Mitt besøk hos "Oblivion"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    det er fantastisk forskjell med å kjøre uten IIR filter kan jeg si:)
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Pizza KW. Hjemmelaget!
    Beklager hadde tenkt å skrive dårlig rakfisk fra i fjor i stedet, men slettet hele greia ved en feiltagelse.
    Men nå vet jeg jo at det bare var d....pizza ;D
    KW
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    lyden henger veldig godt sammen, med et delikat og oppløst lydbilde. Det er urolig mye detaljer og microdynamikk jeg aldrig har hørt fra noe anlegg før.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Lytteinntrykk:
    Fantastisk oppløsning - bedre enn forrige gang. Bedre bass grunnet innspilling regner jeg med. (oppløst og detaljert) meget god seprasjon av utøvere. jeg hører at lydbildet er godt balansert. Utrolig å høre 352.8 khz - 32bit filene fra 2L. Den pianolyden glemmer jeg ikke med det første. Ser frem til å få OblivionAMT i Mine høytalere. Det er svært mye bedre enn Mark&Daniel AMT som nå sitter i mine
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Nytt SD-kort er skrevet så nå er det ny lytteøkt.
    Dave Brubeck, Mark Lanegan/Isobel, Øystein Sevåg m.fler
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og bildetittelen ? "Pling På bollen" ? ;D... Artig innslag gutter. Når er AMT på plass hos deg 65finger ?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    KW skrev:
    Flatt til 15 hz må da holde for nær sagt alle ville jeg tro ....
    Normalt ville jeg si meg enig i denne kommentaren, men hvis man er så tett på realistisk lyd her som mye tyder på, så kan det være greit å legge lista høyere 8)

    Båndbredden nedover og oppover har (i denne sammenheng) mye å si for hvor hurtig høyttaleren klarer å håndtere transienter med stor båndbredde. Det gir ganske tydelig utslag i impusresponsen men enda mer utslag i step responsen*. Nå vil det vel de fleste innspillinger være høypassfiltrert før de havner på fil, vinyl og CD, men noen av de mest audiofile innspillingene kjører nok uten high pass.

    Da jeg besøkte Petter Dale i forbindelse med testing av Audiolense ga han uttrykk for at han var opptatt av stor båndbredde nedover i anlegget (og oppover, selvfølgelig). DC koplede forsterkere og et høyttalersystem med fullt lydtrykk ned til 5 Hz viste iofs at han hadde tatt konsekvensene av dette. Jeg var ikke like opptatt av dette som han på dette tidspunktet, men etter å ha studert sammenhenger mellom step respons og hurtighet i transientgjengivelse så må jeg si meg enig.

    *Step responsen viser hvordan systemet reagerer hvis du går fra null til DC på et blunk, og er kanskje den viktigste målingen for å vise hvordan anlegget takler transienter med stor båndbredde. Step responsen inneholder samme informasjon som impulsrespons og frekvens + fase, men er en annen visning som fremhever andre egenskaper.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Ang kommentarene "flatt til 15 hz" og "hornladet til 300 hz", gjelder det høyttalerne på bildet? I såfall kan det umulig stemme ut i fra min fysikkforståelse.
    Edit: Når det er sagt synes jeg at dette er et av landets mest spennende anlegg, som jeg gjerne kunne tenke å hørt. :)
     

    Vedlegg

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Artig å følge med.

    Må si jeg gjerne skulle lånt øre til Raymonds nyeste kreasjoner, særlig om de blir definert som ferdigutviklet. Er det i nærheten så vellydende som beskrevet så er det jo glimrende.
    Får i tilfelle håpe sakene også blir estetisk ferdigstilt, elektronikken i flotte bokser og dipolene i ditto flott utførelse. Mao at prototypene til slutt blir et komersielt tilgjengelig produkt (ikke vet jeg om det er tanken, men det ville vel bli flott alternativ til det meste av "hyllevare" rundt forbi)

    Stå på. :)

    mvh
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    Bx skrev:
    *Step responsen viser hvordan systemet reagerer hvis du går fra null til DC på et blunk, og er kanskje den viktigste målingen for å vise hvordan anlegget takler transienter med stor båndbredde. Step responsen inneholder samme informasjon som impulsrespons og frekvens + fase, men er en annen visning som fremhever andre egenskaper.
    Fra tidlig på 70 tallet har jeg vært klar over at for eksempel en trombone trenger en båndbredde nedover til 0,008Hz (eller var det 0,08Hz) for at anlegget skal kunne formidle effekten av at trombonisten forlenger tonerørlengden og derigjennom senke tonehøyden med inntil seks kromatiske trinn.

    All elektronikk må lages med båndbredde ned til DC hvis dette er mulig.
    Høyttalere må lages med en båndbredde nedover så langt det er mulig.

    Fordi en dipol faller med 6dB/oct mot 12 og 18dB/oct for trykkammer, bassrefleks, horn, transmisjonsline etc. vil en dipol med identiske elementer som i de andre variantene ha mer nivå i forhold jo lengre ned en kommer i frekvens.

    Når en dipol går ned til 16Hz vil den ved 8Hz ha 6dB høyere nivå, ved 4Hz ha 12dB høyere nivå, ved 2Hz ha 18dB høyere nivå enn et trykkammer system,
    og ved 8Hz ha 12dB høyere, ved 4Hz ha 24dB høyere og ved 2Hz ha 36dB høyere nivå enn for eksempel et bassrefleks system.

    Derfor er vi sikkert enige Bx, men implementerer dette på forskjellige måter.
    En kombinasjon av mitt bredbåndige system og ditt digitale system burde gi muligheter til å få til noe spennende.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    JENO skrev:
    Ang kommentarene "flatt til 15 hz" og "hornladet til 300 hz", gjelder det høyttalerne på bildet? I såfall kan det umulig stemme ut i fra min fysikkforståelse.
    Nei, det der er ikke hornlading ned til 300Hz.

    Men de ser interessante ut.

    ;)

    edit:

    Hvordan kommer du ned til 15Hz?
    Jeg går ut fra at høyttalerelementene har en egenresonans ved 15Hz i baffelen,
    men samtidig er baffelen så smal at de er ganske langt nede ved 15Hz,
    og du får ingen hjelp av rommet heller, som ved kassehøyttalere.
    Kjører du med høyt Q eller kraftig eq?

    Jeg bruker åpne baffler selv, så jeg er meget nysgjerrig på hvordan du har fått til dette!

    ;)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    AMT elementet sitter i en waveguide og er delt ved 300hz
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    65finger skrev:
    AMT elementet sitter i en waveguide og er delt ved 300hz
    Greit, men det vil ikke si at det er hornladet ned til 300Hz.

    ;)
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    slowmotion skrev:
    Hvordan kommer du ned til 15Hz?
    Jeg går ut fra at høyttalerelementene har en egenresonans ved 15Hz i baffelen,
    men samtidig er baffelen så smal at de er ganske langt nede ved 15Hz,
    og du får ingen hjelp av rommet heller, som ved kassehøyttalere.
    Kjører du med høyt Q eller kraftig eq?

    Jeg bruker åpne baffler selv, så jeg er meget nysgjerrig på hvordan du har fått til dette!

    ;)
    Dipolene hadde +8dB ved 30Hz, +14dB ved 15Hz og +20dB ved 8Hz ved 65fingers første lytting.
    Dette var litt for "brutalt" og i iveren for å få dette mer linjært ble de tweaket litt for mye slik at de nå faller i nivå under 30Hz og er nede noen dB ved 15Hz.
    Det er mye jobbe å endre på dette og det blir jobbet mer med dette når jeg bygger det neste settet.

    Elementene og alle delene er 100% designet og laget slik jeg vil ha dem og 8" har ikke de begrensninger som ligger i standard elementer.
    Dette gir også en liten utfordring fordi de går helt ned til DC...
    1.5volt DC gir 15mm membran utslag hvor membran blir stående så lenge DC spenningen er der.
    Derfor er elementene avhengig av en lav DC offset fra forsterker - eller en kan bruke en DC offsett til å flytte membran inn eller ut kontrollert.
    Linjær slaglengde blir da redusert, men hvis en ikke spiller høyere enn det en normal person greier å høre på i en halv time så kan en justere membran ut eller inn med 5mm uten at dette gir hørbar forvrengning.

    Systemet fungerer slik at AMT er delt ved 300Hz, men spiller med helt ned.
    Ved de laveste frekvensene er AMT og de tre 8" summert akustisk.
    Etter hvert som frekvensen øker spilles det på AMT og to 8", så AMT og en 8", og over 300Hz på AMT.

    Foruten elementene er delefilter og implementasjon 100% av eget design og det er kun brukt Spice simulering hvor jeg har brukt egendefinerte spice modeller av elementene og resten av designet.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Takker for svar. Nå skal jeg bare fordøye det du skriver. ;)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ok får spørre i denne tråden da.

    Hva er prisen på Oblivion AMT ?
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Har litt løse tanker og gjetninger basert på det du skriver.
    Samtidig forstår jeg hvis du ikke har lyst til å offentliggjøre alle hjemlighetene dine på nettet! ;)


    Oblivion skrev:
    Dipolene hadde +8dB ved 30Hz, +14dB ved 15Hz og +20dB ved 8Hz ved 65fingers første lytting.
    Dette var litt for "brutalt" og i iveren for å få dette mer linjært ble de tweaket litt for mye slik at de nå faller i nivå under 30Hz og er nede noen dB ved 15Hz.
    Det er mye jobbe å endre på dette og det blir jobbet mer med dette når jeg bygger det neste settet.
    Jeg går ut fra at det betyr at det er selve elementene som forandres på?


    Elementene og alle delene er 100% designet og laget slik jeg vil ha dem og 8" har ikke de begrensninger som ligger i standard elementer..
    Jeg synes det er inspirerende at du går frem på den måten.

    Dette gir også en liten utfordring fordi de går helt ned til DC...
    1.5volt DC gir 15mm membran utslag hvor membran blir stående så lenge DC spenningen er der.
    Det gjelder val alle høyttalerelementer, at de blir stående så lenge man kjører DC gjennom dem? I hvert fall så lenge opphenget ikke drar dem tilbake eller man kjører så mye strøm gjennom dem at de brenner opp?


    Derfor er elementene avhengig av en lav DC offset fra forsterker - eller en kan bruke en DC offsett til å flytte membran inn eller ut kontrollert.
    Jeg gjetter meg til, bassert på det du skriver, at elementene dine har ekstremt lang slaglengde
    og meget mykt oppheng som ikke sentrerer i membranen slagretningen?
    Langt gap eller lang spole?


    Systemet fungerer slik at AMT er delt ved 300Hz, men spiller med helt ned.
    Ved de laveste frekvensene er AMT og de tre 8" summert akustisk.
    Etter hvert som frekvensen øker spilles det på AMT og to 8", så AMT og en 8", og over 300Hz på AMT.
    Greit nok.

    Har du eksperimentert med justerbar utgangsimpedanse på forsterkerne?


    ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn