Modding av Consonance CD2.2mkIII - mer bilder!

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Hvis du skal sammenlikne ulike typer kondiser er det vel en fordel å holde seg til originale uF verdier.
-
Jo ser den, grunnen til at jeg prøvde 2.2uf var at vi hadde noen tilgjengelig og nyskjerrigheten var stor... Jeg vet ikke hvordan man får beregnet rett uF.
-----

Husk at du kan tweake lyden med å bytte røret også!
-
Jeg har et godt Telefunken rør (i følge Motron)
-----

Litt enklere en å lodde inn/ut og muligens rimeligere også.
-
Lot det stå igjen litt ledere fra en kondis i printet, så er det lettere å prøve uten å belaste printet med inn/ut lodding. Ok, sikkert ikke optimalt - men like forhold for alle kondiser som blir testet.

Nå har Gen1 stått å spillt kontinuerlig siden helgen, jeg synes de spiller bra bass (stram rask og fin) men for kaldt oppover, og blir de ikke bedre bytter jeg nok til noe annet.

Poster resultatet her...

PS dette er første forsøk på noe sånt, så alle tips tas i mot med takk.
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Når nettfilteret ble loddet ut ble det loddet inn en x-kondensator (Rifa PME 271E) over +/- på inngangen for å skjerme for støy. Kan slike også gi en negativ effekt på lyden, jeg har tatt den ut nå og mener enkelte lyse partier ble litt fyldigere igjen.

UpgradeAudio som sonicap kondensatorene er kjøpt av har vært veldig hjelpsome ved å prøve å løse at jeg fikk problem med lyden.

Etter samtale med dem kjøpte jeg 0.47uF platium, de står å går nå.
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Dejlig at du også har opdaget hvor god en kreds OPA 627 er. Med hensyn til filtre mener jeg at filtre baseret på ferritkerner kun gør det dårligere <hårdere> Husk også at interessere dig for især seriemodstande og modkoblingsmodstande.
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
opa 627 er helt klart en oppgradering fra originale

hardere, det er akkurat det jeg sliter med her - det hjalp det å få ut den x-kondisen

Seriemotstander og motkoblingsmotstander er ukjent for meg (dette kondensatorbyttet i cd spilleren er første gang jeg tok i loddebolt) så jeg må ha hjelp for å finne ut hva jeg skal se etter og hva jeg bør bytte ;-)

bilder av innmaten
http://home.no.net/kbomstad/mkIII/
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Det er udmærket med billeder men diagram er et must. Jeg vil imidlertid råde dig til at fjerne de blå 100nf. ved OPA 627 og erstatte dem med 47-100uf Black Gate FK. Det giver hørbart mindre hårdhed og kredsløbet er stabilt uden mkt èrne`.
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Takk igjen, da skal jeg prøve 4 sånne 47-100uf Black Gate FK, ser på upgradeaudio sine sider at de har 100uf så jeg bestiller noen sånne

de 2 mkp er en test, nå står det 0.47uF sonicap platium der, forstår jeg det rett at de da ikke er nødvendig når man har kjørt den black gate oppgraderingen

Jeg har desverre ikke tilgang til diagram
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Det er synd for Black Gate at sætte noget andet over dem. Alle plastkondiser giver lys lyd.
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.751
Antall liker
878
Torget vurderinger
35
Det er udmærket med billeder men diagram er et must. Jeg vil imidlertid råde dig til at fjerne de blå 100nf. ved OPA 627 og erstatte dem med 47-100uf Black Gate FK. Det giver hørbart mindre hårdhed og kredsløbet er stabilt uden mkt èrne`.
Dette tipset har jeg lest om før! Der anbefaler de og å bytte motstandene rundt opa627 til Riken.
Noen kommentarer til det?

mvh
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Det kan sikkert være udmærket med Riken nogle gange skal man prøve sig frem. Mener dog Vishay er mere præcis hvor Riken farver til" romantisk lyd ". Hvis man bruger Vishay hele vejen i anlægget kan det blive for hårdt- jeg mener imidlertid det er andre fejl som afsløres. Ved isættelse af vishay går bassen ud i højtalerne og lyden bliver hård ???- efter ca. 5 timer falder det på plads. ::)
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.751
Antall liker
878
Torget vurderinger
35
Det kan sikkert være udmærket med Riken nogle gange skal man prøve sig frem. Mener dog Vishay er mere præcis hvor Riken farver til" romantisk lyd ". Hvis man bruger Vishay hele vejen i anlægget kan det blive for hårdt- jeg mener imidlertid det er andre fejl som afsløres.
Interessant - så motstandene her kan med fordel byttes ?
Hva med Beyschlag ?
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Gode men lyder lidt elektronisk pågrund af magnetiske endekapper.
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Pilsern, nå har jeg byttet de to røde wima 0.1uF, satt inn de 0.1 auricap som sto i pre (der står nå platinum). Det var ganske lett å komme bak printet, 5 skruer og 2 ledninger må løsnes, ta ut røret og så vipp det mot drevet.
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.751
Antall liker
878
Torget vurderinger
35
Pilsern, nå har jeg byttet de to røde wima 0.1uF, satt inn de 0.1 auricap som sto i pre (der står nå platinum). Det var ganske lett å komme bak printet, 5 skruer og 2 ledninger må løsnes, ta ut røret og så vipp det mot drevet.
Da må vi ha bilder & kommentarer! 8)
The holy grail ....eller

Loddebolten din hviler sjeldent ;D

mvh
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
hehe, er bitt av basillen nå ;-) sjefen i huset er nok litt frustrert...

Skal ta ett bilde i kveld

Det er mye som har gått riktig vei i det siste. Nå er det 3 ting på rappen som har hjulpet, jeg hadde en del problemer som ikke var hos deg.
1) x-kondis ut
2) 1uF audyn som avkobling på lytter i pre
3) 0.1 auricap til fordel for den wima saken

nr 1 var nok noen skritt bakover når den ble montert, så jeg har lært nå å ta en mod om gangen. Etter at den gikk ut, fungerte ting bedre. Deretter ble platium 0.47uF montert i CD, nå fungerte det med auricap 2.2 og platium 0.1 i pre.

Summen av disse 3 tingene er betydelig. Sanger/plater jeg vet det er mye fylde i har det nå (Bjørn Eidsvåg landet lengre bak) sangene jeg vet er dårlige/skarpe er fremdels dårligere så klart, men ikke så ubehaglig kaldt/klinisk (Katie Melua nr 6, låter anderledes en eks 1 og 2). Det er som om jeg har mer mellomregister m/rundere top, uten å miste noe.

Det jeg har lyst til å sjekke nå inntill jeg får black-gate (erstatte de små blå ved opamp) er å avkoble lytter i cd. Det må gjøres fra undersiden, ser da 2 muligheter

1) Bruke flate kondensatorer, hvis noen kan komme med konkret tips til type

2) Løsne lytten litt og koble på en SCR 2.2uF mkp (elfa 65-476-73) på oversiden og så lodde det ned i printet igjen. Jeg har bestillt noen slike så håper det er ok alternativ.

Bilde av hele CD spilleren, hvem av lyttene bør jeg prioritere - bør/kan jeg ta alle ?
http://home.no.net/kbomstad/mkIII/2007-02-09 212719.JPG
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.751
Antall liker
878
Torget vurderinger
35
.....Det jeg har lyst til å sjekke nå inntill jeg får black-gate (erstatte de små blå ved opamp) er å avkoble lytter i cd. Det må gjøres fra undersiden, ser da 2 muligheter

1) Bruke flate kondensatorer, hvis noen kan komme med konkret tips til type

2) Løsne lytten litt og koble på en SCR 2.2uF mkp (elfa 65-476-73) på oversiden og så lodde det ned i printet igjen. Jeg har bestillt noen slike så håper det er ok alternativ.

Bilde av hele CD spilleren, hvem av lyttene bør jeg prioritere - bør/kan jeg ta alle ?
http://home.no.net/kbomstad/mkIII/2007-02-09 212719.JPG
sjekk tråden
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=47296&whichpage=1

en annen spiller, men det er vel noe slikt du tenker å gjøre..
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
De regulatorene kan du vel også ha det mye moro med. pcx skal jo ta inn L.Clausens nye, som vel er det eneste alt. med overkommelige priser.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Er der nogen der har prøvet at udskifte SwitchModeforsyninger i Dvd med L.Clausens? Har Pioneer 989 og har udskiftet analogdel med Zapfilter ,sat hans nyeste clock med pulstrafo i<denne har batteriforsyning>.Med clocken fik jeg meget mere tør bas samt meget mere detaljeret lyd som desværre er blevet overanalytisk. Mener det skyldes ovennævnte forsyning og der må være noget at hente ved at skifte forsyning <3,3 V> til digitaldel evt. kun til den PCM 1738 der skal tage sig af tokanalslyd.
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Prøvde å sette 2.2uf SCR MKP over de to "LA audio grade" lyttene i dac delen, resultatet ble "sildrende" diskant, så de ble koblet ut igjen. Men måtte bruke ledning fra undersiden og opp så kanskje det slo ut negativt. Det må jo bety at disse lyttene har mye å si for lyden, så selv om det er andre ting jeg vil prøve først må jeg spørre om de kan erstattes med større lytter, eller om man må holde seg til akkurat samme verdier. Tanken er, hvis det er fordel med større lytter med både høyere uF og høyere V, så er det en del steder jeg kunne rullert nedover.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Hvad betyder sildrende diskant? <har boet i Danmark siden 1968>. Jeg ville aldrig paralelkoble med plastcaps da resultatet bare bliver et eller andet uhomogent. Paralelkobl med mindre elektrolytter. Alle tror at man får en forbedring med polyprop henover, fordi det gør de andre - så må det være rigtigt.
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Sildrende diskant; for fokusert, tok fokus og var for mye/høy.

Uhomogent er egentlig en god beskrivelse, "resten av lyden hang ikke sammen med diskanten."

Ok, jeg er interessert i å prøve å parallelkoble noen mindre lytter, skal se hva jeg kan få tak på (har ingen ekstra nå).

Det jeg da må ha inn med teskje igjen er hvilke typer og størrelse
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Sildrende diskant; for fokusert, tok fokus og var for mye/høy.  

Uhomogent er egentlig en god beskrivelse, "resten av lyden hang ikke sammen med diskanten."

Ok, jeg er interessert i å prøve å parallelkoble noen mindre lytter, skal se hva jeg kan få tak på (har ingen ekstra nå).

Det jeg da må ha inn med teskje igjen er hvilke typer og størrelse
Jeg har god erfaring med å ekstra avkobling direkte på størmforsyningsbenene til OPAMPer, dvs montering av kondiser mellom stømforsyningsbenene på ICen og jord. Til dette foretrekker jeg OSCON kondiser fra SANYO, sannsynlig vis av «tekno-religiøse» årsaker ...

mvh
KJ
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Synes det lyder ok med de Oscon og angående størrelsen så er der vel ikke så forferdelig mange muligheder. 22uf. mener jeg ville være udmærket. Husk at måle spændingen det pågældende sted.
Den beskrivelse du kom med svarer til hvad jeg havde ventet. Såvidt jeg husker så venter du på Black Gate og de er en tand mere homogene end OSCON . Og for all del bland ikke sammen for mange forskellige.
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Vedr de 100nF ved opamp
Jeg venter svar vedr Black Gate fra upgrade audio, så har ikke fått prøvd det enda. Men har fått låne 4 stk ERO MKP 0.1uF 250v -kan det være no å prøve
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Ouch...OsCon er bare brukbare til digital-siden, IMHO, jeg bruker dem aldri i nærheten av analoge kretser...

Arne K
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Vent på Black Gate imellem- tiden prøv helt uden. Mål med multimeter hvormeget dc med og uden - stiger det uden ?
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Jeg kan prøve det, men vet ikke hvordan jeg skal gjøre det... som sagt, dette er ikke noe jeg kan

Måle DC
Lodde de ut
Lodde inn en liten kobbertråd ?
Måle DC
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
15vdc med kondensatoren i, målte bare på en og kun en side. Så da står de paralell (over +/-)
15vdc uten, på ene siden av opamp og 14.8 på den andre siden, likt for begge kanaler
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Ben 6 er ut og det var her du skulle måle ikke strømforsyningen. Du skal ikke kortslutte hvor de blå sidder så ødelægger du strømforsyningen eller sikring.
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
ok, det spiller på test anlegget - så nå er jeg litt stolt at jeg skønte det ikke skulle inn noe annen ledning, men at kondisen var over +/-. Må nesten sette den inn i stereon å prøve ...
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
takker for tilbakemelding godt du er våken ;-)
Men skjønte heldigvis det med kortsluttning på egen hånd.

Ben #6 mot hva da, beklager mr men jeg er som sagt helt blank i dette... må være litt håpløst for deg i andre enden, men du får bare le ;-)

Oversikt over opampen
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2001342.htm

Men behøver jeg måle no nå... burde kanskje sjekket at det ikke overstiger +18v som står som max for opamp
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Mellem ben 6 og ground skal være under 3mv. dc
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
12 mv er jo lidt meget så jeg tror den skal have de Black Gate når de kommer, du skulle have målt inden du fjernede de blå for at se forskel måske dc kommer fra konverter og hvis der er cap i udgangen så kan du spille. God fornøjelse.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Varenr. 60187 47 uf 16 v FK . Dc er ikke signalet Ac er signalet. For meget dc kan give en ide om oscillitation <selvsving> for meget Dc vil også kunne smadre dine basser hvis der ikke er caps i signalvejen.
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
lyden uten de små blå 100nF er nok bedre. Det har vært gjort mange endringer så ikke lett å huske "alle referansepunkter". Om fler detaljer kommer frem, eller om det er fordi de presenteres på en naturligere måte er jeg ikke sikker på men ting er der og det høres behageligere ut en tidligere.
 
Topp Bunn