Minutten's tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Selv om jeg har kjøpt relativt lite cder de 10 siste årene så finner man fortsatt ting i hylla som det frister å høre på.

    gil evans luve 1976.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Dette er faktisk en av 3 store bomkjøp jeg gjorde når jeg startet å høre på jazz. Fikk det mest av info fra magasiner og "best of lister" og denne er som en de "25 beste album" fra Blue Note sammen med Eric Dolphys Out to lunsj! som heller ikke var noe favoritt på den tiden. Siste av de 3 av bomkjøpene var Coltranes Ballads, som jeg fortsatt ikke liker den dag i dag. Eric Dolphy oppdaget jeg på ny sannsynligvis gjennom Charles Mingus, men det tok sin tid med Out to lunsj!. Selv om jeg hadde Wayne Shorter på mange album med Miles Davis gikk det 15- 20 år før jeg oppdaget han som "soloartis". Det var et eller annet med lydbilde på dette albumet jeg ikke likte som tenåring og lenge etter, samme med Miles Davis sine album fra samme tidsperiode. Så å kjøpe på "eksperters" anbefaling er ikke alltid så lurt, og hadde de f.eks anbefalt Adam's Apple istedet for så hadde jeg nok oppdaget Shorter mange år tidligere.

    I dag synes jeg dette albumet er utrolig bra og det er litt vanskelig nå å forstå hvorfor jeg hadde problemer med dette så lenge.
    Herbie Hancock, Ron Carter og Wayne Shorter alle fra Miles quintet fra den tiden, Elvin Jones i stedet for Tony Williams og Freddie Hubbard for Miles, snakk om Jazz supergruppe!

    Har original cden fra 87 mastret av Ron McMaster som gjorde dette for Blue Note før Rudi van Gelder startet RVG serien.
    Har også en Japan cd som ble kjøpe en gang får å teste disse.
    speak no evil.png
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.296
    Antall liker
    9.143
    Kjempeplate, en av mine Shorter favoritter. Har også den 87 CD`en, på vinyl har jeg denne fra 90 tallet en gang. God nok.

     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Kjempeplate, en av mine Shorter favoritter. Har også den 87 CD`en, på vinyl har jeg denne fra 90 tallet en gang. God nok.

    Har du noe av det nyere han har gitt ut?
    Gikk jo tilbake til Blue Note med Without a Net i 2013, og den fikk vel bra kritikker og hadde vel planer om å kjøpe den flere ganger Emanon 2018 var jo en kritiker favoritt men har bare hør noen korte klipp. Kjøpte ikke cder 2o18, ble jo også gitt ut på lp m/cd men tror standar prisen i Norge var over kr.2500 så jeg stod over.

    Eneste jeg fant i hylla var denne som ikke er noe høydepunkt i hans karriere, årevis siden sist jeg spilte den og det blir nok en stund til neste gang også.

    footrint live.png
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.296
    Antall liker
    9.143
    Rart du skulle spørre, jeg var akkurat inne og sjekket Emanon boksen og skulle spørre om du hadde den. 175 USD der borte, Fremer gir den 11 både på musikk og lyd så da er den kanskje bra da...? Ellers ikke noe av nyere tid.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Gikk lenge før jeg oppdaget Zappa, dette var et av de første Zappa albumene jeg kjøpe og er fortsatt blant favorittene. Disse cdene, ja det gikk bare i cd på den tiden kom, vel ut i 95. Store deler av katalogen ble vel re-utgitt i 2012 men har ikke dubletter på cd så har ikke sammenlignet, andre som har? Har en eldre (original?) lp også, kjøpt brukt på ebay og en nyere re-utgitt.

    one size.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ser MoFo har begynt med (eller det har kanskje vært en stund) at du "bare" får kjøpt 1 eller 2 stk. Nytter ikke å få kona eller barna til å kjøpe en hver heller :) Ser ut til at det er blitt så stor problem med at mange kjøper flere for å videreselge når de er OOP. De som gjør butikk på dette får nok tak i dem, men dette gjør det litt vanskeligere når de ikke bare kan bestille 10 stk.

    Må de re-utgi de samme albumene hele tiden?
    muddy.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Musikk på fysisk media var ikke gratis før heller, kjøpe denne når den kom ut i 2000 det er kr.295 i 2022 kroneverdi.
    Skulle finne noe nyere jazz også var den over 22 år gammel... :oops:

    roy haynes.png
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.169
    Antall liker
    6.865
    Torget vurderinger
    4
    Ser MoFo har begynt med (eller det har kanskje vært en stund) at du "bare" får kjøpt 1 eller 2 stk. Nytter ikke å få kona eller barna til å kjøpe en hver heller :) Ser ut til at det er blitt så stor problem med at mange kjøper flere for å videreselge når de er OOP. De som gjør butikk på dette får nok tak i dem, men dette gjør det litt vanskeligere når de ikke bare kan bestille 10 stk.

    Må de re-utgi de samme albumene hele tiden?
    Vis vedlegget 794047
    Jeg forstår i grunn ikke den audiofile besettelsen med Folk Singer.
    Joda, det låter veldig dynamisk, nært og levende, men også takket rikelig med romklang. Og det er da virkelig ikke det musikalsk sett mest interessante av alle de mange albumene Muddy lagde. Jeg hadde Mofi CD (gull og greier, back in the days) og har AP33, men fokus/oppmerksomhet/interesse svinner nesten allt hen mot slutten av første side.

    Hva om de hadde gitt den samme oppmerksomhet til f.eks. "Muddy Waters Sings "Big Bill"", da hadde jeg stått klar med sjekkhefte! ;)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Det er nye tider. Når det kom nye utgivelser før så fikk butikken inn cden og om den også var tilgjengelig på lp så var det vanlig at denne måtte bestilles. Nå jeg bestilte Art Blakey fra Tokyo 61 så var vinylen på lager og ble levert for noen uker siden , mens cden måtte bestilles og kom først i dag.

    art blakey toiy 61.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ser at flere Mosaic cd bokser er tilgjengelige igjen men synes de priser seg vel høyt, $130 for 5 cder er drøyt når vi er blitt vant til at cdbokser er svært gunstig priset. Nå har ikke jeg noen av disse men slik jeg forstår det er det ekstra takes og en booklet som du betaler ekstra for, eller er det noe jeg ikke ser her? Med forbehold om at disse er mye bedre en andre cd utgivelser av disse albumene.

    joe henderson.png


    Alternativet er å kjøpe Original albums boksen, dette er offisielle lisensierte utgivelser ikke noe ulisensiert som de billige lp utgivelsene fra eu. Sykt mye bra musikk for kr.155.

    joe henderson 3.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.169
    Antall liker
    6.865
    Torget vurderinger
    4
    Prisen er vel ikke så værst om man bare hadde hatt en CD-til-Vinyl-Converter.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Disse Original albums series boksene på 5 album tror jeg det var mange som ikke var klar over hvor bra de var til prisen. Mange av disse rimelige cd boksene var ikke mye å samle på og mange ganger så var album splittet på 2 cder for å spare penger. Dårlige re-mastere var heller ikke ukjent. Men disse boksen er lisensierte og inneholder de Originale albumene med cover, og kostet om jeg husker rett fra 169 til 220-240 pr. boks. Det hendte at jeg tok med meg en eller to når jeg var innom Skei, men det var litt tilfeldig hva det var. Serien inneholder både rock/pop, klassisk og jazz. Har noen få som vist under i serien, og en Lou Reed boks som ikke ligger her hjemme. Er fortsatt mulig å få kjøpe noen av disse til rundt kr.150 men mye av de interessante boksen er ikke tilgjengelig lenger. Rickie Lee Jones og 5 Atlantic album med Coltrane for kr.135 kan være verd å sjekke ut om du fortsatt kjøper cder.


    oa1.png


    oa2.png


    oa3.png


    oa4.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ser at Amazon har endel av de bra eldre boksene og nyere bokser også (2018), har ikke fått med meg disse da jeg har kjøpt lite cder siste 5 årene. Kjøpt søk viser det er mye bra (usikker på kvaliteten på disse).

    Edit: De nye er i en nyere serie som heter 5 Original Albums.

    oa monk.jpg

    mp oa.jpg

    ari shepp.jpg


    jo hendersen oa.jpg

    mecleaan.jpg
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hovedpersonen i Drapet på kommandanten av Haruki Murakami har en kassett i den gamle bilen han kjører rundt i, og det er denne.

    pyramid mjq.png
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Sjelden jeg spiller MJQ så tar en til i kveld.

    lw mjq.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    La oss håpe det blir flere nye cd utgivelser som denne, nå tenker jeg på presentasjonen av albumet.
    Blue Note kan når det vil, nå også for cd.

    ant61.png


    abt612.png


    abt613.png

    Booklet på 50 sider.

    abt614.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Var ikke så veldig begeistret for denne når jeg kjøpte den, litt mer positiv nå. Blir nok en ny tur i cd transporten snart.

    motian potter.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Fortsatte med litt ECM "sound" i dag.

    blay trios.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Så en virkelig bra live plate også på ECM selv om den ikke har den typiske ECM sounden, synd den er oop men den er grei å finne brukt (ikke gitt ut på lp).

    dave holland live.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har jeg kjøpt to versjoner av denne så må jeg jo spille den. Å gå fra en moderne ECM live innspilling fra 2003 til et
    opptak fra Tokyo i 1961 så hører du det er skjedd endel på utstyrssiden. Blue Note albumet har isolert sett bra lyd, men er jo ikke nærheten av det 40 år nyere opptaket. Alltid noen som alt var bedre før men ikke her.

    ab toyyo 61.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har akkurat begynt på boka. Har vært fan siden Sauejakten.
    Er ikke så glad i overnaturlige ting i bøker og både Den store sauejakten og fortsettelsen Dans Dans Dans var sånn OK. Men leste dem igjen noen år senere og da hadde jeg blitt vant til det overnaturlige med Murakami, og da synes jeg begge var meget bra. Ellers mye bra musikkreferanser i bøkene, noe som er grunnen til at jeg stort sett leser alt han gir ut men har ikke lest så mye av det engelske de siste 10 år. Så at det nettopp var kommet en ny novellesamling på norsk, så den blir kjøpt om kort tid selv om jeg foretrekker romanene.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Er ikke så glad i overnaturlige ting i bøker og både Den store sauejakten og fortsettelsen Dans Dans Dans var sånn OK. Men leste dem igjen noen år senere og da hadde jeg blitt vant til det overnaturlige med Murakami, og da synes jeg begge var meget bra. Ellers mye bra musikkreferanser i bøkene, noe som er grunnen til at jeg stort sett leser alt han gir ut men har ikke lest så mye av det engelske de siste 10 år. Så at det nettopp var kommet en ny novellesamling på norsk, så den blir kjøpt om kort tid selv om jeg foretrekker romanene.
    Har bara läst Drapet på kommandanten, som jag verkligen uppskattade, men förstår att jag också bör fördjupa mig i hans andra böcker.

    Flott tråd med massa tips förresten! 😊
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har bara läst Drapet på kommandanten, som jag verkligen uppskattade, men förstår att jag också bör fördjupa mig i hans andra böcker.

    Flott tråd med massa tips förresten! 😊
    Det synes jeg absolutt du bør gjøre. Den store sauejakten som Valentino nevne og oppfølgeren Dans Dans Dans, Kafka på stranden og ikke minst Trekkoppfuglen veldig bra. Stor sett alt jeg har lest av Murakami er bra, eneste er After Dark som jeg ikke var på nivå med resten. Trioglogien IQ84 ville jeg kanskje ventet med til jeg hadde lest et par andre bøker først, den er lang og litt mer sær en de andre som er nevnt, men også her med musikk referanser ( Janacek's Sinfonietta).

    Åpningen på Trekkoppfuglen (engelsk):
    “When the phone ran I was in the kitchen, boiling a potful of spaghetti and whistling along to an FM broadcast of the overture of Rossini’s ‘The Thieving Magpie,’ which has to be the perfect music for cooking pasta.”
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Her skulle etter planen platespiller nr. 2 stått , men det blir nok en stund til det skjer. Er ganske så lei streaming og har vel innsett at cder noen ganger bare er mer praktisk en lper, og da trenger jeg noe å spille disse på. Mye musikk jeg spiller fines ikke eller er vanskelig (les dyr) å skaffe på lp. Og med den utviklingen som er i platebransjen nå så tror jeg at jeg roer ned kjøpe raten litt på lper fremover.

    Min Cyrus cd xt se cd transport m/eksternt strømforsyning, er en 2008 modell som jeg kjøpte brukt her på HFS i 2011 så den har jo blitt noen år ,men den avgir nå noen lyder når cden stopper som nok gir litt grunn til bekymring.

    cyrus transport.png
     

    Okioki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    233
    Murakami-fan her også, Trekkoppfuglen er første boken jeg leste av han, og fortsatt favoritten.
    Her er et japansk magasin jeg kjøpte på eBay, der er de blant annet hjemme hos Murakami. Bilder av anlegget med plater, JBL og Tannoy-høyttalere. (Magasiner er fortsatt å få tak i ser jeg, for interesserte :)
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Starter litt rolig på en lørdag med Beethoven sonater fra Pires boksen.

    pires cd 5.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Må vel kunne sies at boksen er veldig konservativ når det gjelder komponister.

    pres boks index.png


    Boksen er organisert alfabetisk etter komponist, så etter Beethoven er det nå Brahms.

    pires brahs trio.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Spiller fortiden gjennom endel ECM album på cd som har fått lite spilletid eller ikke er spilt på lang tid.
    Et par norske bidrag på dette albumet til Andy Sheppard.

    Andy Sheppard Soprano Saxophone, Tenor Saxophone
    John Parricelli Acoustic Guitar, Electric Guitar
    Eivind Aarset Guitar, Electronics
    Arild Andersen Double-Bass, Electronics
    Kuljit Bhamra Tabla, Percussion

    moment in color.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Denne er også fra 75 og det er ikke re-utgivelsen fra 2016 selv om det kan se slik ut. Mener denne var i den først batchen med ny 180g vinyl fra ECM, men de få jeg har var ikke helt som det en forventer fra ECM. Disse tynne gamle vinyl platene fra ECM er virkelig bra, så og si lydløse iht. rillestøy.

    timeless.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Kjøper mye vinyl fra Blue Note og har ikke denne på lp eller cd men tror jeg står over denne på lp.
    $180 men blir nok en storselger for Blue Note dette.

    nora jones.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn