Minimumskrav

B

Back_Door

Gjest
KW skrev:
Soundproof skrev:
Husk den viktige tweaken.
Viktig er det også å starte med den rette enden i høyre øre, alternativt bruke en for hvert øre, det er jo stereoversjon de aller fleste av disse, finnes de ikke også som monorensere? Som vel er å foretrekke, her har jeg ingen erfaring.
Mvh.KW
Monorenserne av disse er ganske geniale: Du stikker den inn i det ene øre helt til den kommer ut i det andre øret! Renser ut alt fra subjektive feilvurderinger til ørevoks.. ;)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Herregud, Bakdør! Mener du at de "objektive" feilvurderingene blir igjen der inne?! Jeg skal aldri mer ta i en Q-tip så lenge jeg lever!

B

Back_Door

Gjest
impulse skrev:
Herregud, Bakdør! Mener du at de "objektive" feilvurderingene blir igjen der inne?! Jeg skal aldri mer ta i en Q-tip så lenge jeg lever!
Vel, rent objektivt sett blir det vel bare en sterk følelse av tomhet som blir igjen.. ;D

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
KW skrev:
Soundproof skrev:
Hei!
Bare placebo, dessuten så bør de være blå for enda bedre effekt av placebo, det er min erfaring og det er ikke placebo ::)
Jeg kan dessverre ikke dokumentere det siste utsagnet, bare si at jeg bestemt mener det medfører riktighet.
Viktig er det også å starte med den rette enden i høyre øre, alternativt bruke en for hvert øre, det er jo stereoversjon de aller fleste av disse, finnes de ikke også som monorensere? Som vel er å foretrekke, her har jeg ingen erfaring.
ADVARSEL: Husk å bruke de riktig, brukt galt så kan det gå ille, riktig ille, så ille at en ikke evner å høre noen ting etterpå (les; all placebo blir borte)
Mvh.KW
Ha-Ha-Ha-Ha!

Jeg ler så jeg triller av stolen. Og du tror det er de blå som er best??? Det er jo standardvare, jo.
Nei, dette er Nordosts Q-Phase Tweaks.
Alle vet at gulhvit stolpe er best for å rense ørene. Legg merke til at bomullen er tvunnet med og mot klokka på endene. Det står markert hvilken ende som skal brukes i venstre øre (mot klokka) og hvilken ende som skal brukes i høyre.
Rotasjonsretningen er det viktig å følge - du skal faktisk rotere mot tvinningen, så i venstre øre så må du (etter å ha sjekket at du tar riktig ende i øret) må du rotere stolpen MOT klokka - da tar bomullen riktig.

Du får disse i pakker på 12, holder til ca. seks rens, og koster NOK 2.999.00
Bli kvitt Øreost med Nordost!
(Og ser jeg en utstyrsliste i bunnen av et innlegg uten "Bruker Nordost Q-Phase Tweaks" så vet jeg at vedkommende ikke er seriøs og at hans innlegg kan ignoreres).

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Er det ingen som har lagt merke til at de forbedringer theStig beskriver i anlegget sitt er et resultat av

Forbedret elektronikk
flere/bedre høyttalerelementer og bedre arbeidsbetingelser for dem
andre bassavstemningsprinsipper
forbedrede digitale filteralgoritmer
små justeringer av EQ
?
Ikke Odin. Ikke vibracones. Ikke treklosser.

Jeg får av og til inntrykk av at enkelte tror måten musikken presenteres på hos theStig kan forandres ved å putte The Clever Little Clock på stuebordet hans.
Hei Valentino og god morgen (har allerede vært på jobb i tre timer ;) ) !
Tror sikkert flere har fått med seg dette, men jeg har også fått med meg dette (i denne tråden)

"Litt salt i kaffen herfra.... jeg også legger (litt) vekt på kablene. De må være av god kvalitet! Ingen lissetråder fra Clas'ern eller lampettledninger, men ei heller sirkuskabler med mystiske krystaller og blå lamper på. Tipper at kabler står for 1% av totalkosten min, og står for langt under 1% av det lydmessige resultatet."

Husker godt at Stig for et år eller to siden hevdet at han brukte lampeledninger (som ht, kabler)
Derfor ble jeg noe overrasket over at det vitterlig ble brukt Nordost Flatline ved mitt besøk der i fjor ::).
Han hevder riktignok at kablene utgjør under 1% av totalkosten, uten at jeg aner hvor mye det er, men det kan fort bli litt det også, dersom totalkosten er medregnet anlegget og rommet ;)
Jeg regner videre med at kablene han nå bruker (bl.a. noe lakkert sølvkabler?/tvinnet?) er "hjemmelaget", omgjør en derfor denne selvkostprisen til hva tilsvarende ville koste ved en mer vanlig (for mange) prosuksjons/forhandler/markedsføringsprosesss, så vet vel både du og jeg at det da blir snakk om to forskjellige priser, som på alt annet av slike produkter kjøpt i butikk for de som ikke driver med diy ;)
Beste eksemplet jeg fort og greit kommer på nå er den mye omtalte ht. fra Duelund, som av enkelte ble omtalt som et røverkjøp til prisen (det dreide seg jo om introduksjonspris for et lite fåtall) like etterpå omsatt etter mer normale prisipper, dog uten alt for mye markedsføring/messer o.l. så ble vel prisen nærmere tredobblet og salget...............?
Nå selges den (eventuelt) etterfølgere så langt jeg har fått med meg kun som tegninger/kit/byggesett.
Det er klart en får mer for (de rene) pengene på en slik måte, når en kan trekke fra alt det andre som følger med i en produksjonslinje og særlig ved større produksjon med mål om å selge på verdensbasis, og alt dette SÆRLIG dersom produksjonslinjen hele veien ikke eventuelt foregår i et lavkostland med eventuelt dirkete til deg priser.

Et annet eksempel kan være den flettede og lange ht.kabelen som ble brukt under Gaiapresentasjonen i Horten, bare det å flette de tar vel litt tid og normal timelønn selv for lavtlønna i Norge (les: hva vi som kunder må betale til et firma som har den ansatte til å flette nevnte kabel, med alle de andre forannevnte "leddene" så vil nok også den kabelen komme på noen kroner for eventuell kunde, selv om råkostprisen for materialene kan være lav.

Whistler som lager "flettede" og imo gode signalkabler har bl.a. sagt at det er ikke sølvet for sin egen del som gjør at det blir noen kroner for disse kablene, mer da for selve jobben.

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Soundproof skrev:
KW skrev:
Soundproof skrev:
Hei!
Bare placebo, dessuten så bør de være blå for enda bedre effekt av placebo, det er min erfaring og det er ikke placebo ::)
Jeg kan dessverre ikke dokumentere det siste utsagnet, bare si at jeg bestemt mener det medfører riktighet.
ADVARSEL: Husk å bruke de riktig, brukt galt så kan det gå ille, riktig ille, så ille at en ikke evner å høre noen ting etterpå (les; all placebo blir borte)
Mvh.KW
Ha-Ha-Ha-Ha!

Jeg ler så jeg triller av stolen. Og du tror det er de blå som er best???
Soundproof :mad:
Jeg VET at det er de blå som er best, men kan bare ikke dokumentere det.
Kan du dokumentere at de blå brukt riktig ikke virker best i mine ører?
Mvh.KW

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Vel, om du hadde vært modig nok til å ta en blindtest av standard blå mot gulhvite Nordost Q-Phase så!

Men typisk nok insisterer du sikkert på seende rensing av ørene fordi du blir så stresset ellers.

R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
Er det ingen som har lagt merke til at de forbedringer theStig beskriver i anlegget sitt er et resultat av

Forbedret elektronikk
små justeringer av EQ
?

Jeg får av og til inntrykk av at enkelte tror måten musikken presenteres på hos theStig kan forandres ved å putte The Clever Little Clock på stuebordet hans.
Hva med de forbedringspotensialene som måtte finnes. Jeg regner med at de finnes?

Mvh
Roysen

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.543
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
de finnes alltid; det er bare ikke sikkert man vet om dem ennå ::)
IMO
MVH

K

kbwh

Gjest
theStigs anlegg har blitt kontinuerlig forbedret så lenge jeg har kjent ham.

B

Back_Door

Gjest
Roysen skrev:
Valentino skrev:

Forbedret elektronikk
små justeringer av EQ
?

Hva med de forbedringspotensialene som måtte finnes. Jeg regner med at de finnes?

Mvh
Roysen
De finnes nok, men hvor?
Det mest interessante med theStig sine valg, er kostnadseffektiviteten. Med det mener jeg at han synes å ha gjort prioriteringer som gir maksimal uttelling på hørbar kvalitet. Jeg tror dermed at mange har mye å lære av hans erfaringer. ;)
Han er kompromissløs, men samtidig edruelig.

R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
Nettopp. Det virket nesten som om du ikke trodde at tweaking kunne forbedre lyden hos theStig. Mange små forbedringer gir i sum en stor forbedring. Dette vet de fleste audiofile og tweaking er vel noe av det som gjør denne hobbyen så spennende. Dersom det bare var musikken som var interessant kunne man sikkert fått mange konsertbilletter for de pengene man har lagt ned i oppsettet.

Man skal derfor ikke kimse av treklosser, odin etc. før man har forsøkt.

Ditt synspunkt om at man burde legge pengene i de elementene som betyr noe er i og for seg udiskuterbar, men hvilke elementer dette er kan derimot disktueres.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Back_Door skrev:
Roysen skrev:
Valentino skrev:

Forbedret elektronikk
små justeringer av EQ
?

Mvh
Roysen
De finnes nok, men hvor?
Det mest interessante med theStig sine valg, er kostnadseffektiviteten. Med det mener jeg at han synes å ha gjort prioriteringer som gir maksimal uttelling på hørbar kvalitet. Jeg tror dermed at mange har mye å lære av hans erfaringer. ;)
Han er kompromissløs, men samtidig edruelig.
Det hadde derfor vært spennende å sammenlignet direkte theStigs anlegg med et annet anlegg til samme prisen hvor prioriteringene er gjort mer i retning av ultimat tweaking med kabler etc. Det hadde vært den ultimate subjektivst vs. objektivist testen.

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Jo. Generelle fysiske og elektriske lover gjelder dessverre også i et stereoanlegg. Deal with it.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.543
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
Valentino skrev:
noe annet ville vært trist
imo

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Jo. Generelle fysiske og elektriske lover gjelder dessverre også i et stereoanlegg. Deal with it.
Det er mest synd for deg at du har en slik innstilling. Du får derfor aldri sjansen til å oppleve de forbedringene dette kan gi dersom du har et oppsett og rom som er i stand til å avsløre dette.

Mvh
Roysen

T

theStig

Gjest
Jeg har aldri klart å høre noen forbedring med "mystiske" tweaks uten forklarbare egenskaper. Det være seg steiner, printplater, klokker, what ever. Kabler har forklarbare egenskaper, til og med målbare. Her er det forskjell, omenn minimale (fornuftige produkter og kvaliteter tatt i betrakning). Men so what? Et halv dB endring i nivå på diskanten i delefilteret har langt mer dramatisk effekt enn noen kabel. Derfor ser jeg overhodet ikke poenget med å betale for tvilsomme tweaks og dyre kabler, når jeg kan oppnå langt mer endring av lydbildet ved å skru på en innstilling i filteret mitt. Mulig jeg er en gjerrigknark.

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Det er mest synd for deg at du har en slik innstilling. Du får derfor aldri sjansen til å oppleve de forbedringene dette kan gi dersom du har et oppsett og rom som er i stand til å avsløre dette.

Mvh
Roysen
Tja, jeg sparer noen titusener av kroner på ting som uansett - i beste fall - har en marginal betydning. Det er ørten ting som betyr mye mer enn kabler, magiske stener osv, og følgelig ser jeg ingen hensikt i å bruke tid og penger på ting som jeg ser på som det reneste tøv. Det ser ut til å være en ganske vanlig holdnig at absoultt alt i utgangspunktet er mulig så lenge man snakker om et stereoanlegg - hvorfor ikke heller fokusere på de tingene som virkelig betyr noe? En fellesnevner for det meste av tweaks er at de krever minimal til ingen teknisk forståelse for å ta i bruk, man trenger som regel ikke en gang åpne apparatene. Hvorfor tror du det er slik?

Selv du må vel kunne være enig i at det meste man kan gjøre på innsiden av et apparat er av større betydning av hva man gjør på utsiden av det.

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Tja, jeg sparer noen titusener av kroner på ting som uansett - i beste fall - har en marginal betydning. Det er ørten ting som betyr mye mer enn kabler, magiske stener osv, og følgelig ser jeg ingen hensikt i å bruke tid og penger på ting som jeg ser på som det reneste tøv. Det ser ut til å være en ganske vanlig holdnig at absoultt alt i utgangspunktet er mulig så lenge man snakker om et stereoanlegg - hvorfor ikke heller fokusere på de tingene som virkelig betyr noe? En fellesnevner for det meste av tweaks er at de krever minimal til ingen teknisk forståelse for å ta i bruk, man trenger som regel ikke en gang åpne apparatene. Hvorfor tror du det er slik?

Selv du må vel kunne være enig i at det meste man kan gjøre på innsiden av et apparat er av større betydning av hva man gjør på utsiden av det.
Har du forsøkt noen av disse produktene du slakter? Jeg stiller med et åpent sinn til de fleste produkter helt til jeg ikke har fått de til å gi noen effekt hos meg. Når så dette har skjedd gjør jeg helst en evaluering av om det er noe hos meg som gjør at effekten fra produktet ikke virker før jeg kommer med slike enkle, kategoriske sluttninger som du gjør.

Dersom du ikke har vært gjennom denne prosessen med de produktene du slakter, er jeg ikke villig til å ta meningene dine særlig seriøst.

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Har du forsøkt noen av disse produktene du slakter?

Mvh
Roysen
Utover litt testing av kabler for noen år siden - nei. Jeg er uenig i ditt utgangspunkt i at alt må prøves før man kan si noe om det - om noe ser ut som en and, går som en and og kvekker som en and, så er det som regel en and. Med din logikk kan man ikke uttale seg om noesomhelst med mindre man har prøvd det selv. Hva tror du f.eks om vekkerklokken eller telefontweaket til Machina Dynamica?

Det holder lenge med basal synstemtenking og sunn fornuft for å skjønne at ganske mye som selges og prøves er tull. Om det nå har en effekt, så er den uansett så liten relativt til annet at det uansett ikke er noe vits å bruke tid på det etter mitt syn.

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Roysen skrev:
Har du forsøkt noen av disse produktene du slakter?

Mvh
Roysen
Utover litt testing av kabler for noen år siden - nei. Jeg er uenig i ditt utgangspunkt i at alt må prøves før man kan si noe om det - om noe ser ut som en and, går som en and og kvekker som en and, så er det som regel en and. Med din logikk kan man ikke uttale seg om noesomhelst med mindre man har prøvd det selv. Hva tror du f.eks om vekkerklokken eller telefontweaket til Machina Dynamica?

Det holder lenge med basal synstemtenking og sunn fornuft for å skjønne at ganske mye som selges og prøves er tull. Om det nå har en effekt, så er den uansett så liten relativt til annet at det uansett ikke er noe vits å bruke tid på det etter mitt syn.
Hva jeg tror spiller svært liten rolle og jeg trykker ikke min tro ned i halsen på andre før jeg VET. Når man ikke har forsøkt kan man ikke vite. Dersom man har så liten tro på noe at man ikke ønsker å forsøke er en helt annen skål, men da har man ingen forutsetning for å trykke sin mening ned over hodet på andre.

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Hva jeg tror spiller svært liten rolle og jeg trykker ikke min tro ned i halsen på andre før jeg VET. Når man ikke har forsøkt kan man ikke vite.

Mvh
Roysen
Jo, at telefontweaket er humbug kan man vite. Trengs ikke å prøves. Det er helt opplagt.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Soundproof skrev:
Vel, om du hadde vært modig nok til å ta en blindtest av standard blå mot gulhvite Nordost Q-Phase så!

Men typisk nok insisterer du sikkert på seende rensing av ørene fordi du blir så stresset ellers.
Blindtest av disse kan være farlige greier hvis en kommer i skade for å putte/stikke de i øya (i stedet for øret) og da blir det fort til at en må lytte blindt resten av livet.
Med det som utgangspunkt er jeg nok noe feig ja.
Klart slikt kan virke stressende, selv om jeg vel ikke har stått i bresjen med utalelser om at det vil være stressende ved andre mindre farlige ikke seende tester.
Mvh.KW

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Roysen skrev:
Hva jeg tror spiller svært liten rolle og jeg trykker ikke min tro ned i halsen på andre før jeg VET. Når man ikke har forsøkt kan man ikke vite.

Mvh
Roysen
Jo, at telefontweaket er humbug kan man vite. Trengs ikke å prøves. Det er helt opplagt.
Nå har jeg ikke noen særlig tro på at dette telfontweaket virker jeg heller. Jeg er imidlertid litt mer forsiktig i mine uttalelser. Nå var det vel egentlig ikke dette telefontweaket som var essensen i det vi diskuterte. Det tråden handler om er minimumskrav for oppsettet for å kunne skille på ulike produkter og om ulike tweaks kan gi forbedringer.

De fleste tweaks går enten på akustikk, vibrasjonsdemping, forbedring av strømkvalitet, justering/plassering av komponenter/høytalere og evt kabler dersom man vil kalle det et tweak. At alt dette har innvirkning på lyden er vel udiskutabelt, slik at dersom man jobber med forbedringer på disse områdene burde det være opplagt at det kan påvirke lydkvaliteten.

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Nå har jeg ikke noen særlig tro på at dette telfontweaket virker jeg heller. Jeg er imidlertid litt mer forsiktig i mine uttalelser. Nå var det vel egentlig ikke dette telefontweaket som var essensen i det vi diskuterte. Det tråden handler om er minimumskrav for oppsettet for å kunne skille på ulike produkter og om ulike tweaks kan gi forbedringer.

Mvh
Roysen
Om man skal tro nettsiden deres, funker jo det som bare det i følge fornøyde brukere. Så mange auidiofile kan vel umulig ta feil - kanskje du bare har for dårlig utstyr om det ikke skulle funke hjemme hos deg?

Poenget mitt er at viktigste forutsetning for å finne ut om et tweak funker ikke er hvor bra utstyr man har, men om man tror tweaket funker eller vil at tweaket skal funke.

Jeg har for øvrig enda ikke sett en kabeltilhenger si til en annen kabeltilhenger: "Jeg er enig med deg, dessverre har du for dårlig utstyr til å vite hva du snakker om". Fascinasjonen for ymse tweaks ser ut til å være relativt uavhengig av nivået på utstyret.

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Om man skal tro nettsiden deres, funker jo det som bare det i følge fornøyde brukere. Så mange auidiofile kan vel umulig ta feil - kanskje du bare har for dårlig utstyr om det ikke skulle funke hjemme hos deg?
Jeg har ikke avvist at det virker. Derfor har jeg ikke uttalt meg like bastant som deg. Jeg har bare formidlet hva jeg tror. Årsaken til at jeg ikke tror på produktet er at jeg ikke helt klarer å skjønne hvordan lydkvaliteten skulle kunne påvirkes. At oppsett mitt ikke er bra nok for å kunne evaluere dettet tweaket har ingen av oss noen forutsetning for å si noe om fordi jeg ikke har forsøkt det.

nb skrev:
Poenget mitt er at viktigste forutsetning for å finne ut om et tweak funker ikke er hvor bra utstyr man har, men om man tror tweaket funker eller vil at tweaket skal funke.
Du mener nocebo?

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Du mener nocebo?

Mvh
Roysen
Nei, men når utagangspunktet er at alt i utgangspunktet kan funke og alt er høbart,så blir det fort hørbart. Om det da brytes noen elektriske grunnprinsipper på veien er ikke så nøye, da er det bare de tykke lærebøkene som er feil.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.543
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
det finnes så mange ting som gjør store utslag for ingen/lite penger at det er ingen vits i å kjøpe seg marginale (eller ingen) endringer for megabucks
det går uansett ikke an å kjøpe seg bort fra at nitidig og målbevisst jobbing må til for å løfte et system til topps
dyre marginale tweaks kan således ses på som remedier for å kompensere for inkompetanse eller mangel på erfaring
IMO

R

Roysen

Gjest
LMC skrev:
det finnes så mange ting som gjør store utslag for ingen/lite penger at det er ingen vits i å kjøpe seg marginale (eller ingen) endringer for megabucks
det går uansett ikke an å kjøpe seg bort fra at nitidig og målbevisst jobbing må til for å løfte et system til topps
dyre marginale tweaks kan således ses på som remedier for å kompensere for inkompetanse eller mangel på erfaring
IMO
Tweaking må ikke nødvendigvis innebære innkjøp av noe som helst. Jeg setter likhetstegn mellom det du kaller å jobbe med systemet og det jeg kaller tweaks. Akustikk, vibrasjonsdemping, strømkvalitet og høytalerplassering er viktig for å oppnå god lyd. Om man så ønsker å oppnå dette ved å gå til innkjøp av produkter som hjelper deg i mål eller om man velger å jobbe seg frem til gode løsninger på egen hånd ser jeg egentlig ingen mosetninger ved så lenge man oppnår målet.

Mvh
Roysen

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Jeg ville ikke finne på å stryke alle over en kam. Men enkelte kan nok tenkes å kjøpe nok dyrt og prestisjetungt utstyr fordi de innerst inne er usikre og ikke tør stole helt på sine egne ører. Og det kan sef være med god grunn. Jeg kjenner minst en person i den kategorien. Sympatisk fyr, forøvrig, og stor enthusiast, det skal han han. Han kan ringe kl 11 på kvelden:
"Glem alt du har hørt hos meg tidligere! Du bare må komme og høre hva disse nye XXX kablene mine har gjort med lyden"
"Nei det er for sent og nå har jeg akkurat funnet parkeringsplass. En annen gang."
"Nei du MÅ komme, jeg spanderer drosje!"
Men jeg vrir meg selvfølgelig unna. En uke senere er jeg i nærheten og stikker innom. I et annet ærend må jeg si, jeg var ikke det minste interssert i kabelen hans. Han byttet stadig på den tiden og hadde sikkert et kabelbudjett på 100k i året. Det lød helt likt alt sammen og ingenting kunne kompensere en tøddel for at den Kanadiske prestisjeforsterkeren lød hardt og elendig, og at de svære panelhøyttalerne var grovt feilplassert. Nåvel, jeg har ikke fått foten innenfor før jeg hører at han har koblet høyttalerne i motfase.
" Har du lenge hatt kablene slik?"
" Siden jeg ringte deg. Det er de kablene jeg snakket om: Jeg har aldri hatt så god spredning på lyden".
(sann historie)
No

R

Roysen

Gjest
;D
Det finnes selvfølgelig alle mulige typer der ute......

Mvh
Roysen

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.543
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
det gjør jeg og:
begge diskantene var brent og han syntes det låt fyldig og musikalsk som aldri før ;D
kanskje en smule dovent ::), men dog
mvh

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Roysen skrev:
Du mener nocebo?

Mvh
Roysen
Nei, men når utagangspunktet er at alt i utgangspunktet kan funke og alt er høbart,så blir det fort hørbart. Om det da brytes noen elektriske grunnprinsipper på veien er ikke så nøye, da er det bare de tykke lærebøkene som er feil.
I følge Knutinh er det ikke entydig at placebo virker i retning av forhåndsforventingene. Dersom det skulle være slik ville vel alltid den kabelen man tror er best på forhånd også oppfattes best under seende lytting. I og med at alle godt konstruerte kabler spiller likt mener jeg. Dette vet vi imidlertid at ikke er tilfelle.

Mvh
Roysen

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Roysen skrev:
nb skrev:
Roysen skrev:
Du mener nocebo?

Mvh
Roysen
I følge Knutinh er det ikke entydig at placebo virker i retning av forventingene på forhånd. Dersom det skulle være slik ville vel alltid den kabelen man tror er best på forhånd også er best under seende lytting. I og med at alle godt konstruerte kabler spiller likt mener jeg. Dette vet vi imidlertid at ikke er tilfelle.

Mvh
Roysen
Poenget (som jeg også påpekte for ca en uke siden) er jo at ingen kan ha fullstendig oversikt over sine egne forventninger. Om man kunne det ville det være totalt unødvendig med blindtester.

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
I følge Knutinh er det ikke entydig at placebo virker i retning av forventingene på forhånd. Dersom det skulle være slik ville vel alltid den kabelen man tror er best på forhånd også er best under seende lytting. I og med at alle godt konstruerte kabler spiller likt mener jeg. Dette vet vi imidlertid at ikke er tilfelle.

Mvh
Roysen
Det har jeg heller ikke sagt, men "absolutt ingen forskjell detektert" er det ganske sjelden man hører.

R

Roysen

Gjest
Greven skrev:
Roysen skrev:
nb skrev:
Roysen skrev:
Du mener nocebo?

Mvh
Roysen

Mvh
Roysen
Poenget (som jeg også påpekte for ca en uke siden) er jo at ingen kan ha fullstendig oversikt over sine egne forventninger. Om man kunne det ville det være totalt unødvendig med blindtester.
Det er nå din mening. Jeg tror egentlig at de fleste har temmlig bra oversikt over noe så enkelt som hvilken kabel de tror kommer til å være best.

Mvh
Roysen

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.543
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
kanskje en anelse utdebattert denne delen av tråden?
mvh

Topp Bunn