Høyttalere Mirage høyttalere i Norge?

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Antall liker
108
Ikke i vinden som før med sine morsomme bipolare litt store høyttalere. Fant bare 3 gulvstående og mest surround.

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Antall liker
108
Ja jeg hadde OM 5 tror jeg de het.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.655
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Mirage på 90-tallet var knallbra, men etter det har det kun gått nedover etter min mening.
Kunne tenkt meg et par gamle M1 eller M3 i dagligstua.

Jeg tror han som designet M-serien er den samme som står bak Golden Ear høyttalere i dag, men mulig jeg husker feil.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.450
Torget vurderinger
1
Mirage som selvstendig firma er vel konk og historie. Mulig at andre har overtatt teknologi og personell, men det har jeg ikke sett noe om hverfall.

Mirage hadde et spennende modellutvalg med vekt på spredningskarakteristikk, høyttalere med elementer både forover- og bakovervendt. Etter hvert lanserte de omnipolare høyttalere der mellomtone og diskant skrådde oppover, diskanten fungerte som en spredelinse for mellomtonen.

Toppmodellen til slutt var vel OM-28. Finnes en del omtale av de på nettet. Den var/er antakelig veldig god.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.371
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei alle, mulig de faktisk er konk ja. På hjemmesiden står det Klipsch group. Finner ikke så mye mer om dagens tilstand. Synd i tilfelle, jeg husker også Mirage fra 90`
En nyere lekkerbisken:

B6815674-6F6A-4F9C-BA3C-2C9DF8E7340B.jpg

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
BritFi: Mirage som firma er borte. Både Mirage og Athena Acoustics ble solgt fra canadiske API, adressert i Toronto til Klipsch Group i sin tid...Det er riktig, det, Brit..Før den tid rakk de dog å utvikle såpass tøffe ting som Uni-Theater, Omnisat og Nanosat. Som fortsatt holder godt stand. Disse omnipolare høyttalerne har en utrolig kul spredningskarakteristikk, spiller stort og er verd sin bruktpris og vel så det. Prøv Omnisat V2 med REL T5i, du..hehe..Moropakke deluxe.

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.719
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har høyrt Mirage mange gonger, og har eit sett Omni-/Nanosat i lytterom #2. Fantastisk lett å få til flott lydbilde på, kan på sett og vis likne litt på høgtalarane i hovudanlegget mitt, kostar langt mindre, og er så lettplassert at dei kan henge på vegg.
Testa dei for 14 år sidan: Mirage Omni -lettplassert og rundstrålande

Dei tidlegare toppmodellane frå 80-talet er faktisk endå betre, men er ei heilt anna greie - frykteleg tungdrivne, svære og vanskelege å plassere. M1 var toppmodellen, og kunne det aller meste. M3 var tett på storebror.

Synd Mirage er nedlagt.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.371
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Se der ja! Jeg skal ikke bytte ut nåværende HT, men kunne tenkt meg en ny rundstråler i stua etter en veldig trivelig tid med et par Duevel (De var tinget og står hos damen til hennes store glede) Blitt veldig fan av det behagelige, store lydbildet disse gir.
Finnes det andre gode alternativer til en grei pris der ute tro? Kan kjøpe Duevel Enterprise i Stockholm, men prisen blir litt høy mtp bruk/formål. Sjekket ut aktive Teenage Engineering, men ønsker å benytte eget forsterkeri.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.719
Sted
Torget vurderinger
0
Dei verkeleg gode alternativet kostar ein halv million, så det er litt vanskeleg å tilrå dette til kvensomhelst. Men dei billege er Carlsson, Larson (vidareutvikling av Carlsson), og om du skulle komme over dei: Sonab. Så har vi Bose sine 301, 501 og spesielt 901. Men eg held Miragane for å vere betre enn desse.
Vidare har vi spesielle ting som Beverigde elektrostathøgtalarar og B&O sine nyaste, men det er store utfordringar med dette.
Det eg har enda opp med, er MBL. Som altså kostar styggeleg mykje.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
BritFi: Du skal heller ikke glemme de nye Neat - som ser litt ut som en liten Larsen...Hør med Miles her;) Nordic Sound Design. De tror jeg på, personlig..Hadde jeg hatt Uniti Nova....;)

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.371
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Auditor: De nye Neat har jeg hatt i ukesvis allerede, se signatur og profilbilde:)
De lyder BTW fantastisk sammen med Moon 240i. Topper Naim og Hegel i samme prisklasse lett IMØ, på min foretrukne lydsignatur som heller mer over mot det litt varme og organiske. (Kommet med alderen.,)

Jeg ser altså etter en ren rundstråle høyttaler i tillegg.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.719
Sted
Torget vurderinger
0

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Sist jeg var på Hi-Fi Huset i Bærum, sto det fortsatt et par Mirage der fra 90-tallet. Men det er jo noen år og et par konkurser siden. Burde kanskje ha tatt dem med.....:cool:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
BritFi: Å, sånn å forstå...Da sliter du litt, ja.. Og Nett bruker altså Naim i testrommene sine...med god grunn, Ang Moon kan jeg nesten være enig, men jeg er svært glad i både Naim og Hegel også...

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.371
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Neat Iota Alpha er så «lette» å få til med forbehold om at litt kraft i bunn er tilgjengelig, at det blir bare et spørsmål om hva slags lydsignatur man foretrekker :)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Neat har bestandig vært peanuts, Brit..Sålenge bruker tenker seg om først.Elicit-R, feks...:rolleyes:

Sist redigert:
Topp Bunn