Mindre støy med dedikert kurs?

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg ser ikke så mange som er skeptiske til egen kurs her, bare skeptisk til at redusert støy fra annet utstyr er en del av fordelene.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Akkurat. Skepsis er skepsis. Og hadde de prøvd selv, hadde det muligens stilt seg anderledes. Gjengangeren er at opplevelsene vi som har prøvd refererer til, ikke stemmer med skeptikernes forståelse av problemet.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.168
Antall liker
4.338
Torget vurderinger
1
impulse skrev:
Akkurat. Skepsis er skepsis. Og hadde de prøvd selv, hadde det muligens stilt seg anderledes. Gjengangeren er at opplevelsene vi som har prøvd refererer til, ikke stemmer med skeptikernes forståelse av problemet.
«Cuts both ways» som det heter.

Hva «vi» hører og hvordan det evt kan forklares er ofte to forskjellige ting, og det kan være en lang vei fra å etablere et hørbart faktum til å ha en god forklaringsmodell på hva det egentlig er, alt for ofte håpper vi på den «mest nærliggende» forklaringsmodellen uten at det egentlig er noe belegg for det.

mvh
KJ
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
impulse skrev:
Akkurat. Skepsis er skepsis. Og hadde de prøvd selv, hadde det muligens stilt seg anderledes. Gjengangeren er at opplevelsene vi som har prøvd refererer til, ikke stemmer med skeptikernes forståelse av problemet.
Skepsisen er vel relativt velbegrunnet når det gjelder dette med støy på egen kurs vel?
Ingenting i elektronikkens verden støtter vel det faktum at støyen skulle forsvinne når kursene separeres utelukkende med en sikring. Dette er vel også enkelt å måle med et oscilloskop om noen her inne har denne ekspertisen.

Men det er ikke dermed sagt at man ikke kan få en lydmessig opplevelse av mer ro. Bare at dette muligens ikke skyldes nettstøyreduksjon men tvert i mot andre faktorer forbundet med egen kurs.
 
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
22
Antall liker
0
Jeg tror definitivt Ulf-B er inne på noe vesentlig, som kan forklare en god del av støyen vi opplever. Eks:

Jeg hadde en gang et minianlegg koblet til PCen på hybelen (typen Logitech med mye bass og dårlig lyd. 2 satelitter, sub og volumkontroll). Det ble et kjempesmell når jeg slo av lyset, og en del knitring når jeg slo det på (lysstoffrør). Etter litt prøving og feiling kom jeg frem til at støyen gikk gjennom lufta og inn i kabelen som sitter mellom suben og volumkontrollen. Det ble samme støyen når naboen slo av og på sitt lys også. Kursen hans lå rett på andre sida av veggen. Ved å tvinne nevnte kabel rundt et bordbein (spole med trekjerne...) forsvant hele støyen. Det viser vel også at støyen ikke nødvendigvis behøver å komme inn gjennom strømkabelen eller inn gjennom strømforsyningen til anlegget?

En skulle uansett tro at det ble et poeng i å sørge for avstand mellom alt som har med anlegget å gjøre og potensielle støykilder. Altså avstand som i meter med luft, og ikke nødvendigvis separate kurser etc. Alle strømledninger vil kanskje også være potensielle støykilder.

By the way: Dersom en skal installere et filter bør vel dette stå så nær anlegget som mulig, eller i det minste plasseres i "starten" av et strekk som ikke påvirkes for mye av støykilder? Dersom en setter et filter i sikringsskapet og lar kursen passere en haug med støykilder så vil kanskje noe av effekten ved filteret forsvinne?
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.177
Antall liker
704
Torget vurderinger
1
marsboer skrev:
Det å oppleve lyden som renere kan vel meget vel skyldes heftigere strømleveranse enn redusert nettstøy vil jeg tro.
Enig - svaret ligger heller der enn det å prate om redusert støy. Og med støy regner jeg med at vi prater om EMI og RF komponenter. Glatte parallelle ledere som SC - reduserer ikke RF eller EMI.

For de som vil ha en oppfrisking av skolelærdom og hvordan tvinnede ledere i kabel reduserer støy - kan man jo scrolle i dette white paper. Dette er en skryte blekke fra Russ Andrews om Kimbers fortreffelighet, men målingene er greie nok og utført av Ben Duncan Research.

http://www.russandrews.com/images/articles/WeavePaperAbstractDocv2.pdf

Her ingen problemer med å forså resultatet - skal man redusere støy (RF og EMI) i AC forsyningen i heimen så er nok denne kabelen fra Kimber veien å gå.

 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
OT? Startet opp anlegget nå ikveld og ble sittende å lytte. Synes det spiller betydelig bedre enn normalt.
Det slo meg at veldig mange naboer i blokka er borte på ferie. Målte nettspenningen og nettspenningen er tydeligvis lite belastet.
Normalt har jeg rundt 236 Volt AC, men nå er den like over 239 Volt AC. Jeg bruker en justerbar regulert høyspenning til utgangsforsterkeren og den har sine vanlig ( nå 300 Volt ) anodespenning. CD-en er koplet rett på nettspenningen med et Copenhagen Transformer filter som alltid brukes.
Noen andre som har merket bedre lyd i ferietider når naboene er borte og strømnettet er mindre belastet? VH. Bernt
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
BerntJ skrev:
OT? Startet opp anlegget nå ikveld og ble sittende å lytte. Synes det spiller betydelig bedre enn normalt.
VH. Bernt
Samme her i kvell. Og det på gamle innspillinger.
Ingen store endringer her bortsett fra en ny (brukt) nettkabel ;)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
marsboer skrev:
impulse skrev:
Akkurat. Skepsis er skepsis. Og hadde de prøvd selv, hadde det muligens stilt seg anderledes. Gjengangeren er at opplevelsene vi som har prøvd refererer til, ikke stemmer med skeptikernes forståelse av problemet.
Skepsisen er vel relativt velbegrunnet når det gjelder dette med støy på egen kurs vel?
Ingenting i elektronikkens verden støtter vel det faktum at støyen skulle forsvinne når kursene separeres utelukkende med en sikring. Dette er vel også enkelt å måle med et oscilloskop om noen her inne har denne ekspertisen.

Men det er ikke dermed sagt at man ikke kan få en lydmessig opplevelse av mer ro. Bare at dette muligens ikke skyldes nettstøyreduksjon men tvert i mot andre faktorer forbundet med egen kurs.

Det er svært enkelt å dokumentere redusert støy ved hjelp av målinger. For hver meter kabel mellom støykilde og apparatur reduseres støypulser.



Mvh. RS
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
R.S. skrev:
marsboer skrev:
impulse skrev:
Akkurat. Skepsis er skepsis. Og hadde de prøvd selv, hadde det muligens stilt seg anderledes. Gjengangeren er at opplevelsene vi som har prøvd refererer til, ikke stemmer med skeptikernes forståelse av problemet.
Skepsisen er vel relativt velbegrunnet når det gjelder dette med støy på egen kurs vel?
Ingenting i elektronikkens verden støtter vel det faktum at støyen skulle forsvinne når kursene separeres utelukkende med en sikring. Dette er vel også enkelt å måle med et oscilloskop om noen her inne har denne ekspertisen.

Men det er ikke dermed sagt at man ikke kan få en lydmessig opplevelse av mer ro. Bare at dette muligens ikke skyldes nettstøyreduksjon men tvert i mot andre faktorer forbundet med egen kurs.

Det er svært enkelt å dokumentere redusert støy ved hjelp av målinger. For hver meter kabel mellom støykilde og apparatur reduseres støypulser.



Mvh. RS
Det er jo allmenn kunnskap. Jeg er likevel relativt overbevist om at denne støyreduksjonen er irrellevant i forhold til de avstandene det er snakk om og at målinger vil bekrefte dette.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
R.S. skrev:
Det er svært enkelt å dokumentere redusert støy ved hjelp av målinger. For hver meter kabel mellom støykilde og apparatur reduseres støypulser.



Mvh. RS
Og hver meter med kabel kan virke som antenne og plukke opp støy.
Det er enda enklere å måle ;)
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Av en eller annen grunn virker det som om det ga meg mer å legge om til dedikert kurs når jeg bodde i leilighet i Oslo en når jeg gjorde det på "landet". Roligere lydbilde er ting som henger igjen in the memory
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er klart mer forurensning i en by enn på landet. Det gjelder alt.
Men vær obs. Du kan være uheldig å ha sagbruk, bakeri og annen industri i nærheten selv på landet.
Alle motorer og elektriske laster som kobles ut og inn eller reguleres på en enkel måte lager støy.

Det er IKKE lov å forurense over visse grenser. Elektrisk støy er det Post- og Teletilsynet som skal ta seg av.
Ta kontakt med den instansen. Det koster ikke noe.
Jo mer fakta du kan legge på bordet, jo bedre.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
orso skrev:
Har det noe for seg å bruke skjermet kabel (ølflex)?
Bare hvis det er på den stumpen støyen kommer inn.
Det er det veldig lite sannsynlig at den gjør.
Det er to forhold som må avklares før en gjør noe konkret:
Finne ut hva slags støy en har.
Lokalisere kilden.
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
Flere forskjellige typer støy, spenningstap p.g.a. høy belastning, eller annet støy returnert til nettet.

REDIGERT: se 2 innlegg nedover:

Støy pga spenningstap:

dette kan en teste selv:
Slå på en lampe, 60w glødelampe, på en 10 amp kurs.
Slå så på en vannkoker/varmovn, stor forsterker, og en vil se at lyset dimmer, spenningen synker.

men denne "støyen" kommer ikke over i de andre kursene!
se for deg et hovedvanntilførselsrør i gata,
Merker du på ditt vanntrykk om en i blokka eller huset ved siden av tar en dusj?, optimalt skulle svaret være nei, og slik er det som regel.

untaket for regelen:
Tar alle naboer, seg en dusj på samme tid vil en merke trykktap.
Dette kan være et problem på kalde vinterdager når alle fyrer med full guffe på strømmen (Redigert:varmovner) og strømkabelen i gata ikke klarer mate nokk.

Dermed kan man si at denne type støy i all hovedsak kommer av enheter somhenger på samme kurs.
Andre frekvenser som finner veien til strømsystemet:


Her kan vi selfølgelig finne på mange ting.
Motatt støy fra luft:
Eksempel : se for deg 435Mhz sendinger slik som radioamatører driver med, ikke langt unna har vi ofte brannvesen og politi, eller andre instannser. på 446 finner vi fm walki talki til unga i nabolaget osv. osv..

Hva skal till for å fange dette signalet, 300 000kmt (hastigheten til lys/ og nesten hastigheten til "støyet") delt på frekvensen som støyet er: 300 000 /446 000 =0,67
Så hva betyr dette, vel det betyr at en bølgelengde er 0,67 meter lang. 67cm er en full bølgelengde på dette signalet, det betyr igjen at en kabel på 67cm vil fange om denne bølgelengden helt fint. men så er det også slik at en vil klare å fange opp denne med en halv bølgelengde antenne og en kvart, Dermed så vil en på denne frekvensen kunne fange opp signalet med en antenne på 0,67 0,335 0,1675 dermed vil sansyneligheten stige, fordi en ofte har kabler i en eller annen av de lengedene i sitt system.

OK, nå har vi ikke kabler i den lengden somregel, og i alle fall ikke uskjermet, og signalet er fryktelig lite, og må taes imot med spesielle motakere, (supermotakerprinsippet blandt annet) men det ligger der, og støyer, og si at du har 10 meter fra ditt skap til ditt system, da får du inn 10 meter båndet svært godt, 20 meterbåndet helt fint, og kanskje tilogmed 40 meter båndet.
Det som er litt stilig og som nokk vil sjokkere mange er mengde støy plasmaskjermer sender ut, da måten skjermen fungerer på er å sende frekvenser inn i en plasmagass, og det er dette som lager fargene.
http://www.teknofil.no/wip4/plasma-tv_-_straalingsbombe/d.epl?id=31917
men det ekstra morsomme er jo at dette fanges opp av strømkabelene dine.

så hvor lang kabel har du i veggen fra din forsterker til din? hva får du inn?

Stø kan også bli sendt inn i ditt system, fra veksla powersupply, som ikke har full kontroll på sine interne veksels frekvenser.
nesten alle mobilladere er i dag vekslede, (du husker kanskje når laderen gikk fra å være en tung klump til å bli lett som bare det. ikke mange år siden)

Dette støyet som går i luften og fra andre aparater vil ikke dempes like godt i kabelen pga kabelens tykkelse, men heldigvhis liker ikke slikt støy å gå i kabler.
det blir rett å slett for høy motstand for slikt støy i en pn/pr kabel det vil dette av, kan man si, ikke uten grunn at en bruker coax til slikt. og selv her vil vhf og uhf signaler helst gå i kabler som har god hastighetsfaktor, og skummet isolasjon.

I dette feltet er det plass til mye spekulasjon, og frem og tilbake, slik jeg ser på dette er det ikke noen vei utenom:
Støyfiltrering, være seg de ekstra små elektrolyttene man setter over diodene i powersupplyet i forsterkeren og de ekstra små diodene som er raskere en de vanelige likeretterdiodene.
Eller at man invisterer i emifilter (50/60hz lavpassfilter) som da slipper igjennom vanelig 230volt 50hz og ikke støyet over. Dette blir brukt på bloddryppmaskiner og lignende på sykehus.
http://img.directindustry.com/images_di/photo-g/power-line-emi-filter-224751.jpg
Disse koster ikke mange hudrelappene og fåes i den strømstyrken du måtte ønske.

Men disse filterene fikser jo ikke spenningstap, så egen kurs ja takk ;)

På min cd spiller hjalp dette veldig syntes jeg.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
kise skrev:
Flere forskjellige typer støy, spenningstap p.g.a. høy belastning, eller annet støy returnert til nettet.

Støy pga spenningstap:

dette kan en teste selv:
Slå på en lampe, 60w glødelampe, på en 10 amp kurs.
Slå så på en vannkoker/varmovn, stor forsterker, og en vil se at lyset dimmer, spenningen synker.

men denne "støyen" kommer ikke over i de andre kursene!
se for deg et hovedvanntilførselsrør i gata,
Merker du på ditt vanntrykk om en i blokka eller huset ved siden av tar en dusj?, optimalt skulle svaret være nei, og slik er det som regel.

untaket for regelen:
Tar alle naboer, seg en dusj på samme tid vil en merke trykktap.

Dette kan være et problem på kalde vinterdager når alle fyrer med full guffe på strømmen (Redigert:varmovner) og strømkabelen i gata ikke klarer mate nokk.

Dermed kan man si at denne type støy i all hovedsak kommer av enheter somhenger på samme kurs.
Ren ohmsk belastning kan du ikke definere som støy.
Det eksempelet ditt er også veldig tynt.
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
Redigert:

spenningstap over kabelen:

dette kan en teste selv:
Slå på en lampe, 60w glødelampe, på en 10 amp kurs.
Slå så på en vannkoker/varmovn, stor forsterker, og en vil se at lyset dimmer, spenningen synker.

men dette spenningstapet kommer ikke over i de andre kursene!

se for deg et hovedvanntilførselsrør i gata,
Merker du på ditt vanntrykk om en i blokka eller huset ved siden av tar en dusj?, optimalt skulle svaret være nei, og slik er det som regel.

untaket for regelen:
Tar alle naboer, seg en dusj på samme tid vil en merke trykktap.
Dette kan være et problem på kalde vinterdager når alle fyrer med full guffe på strømmen (Redigert:varmovner) og strømkabelen i gata ikke klarer mate nokk.

Dermed kan man si at denne type feil i form av spenningstap i all hovedsak kommer av enheter somhenger på samme kurs.



Eksempler: beklager finner ikke på noen bedre
 

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Innlegg
384
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
Jag har tro på att det finns reella skillnader på kvalité i olika el-nät men jag tror även att strömforsörjningens påverkan på musikupplevelsen har mycket att göra med vilket utstyr en har.

Om en upplever "brister/støy" runt strömforsörjningen kanske regenerering av denna for hifi-komponenterna är tingen? Själv har jag fantiserat om att vid nyinstallation av mitt el-nät dra "hifi-gruppen" genom en Metasystem MegaLine Rack UPS som är en modulär expanderbar "On Line Double Conversion VFI UPS" med effekt/kapacitet från 1250 till 5000 VA med vad jag förstår goda specifikationer. Investering for 5000 VA är något over €2000.




PurePower APS, som marknadsför hifi-alternativ av samma teknologi, hävdar att de med sina produkter lyckas leverera mer ström än direkt från vägguttaget..


/Suomela
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
kise skrev:
Redigert:

spenningstap over kabelen:

dette kan en teste selv:
Slå på en lampe, 60w glødelampe, på en 10 amp kurs.
Slå så på en vannkoker/varmovn, stor forsterker, og en vil se at lyset dimmer, spenningen synker.

men dette spenningstapet kommer ikke over i de andre kursene!

se for deg et hovedvanntilførselsrør i gata,
Merker du på ditt vanntrykk om en i blokka eller huset ved siden av tar en dusj?, optimalt skulle svaret være nei, og slik er det som regel.

untaket for regelen:
Tar alle naboer, seg en dusj på samme tid vil en merke trykktap.
Dette kan være et problem på kalde vinterdager når alle fyrer med full guffe på strømmen (Redigert:varmovner) og strømkabelen i gata ikke klarer mate nokk.

Dermed kan man si at denne type feil i form av spenningstap i all hovedsak kommer av enheter somhenger på samme kurs.



Eksempler: beklager finner ikke på noen bedre
Ofte blir det bare marginalt lavere spenning selv med full belastning på en kurs, det kommer an på hvor godt anlegget er dimensjonert.

Uansett bør ikke et spenningsfall på et par prosent være hørbart, hvis det er hørbart ville jeg ha kastet utstyret.
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
;D akuratt da beklager jeg hele inleggget, og gleder meg til å få vite hva som gjør forskjellene folk opplever.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Anonym skrev:
Ofte blir det bare marginalt lavere spenning selv med full belastning på en kurs, det kommer an på hvor godt anlegget er dimensjonert.

Uansett bør ikke et spenningsfall på et par prosent være hørbart, hvis det er hørbart ville jeg ha kastet utstyret.
Om det er hørbart eller ikke kan diskuteres (er jo ofte snakk om svært lite effekt for å få ut litt lyd) men det er defintivt synlig. Her blunker lysene godt når vannpumpa setter i gang om det er litt belastning på nettet mitt ellers. Dette er da på helt andre kurser, så det er rett og slett kortvarig spenningsfall på hovedinntaket.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
marsboer skrev:
Anonym skrev:
Ofte blir det bare marginalt lavere spenning selv med full belastning på en kurs, det kommer an på hvor godt anlegget er dimensjonert.

Uansett bør ikke et spenningsfall på et par prosent være hørbart, hvis det er hørbart ville jeg ha kastet utstyret.
Om det er hørbart eller ikke kan diskuteres (er jo ofte snakk om svært lite effekt for å få ut litt lyd) men det er defintivt synlig. Her blunker lysene godt når vannpumpa setter i gang om det er litt belastning på nettet mitt ellers. Dette er da på helt andre kurser, så det er rett og slett kortvarig spenningsfall på hovedinntaket.
Sånn hadde jeg det når jeg bodde på landet også.

Nå har nok du et stykke til nærmeste transformator og relativt dårlig dimensjonerte kabler frem til din bolig. Hadde du bodd i et nytt boligfelt hadde nok saken stilt seg annerledes.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jepp. Skrøpelig all the way her for å si det slik. Bor langt utti skauen. Men fiber-internett har jeg i hvertfall :D
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Betydningen av egen kurs henger nok også mye sammen med hva slags og hvor mange forsterkere som skal drives. Tenker da både på type og styrke.
Jeg har selv fått lagt opp egen kurs som er delt opp på 2 X 6mm2 til forsterkerne og 1 X 2,5mm2 til kilde.
Poenget med dette var å sikre at anlegget puster mest mulig fritt. Kablene er for øvrig skjermet med skjermforbindelse til jord i sikringsskapet.
Jeg tror uansett at dette med kabeldimensjon kan være noe av det viktigste(i mitt tilfelle) for å sikre dynamikk.
(Bør kanskje minne om at jeg har rundt 7 kw(max) forsterkere.)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Vil bare minne om formelen for effekt: P=U*I

Jeg har hørt rørmonoblokker som drar 1300W på tomgang fungere fint på 10 amperes kurs.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Vel, jeg fikk i hvert fall ikke lenger blinking i taklysene ved kraftig volum/bass, etter kabelopplegget var på plass. ;)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Anonym skrev:
Vil bare minne om formelen for effekt: P=U*I

Jeg har hørt rørmonoblokker som drar 1300W på tomgang fungere fint på 10 amperes kurs.

Tragisk misforstått å trekke fram en formel for hva ledningen tåler av kontinuerlig strømtrekk i denne sammenheng. Du brenner neppe av kabelen, men du taper mye dynamikk/kraft/overskudd.

Mvh. RS
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Karma skrev:
Vel, jeg fikk i hvert fall ikke lenger blinking i taklysene ved kraftig volum/bass, etter kabelopplegget var på plass. ;)
Endret målingene seg med ny kurs?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
R.S. skrev:
Anonym skrev:
Vil bare minne om formelen for effekt: P=U*I

Jeg har hørt rørmonoblokker som drar 1300W på tomgang fungere fint på 10 amperes kurs.

Tragisk misforstått å trekke fram en formel for hva ledningen tåler av kontinuerlig strømtrekk i denne sammenheng. Du brenner neppe av kabelen, men du taper mye dynamikk/kraft/overskudd.

Mvh. RS
Hvis utstyret har en dårlig dimensjonert strømforsyning så er jeg tilbøyelig til å gi deg rett.

Men utstyr som er så dårlig konstruert er pr min definisjon ikke hifi.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Anonym skrev:
R.S. skrev:
Anonym skrev:
Vil bare minne om formelen for effekt: P=U*I

Jeg har hørt rørmonoblokker som drar 1300W på tomgang fungere fint på 10 amperes kurs.

Tragisk misforstått å trekke fram en formel for hva ledningen tåler av kontinuerlig strømtrekk i denne sammenheng. Du brenner neppe av kabelen, men du taper mye dynamikk/kraft/overskudd.

Mvh. RS
Hvis utstyret har en dårlig dimensjonert strømforsyning så er jeg tilbøyelig til å gi deg rett.

Men utstyr som er så dårlig konstruert er pr min definisjon ikke hifi.
Du snakker teori nå, ikke erfaring. Ditt problem.


Mvh. RS
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Anonym skrev:
Karma skrev:
Vel, jeg fikk i hvert fall ikke lenger blinking i taklysene ved kraftig volum/bass, etter kabelopplegget var på plass. ;)
Endret målingene seg med ny kurs?
Det ble ikke sammenlignet med målinger før og etter denne kursen kom på plass.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Karma skrev:
Anonym skrev:
Karma skrev:
Vel, jeg fikk i hvert fall ikke lenger blinking i taklysene ved kraftig volum/bass, etter kabelopplegget var på plass. ;)
Endret målingene seg med ny kurs?
Det ble ikke sammenlignet med målinger før og etter denne kursen kom på plass.
Målinger? Av hva da?


Mvh. RS
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
R.S. skrev:
Karma skrev:
Anonym skrev:
Karma skrev:
Vel, jeg fikk i hvert fall ikke lenger blinking i taklysene ved kraftig volum/bass, etter kabelopplegget var på plass. ;)
Endret målingene seg med ny kurs?
Det ble ikke sammenlignet med målinger før og etter denne kursen kom på plass.
Målinger? Av hva da?


Mvh. RS
Det var det svaret jeg også opprinnelig hadde tenkt å komme med. ;D
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Karma skrev:
R.S. skrev:
Karma skrev:
Anonym skrev:
Karma skrev:
Vel, jeg fikk i hvert fall ikke lenger blinking i taklysene ved kraftig volum/bass, etter kabelopplegget var på plass. ;)
Endret målingene seg med ny kurs?
Det ble ikke sammenlignet med målinger før og etter denne kursen kom på plass.
Målinger? Av hva da?


Mvh. RS
Det var det svaret jeg også opprinnelig hadde tenkt å komme med. ;D
Lyden vel.
I et oppsett som har fått så mye omtale og hvor det brukes deqx og målinger for å tilpasse lyden hadde det vært relevant og sett om en fikk noen endring av lyden med en kraftigere dimensjonert el tilførsel.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
kise skrev:
Eksempel : se for deg 435mhz sendinger slik som radioamatører driver med

som da slipper igjennom vanelig 23050hz og ikke støyet over.
Bare litt pirk.....

Du mener sikkert MHz og ikke mhz?
Nesten samme litt lenger ned.

Siden du nevner 435 MHz og radioamatører.
Det er radioamatørene som "eier" dette frekvensbåndet. Alle andre tjenester skal være av en slik art (styrke som gir svært begrenset rekkevidde bl.a.) at de ikke forstyrrer. Så kan det skje at en radioamatør fortyrrer. Men han (eller hun) har faktisk forkjørsrett i dette båndet.
Nå legges mye av dette over til et bånd rundt 2.4 GHz.
Burde ikke plage HiFi anlegg.
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
Audiomix skrev:
kise skrev:
Eksempel : se for deg 435mhz sendinger slik som radioamatører driver med

som da slipper igjennom vanelig 23050hz og ikke støyet over.
Bare litt pirk.....

Du mener sikkert MHz og ikke mhz?
Nesten samme litt lenger ned.

Siden du nevner 435 MHz og radioamatører.
Det er radioamatørene som "eier" dette frekvensbåndet. Alle andre tjenester skal være av en slik art (styrke som gir svært begrenset rekkevidde bl.a.) at de ikke forstyrrer. Så kan det skje at en radioamatør fortyrrer. Men han (eller hun) har faktisk forkjørsrett i dette båndet.
Nå legges mye av dette over til et bånd rundt 2.4 GHz.
Burde ikke plage HiFi anlegg.
Yes, du har selfølgelig helt rett =), skriveleifer dumt med feil betegnelse skal rette det.

Men som radioamatør, så er det ukjent for meg at noe er på vei til å flyttes ut av 70 cm (430-440Mhz) båndet?
http://www.nrrl.no/Images/Assets/vhf/båndplan_432mhz.pdf
edit: jeg ser det er en svært gammel båndplan, men har ikke en nyere her og nå

Burdte ikke plage hifisystemer nei, enig i det.
Var bare som et eksempel på hvilke stykilder som kan finnes der ute.

Men,har hørt om støy som har blitt motatt i høytalerkabler og forstyrret vanelig radio og tv sendinger, løsningen var vist nokk ferritringer rundt høytalerkablene.
Er nok harmonisk/andreharmoniske som støyer inn i de frekvensene en faktisk er ute etter å mota, slik som i fm/am båndet til vanelig radio, eller gamle vhf/uhf til tv
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
kise skrev:
Men som radioamatør, så er det ukjent for meg at noe er på vei til å flyttes ut av 70 cm (430-440Mhz) båndet?
HAM?
Jeg mente ikke amatørtrafikken, men de andre tjenestene. Alle former for fjernstyring på RF etc.
Mye av dette overføres til 2.4 GHZ.
de -1tca
 

kneip

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2010
Innlegg
137
Antall liker
0
2.4GHz kan da godt plage hifien. GSM er jo 900/1800MHz, og den har vi vel alle hørt.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
kneip skrev:
2.4GHz kan da godt plage hifien. GSM er jo 900/1800MHz, og den har vi vel alle hørt.
GSM er i egen klasse :mad:
Støy er noe av prisen en må betale for all denne båndbredden.
Rør er ikke så utsatt.
 
Topp Bunn