Minutten's tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor gjøre det enkelt når man kan gjøre det komplisert?
    All testing jeg har gjort de siste dagen er med hodetelefonforsterker koblet direkte i cds3 eller dac. En av de store fordelene med min Devialet er at du kan konfigurere inngangene som du vil. Siden jeg har splittet opp 440 i to 220 så har jeg 4 rca innganger (2 blir brukt til fixed pre ut til hodetelefonforsterker). Cyrus drivverket har dessverre xlr utgang så jeg bruker en rca til digital inngang til denne, og 2 andre til phono (platespiller). Tror jeg har en rca/xlr overgang men konfigurerer bare om nå siden jeg er i digital test modus. Så phono blir da linjeinngang som blir digitalisert til 96Khz (eller 192). Så da blir den digitale infoen på cden konventer til analoge signaler i cds3 og jeg tar det analoge signalet og digitaliserer det før det blir igjen konventet til analogt signal og sent til pre eller forsterket og send til høyttalerne. Nettopp koblet det opp og det er lyd...

    new yourk.jpg


    Nå koblet til Devialet .
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Litt smør på flesk med å koble analog utgang på cdspiller til Devialet som digitaliserer alt. Var skeptisk til Devialet og digital riaa også, men det fungerer veldig bra så tenke at dette burde vel også fungere...
    Ikke noe purist system dette men jeg kjenner igjen egen lyden til Naim spilleren og betjeningen er litt enklere og praktisk en Cyrus. Største problemet er at den tar stor plass og må stå øverst siden den er toppladet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Merker jeg ble vant til at cd bokser ikke skal koste så mye, sitter lagt inn å betale 1400 og 1550 for disse hos PK selv om det er Zappa.

    1607248135522.png


    1607248183817.png
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fint å se at det er flere som fortsatt koser seg med cd som medium. Og som du sier, over 1000 spenn , er litt drøyt.. :)
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.272
    Antall liker
    9.113
    Det er noen små kroner å hente på Zappa.com hvis man er villig til å ikke handle her i landet.:cool:

     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Det er noen små kroner å hente på Zappa.com hvis man er villig til å ikke handle her i landet.:cool:

    Det var vel bare liker der til Amazon?
    Men poenget var at jeg nok ble litt utskjemt med alle disse cd boksene som plateselskapene spydde ut til en rimelig penge for noen år siden, spesielt innen klassisk og litt jazz. Man betalte ikke mer en 20-30 kroner for topp innspilling. Når mye av dette nå også ligger klar til streaming så skal det litt til før jeg kjøper. Siste var vel en ECM boks med The Art Ensemble of Chicago der prisen vel var ca en 50 lapp pr. cd, og ikke godt over 200 som for Zappa.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Fint å se at det er flere som fortsatt koser seg med cd som medium. Og som du sier, over 1000 spenn , er litt drøyt.. :)
    Er litt nyfrelst da det har vært svært lite slitasje på avspillerne de siste årene :) Hadde en periode jeg kjøpte endel cder før lper tok over for 7-8 år siden, så har litt fra den perioden jeg ikke har fått åpnet og spilt enda. Lite kjøp de 5 sist årene (angrer litt på det nå, men men).
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    378
    Antall liker
    454
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Nå satt du meg på sporet av noe jeg ikke har hørt på siden 90 tallet når jeg bodde i Oslo - ett godt gjenhør - den tiden jeg lå på gresset i Birkelunden på Grünerløkka og leste Lars Saaby Christensen - veldig bra album du kan sjekke ut:

    Skjermbilde 2020-12-06 kl. 11.50.49.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    time out.jpg


    Denne var vel ganske ettertrakta (og dyr) på lp. Kom en eller flere re-utgivelse(r) i 2017.
    Tror min er fra MoV og helt grei, men ikke noe bedre lyd en på cden om jeg husker rett. Modern Times derimot er mye bedre på lp.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    weld.jpg

    Som Dylan sang på Time out of mind:
    "I'm listening to Neil Young, I gotta turn up the sound"
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    alour.jpg


    Synes dette er det klart beste albumet av de jeg har hørt av Sophie Alour. Tror ikke det er på Tidal,Spoitfy eller Qobuz (som er franske).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    savy.jpg


    Gitt ut på samme label (Plus Loin), men et litt uvanlig format på cd coveret til Thomas Savy.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    beosound3200_1.jpg


    Hadde bare B&O spandert en digital utgang på Beosound 3000 så hadde jeg hatt et Philips cdpro2 driverk jeg kunne brukt. Ser at disse drivverkene selges (tilbys) for over $1000, så jeg hadde vel fått mer for denne om jeg bare solgte drivverket. Synes denne er en design perle, men lyden er dessverre ikke noe spesielt bra og mine Beolab 3 spiller bedre med andre forforsterkere.

    beosound 3000 drive.jpg


    Brukte mine BL3 som pc høyttalere en stund.
    beolab 3.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    ricky lee.jpg

    Det hendte man ikke husket alt man hadde bestilt når hamstret litt rimelige bokser for noen år siden :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    rem page.jpg


    Et eksempel på at ikke alt dreier seg om flere bit og høyere sampling frekvenser. Denne ligger ute på Qobuz i 192/24 ( og Tidal i MQA men har ikke dac med MQA støtte). Jeg har cden fra 1986, og vet hva jeg foretrekker.
    NB! Juster volumet da 192/24 er mikset høyere.

    Ikke fra Qobuz men HD tracks
    1607337039631.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    rem page db.png

    30 år mellom dem og "dårligere" kvalitet på den nyeste, er egentlig helt håpløst. Tenk om noen hadde gitt ut en 35mm film som også var utgitt på vhs i 1986 (eller dvd noen år senere) på Ultra HD Blu-ray i 4K i 2016 og de fleste opplevde vhs/dvden som bedre på bildelkvalitet?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Spennende musikktips og spennende kildemuligheter du har stående Minutten. Synd disse Naimspillerne bare unntaksvis har digitalutgang, ville sikkert levd lenger da
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.762
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Vis vedlegget 680642
    30 år mellom dem og "dårligere" kvalitet på den nyeste, er egentlig helt håpløst. Tenk om noen hadde gitt ut en 35mm film som også var utgitt på vhs i 1986 (eller dvd noen år senere) på Ultra HD Blu-ray i 4K i 2016 og de fleste opplevde vhs/dvden som bedre på bildelkvalitet?
    Har hatt tilsvarende opplevelser mange ganger dessverre.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    monk prestige.jpg


    Back to basic.
    Complete Monk på Prestige (3cder), med 4 bonus spor fra 1944 med Coleman Hawkins. Naimen får fungere som cdstativ da Cyrus/Devialet komboen fungerer utmerket nå.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Spilt flere cder den siste uken en de 3 siste årene. Er en kombinasjon av at cd transporten står svært lavt, (ca 40 cm fra gulvet og med "bil stereo" lading så er det litt upraktisk), stor sett kjøpt musikk på vinyl og kjøpt ny tonearm og brukt mye tid på å finne en bra streaming løsning. Når jeg hadde den forrige versjonen av Devialet (D200) så var lyden også mye bedre med streaming, så det ble naturlig at ikke spilte cder mens nå så er kanskje lyden marginalt bedre med cder. Jeg testet nok ikke så mye når jeg skiftet og antok bare at streaming var bedre på den nye modellen også, noe det akkurat nå ikke er. Men jeg hadde en lengre periode der jeg bare spilte vinyl også, så denne cd perioden blir nok snart avløst av litt streaming og vinyl. Bra vinyl er fortsatt best hos meg, selv gjennom digital riaa.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Thelonious-Monk-GettyImages-75957791.jpg


    Alt for lenge siden jeg hadde spilt Monk, for en musiker han var!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    mozart sonatas.jpg


    Man har noen klassiske cdplater også.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    beethoven tackas.jpg


    Kjøpte dette settet når det kom ut i 2004, men har ikke helt fått taket på disse. Hadde en liten gjennomgang av Beethovens sene kvartetter for noen uker siden, så gir denne en ny kjangs.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Opplevde nettopp en av de store ulempen med å basere sin musikk lytting/samling på streaming tjenester. Jeg har tidligere lagret det jeg kunne finnet av album i John Zorns serie The Book of angels. Ikke alle utgivelsene men rundt 20 stykk tror jeg at jeg fant sist. Nå er alt forsvunnet fra Tidal, Qobuz og Spotify!
    Man har ingen kontroll på om noe forsvinner og mange mindre og litt "sære" artister har nok funnet ut at de ikke tjener noe penger på dette så de kan like godt bare fjerne musikken og få noen kroner fra de få som er interessert i å kjøpe..
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    AudioQuest Carbon Koaxial kabel


    .
    AudioQuest

    AUDIOQUESTCARBON

    Det følge med en Audiquest carbon digitalkabel med min Devialet og jeg har brukt denne mellom Cyrus og Devialeten. Spdif "skal" jo være bedre en optisk så jeg har kun brukt denne. Men siden jeg er i testmodus så koblet jeg til en billig (tipper et par hundrelapper) optisk kabel uten navn som jeg fant. Ikke den store forskjellen, men førsteinntrykket er at jeg oversakene nok foretrekker den optiske inngangen med billigkabelen!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn