Valentino skrev:
Er det ingen som har lagt merke til at de forbedringer theStig beskriver i anlegget sitt er et resultat av
Forbedret elektronikk
flere/bedre høyttalerelementer og bedre arbeidsbetingelser for dem
andre bassavstemningsprinsipper
forbedrede digitale filteralgoritmer
små justeringer av EQ
?
Ikke Odin. Ikke vibracones. Ikke treklosser.
Jeg får av og til inntrykk av at enkelte tror måten musikken presenteres på hos theStig kan forandres ved å putte The Clever Little Clock på stuebordet hans.
Hei Valentino og god morgen (har allerede vært på jobb i tre timer

) !
Tror sikkert flere har fått med seg dette, men jeg har også fått med meg dette (i denne tråden)
"Litt salt i kaffen herfra.... jeg også legger (litt) vekt på kablene. De må være av god kvalitet! Ingen lissetråder fra Clas'ern eller lampettledninger, men ei heller sirkuskabler med mystiske krystaller og blå lamper på. Tipper at kabler står for 1% av totalkosten min, og står for langt under 1% av det lydmessige resultatet."
Husker godt at Stig for et år eller to siden hevdet at han brukte lampeledninger (som ht, kabler)
Derfor ble jeg noe overrasket over at det vitterlig ble brukt Nordost Flatline ved mitt besøk der i fjor :

.
Han hevder riktignok at kablene utgjør under 1% av totalkosten, uten at jeg aner hvor mye det er, men det kan fort bli litt det også, dersom totalkosten er medregnet anlegget og rommet

Jeg regner videre med at kablene han nå bruker (bl.a. noe lakkert sølvkabler?/tvinnet?) er "hjemmelaget", omgjør en derfor denne selvkostprisen til hva tilsvarende ville koste ved en mer vanlig (for mange) prosuksjons/forhandler/markedsføringsprosesss, så vet vel både du og jeg at det da blir snakk om to forskjellige priser, som på alt annet av slike produkter kjøpt i butikk for de som ikke driver med diy

Beste eksemplet jeg fort og greit kommer på nå er den mye omtalte ht. fra Duelund, som av enkelte ble omtalt som et røverkjøp til prisen (det dreide seg jo om introduksjonspris for et lite fåtall) like etterpå omsatt etter mer normale prisipper, dog uten alt for mye markedsføring/messer o.l. så ble vel prisen nærmere tredobblet og salget...............?
Nå selges den (eventuelt) etterfølgere så langt jeg har fått med meg kun som tegninger/kit/byggesett.
Det er klart en får mer for (de rene) pengene på en slik måte, når en kan trekke fra alt det andre som følger med i en produksjonslinje og særlig ved større produksjon med mål om å selge på verdensbasis, og alt dette SÆRLIG dersom produksjonslinjen hele veien ikke eventuelt foregår i et lavkostland med eventuelt dirkete til deg priser.
Et annet eksempel kan være den flettede og lange ht.kabelen som ble brukt under Gaiapresentasjonen i Horten, bare det å flette de tar vel litt tid og normal timelønn selv for lavtlønna i Norge (les: hva vi som kunder må betale til et firma som har den ansatte til å flette nevnte kabel, med alle de andre forannevnte "leddene" så vil nok også den kabelen komme på noen kroner for eventuell kunde, selv om råkostprisen for materialene kan være lav.
Whistler som lager "flettede" og imo gode signalkabler har bl.a. sagt at det er ikke sølvet for sin egen del som gjør at det blir noen kroner for disse kablene, mer da for selve jobben.
Mvh.KW