Mit surround højttaler projekt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Knallseriøst! Hvordan er det med degradering av lederevne etter hvert som kobberet anløper? Eller skal det pletteres med noe for å motvirke oksidering?
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Kontaktmodstanden kan man pudse sig fra , ledeevnen starter for tellurkobbers vedkommende ved 85 % af renkobbers. Messing med nikkel og derefter, guldbelægning starter ved 10%
    RIMG0591.jpg
     
    Sist redigert:

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Forseggjorte greier, må eg sei! Ein liten ting ang "matrisa" inni kabinetta; Ville trudd det kunne vore fordelaktig å ha forskjellig diameter på hulla, etter det velkjente kaosprinsippet:) Har du eksperimentert på det området?
    Nej, det har jeg ikke kendskab til. Duelund brugte kun huller i en størrelse, mig bekendt. Vigtigt er det vel, at luften kan bevæge sig frit, så membranen ikke bliver bremset.
    Alt etter bølgelengde i forhold størrelse på hulla, vil ein jo få reflektert energi, men blir ikkje heilt einig med meg sjølv om det blir på bølgelengder lengre eller kortare det vil skje noko. Og har ikkje noko klar meining om det har noko å sei i praksis, og om det evt er andre faktorar som kansellerer dette. Laga nokon avstivarar i basskassene mine for litt sidan, og det var då eg begynte å spekulere litt på det. Eg kjørte også lik diameter på hulla, men tenkte kanskje dette kunne være noko å studere litt nøyare på for ei kasse som skal gjengi høgare frekvensar.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DSCN0931.jpg


    De samme bøsninger på mine store front højttaler. De er nemme at skrue op og stramme med fingrene, da de er store. De giver en god kontakt. Det er ypperste kvalitet.
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Der er faktisk 2 størrelser huller og to størrelser kamre, med forskellige mål i længde og bredde, i højttalerne. Basideudstrålingen af mellemtoneprodukt skulle så kunne dæmpes væk, på vej igennem kamrene. Dybere frekvenser dæmpes væk ved at kamrene er bygget op med blød lim, så energien omsættes/vibreres til varme. Også noget Steen D. regnede på i sin tid ..
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DSC00779.jpg


    Dette er mine nuværende surround højttalere. Fabrikat Roth. Jeg tror det bliver en helt anden lyd...

    Men de har nu gjort det forbavsende godt.
    Men hvor bliver det spændende at høre, hvad gode surround højttalere kan gøre.

    Daniels: Det er helt sikkert på tide, at du kommer forbi til et lyt. Anlægget er flyttet til siden og det giver bedre lyd. Bedre dybde og rum. Desuden nyt XLR kabel, Nordost kopi hvor der er sat Furutech Karbon stik på, men desværre er der ikke god balance i det kabel. Jeg skal have Drossel til at skifte de XLR bøsningerne, der måske ikke giver en god kontakt, til Furutech. Om ikke andet så forventer jeg, at Furutech XLR bøsninger må give et løft i forhold til dem der sidder i nu. Balancen er i orden, hvis jeg bruger kablet som ikke ballanceret.

    Finnogangela: Godt at høre, at du er glad for tråden. Der kommer en beskrivelse af ændringen, når der er lyttet.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DSC00793.jpg


    110 grader er den perfekte vinkel til surround højttalere.
    De skal trækkes af den Densen effektforstærker Beat B - 340. 4 x 120 watt i 4 ohm som højttalerne er.
    750 VA, Kapacitet 80.000 uF
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg synes lige, at jeg vil komme med lidt op følgende, på de surround højttalere. Jeg har nu lyttet til dem et mindre stykke tid og jer er blevet mere glad for, at sætte en film på. Oplevelsen bliver større. De gør det rigtig godt og ja surround højttalerne har også noget at sige. Det er mere involverende at se en film. Jeg lytter også til musik fra 2L i surround og det er virkelig noget der rykker. Højttalerne er placeret i ørehøjde. Jeg har valgt sammen med Daniel, der har været her og lytte, at bruge dem i stillingen Large. Fuldt frekvensområde. Jeg synes det er bedre sådan.
    Diskanten har jeg prøvet at sammenligne og den er mere behagelig den nye. Jeg brugte violin musik fra 2L, der er i 5.1

    Så tak til Jens / Modifix skal der lyde herfra.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har prøvet at bruge den ene baghøjttaler til center som forsøg. Et problem med center for mig har altid været, at kvaliteten var meget dårligere end fronterne. Men jeg har ved afprøvning lyttet til med og uden center og jeg foretrækker altså med center nu. Jeg har faktisk længe været modstander af en centerhøjttaler, og jeg mener at det er vigtigere, at fronterne er bedre. Men nu har jeg gode fronter bygget af Jens Gregersen og de lytte afprøvninger falder ud til centerets fordel.

    Jeg har så lyst til at Jens Gregersen kunne bygge en centerhøjttaler, der er bedre end den ene baghøjttaler.
    Jeg har overvejet forskellige løsninger:

    1. Der er plads til under fladskærmen til en højttalerkasse med to 7 tommer i, men ikke til diskanten. Den kunne så stikke ovenover med den afstande der er imellem hylden som fladskærmen står på og nederste del af billedet. Noget som en diskant placeret i et kort lavt kabinet bygget sammen med det andet.

    2. Forslag to er det samme kabinet som baghøjttalerne, men med samme mellemtone enhed som fronterne og diskanten samme model i den dyrere udgave. Den højttaler skulle så flangeres af en subwoofer, dvs. to 7 tomme, som de bruges i surround højtalerne. Der skal deles langt nede i frekvens så det ikke giver problemer med at de snakker i munden på hinanden. Centerhøjttaleren skal bruges som fuldrange. Det tror jeg godt de kan klare. Jeg mener, at Jens / Modifix har fundet en fremragende 7 tommers enhed.
    Jeg håber, at Jens kan bygge en center for mig. Det kan selvfølgelig være at Jens Gregersen har et endnu bedre forslag end jeg selv har.
    Hvem kan? Jens Ka! :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg skal have bygget nogle loftshøjttalere. Jeg har købt en ny surround processer. Marantz 8802A, der er fremragende. Den har Dolby Atmos. Så der skal bygges 4 stk. af Jens Gregersen alias "Modifix".
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har fået et forslag fra Jens Gregersen på, at der sættes ialt fire Monacor 5" fuldtoner i en forplade der har samme størrelse som en af dine loftdiffusere og forbinder dem hhv. i serie og i parallel, så de opnår en impedans på omkring de 8 Ohm. Filter er der ikke brug for og resultatet vil blive overmåde letdrevet.

    Enheden er her: https://www.monacor.dk/produkter/5/vnr/100920/ - Du skal bruge ialt 16 stk.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Monacor 5 tommer til loftshøjttalere.jpg


    Monacor 5" SPH-60X


    Disse enheder er bestilt hjem og de sidste kommer i 2 uge i marts. Der skal bruges 4 stk. enheder til hver højttalere, og så skal der fire af dem i loftet, så det bliver fuld Dolby Atmos.
    De bliver bygget af Modifix, der har bygget mine andre højttalere også.
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Jeg har efterhånden set og hørt en fem-seks løsninger til Atmos, de var alle forskellige og jeg er fortrøstningsfuld ..
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    blir bra dette palle! ser du gleder deg og tenker mye på dette om dagen. :)

    hvordan opplevde du å få inn en prosessor som kunne bidra med bassintegrasjonen i rommet ditt?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Tak for ordene hutsefruts.
    Ja jeg har jo købt en Marantz 8802A og mangler loftshøjttalere. Jeg bruger dog et par små der er placeret højt. Så ja, det er i mine tanker...
    Jeg har jo fået disse surround højttalere, der gav at surround delen mere saft og kraft. Men da jeg fik trimmet Marantz 8802A gav det en del ekstra. Jeg er forbløffet over den voldsomme dynamik, der er på film. Forbedringen ligger nok mest i, at lyden er trimmet til samme lydstyrke. Jeg har ikke de problemer med rummet, som andre har. For det første er det ikke beton, men lette vægge, hvor bassen tydelig kan høres uden for. Da jeg fik de diffusere op i loftet, valgte jeg at tage de Varitune V-4 og V-6 ud, som jeg havde været glad for, før det nye diffusere loft. Men disse lampeskærme er placeret med ca. 8 - 10 mm afstand og de hjælper på bassen.
    Jeg bruger den ene surround højttaler som centerhøjttaler, men så er det ikke 7.1, men 6.1. Det er en forbedring, hvor jeg tidligere ikke har oplevet en forbedring med en centerhøjttaler.
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Oder? ;o)

    2009-07-30 05.00.37.jpg


    Er selv mest vild med ideen om den korte liniekilde ..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn