ML Summit-underlag

B

brand-x

Gjest
Og det med å undergrave opprinelsen, så var det kabinett-resonansen og dens innflytelse på det hørbare resultatet... tilkobling til underlag gir tilbakekobling og forsterkning av uønsket kabinettresonanse. dette har jeg mast om men ingen tar det seriøst.... duppeditt-verden holder ikke helt ord i forhold til hva som påstås... det andre tror jeg jeg har forklart litt lengre opp, håper jeg...

mvh
brand-x
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Og det med å undergrave opprinelsen, så var det kabinett-resonansen og dens innflytelse på det hørbare resultatet... tilkobling til underlag gir tilbakekobling og forsterkning av uønsket kabinettresonanse. dette har jeg mast om men ingen tar det seriøst.... duppeditt-verden holder ikke helt ord i forhold til hva som påstås... det andre tror jeg jeg har forklart litt lengre opp, håper jeg...

mvh
brand-x
Du mener altså at bassenheten i summit er plaget av kabinettresonans?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
tweakman..

det var rent generellt....

mvh
E = S/e (vibrasjons modulus... stivhets faktor om du vil...)
;)





I klartekst...

Det er ønskelig å dempe en vibrasjon slik at den dør ut uten å lage andre harmoniske som resultat...

i.e den feedback greia du nevnte...

Formelen over viser at ved å velge rett demping kan man
få en puls dvs ett slag eller en vibrasjon til å dø ut , uten å svinge videre...

Jeg mener og tror at dette er den beste formelen som kan brukes skal man velge seg demping mot ett underlag som vibrerer og som har en masse over seg som kan påvirkes av denne vibrasjonen...

:D
 
B

brand-x

Gjest
tweakman !

men siden du spør om summit og ikke fått noe svar så tror jeg ut fra generelle problemstillinger med flyteende gulv, så tror jeg også summit har mye å hente på annen koblings"modul" på underlaget... og dum som jeg er tok jeg ikke siste innlegget ditt..

mvh
brand-x
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Viking !

jeg vet ikke helt om du er villig til råd fra meg, men jeg prøver uansett... det selges betongheller i div str. til utebruk hos flis-butikker.. tror det er kvadratiske mål på disse men de kan uansett kuttes med diamantskive der du kjøper dem.. plasserer du en slik med sitteunderlag/liggeunderlag under forsvinner så å si all krypbass... jeg har levert slike til en med B&W 801 og der ble resultatet meget bra... Disse kan du bruke strukturmaling/lakk på og benytte kontaktlim til å feste sitteunderlaget på.. slike underlag får du tak overalt også i sort... Hvis du våger tipset anbefales den viskositeten som er tykkest og mest motstand i.. På underlaget... det blir nesten gratis og du kan benytte hva du vil mellom ht og betonghellene uten att det får innfytelse på gulvet.

mvh
brand-x
Et flott forslag som selvsagt blir med i helhetsvurderingen. Det er flott at så mange kommer med innspill. Det er godt å få saken skikkelig belyst før jeg går til aksjon :)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Hvorfor er du så negativt innstilt?
Fordi jeg følte du var det med ditt innlegg som ikke førte tråden noe videre, ikke mer eller mindre.
 
S

slowmotion

Gjest
......... Om man får høyttalerne til å hvile på myke føtter som gir dem en egenresonans godt under det hørbare området får de en nærmest total frikobling fra underlaget.

Det høres riktig ut. Og det stemmer godt med mine egne erfaringer.
Så kan man diskutere hvordan man skal oppnå dette i praksis.


;)
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Kan bare nevne at jeg på mine IMF RSPM MK IV, havde en økonomi løsning. Merket bassen betrakteligt i gulvet og syntes ikke den var stram, bassen altså.
Under de støpte føtter,12 kg per styk, til IMF´erne, havde jeg en mdf plate, trukket med sort Molton stoff, og under der igjen Tema Isolator. Meget effektive disse Tema´er.
Ville ha steinheller, men syntes de 5 cm heller jeg kunne få kuttet ville løfte høyttaleren for mye. Granit var da neste trin, men solgte da høyttalerne....
Er det Lyd-Karl der har sine høyttalere på granit ? Selvom dette bare er store plater ser det tøft ut hos han.
Molton selger de hos Norsk Sceneteknikk.
Edit: Ser ut til LydKarl ikke har noe imellom granit og gulv, dette ville jeg mene ikke er optimalt.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Fordi jeg følte du var det med ditt innlegg som ikke førte tråden noe videre, ikke mer eller mindre.
Vel, det var ikke intensjonen, men jeg er faktisk usikker på om det er mulig å finne ut hvilket element som har skylden for "problemet" uten å gå veldig teknisk til verks.

Min erfaring er at å emittere bass bare helt nede ved gulvet ofte forårsaker en del utfasinger ved normal takhøyde og høyttalerplassering. Om lydtrykket i bassen er betydelig høyere ved høyttalerne enn i lytteposisjon får man veldig fort følelsen av at ting vibrerer. Derfor mener jeg det kan lønne seg å ikke sette fokus bare på den nedoverrettede bassen.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
[off topic]

Snickers-is !

Du som produsent vet vel meget godt att dette med ht og kobling til underlag ikke gir kvalitative parametre og egentlig undergraver opprinelsen... Du burde kanskje også delta litt der vi snakker om de andre leddene i kjeden.... i stedet for å bidra med stillhet...     Nok om det... Hvis man ikke greier i frigjøre underlaget vil krypbass resultere i tilbakekobling til ht-kabinettet og så kan man tune så mye man vil uten resultat...

mvh
brand-x
Jeg er ikke uenig. Jeg forsøker aktivt å interessere meg for slikt, men ender ofte med at det ikke engasjerer meg stort mer enn kabler. Dessverre har den faglige delen av de diskusjonene du nevner også ofte uteblitt, og tråder som tar en faglig vending blir som regel utrolig korte. Derfor er det kanskje på sin plass å kaste ballen tilbake til folket. Jeg skriver jo ikke de lange trådene alene.

[/off topic]
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Vel, det var ikke intensjonen, men jeg er faktisk usikker på om det er mulig å finne ut hvilket element som har skylden for "problemet" uten å gå veldig teknisk til verks.

Min erfaring er at å emittere bass bare helt nede ved gulvet ofte forårsaker en del utfasinger ved normal takhøyde og høyttalerplassering. Om lydtrykket i bassen er betydelig høyere ved høyttalerne enn i lytteposisjon får man veldig fort følelsen av at ting vibrerer. Derfor mener jeg det kan lønne seg å ikke sette fokus bare på den nedoverrettede bassen.
Flott innspill, men jeg skal uansett teste og se hva det gjør for lyden å få høyttalerne litt opp og slik at den nedoverrettede bassen ikke slår direkte i gulvet. Men hva ville du ha satt fokus på?
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
Bruker Gramma under mine Focal 1027Be. I utgangspunktet var det for å skjerme naboen under... det fungerer utmerket i form av at bassen nesten ikke lenger kjennes på parkettgulvet. Høyttaleren "flyter" altså på underlaget. Brukte gummiputer tidligere, men dette er noe helt annet.

Jeg mener bestemt at jeg oppfatter bassen som strammere med mer punch.... Virker (!) som det rydder litt opp i bassområdet. En annen fordel er at de løfter høyttalerene litt opp. Kanskje ikke så vesentlig for deg med elektrostater, men for meg kom endelig diskanten i perfekt ørehøyde.

Vurderer selv noen pene 3cm granittplater oppå gramma-platene, men har ikke kommet så langt. Om ikke bedre lyd, så blir det i allefall litt penere. Gramma er jo i bunn og grunn beregnet på PA, og har et litt røft (tøft? design deretter.

Høyttalerne blir som med andre slike løsninger, mer ustødige. Noe stort problem er det derimot ikke. Base plattformer er faktisk langt værre!  Vurderer Alto Utopia, og forhåpentligvis passer de "store" Alto til Gramma platene også.

Mitt beste tips er å kjøpe de og prøve. En stor investering er det ikke for høyttalere i den prisklassen, og jeg tipper du lett for solgt de til en OK pris på avforum om de ikke skulle fungere hos deg. :)

BTW. Jeg jobber i Oslo/bor i Nittedal. Holder du til i nærheten må du gjerne låne mine en uke eller to for testing.  
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Bruker Gramma under mine Focal 1027Be. I utgangspunktet var det for å skjerme naboen under... det fungerer utmerket i form av at bassen nesten ikke lenger kjennes på parkettgulvet. Høyttaleren "flyter" altså på underlaget. Brukte gummiputer tidligere, men dette er noe helt annet.

Jeg mener bestemt at jeg oppfatter bassen som strammere med mer punch.... Virker (!) som det rydder litt opp i bassområdet. En annen fordel er at de løfter høyttalerene litt opp. Kanskje ikke så vesentlig for deg med elektrostater, men for meg kom endelig diskanten i perfekt ørehøyde.

Vurderer selv noen pene 3cm granittplater oppå gramma-platene, men har ikke kommet så langt. Om ikke bedre lyd, så blir det i allefall litt penere. Gramma er jo i bunn og grunn beregnet på PA, og har et litt røft (tøft? design deretter.

Høyttalerne blir som med andre slike løsninger, mer ustødige. Noe stort problem er det derimot ikke. Base plattformer er faktisk langt værre! Vurderer Alto Utopia, og forhåpentligvis passer de "store" Alto til Gramma platene også.

Mitt beste tips er å kjøpe de og prøve. En stor investering er det ikke for høyttalere i den prisklassen, og jeg tipper du lett for solgt de til en OK pris på avforum om de ikke skulle fungere hos deg. :)

BTW. Jeg jobber i Oslo/bor i Nittedal. Holder du til i nærheten må du gjerne låne mine en uke eller to for testing.
Takker for innspillet og tilbudet om lån. Lån blir vanskelig da jeg bor i Nord-Trøndelag :) I mail fra Soundware var de litt skeptiske siden bassen er nedovervendt og uten bassport. Suber med nedoverrettede elementer og bassport har de hatt svært gode resultater med. Skulle det ha noe å si om det som står oppå Gramma er bassrefleks eller lukket kasse så lenge elementet spiller nedover?
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
Disse brukes vanligvis til alt av subwoofere og PA-høyttalere, og målet er å unngå at høyttaleren spiller på lag med gulvet. Det er vibrasjonene den vil til livs. Noe som altså burde fungere uavhengig hvilken vei elementet spiller eller om det er lukket/åpen kasse slik jeg har forstått det....

Alle de jeg har lest om har hatt samme resultat som meg uavhengig av type sub. Man legger hånden på Gramma platen og kjenner vibrasjonene fra høyttaleren, deretter på gulvet og vibrasjonene er nesten ikke-eksisterende. Enkelt og greit... Jeg er vel den eneste som jeg vet om som bruker de på hifihøyttalere, men prinsippet er nøyaktig det samme.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Takker for innspillet og tilbudet om lån. Lån blir vanskelig da jeg bor i Nord-Trøndelag :) I mail fra Soundware var de litt skeptiske siden bassen er nedovervendt og uten bassport. Suber med nedoverrettede elementer og bassport har de hatt svært gode resultater med. Skulle det ha noe å si om det som står oppå Gramma er bassrefleks eller lukket kasse så lenge elementet spiller nedover?
Dette blir komplext plutselig...

Om det er en bassport... så vil elementet faktisk ikke bevege seg så mye når det når dypeste frekvens...

Når det er trykkammer, vil det bevege seg litt mer på dypeste frekvens...

Jeg regner med at det er to elementer... når den forrerste bassen nermer seg sin cutoff, vil underste ta over...

Så... platformen vil rett og slett bli utsatt for mer trykkvariasjoner... direkte ifra lufta...

Om dette har noe å si... bittelitt vil jeg tro...
Men jeg tror nok at platformen klarer brasene alikevel...

Det som kan skje er at høyttaleren vil begynne å gynge...
mikrogynge frem og tilbake... lydbildet blir litt mer diffust...

Jeg sier dette kan komme til å skje... lite trolig egentlig...

Men med setup, og bassdesign vil den antakeligvis gynge ..

1/10 ... masse... 1000 ggr ... 1 og 3/4 millimeter i toppen av elektrostaten under maxx trøkk ifra bassen...

Pur gjetting
;D

Næh... går sikkert bra da , men den vil gynge litt... 1/2 mm kanskje?

Kan jo testes ved å sette noe oppå toppen og sette på ett sinus sveip nedover og se om tingen detter av toppen eller beveger seg...

Mjæ... Jeg tror og at den fremoverrettede bassen vil sørge for litt mindre sving i toppen og... ikke sikker...

Du har også ett hulrom under platformen serru... der vil det og oppstå lokale vekselvikninger av over og undertrykk......
Så plattformens base vil begynne å mikroflekse litt og...

Men altså... vi snakker om mikroskopiske greier her...

Dette kan ikke ha så mye å si tror jeg...

Ja da har vi dekket alle neglebitinger har vi ikke? ;)
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Disse brukes vanligvis til alt av subwoofere og PA-høyttalere, og målet er å unngå at høyttaleren spiller på lag med gulvet. Det er vibrasjonene den vil til livs.
Betyr ikke dette at disse platene vil virke som ei resonansplate, altså at de vil ta opp en del av energien fra det nedoverrettede høyttalerelementet? Hvis det er tilfelle vil det sikkert være smart å legge en steinhelle mellom subben og platformen.
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
Denne microgyngingen og fleksingen som Tweakman nevner klarer jeg neppe å se for meg at er noe problem i praksis. Disse er langt mindre utsatt på gynging enn Base, som brukes av mange med gode resultater.

Var nettopp borte og dyttet på høyttalerne mine, og jeg kan ikke utelukke at høyttaleren kan røre på seg 1mm med Gramma. Svak mikrogynging er fullt mulig, men større gynging blir værre pga stivheten på "skummet" under Gramma. Velodyne DD-18 (lukket kasse) klarer iflg en på avtalk.co.uk ikke å gynge på ekstreme lydnivå, og da kan jeg ikke helt se for meg hvordan de "puslete" elementene på Summit skal klare det. Summit er dog en langt høyere høyttaler, med annen vektfordeling, så sammenligningen min er vel ikke helt gjennomtenkt.

Alternativet blir å sette høyttalerne rett på gulvet med spisse spikes, for en total "forankring" av høyttaleren, men jeg vil si at det er som å gå fra asken til ilden, i allefall dersom du har et "mykt" gulv slik som parkett.

Som med det meste annet innen hifi, tror jeg dette må testes i hvert enkelt oppsett.
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
Betyr ikke dette at disse platene vil virke som ei resonansplate, altså at de vil ta opp en del av energien fra det nedoverrettede høyttalerelementet? Hvis det er tilfelle vil det sikkert være smart å legge en steinhelle mellom subben og platformen.
Det har du sikkert rett i.... Det er en relativt hard MDF-plate på Gramma, men det kan godt være en steinplate vil gi forbedringer på enkelte konstruksjoner. Har selv åpning/lufting i bunn på mine bassreflekshøyttalere, men jeg har som sagt ikke testet enda om steinplater har noe å si lydmessig........
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Flott innspill, men jeg skal uansett teste og se hva det gjør for lyden å få høyttalerne litt opp og slik at den nedoverrettede bassen ikke slår direkte i gulvet. Men hva ville du ha satt fokus på?
Et nedoverrettet basselement vil få en slags filtereffekt. Om du så tråden om "ripoler" på DIY for en tid tilbake så kan det likne litt, men dette er jo ingen dipol. Om du betrakter selve kaviteten i basselementet som en kasse og åpningen mellom kassa og gulvet som en slags bassport (en dynamisk forsinkelse) får du antakelig en slags følelse av hva jeg snakker om.

Om du hever høyttaleren vil denne delen altså få en annerledes tuning, og siden bass er en så romavhengig faktor er dette noe man med hell kan jobbe med.

Om du har problemer med at gulvet absorberer bestemte frekvenser kan det være en god ide å legge på en steinplate. Det som er viktig her er at den er så tung at den, med gulvets egen svikt eller med myke føtter under, får en resonansfrekvens som er lavere enn de du ønsker å høre. På denne måten vil den ikke bevege seg raskt nok til at den kan gå i resonans i audioområdet.

Når det gjelder bassens fordeling i rommet så er en enkel men nyttig metode å lytt til bassen rett ved siden av høyttaleren og sammenlikne det du hører med det du hører i sweetspot. Under 200Hz er disse høyttalerne praktisk talt ikke direktive i det hele tatt, men plassering vil i stor grad være med og avgjøre hvordan bassen forplanter seg i rommet. Om du føler du har frekvenser ved høyttalerne som du ikke får frem like godt i lytteposisjon vil du måtte lete etter hva i rommet som forårsaker problemet.

For å lokalisere disse problemene er det alfa og omega å finne ut hvilke frekvesner det er snakk om. Plater med innspilte sinustoner ved bestemte frekvenser, samt er radioshack kan hjelpe deg til å lokalisere dette.

Når du har funnet ut hvilke frekvenser det er snakk om kan man beregne hvor du vil få døde og aktive punkter i rommet ved den frevkensen, og hvor man eventuelt skal legge inn en bassfelle for å drepe den refleksen som fører til enten forsterkningen eller utfasingen ved en gitt tone.

Plasering kan jo også selvsagt løse mye, men her er det jo også slik at man må finne seg i at man tar i den ene enden men gir i den andre.

Jeg har forresten svært gode resultater med å dreie oppsettet 10-15 grader i forhold til rommet. På den måten sprer man romartifakter over fler frekvenser og hver av dem vil få langt mindre energi.
 
B

brand-x

Gjest
net2 !

Er det virkelig noen som får "godt" resultat til dette formålet med base ? jeg bare undres fordi base med sin konstruksjon ikke akkurat gagner presisjonen.....
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Det har du sikkert rett i.... Det er en relativt hard MDF-plate på Gramma, men det kan godt være en steinplate vil gi forbedringer på enkelte konstruksjoner. Har selv åpning/lufting i bunn på mine bassreflekshøyttalere, men jeg har som sagt ikke testet enda om steinplater har noe å si lydmessig........
Jeg har kjørt med spikes rett i gulvet da det er standardoppsettet fra Martin Logan. Og fytti jakkørn hvor dårlig det ble hos meg, Finite Elemente føttene ryddet opp i dette, men ikke i problemet med basselementet og gulvet. Jeg snakket med Soundware og vi fant vel ut at dette ikke nødvendigvis er en så dum løsning likevel :) Så vi får se, tar en og en oppgraderng av gangen. Akkurat ligger ennå min Grand Prix Audio rack i eskene og rørdempere fra Hal-O (Supersonic PEEK) til inngangsrør og driverrør er på veg til Norge nå :)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
net2 !

Er det virkelig noen som får "godt" resultat til dette formålet med base ? jeg bare undres fordi base med sin konstruksjon ikke akkurat gagner presisjonen.....
Har du noe annet og bedre forslag? Jeg vil gjerne høre :)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Har du noe annet og bedre forslag? Jeg vil gjerne høre :)
:p The isofloat sandinista platform...

Hehe... min gale designstudie langt oppe itråden... ;D
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
net2 !

Er det virkelig noen som får "godt" resultat til dette formålet med base ?   jeg bare undres fordi base med sin konstruksjon ikke akkurat gagner presisjonen.....
Etter sigende ja.... men jeg har ikke hørt oppsett der det er A-B testet. Oslo Hifi Center bruker det ofte har jeg sett, og iflg en selger brukte de det under demo fordi lyden ble en god del bedre. Forklaringen var det samme "flyteprinsippet". Ikke vet jeg.... Registrerte dog at høyttaleren virket veldig ustø på Base. Faktisk så ille var det at jeg ikke hadde turt å bruke Base pga faren for uhell.

Bortsett fra det har jeg heller liten erfaring med Base produktene.
 

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
1.174
Antall liker
291
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
net2 !

Er det virkelig noen som får "godt" resultat til dette formålet med base ?   jeg bare undres fordi base med sin konstruksjon ikke akkurat gagner presisjonen.....

Hva mener du ?
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Om du hever høyttaleren vil denne delen altså få en annerledes tuning, og siden bass er en så romavhengig faktor er dette noe man med hell kan jobbe med.
Hvis man har en sub som er nedoverrettet, er det også en god ide å prøve å snu den på hodet, altså la den spiller oppover. Kan selvfølgelig gjøres med andre også.

Om du har problemer med at gulvet absorberer bestemte frekvenser kan det være en god ide å legge på en steinplate.
Hvis man har plankegulv sånn som jeg har, er det vel nesten umulig å unngå å treffe egenresonansen til dette på et eller annet punkt, så jeg antar at dette har noe for seg.

For å lokalisere disse problemene er det alfa og omega å finne ut hvilke frekvesner det er snakk om. Plater med innspilte sinustoner ved bestemte frekvenser, samt er radioshack kan hjelpe deg til å lokalisere dette.
Disse peakene rundt romresonansene er såpass store at det er lett å høre, men har du en lydtrykkmåler er det jo greit.

Jeg har forresten svært gode resultater med å dreie oppsettet 10-15 grader i forhold til rommet. På den måten sprer man romartifakter over fler frekvenser og hver av dem vil få langt mindre energi.
Dette har jeg veldig god erfaring med også.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Mange flotte og gjennomtenkte tanker rundt temaet- jeg takker og bukker :) Vi får se hva jeg gjør. Det er ingen frekvenser som på noen måte stikker seg ut etter at jeg plasserte høyttalerne etter Cardas-prinsippet i rektangulære rom. Det er det at når basselementet trøkker til ved transienter så kan man merke at det skjer noe borte ved høyttaleren. Lyden er ellers så linjær, oppløst varm etc etc at det er en fryd. Det er ikke noe annet enn at jeg vil ha en anelse mer trøkk som jeg vet er der :) Ellers mangler ingenting i lyden, etter min smak, for the time being :) Men det går an å teste Gramma platformer for evt. å ta bort høyde eller legge til høyde. Disse er et godt utgangspunkt for videre eksperimentering ;) Og de finnes på lager ;)
 
B

brand-x

Gjest
Litt genrellt om slike kryp-fenomener er att hvis man demper området ht står på f.eks. rund matte fra ikea (kan også være pent), kan dette være tillstrekkelig til å dempe selve resonansen i gulvet og dermed redusere tilbakekoblingen.. tror jeg våger meg til å påstå att konvensjonelle spikes ikke er den beste løsning... det aller beste vil likevel være å bruke en plate med lav resonanse med tillhørende foam ned mot gulvet f.eks. sitteunderlag .. slike underlag har høy elastitet og mye luftporer i materialet...

Viking !

jeg glemte også i farten att nevnte ht-hyller også kan leveres med slik foam.. industriutgave som har enda større elastitet... I den utgaven, prøvd med stort hell i lokal kino (suber plassert på hull-gulv), var resultatet utpreget positivt... Slik form for akustikk kontroll gir større potensiale til resultat (positivt) i form av forskjellige cones, kjegler etc... egentlig fritt frem til fintuning i form av ønsket respons... men med det oppsettet du besitter hører du sikkert disse nyansene i en betydelig større grad enn mange andre... Tror til og med du hører forskjell på kabler...
uten å dra den debatten igang ... det siste var for ordens skyld oppriktig ment.

mvh
brand-x
 

ErlendA

Medlem
Ble medlem
08.01.2006
Innlegg
13
Antall liker
0
Er det noen som vet hvor en kan få tak i skikkelig tunge steinheller i Trondheim? Granitt, skifer eller lignende massiv stein.
 
T

timc

Gjest
Vet ikke om massiv, men betongblokker kan du kjøpe på OBS bygg tror jeg.

Mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
NATURSTEINSENTERET A. Adresse, GILDHEIMSVEIEN 8. 7044 TRONDHEIM. Tlf, 73904740.

Disse har de fleste granitt, skifer og sort granitt, italiensk og diverse.
De har og en stor steinsag som kan kutte ut det du vil av former.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Litt genrellt om slike kryp-fenomener er att hvis man demper området ht står på f.eks. rund matte fra ikea (kan også være pent), kan dette være tillstrekkelig til å dempe selve resonansen i gulvet og dermed redusere tilbakekoblingen.. tror jeg våger meg til å påstå att konvensjonelle spikes ikke er den beste løsning... det aller beste vil likevel være å bruke en plate med lav resonanse med tillhørende foam ned mot gulvet f.eks. sitteunderlag .. slike underlag har høy elastitet og mye luftporer i materialet...

Viking !

jeg glemte også i farten att nevnte ht-hyller også kan leveres med slik foam.. industriutgave som har enda større elastitet... I den utgaven, prøvd med stort hell i lokal kino (suber plassert på hull-gulv), var resultatet utpreget positivt... Slik form for akustikk kontroll gir større potensiale til resultat (positivt) i form av forskjellige cones, kjegler etc... egentlig fritt frem til fintuning i form av ønsket respons... men med det oppsettet du besitter hører du sikkert disse nyansene i en betydelig større grad enn mange andre... Tror til og med du hører forskjell på kabler...
uten å dra den debatten igang ... det siste var for ordens skyld oppriktig ment.

mvh
brand-x
Mye flott info via PM brand-x :)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
For dei som dillar med stein & lyd; sjekk skilnaden på kleberstein og granitt. Den høyrer du faktisk....
Og hva er den forskjellen?
 

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Innlegg
126
Antall liker
11
Her kom det frem mye interessant. Er det noen som kan gi meg råd om hvilket underlag jeg bør ha under mine Martin Logan Depth subber. I dag er der spikes med vallhalla parketbeskytter under. Gulvet er flytende parkett og vibrasjonene forplanter seg i møbler og alt annet som står på gulvet. Har vurdert å støpe betongheller med sitteunderlag mellom gulvet og betonghellen. Setter pris på eventuelle synspunkter
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Venter på mer info fra brand-x- hans produkter er svært interessante ;)
 
Topp Bunn