Mit højtalerprojekt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Aha I ændrer på optagelsen. Er det High Fidelity ? Glæder mig til at høre dem. Måske jeg også skal have en lydpotte.

    Hvordan gik målingerne i rummet i dag ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.518
    Antall liker
    35.411
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette luftfilteret for diskanten, hva er det?
    Meget kort er det et filter, der tager hensyn til, hvordan de høje frekvenser udspredes i luft. Når lyd vandrer gennem luften, sker der en lille påvirkning sådan, at de højeste frekvenser dæmpes en anelse. Det er vist 1 db ved 20 khz.
    Det er valgt her i dette projekt, ikke at ske i delefiltret, men mekanisk.
    Mikrofonen har en flad frekvensgang og der optages tæt på sanger, instruement osv. af forskellige årsager. Det her giver en naturlig afstand til begivenheden.
    Aha. Ja, man kan regne på sånt (Attenuation of sound during propagation outdoors), men jeg ville antatt at dette var en jobb for innspillingsteknikere og produsent. Legger du ut bilde av løsningen etterhvert?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hmm besøgte Sven i dag og for første gang må jeg indrømme jeg har fået noget at indhente. Primært pågrund af rummet tror jeg,
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hmm besøgte Sven i dag og for første gang må jeg indrømme jeg har fået noget at indhente. Primært pågrund af rummet tror jeg,
    Det var et hyggeligt besøg af dig, modifix og en Drossel havde solgt en forstærker til. Det er altid rart at have gæster, der kan lide lyden.
    Højtaleren spiller fremragende og rummet viser hvor god den er. Jeg kan igen takke Jens/Modifix for den fremragende højtaler.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    1484179_10202330725931423_879486044_n.jpg



    Bagsiden af højtalerbøsningerne viser, at der er kobber hele vejen. Eller rettere tellurkobber. Normalt bruges der messing på en del af det.
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    115
    Antall liker
    116
    Hej Sven,

    Det lyder godt at du er ved og finde dig til rette med de nye højttalere. Og det lyder til at de er blevet gode.

    Jeg håber stadig I får fundet målingerne frem og viser dem her i tråden. Det vil ligesom gøre tråden komplet og det vil forhåbentlig også gøre det tydeligt for folk som ikke er inde i teorien omkring Duelund filteret hvad kernen i Duelunds filter teori er og hvad der er det særlige kende tegn.

    Personligt ville jeg også gerne se hvor tæt filteret og enhederne matcher teorien. Jeg har kun set målinger fra min egen prototype og det kunne være sjovt og se om mit forsøg er helt ved siden af eller om det er tæt på det praktiske mulige med de enheder vi har.

    Mvh,
    Senilix
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Senilix håber du ved Steen Ikke lavede 4 ordens Linqwitz Reiley.
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    115
    Antall liker
    116
    Hej Drossel,

    Det er jeg helt klar over. Hvorfor nævner du det?

    Min prototype brugte Fc = 900Hz og a = 2,82

    mvh,
    Senilix
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Et synkronfilter dækker over en filter teori som har den egenskab at alle enheder i et filter altid er i fase uanset frekvens. Det er at sammenligne med begreber som Linkwitz-riley, butterworth osv. som har nogle andre egenskaber. Det skal dog tilføjes at Duelunds filter teori kan give et filter som er magen til et 2-vejs 24 dB Linkwitz-riley, hvilket jeg mener at bl.a Gryphons Mojo benytter.

    Mvh,
    Senilix
    Tjae det her ? Steen brugte faktiskt 12 db Linqwitch Reiley når enhederne var gode nok.
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    115
    Antall liker
    116
    Hej Drossel,


    Hvis du læser det, du citerer mig for, så kan jeg ikke se hvor jeg skriver at Steen brugte 4-ordens Linkwitz-riley. Jeg skriver at Steens filter teori kan give et 24 dB/okt Linkwitz-Riley.


    Jeg skal måske blive mere specifik og tilføje at hvis man sætter a = kvadratrod af 2, for hans hans 3-vejs filter, så forsvinder mellemtone ledet og der er et 2-vejs filter udtryk tilbage som er magen til et 4-ordens Linkwitz-Riley. Jeg formoder det er dette faktum Gryphon beytter sig af i deres Mojo og stadig kan hævde de stadig benytter Duelund filter.


    Nu har jeg aldrig kendt Steen og har kun hans skriverier og forholde mig til. Jeg har også læst at Steen brugte 12 dB/okt Linkwitz-Riley filter ved 2-vejs. Men så vidt jeg kan se kan alle enheder, som er gode nok til et 12 dB Linkwitz-Riley, bruges direkte sammen med et Duelund filter. Hvis man tager et 3-vejs Duelund filter med a = 4 og prøver at ligge kurverne fra et 12 dB/okt Linkwitz-Riley oven på, så vil man se at kurve forløbet er meget ens indtil man kommer et pænt stykke ned af afrulningen hvor Steens filter til sidst begynder at rulle af med mere end 12 dB/okt. Det er derfor min konklusion at et 12 dB/okt Linkwitz-Riley stiller større krav til enhederne end Steens filter.


    mvh,
    Senilix
     

    titt

    Fersking
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Jeg var med ude og høre Svens højttlalere, og de lyder forrygende godt!
    Meget homogene, der er ikke noget der stikker ud her..


    Det er altid dejligt når man får en oplevelse af, hvad det er man skal sigte mod, og det fik jeg! Hvis en højttaler skal lyde rigtig, skal den lyde som Svens.

    Det er lidt svært at sætte ord på det, men det var virkelig en oplevelse hvordan det hele faldt på plads med Svens højttalere OG hans rum.
    En sand fornøjelse at være med til:)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Jeg tar ett par, når kan de leveres :D

    Veldig inspirerende og morsom tråd, med fine bilder, dansker vet hvordan man lager god stemning .
    Gratulere med høyttalerne , de ble riktig fine :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg var med ude og høre Svens højttlalere, og de lyder forrygende godt!
    Meget homogene, der er ikke noget der stikker ud her..


    Det er altid dejligt når man får en oplevelse af, hvad det er man skal sigte mod, og det fik jeg! Hvis en højttaler skal lyde rigtig, skal den lyde som Svens.

    Det er lidt svært at sætte ord på det, men det var virkelig en oplevelse hvordan det hele faldt på plads med Svens højttalere OG hans rum.
    En sand fornøjelse at være med til:)
    Tak for ordene. Det er jo altid rart, når andre har den samme glæde over ens musikanlæg. Ja, det er nogle kanon gode højtalere og jeg er jo bare lykkelig for at Modifix ville bygge dem til mig. Så roserne sendes videre til ham.
    Ja rummet er blevet godt og det får også højtalerne til virkelig at vise hvad de kan!
    Det var en hyggelig aften vi havde sammen med Modifix og Drossel. ;)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg tar ett par, når kan de leveres :D

    Veldig inspirerende og morsom tråd, med fine bilder, dansker vet hvordan man lager god stemning .
    Gratulere med høyttalerne , de ble riktig fine :)
    Jamen det syntes jeg bestemt du skal gøre. Det er jo bare at kontakte Modifix. Jeg har ikke hørt bedre.
    Det er fint at du nyder stemningen. Det er bare hyggeligt!
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hej Sven,

    Nu sad du vel ikke oppe og lyttede hele natten? :)

    Med hensyn til, om en for stærker opfører sig anderledes med en nem belastning, har jeg et eksempel.
    Jeg har en Marantz PM 14 K.I.Sign. Betegnelsen K.I. står for Ken Isiwata har modificeret den.
    Den er så ydeligere blevet modificeret af mig og andre og den spiller fremragende; men mangler dog effekt.
    Ved en lyttesessions hos mig, hvor der blev brugt Mark Levinson forforstærker og en effektforstærker hvist nok 338, der blev sammenlignet med effektdelen i Marantz PÅ 14 K.I., var der stort set ingen forskel. Ejeren kunne ikke høre forskel på de to forstærker og vi var to der syntes at Marantzen var en tand bedre. Jeg var glad og ejeren måske forbløffet.
    Det resulterede i, at jeg måtte have min Marantz hjem til ham og duellere. Han havde nogle amerikanske højtalere af mærket Sota. De havde en meget mærkelig fasekurve og imperidansen var vild og voldsom. Altså en højtaler der virkelig trak tænder ud.
    Det viste sig, at Marantzen overhovedet ikke kunne være med mere. Den gik simpelthen i knæ. Så var ejeren alligevel glad for sit køb og det var jo så godt.
    Men om en højtaler er en nem belastning har altså meget at sige.
    Det vil jeg bestemt ikke afvise. Jeg vil dog mene at med mindre vi taler om højttalere som har et ekstremt impedans forløb, så burde en kompetent designet forstærker ikke være særlig påvirket af det. Nu har jeg bemærket du at din tag-line skriver at du har et par NLE1000. Jeg kender godt (de originale) NLE1000 og har haft fornøjelsen at blæse et par diskanter af med disse. Niels Larsen er en af mine gamle venner igennem de sidste 25 år. Man kan måske finde kritik punkter til disse effekttrin, men de er ikke bovlamme når det kommer til komplekse belastninger. Jeg skal dog tilføje at jeg generelt er tilhænger af effektive højttalere selvom rigelig effekt reserver heller ikke er af vejen.

    Der kommer målinger senere, men de er lige pt. pakket ned.
    Jeg kan lægge en imperidans kurve ind for den gamle højtaler evt.
    Tak, det ser jeg frem til. Alt har interesse. Men som sagt, er impedanskurven ikke den mest interessante. Når Jens har impedans korrigeret den kan den næsten ikke være andet end flad ellers har han jo ikke gjort sit job ordentligt og det ved vi jo han har.

    Det er den akustiske fase der er interessant. Den er lidt tricky og måle men hvis vi kan få nogle målinger af de enkelte enheders akustiske frekvenskurver, gerne med targetkurven lagt på, kan vi få et fingerpeg på hvor godt fasen for de enkelte enheder følger hinanden. Det er hele omdrejningspunktet i Steens filter teori.

    Hvis Jens ikke kan ligge target kurven oven i hans akustiske målinger, vil jeg gerne tilbyde min assistance. Jeg skal bare have rå målingerne og værdierne for centerfrekvens og A til dine højttalere, så kan jeg selv lave targetkurven og ligge dem på målingerne. Jeg mener og have set at Jens har et CLIO setup, så han burde kunne det hele.

    Du må have en hyggelig søndag i selskab med dine nye højttalere.

    Mvh,
    Senilix
    Et bilede af min NLE 1000. Den er ikke særlig køn. Ja den er faktisk overhovedet ikke køn.... Bliver forhåbentlig gjort pænere en dag. Den er modificeret med kraftige NLE 2 x 2,5 kvt. og Duelund 2,1 kvt. samt to ekstra elektrolyttere så der totalt er 132.000 uf
    1000 watt i 4 ohm
    580 watt i 8 ohm
    2300 watt musik i 2 ohm.


    DSCN0930.jpg
     
    Sist redigert:

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    115
    Antall liker
    116
    Hej Sven,

    Jeg kigger stadig forbi, ind imellem. Jeg håber der kommer lidt mere info om dine højttalere. Jeg syntes godt du måtte dokumenterer projektet lidt mere i detaljer.

    ja, de er godt nok blevet bygget lidt om. Jeg ville være lidt bekymret hvis du prøvede at belastnings teste med 1000W i 4 ohm med det køle system. Men du kommer
    næppe i nærheden af det :).

    Jeg husker tydeligt den gang hvor Niels var ved at køre tests på trinene og afsatte fuld effekt i forstærkeren og hans belastnings modstand i lange perioder for at se om trinene kunne klare mosten. Han klagede lidt over der var varmt i det lille kælder værksted ;).

    Mvh,
    Mogens
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hej Mogens

    Der er taget måledataer, men de ligger i flyttekasser; da Modifix flytter til nyt sted. Men jeg regner da med, at de dataer kommer senere.

    Mvh. Sven
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DSCN0920.jpg



    Lige pludselig ser subwooferen ikke så stor ud mere.
    Jeg har fået rigtig god lyd fordi det er en fantastisk højtaler. Jeg syntes derfor, at den skal have optimale forhold at spille i, så jeg er begyndt at forbedre mit lytterum. Jeg har et godt lytterum, der er meget afslørende for mange ting i lyden. Rummet er lidt for dæmpet , men alligvel forbedre jeg lyden ved at dæmpe ved første reflekspunkter for endnu bedre lyd til følge. Men som sagt kunne jeg godt tænke mig endnu bedre lyd og jeg købte lidt Hofa diffusere til at placere i rummet. De gav en tydelig forbedring. De blev prøvet mange steder i rummet og hvert sted var en forbedring, på nær foran fladskærmen og et sted på venstre side af lyttepadsen blev dynamikken dæmpet. Jeg mente at hvis jeg fjernede loftets 22 mm. Rockfon Sonar plader, ville jeg få en måske forbedring. Jeg faldt så for diffusere fra Svanø SMT, der er lavet i pap og ikke vejer mere end 2 kg. og de skulle være gode ifølge et svensk forum. De skal så op i loftet, og det er noget jeg er spændt på. I mellemtiden prøve jeg dem af andre steder i rummet; men det kan man følge med i min tredje tråd, der hedder

    http://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/71711-sven_palvigs-lytterum.html
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DSCN0911.jpg



    Der blev justeret lidt på diskanten med lidt effektmodstande. Vi fandt en rigtig blanding imellem for lidt og for meget. Nu har Jens målene på modstanden til diskanten, og han vender tilbage med en håndbygget. Det kalder jeg service. :)
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.425
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    kan vi få se noen nye målinger med dine nye ht og pappvinger?

    Steinar.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DSCN0932.jpg



    De små detaljer er vigtige! Højtalerkonstruktøren Modifix, syntes lige, der skulle tages et billede af disse Telur kobber højtaler bøsninger igen. Men de er jo også flotte.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Uansett ; imponerende arbeide

    mvh
     

    daniels

    Medlem
    Ble medlem
    17.06.2005
    Innlegg
    36
    Antall liker
    32
    Den sorte farve er svær at fange kan jeg se :)

    De lyder jo glimrende, det kan jeg bekræfte ;D
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Gratulerer med vel gjennomført høyttalerprosjekt! Takk for at du delte det med oss. :)
    Kunne ha tenkt meg en lytt til et ekte "dansk" oppsett en gang.
    Hvilken kant av Danmark bor du?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Gratulerer med vel gjennomført høyttalerprosjekt! Takk for at du delte det med oss. :)
    Kunne ha tenkt meg en lytt til et ekte "dansk" oppsett en gang.
    Hvilken kant av Danmark bor du?
    Selvtak! :)
    Jeg bor på sjælland. 30 km fra Helsingør/Helsingborg. Du skal være velkommen at komme og lytte. Det er længe siden jeg har haft norsk besøg. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn