Min stjerne har ni kanter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    614
    Torget vurderinger
    10
    Da har endelig tiden kommet til å pakke ut disse og gjennomføre planene som har surret rundt i lang tid. Det er NOS og må være noen av de siste som ble solgt før de forsvant for selvbyggere. IMG_0955.jpeg
    Jeg har en minidsp flex8, 4 små Fosi v3 mono og et par sb acoustic satori 24,5-8. I tillegg til 10 tommeltotter. Planen er å lage et system som tillater mangerne til å brukes både som OB, med mulighet til å stenge av bakre vegg i høyttaleren og dermed lage en lukket kasse. Spesielt nyttig hvis delefrekvensen er tenkt lav. Har akkurat satt de i noen enkle fjøler, delt på 500hz og lar et sett snell e3 stå for nedre mellomtone og bass. Det er lovende. Må fundere litt på konstruksjon av resten. Om jeg går for en OB med f.eks. en 12/15" pluss sub, eller én høyttaler med satoriene. Tror det siste. Satoriene vil kunne få rundt 70-80 liter og kan tunes lavt. Blir spennende fremover!

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    614
    Torget vurderinger
    10
    Fremdeles særdeles på prototyp-stadiet, men gjøres fordi jeg må sjekke om en åpen baffel har noe for seg med dette elementet. Og det har det absolutt. Stemmer og instrumenter "svever" frikoblet fra alt, så det er lovende. Skal hente frem målemikrofonen og gjennomføre noen ordentlige målinger så jeg får justert på de toppene jeg vet det har. Spørsmålet er om jeg går for en variant ala qualio iq, eller om det blir en løsning der jeg lager en frustrum( 3D-printet) dvs en avkortet kon der mangeren sitter i det minste hullet og der konen åpner seg opp mot baksiden. Plassert inni og gjennom selve høyttalerkassen. Fordelen er at det tillater å lage et lukket system senere dersom det er ønskelig å dele lavt. Denne løsningen av en OB vil lage en hulromsresonans på ca 300hz så må da dele en del høyere. IMG_0961.jpeg

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    614
    Torget vurderinger
    10
    Manger.jpg

Husker jeg ble fascinert av disse da jeg leste en artikkel/annonse i danske High Fidelity en gang på 90-tallet. Prinsippet tiltalte meg. Senere fikk jeg muligheten til å kjøpe et sett P1, som på mange måter var fantastiske, men jeg synes de var litt innelukket og tamme i bassløsningen. Da plassen var begrenset på den tiden ble de solgt da et par større Tannoy kom inn. Så fikk jeg los på et ubrukt par fra en svenske, som jeg ikke kunne la gå fra meg. Deretter har det vært flere tanker om hvordan jeg kan implementere disse på best mulig måte.

Målet mitt er å få noe som etterlikner et par Quad Esl (2912, som jeg egentlig har lyst på også..)i evnen til å levere en umiddelbarhet i lyden, men i et håndterbart format, i valnøtt, og med større trykk og dynamikk nedover. Det jeg opplever som den store forskjellen mellom disse og "vanlige" høyttalere er at disse har en evne til å gjengi en plutselighet fra en svart bakgrunn som er ufattelig god. Samtidig får man en sammenheng i lyden uten fasefeil og tidsfeil fra grunntonen og opp til over der jeg kan høre i hvert fall. Ulempen er at man må sitte med øret nøyaktig i linje med midten av elementet for å oppleve alt. Når det er sagt er diskanten fantastisk. Det oppleves nesten som en "mørk" diskant med et vell av detaljer. Med det mener jeg at det ikke er noe lyst skjær, som ofte mindre domer kan være plaget med, eller om det er i det øvre arbeidsområdet for en mellomtone.

Håper noen andre med erfaring fra dette elementet kan bidra her hvis de har funnet på noe lurt man må tenke på før man setter i gang.

PS! Må ellers si at de bitte små fosiene leverer langt over det jeg trodde var mulig. Jeg kjøpte de for å ha 4 kanaler å leke med, men det er definitivt ikke leketøy.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    5.209
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    3
    Blir spennende å se hva du får ut fra disse spennende " bremseskivene". Mener Fredriksen fikk bra kred når han presenterte et bygg med disse på messe i Tyskland. Styrken med disse er først og fremst hurtig respons ( 13 us rise time), men noe langsommere decay. Jeg har to Peerless 8" (16 ohm) som engang satt i original Manger høyttalere.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: fry

Papillon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Antall liker
    207
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    4
    Håper noen andre med erfaring fra dette elementet kan bidra her hvis de har funnet på noe lurt man må tenke på før man setter i gang.
    Hei - har et par P1 som har vist seg å bli så 'vanedannende' å lytte til at de andre høyttalerne jeg har er blitt stående parkert (Vienna Acoustics - the Kiss, PMC IB2i, Zu Omen Def). Det tok litt tid før jeg fant posisjoner for Mangerne som lyder best i mine ører - et godt stykke fra veggene og vinklet som Manger anbefaler. Jeg bruker en Lyngdorf DPA-1 for å kombinere med to gamle, men vellydende Sony sub'er (deler ved 40Hz, 12 dB). P1 paret drives av et Devialet D400 par med SAM 100% aktivt. Strømmen kommer via en PS Audio P15 regenerator (bedre dynamikk). Skal gjøre noen målinger av frekvensrespons og legge inn bilde av systemet/rommet her etterhvert.

Og så har jeg faktisk kjøpt to nye W06 drivere som venter på å bli montert i P1 eksemplarene (!) Gleder meg stort til dette.
    (En av W05 driverne vist nedenfor som jeg vil teste ut i OB løsning, akkurat som deg :unsure: )

DSC_1834.JPG
    DSC_1839.JPG

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    614
    Torget vurderinger
    10
    Hei - har et par P1 som har vist seg å bli så 'vanedannende' å lytte til at de andre høyttalerne jeg har er blitt stående parkert (Vienna Acoustics - the Kiss, PMC IB2i, Zu Omen Def). Det tok litt tid før jeg fant posisjoner for Mangerne som lyder best i mine ører - et godt stykke fra veggene og vinklet som Manger anbefaler. Jeg bruker en Lyngdorf DPA-1 for å kombinere med to gamle, men vellydende Sony sub'er (deler ved 40Hz, 12 dB). P1 paret drives av et Devialet D400 par med SAM 100% aktivt. Strømmen kommer via en PS Audio P15 regenerator (bedre dynamikk). Skal gjøre noen målinger av frekvensrespons og legge inn bilde av systemet/rommet her etterhvert.

Og så har jeg faktisk kjøpt to nye W06 drivere som venter på å bli montert i P1 eksemplarene (!) Gleder meg stort til dette.
    (En av W05 driverne vist nedenfor som jeg vil teste ut i OB løsning, akkurat som deg :unsure: )

Vis vedlegget 1156566 Vis vedlegget 1156567
    Det er kult! Spennende om det er forskjell på w05 og w06! Lurer faktisk på om det er mine gamle p1? Er det metallic finish på de?

Papillon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Antall liker
    207
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    4
    Det er kult! Spennende om det er forskjell på w05 og w06! Lurer faktisk på om det er mine gamle p1? Er det metallic finish på de?
    De var hvite da jeg kjøpte de fra Endpoint i Tønsberg. Bildene har fargestikk og viser overdrevet blå/grønn tone - de er mer grå (2-komponent billakk :) ).

Jeg tok meg dessverre ikke tid til å stille de opp skikkelig og lytte lenge nok til at de fanget min interesse lydmessig i starten, så det gikk faktisk over 4 år (!) med bl.a pandemi og fokus på andre ting før jeg en kveld i våres satte de opp med Devialet/SAM og lyttet til Mozart's Requiem og en herlig versjon av Tryllefløyten på Mezzo kanalen. Særlig stemmeprakten i operaen var helt fengslende med Manger (og det uten alkohol i kroppen, he, he). Ja, så siden har jeg hatt dem permanent i hovedanlegget. Det du skriver om diskant-området stemmer så bra med min egen opplevelse med detaljer i massevis, men uten å bli for spisst (med domene i the KISS paret og PMC'ene måtte jeg ikke sjelden dempe diskantområdet med en av de to voicingene som er programmert inn i Lyngdorf'en for å dempe i 2 ulike grader ved 2-3 kHz).

LyngdorfVoicing (Music 1 and 2).JPG

Lytteposisjon og P1 paret danner en likesidet trekant (2.2 m), så jeg sitter ganske nærme. Latency i Devialet DSP tilsvarer ca. 1m, så i Lyngdorf'en så har jeg tatt hensyn til det da jeg satte avstandene til sub'ene og P1 for å få riktig forsinkelse på signalene til P1 paret. Jeg ser for meg å bruke the KISS i kinosammenheng hvis flere enn meg skal se film sammen - Manger uten den spesielle "holoprofilen" beam'er litt mye syns jeg, dvs. magien inntreffer når jeg sitter i sweetspot, og da med stort lydbilde (mer i bredden enn i dybde). KISS'ene kan stå langt fra hverandre og likevel fordele lyden fint i mellomrommet og på sidene, og senterkanal savnes ikke - skikkelig stor sweetspot med de.

Endte med å kjøpe den operaen:
    DieSauberflöte.JPG

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn