Minutten's tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Før jeg viste bedre så kjøpe jeg en av disse billig utgavene med original coveret. Fant med miniatyr skrift at min MOV er fra 2013 så da er det nok mono utgaven (stod nok på klisterlappen men den er vekk da jeg har den i plastcover). Siden dette er RSD utgave fra samme år så er nok RTI usa utgaven og MOV eu utgaven. Er jo enklere og billigere å sende filer digitalt en en stamper så min er nok fra digitale filer da det er MOV risset inn på min, men den har ikke original cover?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Hadde jeg fått meg meg at de hadde funnet en bedre tape med A love supreme så hadde jeg nok kjøpt den. Det er vel ikke limeded edition da det er Universal som gir det ut? De andre er det tvilsom om jeg kjøper på ny men A love supreme er jo "The holy grail" så da er det andre regler. Har ikke spilt den på årevis da jeg var redd jeg ville "spille den i hjel" som med Kind of Blue som bare er et Miles Davis album nå, og ikke noe veldig spesielt.
    Det er presset et nytt opplag. Hvilken Big Dipper har fått vet jeg ikke. De i hvert fall fått inn en ny bunke så jeg i dag. Gammel pris på 499,-
    Første press hadde misprint på side 2 label (Part IV - Resolution, i stedet for Psalm), hvilket ble korrigert for andre opplag.

    Jeg har fått noen reaksjoner når jeg har hevdet at Acoustic Sounds reissuen gruser AP45, men når vi nå vet at man har funnet en bedre master (safety copy ?) så forklarer jo det saken.

    Buy now or regret later, - som Chad Kassem pleier å si. ;)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Det er presset et nytt opplag. Hvilken Big Dipper har fått vet jeg ikke. De i hvert fall fått inn en ny bunke så jeg i dag. Gammel pris på 499,-
    Første press hadde misprint på side 2 label (Part IV - Resolution, i stedet for Psalm), hvilket ble korrigert for andre opplag.

    Jeg har fått noen reaksjoner når jeg har hevdet at Acoustic Sounds reissuen gruser AP45, men når vi nå vet at man har funnet en bedre master (safety copy ?) så forklarer jo det saken.

    Buy now or regret later, - som Chad Kassem pleier å si. ;)
    Ja, men det er litt annerledes når de som eier rettigheten gir de ut de har jo ikke de begrensingene de som lisensierer har.
    Må innrømme jeg er fristet til å kjøpe den, men tror jeg sjekker hvilket opplag det er først.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Det er presset et nytt opplag. Hvilken Big Dipper har fått vet jeg ikke. De i hvert fall fått inn en ny bunke så jeg i dag. Gammel pris på 499,-
    Første press hadde misprint på side 2 label (Part IV - Resolution, i stedet for Psalm), hvilket ble korrigert for andre opplag.

    Jeg har fått noen reaksjoner når jeg har hevdet at Acoustic Sounds reissuen gruser AP45, men når vi nå vet at man har funnet en bedre master (safety copy ?) så forklarer jo det saken.

    Buy now or regret later, - som Chad Kassem pleier å si. ;)
    Hvordan er miksen på denne? Husker jeg lyttet litt på et spor fra den re-mastrede cden som kom tidlig 2000 tall og lyden var mye bedre en på min originale cd. Men de hadde forandre miksen helt, spesielt Elvin Jones trommer var mye lengre fremme i lydbilde. Hjernen min var så vant med den originale at jeg stod over denne da det bare hørtes "rart" ut for meg. Sikker litt som de som mener at originale Blue Note utgivelser er mye bedre en Tone Poet, selv om Joe Harley mener de er mye nærmere mastertapen en de originale (og han har hørt begge).
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Det er så lenge siden jeg har hørt noen CD eller filer av denne at jeg tør ikke si noe bestemt om det. Har bare AP45 å sammenligne med.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.251
    Antall liker
    9.068
    Miles Ahead er av en annen rar grunn ikke re-utgitt av mange? Lite info på min MOV, står ikke noe mono om men finner kun en på discogs fra 2013, så det er kanskje denne? Sketches of Spain er stereoutgaven fra 2009 utgått og mono RSD utgaven kom i 2013.
    Må innrømme jeg ble litt overasket da jeg pakket opp MoFi utgaven av Milestone og samenlignet med MOV RSD utgaven fra 2013, må ta en lytt til men heller litt mot hva du opplevde med Sketches of Spain. :eek:
    Fra heftet i Davis/Evans Mosaic boksen fra 1996


    IMG_0667.jpeg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Man kan jo i dag bare riste på hodet når man ser på hvordan både film og musikk ble behandlet etter at produktet var ferdig.
    Dette var jo business not art, men at ingen (verdig få) tenkte at det kanskje kunne være en ide å ta vare på dette og oppbevare det på en egnet måte. Man tenkte tydeligvis kun kortsiktig profitt, for ettertiden har jo vist at de kastet eller rotet bort store verdier også i pengeverdi (for ikke snakke om kulturell verdi).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Når Sam record lanserte sin første utgivelse i ARTISAN serien så var jeg veldig i tvil om jeg skulle bestille den. Albumet kostet $100 og er mer en jeg har betalt for et album, Petters Wettres rosa vinyl som bare er i 100 eks. er vel den dyreste til nå. Problemet er med bare 300 eks trykket så kan man ikke gruble i noen månedener på det så jeg har den i hylla. Ennå ikke sikker på om jeg kjøper flere, men det er jo litt mer jobb med disse en bare å bruke en annen vinyl type som andre gjør og legge på prisen.


    ellers så fikk denne fra Sam records en ny runde i kveld.

    sam rec afternoon in paris.png
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Nathan Davis har jeg ikke noe forhold til men kjøpte denne å ha lest litt om den på webshoppen til SAM Records. Gikk glipp av først opplaget på 1500 eks, men fikk kjøpt en rett før andre opplaget på 1000 eks også ble solgt ut. Denne kommer er nå re-press og kommer på lager i mars, er ikke nummererte så vet ikke hvor mange som presses. Liker du Coltrane fra Impulse perioden (ikke det mest kommersielle) så bør du vurdere å kjøpe denne. Anbefaling med for behold da jeg pakket den opp i dag og bare har spilt en lp, det er et trippel album!
    Er en live innspilling så du kjøper den for musikken ikke lyden.

    Nathan Davis.png


    Advarsel om forvrengt lyd på 2 spor.
    Nathan Davis warning.png


    Nathan Davis gatef 1.png

    Nathan Davis gatef 2.png
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Slike advarsler er for meg tillittsvekkende.
    (y)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Det spilles fortsatt lper men litt Beethoven i kveld, del av en samling jeg kjøpe brukt for rundt 7 år siden. Utgitt i 74 og nr.5 som jeg spiller å er spilt en gang i 75 (han noterte på inncover når han spilt platene). Audiodesken fungerte så halvveis så noen av plater i boksen er vasket, noe som var en nødvendighet. Brukt DG pleier å støye mye og brukt klassisk mer en jazz, noe jeg finner litt rart.
    Samlingen sto utspilt lenge da jeg mistet litt interesse for lper, så jeg har mye å gå gjennom.

    amadeaus beethoven biks.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ja, holder på og kjøper litt opp fra Tone Poet serien da jeg ligger over et år på etterskudd nå. Corea var i den første batchen og den har jeg i hylla kun spilt en gang, Shorter er underveis med posten så har den i løpet av noen dager tror jeg.

    NB! Universal har distribusjonsavtale i Europa så ikke noe poeng å kjøpe disse i usa (ref linker).
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.251
    Antall liker
    9.068
    Ok, noen ord om kvaliteten etter hvert da? Ser folk synes Corea er veldig bra. Tenker at jeg tar med noen av disse neste gang.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ok, noen ord om kvaliteten etter hvert da? Ser folk synes Corea er veldig bra. Tenker at jeg tar med noen av disse neste gang.
    Eneste jeg har å usette på Tone Poet serien er innercoverne, samme som Music Matters brukte. Det er det negative, det positive er at resten også er som Music Matters dvs topp kvalitet. Classic/80 serien har hatt litt problemer leser jeg, og jeg har hatt problemer med en av de få jeg har spilt. Noen av disse har de aller kipest innercoverne mens andre har virkelig bra. Tror de har fått kontroll på kvalitetskontrollen nå (Optimal) og det skal ikke være noe forskjell når det kommer til lydkvaliteten på disse.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke flust med Andrew Hill album som er re-utgitt men de er 3 album i seriene ( 2i TP), den siste nå i februar er grei å få tak i

    Det meste i TP serien blir utsolgt så det er bare å kjøpe nå eller vente på neste re-press når det en blir. Jeg hadde 3 helt nye i bestilling men fikk dem aldri og bestillingen ble kansellert.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.251
    Antall liker
    9.068
    Takk for tips. Jeg har Mosaic boksen til Andrew Hill (Compl. BN 63-66) men de innspillingene der (Passing Ships) er gjort senere ser jeg. Veldig mye bra i boksen, ikke en som det blir skrevet mye om når det skives og snakkes jazz, det går stort sett i de store navnene, kanskje det er jeg som ikke følger med men det er mitt inntrykk.

    Nathan Davis er ukjent for meg så det er interessant.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Eller platerensemaskinen. :)
    Trenger ikke å vaske disse, har ikke pakket opp platevasken min etter audiodesk sk**** tok kvelden så har ikke vasket en plate på flere år :) Generelt så er planetene jeg har kjøpt bedre nå en for 5-6 år siden, men det er selvfølgelig unntak.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    NB!
    Nesten en 1000 lapp å spare på Coleman boksen hos imusic vs Big Dipper om noen vurderer å kjøpe den.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte litt cder også for første gang på lenge.
    Mette Henriette er litt støttekjøp til ung norsk artist, og Christan Mcbride lpen kommer ikke før sent i mars.

    cd feb22.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    cd vs vinyl,
    Skal det være et album på vinyl (Speakers Corner) eller 38 på cd (DGG).
    Samme pris.

    cd vs lp.png
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.251
    Antall liker
    9.068
    Der var det mye bra. Den live plata der med Corea har jeg på vinyl og den er bra! Prelude/Mock up er vanvittig tøff. I tillegg så er det ikke mye jeg har i hyllene som har bedre lyd, et utrolig live opptak.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ja kjøpe den på vinyl for noen år siden (tror det var du som anbefalte den), men til kr.89 så tok jeg den med. Av og til er det greit å spille cder også, og cdene er til ECM er bra. Har den "grønne" og på lp/cd også. Må være en ev de første cdene ECM ga ut? Cden har rød ECM logo og er en dobbel cd fra 1982, finnes også som enkel cd med blå ECM logo.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.251
    Antall liker
    9.068
    Spiller også CD ganske ofte egentlig, klart oftere enn hirezz, dette selv om noe av det jeg har på hi rezz både er og låter veldig bra. Det blir for meg et lite rituale med CD`en og noe mer enn å styre musikken fra PC eller iphone. Og CD låter fortsatt veldig bra her synes jeg. Hatt en liten runde med noen Jazzland CD`er nå i ettermiddag og det låter tøft!

    Og ECM CD`er er som du sier veldig bra.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Fant en nyere 192/24 versjon av Amadeus quarteten fra boksen over på Qobuz. Jeg sliter litt med å forstå at lper avspilt på en mid hifi+ pu (DV 20xl) inn i min Devialet som har riaa korreksjon digitalt/dsp låter bedre en samme 192/24 fil fra roon direkte inn i Devialet over nettverk. Har opplevd det samme med 192/24 filer fra Blue Note sammenlignet med lpen. For BN så er det også sannsynligvis en digital kopi av det som ble brukt på de nye Tone Poet utgivelsene. All logikk tilsier at når de bruker samme dac så burde direkte digital vært bedre, men det oppleves ikke slik. Bassen er nok bedre på filer men instrumenter oppleves mer naturlig fra lp, noe som må være en forvrenging hjernen liker?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Ikke for at det plager/vedkommer meg men blir dere aldri lei Miles og de fjuksenhundre variantene av samme musikk?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Spiller faktisk relativt lite Miles, men hadde en liten Miles runde nå i det siste. Har roter rundt og stort sett leitet etter ny musikk på streaming tjenester noen år og merker at selv om man har uendelig med valgmuligheter så har interessen for musikk blitt mindre. Spiller nok mer variert musikk en denne tråden gir inntrykk av men akkurat nå så er jeg mindre lei dette en på veldig lenge (om du tenker på jazz fra 55-65). Spiller forsatt også Beethoven,Mozart, Bach,Schubert, Wagner osv samme gamle greiene selv om det er flust med moderne klassisk musikk gitt ut de siste 20 årene.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tenkte faktisk helt mottatt for noen uker siden. Jeg tenke nå har jeg ikke spilt plater (lp) på lenge og har minst 30-40 Blue Note album jeg ikke har spilt enda, og Mingus, Monk og diverse Sam records osv. Må jo spille dem er jo ikke noe poeng å la dem stå i hylla som de har gjort lengre tid. Men jeg spiller mye det samme over perioder, kan gå måneder uten jeg spiller klassisk og så spiller jeg 90% klassisk i 2 uker. Men jeg har tenkt litt det samme om de som bare spiller klassisk musikk, eller bare rock eller bare jazz. Når jeg begynner å få nok 55-65 jazz (det skjer) så begynner jeg kanskje på Dylan igjen eller Beethovens pianosonater som jeg ikke er gjennom enda. Har heller ikke komme skikkelig gjennom Ringen enda (om det noen gang skjer) og så hender det jeg også hører på ny musikk 😉
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Litt som dette å være i "sonen".... jeg har sånne perioder men ikke så langvarige. Og når en har en rimelig omfangsrik platesamling så er det jo også slik at en innimellom gjenoppdager artister også, det er stas. Ens persepsjon av både lyden, artistene og musikken er tildels i konstant endring og gårsdagens løgn kan være dagens latin - og omvendt selvsagt. Det er det som er så herlig!

    Og Ringen - vel, den er et kapitel for seg. Det bir gjerne litt sånn hjemme alene helg greie hvor en forpupper seg i hifistua og lar det meste andre fare. Wagner er stort og krever skikkelig fokus.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Trodde dette var en relativ ny konsert men opptaket er fra desember 2014.

    EDIT: Som forventet etter å ha hørt den på Qobuz, veldig bra lyd på denne cden.
    mcvride live.png


    "longbook"

    mcbride boo.png
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 2m

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Ja, den der er litt forvirrende faktisk.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23

    HER skulle vi ha vøri, Kal.....

    1644955607445.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Mye bra som ikke er på streaming tjenester eller finnes på lp, som denne.

    sophie alore opus 3.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn