Mitt første prosjekt

DølleDali

Medlem
Ble medlem
29.08.2019
Antall liker
1
Hei folkens.
Planlegger mitt første "seriøse" byggeprosjekt og trenger input fra folk som har gjort dette før så jeg slipper de største tabbene med en gang.
Som dere ser så er det ikke noe kostbart prosjekt heller, men jeg ønsker at lyden skal bli så god som mulig i mine ører. Delefilteret tar vi etter designet er ferdig.

Har "snakket" en del med chatgpt og svarene der er ikke nok til at jeg tør sette i gang sånn uten videre, blant annet pga 13,5cm dybde i boksen.

Lurer litt på om det beste rent estetisk er å ha sub nede i et av hjørnene og porten bak og helt øverst. KI sier at det er mulig så lenge porten er stor nok, 6 cm høy og 12cm bred med avrunding av portåpningen og selve portslotten som er ca23cm og 5cm kanal.

prosjekt eik 2.jpg

Er skeptisk pga størrelsen på boksen som skal huse fullrange elementet i front.

Jeg er evig takknemlig for alle tips i denne sammenheng. Utstyr og skills til bygging har jeg men lærer hver dag nye ting om boksdesign. Delefilter er en helt annen sak med noe lengre lærekurve.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.223
Torget vurderinger
1
Hei folkens.
Planlegger mitt første "seriøse" byggeprosjekt og trenger input fra folk som har gjort dette før så jeg slipper de største tabbene med en gang.
Som dere ser så er det ikke noe kostbart prosjekt heller, men jeg ønsker at lyden skal bli så god som mulig i mine ører. Delefilteret tar vi etter designet er ferdig.

Har "snakket" en del med chatgpt og svarene der er ikke nok til at jeg tør sette i gang sånn uten videre, blant annet pga 13,5cm dybde i boksen.

Lurer litt på om det beste rent estetisk er å ha sub nede i et av hjørnene og porten bak og helt øverst. KI sier at det er mulig så lenge porten er stor nok, 6 cm høy og 12cm bred med avrunding av portåpningen og selve portslotten som er ca23cm og 5cm kanal.

Vis vedlegget 1170679

Er skeptisk pga størrelsen på boksen som skal huse fullrange elementet i front.

Jeg er evig takknemlig for alle tips i denne sammenheng. Utstyr og skills til bygging har jeg men lærer hver dag nye ting om boksdesign. Delefilter er en helt annen sak med noe lengre lærekurve.
Kjør simulering av det du tenker på å bygge først, litt læringskurve på det men kjappere og billigere enn å "prøve seg frem" med byggingen. En bred "slot" som er like bred som høyttaler med en cm eller to kan også fungere godt, tunes med dybde. Med simulering så er det lett å se forskjell på bred og liten, kvadratisk vs rund port.

DølleDali

Medlem
Ble medlem
29.08.2019
Antall liker
1
Takk for tips, Denne virker enkel
Port Length Calculator

Byttet ut fullrange med mid woofer og fikk følgende forslag til delefilter: Delefilterkalkulator

Har sett endel på youtubevideoer fra GR-Research og har skjønt det ikke bare er hva som helst som duger som komponenter.

Sist redigert:
Topp Bunn