Mogwai

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Det er noen artister eller kunstnere eller kall-dem-hva-du-vil som jeg etterhvert har opparbeidet en respekt og glede for som nærmer seg det pinlige. 'gwai er ett av de bandene.

Når jeg jobba på Platekompaniet i Tromsø i -98 ble jeg pusha på meg "Young Team" av butikksjefen min (takk Hege!) som mente jeg kom til å elske det. Det hadde hun helt rett i.

Mogwai på sitt aller, aller beste er live. Jeg har sett de live 3 ganger etterhvert (forhåpentligvis 4 til høsten, de kommer til Rockefeller...) og det har vært helt fantastisk alle gangene. Det er sjelden, altfor sjelden, at jeg står og gliser med gåsehud over hele kroppen i 2 timer og vel så det. 'gwai er et av banda som klarte det (noen andre: GYBE, Femi Kuti, Queens of the Stone Age).

Den siste plata, Mr.Beast., er en videreutvikling av soundet deres. De er mindre HARDT-MYKT-HARDT-MYKT enn for noen år siden, men mer atmosfærisk, mer utfordrende. De etterlater meg med noen bilder og følelser som få andre band klarer.

Lydmessig syns jeg de varierer. Platene er stort sett veldig bra, noen av EP'ene er helt elendige (My Father, My King er en helt absurd låt live, på EP'n syns jeg den mister all dynamikk).

Jeg husker siste konserten jeg så med dem på Rockefeller... De ti siste minuttene var et hav av hvit feedback, sleazy gitarsoloer og noe av det nærmeste jeg har kommet en religiøs opplevelse.

Poenget: 'gwai anbefales. Det er et av de viktigste, mest gjennomførte og kloke rock-bandene jeg vet om. De klarer å ta et gammelt formular og gjøre, om ikke noe radikalt nytt, så i hvert fall noe stort ut av det. Begynne med f.eks. "Come On, Die Young" eller den siste skiva og ta det derfra.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.727
Helt klart et bra band. Selv er jeg veldig glad i låtene Sine wave og Superheroes of BMX (siden jeg driver med BMX;))

Synes aldri det kan overgå GYBE og A Silver Mt.Zion, men det er vel en annen tråd og diskusjon :-X

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.523
Torget vurderinger
5
Enig i at Godspeed You Black Emperor på sitt beste topper Mogwai. Sjekk også japanske Mono. Men skottene leverer uansett deilige støyvegger og delikat strengepludring. Har sett dem noen ganger i Bergen, blant annet den aller første konserten de gjorde utenfor Storbritannia.

Tormod

torb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2006
Antall liker
0
'gwai? Er det den kule måten å skrive/seie det på?

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Om 'gwai er den hippe, kule måten å skrive det på? Sikkert. :) Aner ikke, men jeg registrerer at jeg gjør det, så da må det jo være hipt.

GYBE er/var fanastisk, men et helt annet band i min verden. GYBE er noe jeg må lytte aktivt til og bruke tid på i større grad enn 'gwai (hei! Der gjorde eg det igjen).

Vedlegg

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.727
True.

Dessuten er det vel en mer bakenforliggende politisk message bak GYBE! og ASMZ enn Mogwai og andre "lettere" postrockband.

Explosions in the sky er også lettere, litt mer ordinær rockinspirert. Veldig bra.
Pelican er mer metalinspirert, masse støy. Sjekk låta March to the sea (ikke forveksle denne låta med March into the sea).

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Jeg ble igjen tenkende på bandet og karrieren deres da jeg omsider somla meg til å kjøpe "The Hawk is Howling", deres siste forsøk på et magnum opus, herom dagen. Første gjennomlyttinger satt jeg bare å glisa. Etterhvert ble jeg litt mer usikker. Digga jeg plata fordi det var 'gwai og jo, naturlig nok, hørtes ut som dem? Sparker de like mye rompe som de engang gjorde? Jeg ble nysgjerrig, snudde meg mot cd-hyllene mine og oppdaga at jeg har vel omtrent 'gwai komplett på cd. Og jeg kom på at det var lenge siden jeg hadde hørt "Young Team".

En sidenote om lyd: det er ingen tvil om at produksjonskostnadene til bandet har økt. "The Hawk..." har sjukt bra lyd, "Young Team" har... vel.. helt grei lyd. Bare så det er sagt, for de som måtte lure.

En kort titt på tracklista til "Young Team" bekrefter at riktignok er de blitt rarere med årene på å gi navn til låtene sine, men de var ikke spesielt mindre rar på starten - bare annerledes. Det andre som stikker seg ut er de tre låtene på plata jeg alltid kommer tilbake til og som jeg husker jeg satt, med haka halvveis ned på brystkassa, å lytta til om og om og om igjen: "Like Herod", "r u still in 2 it" og, ikke minst "Mogwai Fear Satan".

Hvis du vil høre "Like Herod", kjøper du "Government Comissions", der får du låta i en liveversjon med bedre lyd og enda (seriøst!) høyere aggresjon- og sparke-rompe-faktor. Jeg tror jeg har sagt og ment at "Like Herod" fra den plata hadde vært med på min Desert Island cd (altså en cd med bare 10 låter jeg måtte leve med resten av livet). Det er lyden av 'gwai på sitt svimlende, makesløse beste, i full fyr og flamme og med et sinne, et driv, et trøkk som jeg knapt nok har vært borti at noen andre har gjort.

Men vil du høre "Mogwai Fear Satan" har du, så vidt jeg vet, bare et alternativ og det er "Young Team" (edit: og tydeligvis et soundtrack til filmen "The 11th hour"). Og tru meg, du vil høre den, i hvert fall hvis du har en viss interesse av nyere rock-musikk eller om du lurer på om rock kan være like himmelstormende, tettpakket og intenst som Mahler på sitt verste.

Og det er når jeg hører meg gjennom "Young Team", sveiper innom "Ten Rapid" og avslutter med "Come On Die Young" at jeg blir enda mer undrende over "The Hawk is Howling". Joda, lyden er sjukt mye bedre. Men er musikken det? Det er ingenting på den plata som jeg legger merke til og som høres ut som det er bedre enn ting de har gjort før (og bedre før). Og elektro-greiene kan de strengt tatt gi beng i for min del. Hm.

Til sist: jeg tror jeg skriver dette fordi jeg leste en glowing, raving review av "The Hawk..." i Stereophile. I dette tilfellet vil jeg mene uten å være helt i målet med "The Hawk..." at du ikke skal tro på hypen. Ta det fra en som har elsket bandet i over 10 år: jeg har hørt de bedre før. Og det er litt unødvendig å starte med "The Hawk..." fordi du risikerer å tro at det ikke blir bedre. Det blir det. De har vært mye, mye bedre. Kjøp "Young Team", "Ten Rapid" og "Government Comissions". Sånn for starters.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Er også stor Mogwai fan. Favoritten er nok Come on die young.

I

ijustpop

Gjest
Mbare skrev:
Men vil du høre "Mogwai Fear Satan" har du, så vidt jeg vet, bare et alternativ og det er "Young Team" (edit: og tydeligvis et soundtrack til filmen "The 11th hour"). Og tru meg, du vil høre den, i hvert fall hvis du har en viss interesse av nyere rock-musikk eller om du lurer på om rock kan være like himmelstormende, tettpakket og intenst som Mahler på sitt verste.
Stod og klødde meg i hue og kjeda meg verre på Mogwai konserten under Øyafestivalen i sommer. Helt til de avslutta med Mogwai Fear Satan! Ble påmint om hvor bra jeg syntes dette bandet var på slutten av nittitallet. Synes de har blitt rimelig trøtte med åra.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
har bare 'kicking a dead pig' i samlinga,denne er kanskje ikke deres beste.

mvh. s,

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Likte den nye plata, men mye overdreven, studioskapt dynamikk der.

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Mogwai er et meget bra band (takk til Greven som introduserte meg for Mr.Beast for noen år siden)...

Mbare skrev:
Hvis du vil høre "Like Herod", kjøper du "Government Comissions", der får du låta i en liveversjon med bedre lyd og enda (seriøst!) høyere aggresjon- og sparke-rompe-faktor. Jeg tror jeg har sagt og ment at "Like Herod" fra den plata hadde vært med på min Desert Island cd (altså en cd med bare 10 låter jeg måtte leve med resten av livet). Det er lyden av 'gwai på sitt svimlende, makesløse beste, i full fyr og flamme og med et sinne, et driv, et trøkk som jeg knapt nok har vært borti at noen andre har gjort.
Government Comissions er et av de beste albumene, anbefales på det sterkeste! Ellers spilles også Happy Songs For Happy People og Rock Action ofte. Ser frem til å få meg The Hawk Is Howling.

U

utgatt60135

Gjest
Likte godt Mr. Beast da den kom ut, men så ble Mogwai litt glemt. Men når jeg hørte på den nå, samt albumet Happy Songs.., så skjønte jeg litt hvorfor. Bra musikk, men litt for enkelt og lett tyggbart. Kjedelig over tid.

Topp Bunn