MiniDsp 2x4 på TAD 2402 kloner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    trosse,jeg vil anbefale deg å gjøre et enkelt forsøk med å tette bassportene med noen sokker eller lignende. Jeg leser litt mellom linjene at det du kanskje savner er et område jeg liker veldig godt,og det er grovt satt mellom 60Hz til ca 200Hz. Her ligger etter min mening den viktigste og beste "bass-energien" .
    Mangler man nivå der mens man har en peak på 40Hz,så blir det i mine ører sidrumpa og for den del mangel på kroppslighet. Ikke minst sidrumpa fordi i dette tilfelle så er uansett bassrefleks bidrag ikke optimalt med tanke på timing og fase.

    En annen tanke,og her er det sikkert mange som kan si om jeg tenker galt,kan dippen som begynner rundt 150Hz og til 300Hz komme av utfasning ved refleksjoner fra gulv rett foran høytalerfront? ,pluss eventuellt sidevegger viss de ikke er vinklet nok innover?
    Så tanken min var i grunnen viss du bare finner et tjukt teppe eller noen puter eller lignende,og legger foran høyttaler bare for å sjekke om dette kan ha stor innflytelse på den kraftige dippen.
    Der ligger mye "brystkasse-energi" og kroppslighet på instrument og stemmer i 150-300Hz området.

    Dette er viss de ikke allerede er havnet på jonsokbålet da :D
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    De havnet på brukten, hadde de havnet på bålet så kunne det fort blitt borgerkrig... :)
    Trosse har vel forklart at det er enkelere å få til åpen bassløsning i rommet hans i en annen tråd.

    Er noen veldig flotte høyttalere dette :)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Bedre med et par høytalere på brukten enn et par på bålet. Viktig hifiordtak :)

    Det tar kanskje 2 min å finne noen tjukkelester å blokkere portene med,og da er det tilnermet en trykkammerløsning.Av målinger ser det ut som 15" kan prestere ned mot 60-70 uten hjelp fra blåsinga ut fra portene.Ergo er vi strengt tatt allerede i Lascala teritoriet,og for den del en typisk åpen baffel bass. Så nær hjørner vil nok en tett kasse få god hjelp nedover i frekvens.
    Om ikke annet så blir man en viktig erfaring rikere.For det vil vere lett hørbart.Og magefølelsen min sier at trosse kanskje liker den bassgjengivelsen mye bedre.

    Så nær hjørner så er nivået ut fra bassport alt for høyt spør du meg,og lager mye krøll med tanke på trøkket og definisjon i alt.Basstrommer,bassgitarer,osv.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du er inne på noe Rune S.
    Selv gikk jeg fra BR til lukket på JBLene, brukte heller litt EQ i bunn.
    Koster lite å prøve, egentlig ingenting. :)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Takk for et par gode tips der Rune, skal teste det ut når jeg får ånden over meg igjen.
    Slapper litt av og spiller bare nå, fått summet meg litt,det låter nok bedre en noengang med de ting som er forandret på slutten av tråden allerede, men mye vil alltid ha mer.
    Har tildels tidligere opplevd greie resultater med lukkede kasser i stua også.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Når jeg først er inne på tråden igjen, jeg innbiller meg at minidsp oppleve mindre dynamisk en bedringer.

    Sitter å tenker på gainstrukturen i dsp, hvordan kommer jeg frem til opptimal gain.

    Bruker sonos- forforsterker- dsp og 2 amper-
    Etter hva jeg forstår har dsp diverse innstillinger på in og out gain / volt
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    tok en måling- ikke den helt store forskjellen
    1 uten sokker
    2 med Ulvang ragg
    89.jpg

    90.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du må se på det som skjer fra 100hz og ned ved lukking av porter.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Jepp,som oks81 sier.Det bildet du la ut av målingene kutter toppene og viser ikke oss hva som eventuellt skjedde under 60hz.Er 40hz toppen der fortsatt ? Men det ser ikke ut som det utgjorde noen forskjel over 70Hz ivertfall. Sørg for at du lager en stor nok propp av sokkene slik at det sitter godt i porten og tetter best mulig.

    Har ikke helt fått med meg om du har prøvd å vinkle de 45grader? Slik at de har samme vinkel til sidevegg som til frontvegg.Har bare sett mange bilder der de ser ut til å peke rett frem. Prøv ivertfall 45grader viss du ikke har testet det.Og dette er uansett et veldig viktig område med alle høytalere etter min mening.Prøv forskjellige vinkler fra rett på lytteposisjon,foran og bak. Jeg mistenker at noen av dippene og peakene kommer av at du får utfasninger og booster pga refleksjoner fra sideveggene.
    Samme problematikken er det med refleksjoner fra gulvet foran høytaleren.Spessielt når du der har en 15" som spiller såpass høyt som 5-600Hz og er plassert så nær gulvet. Mulig et teppe foran høytalerene kan vere gunstig. Så madman har det i bildet han la inn tidligere i tråden. Jeg bruker å foretrekke det selv.

    Jeg kommenterte det Behringer filteret tidligere i tråden. I motsetning til mange jeg har snakket med så syns jeg faktisk det er bra lydmessig.Så du er ivertfall ikke helt alene viss du syns det låter bra:)

    Men uansett,glem nå for all del ikke å kose deg med musikk innimellom :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Blokke bassport, mål 100hz og ned.

    Fin en del tepper, puter eller lignende og legg på gulvet mellom lyttepos og høyttaler.
    Dette for å se om "Floor bounce" kanskje ødelegger for deg.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Rune,de er vinklet nesten 45 grader.
    har proppet med ull i en bærepose,det skal da være hermetisk tett.

    det skjer noe på starten der som blir dempet med ca 5db, 6+hz dipp er der fortsatt-har målt uten eq nå
    siden de første nivåene40-100hz er adskillig lavere, vet jeg ikke kanskje det er bedre muligheter til ratting av eq?
    hva sier Oks

    blå kurve er uten portpropper.
    91.jpg

    92.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.273
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Den blå kurven ser da ikke så ille ut. Du har 2db på Y aksen..
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det låter nok bassfattig med porter lukket vil jeg tro.

    Tar utgangspunkt i at du har ingen EQ i bassen akkurat no.
    Sånn kjapt og gale så kan du prøve med:
    "High Shelf" 50hz -8dB Q0,7

    Dempe hornet med ca 5dB.

    Pass på at slik heving i bassen spiser effekt, ha på 15hz 24dB LR High Pass på bassene.

    Dette er selvfølgelig med portene lukket!! :)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    ja du mener det retep, det ser bedre ut uten eq kanskje

    her ser du differansen på helt uten eq og med eq

    den høyeste selvsagt uten eq- jeg observerer at dippen ved 200hz faller 5db dypere med eq-

    kanskje eq på basser er litt feil, kanskje best helt uten.
    når det gjelder 60hz dipp er den minimert nå, enten helt i hjørne plassering eller bassporter som er kortet.

    95.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.273
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Prøv å vise målingene med 5db på Y aksen. Ser bedre ut da.

    Den eq på 150 ich kan du redusere med 2db.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    ja du mener det retep, det ser bedre ut uten eq kanskje

    her ser du differansen på helt uten eq og med eq

    den høyeste selvsagt uten eq- jeg observerer at dippen ved 200hz faller 5db dypere med eq-

    kanskje eq på basser er litt feil, kanskje best helt uten.
    når det gjelder 60hz dipp er den minimert nå, enten helt i hjørne plassering eller bassporter som er kortet.

    Vis vedlegget 443011
    Nå ble det litt rot.

    Trenger en måling helt uten EQ og med porter lukket.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    hehehe- ja Oks, må bare prøve med åpne porter igjen og noen tips fra Retep

    hva mener du med 5db på Y aksen
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.273
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    I grafene dine så viser du nå frekvensene mrd 2db mellom de vertikale linjene. Tidligere har du vist med 5db

    Dette gjør at grafene ser langt verre ut nå enn tidligere.

    Har du høyttalere nå med ca 45grader toe in?

    Jeg tror det hjalp.

    Husk å lytte til musikk etter du har endret eq. Du er nå iferd med å henge deg opp i at målingene skal se perfekt ut.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.827
    Antall liker
    2.394
    Sted
    Portugal
    Det ville være ille hvis du ikke får dette til å fungere godt.
    Med de delene du har her vil det bli meget bra med litt prøving og feiling.

    Du forsøker å løse flere ting samtidig, høyttaler og rom.
    Først må du få kassen tett. Neste er tuning av kassen.
    Ta med en kasse ut, legg den på ryggen godt unna vegger og andre store gjenstander, mål bass med mic en meter over kassen.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    ja det får holde for i kveld:)))

    den grønne nå, ser vel ikke så jøvlig ut hvis en overser 200hz

    97.jpg
     

    Vedlegg

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.273
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Spill litt musikk noen dager nå trosse.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Interesant. Hadde vel et lite håp om at den ca 55Hz dippen skulle løfte seg litt med tetting av bassport,og at de skulle rulle av slakkere nedover,men ser ikke slik ut.

    Lyttet du til musikk med og uten propp? Hva opplevde du? Vil vel anta at det føles ut som en del mindre bass med tett port,men følte du at du fekk noe mer smekk i mage/brystregion ?

    Følelse av bass er en ting,følelse av å høre mer eller mindre av hva trommis og bassist spiller er ikke noe som nødvendigvis kommer frem på en slik måling.
    Viss man hadde en åpen baffel,slob,trykkammer,horn og bassrefleks bassdel som alle målte identisk på en slik frekvensmåling,så ville de alle likevel høres ganske ulikt ut.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.525
    Antall liker
    6.946
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    De dipene på 55 og ~120 er nok mere romrelatert, så å endre kasseprinsipp eller å knalle på med eq, hjelper vel lite. Å flytte rundt på ting er nok mere effektivt. Har du romfimensjoner på 6.2m og 2.8m?


    Johan-Kr
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Fenalår nei det er dårlig med romfimensjoner her, det er dårlig med demping her generelt, veggpanel rundt om uten noe på vegger, tynne gardiner og skinnmøbler, det eneste er et ullteppe under spisebordet bak lyttepos.
    Hva spesifikt tenker du på 6,2 m og 2,8 meter, hvordan ser det ut og er det noe en kan lage selv?

    Rune, har rett å slett nesten ikke lyttet, og ikke lyttet med tette porter bare målt, skal roen litt ned og spille musikk med og uten porter- som Fena sier er nok mye romrelatert, har plundret mye med høytalere før i stua her, spesielt bassrefleks
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Skulle nok være romdimensjoner :)

    6,2 x 2,8 meter
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Ja selvsagt, er 3,8x6,8 her;)
     

    Hifimontøren

    Medlem
    Ble medlem
    21.05.2012
    Innlegg
    48
    Antall liker
    26
    Torget vurderinger
    2
    Flotte Høyttalere.
    Har ikke lest hele tråden men reagerte på bruk av mini dsp.
    Tror jeg ville prøvd og lage filter ala de orginale om det finnes noen tegning der ute.
    Høres ut som dette er viktig etter pekepinn fra Mr. Sluket.

    Har prøvd mini dsp 2x4 ved flere anledninger med samme dårlige resultat hver gang.
    Mini lar deg korigere , men lydmessig resultat syntes jeg blir skikkelig dårlig.
    Ødlegger all akustikk ,lyden faller sammen blir ullen og du får med en dose elektrisk støy fra dårlig psu.

    Beklager om dette virket negativt
    Men skal du gå for Dsp bør du prøve en annen type, da forstår du fort hva jeg mener.
    Lykke til .
    Mvh
    Frode
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Jeg har ikke sammenlignet min MiniDSP 2x4 direkte med min Hypex DLCP, så jeg kan ikke si så mye om lydkvaliteten dem imellom.
    Men det som er sikkert er at 2x4 støyer mye mer, det suser i høyttalerne, men det er mulig det kan minskes med bruk av annen PSU.

    Nå husker jeg ikke om det er 2x4 eller 2x4HD som brukes her, sistnevnte har jeg ikke prøvd, men har god tro på at den skal være bedre enn min gamle 2x4 i alle fall.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er 2x4HD.

    Hifimontøren sitt inlegg er fint.
    F.eks bruke B4 som filter og korrigere med passive komponenter.
    Forutsetter at en er villig til å ta arbeidet, og har kompetanse.
    Alternativt her en venn eller kan kjøpe tjenesten. Eller en har skjema.

    Godt mulig dette gir en bedre opplevelse! :)
    Har selv hatt B4 og veit hva den er god for.

    miniDSP er likevel fin for å kunne korrigere på en enklere måte.


    Hva hver enkelt ønsker å velge av komponenter og setter sammen ønsker ikke jeg å blande meg inn i.
    Heldigvis er vi alle ulike og velger gjerne hver våre veier :)


    Men nå er det vel først og fremst integrering av bass mot rom som virker litt utfordrende her.
    Å lukke portene vil nok ikke endre de utfordringene da høyttaleren fortsatt er en rundstråler i nederste frekvensene.
    Likevel gir dette en litt annen lyd.

    Ellers angående rom, plassering, demping etc har jeg ikke så mye å komme med.
    Eneste er prøve forhindre floor bounce med noe demping om det kan hjelpe.

    Mvh
    oks
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.964
    Antall liker
    13.325
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det mest bekymringsfulle er etter min mening det som Rune var inne på først...den enorme suckouten mellom 150-300
    så lenge den er der er hele ht totalt useless imo
    mvh
    Leif
     
    Sist redigert:

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.173
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har jo samme HT og opplever ikke de samme problemene
    .m
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Kan du legge ut en måling av din taler da Madman?
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hifimontøren- nei ikke negativt det, bare ærlig og kanskje veldig nær sannheten.

    Jeg hadde et orginalt Tad filter på disse i høst og syntes ikke det låt særlig ok, det skal tilegges at jeg ikke hadde noe einet høy kvalitet forsterker til greiene.
    Valgte å sette på et gammelt Bedringer/billige greier og det spilte som bare det syntes jeg.

    Så ville jeg selvsagt prøve disse med minidsp, da jeg syntes jeg leser veldig mye bra omtale på filteret og da alle muligheter det har. Filteret ble en nedtur kontra Bedringer, mer ullent/lite gjenomsiktig,lite dynamikk og støy som det påpekes.
    Hel digitalt låt det tynnt i tilegg og mye støy- tilbake i analog med forforsterker ble det mer kroppslig og jeg foretrekker filteret slik, mange er uenige i det.

    Det skal sies at det ikke ble målt noe som helst med de to første filterne, kunne godt tenkt å prøvd et Pass filter men det endrer vel målingene til det enda værre.
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.173
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Har målt ja,men får ikke lagt ut her. MEN,her er det øra som gjelder, spiller med god dyp bass, skikkelig brøstkasse og utrolig oppløst oppover.
    Disse elementene krever gode forsterkere og hvis delingen gjøres aktivt er hverken Behringer eller Mini som du bruker godt nok !
    .m
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "...den enorme suckouten mellom 150-300"

    Hva er årsaken til denne?
    Trosse : om du fremdeles har det originale filteret ( eller er det en klone ? , det selges noe ræl av noen kloner for stygge penger på bukta): en revisit?
    siden du har bedre amper nå ?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.525
    Antall liker
    6.946
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    2x4 er kanskje litt vel billig på spesielt analogdel og dac.

    Det sagt, frekvensmessige anomaliteter som du sliter med er ikke relatert til MiniDSPens kvaliteter eller mangel på sådanne.

    Hva skjer med frekvensresponsen om du måler bare et og et basselement (uten hornet), uten noen filtre, hverken analogt eller digitalt. Er suckouten der enda? Hvis den er tilstede enda, og du legger en enkelt eq på 205Hz med +8dB og Q=4-6. Skjer det noe da?

    Mhp kvalitet, så er nok HypexDLCP den som gir best lydkvalitet, så lenge du ikke skal bruke FIR-filtre. En MiniSHARC med løse I2S-dacer kan være løsningen for bedre lydkvalitet, om du vil ha FIR, men jeg ville ha venta med å jonglere med dyrere DSP til problemet med området 150-300Hz er løst.

    Johan-Kr
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    retep - venstre og høyre side med mik i sweetspot i ørehøyde- flytter så høytalere klint opp i hjørne .mikk i samme poss, ingen eq på noen.

    Vis vedlegget 442528
    Vis vedlegget 442529

    Vis vedlegget 442530
    Vis vedlegget 442531
    Mange av målingene dine,spessielt de i nærfelt viser så vidt jeg kan se at ting ikke er så halvgalt.
    50-60 dippen er mest sannsynlig hovedsakelig rom og høytalerplassering.Viss du gidder så prøv bare for å ha gjort det,å dra høytalerene godt ut fra fontvegg.Prøv gjerne en 2-3 forskjellige posisjoner,0.5m fra 1m fra og lignende. Regner med 1m fra er uaktuelt som permanent plassering,men det kan vere lurt å prøve for å se om det utgjør store forandringer på målingene i bassområdet.

    Ser man på målingene over så ser det ut som den 200Hz dippen kom når høytalerene ble trykket veldig nær frontvegg/hjørne.

    Så kobl vekk all eq og prøv å få til en best mulig plassering først og fremst.Husk hele tiden å også lytte på musikk ved forskjellige plasseringer. Å se seg blind på målinger tror jeg ikke er så lurt siden det ikke er de som lytter til musikk,men samtidig kan målingene hjelpe deg å forstå vilke frekvensområder som er viktig for deg,hvor du opplever mer eller mindre brystkassetrøkk,bassfylde,klangbalanse du liker,osv.
    Prøv som sagt også med et teppe eller enda tykkere ting på gulvet mellom høytalere og lytteposisjon for å se om det kan ta vekk noen dipper eller peaker.
    Ikke sikkert det skal så mye plasseringsjusteringer til for at ting ser annerledes ut. Og når da plassering er mest optimal så tenker jeg det bare er å slenge på Behringer filteret å kose seg med litt musikk:)

    Jeg har hatt litt samme erfaring som deg med et Behringer DSP filter kontra det analoge som du har der. Jeg fekk ivertfall mest musikkglede med det analoge.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Fena- her er en måling av basser i kabinett i lyttepos uten deleflanke og eq og minidsp vekk- venstre og høyre

    99.jpg

    100.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn