Minste impedans - en fortsettele

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Ut fra min testing så lener jeg til at dette med EMC i betydning "skjerm" utenpå kabelen ikke har stor betydning i et anlegg. Selv om de fleste high-end-kabelfabrikanter sikkert vil si det er viktig. Selv de rimeligste kabler har som oftest skjerm. Også "metervare"- varianten som nesten er gratis.
    "Material- teorien" (altså at signalet blir forvrengt/ besudlet på samme måte som når man fører drikkevann gjennom et kloakkrør) har den fordel at den er totalt system- uavhengig og dermed enkel å teste selv. Det kreves bare at resten av anlegget er passe avslørende.
    (Jeg sier "enkel å teste selv", men det er kanskje ikke fullt så enkelt likevel, for alle andre parametre ved kabelen må jo holdes konstant. Kanskje ikke så lett å få til i praksis, alltid)
     
    S

    Sommerand

    Gjest
    Går an å sjekke ut web- sidene til Siltech og van den Hul. Se for eksempel

    Van Den Hul - Interconnects and Loudspeaker Cables: FAQs | Instruction

    Det er nok sant at det Asbjørn og Hedde diskuterer, er slikt som muligens fremhever noen frekvenser ørlite grann. Om det er hørbart er ikke godt å si.
    Det forklarer uansett absolutt ingenting av den fundamentale bedring av lyden man får med bedre kabler.



    Ja ok det var netop den slags halv pseudo som jeg gerne ville undgår at læse , men grundlæggende har bl.a. Van der Hul ret i at ved behandling af osv af materialer sker der også en påvirkning af lyden, og ved at bearbejde (bøjer slå strækker osv). ændres bl.a krystalstukturen i metalet.

    Man kan genoprette den oprindelige stuktur ved udglødning/Rekrystallisationsglødning, og lyden ændre sig for sølv og kobber efter denne process , men sølv lyder stadig som sølv og kobber som kobber, både før og efter processen Rekrystallisationsgl�dning : Frylunds Fagteori

    Og sikkert er det nok også, at det er vigtigt at materialet er så rent som muligt. Det er også vigtigt hvordan metalet er blevet behandlet http://www.fagteori.dk/materialelaere/metallers-egenskaber-og-struktur.aspx
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.674
    Antall liker
    3.370
    Ut fra min testing så lener jeg til at dette med EMC i betydning "skjerm" utenpå kabelen ikke har stor betydning i et anlegg.
    Emc er mye mer enn bare skjerming. Skjerm er ofte ikke nødvendig i hjemmeanlegg.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Jeg vet ikke helt om jeg tør si forskjellen på hvordan sølv og kobber høres ut. Du får aldri "tilsvarende forhold" mht renhet/ materialstruktur i de to kablene du tester.
    Kanskje den som er tålmodig og spesielt interessert kan prøve alle mulige slags varianter. En forskjell mellom sølv og kobber er dog at sølvoksid er ledende mens kobberoksid ikke er det. Derfor vil kobberoksid ha en mer uheldig påvirkning i kobberkabler enn sølvoksid vil ha i sølvkabler.
     
    S

    Sommerand

    Gjest
    Jeg vet ikke helt om jeg tør si forskjellen på hvordan sølv og kobber høres ut. Du får aldri "tilsvarende forhold" mht renhet/ materialstruktur i de to kablene du tester.
    Kanskje den som er tålmodig og spesielt interessert kan prøve alle mulige slags varianter. En forskjell mellom sølv og kobber er dog at sølvoksid er ledende mens kobberoksid ikke er det. Derfor vil kobberoksid ha en mer uheldig påvirkning i kobberkabler enn sølvoksid vil ha i sølvkabler.
    Vi bliver nok ikke helt enige om dette, jeg mener urenheder, uperfekte lederer osv. vil indvirke ens på lyden uanset om det er tale om kobber eller sølv som en slags uklarhed/ulden lyd/måske spids klang, og kan derfor ikke forklarer at de to metaller lyder forskelligt i deres grundklang.

    Urenheder til trods så lyder kobber stadigvæk som kobber og sølv som sølv, det samme gælder også før og efter udglødning som jeg tidligere linkede til.

    For at få strøm til at løber må der dannes et spændings felt, et spændingsfelt som modsvarer et signal AC. Meget!! populært! sagt udbreder AC sig i lederen som når man har en lang vandslange som er tilsluttet en vandhane, er slangen fuldt helt op med vand vil reaktionen være øjeblikkelig ved enden af vandslangen når vandhanen åbnes.

    Mens selve vandet vil være noget tid om at komme igennem slangen.

    Men der er den forskel at ved strøm igennem en leder dannes et magnetfelt omkring lederen afhængig af den strøm som løber efter Ampères lov.
    Og eksterne magnetfelter fra eksempelvis nærliggende ledninger kan påvirker den strøm som løber, og det er bl.a. det som Hedde og Asbjørn diskuterer. Det kan et langt stykke hen af vejen vises og simuleres af ækvivalenterne induktion, kapacitet, modstand, RLCog evt G en model Asbjørn stædigt holder fast i, og med god grund synes jeg.

    Men som sagt det jeg taler om (og Kule-Trygve formoder jeg) er umidbart løsrevet fra den simple RLCG model, men på en eller anden måde må det hele alligevel hænge sammen.
     
    Sist redigert:

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Vel selv om strømmen er "øyeblikkelig" så foregår den ved at elektroner beveger seg i et atomgitter. Urenheter/ korngrenser vil føre til at strømmen får en litt mer omstendelig vei å ta, gjennom et materiale som ikke er helt ensartet. Vil ikke prøve å gå i detaljer på dette, uansett fører det til at strømmen (signalet) blir uheldig påvirket pga at materialet i kabelen ikke er ensartet.
    Disse effektene er selvsagt helt system- uavhengige. Derfor vil de dyre kablene spille bedre uansett impedanser osv i tilknyttet utstyr. Hvis RLC- teorien var alt som betydde noe, ville jo virkningsgraden av kabelen være helt avhengig av tilknyttet utstyr, rom, høyttalerplassering you name it.

    Hva mener du er forskjellen i lyd på kobber og sølv da? Sammenlignet med AQ Volcano, som er en fantastisk kabel i seg selv, så er lyden fra mine beste sølvkabler:

    Mer detaljert/ oppløst over hele spekteret
    Svartere og mer støyfri bakgrunn, som gir en mer vektløs og nærmest holografisk presentasjon av lyden
    Opplevelse av glattere/ mer firkornet lyd
    Enda bedre romdefinisjon
    Enda mer naturlig/ varm klang (AQ Volcano kan synes kunstig/ syntetisk i sammenligning)
    Og naturligvis enda mer livaktig lyd som resultat av alt dette

    Vil også tro AQ Volcano (selv om den er kobber) kan være bedre enn mange simplere DIY- sølvkabler.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Du bare må få deg noe fra EUPHORIA TECHNOLOGY
    “Proton Vibration Alignment” (PVA)

    Og sjekk disse videoene ang. det siste du skriver
    Fikser opp når det gjelder uryddigheten i elektroner, protoner og slikt.

    AER Demo

    AER Demo

    protons.PNG
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.674
    Antall liker
    3.370
    Herfra foreslår jeg at vi trekker materialrelaterte ting utenfor denne tråden. Topic er magnetiske fenomen i kabler.
     

    atlechri

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    495
    Antall liker
    159
    Sted
    Undrumsdal
    Proton Vibration Alignment er et magnetisk fenomen i (materialet) i kabelen.
    @Bambadoo, thank's for sharing.
    Mvh Atle
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Herfra foreslår jeg at vi trekker materialrelaterte ting utenfor denne tråden. Topic er magnetiske fenomen i kabler.
    Da foreslår jeg at Sommerand eventuelt oppretter en tråd hvor man kan diskutere high- end- kabler og deres oppbygning. Kanskje den kan være interessant for Bambadoo også. Han har jo laget sølvkabler så vidt jeg vet, så han burde være mer enn gjennomsnittlig interessert i det Sommerand tar opp.
     
    S

    Sommerand

    Gjest
    Herfra foreslår jeg at vi trekker materialrelaterte ting utenfor denne tråden. Topic er magnetiske fenomen i kabler.
    Da foreslår jeg at Sommerand eventuelt oppretter en tråd hvor man kan diskutere high- end- kabler og deres oppbygning. Kanskje den kan være interessant for Bambadoo også. Han har jo laget sølvkabler så vidt jeg vet, så han burde være mer enn gjennomsnittlig interessert i det Sommerand tar opp.
    Det giver ingen menig for mig at oprette en ny tråd da jeg ikke ved hvad jeg skal gribe eller gøre i, og jeg vil sige er der nogen som kan bekræfte og forklarer materiale-lyd eller afkræfte det med forklaring , så smid et link eller forklar så er den pot ude.

    Ellers vil en ny tråd bare blive en masse pseudovidenskab magen til det du tidligerer selv Kule-Trykve linkede til . Vi har udviklet denne revolutionerende teknik/metode og fundet ud af bl.a bl.a osv.

    Men jeg kom til at tænke på alle de overgange som der er mellem materialer både ved kabler og andre ting i hi-fi kæden. Det kan måske også giver forskellige klangnuancer.
    Og der er ingen tvivl om at der sker noget i disse overgange som kan ses som en slags dioder batterier , mit umiddelbare gæt er at det er også en del af forklaringen på klangforskelle.

    Og jeg mener ikke der er nogen tvivl om at det er fornuftigt at holde materialer som skal kobles sammen så ens muligt, og holde samlingerne så simple som muligt, helst grimp'ning, dernæst mekanisk sammenpresning som låses med lodning, det har jeg i årevis selv forsøgt at gøre.

    Men her er rum for eksperimenter, ved at prøve at koble meget forskellige materialer sammen og observerer hvad der sker med bl.a. lyd. Jeg har ikke selv eksperimenteret meget med dette da jeg som sagt selv har valgt den stik modsatte løsning.

    Men alt i alt tror jeg man til sidst havner i kvantemekanik og resonans mønstre/fænomener Hvis materiale-lyd skal bekræftes eller afkræftes.
    Og når vi er ved resonans er der også den grundlæggende resonans i kabler og det tilhørende Q som sikkert også sætter sit fodaftryk.

    Og til Hedde alt er jo klarlagt vedrørende fordeling osv i flad-kabler , i er bare uenige om betydningen af dette hovedsaglig fordi i ikke på overbevisende måde kan beregne den nøjagtige effekt/konsekvens, gør det og tråden er slut.
    Så jeg vil mene at der godt kan blive plads til lidt alternative/andre betragtninger ind imellem, uden at du straks skal hyle op. Jeg synes simpelthen du er respektløs og nedgøre andres indlæg og syn på sagen med din måde at reagerer på.
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    ^ Det eneste som trengs for å bekrefte/avkrefte evt materiallyd er en godt designet lyttetest med påfølgende kvalifisert lytting og analyse av resultatene.
    Utfordringen er kanskje å fremskaffe to kabler eller for den saks skyld komplette husaltere hvor alle andre egneskaper enn materialvalg er tilstrekkelig like.

    Dersom materiallyd er viktig, så bør valg av loddetinn være en vesentlig mer kritisk øvelse en hittil antatt, spesielt for elektronikkboksene. Dersom materiallyd er viktig burde kanskje loddepunkter helt og holdent utraderes fra signalkjeden.

    De fleste signalførende elektronikkomponenter består forøvrig også av flere ulike ledematerialer og ulike sammenføyingsteknikker. En enkelt mostand kan f.eks. bestå av fire ulike ledematerialer: f.eks. tinneblagt elektrolyttisk kobbertråd til beina, sveiset fast i et endestykke/-holk/-kopp av kobber-/messinglegering eller stål , som er presset fast i en mer eller mindre uspesifisert metallfilmlegering som er selve motstandselementet.

    mvh
    KJ
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.674
    Antall liker
    3.370
    Og til Hedde alt er jo klarlagt vedrørende fordeling osv i flad-kabler , i er bare uenige om betydningen af dette hovedsaglig fordi i ikke på overbevisende måde kan beregne den nøjagtige effekt/konsekvens, gør det og tråden er slut.
    Så jeg vil mene at der godt kan blive plads til lidt alternative/andre betragtninger ind imellem, uden at du straks skal hyle op. Jeg synes simpelthen du er respektløs og nedgøre andres indlæg og syn på sagen med din måde at reagerer på.
    Jeg har noen planer for å teste ut ulike prinsipper basert på denne tråden, så den slutter nok helt sikkert ikke her. Men man må jo gjøre andre ting innimellom også, småbarnspappa som jeg er.

    Jeg mente ikke å være respektløs med mitt forslag. Jeg opplevde enkelte ting som litt voodoo uten at det ble redegjort noe for relevansen til tema i denne tråden, annet enn at det skulle vise at noen var på ville veier. Jeg vil gjerne ha denne tråden sånn rimelig topic. Kopper vs sølv er jo ett helt greit tema for en annen tråd, proton fixere og annen pseudovidenskab passer vell best helt andre steder.

    Men noen av vår danske venns poenger blir lest med interesse fra min side. Jeg avviser faktisk ikke linken til kvantefysikken. Faktisk er el magnetisme forløperen til nettopp denne grenen av vitenskapen, og jeg har kilder som forklarer "least time", least effect" og "minste impedans" til nettopp Feynman sin kvante elektrodynamikk (qed).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Visst, all elektronikk handler i bunn og grunn om kvantemekanikk når vi ser på hvert enkelt elektron for seg, men jeg sliter litt med relevansen til hifi. Det er så mange elektroner i bevegelse at det holder i massevis å bruke klassiske elektronsky-modeller. QED er en videreutvikling av Maxwells ligninger for situasjoner hvor det ikke blir nøyaktig nok. For våre formål er Maxwell's ligninger mer enn gode nok til å beskrive det som skjer fysisk, og så bør vi kanskje innse at psykologiske effekter også har en viktig rolle i de forskjellene vi opplever. Forskjeller som oppleves som mye større enn hva LCR-modeller skulle tilsi, eller som ikke kan forklares ut fra klassisk elektromagnetisme i det hele tatt, trenger ikke nødvendigvis å skyldes ørsmå kvantemekaniske fluktuasjoner, for å si det slik.

    Quantum Electrodynamics (QED)
     
    S

    Sommerand

    Gjest
    ^ Det eneste som trengs for å bekrefte/avkrefte evt materiallyd er en godt designet lyttetest med påfølgende kvalifisert lytting og analyse av resultatene.
    Utfordringen er kanskje å fremskaffe to kabler eller for den saks skyld komplette husaltere hvor alle andre egneskaper enn materialvalg er tilstrekkelig like.

    Dersom materiallyd er viktig, så bør valg av loddetinn være en vesentlig mer kritisk øvelse en hittil antatt, spesielt for elektronikkboksene. Dersom materiallyd er viktig burde kanskje loddepunkter helt og holdent utraderes fra signalkjeden.

    De fleste signalførende elektronikkomponenter består forøvrig også av flere ulike ledematerialer og ulike sammenføyingsteknikker. En enkelt mostand kan f.eks. bestå av fire ulike ledematerialer: f.eks. tinneblagt elektrolyttisk kobbertråd til beina, sveiset fast i et endestykke/-holk/-kopp av kobber-/messinglegering eller stål , som er presset fast i en mer eller mindre uspesifisert metallfilmlegering som er selve motstandselementet.

    mvh
    KJ
    Nu er jeg godt klar over at du sandsynligvis er mere eller mindre sarkastisk i det ovenstående, men jeg mener faktisk at der er en del om det du siger.

    Som sagt har jeg bl.a. lavet to helt identiske netledninger med den eneste forskel at den ene havde kobber som ledematerielle den anden havde finsølv, jeg var forbløffet over lyd forskellen på de to udgaver af den samme ledning, lige som de andre tilstedeværende også var.


    Nu vil du nok spørge om det var blindtest, nej det var det ikke, jeg , vi er jo ikke idioter som med fuldt overlæg forsørger at slører, forvirre den i forvejen vanskelige opgave at høre forskel på forskellige objekter og prøve at definerer kendetegn, fordele, og ulemper ved disse objekter.

    Den akustiske hukommelse er meget flygtig, mere flygtig end den vi normalt bruger, hvor man jo ikke kunne drømme om at lade være med at binde det man skal huske op på et billed , navn eller måske en lugt eller et minde , man ville da være komplet idiot hvis man ikke benyttede sig af disse tekniker til at huske med.

    Nøjagtig det samme gælder for lytning mener jeg , sådan er vi trods alt indrettet og det kan vi ikke lave om på.

    Efter min mening er det kun tåber som eksempelvis Sean Oliver som mener at blindtest og den slags er vejen frem , og resultatet er så det som kommer ud Harman koncernen, plus alle hans totalt ligegyldige konklusioner som kommer ud af klaphattens såkaldte "forskning".

    Det er da muligt at man kan træne sig op til at kunne gøre det samme blindt som man kan seende, men hvorfor skulle man dog spilde tid på det og samtidig indfører den usikkerhed som blindtest giver, det er da kun idioter som kan tale for det.

    Og at seende test virker er mit eget system et fuldstændigt skudsikkert bevis for. Og jeg tør godt sige jeg var aldrig nået i nærheden af der hvor jeg er nu med hensyn til lyd hvis alt skulle have været besluttet med en kontrolleret blindtest.

    Når man du nævnende også noget med komponenter, jeg har ikke foto af de omtalte netledninger men jeg har af mine modificeringer af komponenter, og der er også lyd-forskelle som umidbart ikke altid er lige nemme at forklarer.

    Udklip3.PNG


    Her ser du en Audio-Note tantalmodstand nederst , den har bl.a. magnetiske endekapper som giver en lidt uheldig udtværing af lyden og en snert af "badeværelses klang", det er den samme modstand du ser lige ovenfor hvor den er strippet for endekapper, og temineringen er erstattet af sølvtråd, den modstand har helt sikkert en anden lyd end den oprindelige har.
    Ps. Audio Note har nu langt om længe taget sig sammen til at lave denne modstand uden magnetiske endekapper til en "sæt dig ned først pris" puha Audio Note 2W tantalum non-magnetic resistors

    Men også valget af teminering med enten med sølvtråd eller kobbertråd har overraskende stor betydning, det samme gør sig gældende med min egen hjemmelavede grafitmodstand som ses ved siden af, den er med grafit som ledemateriale og har keramik som base, plus en teminering, den er helt induktions fri plus der ikke er noget hotspot punkt, den lyder igen forskelligt fra andre modstande.

    Så jeg mener absolut at de materialer og metoder der er brugt har en indflydelse på lyden, jo også loddetin. Ting skal være forskellige for at lyde forskelligt, er ting identiske så lyder de ens.
    Men nu skal jeg nok lade være med at spamme tråden mere, men jeg synes lige at jeg ville svarer på dette indlæg.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ...idioter... ...komplet idiot... ...tåber... ...klaphattens såkaldte "forskning"... ...idioter...
    Jeg vil bare gjøre oppmerksom på at jeg leser sånt som et uttrykk for at forfatteren har sluppet opp for saklige argumenter og tyr til æreskjelling i stedet. Synd, for det kan godt hende at det er noe i det du forsøker å si, men for meg kommer alle personkarakteristikkene i veien for det eventuelle budskapet.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    O.t. ?
    Jeg er ikke det spor sarkastisk når det gjelder lyttetester. Gode lyttetester med robuste resultater er en av de viktigste faktorene for å komme videre både når det gjelder evt egenlyd av materialer og evt. egenlyd av kabler. Allverdens teoerier som kan forklare mangt og mye hjelper ingen ting når vi mangler et evt. faktum - det er ingenting å forklare.

    mvh
    KJ
     
    S

    Sommerand

    Gjest
    O.t. ?
    Jeg er ikke det spor sarkastisk når det gjelder lyttetester. Gode lyttetester med robuste resultater er en av de viktigste faktorene for å komme videre både når det gjelder evt egenlyd av materialer og evt. egenlyd av kabler. Allverdens teoerier som kan forklare mangt og mye hjelper ingen ting når vi mangler et evt. faktum - det er ingenting å forklare.

    mvh
    KJ
    Nu var det heller ikke lige afsnittet om lyttetest hvor jeg mente at du var sarkastisk.

    Men jeg ville da gerne vide hvad du mener med gode robuste lyttetest, er det en test der er udført med alt den usikker som en kontrolleret blindtest giver plus at testen ikke har andet formål ind det efter min mening fuldstændige ligegyldige at konstaterer om der er evt er forskel eller ikke forskel på de testede objekter med et signifikant flertal.
    Hvis der ikke var forskelle så ville alle stereoanlæg lyde ens og der ville kun være en måde at lave det på, og vi ville ikke have den mangfoldighed i principper og metoder som vi faktisk har.

    Eller er en test en omhyggelig afprøvning/test hvor der er brugt den fornødende/nødvendige tid til at klarlægge de testede objekters lydmæssige/klanglige egenskaber, og forskelle bl.a. i forhold til referencen levende musik, også kaldet hi-fi.

    Og som jeg nævnte og begrundede i mit tidligere indlæg mener jeg absolut at dette gøres hurtigts og mest sikkert med en seende test, med flere kompetente og erfarende deltage som er vant til at lytte , har en reference, og ved hvordan levende musik lyder, og kender den hi-fi kæde der bruges til testen til bunds.
    Og ikke mindst skal udstyret der bruges til testen være i den absolutte topklasse på alle lydmæssige parameterer. og lige så vigtigt er valget af kilde-materiale, CD osv som bør være så naturtro som muligt.
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.674
    Antall liker
    3.370
    Star Quad prinsippet

    Da har jeg bygget meg en DIY høyttalerkabel som minimerer proximity effektene i audioområdet selv om lederne ligger tett inntil hverandre. Kabelen bygget på "star quad" prinsippet og bruker fire lederne per høyttalerterminal. Nedenfor ser man virkemåten ved denne konfigurasjonen. I figur a) har jeg tegnet inn de kreftene som virker tiltrekkende mellom lederne. Dette vil dra strømmen slik som indikert. I figur b) har jeg tegnet inn de frastøtende kreftene som virker samtidig, og som gjør at strømmen klumper seg på yttersiden av lederen. Sammen vil disse to kreftene virke mot hverandre slik at man får ett nullspill hvor strømmen fordeler seg jevnt ut over hele tverrsnittet for alle frekvenser inntil skineffekten oppstår ved frekvenser langt over audioområdet.

    star quad PN25.jpg


    Kabelen bruker to 10 meters lengder med 2,5 mm2 PN av ulik farge, samt en rull med elteip. Total kostnad på Clas Ohlson ble 132 kr. Det blir 5 mm2 for kabelen og ulempen var at den blir litt stiv å håndtere...men det går.

    Kabelen vil i tillegg minske feltene rundt seg og således påvirke andre nærliggende kabler mindre enn andre geometrier. Om det har betydning.

    Jeg har testet kabelen både i "star quad" konfigurasjon og i vanlig konfigurasjon uten krysskopling og det er vesentlige forskjeller. Det er en meget god kabel når den er stjernekoplet og slår mine tidligere Kimber 4TC (for ikke å snakke om Nordost Blue Heaven). Prøv selv!
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.674
    Antall liker
    3.370
    Det er interessant å lese Stereophile sin "Recommended Components 2013" om høyttalerkabler:
    2013 Recommended Components Cables | Stereophile.com

    Jeg aner en rød tråd for de fleste av kablene som nevnes i artikkelen. Den ene røde tråden går i å minimere proksimitets effekter på ulike måter. Det er også interessent å se at minst en en av kablene ikke har særlig stort tverrsnitt.

    - Audience Au24: Tynne ledere, low eddy current resistance og relativ høy dc resistans i følge produsenten.
    - Audioquest: Double start quad geometri.
    - Cardas Clear: Low eddy current copper. Tverrsnittet er bygget opp av ulike lag med isolasjon etc.
    - Naim naca5: Billig høy L, fast stor avstand mellom ledere.
    - Dnm stereo Solid Core Presision: Billig, fast stor avstand mellom ledere.
    - Kimber: Ulike betegnelser, men felles er fletting hvor man minimerer gjensidig induktans ved at lederne ikke ligger parallelt.
    - Nirvana audio S-X: 285 litz ledere
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn