Minimumskrav

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Roysen skrev:
Greven skrev:
Roysen skrev:
nb skrev:
Roysen skrev:
Du mener nocebo?

Mvh
Roysen
Nei, men når utagangspunktet er at alt i utgangspunktet kan funke og alt er høbart,så blir det fort hørbart. Om det da brytes noen elektriske grunnprinsipper på veien er ikke så nøye, da er det bare de tykke lærebøkene som er feil.
I følge Knutinh er det ikke entydig at placebo virker i retning av forventingene på forhånd. Dersom det skulle være slik ville vel alltid den kabelen man tror er best på forhånd også er best under seende lytting. I og med at alle godt konstruerte kabler spiller likt mener jeg. Dette vet vi imidlertid at ikke er tilfelle.

Mvh
Roysen
Poenget (som jeg også påpekte for ca en uke siden) er jo at ingen kan ha fullstendig oversikt over sine egne forventninger. Om man kunne det ville det være totalt unødvendig med blindtester.
Det er nå din mening.

Mvh
Roysen

Tja... Hva skal man si? Dette er veldig grunnleggende kunnskap for alle som har satt seg litt inn i vitenskapsteori og forskningsmetodikk. Så jeg vil vel ikke akkurat karakterisere det som min mening. Men her i subjektivistmekka er jo alt bare meninger... ::)

Har sagt det før, men det meste som kommer av kritikk av den vitenskaplige metode her inne, enten baserer seg på mangelfull kunnskap eller direkte misforståelser.

Tilbake til topic. Helt enig med trådstarter at kvaliteten på anlegget bør være relativt høyt før man kankje kan detektere de mest subtile forandringer. Jeg er allikevel uenig i at man nødvendigvis må eie slik type utstyr for at man skal ha hatt tilstrekklig erfaring med det.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.543
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
jeg har ikke på noe tidspkt sagt at man må eie det selv;
man kan fex lease det ;D
mvh

R

Roysen

Gjest
Greven skrev:
Roysen skrev:
Greven skrev:
Roysen skrev:
nb skrev:
Roysen skrev:
Du mener nocebo?

Mvh
Roysen
Nei, men når utagangspunktet er at alt i utgangspunktet kan funke og alt er høbart,så blir det fort hørbart. Om det da brytes noen elektriske grunnprinsipper på veien er ikke så nøye, da er det bare de tykke lærebøkene som er feil.
I følge Knutinh er det ikke entydig at placebo virker i retning av forventingene på forhånd. Dersom det skulle være slik ville vel alltid den kabelen man tror er best på forhånd også er best under seende lytting. I og med at alle godt konstruerte kabler spiller likt mener jeg. Dette vet vi imidlertid at ikke er tilfelle.

Mvh
Roysen
Poenget (som jeg også påpekte for ca en uke siden) er jo at ingen kan ha fullstendig oversikt over sine egne forventninger. Om man kunne det ville det være totalt unødvendig med blindtester.
Det er nå din mening.

Mvh
Roysen

Tja... Hva skal man si? Dette er veldig grunnleggende kunnskap for alle som har satt seg litt inn i vitenskapsteori og forskningsmetodikk. Så jeg vil vel ikke akkurat karakterisere det som min mening. Men her i subjektivistmekka er jo alt bare meninger... ::)

Har sagt det før, men det meste som kommer av kritikk av den vitenskaplige metode her inne, enten baserer seg på mangelfull kunnskap eller direkte misforståelser.

Tilbake til topic. Helt enig med trådstarter at kvaliteten på anlegget bør være relativt høyt før man kankje kan detektere de mest subtile forandringer. Jeg er allikevel uenig i at man nødvendigvis må eie slik type utstyr for at man skal ha hatt tilstrekklig erfaring med det.
Greven,

Vi kan godt ta den diskusjonen, men da forslår jeg at vi flytter oss over i en annen tråd og lar de som vil diskutere opprinnelig tema for denne tråden få ha den i fred.

Mvh
Roysen

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
LMC skrev:
jeg har ikke på noe tidspkt sagt at man må eie det selv;
man kan fex lease det ;D
mvh
Supert! Da er vi jo enige! ;D

Fikk inntrykk av at denne tråden ble startet som svar på at folk mente de fikk mye pepper pga for dårlig anlegg i signaturen. Om det er en misforståelse, trekker jeg jo selvfølgelig mine argumenter tilbake... ;) :)

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Roysen skrev:
Greven,

Vi kan godt ta den diskusjonen, men da forslår jeg at vi flytter oss over i en annen tråd og lar de som vil diskutere opprinnelig tema for denne tråden få ha den i fred.

Mvh
Roysen
Det tror jeg vi dropper... :) Blir vel bare en øvelse i repetisjon.... ;)

O

om.s

Gjest
Roysen skrev:
LMC skrev:
det finnes så mange ting som gjør store utslag for ingen/lite penger at det er ingen vits i å kjøpe seg marginale (eller ingen) endringer for megabucks
det går uansett ikke an å kjøpe seg bort fra at nitidig og målbevisst jobbing må til for å løfte et system til topps
dyre marginale tweaks kan således ses på som remedier for å kompensere for inkompetanse eller mangel på erfaring
IMO
Tweaking må ikke nødvendigvis innebære innkjøp av noe som helst. Jeg setter likhetstegn mellom det du kaller å jobbe med systemet og det jeg kaller tweaks. Akustikk, vibrasjonsdemping, strømkvalitet og høytalerplassering er viktig for å oppnå god lyd. Om man så ønsker å oppnå dette ved å gå til innkjøp av produkter som hjelper deg i mål eller om man velger å jobbe seg frem til gode løsninger på egen hånd ser jeg egentlig ingen mosetninger ved så lenge man oppnår målet.

Mvh
Roysen
Vel talt, gode poenger og veldig enig!

mvh

LuckyLuke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.06.2002
Antall liker
0
Sted
Lillehammer
Gent's and Ma'ms

Enig med LMC!
For egen del er det lite troverdig å lese forståsegpåere som har full fasit på alle svar med det lette utstyret de lytter på. Dette har gjort at jeg sjeldent frekventerer dette forumet. Hadde en tilfeldig drop in i dag: Begynner imidlertid å komme seg litt igjen nå med litt mere friske fraspark ;)

IMHO
Tom

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.296
Torget vurderinger
1
Greven skrev:
[Tja... Hva skal man si? Dette er veldig grunnleggende kunnskap for alle som har satt seg litt inn i vitenskapsteori og forskningsmetodikk. Så jeg vil vel ikke akkurat karakterisere det som min mening. Men her i subjektivistmekka er jo alt bare meninger... ::)

Det kunne kanskje være et minimumskrav (on topic!) at forteller oss om din kompetanse innen forskning, forskningsmetodikk og vitenskapsteori når du kommer med slike uttalelser?

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
nb skrev:
Utover litt testing av kabler for noen år siden - nei. Jeg er uenig i ditt utgangspunkt i at alt må prøves før man kan si noe om det - om noe ser ut som en and, går som en and og kvekker som en and, så er det som regel en and. Med din logikk kan man ikke uttale seg om noesomhelst med mindre man har prøvd det selv. Hva tror du f.eks om vekkerklokken eller telefontweaket til Machina Dynamica?

Det holder lenge med basal synstemtenking og sunn fornuft for å skjønne at ganske mye som selges og prøves er tull. Om det nå har en effekt, så er den uansett så liten relativt til annet at det uansett ikke er noe vits å bruke tid på det etter mitt syn.
Er ikke dette skremmende, så vet ikke jeg hva.!!!
Alle har vel en gang i tiden vært så dumme å tro en eller annen gang, men men lærer av sine feil.!

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Rotekroken skrev:
nb skrev:
Utover litt testing av kabler for noen år siden - nei. Jeg er uenig i ditt utgangspunkt i at alt må prøves før man kan si noe om det - om noe ser ut som en and, går som en and og kvekker som en and, så er det som regel en and. Med din logikk kan man ikke uttale seg om noesomhelst med mindre man har prøvd det selv. Hva tror du f.eks om vekkerklokken eller telefontweaket til Machina Dynamica?

Det holder lenge med basal synstemtenking og sunn fornuft for å skjønne at ganske mye som selges og prøves er tull. Om det nå har en effekt, så er den uansett så liten relativt til annet at det uansett ikke er noe vits å bruke tid på det etter mitt syn.
Alle har vel en gang i tiden vært så dumme å tro en eller annen gang, men men lærer av sine feil.!
Dette er vel enkelt: Noen her inne kan alt og vet mer enn alle andre til sammen ;)

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Viking skrev:
Rotekroken skrev:
nb skrev:

Dette er vel enkelt: Noen her inne kan alt og vet mer enn alle andre til sammen ;)
Og det uten noe praktisk erfaring.! :eek:

N

nb

Gjest
Rotekroken skrev:
Om noen MED mye av hva du regner som "erfaring" sier det samme - blir det plutselig riktig da? Det er mange HiFi-folk med mye erfaring som driter en ganske lang i kabler, kosmetikktweaks og stæsj som etter all sunn fornuft har marginal til ingen effekt.

Det er ganske mange som mener mye som helt åpenbart har en, skal vi si, noe begrenset teknisk forståelse eller endog interesse av å få teknisk forståelse. Bør de ha lov til å uttale seg om hvordan noe virker når det er helt åpenbart at de ikke skjønner noe av det?

K

kbwh

Gjest
Personlig legger jeg større vekt på enkelte medforumisters praktiske erfaring enn andres.

N

nb

Gjest
Rotekroken skrev:
Tolker jeg deg riktig om jeg forstår deg dithen at HVA som sies er mindre viktig enn HVEM som sier det?

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
nb skrev:
Rotekroken skrev:
Om noen MED mye av hva du regner som "erfaring" sier det samme - blir det plutselig riktig da? Det er mange HiFi-folk med mye erfaring som driter en ganske lang i kabler, kosmetikktweaks og stæsj som etter all sunn fornuft har marginal til ingen effekt.

Det er ganske mange som mener mye som helt åpenbart har en, skal vi si, noe begrenset teknisk forståelse eller endog interesse av å få teknisk forståelse. Bør de ha lov til å uttale seg om hvordan noe virker når det er helt åpenbart at de ikke skjønner noe av det?
Vi tar alle et valg om hvem vei vi går, dette gjelder det aller meste, men siden vi snakker om reprodusjon av musikk så kan vi holde oss der foreløpig..
Jeg kan ikke snakke shit om noe jeg ikke har prøvd, jeg kan ikke ut fra tech spec eller hearsay fortelle at "simsalabim" låter dritt.!
Jeg kan derimot fortelle at "simsalabim" låter dritt i mitt eget oppsett, men åssen det vil slå ut hos andre vet jeg ikke..
Men jeg kan da veilede andre, fortelle om mine positive og negative erfaringer om "simsalabim"..

Og jeg har mer enn en gang sagt til meg selv at, akkurat det kabel merke, komponent merke eller det høyttaler merke skal jeg aldri ha igjen, men likevel har jeg funnet gull i andre enden av regnbuen med det som har vært elendig hos meg før..
MATCHING

Jeg kan lage LANGE lister med ting jeg har driti meg ut på, jeg har aldri vært perfekt og jeg kommer aldri til å bli perfekt, jeg har ikke et perfekt anlegg, jeg kommer heller aldri til å få et perfekt anlegg..

Og etter hvert som man blir eldre, forandrer man gjerne litt musikksmak også, hele kroppen er i en stadig forandring, så det man liker i dag kunne man hatet for noen få år siden, i fremtiden kan man ikke forstå at man kunne orke å høre på sånn dritt..
Hvor mange er det ikke som glemmer dette.?

Jeg har "null" teknisk innsikt i ting, har ikke tid eller lyst til å lære den biten der, skal jeg da ikke ha rett til å uttale meg om hva jeg hører.?
Rene tekniske begrep om åssen en ting virker, la oss ta en motor for å koble musikk litt vekk, jeg bryr meg filla om åssen den virker, men jeg vet hva jeg må gjøre for å holde den i god stand slik at jeg slipper overraskelser på veien..
Jeg har satt meg så mye inn i motoren at jeg kan bruke bilen sikkert på alle mulige måter, men jeg kan ikke reparere den..
Jeg kan da ikke forklare deg hvordan du skal reparere din motor, men jeg kan fortelle deg hvordan jeg gjør det med min motor for at den virker 24/7..

Så det er ikke lett å gi et eksakt svar på spørsmålene dine, men å uttale seg om noe man ikke har hørt eller sett, den der bør vi holde LANGT unna sentralen.!

Så minimums kravet for å åpne brødboksen, er faktisk å VITE ikke TRO.!
Hva andre sier eller ikke, det skal ikke vi nevne med et ord uten å sitere eller fortelle at dette er hearsay..

Dette er mine meninger, kommer fra en som ikke er perfekt på noen måter og som ikke er redd for å innrømme det..

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
nb skrev:
Rotekroken skrev:
Tolker jeg deg riktig om jeg forstår deg dithen at HVA som sies er mindre viktig enn HVEM som sier det?
Hvem som sier hva spiller ingen rolle, det kan være en 14iz som har erfart noe som kanskje jeg spør om, da tar jeg det til etterrettning på samme måte som alle andre, men det vil nok ikke forhindre meg i å prøve selv, om nysgjerrigheten min er såpass pirret på ett eller annet :D
Har lært av mine feil at du aldri skal stole 100% på noen, ikke engang en selv ;)

N

nb

Gjest
Rotekroken skrev:
Jeg har "null" teknisk innsikt i ting, har ikke tid eller lyst til å lære den biten der, skal jeg da ikke ha rett til å uttale meg om hva jeg hører.?
Rene tekniske begrep om åssen en ting virker, la oss ta en motor for å koble musikk litt vekk, jeg bryr meg filla om åssen den virker, men jeg vet hva jeg må gjøre for å holde den i god stand slik at jeg slipper overraskelser på veien..
Jeg har satt meg så mye inn i motoren at jeg kan bruke bilen sikkert på alle mulige måter, men jeg kan ikke reparere den..
Jeg kan da ikke forklare deg hvordan du skal reparere din motor, men jeg kan fortelle deg hvordan jeg gjør det med min motor for at den virker 24/7..

Så det er ikke lett å gi et eksakt svar på spørsmålene dine, men å uttale seg om noe man ikke har hørt eller sett, den der bør vi holde LANGT unna sentralen.!

Så minimums kravet for å åpne brødboksen, er faktisk å VITE ikke TRO.!
Hva andre sier eller ikke, det skal ikke vi nevne med et ord uten å sitere eller fortelle at dette er hearsay..

Dette er mine meninger, kommer fra en som ikke er perfekt på noen måter og som ikke er redd for å innrømme det..
Fair enough, men det kan være ganske enkle tekniske grunner til at noe åpenbart IKKE funker eller ikke er en veldig hensiktsmessig måte å angripe et gitt problem på. At en eller annen HiFi-dude ikke er klar over det, betyr ikke at de relevante tekniske grunnene er feil, mystiske, kontroversielle eller hva det nå måtte være.

Topp Bunn