Modifisering av LCAudio ZAPdac3

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Tror ikke jeg orker å legge meg ut på noe såpass store greier. Men hva tror dere om den DACen fra Ebay jeg linket til tidligere?
 

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
294
Antall liker
14
Sted
vestfold
utifra spec og teknisk info ser jo grei den -men husker å ha lest i en annen tråd ang imitasjoner og lignende runt wima kondiser og BB d/a kretser og andre "høy kvalitets" komponenter. Derfor mente jeg at en beredsfor kunne være en bedre alternativ siden det er mange her som har bestilt og kan bekrefte kvaliteten. Men du kan jo bestille og gi tilbake melding i ettertid :)
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Hvordan er lyden i denne i motsetning til den innebygde DACen i Sony XA5ES som jeg skal bruke til drivverk?

Edit: Tenkte på Beresford DACen.

Hvordan vil det evt. bli å sette dac-kortet inn i ZAPdac-kabinettet og ha en strømforsyning + trafo i samme kabinett?
 

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
294
Antall liker
14
Sted
vestfold
ingen problem egentlig men spørs om du får like bra finish ;) desuten er beresford mindre med vegg børte :) det andre er at beresford er en lett opppgraderings objekt -jeg her en 7510? -den uten usb inngang-
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Tror jeg dropper å plassere den i LCAudio kabinetett, men er intereesert i Beresforden etter alle godordene jeg har lest.
Men hvordan er det med f.eks oppgradering av den eksterne strømforsyninga? Noen god idé?
 

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
294
Antall liker
14
Sted
vestfold
ja, det er det første som må oppgaderes :) på min 7510 tok ca en ukes tid med konstat påslag før den løsnet men når dette ble forbedret med bedre og flere kondesatorer så er det like bra etter ca 5 min. Ellers å kjøre den på bateri drift er også noe å prøve :) Hvilken model tenkte du å skaffe? den siste med usb?
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Tenkte på en 7520, hvis jeg ikke kommer over en Caiman til en billig penge på brukten, men ikke noe must.
 

Torris

Medlem
Ble medlem
03.12.2009
Innlegg
25
Antall liker
0
mwt skrev:
ja, det er det første som må oppgaderes :) på min 7510 tok ca en ukes tid med konstat påslag før den løsnet men når dette ble forbedret med bedre og flere kondesatorer så er det like bra etter ca 5 min. Ellers å kjøre den på bateri drift er også noe å prøve :) Hvilken model tenkte du å skaffe? den siste med usb?
Hva menes med batteri drift?
Hvilke forbedring er det med å oppgradere strømforsyning?
 

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
294
Antall liker
14
Sted
vestfold
da menes at man bruker en 12volts batteri for å forsyne konverteren med 12volt DC -siden det er den spenningen som enheten får fra en "støyende" puls bred modulert strømsforsyning(PWM). innvendig er uttglating/filtre kondenstorene for underdimensjonerte -dog store nok for å gi en bra kvalitet men som sagt dette blir bedre med større og bedre komponeter.

vanligvis oppleves som om man får større og mer ustrakt frekvens respons og mer ro i lydbilde -på min 7510 hørtes som om rommet ble større og bassen fikk mer tyngde og bedre mirkoinformasjon i resten av registret -hos meg så går lyden fra D/An rett inn i en dobbelt dual monoblock på 2x 250w uten den innebygde volum kontrol vel å merke ;) og ved lav volumen kan lett høres og merkes dyppe og lange toner like klar og nyansert -noe som ikke var like bra før modifiseringen. Som sagt bare kjenner den jeg har men 7520 og andre har jeg ikke sett opp så der vet jeg ikke hvordan dette vil endre/påvirke lyden men i store trekk så vil de fleste ganger en forbedring av strømsforsyning ha en positiv og forbedrende effekt i rimelig ustyr :)
 

Torris

Medlem
Ble medlem
03.12.2009
Innlegg
25
Antall liker
0
mwt skrev:
da menes at man bruker en 12volts batteri for å forsyne konverteren med 12volt DC -siden det er den spenningen som enheten får fra en "støyende" puls bred modulert strømsforsyning(PWM). innvendig er uttglating/filtre kondenstorene for underdimensjonerte -dog store nok for å gi en bra kvalitet men som sagt dette blir bedre med større og bedre komponeter.

vanligvis oppleves som om man får større og mer ustrakt frekvens respons og mer ro i lydbilde -på min 7510 hørtes som om rommet ble større og bassen fikk mer tyngde og bedre mirkoinformasjon i resten av registret -hos meg så går lyden fra D/An rett inn i en dobbelt dual monoblock på 2x 250w uten den innebygde volum kontrol vel å merke ;) og ved lav volumen kan lett høres og merkes dyppe og lange toner like klar og nyansert -noe som ikke var like bra før modifiseringen. Som sagt bare kjenner den jeg har men 7520 og andre har jeg ikke sett opp så der vet jeg ikke hvordan dette vil endre/påvirke lyden men i store trekk så vil de fleste ganger en forbedring av strømsforsyning ha en positiv og forbedrende effekt i rimelig ustyr :)

Hmm, hvilket batteri bruker du da?Bilbatteri?
Det må jo lades av og til, og hvor lenge kan du ha batteri i drift før du må lade det?
 

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
294
Antall liker
14
Sted
vestfold
det er enklere å bruke bilbatteri ja -men gjerne en gele type eller i det minste lukket slik at man unngår dampen/gass dannelse ved ladning -ellers batteri til andre formål kan også brukes så lenge de er på 12volt og større kapasitet den har, så self lengre tid man kan spille uten å ladde, og når det ikke lyttes eller om natta kan da settes til ladning -personlig har jeg ikke prøvd men slik ville jeg isåfall løst det :) en vedlikeholds ladder hadde fungert greit tror jeg.

lengden som man kan spille varierer bla type musikk materil og a/h på batteri og temperatur, men uten å ha tenkt på å måle og med tanken på at original ladderen er på under 2Amper -tror jeg..husker ikke- så kan du si at rent teoretisk en 35a/h batteri (35 amper i timen)vil kunne gi ca 17,5 timer med 2 ampers tilgang.

mange andre produsenter har en slik løsning med batteri også. MEN jeg tror vi er langt unna tema nå -off topic...
 

Torris

Medlem
Ble medlem
03.12.2009
Innlegg
25
Antall liker
0
mwt skrev:
det er enklere å bruke bilbatteri ja -men gjerne en gele type eller i det minste lukket slik at man unngår dampen/gass dannelse ved ladning -ellers batteri til andre formål kan også brukes så lenge de er på 12volt og større kapasitet den har, så self lengre tid man kan spille uten å ladde, og når det ikke lyttes eller om natta kan da settes til ladning -personlig har jeg ikke prøvd men slik ville jeg isåfall løst det :) en vedlikeholds ladder hadde fungert greit tror jeg.

lengden som man kan spille varierer bla type musikk materil og a/h på batteri og temperatur, men uten å ha tenkt på å måle og med tanken på at original ladderen er på under 2Amper -tror jeg..husker ikke- så kan du si at rent teoretisk en 35a/h batteri (35 amper i timen)vil kunne gi ca 17,5 timer med 2 ampers tilgang.

mange andre produsenter har en slik løsning med batteri også. MEN jeg tror vi er langt unna tema nå -off topic...
Ok, blir vertfall uaktuellt for meg å ha bilbatteri i stuen.
 

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
294
Antall liker
14
Sted
vestfold
det ikke trengt å bli så stor da ;) en 10a/h hadde hold fint til daglig lytting ;) men uansett en spesilet løsning som krever litt mer :) forresten ikke alle som sverger at batteri drift er det aller beste heller... ;)
 
Topp Bunn