|
Kanskje du har rett. Det var sannsynligvis dårskap å lage denne tråden.Nå er ikke jeg så glad i "popular science for anyone so you can impress your friends". De har sikkert en misjon på facebook.
Du har her en gylden mulighet til å ta til deg tilbakemeldinger, Gjestemedlem. Så å la tråden falle til avgrunnen er kanskje ikke det beste. En rekke folk har gitt deg en ærlig tilbakemelding på at du oppfører deg som en bølle på HFS. Noen sa det rett ut, andre pakket det pent inn. Det er noe her å ta med seg videre, hvis du ønsker.Kanskje du har rett. Det var sannsynligvis dårskap å lage denne tråden.Nå er ikke jeg så glad i "popular science for anyone so you can impress your friends". De har sikkert en misjon på facebook.
Sorry... (men det var faktisk godt ment)
La den falle til avgrunnen ved mangel på kommentarer.
Hvis du virkelig ønsker å snakke om mobbing og dets effekter, ikke vær den som trakkaserer.Egentlig å liker jeg bedre å snakke om gode ting. Mat, musikk, reiser, fotografi, fine ting, opplevelser.
Men hvis Larson "Har i grunn fått nok av personangrepene her inne." så får han ta konsekvensene og forlate oss.
Han vil ikke bli savnet!
------------
Dette var et eksempel på slemhet, stenghet .. (...)
To spørsmål:Jeg skal svare deg hvis du er seriøs men da må du først spesifisere hva du mener med mobbing. Hvis jeg bare gir deg et svar her så kan du jo bare bruke det som et våpen.Spørsmålet er da, hvorfor driver du da selv med mobbing daglig på nettet?Ja, spot on Larson.appropos mobbere og mobbeoffere. Førstnevnte har i en del tilfeller startet som sistnevnte.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/E79bK/leserne-forteller-var-mobbeoffer-ble-mobber-selv
Jeg har blitt mobbet hardt fordi jeg var overvektig, .. tykk, fet, fleskeberg..
det gjorde vondt, big time
Da utvikler man et skall, men prisen er at man stenger ute andres følelser og opplevelser. Men man lærer seg mekanismene .. og etterhvert kan man bruke putte dem inn i et hvert tilsynelatende tilfeldig ord for å såre noen, flytte deres oppmerksomhet eller bruke makt.
..jeg vet ikke om dette er en opplevelse jeg skulle vært foruten eller ikke. Men ja, jeg har vært et mobbeoffer og jeg har mobbet.. problemet er at det gikk ut over noen andre.. det er det stupide i det hele.. man slår ikke tilbake på dem som gjorde deg feil men på noen andre ...
Eller dvs. etterhvert lærte jeg meg å gå rett i strupen på de som prøvde seg. Og det virket.
Det krever en del selvtillit, men du verden så det fungerer. Du får ingenting gratis men er du liten og svak men likevel gir bøllen en på trynet så kanskje han velger noen andre neste gang. Selv om, og spesielt hvis han kunne grisebanket deg .. forsvaret her er .. hvorfor skal du det da? Hva har du å tjene på det? These are not the droids you're looking for.
Du leter jo bare etter svakheter som kan brukes. Du verden så annerledes denne verden hadde vært om vi ikke skulle politisere alt mulig.
For å gi deg et svar på spørsmålet ditt. Jeg er et speil.
Jeg prøver å angripe ideer og grupper og ikke individer (ja av og til.. men da var det med mening). Jeg har nok fornærmet alle her, en eller annen gang.
Men et spørmål tilbake ... hvorfor føler du deg truet, fornærmet, mobbet og alt det der hvis jeg sier noe som angriper noe du har identifisert deg med og ikke hvem du egentlig er? mennesket individet.
Det er identitetspolitikkens forbannelse.. og nå er det på tide å løfte den vekk fra menneskeheten!
..
Jeg definerer mobbing som det å påkalle massene for å tvinge et individ ned, det virker og det er effektivt.
Antimobbing er vel når man peker på mekanismene, viser hva som skjer og, dette er viktig, går rett i strupen på de som representerer gruppen og ikke er seg selv.
Vi må huske på denne dynamikken mellom individer og grupper, du kan ikke mobbe hvis du ikke tror det er en grupppe, klasse, gjeng, .. bak deg.
Dette er eit greitt utgangspunkt som måte å definere på. Men "aggresiv" må tolkast ganske vidt.En lettfattelig definisjon på mobbing kan være følgende:
1.En aggressiv handling rettet mot en annen, av en eller flere sammen
2.Et ujevnt styrkeforhold mellom den eller de som mobber og den som blir mobbet
3.At det foregår over tid
Dette er eg heilt einig i. Og eg undrar meg over kvifor slike refleksjonar er så veldig på sin plass nettopp på nettstadar som denne.Alle har godt av å se seg i speilet i blant, undertegnede inkludert. Men det er også en forskjell på mobbing og det å ytre seg provokativt. Og det er også en sannhet i at vi (og samfunnsdebatten i et større bilde) har fått et krenkelsessyndrom som heller ikke er sunt. For når folk går rundt og leter etter alskens grunner til å føle seg forulempet, så bidrar også det til en mer negativ og fiendtlig stemning, enten det er i samfunnsdebatten eller i denne lille andedammen som vi tross våre uenigheter av én eller annen grunn finner det givende å delta i. Og hvis man lener seg litt tilbake er det også ganske lett å se når noen bare prøver å provosere frem en respons, kontra når de faktisk ytrer seg i den hensikt å plage andre som deltar her.
Når vi ser oss i speilet bør vi tenke over om vi oppfører oss dårlig mot andre, men også om vi i videre forstand bidrar til negativitet og dårlig stemning uten å direkte plage andre. For spesielt i de politiske debattene er det generelt en veldig negativ og amper tone, som vi alle kan ta ansvar for å prøve å lette littt på.
Svaret er ja og nei samtidig.1. Du sier at du har blitt mobbet pga overvekt, og at "det gjorde vondt big time". Denne mobbingen står i motsetning, virker det som, til å "prøve å angripe ideer og grupper". Kan man ikke mobbe på gruppenivå? Er det ikke mobbing hvis f.eks. helseministeren går ut i media og hevder at alle overvektige er kvalmende, laverestående undermennesker?
Som sagt nei. Feitheten er noe som kan endres med kosthold, aktivitet eller til og med kirurgi. Det er ingen essens. Det er ikke noe man er bare en tilstand man kan befinne seg i som ikke er sunn.2. Er noens feithet en mer definerende del av dem, mer genuint dem, enn de målene, godene og ideene de hegner om? Feithet er på en måte essens, mens ideene man har er ufarlig og eksternt?
Hey.. jeg tar hysterisk ironisk som et kompliment. Tenk det var kritikk av et bilde eller en film?^^ Ja, Gjestemedlem. Vi skal alle sammen bli så kalde at ord ikke har noen betydning. Alle skal gå rundt med et ugjennomtrengelig skjold som preller av alt og alle. Stenge alle følelser ute. For det er slik man oppnår et godt liv med gode relasjoner.
Det er hysterisk ironisk at du av alle brukerne på HFS lager en tråd om mobbing.
Dette var absolutt siste fra meg i denne tråden.
1. Tror du ikke det handler mye om hvordan man gjør det? Var det umulig for en klassekamerat av deg å snakke med deg om din overvekt uten at det ble mobbing? Kan man gjemme seg i en idegruppe, men ikke i en feithetgruppe?1. Svaret er ja og nei samtidig.1. Du sier at du har blitt mobbet pga overvekt, og at "det gjorde vondt big time". Denne mobbingen står i motsetning, virker det som, til å "prøve å angripe ideer og grupper". Kan man ikke mobbe på gruppenivå? Er det ikke mobbing hvis f.eks. helseministeren går ut i media og hevder at alle overvektige er kvalmende, laverestående undermennesker?
Hvis gruppen består av noen som har fellestrekk i form av ting de ikke kan gjøre noe men så ja. F.eks rase.
Hvis gruppen består av noen som har "identifisert" seg dithen så nei. Da kan de ikke gjemme seg i gruppen.
Overvekt er litt både ja eller nei også. Er jeg overvektig eller kan jeg gjøre noe med det og definere meg ut av den gruppen ved å slanke meg, trene, trimme og bli en bedre versjon av meg selv?
Det jeg vil si med det er at "helseministeren" aldri må være redd for å snakke om overvekt fordi det er "krenkende" for os fete.
2. Som sagt nei. Feitheten er noe som kan endres med kosthold, aktivitet eller til og med kirurgi. Det er ingen essens. Det er ikke noe man er bare en tilstand man kan befinne seg i som ikke er sunn.2. Er noens feithet en mer definerende del av dem, mer genuint dem, enn de målene, godene og ideene de hegner om? Feithet er på en måte essens, mens ideene man har er ufarlig og eksternt?
Samme med de ideene man har. De kan forandres, til og med til det bedre. Det er ikke noe man er. Hvis man "er" en ide, dvs om egoet er investert i ideen så føler man smerte når ideen angripes. Det er jo derfor identitetspolitikken har slik en tiltrekningskraft, og også hvorfor den er så farlig.
Tenk human shield. Krig i midt østen og alt det der... humor me.
-
-
-
ok, hva skjer når man putter mennesker inn i en ide? (ikke fysisk) men bokstavelig. Hva skjer da når man skal diskutere om ideen er god eller dårlig. Jeg slenger om meg med begrepet kommunist, som oftest nær men av og til helt ute i blåbærskogen.
Det er et vanskelig begrep... men hvis det skal være til nytte for meg så må jeg forstå det, det holder ikke å få det opplest og vedtatt. Skal jeg ikke ha anledning til slikt fordi noen kanskje identifiserer seg som kommunister ikke helt setter pris på en bergogdalbanetur i tid og utide?
Dette er mer aktuelt enn du kanskje tror. Nå lever vi i en verden der alle tilsynelatende kan velge sin identitet og forvente at de skal kunne safe space den siden den tross alt i deres sinn er "sannheten" eller i ale fall det viktigste. Det er tungt å debattere i et slikt klima.
Slik er det her inne også. Jeg diskuterer som om alle forstår at det er ideer og ikke personer jeg er ute etter, selv om de virker slemt når jeg spiser et ego til frokost med noen få tastetrykk. Jeg har fornærmet folk på det dødligste, eller heldigvis ikke, men nok til at folk jeg liker ikke vil snakke meg meg en gang.
.. for normale mennesker er denne sosiale sperren tilstrekkelig til å få folk til å oppføre seg.
Meh.. fuck it sier jeg og diskuterer ideen samma faen så får de som har kjøpt billett til ideen heller være med på bergogdalbanen og klage til mor om de ble kvalm.
To dispiril og en time på sofaen så er de uansett på beina igjen.
Her er du inne på noe veldig viktig!Jeg synes så absolutt at en slik tråd både er relevant og aktuell. Dessverre er det et stort misforhold mellom de som erkjenner at de er mobbere og de som opplever å bli mobbet, inklusive blant voksne på arbeidsplassen.
Mobbing kan ta mange former, men grunnleggende handler det om enten å utnytte eller etablere asymmetriske maktrelasjoner.
Nei det er da åpenbart for alt og alle om man er overvektig, alle som ikke er blind i alle fall. Det går ikke an å late som. Noen ting er bare et faktum, og det er stupid å prøve å late som ved å gjemme seg i noen slags gruppe.1. Tror du ikke det handler mye om hvordan man gjør det? Var det umulig for en klassekamerat av deg å snakke med deg om din overvekt uten at det ble mobbing? Kan man gjemme seg i en idegruppe, men ikke i en feithetgruppe?
Det handler og følelser. Hvis du begynner en setning med din jævla så vet du at det kommer til å gjøre vondt samme hva resten av setningen har å by på.2. Både feithet og ideer som en person "er"/har kan endres. Det må da være noe annet som utgjør forskjellen. Hvorfor er jævla feiting ugreit, mens jævla femisvenskesosialist er ok?
1. Så da kan man altså mobbe på gruppenivå. Men iom at feithet kan endres, er jo ikke gruppens mobbarhet avhengig av om gruppemedlemmene kan endre kjennetegnet for gruppen. Så du mener forskjellen på feithet og ideer er muligheten til å bli fysisk sett og identifisert?1. Nei det er da åpenbart for alt og alle om man er overvektig, alle som ikke er blind i alle fall. Det går ikke an å late som. Noen ting er bare et faktum, og det er stupid å prøve å late som ved å gjemme seg i noen slags gruppe.1. Tror du ikke det handler mye om hvordan man gjør det? Var det umulig for en klassekamerat av deg å snakke med deg om din overvekt uten at det ble mobbing? Kan man gjemme seg i en idegruppe, men ikke i en feithetgruppe?
Men om noen snakker om elefanten i rommet (pun intended) så er det ikke at de snakker om den men hvordan. For å bli et mobbeobjekt må man ha distansert seg fra mobben/gruppen på en viktig måte.
Hvis du blir utsatt for mobbing så er det slik jeg ser det tre forsvarsmekanismer som virker.
Block
Dodge
Resist
Mitt stalltips her er å fokusere på resist og få den opp til 3/4, og deretter velge en av de to andre som et andre lag.
1. Det handler og følelser. Hvis du begynner en setning med din jævla så vet du at det kommer til å gjøre vondt samme hva resten av setningen har å by på.2. Både feithet og ideer som en person "er"/har kan endres. Det må da være noe annet som utgjør forskjellen. Hvorfor er jævla feiting ugreit, mens jævla femisvenskesosialist er ok?
Jeg har ikke noe veldig godt svar på det du spør om annet enn å peke på kontekst.
Hvis to tjommier snakker og den ene sier "my nigger" så kan det være en anerkjennelse men hvis en utenforstående bruker samme ordet så kan du få en fiende for livet.
Så hvis en av mine venner kalte meg er jævla feiting så hadde det vært inkluderende og jeg hadde jekket dem en øl, men hvis en tilfeldig forbipasserende sa det samme så hadde jeg raslet med sablene.
Det handler nok ikke bare om etablering av assymetriske maktrelasjoner, det handler også om å opprettholde dem....Her er du inne på noe veldig viktig!Jeg synes så absolutt at en slik tråd både er relevant og aktuell. Dessverre er det et stort misforhold mellom de som erkjenner at de er mobbere og de som opplever å bli mobbet, inklusive blant voksne på arbeidsplassen.
Mobbing kan ta mange former, men grunnleggende handler det om enten å utnytte eller etablere asymmetriske maktrelasjoner.
etablere asymmetriske maktrelasjoner
ram den inn og putt den på veggen
--
Et annet viktig moment her er definisjonsmakt, og deri også kanskje hvorfor identitetspolitikken er populær. Feilen mange gjør her er å bare definere deg inn i en annen gruppe i stedet for å lære seg å danse.
Har noen egentlig tenkt på hvorfor kandidater til UD blir sendt på danseskole?
Nei man kan ikke det fordi "gruppen" kun er en illusjon. I alle fall så lenge man kan definere seg ut og inn av den ettersom det passer.1. Så da kan man altså mobbe på gruppenivå. Men iom at feithet kan endres, er jo ikke gruppens mobbarhet avhengig av om gruppemedlemmene kan endre kjennetegnet for gruppen. Så du mener forskjellen på feithet og ideer er muligheten til å bli fysisk sett og identifisert?
Disse sidene?2. Så kontekst er viktig. Synes du konteksten for dine utsagn er kameratslig på disse sidene? Burde de som blir kalt femisvenskesosialister skjønne at det er hyggelig ment?
Jauda, aggresiv er kanskje ikkje det beste adjektivet. Kan hende det skulle stå "negativ handling, anten fysisk eller verbalt"?Dette er eit greitt utgangspunkt som måte å definere på. Men "aggresiv" må tolkast ganske vidt.En lettfattelig definisjon på mobbing kan være følgende:
1.En aggressiv handling rettet mot en annen, av en eller flere sammen
2.Et ujevnt styrkeforhold mellom den eller de som mobber og den som blir mobbet
3.At det foregår over tid
Det er også oftast "klakkørar" til stades, som gjev næring til mobbinga.
"Styrkeforhold" er også noko som kan vere oppfinnsamt, men går på at mobbaren har tilgong på meir ressursar (av eitt eller anna slag) enn offeret. Dette kan til dømes vere ressursen "hemningsløyse". Mangel på folkeskikk kan god vere ein ressurs i denne samanhengen.
Kva som løyser ut mobbing, er uvisst. Men det er eit behov frå mobbaren si side som stettast gjennom mobbinga, truleg ei slags styrking av egoet, ikkje sjeldan botna i mindreverdskjensle - kanskje eit slags payback for eigne, vonde opplevingar?
Det føregår ein del mobbing her på sentralen. Nokre har tatt konsekvens av dette ved å ikkje vere aktive lenger. Det fører til mindre mangfald.
1. Illusjon? Mener du at forskjellen er at feithet kan tas på og er en objektiv, fysisk størrelse, mens ideer er abstrakte? Du kan jo i mange tilfeller ikke peke på fysiske kjennetegn på jøder eller homoseksuelle. Kan ikke disse gruppemobbes?1. Nei man kan ikke det fordi "gruppen" kun er en illusjon. I alle fall så lenge man kan definere seg ut og inn av den ettersom det passer.1. Så da kan man altså mobbe på gruppenivå. Men iom at feithet kan endres, er jo ikke gruppens mobbarhet avhengig av om gruppemedlemmene kan endre kjennetegnet for gruppen. Så du mener forskjellen på feithet og ideer er muligheten til å bli fysisk sett og identifisert?
Hvis jeg er slem med la oss si feminsmen (hva nå de måtte bety for tiden) så er jeg ikke slem men kvinner eller manslinger som identifiserer seg som feminister og har farget håret som om de har raidet et overskuddslager hos konditoriforeningen).
2. Disse sidene?2. Så kontekst er viktig. Synes du konteksten for dine utsagn er kameratslig på disse sidene? Burde de som blir kalt femisvenskesosialister skjønne at det er hyggelig ment?
Har du ikke lært noe ennå?
Hvis jeg slenger drit om løqkejr%fhlkqu eller rakker ned på det konseptet er jeg da slem og stygg og nazi med alle løqkejr%fhlkquerne? Var det hyggelig ment? Har jeg såret dem nå? Skal jeg forbys å snakke om løqkejr%fhlkqu? fordi du er så snill og myk og inkluderende og woke?
Har jeg såret ideen din nå. Fuck it den kan henvises til sottesengen der den hører hjemme!
Denne hjerneskadde woknessen hører hjemme på søppeldyngen.
--
Slik takler man en woke idiot.
Men nå er det friminutt, 15 minutter.
I neste time skal vi lære å dissekere en flåsete kommunist.
Joda, Deph, kontekst er alltid viktig! I min oppvekst var "din jævla hæstkuk" en hedersbetegnelse. For en søring kan det fort føre til åndenød......Nei man kan ikke det fordi "gruppen" kun er en illusjon. I alle fall så lenge man kan definere seg ut og inn av den ettersom det passer.1. Så da kan man altså mobbe på gruppenivå. Men iom at feithet kan endres, er jo ikke gruppens mobbarhet avhengig av om gruppemedlemmene kan endre kjennetegnet for gruppen. Så du mener forskjellen på feithet og ideer er muligheten til å bli fysisk sett og identifisert?
Hvis jeg er slem med la oss si feminsmen (hva nå de måtte bety for tiden) så er jeg ikke slem men kvinner eller manslinger som identifiserer seg som feminister og har farget håret som om de har raidet et overskuddslager hos konditoriforeningen).
Disse sidene?2. Så kontekst er viktig. Synes du konteksten for dine utsagn er kameratslig på disse sidene? Burde de som blir kalt femisvenskesosialister skjønne at det er hyggelig ment?
Har du ikke lært noe ennå?
Hvis jeg slenger drit om løqkejr%fhlkqu eller rakker ned på det konseptet er jeg da slem og stygg og nazi med alle løqkejr%fhlkquerne? Var det hyggelig ment? Har jeg såret dem nå? Skal jeg forbys å snakke om løqkejr%fhlkqu? fordi du er så snill og myk og inkluderende og woke?
Har jeg såret ideen din nå. Fuck it den kan henvises til sottesengen der den hører hjemme!
Denne hjerneskadde woknessen hører hjemme på søppeldyngen.
--
Slik takler man en woke idiot.
Men nå er det friminutt, 15 minutter.
I neste time skal vi lære å dissekere en flåsete kommunist.
Ville du ment dette også hvis du visste hva som lå til grunn for at en person opptrer som vedkommede gjør?Mobbing, hets, utskjelling, whatever kan sikkert intellektualiseres og diskuteres på et høyere nivå, men et fellespunkt for meg er at de som benytter dette ofte og overdrevent utraderer seg selv som meningsberettiget siden støyen kveler poengene og diskusjonsrommet drukner i bråk.
Sannsynligvis mye rett i det du sier.Joda, Deph, kontekst er alltid viktig! I min oppvekst var "din jævla hæstkuk" en hedersbetegnelse. For en søring kan det fort føre til åndenød......Nei man kan ikke det fordi "gruppen" kun er en illusjon. I alle fall så lenge man kan definere seg ut og inn av den ettersom det passer.1. Så da kan man altså mobbe på gruppenivå. Men iom at feithet kan endres, er jo ikke gruppens mobbarhet avhengig av om gruppemedlemmene kan endre kjennetegnet for gruppen. Så du mener forskjellen på feithet og ideer er muligheten til å bli fysisk sett og identifisert?
Hvis jeg er slem med la oss si feminsmen (hva nå de måtte bety for tiden) så er jeg ikke slem men kvinner eller manslinger som identifiserer seg som feminister og har farget håret som om de har raidet et overskuddslager hos konditoriforeningen).
Disse sidene?2. Så kontekst er viktig. Synes du konteksten for dine utsagn er kameratslig på disse sidene? Burde de som blir kalt femisvenskesosialister skjønne at det er hyggelig ment?
Har du ikke lært noe ennå?
Hvis jeg slenger drit om løqkejr%fhlkqu eller rakker ned på det konseptet er jeg da slem og stygg og nazi med alle løqkejr%fhlkquerne? Var det hyggelig ment? Har jeg såret dem nå? Skal jeg forbys å snakke om løqkejr%fhlkqu? fordi du er så snill og myk og inkluderende og woke?
Har jeg såret ideen din nå. Fuck it den kan henvises til sottesengen der den hører hjemme!
Denne hjerneskadde woknessen hører hjemme på søppeldyngen.
--
Slik takler man en woke idiot.
Men nå er det friminutt, 15 minutter.
I neste time skal vi lære å dissekere en flåsete kommunist.
Men hvor viktig er det å være "slem"?
Det bør være innafor å være provoserende, enten mot enkeltinvider eller "grupper" - men slem? Med viten, vilje og overlegg?
Det neste jeg skal skrive, håper jeg du tar i beste mening! (selv om jeg kan risikere å trampe litt på en betent tå - hvilket ikke er meningen!)
Vi som følger med på ting du skriver, hever vel innimellom lett på øyenbrynene over noen av formuleringene - men klarer likefullt å lese litt mellom linjene.
Så kan man jo spekulere litt i, hvis man vil, hvorfor du legger såpass mye innsats i arbeidet med noen av formuleringene....
Kaaaan det hende at de, bevisst eller ubevisst, er din måte å "bruke" formuleringene for å få utløp for en lagret aggresjon som skyldes helt andre ting? (bare en ørliten spekulasjon fra min side, no pun intended!)
Mobbing kan, i likhet med andre negative handlinger/ord mennesker kan bli utsatt for, sette dype spor i sjelen - og for noen kan "sen"reaksjonene både bli og virke litt voldsomme..... Vet man nok om bakgrunnen, gir de derimot grunn til forståelse av hvorfor..... Da blir det samtidig lettere å se mellom fingrene på utsagn som isolert sett kan plasseres på feil side av den berømte "streken"....
mvh
Proffen
Til det siste så er det samme grunn som hvorfor man går gjennom hvilken mat man kan servere og hvilken man skal styre unna ved diplomatiske sammenkomster. Dansing handler mindre om å lære seg å danse for et ball som å beherske, være komfortabel med og utsondre selvtillit med eget kroppsspråk. For mat handler det om å unngå retter som kan sette andre i forlegenhet. Det er en grunn til at spaghetti bolognese aldri serveres i den slags tilstelninger.Her er du inne på noe veldig viktig!Jeg synes så absolutt at en slik tråd både er relevant og aktuell. Dessverre er det et stort misforhold mellom de som erkjenner at de er mobbere og de som opplever å bli mobbet, inklusive blant voksne på arbeidsplassen.
Mobbing kan ta mange former, men grunnleggende handler det om enten å utnytte eller etablere asymmetriske maktrelasjoner.
etablere asymmetriske maktrelasjoner
ram den inn og putt den på veggen
--
Et annet viktig moment her er definisjonsmakt, og deri også kanskje hvorfor identitetspolitikken er populær. Feilen mange gjør her er å bare definere deg inn i en annen gruppe i stedet for å lære seg å danse.
Har noen egentlig tenkt på hvorfor kandidater til UD blir sendt på danseskole?
Helt klart. Likheten ville likevel vært at budskapet hadde druknet i støy og hatt problemer med å nå frem. Toleransegrensen hadde nok vært høyere med offerbakgrunn. Mulig også tålmodigheten. Fjern støyen så kommuniserer vi.Ville du ment dette også hvis du visste hva som lå til grunn for at en person opptrer som vedkommede gjør?Mobbing, hets, utskjelling, whatever kan sikkert intellektualiseres og diskuteres på et høyere nivå, men et fellespunkt for meg er at de som benytter dette ofte og overdrevent utraderer seg selv som meningsberettiget siden støyen kveler poengene og diskusjonsrommet drukner i bråk.
En person som f eks har vært utsatt for mishandling eller seksuelt misbruk over tid, har gjerne et både irrasjonelt og voldsomt reaksjonsmønster i "pressede" settinger.
Ville du ikke evnet å se mellom fingrene på sånt, dersom du visste......
Kan det også tenkes at enkelte mobbeofre har et reaksjonsmønster med visse likhetstrekk?
mvh
Proffen
Ok.. jeg skal ta på den hatten og være mobberen en stund. (noen vil si hvilken hatt .. men det får nå være som det er). Ja jeg kan være en mobber og jeg er flink til det, og mange her hater meg for det. Men fortsett med det! Hvis jeg inntok offerrollen ville jeg vært død og begravet for lenge siden. Jeg har lært meg å like at det finnes noen som hater, det kan brukes som en energikilde... så rart det enn måtte høres.Det kunne jo ellers ha vært interessant å studere en mobbers nære omgivelser - ikke minst de familiære.
Kan det hende, slik det ofte er, at mobberen langt på vei "bare" speiler det de har lært gjennom sine signifikante andre, dvs familien?
At vedkommede i bunn og grunn "bare" på sin måte kopierer det mor, far og/eller søsken bruker mye tid på.....
Kombiner dette med fraværet av noen som kan rette en moralsk pekefinger til både mobber, utsagn og handlinger - og vipps, så har du en "vinneroppskrift" - dessverre!
mvh
Proffen
Noen ganger resulterer det i at offeret ikler seg en slags "klovnerolle" - andre ganger blir offeret den man ikke kødder med, fordi han da "klikker i vinkel" - noe man helst vil unngå å bli utsatt for....
Andre ganger "kompenserer" offeret for egne opplevelser gjennom å finne ofre "lengre ned på stigen"....
Ikke for noen - men for MAAANGE - believe you me, i shit you not! EDIT: Noen ganger er det tydelig, både gjennom handlinger og ord fra familie - andre ganger er det de mange små dryppene som til slutt har blitt en hel elv....Ok.. jeg skal ta på den hatten og være mobberen en stund. (noen vil si hvilken hatt .. men det får nå være som det er). Ja jeg kan være en mobber og jeg er flink til det, og mange her hater meg for det. Men fortsett med det! Hvis jeg inntok offerrollen ville jeg vært død og begravet for lenge siden. Jeg har lært meg å like at det finnes noen som hater, det kan brukes som en energikilde... så rart det enn måtte høres.Det kunne jo ellers ha vært interessant å studere en mobbers nære omgivelser - ikke minst de familiære.
Kan det hende, slik det ofte er, at mobberen langt på vei "bare" speiler det de har lært gjennom sine signifikante andre, dvs familien?
At vedkommede i bunn og grunn "bare" på sin måte kopierer det mor, far og/eller søsken bruker mye tid på.....
Kombiner dette med fraværet av noen som kan rette en moralsk pekefinger til både mobber, utsagn og handlinger - og vipps, så har du en "vinneroppskrift" - dessverre!
mvh
Proffen
Jeg likte hvordan du sa "lært gjennom" og ikke "lært av".
Men hvor kommer det fra er litt avhengig og det er ikke åpenbart at det er familien. For noen er det men ikke for alle.
Om du tar noe med deg fra dette så er det at ikke er helt som du tror. Det kan ikke forenkles og vippses så lett. Den moralske pekefingeren har ingen verdi. den kan til og med snus mot deg og manipuleres på måter du ikke har kontroll over. Hvordan vet du at din pekefinger er din og ikke bare har lært seg å spille piano?
Jeg er fulldigital så signalene derfra er til liten nytte.Sidan vi likevel driv med vaseprat: Vis vedlegget 574575 Kva med en Hanasoffiser?.... ideologer som fyller ideer med folk som om de var en hamasoffiser
.
Ikke umiddelbart og totalt enig.Man kan observere og analysere mye omkring enkeltindivider når man snakker om mobbing, men jeg får best forståelse og mest målrettet innsats ut av å forstå det som et sosialt fenomen.
Vi mennesker, og da spesielt barn, tilpasser oss til det miljøet vi er i. En gruppe av individer er i stand til å danne det mest empatiske, prososiale, inkluderende, rause og hjertelige fellesskapet man kan tenke seg.
Den samme gruppen kan danne det mest hjerteløse, kyniske og ødeleggende samvær man kan tenke seg.
Det handler ikke om individene, det handler om omstendighetene.
Jeg synes Ingrid Lund setter gode ord på det: https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/nasjonale-satsinger/tilbud-om-kompetanseutvikling-miljo-og-mobbing/nettkurs-om-miljo-og-mobbing/film-om-barnehagemiljo--mobbing-som-sosialt-fenomen/
Veldig bra!Man kan observere og analysere mye omkring enkeltindivider når man snakker om mobbing, men jeg får best forståelse og mest målrettet innsats ut av å forstå det som et sosialt fenomen.
Vi mennesker, og da spesielt barn, tilpasser oss til det miljøet vi er i. En gruppe av individer er i stand til å danne det mest empatiske, prososiale, inkluderende, rause og hjertelige fellesskapet man kan tenke seg.
Den samme gruppen kan danne det mest hjerteløse, kyniske og ødeleggende samvær man kan tenke seg.
Det handler ikke om individene, det handler om omstendighetene.
Jeg synes Ingrid Lund setter gode ord på det: https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/nasjonale-satsinger/tilbud-om-kompetanseutvikling-miljo-og-mobbing/nettkurs-om-miljo-og-mobbing/film-om-barnehagemiljo--mobbing-som-sosialt-fenomen/
Hvis man ser på det fra en litt annen synsvinkel:Veldig bra!Man kan observere og analysere mye omkring enkeltindivider når man snakker om mobbing, men jeg får best forståelse og mest målrettet innsats ut av å forstå det som et sosialt fenomen.
Vi mennesker, og da spesielt barn, tilpasser oss til det miljøet vi er i. En gruppe av individer er i stand til å danne det mest empatiske, prososiale, inkluderende, rause og hjertelige fellesskapet man kan tenke seg.
Den samme gruppen kan danne det mest hjerteløse, kyniske og ødeleggende samvær man kan tenke seg.
Det handler ikke om individene, det handler om omstendighetene.
Jeg synes Ingrid Lund setter gode ord på det: https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/nasjonale-satsinger/tilbud-om-kompetanseutvikling-miljo-og-mobbing/nettkurs-om-miljo-og-mobbing/film-om-barnehagemiljo--mobbing-som-sosialt-fenomen/
Skal vi prøve å forstå mekanismene så er dette en god innfallsvinkel.
Hvis vi ikke forstår hva mobbing er, ikke overfladisk men forstå det og hvorfor og hvordan det brukes blir det bare tomme ord når snille mennesker skal prøve å gjøre noe med det... i skolen, på arbeidsplassen, i vennegjengen, der hvor man trener etc.
Kanskje tråden ikke var bortkastet tross alt. Men det blir vanskelig å holde fokus for det er et vanskelig tema. Jeg har ikke svarene men jeg søker dem.
Legg kjepphestene i paraplystativet så har vi et bedre utgangspunkt. Det regner ikke innendørs.