Ming Da's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er en forskjell. Hva aner jeg ikke, men kretsene er forskjellige. MC3 er bygget på en gammel Marantz kontruksjon så vidt jeg skjønner. Mc7 har også et ekstra rør stikkende opp av platen :)

    Er usikker på om disse preampene passer til LC konstruksjoner grunnet veldig lav inngangsimpedans i LC produktene (Mener det er 2.3kohm)
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    bambadoo skrev:
    Det er en forskjell. Hva aner jeg ikke, men kretsene er forskjellige. MC3 er bygget på en gammel Marantz kontruksjon så vidt jeg skjønner. Mc7 har også et ekstra rør stikkende opp av platen :)

    Er usikker på om disse preampene passer til LC konstruksjoner grunnet veldig lav inngangsimpedans i LC produktene (Mener det er 2.3kohm)
    Takk førr svar,va redd førr det da.Eller kanskje det funker likevel hvis det aktive delefiltret funker som bufferkrets,noen som veit? Filtret er de orginale til AV-bass dvs samme som Embla trur æ.

    mvh filip
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvordan går det med de relativt mange MingDa forsterkerene som dukket opp her for noen år siden?
    Stille her.................. Betyr det at alt er vel?
    Jeg fikk en hyggelig mail fra en norsk jazzmusiker som har bosatt seg i Kina. Han savner sin MingDa og skal få fabrikken til å bygge en "custom" basert på de modifikasjonene vi gjorde her.
    Hei igjen!
    Det var lenge siden, står det til liv? :) Jeg har bosatt meg i Kina. har jo reist mye frem og tilbake i noen år, men nå er jeg altså mesteparten av tiden i kina. Mange spillejobber her, så spiller masse! Har et B2 orgel her, samt noen andre keyboards.

    Jeg savner ming da ampen da, det spilte jo veldig bra etter vi byttet til vcap og ordnet bias justering.
    Så jeg lurer nå på om jeg skal kjøpe en til for å ha her i Shanghai!
    Var i kontakt med meixing/mingda fabrikken her, og spurte om de kan lage en custom 3008AB til meg med utvendig biasjustering, og det sier de at de kan gjøre. Tenker også å spørre om jeg kan spesifisere hvilke condensatorer jeg vil ha.. Er jo flott hvis de kan være såpass fleksible og lage det som jeg vil ha det.! Utvendig Bias burde jo vært standard på alle deres amper. Det gjør det jo veldig mye lettere for vanlige folk å gjøre det selv. Men det er vel noe i kinesisk tankegang som gjør at det er ganske fjernt å tenke kanskje 2 år fram i tid til man skal skifte rør.
    Ha det godt så lenge, og god adventstid, den merker jeg ikke så mye til her i kina !
    hilsen Steinar


    Hyggelig å få vite at fabrikken er i sving og yter god service.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Både jeg og min bror bruker fortsatt våre Ming Da, og han har tenkt å skifte til Vcap også. Selv er jeg fornøyd med min Nordic MD Mini som står i headfi-riggen. De er godt nok bygd til å vare, og jeg er sikker på at de tidligere modellene en gang i fremtiden blir kultprodukter. I alle fall min MC84a Nordic som jo er et lite smykke til småpenger som låter forbløffende bra på de rette høyttalerne. Selv om jeg i dag ikke bruker høyttalere på den i det hele tatt så har jeg gjort avtale med en kompis om å ta hans små Klipsch RF (minste modellen) i innbytte når han skal kjøpe mine Kef-er. Og er det noe som har forbløffet meg av budsjettanlegg så er det små RF og MC84a (uten Nordic-mod). Det låter jo helt sykt bra til en nypris på rundt 5k samlet. Selv om høyttalerne har sine begrensninger så blir de tynt til grensen av high end av denne fantastiske lille 13 watteren.

    Når jeg tenker på andre alternativer i prisklassen så er det utrolig hvor "lurt" forbrukere kan bli. Typiske rimelige transistorforsterkere med stygge Genexxa og lignende er jo rett og slett søppel i forhold. For å være ærlig kan jeg ikke forstå at noen kjøper RF og bruker en transistorforsterker når de høyttalerne ikke trenger mer enn 13 watt for å skremme naboen, og en liten Ming Da kan plukkes opp for rundt 2k brukt.
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tror de har sluttet med import og salg av MingDa ja. Mener det er en litt tredelt sak det der.
    Ble litt "parallell" import fra en annen aktør bl.a. slik jeg forstod det. Var ikke alle av de produktene som var CE godkjente.

    I tillegg så kom all reklamasjon av direkteimporterte varer som folk gikk til audiofoni med. Ble masse arbeid. Tror det er skrevet litt om på HFS om endel av kinaproduktene som ikke var særlig holdbare. Dette gjelder ikke de CE godkjente og testede MingDa produktene som audiofoni solgte. (Noen var også til ombygging/modding før de ble solgt videre)

    Så solgte de kanskje ikke nok av mingda?
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    bambadoo skrev:
    Tror de har sluttet med import og salg av MingDa ja. Mener det er en litt tredelt sak det der.
    Ble litt "parallell" import fra en annen aktør bl.a. slik jeg forstod det. Var ikke alle av de produktene som var CE godkjente.

    I tillegg så kom all reklamasjon av direkteimporterte varer som folk gikk til audiofoni med. Ble masse arbeid. Tror det er skrevet litt om på HFS om endel av kinaproduktene som ikke var særlig holdbare. Dette gjelder ikke de CE godkjente og testede MingDa produktene som audiofoni solgte. (Noen var også til ombygging/modding før de ble solgt videre)

    Så solgte de kanskje ikke nok av mingda?
    Takker for svar. Kjedelig å være importør eller forhandler for et produkt om får mange reklamasjoner på varer man selv ikke har tjent noe på. Om omsetning dertil ble lav....Forståelig at man gir opp da ja.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Synd at ingen tok tak i MingDa da Audiofoni slapp merket.
    Noe av det bedre fra Kina og veldig bra i forhold til prisen.
    Rørforsterkere krever mer pleie enn transistor og det krever litt innsikt for at det ikke skal bli for vanskelig på sikt.
    Det er i grunnen litt urettferdig at det i følge norsk lov må gis laaang garanti på slike produkter når enkelte komponenter ikke garanteres i mer enn 3 mnd av produsenten.
    Har noen forsøkt å reklamere på lyspærer ???
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    Tror de har sluttet med import og salg av MingDa ja. Mener det er en litt tredelt sak det der.
    Ble litt "parallell" import fra en annen aktør bl.a. slik jeg forstod det. Var ikke alle av de produktene som var CE godkjente.

    I tillegg så kom all reklamasjon av direkteimporterte varer som folk gikk til audiofoni med. Ble masse arbeid. Tror det er skrevet litt om på HFS om endel av kinaproduktene som ikke var særlig holdbare. Dette gjelder ikke de CE godkjente og testede MingDa produktene som audiofoni solgte. (Noen var også til ombygging/modding før de ble solgt videre)

    Så solgte de kanskje ikke nok av mingda?
    Mye b-vare på markedet, ja. Til og med direkte forfalskninger bestående av kasserte komponenter fra Meixing/MingDa-fabrikken. Og så var det gråimport til det norske markedet, men den var såvidt jeg vet basert på CE-godkjente produkter. Men ikke de oppgraderte modellene som Audiofoni solgte, blant annet Nordic-versjonen av MC84A. Den skal være noe bedre enn originalen, og kostet også litt mer. Dette er hvis jeg husker riktig, det er en stund siden de førte merket nå.

    Jeg tror nok Xindak solgte bedre enn MingDa, og at med gråimport og slikt i tankene valgte nok Ove å satse på et merke. Han fikk en bedre deal som eksklusiv importør hos dem også.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hej jeg har lige fået en Ming Da MC-7R direkte fra Hong Kong, via eBay.
    Jeg var lidt bange for at få dårlig kvalitet, som diskuteret i tidligere indlæg.
    Men dette exemplar har b.l.a. Ming Da mærkede kondensatorer og er meget velykket i henhold til mine ører i hverfald.
    Jeg vil give den lidt tid og tilspillen den før jeg prøver nye rør og evt nogle russiske pio kondensatorer. Ret spænt på hvad det kan bidrage fordi jeg synes den lyder meget godt allerede.
    mvh
    Kjartan
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Jeg må selvfølgelig melde meg inn i vennetråden her, siden jeg er i besittelse av 2 stk MC300-C monoblokker.
    Har hatt de i ca 4 år nå og er meget fornøyd med dem. De har vært helt problemfrie og spiller vakkert.
    De er litt "blodtrimma" etter ett besøk hos Audiomix straks etter at jeg fikk dem.
    Hadde i begynnelsen litt problemer med å få satt riktig bias.
    Dette løste Audiomix på en meget tilfredstillende måte (som alltid). Jeg skiftet i tillegg kondensatorer til Vcap, som jeg syntes gjorde en stor forskjell i lyden, til det bedre.
    Her er noen bilder av de utskiftningene av kondis'er og tillegg som Audiomix gjorde:

    Gamle kondensatorer:




    Nye kondensatorer:







    Tillegg for å få bias riktig:





    Og her står de og spiller vakkkert:



    Et par bilder med mine diy akryllokk:






    mvh
    Lars
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fine de akryllokkene. Ser ut som om du har fått dem meget bra til. Ikke enkelt å lage slikt selv etter hva jeg har forstått.
    Jeg hadde for en del år siden et komplett rack i akryl. Ja, til og med beina. Mekket av et firma her i Trheim.
    Vil få laget noe lignende dine deksel til mine 211 blokker. (mange rør å tørke støv mellom-10 pr blokk)
    Kommer til å velge en annen løsning- om det er mulig- og da i et materiale som tåler en del varme...
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Vil få laget noe lignende dine deksel til mine 211 blokker. (mange rør å tørke støv mellom-10 pr blokk)
    Kommer til å velge en annen løsning- om det er mulig- og da i et materiale som tåler en del varme...
    Du skal vel ikke spille med lokkene på? Ikke noe problem å sette akryllokkene på etter spilling. Mine 300B rør er rimelig varme de, men jeg setter de på med en gang jeg er ferdig med å spille. Akryl tåler mye varme de. Du må tilføre 180 grader i 3-4minutter for at det skal smelte.

    Lars
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.148
    Antall liker
    2.701
    Sted
    Kongsberg
    Hei

    Audiomix skrev:
    Det eneste som er rimelig korrekt i den omtalen er at Ding Ma
    forsterkeren spiller veldig bra. Glem resten.


    Dette har dukket opp ved et par anledninger. Ja, jeg bommet
    på firmanavnet, men ellers inneholder ikke disse omtalene noen
    faktafeil. Jeg har aldri påstått at disse forsterkerne har ekstremt
    høy utgangsimpedanse eller sitert noen fabrikkspesifikasjoner som
    antyder sådant. Ming Da MC-3R benytter seg av en ECC82/12AU7
    koblet som katodefølger på utgangen så utgangsimpedansen ligger
    rundt kiloen - og kanskje til og med lavere (300-500 Ohm).
    Dette er allikevel vesentlig høyere enn de fleste transistorforforsterkere
    så i min omtale i F23 advarte jeg forsiktig om bruk sammen med
    lavimpedante effekttrinn som Electrocompaniet 25 Watter (1 k) og
    ICEpowerbaserte forsterkere (8 k):
    Fidelity 16 - side 83
    http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/16.pdf
    Fidelity 23 - side 88:
    http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/23.pdf

    _____________________________________________________________________

    Skrevet av F.E.
    Hei,noen her som kan forklare forskjellen på MC3R og MC7R ? Ser ikkje
    disse 2 dønn lik ut eller ka ? Ville en av de her klare å drive mitt oppsett
    med aktivt filter og doble effekttrinn?
    mvh Filip


    MC3 benytter seg av en enkel katodefølger mens MC7 benytter (en avart av)
    White katodefølger (my follower) med ca halvparten av utgangsimpedansen av
    en vanlig katodefølger (rundt 200 Ohm). Det som det kanskje er vel så viktig
    å merke seg er at MC7 (sannsynligvis) snur absolutt fase mens MC3 er fasekorrekt.

    _____________________________________________________________________

    Whats wrong with this picture?

    Her mangler det vel et rør eller? Og den spiller likevel. Bedre enn noensinne!

    Her er et bilde av min Nordic Ming Da MC-3R som jeg kjøpte etter den første
    omtalen i Fidelity 16. Den er nå bygget fullstendig om fra sin Marantz 7 kloneform
    med tre trinn (12AX7 / 12AX7 / 12AU7) til et enkelt trinn; en vanlig triodekobling
    basert på enkelttrioden 12B4A. Dette røret som i utgangspunktet er laget for
    vertikaltegning i gamle katodestråleTVer egner seg også utmerket som Audiorør.
    Gain i forsterkeren er nå 2,7 ggr og utgangsimpedansen er 1 k. Kabinett og strøm-
    forsyning fra Ming Da, rør fra RCA, motstander fra Bayshlag og kondenstorer fra
    Mundorf (sølv i olje). Eneste ulemper; den snur absolutt fase og har litt tendenser
    til mikrofoni (jeg får prøve meg med litt tuberolling). Ellers er det bare velstand.
    Lyden er langt mer åpen enn i originalen og puster faktisk de aller beste
    linjetrinnene jeg har hørt der ute i nakken. Er dette noe å skrive om i Fidelity?

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja det er noe å skrive om. (har også noen planer om 12b4a linjetrinn/rørbuffer til dac etc. )
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    sclalars skrev:
    emotikon skrev:
    Vil få laget noe lignende dine deksel til mine 211 blokker. (mange rør å tørke støv mellom-10 pr blokk)
    Kommer til å velge en annen løsning- om det er mulig- og da i et materiale som tåler en del varme...
    Du skal vel ikke spille med lokkene på? Ikke noe problem å sette akryllokkene på etter spilling. Mine 300B rør er rimelig varme de, men jeg setter de på med en gang jeg er ferdig med å spille. Akryl tåler mye varme de. Du må tilføre 180 grader i 3-4minutter for at det skal smelte.

    Lars
    Tanken min var at jeg var redd for at akrylen ble missfarget ved varme- altså før faren for smelting. Mulig jeg ikke behøver å tenke den tanken mer?
    Disse 211 rørene avgir en del strålevarme- langt ut på gulvet fra der de står nå. Rørene er plassert ca 4cm fra ytterkant på blokkene.
    Jeg har sett for meg en annen løsning- med et "permanent" bur og en avtagbar plate på toppen. Har troen på at for meg er det mest praktisk med hensyn på vekkstuving av dette når det skal spilles musikk.
    Nå er det snart aktuellt med noe over blokkene mine. Mesteparten av tiden fremover blir sommerforsterkeren tatt frem....blir rett og slett for varmt med alle rørene. Kun litt ekstra kos enkelte kvelder.

    Når det gjelder disse Ming Da produktene, har jeg så lenge jeg har vært her på HFS, hatt en viss skepsis mot dem. Det må nok bygge på min mangel på teknisk kunnskap og at jeg aldri har fått lyttet til et produkt fra dem.
    Er det noen i Trondheimsområdet som sitter med slikt hjemme? Vil veldig gjerne utvide min horisont :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    emotikon skrev:
    Når det gjelder disse Ming Da produktene, har jeg så lenge jeg har vært her på HFS, hatt en viss skepsis mot dem. Det må nok bygge på min mangel på teknisk kunnskap og at jeg aldri har fått lyttet til et produkt fra dem.
    Jeg kjenner Mingene best fra innsiden. Ryddig og bra byggekvalitet. Enkle å "oppgradere" hvis noen får lyst. Det er relativt god plass.
    De er veldig mye bedre enn mange andre med HighEnd-rykte.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Audiomix skrev:
    emotikon skrev:
    Når det gjelder disse Ming Da produktene, har jeg så lenge jeg har vært her på HFS, hatt en viss skepsis mot dem. Det må nok bygge på min mangel på teknisk kunnskap og at jeg aldri har fått lyttet til et produkt fra dem.
    Jeg kjenner Mingene best fra innsiden. Ryddig og bra byggekvalitet. Enkle å "oppgradere" hvis noen får lyst. Det er relativt god plass.
    De er veldig mye bedre enn mange andre med HighEnd-rykte.
    Betryggende at slikt blir bekreftet av folk vi stoler på og som har kunnskapen. Takk.
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    emotikon skrev:
    Audiomix skrev:
    emotikon skrev:
    Når det gjelder disse Ming Da produktene, har jeg så lenge jeg har vært her på HFS, hatt en viss skepsis mot dem. Det må nok bygge på min mangel på teknisk kunnskap og at jeg aldri har fått lyttet til et produkt fra dem.
    Jeg kjenner Mingene best fra innsiden. Ryddig og bra byggekvalitet. Enkle å "oppgradere" hvis noen får lyst. Det er relativt god plass.
    De er veldig mye bedre enn mange andre med HighEnd-rykte.
    Betryggende at slikt blir bekreftet av folk vi stoler på og som har kunnskapen. Takk.
    Jeg kjenner de best fra praktisk bruk og sammenligning med annet utstyr (fra Kina) i samme prisklasse, og med unntak av CAYIN som jeg mener er i samme klasse hva musikalske kvaliteter angår, er MingDa blandt de beste. En gedigen nedtur var f.eks. Music Angel, som på et annet forum har oppnådd heltestatus, så her er det tydeligvis svært ulike meninger.

    Mvh Ole
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Smaken er forskjellig.
    Ikke alle har samme opfatning av kvalitet. En må under chassis for å se det.
    Ikke alle har samme forutsetning for å uttale seg heller ;)
    Jeg vet om bare en MingDa forsterker jeg ikke kan anbefale. Det er RIAA trinnet som heter 767DR(?). Der er det noe riv ruskende galt. Men som med alle disse er det god plass, ryddig oppbygging og rimelig enkelt å få svært bra.
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Audiomix skrev:
    Smaken er forskjellig.
    Ikke alle har samme opfatning av kvalitet. En må under chassis for å se det.
    Ikke alle har samme forutsetning for å uttale seg heller ;)
    Men som med alle disse er det god plass, ryddig oppbygging og rimelig enkelt å få svært bra.
    Jeg har ikke annen forutsetning til å uttale meg, annet enn hva jeg kan høre (eller hørte ;D) og kan ikke si annet enn at jeg er superfornøyd. Og i hvert fall etter Audiomix sin oppgradering av den.
    Men den låt flott før det også, hadde vel i grunn bare litt problemer med å sett bias riktig hvis jeg ikke husker feil Hans?

    mvh
    Lars
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Stemmer det Lars. Du var litt stresset første gangen du ringte.
    I ditt tilfelle hadde nok 300B rørene noe høy høyspenning. Noe av dette skyldes at du har høyere nettspenning enn det som er vanlig i Kina.
    Fikk jekket den ned et stykke. På din var det vel allerede utvendige justeringer for bias?
    Fryktelig lenge siden.
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Audiomix skrev:
    På din var det vel allerede utvendige justeringer for bias?
    Fryktelig lenge siden.
    Stemmer det Hans, og det er jeg glad for :D
    Har glemt å sjekke på en stund, og det varierte jaggu fra 380 - 480. Veldig greit å sjekke en gang i blant. Tror ikke jeg har sjekket det på nesten et år :eek:

    mvh
    Lars
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg fikk nettopp en hyggelig hilsen fra min venn i Mexico. Han har samme Ming Da som deg Lars. Men uten de modifikasjonene jeg har gjort for deg.
    Husker du ringte en kveld og var ganske fortvilet over noe så ubegripelig som bias måling og justering ;)

    Hei Hans,

    Jeg følger ivrig med på MAE-SET SE prosjektet du bygger for Sclalars og ser det nærmer seg ferdigstillelse. Blir artig å se den endelige forsterkeren etter at Lars har ordnet det rent estetiske.......

    På den annen side ser jeg han ser fram til å sammenligne den med sine Ding'er - Ming Da monoblokker med 2x300B og det fikk endelig meg i langsom bevegelse. Jeg kjøpte et slikt sett for snart 5 år siden, men har aldri - jeg gjentar; ALDRI koplet dem opp!

    Derfor tok jeg meg sammen i ettermiddag, gjorde dem skikkelig rene med trykkluft, stålrens og pussekluter (de skinner nå som juveler!), skrudde av bunnplatene, blåste rent under, koplet opp med signalgenerator, scope, lastmotstander og forvrengninsanalysator og ble skikkelig imponert.

    Begge 300B rørene i forsterkene sto som låst på 55 mA, oppbyggingen er bra, bortsett fra noe tynne plater, og forvrengning var langt lavere enn forventet. Ved 1 Watt /1000 Hz er den 0,025% i 8 Ohm og stiger til 0,85% ved Ca. 27 Watt i de samme 8 Ohm.

    300B rørene er Electro Harmonix, 6SL7 er NOS (CV569), 6SN7 er Golden Dragon og dette låter veldig bra. Godt med krefter, god oppløsning og trøkk. Artig å endelig ha dem i anlegget. Spesielt piano låter godt påmine gamle B&W Silver Signature - de er 20 år gamle men låter fortsatt bedre enn mye annet som er nyere.

    Vel, ikke store nyheter, men tenkte jeg ville dele dette med deg siden du så ofte er borte i Ding'er

    Ha en fin søndag Hans, så snakkes vi!

    Beste hilsen,
    Johnny
     

    GlennW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    97
    Antall liker
    136
    Sted
    Arendal
    Blir med i denne tråden jeg. MC34-A er det jeg har, og er meget fornøyd :)

     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Glimrende forsterker med en nobel mellomtone. Virkelig et verifisert topp-produkt i sin klasse ifølge tester og min erfaring. Har hørt mye på den der hos min bror, men nå har han byttet den ut mot de nyeste monotrinnene til Xindak og den matchende passive preamp-en.
     

    GlennW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    97
    Antall liker
    136
    Sted
    Arendal
    baluba skrev:
    Glimrende forsterker med en nobel mellomtone. Virkelig et verifisert topp-produkt i sin klasse ifølge tester og min erfaring. Har hørt mye på den der hos min bror, men nå har han byttet den ut mot de nyeste monotrinnene til Xindak og den matchende passive preamp-en.
    Ja, den funker overraskende bra til min ganske vidtfavnende lytteadferd vil jeg si. Det gjenstår noen få detaljer i oppsettet mitt enda før det blir helt "ferdig". Bedre kabler, og ny cd-spiller må nok snart i hus også.
    Har vært igjennom den obligatoriske tube-rollingen og har nylig kjøpt meg et par Opera Platea som låter veldig mye bedre enn de gamle Acoustic Research'ene mine :D

    Ming Da'en er forresten original med unntak av at jeg har fått lagt ut punkter for ekstern biasmåling på den, og før eller siden så må vel noe gjøres inni også. Bytte noen kondensatorer og slikt. Kanskje den kan bli noe lignende Nordic utgaven etter hvert. Akkurat nå for tiden er jeg mest opptatt med å lytte til god musikk fremfor nye innkjøp :p
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    DrDamage73 skrev:
    baluba skrev:
    Glimrende forsterker med en nobel mellomtone. Virkelig et verifisert topp-produkt i sin klasse ifølge tester og min erfaring. Har hørt mye på den der hos min bror, men nå har han byttet den ut mot de nyeste monotrinnene til Xindak og den matchende passive preamp-en.
    Ja, den funker overraskende bra til min ganske vidtfavnende lytteadferd vil jeg si. Det gjenstår noen få detaljer i oppsettet mitt enda før det blir helt "ferdig". Bedre kabler, og ny cd-spiller må nok snart i hus også.
    Har vært igjennom den obligatoriske tube-rollingen og har nylig kjøpt meg et par Opera Platea som låter veldig mye bedre enn de gamle Acoustic Research'ene mine :D

    Ming Da'en er forresten original med unntak av at jeg har fått lagt ut punkter for ekstern biasmåling på den, og før eller siden så må vel noe gjøres inni også. Bytte noen kondensatorer og slikt. Kanskje den kan bli noe lignende Nordic utgaven etter hvert. Akkurat nå for tiden er jeg mest opptatt med å lytte til god musikk fremfor nye innkjøp :p
    Ja, man må hvile litt på valgene sine også. Nordic-versjonen har vel egentlig ikke ekstern bias-justering, men det er noe som er en vanlig mod. Min bror hadde samme planen for sin (som jeg mener var en Nordic, i likhet med min MC84-C som i alle fall er det), men den forsvant ut døren for få uker siden. De faller veldig lite i verdi, disse forsterkerne her. Kommer nok til å ende med en legendestatus innen kinaforsterkere til slutt, for den er ganske eksepsjonell. Eneste aber er at den ikke er noen kraftplugg, selv til EL34 å være.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    Glimrende forsterker med en nobel mellomtone. Virkelig et verifisert topp-produkt i sin klasse ifølge tester og min erfaring. Har hørt mye på den der hos min bror, men nå har han byttet den ut mot de nyeste monotrinnene til Xindak og den matchende passive preamp-en.
    Da burde du jo være litt frampå. ;D
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Den el34 saken der drar det meste. Inkludert Dynaudio Contour 3.4 som den er en veldig god match til. Og de skal være "tungdrevne" :)
     

    GlennW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    97
    Antall liker
    136
    Sted
    Arendal
    bambadoo skrev:
    Den el34 saken der drar det meste. Inkludert Dynaudio Contour 3.4 som den er en veldig god match til. Og de skal være "tungdrevne" :)
    Høres bra ut, sånn i tilfelle jeg skulle få lyst til å gå for noen mer tungdrevne høyttalere en gang i fremtiden.
    I mellomtiden, så synes jeg selv at Opera Platea er en god match til MC34-A'en. Deilig å endelig ha bra lyd selv på lavt volum. Føler at det er et lite kvalitetstegn i seg selv, hehe. Kjører med Electro Harmonix effektrør, og Tungsram og RCA nos rør foran.

     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sikkert en finfin kombinasjon.

    PS: Enkle tweaks som du kan tenke på med tid og stunder.
    Bytte koblingskondiser
    Et par-tre motstander mot noen NOS carbonfilm 2W saker.
    Kanskje bytte potmeter (til tkd). Det er forsåvidt ok det som står i den. Potmeter eller den begrensingen som ligger i et potmeter er undervurdert lydmessig. Det står som regel i serie med de aller minste signalene som skal forsterkes og da vil vi ha gode ting der, vil vi ikke? :)
     

    GlennW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    97
    Antall liker
    136
    Sted
    Arendal
    bambadoo skrev:
    PS: Enkle tweaks som du kan tenke på med tid og stunder.
    Bytte koblingskondiser
    Et par-tre motstander mot noen NOS carbonfilm 2W saker.
    Kanskje bytte potmeter (til tkd). Det er forsåvidt ok det som står i den. Potmeter eller den begrensingen som ligger i et potmeter er undervurdert lydmessig. Det står som regel i serie med de aller minste signalene som skal forsterkes og da vil vi ha gode ting der, vil vi ikke? :)
    *taking notes*

    Og jo, absolutt, der vil vi ha gode ting :)

    Jeg forstår at jeg har endel å gjøre om jeg ønsker det, og det trenger jo ikke alltids koste like mye alt sammen heller. Hadde jo glatt kjøpt Cardaskabler og Mullardrør og gudene vet hva hvis man bare hadde hatt råd til det.
    Men, det må bli i et annet kapittel, hehe.
    Takk for gode tips ang. innmat som bør/kan skiftes. Kommer tilbake til HFS med eventuelle spørsmål og/eller erfaringer når det skjer :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    Den el34 saken der drar det meste. Inkludert Dynaudio Contour 3.4 som den er en veldig god match til. Og de skal være "tungdrevne" :)
    Det er jeg i og for seg enig i, men vi fant vel ut at Sequerra likte godt den mer brutale kraften i monoblokkene fra Xindak enn de 30 wattene MC34-A varter opp med. Små høyttalere skal man ikke kimse av når det gjelder behov for kraft. Men jeg vil ikke hevde at de buttet imot overkraften med Sequerra, det låt gull og myrra det også. Litt synd at det ikke er mulig å kjøre den som kvasi-triodekoblet slik som endel andre EL34-forsterkere som min MT-3. Jeg tror det kunne gitt enda mer magi i mellomtonen med de rette høyttalerne.

    bjornh skrev:
    baluba skrev:
    Glimrende forsterker med en nobel mellomtone. Virkelig et verifisert topp-produkt i sin klasse ifølge tester og min erfaring. Har hørt mye på den der hos min bror, men nå har han byttet den ut mot de nyeste monotrinnene til Xindak og den matchende passive preamp-en.
    Da burde du jo være litt frampå. ;D
    Det var jeg da han skiftet fra MC84-C til MC34-A. Førstnevnte er også en magisk forsterker med de rette høyttalerne. Enhver som har rimelige Klipsch Ref bør lete med lys og lykter etter et eks av de små vidunderne med EL84 fra MingDa. Det bør finnes endel brukte rundt omkring, men jeg kvitter meg ikke med min.

    MC34-A er allerede solgt til en pris jeg ikke føler jeg kunne sabotere med et familiært skambud. Tror ikke han tapte mange kronene, selv med rørbyttet han foretok på tampen. Husker ikke hvilke rør som stod i front, men det var Sovtek effekt på slutten. Det varte ikke så lenge før den var ute av huset med de rørene. En venn som egentlig er sykelig Tandberg-fan falt helt for den.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    DrDamage73 skrev:
    sånn i tilfelle jeg skulle få lyst til å gå for noen mer tungdrevne høyttalere en gang i fremtiden.
    Kvitt deg med den lysten med en gang.
    Se deg aldri tilbake til tungdrevne høyttalere.
    Det er ikke noe problem å finne de som er over 90dB i følsomhet, spiller bra og er en fin match til rørforsterkere.
    EH og Sovtek er ikke verdens beste rør akkurat.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Audiomix skrev:
    DrDamage73 skrev:
    sånn i tilfelle jeg skulle få lyst til å gå for noen mer tungdrevne høyttalere en gang i fremtiden.
    Kvitt deg med den lysten med en gang.
    Se deg aldri tilbake til tungdrevne høyttalere.
    Det er ikke noe problem å finne de som er over 90dB i følsomhet, spiller bra og er en fin match til rørforsterkere.
    EH og Sovtek er ikke verdens beste rør akkurat.
    Rett, riktig og korrekt.
     

    GlennW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    97
    Antall liker
    136
    Sted
    Arendal
    Audiomix skrev:
    DrDamage73 skrev:
    sånn i tilfelle jeg skulle få lyst til å gå for noen mer tungdrevne høyttalere en gang i fremtiden.
    Kvitt deg med den lysten med en gang.
    Se deg aldri tilbake til tungdrevne høyttalere.
    Det er ikke noe problem å finne de som er over 90dB i følsomhet, spiller bra og er en fin match til rørforsterkere.
    EH og Sovtek er ikke verdens beste rør akkurat.
    Akkurat i kveld så spilte det så jeg fikk gåsehud i et parti i en låt her, mutters alene, hehe.
    Måtte rope jentungen inn i sweetspot for å vise henne lyden. Så jeg har nok aldri rukket å etablere
    noen lyst på noen andre ht enda nei :)

    Og EH og Sovtek ja, er ikke det egentlig samme rør på en måte? Vet det ikke er verdens beste, men de låter i mine
    ører bedre enn de blå Jinvina rørene som stod i originalt.
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Hei, vurderer å kjøpe MC 300 C monoblokker fra Hong Kong. Ser at det går an å få disse til Norge for ca. 10k inklusiv frakt + mva. Noen som vet om jeg må modifisere eller gjøre noe med disse i forhold til strømnettet? Har prøvd å få tak i disse i Norge men det viser seg umulig. Kjøpte nylig en Ming Da 300b SET som jeg er svært fornøyd med.
    Hvis noen her inne har spesielle synspunkter, advarsler eller anbefalinger i forhold til MC 300 C monoblokker blir jeg glad for innspill. Gjerne også anbefalinger til preamp :D

    Mvh. Morten
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    scaniagutten skrev:
    Hei, vurderer å kjøpe MC 300 C monoblokker fra Hong Kong. Ser at det går an å få disse til Norge for ca. 10k inklusiv frakt + mva. Noen som vet om jeg må modifisere eller gjøre noe med disse i forhold til strømnettet? Har prøvd å få tak i disse i Norge men det viser seg umulig. Kjøpte nylig en Ming Da 300b SET som jeg er svært fornøyd med.
    Hvis noen her inne har spesielle synspunkter, advarsler eller anbefalinger i forhold til MC 300 C monoblokker blir jeg glad for innspill. Gjerne også anbefalinger til preamp :D

    Mvh. Morten
    Jeg har et sett MC 300C som jeg ikke bruker, og som er "blodtrimmet" av Audiomix. Du kan få dem for samme prisen av meg. De er oppgradert med kondensatorer fra VH Audio http://www.v-cap.com/teflon-capacitors.php

    Disse monoblokkene er oppgraderte for 7k, og i tillegg har 300 B Meshplate rør for nesten 8k stående i. De er dønn strøkne. Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å selge dem, men de står egentlig bare å samler støv akkurat nå.

    Har også laget akryl deksler til de, som selvfølgelig følger med.
    Her har du et par bilder:

















    mvh
    Lars
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    sclalars skrev:
    scaniagutten skrev:
    Hei, vurderer å kjøpe MC 300 C monoblokker fra Hong Kong. Ser at det går an å få disse til Norge for ca. 10k inklusiv frakt + mva. Noen som vet om jeg må modifisere eller gjøre noe med disse i forhold til strømnettet? Har prøvd å få tak i disse i Norge men det viser seg umulig. Kjøpte nylig en Ming Da 300b SET som jeg er svært fornøyd med.
    Hvis noen her inne har spesielle synspunkter, advarsler eller anbefalinger i forhold til MC 300 C monoblokker blir jeg glad for innspill. Gjerne også anbefalinger til preamp :D

    Mvh. Morten
    Jeg har et sett MC 300C som jeg ikke bruker, og som er "blodtrimmet" av Audiomix. Du kan få dem for samme prisen av meg. De er oppgradert med kondensatorer fra VH Audio http://www.v-cap.com/teflon-capacitors.php

    Disse monoblokkene er oppgraderte for 7k, og i tillegg har 300 B Meshplate rør for nesten 8k stående i. De er dønn strøkne. Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å selge dem, men de står egentlig bare å samler støv akkurat nå.

    Har også laget akryl deksler til de, som selvfølgelig følger med.
    Her har du et par bilder:

















    mvh
    Lars
    Hei, sendt deg PM.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn