Modifisering av LCAudio ZAPdac3

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Så hvis jeg nå tar å kobler dem i parallell så vil de være trygt å teste med strøm koblet til DAC-kortet tror dere ikke?
For øyeblikket driver jeg å lodder noen signalkabler til DAC'en. Skal også etterhvert lage meg en bruktbar digitalkabel som er litt lengre enn den jeg har nå på 75cm...
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Var det meg ville jeg testet uten disse elektrolyttene først. Da får du også et bedre grunnlag for vurdere de lydmessige forbedringene med dette tweaket.
(Dette forutsetter at de lyttene du har montert i kortet ikke er av for lav verdi.)

Mvh
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Lyttene som står i kortet nå er med samme verdier som de originale, 2200uF 25V 85grader celsius.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Ikke for å mase, men likevel: Mas mas.....Ble det noe lyd?

Mvh
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Akapaz skrev:
...

Den midterste pinnen til ICen ved siden av den røde kondisen er koblet til den røde kondisen, katoden til kondisen C1 og anoden til kondisen C2. Pinnen nærmest kanten er koblet til den røde kondisen, midterste foten til den saken oppe til høyre for R3, den midterste foten til den saken ved siden av forrige sak og anoden til kondisen C1.

De som hadde kontakt med C1 var: R2 og R8.
De som hadde kontakt med C4 var: R2 og R8
De som hadde kontakt med C6 var: R6 og RR12
De som hadde kontakt med C8 var: R6 og R12.
Så da har du identifisert jord for de ulike forsyningsspenningene høyresiden av R2 og R8 er til ca +/- 5V til DAC kretsen og 5V til de digitale kretsene; og høyresiden av R6 og R12 er til ca +/- 14,5 V til de analoge trinnene. Da gjennstår å identifisere utgangene fra regulatorene. Som nevnt over så tipper jeg at det er dobble utganger til +/- spenningene. Identifisere egnede måle punkter for utgangsspeningene, sett svart/negativ målepinne til det aktuelle jordpunktet og sjekk om spenningene er der hvor de bør være. For din egen forståelse så kan du med fordel prøve å tegne opp et kretsskjema for regulatoren - den virker enkel og oversiktelig på bildet - følg printbanene -> tegn og noter. Let evt opp dataark til de ulike kretsene (f.eks. til TL431 og evt en 7805 regulator som jeg tror er på kortet) for å forstå hva de er, hvordan de fungerer og hva de kan brukes til. Til tegning og simulering bruker jeg demoversjonen av SIMetrix fra Catena software. Forsyningsspenningen til DAC-kretsen bør ikke være særlig høyere enn +/- 5V, maks +/- 5,3 til /5,5V (let evt opp dataarket til kretsen på nett), spenningen til de digitale kretsene bør også være 5V og maks ca 5,3-5,5. Til de analoge spenningene antar jeg det er noe større slingringsmonn, men de bør ikke være over ca +/- 16V.

mvh
KJ
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Delle: Kom ikke noe lyd. Var litt mindre skurring enn før, men ingen lyd å detekte.

KJ: Skal prøve å få tegnet et kretssjkema i løpet av uka.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Akapaz skrev:
...
Kretsskjemaene var blitt borte under flere eierskifter fikk jeg fortalt da jeg kontaktet LCAudio på mail.
Har du hørt med Norsk Audioteknikk om de har en byggebok og/eller kretsskjema?

mvh
KJ
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
Akapaz skrev:
...
Kretsskjemaene var blitt borte under flere eierskifter fikk jeg fortalt da jeg kontaktet LCAudio på mail.
Har du hørt med Norsk Audioteknikk om de har en byggebok og/eller kretsskjema?

mvh
KJ
Du har ikke tilfeldigvis mailadressen deres? Kommer ikke opp noe når jeg trykker på kontakt på siden deres.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Akapaz skrev:
...
Du har ikke tilfeldigvis mailadressen deres? Kommer ikke opp noe når jeg trykker på kontakt på siden deres.
Kontaktinfo står helt nederst på siden.

mvh
KJ
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Har enda ikke fått noe svar, men har begynt sånn smått å tegne et kretsskjema. Men er ikke sikker på om det blir riktig.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Regner med du konser deg om powerdelen, i alle fall først.

Får du målt spenningen på de 4 store lyttene og inn/ut av regene er mye gjort,(eller kan mye være gjort..)
Lykke til.

Mvh
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Delle skrev:
Regner med du konser deg om powerdelen, i alle fall først.

Får du målt spenningen på de 4 store lyttene og inn/ut av regene er mye gjort,(eller kan mye være gjort..)
Lykke til.

Mvh
Hva mener du med regene?

Har blitt lite jobbing med DAC'en i det siste. Har faktisk blitt litt lite hifi den siste tida, men skal prøve å komme i gang igjen i løpet av uka.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Akapaz skrev:
Delle skrev:
Regner med du konser deg om powerdelen, i alle fall først.

Får du målt spenningen på de 4 store lyttene og inn/ut av regene er mye gjort,(eller kan mye være gjort..)
Lykke til.

Mvh
Hva mener du med regene?

Han mener selvfølgelig regulatorerne.

Har blitt lite jobbing med DAC'en i det siste. Har faktisk blitt litt lite hifi den siste tida, men skal prøve å komme i gang igjen i løpet av uka.
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Inn på regulatoren får jeg 17,5V og 9,5V. Ifølge kortet skal det være 15V og 9V, så dette stemmer nok bra.
De store lyttene har jeg enda ikke fått loddet fast, men satser på å gjøre det etter skolen i morgen.
Over R2 målte jeg 2,49V og over R8 målte jeg 3,1V.
Over R6 målte jeg 2,48V og over R12 målte jeg 12,42V

Så da virker det som feilen ligger i kretsen til R6 som egentlig burde ligget på rundt 14,5V ifølge KJ's beregninger.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Akapaz skrev:
Inn på regulatoren får jeg 17,5V og 9,5V. Ifølge kortet skal det være 15V og 9V, så dette stemmer nok bra.
De store lyttene har jeg enda ikke fått loddet fast, men satser på å gjøre det etter skolen i morgen.
Over R2 målte jeg 2,49V og over R8 målte jeg 3,1V.
Over R6 målte jeg 2,48V og over R12 målte jeg 12,42V

Så da virker det som feilen ligger i kretsen til R6 som egentlig burde ligget på rundt 14,5V ifølge KJ's beregninger.
Tegn kretsskjemaet før du konkluderer noe videre ... ;) Jeg tror ikke jeg har nevnt noe om spenningen over motstandene, «kun» noe om identifisering av jordpunktene. 2,48/2,49V er typisk referansespenningen til TL431. 2,48 + 12,42V = 14,9V 2,49V+3,1V = 5,59V - les databladet til TL431 (du finner det på www.elfa.se) så forstår du kanskje litt mer ;)

mvh
KJ
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
I dag har jeg satt kabler med tykkere tverrsnitt til analogutgangene og kortet ned signalveien til digitalinngangen og den blå saken (tror det er til å stille klokkefrekvensen).

 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Har også fått målt litt spenninger over et par kondensatorer og transistorer.



Er det meninga at spenninga øker i en kondensator? Målte 17,7V inn til kretsen nede til venstre og 23,1 V over kondensatoren etter tilhørende likeretterbro.
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Fikk faktisk også kortet ned og tvinnet kablene til trafoene.

Fikk jo nesten gjort mye i dag :D

 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Akapaz skrev:
...
Er det meninga at spenninga øker i en kondensator? Målte 17,7V inn til kretsen nede til venstre og 23,1 V over kondensatoren etter tilhørende likeretterbro.
Likeretting av AC og glatting over en passe stor kondensatro gir en DC spenning som er ca 1,4 ganger høyere enn AC (mins spenningsfallet over likeretterdiodene.

mvh
KJ
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Hva er det som er base, kolektor og emitter på denne BD139 transistoren?
Driver å tegner videre på dette kretsskjemaet...
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Du finner mange datablader hos www.elfa.se, herunder hvordan pinnene er konfigurert - BD139 - 123 - ECB -sett forfra.

mvh
KJ
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Huff og huff...
Har ingen motivasjon til å drive med dette om dagene...
Ikke tilfeldigvis noen som kunne være interessert i å motta en liten strømforsyning i posten og fikse litt for så å sende den tilbake for en beskjeden sum?
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Ingen som ønsker å påta seg en slik oppgave?
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Har kontakta NAT og fått til svar at en liten reperasjon vil komme på rundt 1000-lappen. Så finner jeg ingen private som vil ordne den så sender jeg den mest trolig dit.
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Ble kontakta av en hyggelig kar her fra forumet som ville gjøre jobben gratis. Jeg betaler kun for frakt og deler...
Så da håper jeg det er fort gjort å fikse strømforsyninga og at posten ikke roter den bort.
Er også på nippet til å kjøpe meg en Squeezebox om veldig kort tid. Har drevet litt med en sånn på skolen og det virker rett og slett helt genialt. Kommer da til å bruke en PSP som fjernkontroll, onoe som vil gjøre brukervennligheten skyhøy :D
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Da har jeg fått beskjed om at psu'en er ferdig og klar til og sendes i morgen.
Så da er den vel her rundt om mandag i neste uke.

Så da skal jeg få testa den i DAC'en når den kommer og hvis den virker ble jeg tilbudt å få laget en helt dønn nøyaktig regulatorbasert strømforyning som supplement til den originale strømforsyningen. Noen her som har noen lydmessige erfaringer med en slik oppgradering? Ville ikke komme på mange pengene heller.
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Nå var PSU'en loddet fast og testet... Allikevel ingen lyd. Plusset blir vel at skurringa som kom når man vridde om volumhjulet på forforsterkeren er borte. Begynner å mistenke digitalutgangen på DVD-spilleren for å ikke være helt som den skal. Men det skal det bli en løsning på, har nemlig en Sony XA5ES på vei i løpet av neste uke ;D Hvis det ikke kommer lyd da så skal det vel være ganske sikkert at det er DAC-delen det er noe galt med.
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Da har jeg fått Sony'en og det kom ingen lyd når jeg koblet via DAC'en.
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Da må vel nese trinn være å sjekke DAC-kortet...
Men hva bør jeg se etter som kan være den mest sansynlige feilen i et DAC-kort? Røkne motstander, kondiser, op-amper eller kanskje convertere. Er vel lite trolig at det er RCA-inngangene som er problemet.
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Når tror dere disse lysdiodene skal lyse? Ved feil eller vanlig drift?
De lyser ikke nå ihvertfall.

 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Akapaz skrev:
Når tror dere disse lysdiodene skal lyse? Ved feil eller vanlig drift?
De lyser ikke nå ihvertfall.
...
Jeg legger 2 spesidaler på at de skal lyse i normal drift ... med alle mulige forbehold om at det er på feil vidde.

mvh
KJ
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Har nå hatt den inne hos NAT i noen måneder og funnet ut at det er DAC-kortet som er problemet og at det ikke lar seg fikse. Tenker da om det kan være noen idé å kjøpe et DAC-kort fra Ebay. Har jo da kabinett og PSU.
 

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
294
Antall liker
14
Sted
vestfold
hva med heller kjøpe en "ferdig" dac? Beresford er billig og bra feks :) men jeg lurte på hva var fasit svar etter at den dacen din var inne hos NAT? jeg er int i å kjøpe den defekt eventuelt :)
 

Torris

Medlem
Ble medlem
03.12.2009
Innlegg
25
Antall liker
0
Jeg fikk min Beresford i posten på fredag, den anbefales virkelig:)
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Morten sendte den inn til en reperatør som skulle ta en titt på den. Reperatøren ga den opp etterhvert pga. alt for mange feil på kortet. Eneste mulighet var å kjøpe et nytt, noe som ikke kan fåes tak i lenger. Derfor min tanke om et annet kort. Kabinettet er solid og romslig. Regner med det ikke skal mye elektronikkunskap til for å lodde sammen trafo med overnevnte Ebay-kort. Itillegg så får jeg da flere innganger noe jeg har savnet litt.

Noen som vet om det trengs noen slags svitsjbryter mellom de forskjllige inngangene til dette kortet? Av/på-bryter?
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Ellers kan jeg anbefale en defekt " Zapplayer" fjerne værket og modificere den utrolig gode dac som har en uovertruffen analogdel. Nok det bedste fra Lars Clausen nogensinde. Jeg har moddet 3 af dem til venner som sammenligner dem med dacer til over 40.000 kr. Man kan være heldig at finde dem til et par tusinde.
 

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
294
Antall liker
14
Sted
vestfold
Akapaz skrev:
Morten sendte den inn til en reperatør som skulle ta en titt på den. Reperatøren ga den opp etterhvert pga. alt for mange feil på kortet. Eneste mulighet var å kjøpe et nytt, noe som ikke kan fåes tak i lenger. Derfor min tanke om et annet kort. Kabinettet er solid og romslig. Regner med det ikke skal mye elektronikkunskap til for å lodde sammen trafo med overnevnte Ebay-kort. Itillegg så får jeg da flere innganger noe jeg har savnet litt.

Noen som vet om det trengs noen slags svitsjbryter mellom de forskjllige inngangene til dette kortet? Av/på-bryter?
:) joda, regnet med mange feil self men en "minst grunnlegende kunnskap" må du ha, ellers kan du fort ødelege flere kort selv om det er enkelt er det også nok med å bytte polaritet for å ødelege noe annet -men synes selv at du skal forsette å prøve... :)

den anbefaling fra diy duke hørtes glimrende -men hadde vært greit å disponere skjema til det nye prosjektet og :) linker diy duke? :)
 
Topp Bunn