Diverse Minidsp HD 2x4. Forringer den lyden?

GriMan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2019
Innlegg
97
Antall liker
64
Torget vurderinger
4
Jeg ønsker å bruke minidsp mellom pre amp og effekt for å kjøre eq på suber. Jeg har bare 1 pre out på pre ampen, og må derfor plassere minidsp slik at signalet til effekttrinnet også går gjennom den. Jeg lurer på om lyden til effekt og høyttalere, uten bruke av eq eller andre filtre, blir forringet av dette?
 
Sist redigert:

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg tipper du vil høre at det er blitt ett ekstra ledd i signalkjeden. Personlig foretrekker jeg å implementere DSP på den "digitale siden".
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.452
Antall liker
35.277
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg kjører minidsp etter forforsterker - jeg bruker også vinyl... Kan ikke si at dette forringer lyden, tvert i mot, nå klarer jeg meg ikke uten denne lille boksen med, nå skal det sies at jeg bruker dirac - som så klart er å anbefale hvis du ikke er ekstremt dyktig med måling og rew.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.452
Antall liker
35.277
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg tipper du vil høre at det er blitt ett ekstra ledd i signalkjeden. Personlig foretrekker jeg å implementere DSP på den "digitale siden".
Tror du en hører et ekstra ledd i blindtest?
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.293
Antall liker
2.506
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Jeg ønsker å bruke minidsp mellom pre amp og effekt for å kjøre eq på suber. Jeg har bare 1 pre out på pre ampen, og må derfor plassere minidsp slik at signalet til effekttrinnet også går gjennom den. Jeg lurer på om lyden til effekt og høyttalere, uten bruke av eq eller andre filtre, blir forringet av dette?
Har du prøvd med en "Y" kabel (?)
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Tror du en hører et ekstra ledd i blindtest?
Ikke godt å si. Som regel vinner man såpass mye ved å dele aktivt og evt. EQe skjevheter at det normalt ikke er et tema. Sånn rent teknisk får man både en ADC og en DAC + sannsynligvis et buffertrinn (op-amp) på både inngang og utganger. Ingenting ville være bedre om man klarte å lage det transparent nok til at man ikke hører det. Og selv om man kanskje hører en forskjell (alt likt mht. gain/frekvensrespons), vil jo den ekstra funksjonaliteten veie opp for det.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.912
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Med mindre det er en svært slapp implementasjon av ad/da-omvanler på dsp-enheten, så vil den lille forringelsen bli mer enn oppveid av fordelene med dsp.

En standard 2x4 (altså ikke HD) er nok litt støyende, men HD-utgaven er bra.

Nå du har den mellom pre og effekt, kan du også legge høypass på hovedhøyttalerne, og avlaste både de og effektforsterker. I tillegg kan du legge eq på uregelmessigheter på hovedhøyttalerne.

Johan-Kr
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.452
Antall liker
35.277
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hos meg ble det bedre detaljer og mer dybde med minidsp/dirac
 

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
440
Antall liker
117
Sett på "Silly Lovesongs" med Wings og hør Maccas bassgang før og etter.. Dæven. Jeg har SHD da
 

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.923
Antall liker
2.507
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Du kommer ikke utenom dac i mini dsp’en. Om du hører no forskjell tviler jeg på. Den er forholdsvis bra til prisen. Du kan risikere å få støy/sus hvis du har høytalere med høy følsomhet. Har gjort slik du har tenkt og er fornøyd. Gjorde det kun for å få delayet høytalere da sub står litt i bakkant. Du får jo også muligheter for eq også som er gull hvert.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.005
Antall liker
12.886
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Ja jeg har i hvertfall hørt det hver gang.
Mister luft og detaljer.
Men....har du da brukt denne boksen på riktig måte?
Kan du utdype hva du har gjort av tilkoblinger, målinger, eq... osv for deretter å oppleve at du mister luft og detaljer?
Etter å ha gått nøye til verks med min 2x4hd boks ifm setup, måling, og målrettede EQ punkter, så opplever jeg snarere det motsatte av din erfaring. Mer luft, mer detaljer, og ikke minst et stort løft i bassgjengivelse. Punch, smekk, og pondus.

;)

PS. ...om man vil unngå støy/sus/brum ved bruk av slike bokser, så må enkelte ting og tang være på stell.
-Riktig type forsterker til valgt høyttaler.
-Unngå jordsløyfer på strøm tilkoblinger.
-Kontroll på gainstruktur.
 
Sist redigert:

Prodigy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Innlegg
277
Antall liker
93
Men....har du da brukt denne boksen på riktig måte?
Kan du utdype hva du har gjort av tilkoblinger, målinger, eq... osv for deretter å oppleve at du mister luft og detaljer?
Etter å ha gått nøye til verks med min 2x4hd boks ifm setup, måling, og målrettede EQ punkter, så opplever jeg snarere det motsatte av din erfaring. Mer luft, mer detaljer, og ikke minst et stort løft i bassgjengivelse. Punch, smekk, og pondus.

;)

PS. ...om man vil unngå støy/sus/brum ved bruk av slike bokser, så må enkelte ting og tang være på stell.
-Riktig type forsterker til valgt høyttaler.
-Unngå jordsløyfer på strøm tilkoblinger.
-Kontroll på gainstruktur.
Hvis jeg kobler inn dsp mellom lumin som kilde, og dcs dac/pre, uten å justere noe som helst eq eller noe, så har jeg allerede mistet oppløsning og detaljer, så jeg oppfatter at den fjerner informasjon spessielt oppover, og da hjelper det lite med å tilføre eq for meg. For da mister jeg noe som jeg vil ha, men ser fordelen , med å kan justere frekvensgang.
Har felles jord på hele anlegget, og har Dp forsterker.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.452
Antall liker
35.277
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg prøvde å gå tilbake til gamle oppsettet uten dsp, det ble så stor nedgradering at jeg nesten ikke kunne tro det.
 

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.923
Antall liker
2.507
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Men....har du da brukt denne boksen på riktig måte?
Kan du utdype hva du har gjort av tilkoblinger, målinger, eq... osv for deretter å oppleve at du mister luft og detaljer?
Etter å ha gått nøye til verks med min 2x4hd boks ifm setup, måling, og målrettede EQ punkter, så opplever jeg snarere det motsatte av din erfaring. Mer luft, mer detaljer, og ikke minst et stort løft i bassgjengivelse. Punch, smekk, og pondus.

;)
Er det den som gjør at jeg skvetter til litt innimellom kanskje🤔😅😅 Bassen er ganske
Men....har du da brukt denne boksen på riktig måte?
Kan du utdype hva du har gjort av tilkoblinger, målinger, eq... osv for deretter å oppleve at du mister luft og detaljer?
Etter å ha gått nøye til verks med min 2x4hd boks ifm setup, måling, og målrettede EQ punkter, så opplever jeg snarere det motsatte av din erfaring. Mer luft, mer detaljer, og ikke minst et stort løft i bassgjengivelse. Punch, smekk, og pondus.

;)

PS. ...om man vil unngå støy/sus/brum ved bruk av slike bokser, så må enkelte ting og tang være på stell.
-Riktig type forsterker til valgt høyttaler.
-Unngå jordsløyfer på strøm tilkoblinger.
-Kontroll på gainstruktur.
i utgangspunktet så burde det vært støyfritt uten å måtte bytte ut og tukle med hele anlegget når allt fra før uten dsp er 100% støyfritt. Med høytalere på 105db. Er nå min mening om det. Men uansett en fin dings.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.005
Antall liker
12.886
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Ok.
Takk for utfyllende svar Prodigy.
Nå brukes jo disse miniDSP boksene i mange forskjellige setups, så i ditt tilfelle kan jeg vel forstå hvorfor det oppleves slik du beskriver.
Nå bruker ikke jeg en dedikert streamer som eks. Lumin. Ei heller noen dcs dac, så da slipper jeg å høre hva jeg går glipp av.
:)

Jeg streamer fra PC til dacen i miniDSP og videre rett ut til forsterkere.
Her hos meg opplever jeg det som god nok lyd.
Da brukes jo også miniDSP som delefilter til DIY høyttalere, og det er jeg helt avhengig av da jeg ikke har kunnskap til selv å designe passive filtre.

Som sagt, det er veldig mange måter å bruke en slik boks på, og i enkelte tilfeller vil det muligens oppleves degraderende, mens i andre konfigurasjoner vil det oppleves som et stort løft i lydgjengivelse.

Noen liker best rakfisk, mens andre foretrekker surstrømning.
;)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.744
Antall liker
21.615
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Så den er ikke transparent, men til gjengjeld kan den gjøre mye gøy. Transparens, mye gøy og billig. Stryk en.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: KMR
Topp Bunn