Minutten's tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Skal ikke være enkelt med vinyl, nå har jeg begynt å lese meg litt opp på SUT.

     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Fremer "slakter" noe svindyre one step utgilvser + noen andre Mofi. Har kun de 2 Costello albumene, det ene overlevde :)

    Liker fordi jeg tilfeldigvis sitter med akkurat den pressingen av Dire Straits plata som Fremer skryter så av. Har også Communique, Making Movies og Love Over Gold, som også er "Plated and pressed at Pallas - Germany. Mastered by Bernie Grundman", 2009 og 2010, så jeg regner med de holder mål, de også.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hmm ... DV-20XL skal byttes ut og AT33PGTII oppleves litt på samme nivå (ikke så fyldig) om jeg husker rett. Er en AT ART et naturlig stepp opp i prisklasse rundt 15K?


    AT-ART9-1000x1000.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Speakers corner har kommet litt i skyggen av de amerikanske selskapene som gir re-utgir album på lp de siste årenen. Flere gir ut titlene selv og med kø i pressing fabrikkene så er det ikke så mye som har kommet derfra de siste årene. De har heller ikke hoppet på 45 rpm eller "super vinyl" og one step prosessen. Når jeg startet å kjøpe lper så var SC rimeligere en AP, Mofi osv siden disse var fra Tyskland og man slapp frakt fra USA. Prisen på en nyere SC enkel lp hos Big DIpper er kr.629 i dag, så i dag er de f.esk dyrere nå en Tone Poet serien fra Blue Note. Har en liten samling SC , det meste kjøpt for ca 10 år siden.
    Nå spilles en Decca re-utgivelse.

    borodin sc .jpg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    3.583
    Sted
    Sunnmøre
    Eg er veldig fornøgd med det eg har frå SC (to eller tre plater/boksar), om lag det einaste eg av nye LP-gjenutgjevingar av klassisk musikk. Eller, kanskje eg har noko frå Testament også.

    Har inntrykk av at SC er ekstremt kritiske når det gjeld kva dei vel å gjenutgje, og at dei kan ha eit produksjonsløp dei står inne for osb.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Eg er veldig fornøgd med det eg har frå SC (to eller tre plater/boksar), om lag det einaste eg av nye LP-gjenutgjevingar av klassisk musikk. Eller, kanskje eg har noko frå Testament også.

    Har inntrykk av at SC er ekstremt kritiske når det gjeld kva dei vel å gjenutgje, og at dei kan ha eit produksjonsløp dei står inne for osb.
    De gir kun ut album som er tatt opp analogt (med et unntak). Tror de meste de gir ut er bra, men det er noen "stinkers". Legrand Jazz er vel en der noe gikk galt.
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.266
    Antall liker
    9.100
    De gir kun ut album som er tatt opp analogt (med et unntak). Tror de meste de gir ut er bra, men det er noen "stinkers". Legrand Jazz er vel en der noe gikk galt.
    Ja de kom jo med en presisering midt oppi dette MoFi greiene...;

    In various media, even including the Washington Post, a discussion has arisen about the non-transparent mastering methods of various audiophile LP labels.

    With regard to this, we should like to emphasise that all of Speakers Corner Records' nearly 700 releases since 1993 have been produced purely using analogue technology, beginning with the microphone right up to the finished LP. At no time were digital files used or was digital processing carried out.

    The only exception is Alan Parsons' Eye in the Sky, which occupies a unique and special position in our catalogue. Although this album was recorded digitally, it was mixed using analogue technology, and an analogue master tape was created from which our LP was made.

    We pledge not to alter our commitment to the principle of "pure analogue" in the future. For further information about our mastering standards, please take a look at our website www.pure-analogue.com.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Platekompaniet har nå kampanje på SC, ikke alt er så veldig rimelig, men denne er utsolgt flere plasser (er å få tak i rimeligere på discogs ).


    1675258344387.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ja tror jeg leste de hadde ca 100 titler i backorder. Lurer på hvor mange ganger jeg har vurdert den Starker boksen?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Kan ikke huske sist gang jeg spilte disse bach suitene, samme som med KoB. Er en grunn til at jeg fortsatt bare har KoB på en Nice price lp til kr.39.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.266
    Antall liker
    9.100
    Det er akkurat det, og 3 lper med solo cello er litt i overkant.
    Kjøpte den første gang den kom ut fra SC, må være nesten 20 år siden. Den er ikke utslitt for å si det sånn men det er en utrolig fin plate når man først setter i gang. AP ga den vel ut på 45 rpm, jeg spiller lett 45 på jazz men akkurat slik musikk som dette så er det bedre flyt i lytteopplevelsen med 33 synes jeg.

    KoB har jeg på de som Classic ga ut samt i Miles/Coltrane boksen fra Mosaic, det er mer enn nok, kan heller ikke huske sist jeg spilte den. Det var dagens banning men det var trådeier som begynte. :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Kob var min første jazz lp og sikkert også første jazz cd. Kjøpte så cden som var hastighets korrigert og den er også i samme boksen som du har (jeg har kun Sony boksen på cd). Fikk min dose KoB på 90/00 tallet så jeg blåser ikke nesten kr.3000 på en ny versjon på lp. Er sikker et titalls "bør ha" Miles jeg mangler på lp så nok annen Miles å bruke penger på.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.040
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    .... Legrand Jazz er vel en der noe gikk galt.
    Den har jeg i hylla, og må sjekke igjen hvordan det låter. Den er såvidt åpnet og prøvespilt, vet at jeg likte musikken.
    Jeg husker at det var en diskusjon med Fremer om cover art og rettigheter, men har ikke fått med meg det med lyden.
    Jeg har også en liten samling Speakers Corner pressinger, både jazz og klassisk, og syns de er veldig gode. Ikke testet mot orignale pressinger, men de låter generelt fint.
    Eneste jeg vet som jeg har flere utgaver av er en med David Lindley, men den tror jeg ikke jeg har åpnet enda. På tide å ta en ny gjennomgang her, skjønner jeg.

    Ellers, takk for fin tråd, med gode tips og nyttig info.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Den har jeg i hylla, og må sjekke igjen hvordan det låter. Den er såvidt åpnet og prøvespilt, vet at jeg likte musikken.
    Jeg husker at det var en diskusjon med Fremer om cover art og rettigheter, men har ikke fått med meg det med lyden.
    Jeg har også en liten samling Speakers Corner pressinger, både jazz og klassisk, og syns de er veldig gode. Ikke testet mot orignale pressinger, men de låter generelt fint.
    Eneste jeg vet som jeg har flere utgaver av er en med David Lindley, men den tror jeg ikke jeg har åpnet enda. På tide å ta en ny gjennomgang her, skjønner jeg.

    Ellers, takk for fin tråd, med gode tips og nyttig info.
    Er jo et stjernelag av musikere på den, Impex sine utgivelse er vel de som bør skaffes (33, 45 og sacd) men kun lest om dem ikke hørt selv.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    For de som er opptatt av hvor plater blir presset så bruker SC alltid Pallas i Tyskland. De mastrer ikke platene selv og for album som blir mastret i USA så blir lackers sent til QRP som lager metal delene som sendes til Pallas for pressing.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Lite digitalis som er spilt i 2023 (om du ikke regner med at min forsterker digitaliserer alt da).

    1675285622171.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Cannonball blir gjerne litt glemt, her på en SC utgivelse fra 1999 med original cover (før de hev på Coltranes navn for å selge mer).

    cannonball ci.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.266
    Antall liker
    9.100
    Har også disse på SC og hvis jeg husker riktig så er det canonlyd på den canon plata.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ikke akkurat Reid Miles klasse på cover av re-utgivelsen :oops:

    coltrane cannon.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Fått litt å tenke på i dag ang. oppgraderings "jaget". Spiller midlertidig på en 20 år gammel Rega og en mm pu i underkant av 15 år til kr.790, og det er ikke problemer med å kose seg med musikken.

    2m red.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Åpnet denne i dag, lyden var ikke noe å rope hurra for.

    Thåstrøm 2 lp.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Litt nørding.
    Fikk denne nye AAA utgilvsen fra BN levert på døra i dag, mot min gamle franske med ukjent master.

    evolution.jpg



    Mørkeblå label på den franske.
    bn evolution.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn