Mindre støy med dedikert kurs?

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Et spørsmål fra en nybegynner innen strøm:
Hvordan kan en dedikert kurs redusere støy? Er ikke alt bare koblet sammen i sikringsskapet uansett, bare med separate sikringer? Det vil si at i praksis er alt bare en eneste stor kurs støymessig?

Vil ikke det si at forskjellene først og fremst ligger i større strømkapasitet ved å slippe å dele på kursen med annet utstyr?

Er jeg helt på jordet, eller sitter det faktisk filtreringsmekanismer i sikringsskapet mellom kursene?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Antageligvis er det verre enn som så. Med naboer rundt deg, har kursene i sikringsboksen din kontakt med alle kursene i nabolaget. Sett med strømmens øyne er et lite stykke ledning ingen hindring. Meg bekjent sitter det ikke noen filtreringsmekanismer i sikringsskapene rundt omkring. Med mindre du har fått dem installert spesielt for deg.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Grunnen til at jeg spør er at alle her inne som legger opp egen kurs snakker om at det blir langt mindre støy, noe jeg ikke får til å stemme i det hele tatt med den lille forståelsen jeg har.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det stemmer ikke med min forståelse heller.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.168
Antall liker
4.338
Torget vurderinger
1
Den eneste std. «filtermekanismen» er selve nettkablingen inn og ut av sikringsskapet. Siden nettkabler ikke er designet til å overføre RF, er det ofte sparsomt med spec. ift dette på nettkabler. En dedikert kurs gjør at kablestrekket fra støykilde til husalter blir lengre. Enkelte sikringsskap med 3 faser inn fordeler også kursene/lasten pr. fase, og fasene kan ha litt ulike støryforhold og er til en viss grad isolerte fra hverandre mht støy. Det mest effektive er dog å bygge hifiutstyret slik at de er lite følsomt for nettstøy og liknende.

mvh
KJ
 

Stoffe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.03.2006
Innlegg
98
Antall liker
1
Med en dedikert kurs vil du kvitte deg med påvirkning fra andre støyproduserende komponenter på samme kurs, f.eks. dimmere, vifteovner, fryser eller andre brune- og hvitevarer. Det er nok først og fremst dét det siktes til når enkelte opplever mindre støy på dedikert kurs. Du kan oppnå gode resultater ved å sørge for å ha så få som mulig eller ingen andre slike komponenter på kursen du har din hifi koblet til.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Stoffe skrev:
Med en dedikert kurs vil du kvitte deg med påvirkning fra andre støyproduserende komponenter på samme kurs, f.eks. dimmere, vifteovner, fryser eller andre brune- og hvitevarer. Det er nok først og fremst dét det siktes til når enkelte opplever mindre støy på dedikert kurs. Du kan oppnå gode resultater ved å sørge for å ha så få som mulig eller ingen andre slike komponenter på kursen du har din hifi koblet til.
Det er dessverre slik at støy går enkleste vei. Det kan like godt være i luft som i kabel :(
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Stoffe skrev:
Med en dedikert kurs vil du kvitte deg med påvirkning fra andre støyproduserende komponenter på samme kurs, f.eks. dimmere, vifteovner, fryser eller andre brune- og hvitevarer. Det er nok først og fremst dét det siktes til når enkelte opplever mindre støy på dedikert kurs. Du kan oppnå gode resultater ved å sørge for å ha så få som mulig eller ingen andre slike komponenter på kursen du har din hifi koblet til.
Det er her jeg faller av lasset. Vil ikke denne støyen gå nærmest uhindret over til alle andre kurser også? Sikringene i seg selv er vel det eneste som skiller kursene og disse filtrerer jo ikke støy.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Jo det vil den.
Det innlegget stemmer ikke !
Kan love deg det er mye placebo rundt dette emnet....
 

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Innlegg
422
Antall liker
6
Dere som mener at det ikke hjelper med egen kurs, har dere prøvd dette selv?
Har lenge vurdert egen kurs, men hvis det er mange som har prøvd dette uten forbedringer er det kanskje ikke noe vits.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Bare så det er sagt så påstår jeg på ingen måte at en dedikert kurs ikke har noe for seg, jeg kan bare ikke forstå at hovedargumentet, dvs støy, er et reellt argument.

Jeg har "nesten" en dedikert kurs til rommet som anlegget står i etter siste besøk av elektriker som da splittet kursen i forhold til før. Jeg merket ikke noe forskjell utover det at sikringen sluttet å gå ;D. I tillegg ble jord koblet til i rommet, noe som eliminerte en svak brumming jeg hadde i suben.

Men om det er forskjell eller ikke må nesten folk vurdere selv, men da må det etter mitt skjønn være andre årsaker enn redusert støy.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg har gått ut ganske høyt på banen og sagt at jeg opplever lyden som renere, mer dynamisk og støyfri, og hverken jeg eller andre som har hørt anlegget etter at den nye kursen var et faktum har vært i tvil om at forbedringene er tildels dramatiske. Nå skal det sies at den nye kursen kommer i tillegg til dedikerte nettkabler og et relativt seriøst nettfilter, så her er strømmen på stell. Det funker over all forventning for meg, og jeg regner dette som den mest kostnadseffektive oppgraderingen jeg noen gang har gjort. At noen er skeptiske til at det virker, evt hvordan det kan ha seg at det virker, er ikke akkurat noen bombe. Selvfølgelig kommer man trekkende med Placebo. Dette er jo tross alt Hfs..... ;)

Jeg opplever lyden som renere og mer støyfri, uten at jeg reagerte på støy som sådan før kursen kom på plass. Det er altså min opplevelse av lyden, og følgeig ikke noe hovedargument. Hos andre kan det oppleves helt anderledes, grunnet anlegg, strømkvalitet, støykilder og hva det måtte være.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Mulig du svarte før du leste mitt siste innlegg, men jeg er ikke skeptisk til at en dedikert kurs er en forbedring i forhold til før. Det skyldes nok bare ikke redusert støy slik som mange virker å tro.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Stemmer det, jeg svarte før jeg leste det siste du skrev. :)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jeg har også instalert en egenkurs og opplever det samme som impulse. 16a, 4kv solidcore. En betydelig oppgradering
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Det å oppleve lyden som renere kan vel meget vel skyldes heftigere strømleveranse enn redusert nettstøy vil jeg tro.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Solidcore er veien og lyset ::)


Fra spøk til alvor.
Hadde en dedikert 16A kurs i leiligheten, det ble helt klart ikke værre.
Nå skal det også sies at det var en såder 10A kurs i leiligheten, måtte vel bare bli bedre.

Så vidt som jeg husker så var "støy" (problematikken) redusert betraktelig.
Mere ro imo.

Pr i dag ingen dedikert kurs. Hvem vet, kanskje det blir en egen kurs til anlegget etterhvert.

/jan
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Noen få tanker om hvorfor det oppleves ganske forskjellig.

To ting som eg trur er viktig:

1.Forskjellig strømkvalitet på nettet,som alle veit.

2.Den viktigste faktoren trur eg er typen anlegg, hvor avslørende det er.Muligens rørutstyr som det med best potensiale generellt sett.

Så enkelt innbiller eg meg at det er.

Mvh.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Siden jeg ikke har en fast instalasjon er det enkelt å kjøre en ab test. hvis noen vil være med på det kan det gjennomføres i juni engang.
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
marsboer skrev:
Et spørsmål fra en nybegynner innen strøm:
Hvordan kan en dedikert kurs redusere støy? Er ikke alt bare koblet sammen i sikringsskapet uansett, bare med separate sikringer? Det vil si at i praksis er alt bare en eneste stor kurs støymessig?

Vil ikke det si at forskjellene først og fremst ligger i større strømkapasitet ved å slippe å dele på kursen med annet utstyr?

Er jeg helt på jordet, eller sitter det faktisk filtreringsmekanismer i sikringsskapet mellom kursene?
Tja, uansett håper jeg at DU er jordet iallefall ;D ;D ;D forøvrig bruker jeg et strømfilter fra
Furutech for å fjerne / eliminere støy fra strømnettet :)
Mvh :)
 

Rasofiel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2007
Innlegg
59
Antall liker
0
Kursene er selvsagt koblet sammen i sikringsskapet , men støy
fra en annen kurs ( eller en annen leilighet for den del ) har jo
både lenger vei og flere forskjellige veier å gå før den eventuelt
treffer på dine apparater .
Belastning fra andre ting som trekker strøm på samme kurs
vil vel også ha en betydning .
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det er klart av avstander og slikt betyr noe - men det blir ikke noen særlige utslag i praksis før vi snakker veldig store avstander. Et par meter fra eller til med grei kobberkabel har marginal betydning for strømmens og støyens vandringer. Tenker vi valuta for pengene, vil jeg si det slik at den som kan starte med blanke ark, gjerne kan lage en dedikert kurs til det som skal bli eller er et musikkrom. Det skader aldri og koster marginalt. Den som allerede har et ferdig hus, bør tenke seg godt om før han setter himmel og jord i bevegelse for å forandre på strømopplegget. Selvsagt: man har et problem som man bør gjøre noe med, hvis det er slik at strømmen går hver gang man slår på stereoanlegget - men det går mer på belastning enn støy.

Skal man virkelig rense strømmen - i den grad man altså føler behov for det - vil jeg tro at strømfiltre og/eller skilletrafoer er en langt mer kostnadseffektiv måte å gjøre det på.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Hjemme hos meg knepper det i Tivolianlegget på kjøkkenet når jeg slår på komfyren. På anlegget i stua, ingenting. Trekker jeg en strømkabel fra husalteret og til et støpsel på kjøkkenet får jeg det samme kneppet.

I stua derimot spraker det når vi slår av/på lyset til badet, men ikke i Tivolianlegget.

Noe må det jo være.... :-\
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Du har en støykilde i komfyren din, som våkner til liv når du skrur på komfyren.

Den støyen kan gå gjennom ledningsnettet i huset og forstyrre f.eks. stereoen din. Eller kjøkkenradioen.

Støyen kan - som Audiomix har vært inne på - gå gjennom luften. Rett fra komfyren til både hifi og kjøkkenradio. Antageligvis kan strømmen også gå først gjennom luften - fra komfyren - inntil den treffer en strømledning som fanger den opp, og fører den videre. Kan hende er det dette som skjer når du kobler hifien til et støpsel på kjøkkenet?

Bare et forsøk på en forklaring.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Ulf-B skrev:
Du har en støykilde i komfyren din, som våkner til liv når du skrur på komfyren.

Den støyen kan gå gjennom ledningsnettet i huset og forstyrre f.eks. stereoen din. Eller kjøkkenradioen.

Støyen kan - som Audiomix har vært inne på - gå gjennom luften. Rett fra komfyren til både hifi og kjøkkenradio. Antageligvis kan strømmen også gå først gjennom luften - fra komfyren - inntil den treffer en strømledning som fanger den opp, og fører den videre. Kan hende er det dette som skjer når du kobler hifien til et støpsel på kjøkkenet?

Bare et forsøk på en forklaring.
Hvis du ser bort fra termostat og bryter vil komfyren sørge for renere strøm.

Ohmsk belastning er meget effektivt for å dempe resonans.

Litt klipp og lim fra Nelfo
"Kurser med blandede lastkilder er i seg selv et effektivt tiltak mot følgene av
harmon-iske, dvs. reduksjonsfaktor er da mindre aktuelt. Med blandede laster ble det
obser-vert at det ikke skulle stor ohmsk last til før andelen av harmoniske fra for
eksempel en datakurs ble betraktelig redusert"
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.168
Antall liker
4.338
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
...
Ohmsk belastning er meget effektivt for å dempe resonans.

Litt klipp og lim fra Nelfo
"Kurser med blandede lastkilder er i seg selv et effektivt tiltak mot følgene av harmoniske, dvs. reduksjonsfaktor er da mindre aktuelt. Med blandede laster ble det observert at det ikke skulle stor ohmsk last til før andelen av harmoniske fra for eksempel en datakurs ble betraktelig redusert"
I denne sammenhengen er store effekforsterkere (i særdeleshet klasse A o.l.) med tradisjonell strømforsyning værstinger mht ulinær belastning av strømnettet - kanskje et par store glødelamper er effektive mht reduksjon av forvregningen på «hifi-kursen» ?

mvh
KJ
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
KJ skrev:
Anonym skrev:
...
Ohmsk belastning er meget effektivt for å dempe resonans.

Litt klipp og lim fra Nelfo
"Kurser med blandede lastkilder er i seg selv et effektivt tiltak mot følgene av harmoniske, dvs. reduksjonsfaktor er da mindre aktuelt. Med blandede laster ble det observert at det ikke skulle stor ohmsk last til før andelen av harmoniske fra for eksempel en datakurs ble betraktelig redusert"
I denne sammenhengen er store effekforsterkere (i særdeleshet klasse A o.l.) med tradisjonell strømforsyning værstinger mht ulinær belastning av strømnettet - kanskje et par store glødelamper er effektive mht reduksjon av forvregningen på «hifi-kursen» ?

mvh
KJ
Tror ikke glødelamper er effektive mht ulineær belastning.
Kortslutningsytelsen er en faktor, et stort tverrsnitt på kabelen kan ha en viss effekt.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Ser på kabelen som en serieimpedans.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Anonym skrev:
Ulf-B skrev:
Du har en støykilde i komfyren din, som våkner til liv når du skrur på komfyren.

Den støyen kan gå gjennom ledningsnettet i huset og forstyrre f.eks. stereoen din. Eller kjøkkenradioen.

Støyen kan - som Audiomix har vært inne på - gå gjennom luften. Rett fra komfyren til både hifi og kjøkkenradio. Antageligvis kan strømmen også gå først gjennom luften - fra komfyren - inntil den treffer en strømledning som fanger den opp, og fører den videre. Kan hende er det dette som skjer når du kobler hifien til et støpsel på kjøkkenet?

Bare et forsøk på en forklaring.
Hvis du ser bort fra termostat og bryter vil komfyren sørge for renere strøm.
Poenget mitt var for såvidt ikke dette med om komfyren i seg selv er en støykilde - men det er åpenbart en eller annen støykilde inni komfyren - et relé, en bryter, en termostat eller hva pokker slike komfyrer kan ha inni seg - som får det til å støye i hifien og kjøkkenradion til ErosLoveking. En støy som kan komme via ledningsnettet, via luften eller en kombinasjon av begge deler.

Kokeplater og varmetråder er - som du er inne på - veldig snille sånn sett.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Men hvorfor støyer/knepper det bare på den den kursen som går på kjøkkenet?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg gjetter nå: Sannsynligvis fordi det er kursen på kjøkkenet som fanger opp en støy fra komfyren som i utgangspunktet spres gjennom luften, men som ikke spres langt nok luftveien til å fanges opp av andre kurser.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Før jeg byttet kurs hikket Dacen hver gang jeg slo på en lysbryter, en termostat slo inn, tv på osv. de problemene er nå helt borte
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
65finger skrev:
Før jeg byttet kurs hikket Dacen hver gang jeg slo på en lysbryter, en termostat slo inn, tv på osv. de problemene er nå helt borte
Det kan vel ikke akkurat kalles placebo
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Husker ein elektriker som koblet i vei,så når han var ferdig så kom lyset på i naborommet.
Det var heller ikkje placebo.

Det neste blir vel når han slår på ein lysbryter,så "går" toalettet på,hehe.

Skal ikkje vere (toa)lett.

mvh.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
ErosLoveking skrev:
65finger skrev:
Før jeg byttet kurs hikket Dacen hver gang jeg slo på en lysbryter, en termostat slo inn, tv på osv. de problemene er nå helt borte
Det kan vel ikke akkurat kalles placebo
Nei, det kan kalles transienter ;D
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
ErosLoveking skrev:
Men hvorfor støyer/knepper det bare på den den kursen som går på kjøkkenet?
Har du trefaseanlegg? Mulig den bruker en annen fase?
Eller så kan det være at den filtreres vekk i en komponent et eller annet sted underveis?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Veggen skrev:
ErosLoveking skrev:
Men hvorfor støyer/knepper det bare på den den kursen som går på kjøkkenet?
Har du trefaseanlegg? Mulig den bruker en annen fase?
Eller så kan det være at den filtreres vekk i en komponent et eller annet sted underveis?
Dempingen øker med avstanden til støykilden...
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Jepp, og dramatisk mye mer hvis man har en last underveis som kan fungere som filter, choke, demper, etc.. F.eks. en passiv elektrisk varmeovn.
 

Beite

Medlem
Ble medlem
23.05.2009
Innlegg
41
Antall liker
17
Hva med å gå til innkjøp av en ups på rundt 3600w. Kan vel ikke bli så mye bedre enn det...
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Hvor mange av dere som utviser skepsis til om dedikert kurs har noe for seg har faktisk egne erfaringer? (som i "prøvd sjøl!) Ikke ute etter å trekke opp noen fronter, jeg er bare nysgjerrig. Det ligger visst i min natur...
 
Topp Bunn