Mitt anlegg (med bilder)

B

Bollefjes

Gjest
Inspirert av de mange flotte bildetrådene prøver jeg meg jeg òg.

Har nettopp fått i hus et par Abrahamsen SA-1 og de matcher JBL Array 1400 veldig godt synes jeg.
Fra 60hz og ned er det 2 stykk Velodyne DD18 som gjør jobben. Disse er delt med et 10de ordens filter (digitalt) i en Tact 2.2x med romkorreksjon. Frontene er tidsforsinket for å matche subbene som står bak. Faktisk er de tidsforsinket nesten 2 meter pga at prossesering i Digital Drive subbene tar litt tid.

All musikk er rippet til harddisk i apple lossless format og overføres optisk fra en iMac til en av de digitale inngangene i Tacten.
Som fjernstyring bruker jeg apples utmerkede remote software til ipod touch. Fungerer via trådløst nett i hele leiligheten og kommuniserer begge veier.

Noen bilder:

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.291
Torget vurderinger
4
Ser flott ut!
Fornøyd med lyden?

B

Bollefjes

Gjest
Ja veldig fornøyd. Dette er mitt første forsøk med horn hjemme og jeg begynner å bli frelst. Har hørt Array 1400 noen ganger før på messer osv uten å bli på langt nær frelst blant annet pga en noe slitsom topp. Fikk så høre de en gang i en butikk hvor de spilte bedre enn det meste jeg har hørt så jeg fikk lyst til å gi de et forsøk hjemme. Nå spiller de virkelig engasjernede med en fantastisk flott oppløst diskant.
Fikk Abrahamsen forsterkerne denne uken og det virker som en kjempematch så langt ihvertfall :)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.714
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

FLOTT oppsettsett! Enkelt og elegant!

Er litt nysgjerrig på....
Brokobler du Abrahamsen eller biamper du...? Prøvde du med kun 1 først - eller gikk du rett på 2....?
Hva slags target kurve bruker du på Tact......?
Ved hvilken frekvens tar hornet over...?

Ellers synes jeg dette var utrolig elegant...., men er det litt lite demping i rommet hos deg...??

Mvh
OMF

B

Bollefjes

Gjest
OMF skrev:
Hei!

FLOTT oppsettsett! Enkelt og elegant!

Er litt nysgjerrig på....
Brokobler du Abrahamsen eller biamper du...? Prøvde du med kun 1 først - eller gikk du rett på 2....?
Hva slags target kurve bruker du på Tact......?
Ved hvilken frekvens tar hornet over...?

Ellers synes jeg dette var utrolig elegant...., men er det litt lite demping i rommet hos deg...??

Mvh
OMF
Takker!
Jeg kjører de brokoblet og jeg kjøpte begge samtidig. Jeg har eksperimentert mye med target kurvene og har lært mye underveis. Jeg synes at uansett hva jeg gjorde var det et eller annet som manglet. Det låt korrekt og med litt heving i bunn fikk jeg det også til å svinge ganske bra, men det låt likevel mere hermetikk enn live sammenlignet med når jeg brukte den i bypass modus.
Etterhvert prøvde jeg å jevne ut ujevnhetene i bassen med Tacten, men ellers la target kurven følge den ukorrigerte målingen. For meg var dette det som skulle til. Jeg har nå en bass som er tight samtidig som jeg har beholdt den musikalske mellomtonen og en oppløst topp.
Når jeg så på bildene tenkte jeg vel egentlig også at det ser litt udempet ut, men det er egentlig ikke ille. Bakveggen er ganske naken, men ellers er rommet forholdsvis dempet med tykt gulvteppe, stor sofa og cd-hyller som dekker mesteparten av veggen.
Takhøyden er nesten tre meter og frekvensgangen fra ca 100hz og opp er ganske lineær uten korrigering.

Hornet tar over fra ca 750hz hvis jeg ikke husker helt feil. Det sitter en mellomtone/diskant og en superdiskant i hornet.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.439
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Veldig pent og spennende med Lyngdorf, Abrahamsen, JBL Array og skikkelige suber.
Jeg hadde nok valgt en annen løsning for elektronikkplassering. Nå sperrer det for vinduet og virker også litt vel alteraktig. Men jeg har rackallergi, det skal sies. ;D

B

Bollefjes

Gjest
Valentino skrev:
Veldig pent og spennende med Lyngdorf, Abrahamsen og JBL Array.
Jeg hadde nok valgt en annen løsning for elektronikkplassering. Nå sperrer det for vinduet og virker også litt vel alteraktig. Men jeg har rackallergi, det skal sies. ;D
Det er et alter ;)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.439
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
;D

Forstår jeg det riktig at du kun bruker amplitudekorreksjon og ingen convolver i Lyngdorfen? Jeg bruker amplitudekorreksjon under 130Hz selv, og er veldig interressert.

B

Bollefjes

Gjest
Valentino skrev:
;D

Forstår jeg det riktig at du kun bruker amplitudekorreksjon og ingen convolver i Lyngdorfen? Jeg bruker amplitudekorreksjon under 130Hz selv, og er veldig interressert.

Vel, slik jeg har endt opp nå har jeg latt Tacten gjøre en full korrigering der den foreslår forskjellige target kurver. Jeg har så brukt en av disse og justert frevenskurven noe slik at den følger målingen fra rommet over ca 100hz. Dvs, jeg har ikke fulgt det helt 100%, men har glattet de ut litt. Under ca 100hz har jeg ikke fulgt målingskurven i det hele tatt, men laget en kurve som er en jevn kul, men altså ikke helt flat. Tacten eller rettere sagt pcen som den er tilkoblet gjør da de nødvendige utregninger i forhold til det jeg har lagt inn. Nå skal det sies at jeg ikke har så store problemer med rommet i utgangspunktet bortsett fra noe i bassen.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.291
Torget vurderinger
4
Kan man be om et oversiktsbilde med enda mer oversikt? :)

TAS

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2007
Antall liker
2.057
Sted
Norge
Torget vurderinger
9
Heftige oppsett Bollefjes...spennende kombo med Abrahamsen SA-1, JBL horn og rom korreksjon, gratulere så mye.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Det er jo veldig enkelt med disse utmerkede Atacama-rack'ene; de er modulære, så om man f.eks har to baser (de høyeste) så kan man ha en hylle på hver, og dermed senker man de i høyden, øker de i bredden istedet.

Bollefjes; fine bilder.

Mvh Vidar P

B

Bollefjes

Gjest
Jepp. Har tenkt tanken. Har flere av de mindre modulene liggende, men ingen baser dessverre.
Koster vel ca 3000 for basene så vidt jeg husker.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.730
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Pene bilder av en pent oppsett.. Kjenner igjen denne "kroken" fra bilder jeg har sett over mange år... Husker kanskje best bildet av ML CLS + DD18. Tar jeg ikke mye feil har det vært en del utstyr innom både før og etter dette ;)
mvh

B

Bollefjes

Gjest
kaap skrev:
Pene bilder av en pent oppsett.. Kjenner igjen denne "kroken" fra bilder jeg har sett over mange år... Husker kanskje best bildet av ML CLS + DD18. Tar jeg ikke mye feil har det vært en del utstyr innom både før og etter dette ;)
mvh

Det stemmer nok det:) Det har vært mye utstyr innom her de siste årene. Både Legacy Focus og TonArt Etera har vært innom siden CLSene. Stort sett all elektronikken er vel også blitt byttet ut.

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Antall liker
1.516
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
6
Bollefjes skrev:
Inspirert av de mange flotte bildetrådene prøver jeg meg jeg òg.

Har nettopp fått i hus et par Abrahamsen SA-1 og de matcher JBL Array 1400 veldig godt synes jeg.
Fra 60hz og ned er det 2 stykk Velodyne DD18 som gjør jobben. Disse er delt med et 10de ordens filter (digitalt) i en Tact 2.2x med romkorreksjon. Frontene er tidsforsinket for å matche subbene som står bak. Faktisk er de tidsforsinket nesten 2 meter pga at prossesering i Digital Drive subbene tar litt tid.

All musikk er rippet til harddisk i apple lossless format og overføres optisk fra en iMac til en av de digitale inngangene i Tacten.
Som fjernstyring bruker jeg apples utmerkede remote software til ipod touch. Fungerer via trådløst nett i hele leiligheten og kommuniserer begge veier.

Noen bilder:

...gammel tråd, men sykt fett anlegg! :)

tartom

Medlem
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
0
Flott oppsett!

Har du rippet musikk filene til Flac format, og hvor mange bit har du fått på filene?

MVH Tom

Topp Bunn