Mit højtalerprojekt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Veldig artig prosjekt å følge med på. Er fortsatt imponert over arbeidet som ble lagt ned i de høyttalerene.
    Stivere konstruksjon tror jeg man skal lete lenge etter :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Gratulerer med vel gjennomført høyttalerprosjekt! Takk for at du delte det med oss. :)
    Kunne ha tenkt meg en lytt til et ekte "dansk" oppsett en gang.
    Hvilken kant av Danmark bor du?
    Selvtak! :)
    Jeg bor på sjælland. 30 km fra Helsingør/Helsingborg. Du skal være velkommen at komme og lytte. Det er længe siden jeg har haft norsk besøg.
    Takk! Skal ha det i bakhodet.
    Absolutt mye lettere å få det til på den kanten enn lenger sør.
    Planlegger en liten Gryphonekspedisjon til sommeren og da regner jeg med det åpner seg muligheter. :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Veldig artig prosjekt å følge med på. Er fortsatt imponert over arbeidet som ble lagt ned i de høyttalerene.
    Stivere konstruksjon tror jeg man skal lete lenge etter :)
    Tak skal du ha! :)
    Det er en rigtig god ting med et matrix kabinet. Jeg har de samme 8 tommer ScanSpeak og den samme diskant enhed, Vifa ringradiator, som der var i den tidlige højtalere.
    Der er også brugt de samme interne kabler.
    Mellemtonen er dog forskellig, da den gamle havde lidt overlast. Forskellen på den gamle og den nye er meget stor og basgengivelsen er markant bedre med klart mere dynamik. Hvor meget der skyldes matrixen og hvad der skyldes det større kabinet er svært at sige. Jeg mener, at det større kabinet får basserne til at reagere bedre, blive mere villige til at reagere, når de har fået bedre arbejdsforhold.
    Der er ingen kabinetsunoder at høre. Det betyder nok en mere klar basgengivelse.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Veldig artig prosjekt å følge med på. Er fortsatt imponert over arbeidet som ble lagt ned i de høyttalerene.
    Stivere konstruksjon tror jeg man skal lete lenge etter :)
    Tak skal du ha! :)
    Det er en rigtig god ting med et matrix kabinet. Jeg har de samme 8 tommer ScanSpeak og den samme diskant enhed, Vifa ringradiator, som der var i den tidlige højtalere.
    Der er også brugt de samme interne kabler.
    Mellemtonen er dog forskellig, da den gamle havde lidt overlast. Forskellen på den gamle og den nye er meget stor og basgengivelsen er markant bedre med klart mere dynamik. Hvor meget der skyldes matrixen og hvad der skyldes det større kabinet er svært at sige. Jeg mener, at det større kabinet får basserne til at reagere bedre, blive mere villige til at reagere, når de har fået bedre arbejdsforhold.
    Der er ingen kabinetsunoder at høre. Det betyder nok en mere klar basgengivelse.
    Større kasse betyr jo gjerne at elementene går dypere. Og med matrix konstruksjonen eliminerer du kasse-resonans. Noe jeg tror er viktig for å få ro i lydbildet.
    Ingenting er bedre en DIY prosjekter som fungerer som man vil. Her er det bare å gratulere med vel gjennomført og gjennomtenkt prosjekt :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    "Mit højtalerprojekt" som det endte.
    Tillykke! Det ser rigtig godt ud :)

    Men, Sven, når nu støvet har lagt sig og du har fået ryddet så pænt op (og forhåbentlig haft mulighed for at vurdere set-up´et i hverdagen):

    Hvordan lyder musikken nu:)?
    Hvordan det lyder? Det lyder godt! :)

    Men det er nok for nemt at skrive...
    Jeg har aldrig hørt noget, der har kunnet det samme. Det er selvfølgelig mit musikanlæg og min glæde over lyden, der begjstrer mig meget. Men det vil heller ikke være rigtigt over for Modifix/Jens, der har brugt mange timer med konstruktionen og bagefter bygning af kabinetter, at være for beskeden. Æren tilfalder jo Modifix.
    Som jeg skrev til Nikko, er der blevet en meget bedre basgengivelse med de samme enheder og en klar bedre dynamik. mellemtonegengivelse er blevet meget bedre end jeg nogensinde har haft og diskantgengivelsen er helt i top.
    Kabinettet hører jeg ikke grundet matrixen.
    Jeg har aldrig haft så flot et dybdeperspektiv. På Stereohile Test CD2 er der en person, der først går ned for enden i en kirke, for derefter at gå tilbage og derefter sætter personen sig og spiller flygel. Der er et stort dybdeperspektiv.
    Højtalerne står "I vejen" for musikken. Man hører tydelig, hvis optagelsen er i en kirke, stor sal eller andet. Højtalerne står der bare og musikken er bagved, imellem og sådan.
    Er det et stykke kormusik, dukker en forskellige sangere op foran en.
    Klaver og flygel står der med kraft og saft.
    Jeg sidder om aftenen, og svært at slukke musikken, da det er så spændende at høre gammelkendt musik igen med nye detaljer. Opleve nye kvaliteter i musikken.
    Jeg er bare så glad for de højtalere og den subwoofer. Samspillet imellem subwoofer og fronthøjtaler er ved måling det der opviser den mindst ujævne frekvensgang.
    På grund af lyden var blevet så god, havde jeg længe haft lyst til at dæmpe første refleksionspunkt på loftet med akustik plader. Det betød så køb af nogle af dem og det betød et større arbejde med køb, samling og afprøvning forskellige steder i rummet og det kan der læses om i min tråd om akustik.
    Jeg syntes at subwooferen falder utrolig flot ind i lydbilledet og det er en forbedring med en 18 tomme. Men jeg har da ved flere lejligheder koblet den fra og de fronter kan godt spille bas.
    En person jeg har læst med interesse er bogen "Get Better Sound" by Jim Smith. En anbefalingsværdig bog. Han anbefaler brug af to subwoofere, fordi man skulle miste bas fordi nogle gange falder fasen i stereo optagelser sådan sammen, at der sker en udslukning. men min økonomi står ikke til en ekstra subwoofer desværre.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Gratulerer med vel gjennomført høyttalerprosjekt! Takk for at du delte det med oss. :)
    Kunne ha tenkt meg en lytt til et ekte "dansk" oppsett en gang.
    Hvilken kant av Danmark bor du?
    Selvtak! :)
    Jeg bor på sjælland. 30 km fra Helsingør/Helsingborg. Du skal være velkommen at komme og lytte. Det er længe siden jeg har haft norsk besøg.
    Takk! Skal ha det i bakhodet.
    Absolutt mye lettere å få det til på den kanten enn lenger sør.
    Planlegger en liten Gryphonekspedisjon til sommeren og da regner jeg med det åpner seg muligheter. :)
    Mægtigt. :) Jeg havde engang besøg af Håkon Rognlien, der var på en Danmarks turne. Han fik også besøgt Modifix og Steen Duelund. Det var hyggeligt.
     

    Finnogangela

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    83
    Antall liker
    56
    Tak for beskrivelsen, Sven, både af, hvad højttalerne gør rigtigt og din glæde over musikoplevelsen :)

    Regnede godt med, at indtrykkene ville være noget i den retning, men som du selv er inde på, fortjener det færdige produkt at få udtalt roserne :)
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Hej Sven,

    Tiden går hurtigt og du nyder sikkert dine højttalere. Jeg ville høre om du har fået målingerne fra delefilter udviklingen til dine højttalere af Modifix? Jeg har set du roder med lytterum og mener også at have set enkelte målinger af rum + højttalere. Men det være dejligt og se målinger for de enkelte enheder og måske også en måling med mellemtonen inverteret for at se hvor godt fasen for de enkelte enheder matcher.

    Mvh,
    Senilix
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hej Sven,

    Tiden går hurtigt og du nyder sikkert dine højttalere. Jeg ville høre om du har fået målingerne fra delefilter udviklingen til dine højttalere af Modifix? Jeg har set du roder med lytterum og mener også at have set enkelte målinger af rum + højttalere. Men det være dejligt og se målinger for de enkelte enheder og måske også en måling med mellemtonen inverteret for at se hvor godt fasen for de enkelte enheder matcher.

    Mvh,
    Senilix
    Desværre er de målinger gået tabt under Modifix flytning!
    Jeg har idag fået lavet nogle nye målinger, der sættes ind under mit lytterum. Vi overvejede, Daniel og jeg, at måle selve højtaleren, men det kunne ikke nås. Der blev målt på lyttepladsen. Højtaleren dykkede i frekvensgangen, men det kan evt. klares med vinkling eller endnu bedre, at dæmpe de effektmodstande der siddr der "midlertidligt".
    Du har helt ret i, at jeg nyder mine højtalere. Jeg er holdt op med at bruge subwooferen samtidig, da de gør det fremragende alene og de går dybt ned i frekvensgang. Subwooferen bruges som ren LFE højtaler, der jo går fra 0 hz til 120.

    DSCN1118.jpg
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei Sven. Kan du fortelle litt om høyttalerkabelene dine i 5 ktv sølv? Er disse flatvaseet? Hvilken mål er det på sølvet?
    God sommer!
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hei Sven. Kan du fortelle litt om høyttalerkabelene dine i 5 ktv sølv? Er disse flatvaseet? Hvilken mål er det på sølvet?
    God sommer!
    Hej John.
    Mit højtalerkabel er et NLE (Niels Larsen) højtalerkabel. Det er opbygget med 2 stk. 2,5 kvt. lagt i et teflon rør, så der danes et ottetal. Meningen er stor overfade med kun et lille berøringspunkt, men samtidig fast og stabilt.
    Lederne er i rent sølv, der er belagt med 24 karat guld, så sølvet ikke oxyderer.

    Jeg har længe haft planer om at forbedre højtalerkablet. Min plan er at have 3 eller 4 stk. ledere til hver højtaler, så det bliver 7,5 eller 10 kvt. Mit kabel er kun 1,5 meter.
    Jeg kunne også finde på, at tage teflon strømpen af, og så erstatte den med ren silke, der dyppes i lindeolie. Det må blive virkelig godt. Man skal nok beholde små stykker teflon under processen.
    Inde i mine gamle Duelund højtalere var der Duelund over det hele; men jeg erstattede kablerne i basdelen til NLE, og selv korte stykker var hørbart til det bedre med NLE.
    Grunden til, at det er et NLE kabel og ikke Duelund er, at der kom mere tryk på bassen. Nok grundet det mere kvadrat.
    Som standard er NLE kablet fremragende. Men nogle i mit lytterum foretrækker Duelund, men jeg har ved mange afprøvninger valgt NLE.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Ser noget klodset ud. Sven sølv oxyderer ikke og det hedder ikke lindolie.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Ja der er også brugt sølv. Jeg syntes, det er en fiks lille sag, der erstatter den venstre hvide effektmodstand.

    DSCN1193.jpg



    Jeg er forbløffet over, hvor meget det betyder for lyden at skifte en modstand. Der er dem der mener, at en modstand ikke betyder noget ligesom der er dem, der mener, at kabler heller ikke betyder noget. Men det gør det i den grad. Den effektmodstand var en midlertidlig løsning. Hvis den skulle være brugt stationært, så skulle keramiken bankes af, og der skulle lidt lindolie derpå.
    Dette skift af en modstand lyttede jeg til onsdag aften, da det lige var gjort. Resultatet var godt! Jeg var spændt på, at komme hjem næste dag fra arbejde, og lytte kendte cdér igennem og jeg må sige, at det har løftet højtaleren meget op i niveau.
    Diskantgengivelsen er blevet mere ren og akustiken i optagelsen træder endnu mere frem. En optagelse af en sangerinde, der er optaget i et stort udæmpet rum; her hører man "ekkoet" igen og igen og igen.. Det står meget tidligere. Den måde musikken fader ud på bliver meget mere nuanceret. Små meget lave lyde i diskanten er lave, men tydelig hørbare.
    Mellemtonen..... ja den er også bedre. Hvorfor ved jeg ikke, men dybdeperspektiv og nye detaljer er bedre.
    Bassen er som altid bedre. Det var en ting Steen Duelund lærte mig, at når diskanten bliver bedre, så bliver bassen også bedre. Det samme mener Jens / Modifix. Og ja, bassen fremtræder endnu mere nuanceret frem.
    Det er den bedste lyd jeg nogen sinde har haft til dato. :)

    Nu må jeg se at få skiftet det røde kabel til bedre typer. Jeg bruger Duelund og NLE til bassen. Det vil sikkert også blive et løft. Men nu vil jeg bare nyde musikken en stund som det er.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hvad med at fastgøre komponenter ordentligt ? Det kunne helt sikkert også give en del. Desuden skift plastic kablerne. Skift kobber til Sølv Duelund. Jeg kan ikke li din lyd i øjeblikket men det skyldes næppe udstyret . Tror du har gået difussor amok.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg havde besøg af Jens/Modifix og han havde mange lovord for lyden bl.a. sagde han: Sven, der er mange, der ville give den ene arm, for den basgengivelse, du har. Jens udtalte også, at musik fremstå frit i rummet, hvor den negative påvirkning fra vægge er minimeret.
    Plastik kablerne skal snart skiftes, som jeg skrev.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jens/Modifix mente vi skulle fejre resultatet.

    DSCN1194.jpg


    Fremragende øl!
    Brygget for at fejre Willemoes 10 prs jubilæum.
    Jubilæums Bryg. Imperial Brown Ale. Alk. 7,0 %
    Brygget af bygmalt, svesker og humle. Tilsat rom.
    Rom giver en fin sød smag.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Nu havde jeg igen besøg af Jens / Modifix. Der manglede at blive skiftet "lidt" kabel inde i de to højttalere. Der var nemlig ikke nok kabel med fra de gamle højttalere. Det var ikke sådan, at det kabel Jens /Modifix havde brugt, var dårligt. Det var det bedste man brugte internt i højttalere, ifølge Jens.
    Arbejdet blev gjort og der skulle lyttes. Hvordan ville det lyde og var det overhovedet hørbart for os.

    Der var taget lidt over 3 meter i de to højttalere, og kablet til de to 8 tommer basser, var af NLE, som er 2 x 2,5 kvadrat rent sølv belagt med 24 karat guld. Derudover en Teflon strømpe.
    Til mellemtonen og diskanten blev der brugt Duelund kabel i 1,6 kvadrat fladvalset finsølv. Det er omviklet af Duelund med silke og dyppet i lindolie og bagefter er det dyppet i tre væsker, udover lindolie. Den ene er opløst Husblas, der bruges i køkkenet til syltning. Den tredje dimension var fodsalt. Det det gælder om, er at kablet kan optage fugt fra luften. Det modvirker statisk opladning.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Var det hørbart, at fjerne 3 meter kabel internt i højttalerne og erstatte det med Duelund kabel og NLE begge i sølv?

    Ja det var det, og det var faktisk forbløffende, hvor meget det gav.

    1. Det mest slående var, at der var skarphed i musikken, jeg troede var i optagelsen, som forsvandt. Det var en befrielse.

    2. Musikken var blevet mindre stressende at lytte til. Meget mere naturlig. Mere organisk. Mere afslappende. Mere musik nydende. Ja nu er det bare musik...

    3. Dybde perspektiv var også blevet bedre. Der var flot dybdeperspektiv før, men jeg kan høre, at det lige er en tand bedre.

    4. Rummet i optagelsen var også flot, men det har lige fået det en anelse bedre.

    5. Diskanten er blevet mere klar og tydelig. Nok fordi der er fjernet støj, som blev skabt i det tidligere kabel.

    6. Mellemtonen er også blevet mere klar og tydelig.

    7. Bassen er blevet svagere. Hov. Hvorfor nu det! Det skyldes, at der i de fjernede kabler stumper var brugt PVC som isolering. Steen Duelund sagde, at der kommer en hale på lyden, og det giver et forkert bas tilskud. Til gengæld er bassen endnu bedre at forstå. Der mangler ikke bas, men der er kommet lidt mere hug derpå.

    Vi sad og små snakkede lidt, og jeg sagde i min glæde, at der er alligevel forbløffende, hvad sådan et kabel skift kan give. Og der er mange, der ikke kan høre forskel på et kabel skift. Modifix sagde, at der er mange, der ikke vil kunne høre det på deres højttalere, fordi de ikke er opløst nok. Og opløst er mine i stor stil. Jeg kan nemt lytte forskel på strømkabler i mit lytterum.

    Tak til Jens / Modifix :D
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DSC00581.jpg


    Det gode resultat skulle fejres på behørig vis med to gode øl, som Modifix havde medbragt.

    Vi lagde ud med Direktøren fra Syndikatet af. Fremragende dansk øl, med masser af smag.

    Den næste var fra Hornbeer, som er en dansk øl producent, der får den ene udmærkelse efter den anden. Jeg mindes ikke, at havde fået bedre øl nogensinde. Man sad bare og nippede til den gode øl. Fremragende øl. Der var mange gode smags nuancer deri.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har bestilt 4 styk surround højttalere hos Jens / Modifix.

    De bliver bygget som 2-vejs med diskant og en 7 tommer bas. Der kommer den nødvendige baffel på. I dag bruger jeg et sæt Roth højttalere, men de har alt for lille baffel. Det bliver gjort ordentligt. En bred baffel. Som en akustiker, Ole Lund Christensen, sagde under et foredrag i Storkøbenhavns Hi-fi klub, for nogle måneder siden, at "med en stor baffel, så er verden god".

    Højttaler bøsningerne bliver den samme fine kvalitet, som Jens selv fræser ud. Super kvalitet.

    Kabinettet bliver behørigt afstivet.

    Min erfaring med Modifix / Jens er, at han laver super godt arbejde. Mange klasser bedre end købehøjttalere. Der bliver impedans korrigeret. Fasen bliver god. De bliver kælet for.

    Der vil dukke billeder op i denne tråd, efterhånden, som de indkommer.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Synes nogle af de øl I drikker smager af øllebrød :) :) :)
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Hold du dig hellere til de udpelsede og kvalitetsafdankede Masterbrew, 47, Fine Festival og Harboe Årgangsøl, du plejer at skylle ned, Kogemand! Og lad så de _ægte_ nordmænd ha' bla. Ægir Bryggeris, Thors Hammer og Nøgne Ø´s, Underlig Jul i fred, De har s'gu fortjent lidt kvalitet, efter så mange år med smalhals ..
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Når det skal være kvali så hellere en god vin end en øllebrøds øl.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Der skal skiftes basser i mine Fronthøjttalere? Da den ene enhed virker lidt træt.
    Modifix anbefalede dem i stedet for dem jeg har. De nye er med kulfiber membraner. De skulle være meget velbyggede

    Vis vedlegget 826584
    Lykke til! Da gjelder det å gi dem nok tid til innspilling før du kaster en dom over endringen.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Skyldes det trådophæng som Steen Duelund har lavet? Steen Duelund tråd valg var dårligt. Magnus fra DCA kan det der.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hadde vel vært lurt og gjøre noe med de diskantene også.
    Du har ret The Shy. Nu har jeg lyttet til de små surround højttalere, der har SB Acoustic diskanter og de er gode. Det er den samme diskant, der sidder i centerenhøjtaleren og jeg kunne høre, at der var bedre diskant gengivelse derfra, men jeg havde ikke troet, at der var så stor forskel.

    20220723_190731.jpg
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hvilken SB Acoustic diskant er det i de?
    SB Acoustics Satori TW 29R Ring Dome.
    1658690356879.png


    Denne diskant sidder i centerhøjttaleren samt Wide og Front High højttalerne. Det er Front High jeg nu bruger til Fronthøjttalere pt.
    Der sidder en billigere diskant i Surround og Back højttalere, men også fra SB.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn