er klassisk, og jeg er spesielt glad i barokk og tidlig romantikk. Det første jeg spilte på dem var overturen fra Handel's Messiah med Pinnock. Jeg måtte nesten holde meg for ørene på grunn av diskanten. Trodde det ville bedre seg når V2.0'en min ble skikkelig varm, men akk, det fortsatte. Jeg prøvde også desperat å like det jeg hørte, men tok meg selv i å stadig prøve nye spor, i jakt på aha opplevelsen. Med BX'ene i oppsettet er det motsatt. Da er det ofte ting jeg skulle ha gjort men skal alltid høre bare en låt til...og kanskje en til...osv...Siden jeg er så fornøyd med BX'ene skulle jo saken egentlig være grei. At jeg selger GS'ene og beholder mitt nåværende oppsett. Men jeg er jo bitt av samme flåtten som de fleste her på forumet...the hunt must go on...Kanskje ved neste anskaffelse vil lydkvaliteten øke ytterligere...:) But blind date...Never again...
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.865
Antall liker
2.831
Torget vurderinger
1
Flott innspill. Gir meg et bredere beslutningsgrunnlag for GS'enes videre skjebne. Din beskrivelse av dem passer veldig godt med min opplevelse. 60% av min musikksamling er klassisk, og jeg er spesielt glad i barokk og tidlig romantikk. Det første jeg spilte på dem var overturen fra Handel's Messiah med Pinnock. Jeg måtte nesten holde meg for ørene på grunn av diskanten. Trodde det ville bedre seg når V2.0'en min ble skikkelig varm, men akk, det fortsatte. Jeg prøvde også desperat å like det jeg hørte, men tok meg selv i å stadig prøve nye spor, i jakt på aha opplevelsen. Med BX'ene i oppsettet er det motsatt. Da er det ofte ting jeg skulle ha gjort men skal alltid høre bare en låt til...og kanskje en til...osv...Siden jeg er så fornøyd med BX'ene skulle jo saken egentlig være grei. At jeg selger GS'ene og beholder mitt nåværende oppsett. Men jeg er jo bitt av samme flåtten som de fleste her på forumet...the hunt must go on...Kanskje ved neste anskaffelse vil lydkvaliteten øke ytterligere...:) But blind date...Never again...
Jeg spiller også veldig mye tidligmusikk/barokk. Det er mye viktigere at du finner høyttalere som gjengir denne musikken slik du vil, enn for rock/pop/moderne. det blir alltids OK på den musikken likevel er min erfaring. Det er ikke alltid at oppgradering til en dyrere høyttaler innen samme merke svarer til forventningene. Og MAs Gold og Platinum er krevende og mange av disse roterer på brukten nettopp pga denne lydsignaturen. Hold oss gjerne oppdatert på hva du finner av høyttalere, er på utkikk etter noe tilsvarende som deg:)
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
922
Antall liker
1.090
Torget vurderinger
4
Er abrahamsen-saken din ut av type med dobbel lyttebank/ oppgradert strømforsyning? Bx5 er så vidt jeg kan se en 8 ohms konstruksjon mens gs20 har en nominell impedans på 6 ohm, og som sannsynligvis dykker godt unner 4 ohm på enkelte frekvenser.
Jeg har i senere tid eid en abe v4.0up som ble brukt med mine kef xq40. Den fungerte vel så bra som en naim supernait jeg hadde på lån fra en kompis.

Jeg testet min tidligere naim nait 5i cd/forsterkerkombo på gs 20 med overraskende godt resultat en stund tilbake. Det er ingen tvil om at dette er kapable høyttalere som vokser med elektronikk til flere ganger prisen.
Butikken jeg lyttet til dem i brukte sugden 40 watter samt en eldre meridian 100 watter som demoforsterkere, mener jeg å huske.
Har ikke hørt bx/br serien, men se(?)6 hadde mye av samme signatur som GS20. Pussig at det skal være så stor forskjell fra bronze.

Som du sier så er det selfølgelig også mulig at det er noe galt med dine høttalere.
Jeg ville dermed forsøkt med en annen (varmtklingende) forsterker før jeg avskrev Gs 20 helt. Å ta dem med til Andre på hifihuset høres ut som en svært fornuftig plan da han absolutt vet hvordan de skal låte.
 

hødde55

Medlem
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
14
Antall liker
3
Har spilt litt med dem nå. Har bestemt meg for å ha dem tilkoblet en ukes tid for å gi dem sjansen til å overbevise meg. Hører nå at det ikke er noe galt med dem. De spiller veldig analytisk og kontrollerende. Tør liksom ikke gi slipp og åpne opp. Nesten som helt nye høyttalere som ikke er innspilt, men det jo disse. Har biwiret dem nå uten å merke den store forskjellen. Som sagt så vil jeg bruke dem en ukes tid så får vi se om det er tilvenning som må til. Innrømmer at frustrasjonen gjorde at jeg kanskje la en smule tjukt på i første innlegg, men mener fortsatt at BX'ene ligger en god del nærmere min lydpreferanse. De overpresterer til de grader i forhold til pris. I tillegg har jeg funnet sweet spot på plasseringen av dem, og resten av anlegget er spot on match.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.596
Antall liker
7.772
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Jeg har drevet og testet litt frem og tilbake her i dag og har kommet til noen litt overraskende resultater........ jeg har byttet fra bi-wiring til singel-wiring og jeg har forsøkt meg på litt vinkling inn mot lytteposisjon........ og det gjorde faktisk så mye at jeg inntil videre har fjernet salgs annonsen min på disse høytalerne for nå spiller de så godt at dette må testes ut enda mer. Nå er høytalerne forspent avspillingsutstyr i den dyre enden av scalaen, men med den gamle vintage GAS effekten........ videre kommentarer her om hvordan det låter tror jeg at jeg skal vente med inntil det har vært noen på besøk her....... så kanskje de kan komentere det hele........ er jo mulig at jeg er farget av min egen entusiasme av dagens oppdagelser ;)
 
Topp Bunn