Mine klassiske disker

U

utgatt60135

Gjest
Jeg var oppslukt i klassisk musikk for noen år tilbake. Den gang la jeg ikke så mye vekt på innspillingskvalietet.
Nå er tiden inne for en ny periode og tenkte jeg skulle dele erfaringene med dere og også forhåpentligvis få gode tips videre.

Prokofiev er nok min favoritt komponist, men alle russiske komponister står høyt i kurs. Mahler er en annen favoritt. Men det er mange flere.

Begynte med denne i går. Veldig bra innspilling og en feiende flott symfoni. Anbefales sterkt.

Denne er det også god lyd på. Begynner litt kjedelig men tar seg opp veldig. Nydelig fra spor 2.

Ikke fult så begeistret for denne, men bra synes jeg den er. Grei lyd. 3. symfoni, Jansons.

Her var det for dårlig lyd, skifta fort..

Litt av det samme her dessverre. Låt greit på lav intensitet men det gnall i ørene når de spilte høyt. Uffa..

Så var det på tide å høre to av favorittplatene mine fra før.

En innspilling fra 1959. Helt strålende musikalsk. En av de absolutt beste pianistene noen sinne på sitt beste??
Her var det bare å nyte et opptak med atmosfære, ikke spesielt klart, manglet dynamikk og endel sus men alikevel. Stor dybde. Sitter på siste rad. Jeg hører hovedsaklig på Racmaninov konserten av de to. Anbefales varmt.

Her sitter man på første rad! Meget god innspilling. glitrende spill og fantastisk musikk. Klassisk musikk på sitt beste synes jeg. Denne har jeg brukt på demoer. Klar og presis gjengivelse. Flott nærvær til musikerne. Kun bare littegrann hardhet å spore noen ganger. Jeg hørte av erfarne at Rostropovich spiller fantastisk, spesielt pga alderen. Prokovievs Violin Conserto no 1 er en av mine favoritter. Anbefales sterkt.

Kommer med mere etterhvert..
Jeg har vel omtrent 130 klassiske så alt rekker jeg ikke over da..

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Mange fine innspillinger der. Hvis du er opptatt av Prokofieff, kan det være at du bør satse på andre enn Ozawa. Den store bomben når det gjelder symfonier for tiden er Gergiev/LSO. Komplett på Philips.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har ikke den blitt kritisert for dårlig lydkvalitet?

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Tenk om vi kunne fått den lyden som Philips gav Gergiev i "Vårofferet". Så vel er det nok ikke. Det med lydkvalitet er forresten ganske vanskelig å bedømme når det kommer til stykket. Mahler/Boulez/VPO er glassklar, men det beror også i stor grad på tolkningen. Gergiev er mer opptatt av driv, villskap og galskap enn klarhet. Og det formidles greit nok. Hvis en vil ha denne type tolkning, er alternativet eldre russiske innspillinger - og de kan være nokså røffe i lyden. (Selv om russiske lper kan ha helt spesielle kvaliteter av og til.) Sony klarte å gi LSO nær demonstarsjonslyd i 5. symfoni med nettopp LSO, men igjen - det er en annen type tilnærming til denne musikken.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.928
Sted
Trondheim
Rachmaninov har jeg aldri helt klart å bli fortrolig med. Jeg har alltid holdt hans klaverkonsert nr. 3 som hans store verk. Jeg forelsket meg i sin tid i en innspilling med Lazar Bermann, LSO og Abbado på CBS. Har aldri hørt den konserten bedre spilt siden.
Lazar Berman er en gigant som dessverre er litt for dårlig kjent. Han er den eneste jeg har hørt som klarer å få Liszt til å lyde som stor musikk. De som kjenner sin besøkelsestid bestiller umiddelbart Lazar Berman Edition i Historic Russian Archives på Brillliant.

U

utgatt60135

Gjest
Tror jeg trekker frem kun de beste platene heretter, ellers blir det for mye.

Dette er en spennede symfoni. Veldig kompleks så den kan kanskje være litt tungfordøyelig. Men jeg liker den meget godt i alle fall. Symfonien er godt beskrevet i albumet. "Magnifique version" i følge Oliver M.
God lyd.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det var da ikke måte på.. 8)
Ancerl-platen er nok typisk eldre Supraphon; litt rå lyd, men det spiller ingen rolle!
Forresten: Ligg unna gamle Supraphon LP-pressinger, de er gjort på en blanding av asfalt, glasskår og Ideal flatbrød.

Bernt K

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
LP-ene også? Joda, de kom seg, men de jeg tenker på var fra 70-tallet; spesielt en Hr. Billes utflukter(Janacek, "The Excursions of Mr. Broucek"). CDene er bra, men masterne av tidlige innspillinger var jo slik de var. Gammel Melodiya og Eurodisc delte mye av det samme.

Bernt K

U

utgatt60135

Gjest
Fant frem noen godsaker fra samlingen i kveld.

Dette er vakkert! Spesielt Marché des pèlerins (pilgrimsmarkedet). Blir våt i øyenkroken av denne 2. satsen. Aldeles nydelig. Lyden kunne vært bedre så om noen kjenner til en referanse innspilling av denne blir jeg veldig glad.

Nok en favoritt, men her synes jeg lydkavliteten er for dårlig. Skal visst være en meget bra fremførelse, men hvis noen vet om en med bedre lyd..

Rimsky-Korsakov, Scheherazada: Denne er den eldste klassiske plata jeg har og kanskje den jeg har hørt mest. Liker den meget godt. Denne har meget god lyd tross mye sus. Atmosfære, dynamikk og meget bra gjengivelde av salen. Den er produsert i 1980. Var det på den tiden man laget dårlige CD´er?
Fant ikke denne på nettet, bare en ny utgivelse fra 2006. Er det bedre lyd på den mon tro?

N

nb

Gjest
Enig med du at det er hyggelig med god lyd, men om man begir seg ut i den klassiske platejungelen og vil finne frem til de beste innspillingene rent kunstnerisk, må man ofte gå litt på akkord med det rent innspillngstekniske. Det beste hadde jo vært en Ole Brumm, men slik er det dessverre ikke allltid.

Men bevares, man når det gjelder det utvidede standardreportoaret, finnes det jo et stort antall innspillinger av de fleste verkene, så man kan nok finne noe som er kunsterisk godt og som samtidig oppfyller kresne ønsker om lydkvalitet.

Lykke til med letingen i alle fall! Det er ikke dumt å ha f.eks Penguin guide to classical music eller lignende, samt kjøpe et av de bladene der det følger med en CD hver måned - en fin måte å oppdage ny musikk på!

U

utgatt60135

Gjest
Nå har jeg ikke evnen til å skille ut gode fremførelser. Jeg trekker frem de jeg liker og vurderer lydkvalitetene. Uansett er det moro å vite hvordan de ulike platene er innspilt. Tror jeg fant noen gullkorn i går kveld.. må sjekke en gang til..

N

nb

Gjest
Nå har jeg ikke evnen til å skille ut gode fremførelser. Jeg trekker frem de jeg liker og vurderer lydkvalitetene. Uansett er det moro å vite hvordan de ulike platene er innspilt. Tror jeg fant noen gullkorn i går kveld..  må sjekke en gang til..
Nettopp derfor er en guide som den nevnte fin å ha, klassisk musikkritikk er jo en helt annen sjanger enn kritikk av pop/rock, anmelderene sier fint lite om musikken, den blir tatt for gitt. De konsenterer seg stort sett kun om fremførelsen. Det er i alle fall et sted å starte. Ellers er det jo bare å stikke innom butikken til Hr. Hillveg i Oslo, da betaler man riktignok litt for mannens ekspertise i form av noe høyere CD-priser, men kan være et sted å sjekke ut i alle fall.

U

utgatt60135

Gjest
Jeg kjøpte mange plater av han, fikk tips via ei komponist studentinne og av bøker. Jeg tror de fleste jeg har er godt valgt kunstnerisk, men lydkvaliteten var jeg mindre opptatt av på den tiden. Og ikke minst av de jeg fikk tips fra.

F.eks skulle jeg gjerne hatt en versjon med god lyd av denne. Jeg har den orginale plata fra 1981, men kanskje den remastret utgaven vist under er mye bedre?

Denne fikk jeg anbefalt fra HS. Mektig, stort og sørgmodig. Langsom og stemningsfull. Akkurat da det syntes vel monotomt stiger en vokal frem helt nydelig integrert i rommet og utsøkt samspill med musikerne. Meget god lyd. Knakje ikke en drar frem ofte men flott er den!

Helt rå lyd på denne :D :D..
Referanseinnspilling! Bedre har jeg ikke hørt klassisk rett og slett! Jeg synes komposisjonene til polakken er veldig spennende. Noe korsang også.
Sony 20 bit teknologi, SBM står det på plata. Innspillt i Warsawa i -93 på hans 60års dag.

Penderecki, Matrix 17, er det også meget god lyd på. Spesiell musikk. EMI 73/95.

Vakker musikk til å bli glad av. Fremragende violinspill. Over middels god lyd. Saint- Saens er også veldig fin.

N

nb

Gjest
Mange vil påstå at du har referanseinnspillingen av Brahms 4. symfoni allerede;) Jeg har også sansen for Böhm med Wienfilahrmonien utgitt på DG i dette verket, har den kun på vinyl og synes den er utmerket både tekisk og kunsterisk, men det er en stund siden jeg har hørt på den nå, så kan huske feil ang det tekniske.

U

utgatt60135

Gjest
Jeg hadde håpet på større interesse, men det kan virke som endel av klassikerne her er mest opptatt av Beethoven, Bach, Mozart osv...
Men takk til dere som har postet innlegg så langt.

Verklärte Nacht synes jeg er et spennende verk. God lyd er det også.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg tror det er mye fordi du fokuserer på lydkvaliteten. Det er ikke noe problem å anbefale store (STORE) innspillinger, men de vil i mange tilfeller falle utenfor lydkvalitetskriteriene dine. Eksempler:
Faren til Carlos, Erich Kleiber, gjorde en kjempeinnspilling av Beethoven 3, men i mono og slett ikke perfekt lyd,
Sviatoslav Richter gjorde det etter min mening største opptaket av samme LvB "Appassionata" liive i Praha, men salen var full av tæringssyke tsjekkere (høres nå slik ut) og lyden er fjern.
En annen stor pianist, Arthur Schnabel, gjorde alt sitt arbeid i monotida på lakk-78-er.
Martha Argerich gjorde og gjør sitt beste i konsertsalen; hør hennes Rachmaninov 3 på Philips for en sprøyte gærn pianist 8).
Naxos har gitt ut LvBs fiolinsonater med Kreisler og Rupp, men, igjen, 78-plater...
En godsak er Stravinskys Oedipus Rex med Norman, Schreier og Ozawa som dirigerer et japansk ensemble. Den har god lyd, også! Utgitt på Philips, og er vel et så sært stykke god musikk du kan få.

Bernt K

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Jeg hadde håpet på større interesse, men det kan virke som endel av klassikerne her er mest opptatt av Beethoven, Bach, Mozart osv...
For min del er problemet at jeg ikke helt skjønner hva jeg skal skrive, det virker som om du presenterer disker du allerede har meed ferdige vurderinger. Forøvrig er ikke Rachmaninov eller Prokofiev komponister jeg mener så veldig mye om. Ikke Mahler heller forøvrig, selv om jeg ser for meg at jeg kan like ham godt om en 20-30 års tid når livets høst setter inn.

K

kbwh

Gjest
Carlos Kleibers innspilling av Brahms 4. har jeg i den utgaven du viser, Lyngen. CK kunne vært på voksrull for meg...

Men: Generelt synes jeg DGs bit image processing (eller hva det nå kalles) gir forbedret lydkvalitet sammenliknet med tidligere utgaver. Det artige er at dette sikker ikke har med teknologi å gjøre men kunnskapen til remasterfolkene hos DG. De har vasket ørene siden det glade syttitallet, og takk for det.

(Det hender at jeg leser tråder uten å skrive i dem. Tro det eller ei.)

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Støtter anbefalingen av "Verklärte Nacht" 100%. Liker du den, kan Schönbergs "Gurrelieder" være interessant. Samme tonespråk, fullt orkester (og vel så det) og sangsolister. Voldsomme saker. Chailly på Decca og Ozawa på Philips har storslagen lyd.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Carlos Kleibers innspilling av Brahms 4. har jeg i den utgaven du viser, Lyngen. CK kunne vært på voksrull for meg...

Men: Generelt synes jeg DGs bit image processing (eller hva det nå kalles) gir forbedret lydkvalitet sammenliknet med tidligere utgaver. Det artige er at dette sikker ikke har med teknologi å gjøre men kunnskapen til remasterfolkene hos DG. De har vasket ørene siden det glade syttitallet, og takk for det.

(Det hender at jeg leser tråder uten å skrive i dem. Tro det eller ei.)
Velskrevet og underholdende. Bare vent til du får Sotaen opp i fullt driv: Da vil en del av de klassiske 70-tallsinnspillingene få nytt liv.

U

utgatt60135

Gjest
Jeg tror det er mye fordi du fokuserer på lydkvaliteten. Det er ikke noe problem å anbefale store (STORE) innspillinger, men de vil i mange tilfeller falle utenfor lydkvalitetskriteriene dine.

En godsak er Stravinskys Oedipus Rex med Norman, Schreier og Ozawa som dirigerer et japansk ensemble. Den har god lyd, også! Utgitt på Philips, og er vel et så sært stykke god musikk du kan få.

Bernt K
Ok, jeg skjønner.

Skal sjekke den plata. Takk!

Jeg presenterer/vurderer mine OG ønsker innspill om dem (om de er kjente) OG nye platetips som ikke nødvendigvis har referanselyd med god lyd. Har man først brukt masse penger på god HiFi lyd orker jeg ikke dårlig lyd alså  8).

Sjekk ut Penderecki plata!

Er det god lyd på den remastret utgaven av Brahms 4. Valentino?

U

utgatt60135

Gjest
Støtter anbefalingen av "Verklärte Nacht" 100%. Liker du den, kan Schönbergs "Gurrelieder" være interessant. Samme tonespråk, fullt orkester (og vel så det) og sangsolister. Voldsomme saker. Chailly på Decca og Ozawa på Philips har storslagen lyd.
Takk, sjekker den også.

K

kbwh

Gjest
Njææ, ikke super, Lyngen. Men det er Carlos Kleiber som dirigerer, og håret reiser seg på hodet om det så spilles av på en slepebrøler med sprengte elementer.

Når det er sagt: En annen kjent Kleiber-innspilling, i stigende lydkvalitet: LvBs 5. symfoni:
LP (ikke førsteutgaven) -> første CD-utgivelse -> Originals-utgivelsen.

Det kan hende at du kommer mer inn i musikken med originals-utgaven av Brahmsen. Den hundrelappen kan være vel anvendt, om ikke for annet enn en festlig liten A/B-test.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Ser fra tidligere innlegg at Prokofievs "Romeo og Julie" står på spillelista. Der er Chung/Concertgebouw på DG et hett tips, synes jeg. Demonstrasjonslyd (ihverfall hva angår perspektiv) og topp kunstnerisk nivå.

Som vanlig når det dreier seg om utgaver på én cd, dreier det seg om utdrag fra de tre suitene.

U

utgatt60135

Gjest
Sv: Mine klassiske disker

Ja, får fortsette turen da nabo´n er borte igjen. Hørte på noen nyinnkjøpte innspillinger pluss noen andre som ikke er verd å nevne.

Spennende komposisjon denne Conserto for Orchestra. Liker Bartok. Veldig god lyd på denne. Sitter bra nærme så det er veldig bredt men ikke så dypt som endel andre. Alikevel god atmosfære, presisjon og akustikkgjengivelse.

Sammenlignet litt med denne Philips innspillingen. Mindre sus, ikke så bredt og atmosfærisk men alikevel på høyde med den andre. Må høre mere på denne for å få et bedre sammenligningsgrunnlag. Moro å sammenligne to forskjellige opptak av samme stykke.

Also Sprach Zarathustra er ikke blant mine favoritter men var nysgjerrig på kvaliteten på denne selv om jeg har stykket fra før.
Her var det uakseptabelt mye sus og selv om lydbildet er stort mangler det presisjon og dybde. Selv om den sikkert er topp fremførelse var nok dette et bomkjøp.

K

kbwh

Gjest

I så fall et legendarisk bomkjøp, Lyngen. Føler meg medskyldig...

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Du kan godt sende bomkjøpet til meg... denslags milde gaver får sin lønn i himmelen.

Bernt K

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Sv: Re: Mine klassiske disker

Bach_Man skrev:
Forøvrig er ikke Rachmaninov eller Prokofiev komponister jeg mener så veldig mye om. Ikke Mahler heller forøvrig, selv om jeg ser for meg at jeg kan like ham godt om en 20-30 års tid når livets høst setter inn.
Sitter og leser denne tråden...og hvorfor ikke Mahler, Bach_Man?

Husker første gang jeg hørte Mahler (Symfoni nr.3/Solti) da jeg var ca.18 år og siden har denne musikken (særlig 1.satsen/åpnings"riffet") fulgt meg...på lik linje med f.eks. King Crimson, Yes, Genesis..osv.

På 70-tallet var det mange unge som fikk øynene opp for nettopp Gustav Mahler's musikk... :D

Så kanskje du skal gi denne musikken en ny sjanse?

Bare et velment råd... ;)

Mvh

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3

Jeg nevnte Mahler i det lange innlegget jeg skrev i "klassisk meny"-tråden nylig. Kort sagt fenger ikke denne musikken meg noe særlig på et følelsesmessig nivå (og noen ganger heller ikke musikalsk). Kanskje Mahler passer best for de hypersensitive ungdommene og de livstrøtte gamlingene? Husker jeg likte romantisk musikk som tenåring. Som en vital tredveåring sverger jeg ved Beethovens navn. Jeg skjønner så alt for hva Beethoven uttrykker, slik enkelte har det med en poet som Dylan. Mahler har jeg derimot ingenting til felles med. Dessuten liker jeg solo og kammermusikk, hvor musikken er konsentrert til pur essens, slik at komponisten ikke kan gjemme seg bak store orkesterarrangementer, nettopp det som er Mahlers glansnummer.

Det sagt, så synes jeg ikke Mahler er en dårlig komponist. Das Lied von der Erde" er ekstremt vakker, og de fleste symfoniene har store øyeblikk.

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2

MDT selger Sibelius' komplette symfonier med Ashkenazy riktig billig nå...

For dem som liker Sibelius på den litt gammeldagse, romantiske måten, visstnok. Dette er opptak fra digitalalderens barndom, men lyden skal visst være meget god, leser jeg.

Kanskje et bomkjøp, nei ikke til £13,50, og du får fiolinkonserten ++ på kjøpet... :D

Mvh

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2

Bach_Man skrev:
Kanskje Mahler passer best for de hypersensitive ungdommene og de livstrøtte gamlingene?
He-he...jeg er hverken livstrøtt gamling, ei heller var jeg hypersensitiv i min ungdom, tror jeg.. ;)
Men jeg skal innrømme at jeg har hørt svært lite solo og kammermusikk. Må se å gjøre noe med det.

mvh

K

kbwh

Gjest

Hehe start en solo- og kammermusikktråd, costello, men ta på pilotbrillene. Det blir bakoversveis på den morsomme måten.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Jeg kan forstå at Mahler faller en svoren bachianer tungt for brystet, forøvrig uten å se noen klar sammenheng mellom dette og graden av påstått vitalitet. Men hva med Bruckner? Der bugner det jo av koraler og kontrapunktikk. Finalen i 5. symfoni rommer en gigantisk fuge bygd på fire temaer. Vel er det et sprang fra 1750 til 1896, fra protestanten Bach til katolikken Bruckner, men det finnes forbindelseslinjer også.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3

Jeg vil nødig være bombastisk, av erfaring vet jeg at oppfatninger kan forandre seg over tid. Derfor tar jeg høyde for at tingene endrer seg. Det jeg har hørt om Mahler er at han var en stor tilhenger av Bach, tredjesymfonien med Chailly kommer jo med Mahlers egen "frankensuite" som bonus. Om mannen selv var inspirert av Bach så kan vel neppe livsverket hans være helt inkompatibelt med den gamle mesterens.

Når det gjelder senromantiske orkesterverker later de til å være preget av en viss "mer mer mer"-filosofi i orkestreringen som ofte imponerer newbies. Jeg tenker på blant andre Mahler, Wagner og Strauss. Men personlig hører jeg langt større kraft og karakter i Beethovens tredje symfoni, som har en middelstor besetning og egentlig aldri blåser ørene av lytteren, enn det jeg gjør i Strauss sin gigantomani.

U

utgatt60135

Gjest
Jeg har bestilt endel plater på anbefaling. Har fått to av dem:

Russisk musikk :D.. Veldig åpen og klar lyd. Her var mikrofonene satt litt anderledes, ikke så høyt oppe tror jeg. Sitter langt nede og hører musikerne på scenen. Flott å høre de nærmeste, de bakerste er godt formidlet også men litt uvant. Fokus er meget bra. Fløytene er litt harde (vanskelig å gjengi godt). Likte plata bedre og bedre utover. Takk for anbefalingen Erato.

For en akustikk!! For en atmosfære! :D :D.. Og i tillegg høy nytelsesfaktor musikalsk. Veldig anderledes enn den forrige, sitter nesten på bakerste rad og nyter den flotte akusikken. Jeg har aldri hørt bedre akustikk gjengivelse før. Litt mykere klang enn den forrige. Denne kommer jeg til å bli glad i. Takk Roysen

Så noen av mine gamle...

Fin plate med kormusikk og harpe. Bra lyd.

Her er det mye flott musikk også. Litt spesiell. Veldig god lyd. Mye kor og en speaker. Hva handlet det om egentlig? Må høre mere av denne Kaddish Symfonien.

Nesten riktig bilde.. Ja, liker Messiaen veldig godt og dette er vel en av hans beste verk. Nokså tungfordøyelig men meget bra musikk, imo. Meget, megt god lyd. Noe av de bedre.

Venter i spenning på resten.. :)

Topp Bunn