Minimumskrav

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.549
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
vet jeg slenger inn en helvetes brannfakkel :eek: nå,men jeg mener at man må opp på et visst kvalitetsnivå(lydmessig), før anlegget er i stand til å avsløre subtile forandringer i et system,som følge av tweaking/mods.
dette har bl.a å gjøre med støyterskel i elektronikk,akustikk,båndbredde,frekvensfløyer etc.
noen som følger meg her?
mvh

N

nb

Gjest
Godt mulig, men det ser ut til at ganske mange som driver med aktiv tweaking selger hele skiten og kjøper noe helt annet ganske raskt/ofte, det tyder (muligens) på at man var på bærtur i utganspunktet?

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Kommer ikke det veldig ann på systemet da ? Jeg vil tro ( ja tro ;) ) at forskjeller har lettere for å komme frem i et ekstremt høyfølsomt system alla det du har. Mens i et oppsett med 7 tusen vatt og høyttalere med 63db følsomhet vil det meste forsvinne i mengden.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.549
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
clouet er jo å jobbe med utstyret for å hente ut potensialet,istedet for å bytte ut alt hele tiden
IMO
MVH

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
LMC skrev:
vet jeg slenger inn en helvetes brannfakkel :eek: nå,men jeg mener at man må opp på et visst kvalitetsnivå(lydmessig), før anlegget er i stand til å avsløre subtile forandringer i et system,som følge av tweaking/mods.
dette har bl.a å gjøre med støyterskel i elektronikk,akustikk,båndbredde,frekvensfløyer etc.
noen som følger meg her?
mvh
BS.

Man kan ha mye morro med noe gammelt NAD-skrap, skoeske HT, samt en loddebolt og innstasvilje.

Det kan til og med ende opp med musikk.

HøiRøv faktor kommer det riktig nok ikke i nærheten av, men so what?

mvh
KJ

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
LMC skrev:
noen som følger meg her?
mvh
Men hvor går grensa for visst kvalitets(lydmessig) nivå? Pris?
Jeg tror tråden er unødvendig, og det samme med diverse tweeks.

Ditt innlegg kommer vel som en følge av el_m sin tråd?

Jeg tror de med dyrt anlegg hever seg sjøl og øra sine over andre/andres.

Mvh

Pk

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.549
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
KJ
det finnes ingen motsetning mellom det du skriver og trådtema
mvh

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.549
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
det er godt det snart er jul og tilgivelsens tid,i sann kristen ånd ;D
mvh

T

theStig

Gjest
LMC skrev:
noen som følger meg her?
mvh
I beg to differ. Petter Dale mente at jo bedre komponenter man har, jo mindre forskjell utgjør kablene. Jeg er helt enig. Hva forteller det oss? At godt utstyr ikke klarer å avsløre de "enorme" kabelforskjellene det snakkes om? Kanskje utstyret dermed egentlig er noe skit, siden det ikke kan avsløre kabelforskjeller?

R

Roysen

Gjest
theStig skrev:
LMC skrev:
noen som følger meg her?
mvh
I beg to differ. Petter Dale mente at jo bedre komponenter man har, jo mindre forskjell utgjør kablene. Jeg er helt enig. Hva forteller det oss? At godt utstyr ikke klarer å avsløre de "enorme" kabelforskjellene det snakkes om? Kanskje utstyret dermed egentlig er noe skit, siden det ikke kan avsløre kabelforskjeller?
Men er det dermed sagt at dette er korrekt. Min erfaring heller ikke i den retningen. Jeg hørte betydelig forskjell på Valhalla og Odin på OHFCs referanseoppsett (det er ikke direkte billig eller dårlig for å si det slik).

Mvh
Roysen

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.549
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
smart formulert ;D
MEN fex hvordan er det mulig å bruke et anlegg som analyseverktøy for å skjelne på differenser i reprodusert kontrabass av en pickup om systemet grøter til bunnen og ikke har noe fornuftig output under 50hz?
mvh

T

timc

Gjest
pks skrev:

Mvh

Pk

Skjerpings!

Det du mener er altså at aller som har brukt mer penger enn deg, er noen arrogante drittsekker...........

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.549
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
timc skrev:
pks skrev:

Mvh

Pk

Skjerpings!

Det du mener er altså at aller som har brukt mer penger enn deg, er noen arrogante drittsekker...........
det inkluderer vel temmelig mange her virker det som
mvh

T

theStig

Gjest
timc skrev:
pks skrev:

Mvh

Pk

Skjerpings!

Jeg synes folk som uttaler "hva er din referanse? det som står nederst på siden din?" om et oppsett de ikke kjenner eller har hørt burde tenke seg om en gang til. Jeg skjønner godt at sånt blir oppfattet som arroganse.

N

nb

Gjest
timc skrev:
Skjerpings!

Det er svært, svært få som har "cost no object" - utstyr. For alle andre burde det være et poeng å sette inn kronasjen der det monner mest, burde det ikke?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.549
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
kanskje bittelitt,MEN det er jo noe i det utifra analyseverktøyperspektivet
enkelte hadde hatt godt av å høre hva et godt sammensatt system er i stand til,for sin egen referanse.om de ikke allerede har opplevd det
jeg hadde selv umåtelig glede av å høre beveridge i sin tid
mvh

T

timc

Gjest
nb skrev:
timc skrev:
Skjerpings!

Det er svært, svært få som har "cost no object" - utstyr. For alle andre burde det være et poeng å sette inn kronasjen der det monner mest, burde det ikke?

Så klart skal man gjøre det.

Det jeg reagerte på var: "Jeg tror de med dyrt anlegg hever seg sjøl og øra sine over andre/andres.
"

-Tim

N

nb

Gjest
timc skrev:

Det jeg reagerte på var: "Jeg tror de med dyrt anlegg hever seg sjøl og øra sine over andre/andres.
"
-Tim
men basert på "rotasjonsfrekvensen" til en del av folkene med presumtivt fjongt utstyr og mye/lang erfaring, så synes jeg det er ganske rimelig å ta en del av uttalelsene med en betydelig klype salt. Hvorfor flikke på eventuelle detaljer når man unasett ikke er der man skal være? Greit nok om man synest det er moro i seg selv, men det er sjelden det er begrunnelsen for å prøve ut siste skrik innen tweaks.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Synes det er interessant å diskutere minimumskrav til et godt nok utstyr til å fange opp små nyanser, men det spørs vel om forslagene til slike krav er uavhengige av subjektive preferanser i lydbilde og klang? Tror ikke det. Ikke desto mindre blir det interessant hvis man kan bli enige om objektive kriterier ;D

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.549
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
av objektive kriterier kan vel nevnes frekvensgang og akustisk nivå på forskjellige frekvenser (også romavhengig)
mvh

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
timc skrev:
nb skrev:
timc skrev:
Skjerpings!

"

-Tim
Er det ikke akkurat dette som pasaser til trådstarter her? "Jeg har bra anlegg, derfor høres ting hos meg, som ikke høres hos deg."

Pk

K

kbwh

Gjest
LMC skrev:
av objektive kriterier kan vel nevnes frekvensgang og akustisk nivå på forskjellige frekvenser (også romavhengig)
mvh
Waterfallplot i lytteposisjon kan også skille skit og kanel.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
pks skrev:
timc skrev:
nb skrev:
timc skrev:
Skjerpings!

"

-Tim
Er det ikke akkurat dette som pasaser til trådstarter her? "Jeg har bra anlegg, derfor høres ting hos meg, som ikke høres hos deg."

Pk
Sakte i svingene nå, pks! Mener du at en bruker med et velkomponert anlegg i high-end-klassen som følge av anlegget plasserer seg selv som person over folk med mindre kostbare oppsett??

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
impulse skrev:
pks skrev:
timc skrev:
nb skrev:
timc skrev:
Skjerpings!

"

-Tim

Pk
Sakte i svingene nå, pks! Mener du at en bruker med et velkomponert anlegg i high-end-klassen plasserer seg selv som person over folk med mindre kostbare oppsett??
Åpningsinnlegget i tråden sier det!
Jeg tviler ikke på at dette er et velfungerende SYSTEM, nei...

PK

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Da leser nok du og jeg LMCs åpningsbrannfakkel på vidt forskjellige måter, tror jeg.....

T

timc

Gjest
pks skrev:
timc skrev:
nb skrev:
timc skrev:
Skjerpings!

"

-Tim

Pk

Det virker som om du virkelig er interessert i å tråkke på de som har dyrt anlegg. Hadde noen andre startet samme emne ville det neppe blitt noen krangel.

Sier det seg ikke selv at man må ha et veloppløst oppsett av høyt kvalitet for å få frem småendringer? Det finnes jo mange ulike kvaliteter på måleinstrumenter også. Ingen vil hevde at det dårligste er det beste.

-Tim

Edit: At LMC hører ting i sitt oppsett som ikke du gjør i ditt er hevet over enhver tvil. På samme måte som at jeg hører ting i mitt oppsett som LMC ikke hører i sitt.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
timc skrev:
pks skrev:
timc skrev:
nb skrev:
timc skrev:
Skjerpings!

"

-Tim

Pk

Det virker som om du virkelig er interessert i å tråkke på de som har dyrt anlegg. Hadde noen andre startet samme emne ville det neppe blitt noen krangel.

Sier det seg ikke selv at man må ha et veloppløst oppsett av høyt kvalitet for å få frem småendringer? Det finnes jo mange ulike kvaliteter på måleinstrumenter også. Ingen vil hevde at det dårligste er det beste.

-Tim

Edit: At LMC hører ting i sitt oppsett som ikke du gjør i ditt er hevet over enhver tvil. På samme måte som at jeg hører ting i mitt oppsett som LMC ikke hører i sitt.
Tråden hass kom få minutter etter denne: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,17275.msg334657/topicseen.html#new
Og pga det tolker je det som at LMC ønsker å heve seg over andre med billiganlegg.. LMC debatterer sakelig, virker trivelig, og har et oppsett som je trur låter bra, dette hjelper ikke min oppfattning av "brannfakkelen".

Pk

Edit: at folk har råd til å bruke så mye penger er for meg helt ubetydelig.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
atonal skrev:
Synes det er interessant å diskutere minimumskrav til et godt nok utstyr til å fange opp små nyanser, men det spørs vel om forslagene til slike krav er uavhengige av subjektive preferanser i lydbilde og klang? Tror ikke det. Ikke desto mindre blir det interessant hvis man kan bli enige om objektive kriterier ;D
Ikke lett å si hva som er "godt nok" utstyr.
En av de største overraskelsen i år fikk jeg med vintageanlegget til en kompis da vi byttet kabler i det. Så ikke for meg at det ville gjøre så mye fra eller til, men vi satt begge to og tittet rart på hverandre underveis, for det var nesten større forskjeller der enn på mitt eget anlegg.
Så det er ikke så lett å finne fasiter.. 8)

B

Back_Door

Gjest
LMC skrev:
noen som følger meg her?
mvh
Dette virker da ganske logisk?

Samtidig er det spørsmål om påvirkeligheten av placèbo også følger med oppover i pris?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Netopp, pks. Du tolker. Grunnen til at jeg reagerer er at du forsøker å gjøre din tolkning til en absolutt sannhet.
Du fastslår at folk med dyre anlegg hever seg over andre, mens det i virkeligheten er slik du velger å tolke trådstarter. Tolkningen er din, og den må du stå for. Det er ingen spøk å ilegge andre mennesker "elektronikkfascistiske" holdninger.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hmmm

Vanskelig valg; skal jeg kaste meg inn i den uendelig sentralen-krangelen eller skal jeg finne på noe annet? Ikke enkelt dette...

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Egentlig er det pokker så enkelt. Nå har jeg sagt mitt. Jeg går og spiller Beethoven. ;)

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
42
Torget vurderinger
1
Er jo litt snedig at det alltid er de med rimelige budsjett anlegg som ikke hører forskjell ved kabelbytte, tweaks etc....Har sagt det før, jeg hører heller ikke forskjell ved kabelbytte på mitt 2000,-kr Elkjøp surrerundt anlegg. Imens på stereoen er det lett å detektere forskjeller.....hvorfor ??

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Brianh skrev:
Er jo litt snedig at det alltid er de med rimelige budsjett anlegg som ikke hører forskjell ved kabelbytte, tweaks etc....Har sagt det før, jeg hører heller ikke forskjell ved kabelbytte på mitt 2000,-kr Elkjøp surrerundt anlegg. Imens på stereoen er det lett å detektere forskjeller.....hvorfor ??
Det var jo latterlig nok, da...

PK

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
42
Torget vurderinger
1
pks skrev:
Brianh skrev:

PK
Hvorfor det ???

B

Back_Door

Gjest
impulse skrev:
Egentlig er det pokker så enkelt. Nå har jeg sagt mitt. Jeg går og spiller Beethoven. ;)
Ja, man skal ikke bare proklamere sine minimumskrav. Man må da virkelig også sørge for sine minimumsbehov for å holde ut i denne jammerdal. ;)
Nå har vel uansett Beethoven kapasitet til å dekke mer en minimumsbehovene..? 8)

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Brianh skrev:
pks skrev:
Brianh skrev:

PK
Hvorfor det ???
For jeg kjenner flere stk med anlegg langt dyrere enn 2000 kroner, og de hører ikke forskjell på kabler. Så sant det ikke er kabler med komponenter (ala MIT). Derfor er innlegget ditt latterlig og misopplysende... Vet ikke hva de forskjellige "skeptikere" her på sentralen har av utstyr, men regner med anlegget ligger på godt over 2000. I anlegget mitt er 2000 et element av 8, eller en sjettedel av dac'n, osv... Jeg kan ikke si det her er noen stor forskjell på kabler akkurat.

Pk

Derfor!

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
timc skrev:
LMC skrev:
clouet er jo å jobbe med utstyret for å hente ut potensialet,istedet for å bytte ut alt hele tiden
IMO
MVH

Helt enig!

-Tim
Enig, ellers synes jeg anlegg kan måles i rokkefot og musikkglede.
Det er jo det som betyr noe. :)

Topp Bunn