Mobile Fidelity Sound Labs kontroversen

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Drit i Chad og hør etter hva Ryan og Bernie sier :)
Chad er en god gammeldags amerikansk kremmer på godt og vondt.
Ja, Bernie er en gentleman og ganske balansert i sine uttalelser. Samme med Smith.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.842
Sted
Hus
Har aldri likt denne Chad Kassem fra acoustic sounds, det er noe falskt ved ham. Helt uavhengig av produktene han leverer. Også i denne videoen har han et ønske om å sette MoFi i et dårlig lys, på en indirekte litt sleip måte.
Kassem hadde jo en lignende video for en måneds tid siden hvor han litt indignert formidlet hvor mye plateselskapet hans hadde å gjøre, ja han var omtrent fullbooket for flere år fremover. De store plateselskapene sto nærmest i kø for å samarbeide med ham. Ikke minst promoterte han det kommende store hendelsen som var Steely Dan katalogen. Katy Lied UHQR fra Analogue Production var jo allerede annonsert til $145. Nå er utgivelsen trukket tilbake, for godt. Fikk ikke Kassem tilgang til analoge mastertaper, men kun digitale filer?

Analogue Production setter sitt merkenavn på Pink Floyd Lp'er/SACD'er som de selger, blant andre kommende "Animals". Dette er produkter dem har null innvirkning på hvordan skal låte. Alt er opp til James Guthrie og Pink Floyd. Dem er kun en distribusjonskanal for platene. Noe sånt har aldri Mobile Fidelity til denne dag gjort.
Steely Dan mastertapene var i dårlig forfatning, og Roger Nichol digitaliserte de tidlig på 80 tallet i forbindelse med CD lansering. :confused:
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tja, det kan du si, men det er åpenbart akkurat hva en haug med folk ikke bare har hatt klokketro på, men sverget dyrt og hellig at de kunne høre var tilfelle.
Så da er de sure for at de har blitt avkledd? ;) Da burde de jo heller ta lærdom av at kanskje ikke "digital" er så farlig likevel, og kanskje et par andre ting. :)

Kognitiv dissonans?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Steely Dan mastertapene var i dårlig forfatning, og Roger Nichol digitaliserte de tidlig på 80 tallet i forbindelse med CD lansering. :confused:
Ja, en kjent sak. Tapene var lagret under dårlige forhold, tror det var fuktig klima.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tja, noen gjør dette fremdeles. Som for eksempel Bernie Grundman, Kevin Gray, Chris Bellman og Ryan Smith. Utgivelser med deres initialer i innerrilla låter oftest meget bra og er ettertraktet. Men klart det er ikke alltid det er hensiktsmessig eller mulig. Ta gjerne en kikk på denne videoen fra ca. 1 time 16 min, så får du noen synspunkter fra proffene.

Orker ikke. ;)

...Men selvsagt kan det være noen som gjør det innimellom. Jeg *tror* likevel ikke det er særlig utbredt, eller gir noen fordeler utover "bragging rights". Men selvsagt er det kult.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Drit i Chad og hør etter hva Ryan og Bernie sier :)
Chad er en god gammeldags amerikansk kremmer på godt og vondt.
Men man skal alltid filtrere litt på hva som blir sagt, selv fra en gammel ringrev som Grundman. Han har sagt at han alltid kan høre forskjell på en digital 1:1 copy. Den originale fila låter alltid best, ifølge Grundman.
Ganske kontroversielt...🤪

#7325
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Holder ikke med troing? Da hadde det blitt tynt med innlegg på HFS. ;)

Jeg mener det jeg mener. Jeg kan selvsagt ikke "bevise" det, men det er vel ganske anerkjent at AD/DA-konverteringer med høyoppløste digitale formater er transparente. Og at tape blir ødelagt av å lagres, er heller ikke noe nytt. Jeg tør også vedde på at å redigere med magnetbånd er mer lossy enn digitalt, og hvordan skal du restaurere en degradert tape analogt?

Dette er bare audiofil overtro og påtatt "purisme". Digital arbeidsflyt er helt ufarlig. Platene er analoge og låter som vinyl skal uansett. Godt håndverk er godt håndverk, og det er alltid det som skal til.

Forresten: Det har vært brukt digital delay i dreiebenkene som graverer mastere siden tidlig åttitall. De som gnåler om "kun analogt" må bare *tro* om igjen. ;)

For å snu det rundt: Hvorfor mener du at det er overlegent å holde hele prosessen i det analoge domenet?

Dette skrev jeg et annet sted, og det er vel ca. alt jeg mener om saken:

 
Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Bernie Grundman gjør en dårlig jobb?...sammenlignet med originalen :unsure:

" Fully remastered by Bob Ludwig, and cut by Bernie Grundman, the Money For Nothing double vinyl reissue includes “Telegraph Road (Live Remix)” which was previously only available on the original CD format, and a previously unreleased alternative live version of “Portobello Belle (Live)”. "
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.276
Antall liker
9.123
En til fra noen ringrever, er lagt ut før men husker ikke hvor. Også mulig å ikke se den og heller bare synse noe.


 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Det er flere som gjør en dårlig jobb med Vinyl.....

 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.506
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hakke sett den, skal snart på jobb. Likevel, på generelt grunnlag: jeg ser ikke hvorfor man skal ta noe noen som helst sier om dette for god fisk uten videre; ringrev, guru, gulløre eller rank amatør. Folk har kjepphester og vil alltid forsvare dem.

Gitt godt håndtverk hører jeg ikke forskjell på digital og hel-analog mastering og det er alt som bryr meg, siden det jeg som skal høre på mine plater. Spesielt nå som de dåneferdige gullørene har blitt så ettertrykkelig avkledd som sjarlataner.
 
Sist redigert:

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Jim, det er min oppfattelse om Kassem. Og som jeg skrev, helt uavhengig av produktene han selger.
Du og andre får ha sin egen mening om Kassem, uten at det bryr meg en døyt.
Din personlige oppfattelse av Chad Kassem som person, uavhengig av produktene han selger, er da også fullstendig revnende likegyldig for både tråden og oss andre. Likevel har du tydeligvis et sterkt behov for å formidle det. Når du attpå presterer å si at andres mening om det samme ikke bryr deg en døyt må man jo lure på hvorfor i all verden du likevel måtte skrive det der. Hva er egentlig poenget bortsett fra å spre ubehageligheter ?

Når det er kun egen personlig oppfattelse av andre, fullstendig irrelevant for diskusjonen, og du ikke er interessert i å høre andres mening om det samme så er det vel egentlig best å bare klappe igjen brødkassa og strømme en av dine elskede DSD-filer, er det ikke ?
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.430
Antall liker
1.981
Torget vurderinger
8
Samma her - og er mest opptatt av sluttresultatet. Låter det bra så er jeg fornøyd.

Så får vi se da om det blir avslørt at andre produsenter også driver å ljuger..
Da er vel litt av vitsen med vinyl avspilling borte
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.309
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Vitsen blir kun borte om man har som mål å dyrke det analoge fra den ene ende til den andre. Da dreier det seg jo ikke nødvendigvis om beste resultat, men beste resultat med fastsatte begrensninger.

Når det kommer til samlere derimot skjønner jeg godt frustrasjonen. Istedet for et nummerert nyopplag av originalen får man en høykvalitets poster.
 

Banditcat200

Medlem
Ble medlem
20.08.2015
Innlegg
18
Antall liker
21
Valgte MFSL fra for mange år siden, de har godt nok støjfri vinyl, men er boosted i bas og diskant området og med en mellemtone der hænger eller er dæmpet.
Sammenligner man med en velholdt original indspilning af samme musik, falder MFSL helt igennem, i nogen tilfælde mangler der endda dele af den originale
musik.
Hvad der får ellers fornuftige audiofiler til at købe det makværk til heftige overpriser er for mig ufatteligt.
Solgte min MFSL lper på Ebay til voldsomme priser, der er stor efterspørgsel på dem


mfsl: Search Result | eBay
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vitsen blir kun borte om man har som mål å dyrke det analoge fra den ene ende til den andre. Da dreier det seg jo ikke nødvendigvis om beste resultat, men beste resultat med fastsatte begrensninger.

Når det kommer til samlere derimot skjønner jeg godt frustrasjonen. Istedet for et nummerert nyopplag av originalen får man en høykvalitets poster.
Man kan godt h en analog signalkjede i anlegget sitt, men skal man insistere på å bare samle på plater med 100% analoge produksjonsmetoder, blir nok platesamlingen liten. ;)

"Poster"? Du får sagt det du. Det må i så fall være en restaurert reproduksjon av en gammel poster.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.430
Antall liker
1.981
Torget vurderinger
8
Vitsen blir kun borte om man har som mål å dyrke det analoge fra den ene ende til den andre. Da dreier det seg jo ikke nødvendigvis om beste resultat, men beste resultat med fastsatte begrensninger.

Når det kommer til samlere derimot skjønner jeg godt frustrasjonen. Istedet for et nummerert nyopplag av originalen får man en høykvalitets poster.
Var litt mer den veien jeg tenkte 👍
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.276
Antall liker
9.123
En av de største aktørene når det gjelder nyutgivelser, Speakers Corner, kommer med en presisering.


In various media, even including the Washington Post, a discussion has arisen about the non-transparent mastering methods of various audiophile LP labels.

With regard to this, we should like to emphasise that all of Speakers Corner Records' nearly 700 releases since 1993 have been produced purely using analogue technology, beginning with the microphone right up to the finished LP. At no time were digital files used or was digital processing carried out.

The only exception is Alan Parsons' Eye in the Sky, which occupies a unique and special position in our catalogue. Although this album was recorded digitally, it was mixed using analogue technology, and an analogue master tape was created from which our LP was made.

We pledge not to alter our commitment to the principle of "pure analogue" in the future. For further information about our mastering standards, please take a look at our website www.pure-analogue.com.​
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652

Det er når man ser siste videoen med Michael45 at man skjønner at denne MoFi greia er blodig alvor! 😀
Skal han selge eller beholde platene?

Akkurat nå står denne vannpipe-røykende tyskeren med begge beina godt plantet i elendigheten. Når han får litt distanse til hele greia og skjønner at verden ikke går under pga DSD vinyl, så tror jeg at han blir å angre litt på noen av videosnuttene.

Godt at vi her på berget mest har i-lands problemer å bekymre oss for. Det finnes verre ting i verden enn god DSD vinyl.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
«Ingenting er så galt at det ikke er godt for noe»

MoFi kontroversen har ført til at mange interessante folk i bransjen har kommet ut av sitt mørke mastering studio, nå ut på youtube.
Nå er det presidenten i Speakers Corner som gir sitt første intervju noensinne.

Temmelig interessant hvor han snakker om prosessen fra A til Å om hvor vanskelig det er å få tilgang til originale masterbånd i dag, til lisensieringskostnader, platepresserier og mye mer.🙂

 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Nå gjør MoFi det slik de skulle gjort hele tiden..



Vis vedlegget 848337
Det kan du godt si.
Det ironiske er at hvis MoFi for 10-15 år siden åpent hadde annonsert at dem fra nå av ville inkludere et digitalt step i Lp produksjonen, så ville hele den audiofile pressen ha skutt dem ned. Konsekvensen i neste omgang ville vært MYE mindre salg og langt færre titler å velge blant.
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Det kan du godt si.
Det ironiske er at hvis MoFi for 10-15 år siden åpent hadde annonsert at dem fra nå av ville inkludere et digitalt step i Lp produksjonen, så ville hele den audiofile pressen ha skutt dem ned. Konsekvensen i neste omgang ville vært MYE mindre salg og langt færre titler å velge blant.
Godt å se at vi to kan være helt enige om én ting også Espen. Jeg er glad for de titlene MoFi tross alt gitt oss mulighet å få fatt i i vinylformatet, og du vet av mine innlegg tidligere at jeg ikke er så opptatt i om det kommer fra helt analog kjede eller om det er noen digitale steg med i prosessen bare det fremmer musikkens sjel i det den avspilles. Spørsmålet er vel mer om det var smart å vente med den transparens (og slippe at den audiofile pressen da ville ha skutt dem «ned»), eller levd med åpen sannhet og transparens fra start av og fått de følgerne som syntes at sluttproduktet deres stadig var verdt investeringen/prisen MoFi til enhver tid mente var det som var riktig å sette i markedet.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Godt å se at vi to kan være helt enige om én ting også Espen. Jeg er glad for de titlene MoFi tross alt gitt oss mulighet å få fatt i i vinylformatet, og du vet av mine innlegg tidligere at jeg ikke er så opptatt i om det kommer fra helt analog kjede eller om det er noen digitale steg med i prosessen bare det fremmer musikkens sjel i det den avspilles. Spørsmålet er vel mer om det var smart å vente med den transparens (og slippe at den audiofile pressen da ville ha skutt dem «ned»), eller levd med åpen sannhet og transparens fra start av og fått de følgerne som syntes at sluttproduktet deres stadig var verdt investeringen/prisen MoFi til enhver tid mente var det som var riktig å sette i markedet.
Sånn summa summerium tror jeg det var lurt å vente til bobla sprakk, som den måtte gjøre før eller siden for MoFi.
Begrunnelsen min er at jeg tror markedet tross alt i dag vil være mer åpent for et digitalt step i vinylproduksjonen, fordi muligheten for for å mastre direkte fra analoge mastertaper er i ferd med å lukke seg helt. Som han presidenten i Speakers Corner snakket om på den youtube jeg linket til, så er plateselskapene nå veldig bevisste på den verdien som ligger i de originale masterbåndene og vil verne om disse best mulig.

Speakers Corner har valgt å produsere vinyl fra analoge dub tapes, MoFi fra originale masterbånd med et DSD step involvert. Han fra Speakers Corner dømmer ikke det ene som bedre enn det andre, han sier at han tror MoFi helt oppriktig har valgt den veien som dem tror i siste ende gir best resultat, gitt de forutsetninger dem har å jobbe med.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.276
Antall liker
9.123
For min del så har jeg noen hundre plater fra Speakers Corner men veldig få fra MoFi. Jeg vet hvorfor det er blitt slik.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Første gang jeg lyttet til en One-Step til $125 var i et rom på Horten-messa. Muddy Waters «Folk Singer», som jeg har i 3 ulike versjoner.
Folk Singer er en av de mindre likte i denne serien, du finner lett et brukt eksemplar på markedet til under ny-pris.

Kritikken har gått på at den mangler bloom, at den er ørlite «stålaktig» i klangen. Og jeg støtter den beskrivelsen helt klart etter hva jeg hørte.
Ellers var pressinga støyfri og transparent.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Mobile Fidelity må tilbakebetale kundene inntil $25 millioner for tort og svie.

 
Topp Bunn