Ønsker anbefaling Min neste integrerte forsterker - hjelp?

andersreve

Medlem
Ble medlem
19.11.2020
Innlegg
46
Antall liker
25
Sted
Klepp, Rogaland
Jeg returnerte min nyinnkjøpte NAD C316BEE V2 fordi jeg syntes at RIAA trinnet var så skuffende og livløst (sammenlignet med feks NAD 3020i). Forsterken var meget bra ellers. Nå er jeg rett og slett usikker på hva jeg er på jakt etter...Og det er alltid mye god hjelp å få blant de kloke og subjektive hoder i dette forumet.

Litt bakgrunn:
  • Jeg er på budsjett (edit: 6000,-)
  • Jeg spiller på B&W 685 S2.
  • Jeg spiller fra Technics 1210 MK2.
Først og fremst vil jeg bare ha en straight stereoforsterker med et greit RIAA trinn som spiller pent (feks slik som 3020i, men nyere). Jeg spiller sjeldent høyt. Så masse variabler som kan spille inn:
  • Kanskje jeg har lyst på innebygget mulighet for avspilling fra Spotify.
  • Kanskje jeg oppgraderer platespilleren til en SL-1500C (med innebygget RIAA, så da trenger jeg ikke det)
  • Kanskje jeg kjøper en god integrert uten RIAA og kjøper dette utenom
  • Kanskje jeg ikke skal kjøpe NAD :LOL:
Hjelp?
 
Sist redigert:

eksu

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.05.2007
Innlegg
591
Antall liker
497
Torget vurderinger
4
Har brukt Rega Brio på 685 S2, synes det spilte meget bra. Har også et bra riaa (mm).
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Jepp, Rega er et hett tips her. Det sagt, B&W kan nok ofte profittere på noe kraftigere strømforsyning og høyere effekt enn det Rega leverer.
Og dermed ville jeg nok sett etter separat RIAA i stedet, f.eks. fra Pro-Ject. Trådstarter skriver han er på budsjett, men ikke hvilket budsjett, så det blir litt vanskelig å komme med fornuftige tips. :)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.760
Antall liker
21.637
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Yamaha WXA-50 pluss en Schiit Mani 2 phonoforsterker?
 

andersreve

Medlem
Ble medlem
19.11.2020
Innlegg
46
Antall liker
25
Sted
Klepp, Rogaland
Jepp, Rega er et hett tips her. Det sagt, B&W kan nok ofte profittere på noe kraftigere strømforsyning og høyere effekt enn det Rega leverer.
Og dermed ville jeg nok sett etter separat RIAA i stedet, f.eks. fra Pro-Ject. Trådstarter skriver han er på budsjett, men ikke hvilket budsjett, så det blir litt vanskelig å komme med fornuftige tips. :)
Ja, jeg spanderte 4000,- på NADen - og håper å holde meg unna 6000,-
Rega Brio går på finn for mellom 4000 og 5000 ser jeg - så det er jo et tips som passer veldig bra til budsjettet :)

Litt usikker på hva du mener - med hvordan kan et seperat RIAA gi mer power? Eller mener du heller finne mer power i amp (uten RIAA) og så kjøpe det utenom? Og i så tilfelle - hvilken amp anbefaler du da? Dersom RIAA ikke var av nødvendighet.
 

andersreve

Medlem
Ble medlem
19.11.2020
Innlegg
46
Antall liker
25
Sted
Klepp, Rogaland
Her er et par av de forsterkere som hele tiden dukker opp i mine nettsøk:
  • Marantz PM6007
  • Rega Brio
  • NAD C338
  • Rotel RA-10
Så lenge RIAA trinn skal være inkludert, føler jeg at det er disse man hele tiden kommer tilbake til når jeg leser tester og reviews etc i denne prisklassen.
 

Steinar.Sv

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2019
Innlegg
2.002
Antall liker
4.774
Torget vurderinger
1
Plukke frem 3020i igjen?
Eller finne en brukt C 326BEE, og kjøpe plater for resten? :)
 

andersreve

Medlem
Ble medlem
19.11.2020
Innlegg
46
Antall liker
25
Sted
Klepp, Rogaland
Plukke frem 3020i igjen?
Eller finne en brukt C 326BEE, og kjøpe plater for resten? :)
Har solgt begge mine 3020i 😞

C326 har vel ikke RIAA? Så da må jeg kjøpe det for resten ;) Det er absolutt en mulighet, ser ut til å finnes for mellom 2000-2500, og da kan man kjøpe et RIAA trinn for tilsvarende - eller oppgradere 1210en til SL-1500 og bruke det integrerte.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.716
Antall liker
7.842
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Jeg har samme høyttalere og brukte i mange år Denon PMA-710AE på de og har vært veldig fornøyd. De nyere modellene 720AE og 600NE har også RIIA innebygget. Sistnevnte har vel også DAC og Bluetooth innebygget om det er ønskelig.


720AE burde du få på FINN til ca 1500kr, mens 600NE kjenner jeg ikke bruktprisene på.

Edit. Kommer man over 1510AE eller noe slikt til 3-4000, så er det også mye forsterker for pengene om den er velholdt.

 
Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Mine tips: Mission 778x og nye Rotel A10 Mk2 som er på vei ut i butikkene i disse dager.
Mission er bygget over samme lest som Quad Vena 2/Play 2 og låter begge bedre og langt kraftigere enn spec tilsier. ( Har selv en Quad Play 2 i TV-oppsett) Du får da vellydende phono og BT streaming mulighet m.m.
Nå er Stereofil nettop ferdig med 20% kampanjen sin, men det kommer sikkert en forhandler som gir rabatt ifm div messer nå snart. Ellers kan man jo alltids spørre pent:)

Nye Rotel A10 er samme boks som nye A11, men A10 er helt analog. Den kan handles på nett fra Sverige for 6000 kr. (Sørg for mva tilbakebetaling, eller kjøp uten mva)
De siste modeller har jeg ikke hørt selv, men reviews tyder på at dette også er gode greier mtp lydkvalitet på phono.
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Ja, jeg spanderte 4000,- på NADen - og håper å holde meg unna 6000,-
Rega Brio går på finn for mellom 4000 og 5000 ser jeg - så det er jo et tips som passer veldig bra til budsjettet :)

Litt usikker på hva du mener - med hvordan kan et seperat RIAA gi mer power? Eller mener du heller finne mer power i amp (uten RIAA) og så kjøpe det utenom? Og i så tilfelle - hvilken amp anbefaler du da? Dersom RIAA ikke var av nødvendighet.
Da ville jeg definitivt valgt Rega, og gått for en pent brukt Brio. Det er helt herlige forsterkere!!

Mulig det jeg skrev kunne misforstås, det jeg tenkte på var f.eks. å lete opp en klasseD forsterker uten RIAA, hvilket dermed betyr at du må ha en ved siden av. Men med budsett på 6000,- kan jeg faktisk ikke forestille meg et bedre valg enn akkurat Rega Brio.

PS: Det ligger en Brio på Torget for 4000,-. Ikke noe mer å lure på. :)
 
Sist redigert:

andersreve

Medlem
Ble medlem
19.11.2020
Innlegg
46
Antall liker
25
Sted
Klepp, Rogaland
Da ville jeg definitivt valgt Rega, og gått for en pent brukt Brio. Det er helt herlige forsterkere!!

Mulig det jeg skrev kunne misforstås, det jeg tenkte på var f.eks. å lete opp en klasseD forsterker uten RIAA, hvilket dermed betyr at du må ha en ved siden av. Men med budsett på 6000,- kan jeg faktisk ikke forestille meg et bedre valg enn akkurat Rega Brio.

PS: Det ligger en Brio på Torget for 4000,-. Ikke noe mer å lure på. :)
Deilig med såpass tydelig anbefaling! Vil du låne noen ord til hvorfor?
 

Tunghørt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2017
Innlegg
135
Antall liker
154
Sted
Bodø
Ser det ligger en NAD C368 på finn til 6000,bør jo være en liten oppgradering i riaa trinnet kontra den nad 316v2.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Du kunne beholdt 316V2 og spandert en ekstern riaa. For 6000 kan du få mye rart om du har flaks, jeg solgte et Pioneer C&M90a sett for 6k, C90a har et helt latterlig bra riaa trin!
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Deilig med såpass tydelig anbefaling! Vil du låne noen ord til hvorfor?
Ja, det kan jeg.
Rega Brio har en gjengivelse med rytmikk, liv og detaljering i toppklasse, sin moderate prisklasse til tross. Den har en nesten "magisk" evne til å suge deg inn i musikken, og formidler med spilleglede og tilstedeværelse. Der NAD er litt rå og ubehøvlet, er Rega elegant og pensler lydbildene med fine linjer.

OK, så mangler den rå kraft og brutalitet, men som sagt vil mye av den spillegleden som formidles, veie opp for manglene i de nederste oktaver. Og den innebygde RIAA'n har mange av de samme egenskaper; rytmikk, liv og detaljer.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
784
Antall liker
945
Hadde gått for en stor Denon integrert. PMA-2000AE eller noe slikt.
 
  • Liker
Reaksjoner: 666

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
116
Antall liker
165
Sted
Oslo
er happy med mine gamle denon pma-1080R og sony ta-f590es. Begge fra tidlig 90 tall
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
I den prisklassen er det Rotel som er mest solid etter min erfaring. Om dagen får man kastet klasse D forsterkere etter seg, så der er det muligheter i alle tenkelige og utenkelige prisklasser. Fosi audio og Yaima selges for ingentingen. Sjekk måleresultater på riia og forst.
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.263
Antall liker
9.498
Torget vurderinger
2
Platespilleren din er bra nok , ikke vits å bytte den i allefall.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Pass på at forsterker, platespiller og andre ting er i lik fase og riktig fase i strømfordeler. Snu stikket i stikkontakten i vegg. Lytt, snu tilbake lytt.
Samme strømpadde felles jordingspunkt. Bare tips, ingen fasit. Bare prøve.
 
Sist redigert:

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.158
Antall liker
2.111
Jeg fikk for et par uker siden tak i en Rotel 1572 for 5700 kroner. Det er en skikkelig backupforsterker for audiofilen. Alt fungerer greit med denne forsterkeren. Har strømforsyning (!), plenty utgangstransistorer, gode høyttalerkontakter og masse innganger, MM RIAA og DAC. Setter ingen rekorder mht til transparens, men har forholdsvis behagelig lydkarakter og helt andre krefter og bass enn de engelske.
Med Rotel bør du nok se på brukt 14 eller enda større.
 

Pontius

Medlem
Ble medlem
30.03.2004
Innlegg
24
Antall liker
10
Sted
Trøndelag, avd. Nord
Jeg har selv hatt B&W 685 s2 med Rega Brio (dog -R) utgaven og synes ikke det fungerte bra. Hadde store forhåpninger men det ble skrikende og skarpt synes jeg, og greide ikke å lytte lenge om gangen. Dog med Denon PMA-1500R spilte høyttalerne veldig bra og fikk flere gode år hjemme hos oss. Matchet Rega’n med Acoustic Energy isteden og alt falt på plass, det er en kombinasjon jeg fortsatt liker og spiller på daglig.
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Jeg har en Rega Elex-r. Den er helt super.
Ellers er Naim en av mine favoritter.
Begge to til 6 tusen er å finne på finn nå og da.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Jeg putta en NAD C356BEE i stua til folka. Syns denne gjør en meget bra jobb (den driver et par b&w 803s2) og vokser med oppgaven jo bedre kilden er. Ser de ligger på Finn til rundt 3000,- før evt pruting. Den har mulighet for ettermontering av riaa-trinn i form av MDC-moduler (du kan se sjekke om dette medfølger på noen av dem som er til salgs), men dette er neppe å få tak siden forsterkeren er utgått, men du kan jo bare bruke en ekstern riaa.
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
897
Antall liker
1.007
Torget vurderinger
4
Uten å trykke ned NAD, for de leverer flotte forsterkere til en beskjeden sum..
Dette kommer fra en som har eid 3020a, c320bee, c325 og har lyttet øre til 370, 216, 208 etc :

Når du ser på greier over 3k bruktpris så finnes det fort mange forsterkere som byr på bedre musikalsk driv og galopp (rega brio, nait5 etc eller som byr på dypere bakgrunn, innsikt og «ro» og størrelse på lydbilde (ice/klassed, chipamps etc) enn de klassiske nad-konstruksjonene 315-20-50etc.

«Rimelige» forsterkere er blitt bra mye bedre i senere år, og jeg forundrer meg ikke om noe som en Yamaha Altiettboks eller tilsvarende kommer seirende ut over alle de overnevnte.
Men å starte med en brio, som har alt du søker innebygd høres ut som en knall plan!
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.475
Antall liker
35.305
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg har selv hatt B&W 685 s2 med Rega Brio (dog -R) utgaven og synes ikke det fungerte bra. Hadde store forhåpninger men det ble skrikende og skarpt synes jeg, og greide ikke å lytte lenge om gangen. Dog med Denon PMA-1500R spilte høyttalerne veldig bra og fikk flere gode år hjemme hos oss. Matchet Rega’n med Acoustic Energy isteden og alt falt på plass, det er en kombinasjon jeg fortsatt liker og spiller på daglig.
Skrikende og skarpt med Brio -R... er det mulig?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.475
Antall liker
35.305
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ta en titt på Musical Fidelity eller Audiolab og så har du mange gode Japanske kandidater, styr unna kinamikk bygd av barnehender.
"Audiolab products are proudly designed and engineered in the UK and proudly manufactured in China"
 

Pontius

Medlem
Ble medlem
30.03.2004
Innlegg
24
Antall liker
10
Sted
Trøndelag, avd. Nord
Skrikende og skarpt med Brio -R... er det mulig?
Dette var sammen med B&W685s2, på hver sin kant matchet med annet utstyr fungerte både Rega’n og B&W’ene mye bedre etter min oppfatning. Det jeg vil fram til var at jeg opplevde ingen god lytteopplevelse med denne kombinasjonen, lyttetretthet etter kort tid og skrudde ofte ned volumet. Prøvde flere kabelkombinasjoner men ga opp til slutt.

Jeg liker veldig godt lyden av Brio, jeg har hatt flere av dem. Har også hatt to 685s2 og er stor fan av disse, men ikke sammen med Brio. Jeg tok muligens litt hardt i med språkbruken 😊
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.158
Antall liker
2.111
B&W har mange gode egenskaper, men nøytralitet er ikke en av dem blant de dyreste i hvert fall. Diskanten strekker seg mot sola. Gjelder dette 685, har vel bare Brio gjort jobben sin..
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.201
Antall liker
2.676
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Hvis du ellers liker dine HT sjekk opp amplifiere fra sony , luxman , accuphase , marantz, tandberg MC
Flere av disse jeg kjenner tåler å være noen år ,,, som at andre ,,,, ikke

Og ikke dumt å ha en selvstendig riia

What hi fi" har vært min guide all tid ,,, så sjekk opp evt kandidater
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
897
Antall liker
1.007
Torget vurderinger
4
Dette var sammen med B&W685s2, på hver sin kant matchet med annet utstyr fungerte både Rega’n og B&W’ene mye bedre etter min oppfatning. Det jeg vil fram til var at jeg opplevde ingen god lytteopplevelse med denne kombinasjonen, lyttetretthet etter kort tid og skrudde ofte ned volumet. Prøvde flere kabelkombinasjoner men ga opp til slutt.

Jeg liker veldig godt lyden av Brio, jeg har hatt flere av dem. Har også hatt to 685s2 og er stor fan av disse, men ikke sammen med Brio. Jeg tok muligens litt hardt i med språkbruken 😊
Ligger jo både en sort denon 1500r og en nyere 1500AE på Finn. Begge disse ser jo fine ut, har begge platespillerinngang og tonekontrollere (!)
Dyrere enn 3k, men bra mange kilo ekstra med store trafo, chassis og deilige knopper for prisen. Om man spiller lavt så kan det være gull med tonekontroller for utjevning av lydbildet.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Jeg spiller på 3020 series 20. Det har jeg gjort i 43 år nå. Prøvde 3020i. Den gikk for 1000kr. Series 20 har en mer flytende og homogen gjengivelse. Høyttalere har vært Cizek modell 2, Snell E3, Carlsson OA50 og nå TQWT (diy).
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.201
Antall liker
2.676
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg spiller på 3020 series 20. Det har jeg gjort i 43 år nå. Prøvde 3020i. Den gikk for 1000kr. Series 20 har en mer flytende og homogen gjengivelse. Høyttalere har vært Cizek modell 2, Snell E3, Carlsson OA50 og nå TQWT (diy).
Noe av det beste nad laget : )
 

andersreve

Medlem
Ble medlem
19.11.2020
Innlegg
46
Antall liker
25
Sted
Klepp, Rogaland
Kan rapportere her at jeg bestemte meg for å gå for Rega Brio (brukt) men den ble solgt (4000,-).

Da gikk jeg heller for NAD C326BEE (brukt 2000,-) og Rega Fono Mini A2D (brukt 900,-).

Uten at jeg egentlig har noe sammenligningsgrunnlag, så opplever jeg at at dette - sammen med mine B&W 685 s2 (ga 2500,- også brukt) spiller dette som noe som burde ha kostet LANGT mer enn det jeg har brukt totalt. Eller, jeg er hvertfall veldig fornøyd og angrer ikke på utbytte av hverken 3020i eller retur av 316 v2.
 
Sist redigert:

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
897
Antall liker
1.007
Torget vurderinger
4
Oj! Dette overrasker meg! Har ikke selv hatt brio, men kun hørt gode ting!
Har som tidligere hatt c320bee og c325bee. (Begge måtte jeg bytte lytter i PSU på.) Sistnevnte med rega a2d og en oppgradert rega p2 på hytta, med Dali lektor 1, og senere på Lektor 2.

C325bee solgte jeg i 2018 for 1250,- inkl en ned c515 cd-spiller.

Erstattet da c325bee med en monster av en t785 på gode 25 kg - da med ødelagt digital del. Denne, som stereoforsterker gjorde den 325’en til skamme, for å si det forsiktig. Gikk 250,- i pluss på handelen i tillegg.

IMG_5512.jpeg


Dette er jo seff i et annet rom, på et annet sett høyttalere. Så det hendler litt om match og hva du liker.
Tok senere inn et veldig «riktig» utseende vintage Marantz for- og effektforsterkersett. Vel: pent hus, men ingen hjemme ift «monsteret» som fortsatt står på hytta.

Poenget mitt: jeg er sikker på at det, ved senere anledning, er mer å se fram til på hifireisen.
 

andersreve

Medlem
Ble medlem
19.11.2020
Innlegg
46
Antall liker
25
Sted
Klepp, Rogaland
Oj! Dette overrasker meg! Har ikke selv hatt brio, men kun hørt gode ting!
Har som tidligere hatt c320bee og c325bee. (Begge måtte jeg bytte lytter i PSU på.) Sistnevnte med rega a2d og en oppgradert rega p2 på hytta, med Dali lektor 1, og senere på Lektor 2.

C325bee solgte jeg i 2018 for 1250,- inkl en ned c515 cd-spiller.

Erstattet da c325bee med en monster av en t785 på gode 25 kg - da med ødelagt digital del. Denne, som stereoforsterker gjorde den 325’en til skamme, for å si det forsiktig. Gikk 250,- i pluss på handelen i tillegg.

Vis vedlegget 1008327

Dette er jo seff i et annet rom, på et annet sett høyttalere. Så det hendler litt om match og hva du liker.
Tok senere inn et veldig «riktig» utseende vintage Marantz for- og effektforsterkersett. Vel: pent hus, men ingen hjemme ift «monsteret» som fortsatt står på hytta.

Poenget mitt: jeg er sikker på at det, ved senere anledning, er mer å se fram til på hifireisen.
Klart det! Første kona sa: Og hvor lenge kommer du til å ha denne da? 😆
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Som nevnt i #3, så kan nok B&W behøve mer kraft enn finesse. Og jeg kan se for meg at det derfor endte med NAD fremfor Rega. :)
 

nygafre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.05.2019
Innlegg
56
Antall liker
61
Kan rapportere her at jeg bestemte meg for å gå for Rega Brio (brukt) men den ble solgt (4000,-).

Da gikk jeg heller for NAD C326BEE (brukt 2000,-) og Rega Fono Mini A2D (brukt 900,-).

Uten at jeg egentlig har noe sammenligningsgrunnlag, så opplever jeg at at dette - sammen med mine B&W 685 s2 (ga 2500,- også brukt) spiller dette som noe som burde ha kostet LANGT mer enn det jeg har brukt totalt. Eller, jeg er hvertfall veldig fornøyd og angrer ikke på utbytte av hverken 3020i eller retur av 316 v2.
316 v2 til 326BEE er ikke rare ‘oppgraderingen’. Men tviler ikke på at det låter greit.

Jeg bruker en Argon SA1 i system nr 2, funker veldig greit, med bl.a blåtann og phono-input.

Har tidligere hatt Rega Elex-R, NAD 368 ++. Ser at 685’ene er 88db og 8 ohm nominelt.. Men dropper til 4-5 ohm på det laveste og 86.2 db målt sensitivitet. Så trenger noe ‘medium’ power-ish? Min erfaring er hvertfall at Rega kan slite litt under lavere impedanser.. ikke at man nødvendigvis hører noe problem med det, men de kan bli varme 😄 Alt etter volum osv.
 
Topp Bunn