Det er stor forskjell på "hvem sitter hvor", vs "hvem setter seg hvor"!En ny bit i puslespillet.
Tilbake til klasserommet (som vi alle kan forholde oss til)
Når elevene skal finne ut av hvor de skal sitte og det er la oss si 30 av dem, hvordan fordeler de seg?
Hvem sitter på bakerste rad og vipper på stolen, hvem sitter på første rad og lytter oppmerksomt, hvem sitter ved vinduet og hvem liker å sitte i midte, hvem vil være nærmest mulig døren og hvem sitter på andre rad og betrakter, hvem sitter på tredje rad der ingen legger merke til dem ..osv
På skolebussen likeså. (jeg kjører litt buss av og til så dette er ikke helt ut av det blå). En episode som var litt artig var når en barneskoleelev kom å sa til meg at han ikke fikk sitte der han ville fordi noen ikke ville la ham sitte der. Jeg hadde ikke noe godt svar til ham og ba ham bare ta det opp med læreren. Kjører du buss så har noen laget et skjema for deg som du må følge. To minutter for sen på terminalen så må de andre vente på deg. Hvordan skal du da forholde deg til hvorfor ikke et barn får det setet han mest ønsket?
En digresjon men ikke uten mening.
Hvis elevene får styre slikt selv, er resultatet usikkert. Da vil Darwinismen og jungelloven raskt gjøre seg gjeldende, i samspill med mer eller mindre allerede etablerte sosiale relasjoner....
Hvis læreren bruker litt tid på å finne ut hva som kan fungere, blir resultatet sikrere. Da er det ikke sikkert at det er lagkapteinen som sitter bakerst og vipper på stolen. Det er heller gjerne en s.k ADHD`er..... Så skal man ta hensyn til enkeltelevers spesielle behov, f eks syn, hørsel.... Dessuten er det riiimelig normalt i dag at man med jevne mellomrom stokker om, ommøblerer og varierer på hvem som sitter hvor! Og sånn går nu dagan....
Ad bussturen: Var det hakkekyllingen/mobbeofferet eller den superbortskjemte breleungen som kom frem til deg og klaget....?
mvh
Proffen