Høyttalere Min første setup - hodet spinner

Bondepike

Fersking
Ble medlem
26.12.2017
Innlegg
3
Antall liker
4
Hei,

Skal kjøpe mine første skikkelige høytalerene. Jeg bor i leilighet med leiligheter over og under, som gjør at min største bekymring er bassen. Veggen bak høytalerene er av betong og går fra første etasje og helt opp til øverste etasje.

Slik ser rommet ut:

stue_høytalere_n.jpg


Det dukker opp flere hensyn jeg må ta jo mer jeg leser, og akkurat nå spinner hodet. Så jeg hadde håpet at dere kunne hjulpet meg.

Jeg har klart å sette sammen en liste over egenskaper jeg ønsker:
  1. Kunne spille bra på lavt volum, da jeg ofte sitter med musikk i bakgrunnen når jeg jobber
  2. Ikke trenge en subwoofer
  3. Primært for musikk. Ikke hjemmekino.

Ut ifra dette har jeg klart å plukke meg ut 2 stativhøytalere som ser ut til å kunne passe.

  • Buchardt s400 - disse kan visst stå nærmere veggen enn S300ene
  • RUBICON 2

Budsjettet mitt for både høytalere og forsterker og dac eller reciever er på 20 000, men jeg innser at med S400 så ser dette ut til å ryke, men jeg håper kanskje jeg kan få noe rimlig i starten og oppgradere senere.

Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for S400 grunnet anmeldelsene som skryter utrolig mye av S300ene men etter at jeg begynte å lese har jeg vært innom så mange. En av fordelene med Rubicon 2 er at det de kan bli kjøpt brukt på Finn.no og lignende, som gjør at jeg kan bruke mer penger på forsterker og dac eller en reciever.

Forsterker / dac eller reciever er jeg også helt blank på. Jeg har ikke klart å lese meg opp på hvordan man klarer å finne ut hva som gjør at noen passer til en høytaler eller ikke.


Er det noen andre høytalere jeg burde sjekke ut?
Burde jeg gå for en receiver eller separate enheter? Er det noen rimlige dere anbefaler til jeg får spart meg opp mer penger?

Takk for hjelpen på forhånd. :)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Buchardt har julesalg ser det ut som?
:)
Har aldri hørt om de før, så det ligger ingen anbefaling fra meg her.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.764
Antall liker
50.370
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Hei,

Skal kjøpe mine første skikkelige høytalerene. Jeg bor i leilighet med leiligheter over og under, som gjør at min største bekymring er bassen. Veggen bak høytalerene er av betong og går fra første etasje og helt opp til øverste etasje.

Slik ser rommet ut:

Vis vedlegget 473456

Det dukker opp flere hensyn jeg må ta jo mer jeg leser, og akkurat nå spinner hodet. Så jeg hadde håpet at dere kunne hjulpet meg.

Jeg har klart å sette sammen en liste over egenskaper jeg ønsker:
  1. Kunne spille bra på lavt volum, da jeg ofte sitter med musikk i bakgrunnen når jeg jobber
  2. Ikke trenge en subwoofer
  3. Primært for musikk. Ikke hjemmekino.

Ut ifra dette har jeg klart å plukke meg ut 2 stativhøytalere som ser ut til å kunne passe.

  • Buchardt s400 - disse kan visst stå nærmere veggen enn S300ene
  • RUBICON 2

Budsjettet mitt for både høytalere og forsterker og dac eller reciever er på 20 000, men jeg innser at med S400 så ser dette ut til å ryke, men jeg håper kanskje jeg kan få noe rimlig i starten og oppgradere senere.

Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for S400 grunnet anmeldelsene som skryter utrolig mye av S300ene men etter at jeg begynte å lese har jeg vært innom så mange. En av fordelene med Rubicon 2 er at det de kan bli kjøpt brukt på Finn.no og lignende, som gjør at jeg kan bruke mer penger på forsterker og dac eller en reciever.

Forsterker / dac eller reciever er jeg også helt blank på. Jeg har ikke klart å lese meg opp på hvordan man klarer å finne ut hva som gjør at noen passer til en høytaler eller ikke.


Er det noen andre høytalere jeg burde sjekke ut?
Burde jeg gå for en receiver eller separate enheter? Er det noen rimlige dere anbefaler til jeg får spart meg opp mer penger?

Takk for hjelpen på forhånd. :)
Hei og velkommen til HFS :)
Jeg hadde uten tvil gått for en ren stereo forsterker. Skal jeg komme med et råd så blir det og legge mest i høyttalerene nå og heller oppgradere på forsterker siden senere. Det er en del tilbud nå etter jul så sjekk nettet da kan du jo gjøre et godt kjøp.
Mvh

O
 

tsmork

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.11.2017
Innlegg
94
Antall liker
52
Hei,

Skal kjøpe mine første skikkelige høytalerene. Jeg bor i leilighet med leiligheter over og under, som gjør at min største bekymring er bassen. Veggen bak høytalerene er av betong og går fra første etasje og helt opp til øverste etasje.

Slik ser rommet ut:

Vis vedlegget 473456

Det dukker opp flere hensyn jeg må ta jo mer jeg leser, og akkurat nå spinner hodet. Så jeg hadde håpet at dere kunne hjulpet meg.

Jeg har klart å sette sammen en liste over egenskaper jeg ønsker:
  1. Kunne spille bra på lavt volum, da jeg ofte sitter med musikk i bakgrunnen når jeg jobber
  2. Ikke trenge en subwoofer
  3. Primært for musikk. Ikke hjemmekino.

Ut ifra dette har jeg klart å plukke meg ut 2 stativhøytalere som ser ut til å kunne passe.

  • Buchardt s400 - disse kan visst stå nærmere veggen enn S300ene
  • RUBICON 2

Budsjettet mitt for både høytalere og forsterker og dac eller reciever er på 20 000, men jeg innser at med S400 så ser dette ut til å ryke, men jeg håper kanskje jeg kan få noe rimlig i starten og oppgradere senere.

Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for S400 grunnet anmeldelsene som skryter utrolig mye av S300ene men etter at jeg begynte å lese har jeg vært innom så mange. En av fordelene med Rubicon 2 er at det de kan bli kjøpt brukt på Finn.no og lignende, som gjør at jeg kan bruke mer penger på forsterker og dac eller en reciever.

Forsterker / dac eller reciever er jeg også helt blank på. Jeg har ikke klart å lese meg opp på hvordan man klarer å finne ut hva som gjør at noen passer til en høytaler eller ikke.


Er det noen andre høytalere jeg burde sjekke ut?
Burde jeg gå for en receiver eller separate enheter? Er det noen rimlige dere anbefaler til jeg får spart meg opp mer penger?

Takk for hjelpen på forhånd. :)
En rask Finn.no -sjekk viser to produkter jeg ville kjøpt uten å blunke med ditt budsjett. Den ene fordi det er stativhøyttalere jeg har selv, og har brukt i ti år, og den andre fordi jeg har trua :)

Ser du etter Dynaudio Focus 140, så finner du dette til 5.5K NOK, men du kan selvsagt og kjøpe en Focus 160 til rundt 8K NOK fra en "tv-kjendis", ser de fortsatt ligger ute. Disse høyttalerne går forbausende lavt til å være små, og låter fortreffelig. Ad forsterker kan du sikkert starte med en brukt Hegel H80 med DAC innebygd, men jeg ville heller kjøpt en brukt Yamaha AS 1100 som ligger ute til 9.3K NOK. Da har du noen kroner ekstra til stativ til høyttalerne, samt noen kroner til en DAC.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.707
Antall liker
710
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Drit i hva andre sier Bondepike! Det er ørene og lommeboken som bestemmer hva slags anlegg du skal ha. Det første du må gjøre, er å ta den store runden og lytte til ulike høyttalere. Så mange som mulig. De høyttalerne som du har satt opp kjenner jeg ikke til fordi jeg har ikke hørt dem.
Hør også på høyttalere over budsjettet ditt.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Drit i hva andre sier Bondepike! Det er ørene og lommeboken som bestemmer hva slags anlegg du skal ha. Det første du må gjøre, er å ta den store runden og lytte til ulike høyttalere. Så mange som mulig. De høyttalerne som du har satt opp kjenner jeg ikke til fordi jeg har ikke hørt dem.
Hør også på høyttalere over budsjettet ditt.
Jøss..
Her sitter folk og bruker tiden sin på å gi velmente råd uten andre ønsker enn at noen blir fornøyde så kommer det en D kjendis og ber trådstarter om å drite i hva vi skriver..

Hva skal vi egentlig med et forum når D kjendis vet best?
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.913
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Buchardt er ikke kjent hos alle på HFS, for de er ganske nye på markedet. Og så er de sjokkerende billige, i forhold til kvaliteten.
Jeg har hørt S300, visste ikke hva jeg hørte på da det skjedde, og trodde jeg hørte på noe til mange ganger prisen.
De er sjokkerende gode, og det er sannsynligvis den siste modellen også.
Med budsjett på 20000 kan du velge mellom flere fine integrerte forsterkere.
Billig løsning kan være en Rega Brio. Da trenger du DAC utenom. Jeg ville kjøpt en Chromecast Audio i første omgang, den er så billig at det er nesten dumt å ikke prøve.
Litt dyrere, med DAC, er f.eks. en Marantz HD- AMP1. Da kommer du ut nøyaktig på budsjett.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.764
Antall liker
50.370
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Drit i hva andre sier Bondepike! Det er ørene og lommeboken som bestemmer hva slags anlegg du skal ha. Det første du må gjøre, er å ta den store runden og lytte til ulike høyttalere. Så mange som mulig. De høyttalerne som du har satt opp kjenner jeg ikke til fordi jeg har ikke hørt dem.
Hør også på høyttalere over budsjettet ditt.
Hva slags råd er dette? Er det bare deg trådstarter skal høre på da???.

O
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
-Du har ikke sett på aktive høyttalere, da?
Mye fint i proff-markedet, og du sparer penger ift. forsterkerdelen.

Mvh
 

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Innlegg
297
Antall liker
112
Sted
Arendal
Stikk innom et par butikker og hør på litt forskjellig. Du kan gå innom både elkjøp, hifiklubben og spaceworld. Og alle andre som er i nærheten av der du bor.
Jeg er litt usikker på hvordan det er med den veggen bak, men jeg trives veldig godt med mine KEF. Så KEF R300 kan kanskje være en ide å prøve? Ellers låter Buchardt 300 helt nydelig, så jeg vet ikke om du får noe som er så veldig mye bedre til et slikt rom.
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
418
Antall liker
112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Vanskelig å komme med noe fasitsvar. Vil anbefale og bruke litt tid på å høre på forskjellige høytalere. Gjerne låne med hjem da de sikkert låter anderledes hjemme. Personlig ville jeg anbefalt å høre på aktive høytalere( innebygget forsterker) ala Dynaudio, genelec, jbl e.l. Og koble på en DAC med volumkontroll. Som regel har slike høytalere instillinger som gjør det lettere å integrere i ditt rom/ stue. Har selv en slik løsning der både pc, tv lyd og cd spiller er koblet til Dac.
 

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Innlegg
1.478
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
Til det budsjettet, det rommet de skal stå i, og de kravene du har til anlegget, vil jeg tro at KEF LS50 Wireless vil være perfekte.

De er lette å tilpasse det rommet de skal stå i, de spiller åpent, stort, og har god bass som kan justeres opp eller ned fra smarttelefonen, ved behov, men spiller også fint på lavt volum, og de er praktiske.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Aktive høyttalere med justering for plassering/bass er å foretrekke ved slik plassering. Eventuelt romkorreksjon, men da flyr kompleksiteten i været

Til ditt budsjett er vel Kef ls50w et åpenbart alternativ som med all sannsynlighet vil spille bedre enn det meste, utgangspunktet tatt i betraktning.
Da er det bare å plugge stikkontakten i veggen og optisk kabel inn i høyttaleren, så er det tut og kjør.
 

Oura

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
496
Antall liker
226
Torget vurderinger
4
Hvis det ikke er mulig eller ønskelig å spille spesielt høyt i rommet stereoanlegget skal stå, ville jeg forsøkt å fokusere på optimal klangkvalitet og maksimalt med ro i lydbildet. Dette er egenskaper som er viktig å få på plass om man skal trives med systemet over tid.

Dersom kravet til bass og lydtrykk ikke er for stort bør det være mulig å realisere dette noe i nærheten av budsjett om noe av det kan kjøpes brukt.

LM 211 eller noe lignende, som har triode modus, sammen med den minste Buchardt er en kombo som kanskje kan fungere bra klangmessig. Dersom rør ikke er ønsket, ville jeg sett på Rega Brio.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette med å prøve ulike ting før du tek ei avgjerd, er eit godt råd. Dersom du finn noko interessant hos Elkjøp og/eller/Power, er det fint å vite at du kan få levere attende utstyret innan 30 dagar. Det skulle halde til å finne ut om det passar. Problemet er at det er langt mellom dei spennande produkta i desse butikkane. Då kan det vere greitt å vite at du fin kan levere i ein annan butikk i same kjede enn der du gjorde kjøp i utgangspunktet.
Dei verkeleg gode rådgjevarane må du til spesialbutkkane for å finne. Forutan Spacegarden og Hifiklubben har vi Audioaktøren, Audioart, Bebop hifi, Endpoint, Kontrapunkt, Renaissance, PM Audio, Oslo Hificenter, Hagto, og mange andre med dedikert og kunnskapsrikt personale som kan gje deg gode råd.
 

Bondepike

Fersking
Ble medlem
26.12.2017
Innlegg
3
Antall liker
4
Takk for svar alle. :) Veldig fint med tilbakemeldinger, selv om slikt er litt elsk-hat fordi nå har jeg mer info og input som gjør det enda vanskligere, men vil bidra til at jeg mest sannsynlig vil ta et riktigere og raskere valg med mindre prøving og feiling.
Skjønner også det enkelte sier her, om at lyd er subjektivt og man bør i det minste dra å høre høytalerene og ikke kjøpe uhørt. Problemet er bare at ikke alle høytalere er tilgjengelig hvor jeg bor så da er det fint med innspill og meninger fra andre med mer erfaring enn meg. :) Anser det som en stor sannsynlighet at jeg må kjøpe uhørt dessverre.

Tenkte jeg skulle nevne at jeg er nok ikke noen super-audiofil person og har nok ikke hørt nok til at jeg klarer å ha noen veldig definert preferanse av lyden enda - som at noe er for skarpt eller for grumeste osv. Det gjør også at jeg ikke alltid klare å ha noe forhold beskrivelsene i en anmeldelse og sikkert ikke vil bli berørt av detaljer som en ihuga entusiast gjør.
Jeg koser meg når jeg har vært på besøk hos venner som har noen gulvstående (mener det var Klipsch RF-82) like mye som når jeg har vært hos en som har Bowers & Wilkins 685 S2, men da har de bare stått på. Jeg har ikke satt meg ned for å nyte musikk. Da kan det være at jeg hadde lagt merke til ting som jeg liker bedre eller dårligere.
Om jeg skal kunne si noe her, så liker jeg nok høytalere som er mer livlige (eller "fun" som er en beskrivelse går igjen i engelske anmeldelser) og ikke nødvendigvis så super nøytrale og korrekte.
Musikkmessig er jeg også helt håpløs, da det er er svært lite jeg ikke liker. Noen sjangere liker jeg dog kun med bra lyd. F.eks klassisk er ikke noe jeg pleier å høre på i mitt Philips M2BT når jeg er ute, men sitter jeg hjemme med Sennheiser 650 headsettet kan jeg godt høre på det. Å kjøpe en høytaler som ikke er så glad i en sjanger og elsker en annen nok også noe jeg bør unngå. Da er det bedre med noen som spiller alt bra enn noe veldig bra og noe rævva.


Eg hadde vurdert andre høgtalarløysingar, også subwooferoppsett, før eg bestemte meg.
Dette er absolutt noe jeg kan vurdere. Det at jeg har pekt meg ut stativhøytalere er utelukkende fordi gulvstående eller stativ + sub ikke er så hyggelig å ha en leilighet. Dette baserer jeg 110% på hva som står i jungelboken og hva dyrene i jungelen sier. Jeg har aldri hatt gulvstående eller stativhøytalere før, eller hatt venner som har gulvstående i leilighetene sine. De fleste har stort sett noen rimlige stativhøytalerene i 2-3000krs klassen.
Har du noen forslag om et oppsett som kan virke bra med rommet?


Buchardt har julesalg ser det ut som?
:)
Har aldri hørt om de før, så det ligger ingen anbefaling fra meg her.
Det er ikke så lett å få hørt de i Norge dessverre. Det fine er at man kan sende de tilbake dersom man ikke er fornøyd. Anmeldelsene av de er jo så fulle av lovord og begeistring at jeg merker jeg blir veldig påvirket av det.

Guru Junior kan/skal stå helt inntil veggen og du slipper forhåpentligvis sub da disse spiller ned til 34hz.
De selges hos Sterofil.

http://guruaudio.com/

https://www.stereofil.no/hoyttalere/stativhoyttalere/guru-junior-by-sthlm-audio

Vis vedlegget 473464
Dette var et bra forslag! Disse ser jo absolutt ut til å være noe som er veldig aktuelt. De får jo veldig gode tilbakemeldinger og er høytalere som er ment til å gi god lyd for hvermannsen uten at man må gjøre om på rommet for å få fin lyd. At de kan plassers helt inntil veggen er også et kjempepluss.

Hei,

Skal kjøpe mine første skikkelige høytalerene. Jeg bor i leilighet med leiligheter over og under, som gjør at min største bekymring er bassen. Veggen bak høytalerene er av betong og går fra første etasje og helt opp til øverste etasje.

Slik ser rommet ut:

Vis vedlegget 473456

Det dukker opp flere hensyn jeg må ta jo mer jeg leser, og akkurat nå spinner hodet. Så jeg hadde håpet at dere kunne hjulpet meg.

Jeg har klart å sette sammen en liste over egenskaper jeg ønsker:
  1. Kunne spille bra på lavt volum, da jeg ofte sitter med musikk i bakgrunnen når jeg jobber
  2. Ikke trenge en subwoofer
  3. Primært for musikk. Ikke hjemmekino.

Ut ifra dette har jeg klart å plukke meg ut 2 stativhøytalere som ser ut til å kunne passe.

  • Buchardt s400 - disse kan visst stå nærmere veggen enn S300ene
  • RUBICON 2

Budsjettet mitt for både høytalere og forsterker og dac eller reciever er på 20 000, men jeg innser at med S400 så ser dette ut til å ryke, men jeg håper kanskje jeg kan få noe rimlig i starten og oppgradere senere.

Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for S400 grunnet anmeldelsene som skryter utrolig mye av S300ene men etter at jeg begynte å lese har jeg vært innom så mange. En av fordelene med Rubicon 2 er at det de kan bli kjøpt brukt på Finn.no og lignende, som gjør at jeg kan bruke mer penger på forsterker og dac eller en reciever.

Forsterker / dac eller reciever er jeg også helt blank på. Jeg har ikke klart å lese meg opp på hvordan man klarer å finne ut hva som gjør at noen passer til en høytaler eller ikke.


Er det noen andre høytalere jeg burde sjekke ut?
Burde jeg gå for en receiver eller separate enheter? Er det noen rimlige dere anbefaler til jeg får spart meg opp mer penger?

Takk for hjelpen på forhånd. :)
En rask Finn.no -sjekk viser to produkter jeg ville kjøpt uten å blunke med ditt budsjett. Den ene fordi det er stativhøyttalere jeg har selv, og har brukt i ti år, og den andre fordi jeg har trua :)

Ser du etter Dynaudio Focus 140, så finner du dette til 5.5K NOK, men du kan selvsagt og kjøpe en Focus 160 til rundt 8K NOK fra en "tv-kjendis", ser de fortsatt ligger ute. Disse høyttalerne går forbausende lavt til å være små, og låter fortreffelig. Ad forsterker kan du sikkert starte med en brukt Hegel H80 med DAC innebygd, men jeg ville heller kjøpt en brukt Yamaha AS 1100 som ligger ute til 9.3K NOK. Da har du noen kroner ekstra til stativ til høyttalerne, samt noen kroner til en DAC.
Er disse 2 Focus 140 og Focus 160 eller er det Focus 140 og en annen som ligger ute som ikke er Focus?

Buchardt er ikke kjent hos alle på HFS, for de er ganske nye på markedet. Og så er de sjokkerende billige, i forhold til kvaliteten.
Jeg har hørt S300, visste ikke hva jeg hørte på da det skjedde, og trodde jeg hørte på noe til mange ganger prisen.
De er sjokkerende gode, og det er sannsynligvis den siste modellen også.
Med budsjett på 20000 kan du velge mellom flere fine integrerte forsterkere.
Billig løsning kan være en Rega Brio. Da trenger du DAC utenom. Jeg ville kjøpt en Chromecast Audio i første omgang, den er så billig at det er nesten dumt å ikke prøve.
Litt dyrere, med DAC, er f.eks. en Marantz HD- AMP1. Da kommer du ut nøyaktig på budsjett.
Ja, det er dette som går igjen - og det irriterer meg litt for jeg tar meg selv å bli veldig påvirket av det og lene meg mot de hele tiden uten at jeg har hørt hverken disse eller andre høytalere som virker interessante. Det som at alt under 30k er bare å se bort ifra når de sammenlignes med Buchardt, og det stemmer nok ikke. Det blir heller ikke nevnt om det er vanskelig å få de til å spille på lag med rommet eller om de er like snille som KEF LS50W eller Guru Junior som er nevnt.
Jeg har sendt mail til Buchardt og spurt hvor stort krav til rommet de stiller. Noe av det nye med S400 er at de hadde lavere krav til omgivelsen og virket bedre i normale rom enn S300, samt at de kunne plasseres nærmere veggen.

Takk for anbefaling av forsterker og DAC! Da har jeg hvertfall et alternativ dersom jeg skulle havne på S400ene.

-Du har ikke sett på aktive høyttalere, da?
Mye fint i proff-markedet, og du sparer penger ift. forsterkerdelen.

Mvh
Det har jeg faktisk ikke. Jeg så på det for ca 1 år siden, men det var for å ha på pc pulten. Jeg har det for meg at passive høytalere spiller bedre, uten noen annen begrunnelse enn uvitenhet og derfor har jeg ikke en gang tenkt tanken. :)



Stikk innom et par butikker og hør på litt forskjellig. Du kan gå innom både elkjøp, hifiklubben og spaceworld. Og alle andre som er i nærheten av der du bor.
Jeg er litt usikker på hvordan det er med den veggen bak, men jeg trives veldig godt med mine KEF. Så KEF R300 kan kanskje være en ide å prøve? Ellers låter Buchardt 300 helt nydelig, så jeg vet ikke om du får noe som er så veldig mye bedre til et slikt rom.
Takk. Skal se på KEF R300! Jeg er nok ganske sikker på at de dukket opp en eller flere ganger når jeg drev å Googlet men drunket i havet av alternativer.

Vanskelig å komme med noe fasitsvar. Vil anbefale og bruke litt tid på å høre på forskjellige høytalere. Gjerne låne med hjem da de sikkert låter anderledes hjemme. Personlig ville jeg anbefalt å høre på aktive høytalere( innebygget forsterker) ala Dynaudio, genelec, jbl e.l. Og koble på en DAC med volumkontroll. Som regel har slike høytalere instillinger som gjør det lettere å integrere i ditt rom/ stue. Har selv en slik løsning der både pc, tv lyd og cd spiller er koblet til Dac.
Skal ta en nærmere titt på aktive høytalere. :) Andre som anbefaler å sjekke det ut også her.

Til det budsjettet, det rommet de skal stå i, og de kravene du har til anlegget, vil jeg tro at KEF LS50 Wireless vil være perfekte.

De er lette å tilpasse det rommet de skal stå i, de spiller åpent, stort, og har god bass som kan justeres opp eller ned fra smarttelefonen, ved behov, men spiller også fint på lavt volum, og de er praktiske.
Nå har jeg brukt en del tid på lese meg opp på disse siden KEF har blitt nevnt tidligere og de har gått igjen. Jeg har bare ikke lest så mye om de siden jeg ikke likte hvordan de så ut pluss at de falt i havet som ènda en bra høytaler.
Dumt av meg. Disse virker jo kjempebra, slik som med de aktive høytalerene jeg må undersøke nærmere er en stort ting med disse at det rett og slett er plug and play.

Akkurat nå har disse seilt opp på listen. Eneste er at Guru sine, som også var en av de som fort stakk seg ut, ligger ute til 6500 på Finn og alt jeg finner er LS50W nye til ~23k.
Ser at LS50 er en del rimligere og Z Reviews på YouTube er i ekstase over de. Så om jeg går for disse kan det nok se ut som det blir LS50 først og så LS50W senere dersom jeg går for de. En bonus er at jeg tror nok samboeren liker hvordan disse ser ut også og at de er snille mtp. plassering slik at de ikke må stå så mye ut i rommet.

Aktive høyttalere med justering for plassering/bass er å foretrekke ved slik plassering. Eventuelt romkorreksjon, men da flyr kompleksiteten i været

Til ditt budsjett er vel Kef ls50w et åpenbart alternativ som med all sannsynlighet vil spille bedre enn det meste, utgangspunktet tatt i betraktning.
Da er det bare å plugge stikkontakten i veggen og optisk kabel inn i høyttaleren, så er det tut og kjør.
KEF er absolutt høytalere som virker lovende ut ifra hva jeg leser! Eneste er at de koster ~23k nye. Men jeg har også settpå LS50 som et resultat av dette, og de blir også varmt anbefalt ser jeg! Det er visst noe spesielt som skjer når diskant ligger i midten av mellomtone elementet og lyden er veldig bra over alt i rommet. Igrunn dette som har gjort at jeg er veldig interessert i disse.


Hvis det ikke er mulig eller ønskelig å spille spesielt høyt i rommet stereoanlegget skal stå, ville jeg forsøkt å fokusere på optimal klangkvalitet og maksimalt med ro i lydbildet. Dette er egenskaper som er viktig å få på plass om man skal trives med systemet over tid.

Dersom kravet til bass og lydtrykk ikke er for stort bør det være mulig å realisere dette noe i nærheten av budsjett om noe av det kan kjøpes brukt.

LM 211 eller noe lignende, som har triode modus, sammen med den minste Buchardt er en kombo som kanskje kan fungere bra klangmessig. Dersom rør ikke er ønsket, ville jeg sett på Rega Brio.
Det er nok en miks av at det er et gammel bygg, så det er ikke den beste isolasjonen mellom leilighetene og at jeg liker å høre på musikk i et litt roligere volum. Høy musikk blir fort slitsomt.
God klang er nok en fin beskrivelse av hva jeg er ute etter når jeg ønsker høytalere som spiller flott på lave volum og ikke må opp på et vist lydnivå før de kommer til liv.

Rør eller ikke rør har jeg egentlig ikke noen formening om. Jeg så litt på det når jeg kjøpte mine første skikkelig hodetelefoner, men de som ble anbefalt var litt dyre så det ble med tanken. Det er dog absolutt noe som er interessant.
LM 211IA blir nok litt i dyreste laget akkurat nå, men den er lagt inn på listen over det jeg skal se på den dagen jeg skal oppgradere. :)

Dette med å prøve ulike ting før du tek ei avgjerd, er eit godt råd. Dersom du finn noko interessant hos Elkjøp og/eller/Power, er det fint å vite at du kan få levere attende utstyret innan 30 dagar. Det skulle halde til å finne ut om det passar. Problemet er at det er langt mellom dei spennande produkta i desse butikkane. Då kan det vere greitt å vite at du fin kan levere i ein annan butikk i same kjede enn der du gjorde kjøp i utgangspunktet.
Dei verkeleg gode rådgjevarane må du til spesialbutkkane for å finne. Forutan Spacegarden og Hifiklubben har vi Audioaktøren, Audioart, Bebop hifi, Endpoint, Kontrapunkt, Renaissance, PM Audio, Oslo Hificenter, Hagto, og mange andre med dedikert og kunnskapsrikt personale som kan gje deg gode råd.

Det er helt klart noe jeg bør gjøre. Blir å kjøre til nabobyen i morgen siden den jeg bor i kun har Elkjøp. Jeg vet de har 2 musikkforetninger der og jeg har sett KEF tidligere, så jeg får forhåpentligvis hvertfall hørt disse i levende live siden de blir anbefalt av flere her!
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Buchardt er ikke kjent hos alle på HFS, for de er ganske nye på markedet. Og så er de sjokkerende billige, i forhold til kvaliteten.
Jeg har hørt S300, visste ikke hva jeg hørte på da det skjedde, og trodde jeg hørte på noe til mange ganger prisen.
De er sjokkerende gode, og det er sannsynligvis den siste modellen også.
Med budsjett på 20000 kan du velge mellom flere fine integrerte forsterkere.
Billig løsning kan være en Rega Brio. Da trenger du DAC utenom. Jeg ville kjøpt en Chromecast Audio i første omgang, den er så billig at det er nesten dumt å ikke prøve.
Litt dyrere, med DAC, er f.eks. en Marantz HD- AMP1. Da kommer du ut nøyaktig på budsjett.
Denne støtter jeg fult ut. S300 spiller som en betydelig dyrere og større høytaler, og den nye s400 er enda noen hakk bedre.
I tillegg har mr buchardt ei grei løsning med at du kan prøve dem hjemme.

S300 og s400 fortjener litt mer krutt enn rega brio. Der kan du finne mye fint på brukten. Primare i21 eller i22 med dac.. eventuelt en i30 som vil gi masse pondus bak slike høytalere.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Ang Guru Junior høyttalerene.
Ser at Stereofil har satt opp prisen denne uken ( kanskje seint i forrige ) De har vært på tilbud til 9995,-
Om du er raskt ute så kan det hende at du får de til tilbudspris?

Jeg har eid de og de imponerte stort. Jeg "oppgraderte" til storebroren. På noen områder er faktisk lillebroren bedre. De oppleves som litt lettere på foten og hakket artigere enn storebroren.
Om du f.ex hadde kjøpt Rega Brio r til 6995,- så hadde du fått en kjempekombo!
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.075
Torget vurderinger
0
En lydplanke + trådløs sub bør vurderes...
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.707
Antall liker
710
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Kef Ls50 Wireless. Litt over budsjettet, men knuser anlegg til tredobbel pris! :cool:
 

Festus

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2010
Innlegg
1.258
Antall liker
3.089
Torget vurderinger
3
Ligger et par guru på finn.
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.909
Antall liker
1.218
Torget vurderinger
2
Basert på anmeldelser så er det en del som mener at Kef R300 spiller med større 'moro-faktor' enn LS50. Mer dynamikk og bass (større elementer). LS50 har en mer nøytral spillestil, hvor vokalen er mer foran i miksen. Greit å tenke på at de ikke har helt lik signatur om man velger mellom dem. Jeg har ikke hørt noen av dem, hadde kun X300A som PC-høyttalere før.

Jeg bor også i leilighet, med folk på alle kanter. Jeg har aldri vurdert subwoofer, vil heller peise på med musikk når jeg kan, uten å tenke på naboene (har Vienna Acoustics - Bach Grand høyttalere).
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei

Jeg vil si meg enig i forslag angående Dynaudio Focus 160 sammen med en Hegel H80 evt en brukt H160. Siden du ønsker fyldig lyd uten å spille for høyt så er disse etter min erfaring meget potente. De spiller som en gulvstående høyttaler. På moderate nivåer er H80/H90 nok. For litt dynamisk overskudd er en H160 å foretrekke. Vil også spille litt fyldigere og komplett på lavere volum. H160 og H90 har airplay innebygget. Begge har innebygget dac for tilkobling av f.eks tv dekoder, playstation og andre digitale kilder. Har eid dette oppsettet selv og kan gå god for lydkvaliteten her. Samt det spiller det meste av musikk med bravur. Med bruktprisene nå så sprenger du ei budsjettet heller. Uansett hva du ender med så lykke til :)
 

Lydnisse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2010
Innlegg
158
Antall liker
71
Torget vurderinger
2
Jeg støtter forslaget ang Guru Junior. Det er de du skal ha.
 

tsmork

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.11.2017
Innlegg
94
Antall liker
52
En rask Finn.no -sjekk viser to produkter jeg ville kjøpt uten å blunke med ditt budsjett. Den ene fordi det er stativhøyttalere jeg har selv, og har brukt i ti år, og den andre fordi jeg har trua :)

Ser du etter Dynaudio Focus 140, så finner du dette til 5.5K NOK, men du kan selvsagt og kjøpe en Focus 160 til rundt 8K NOK fra en "tv-kjendis", ser de fortsatt ligger ute. Disse høyttalerne går forbausende lavt til å være små, og låter fortreffelig. Ad forsterker kan du sikkert starte med en brukt Hegel H80 med DAC innebygd, men jeg ville heller kjøpt en brukt Yamaha AS 1100 som ligger ute til 9.3K NOK. Da har du noen kroner ekstra til stativ til høyttalerne, samt noen kroner til en DAC.
Er disse 2 Focus 140 og Focus 160 eller er det Focus 140 og en annen som ligger ute som ikke er Focus?
Høyttaleren jeg ville kjøpt er 140-ene, og den "jeg har trua på" er Yamaha AS 1100 forsterkeren. Ikke hørt den forsterkeren selv, men ser at de får mye skryt. 24 kg forsterker med nypris på rundt 15K NOK til litt over 9K NOK brukt synes jeg høres ut som noe jeg ville testet.

Dynaudio Focus 140 og Dynaudio Focus 160 er bygd på samme lest, men 160 er en senere generasjon enn 140. Har selv ikke hørt 160-ene, men er såpass fornøyd med lydbildet til Dynaudio at jeg rett før jul – uten å høre de først – oppgraderte til aktive Dynaudio Focus 20 XD.

Stereophile.com har forøvrig en strålende test av nevnte 140. Modellen er vel å merke litt over 10 år, men synes de på ingen som helst måte merker alderen.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Tja, det er såpass mange variablar at råd vert i beste fall upresise. Råd vert ganske så subjektive, men vi kan gjere eit forsøk:

Kanskje eit sett Mirage høgtalarar kunne vere passande? Du finn dei på Finn.no, for dei lagast ikkje lenger, trass i svært hyggjeleg lyd. Dei spreier lyden over eit ganske stort område, slik at du ikkje vert bunden til å sitte i eit lite sweetspot, der det er godlyd. Mirage hadde både små satelittar (Nanosat eller Omnisat) som kunne kombinerast med ein subwoofer, men det er også frittståande stativhøgtalarar og golvståande som dekkjer nok av frekvensområdet utan ekstrahjelp.

Tannoy er også eit veldig greitt merke, som ikkje er så vanskelege for korkje rom eller anlegg. Triveleg lyd, som ikkje opplevast som særleg analytisk eller travel å lytte til, men som likevel får med seg det meste. Du finn ein del på bruktmarknaden, og vil du ha nytt utstyr er det vel berre Stereofil som har eit bra utval.

JBL er eit sånt gøy-merke, ikkje så kritisk attgjeving, men legendarisk - dei har vore lenge på marknaden. Dei har ting i mange prisklasser, og dei aller billegaste bør ein styre unna. Men mange modellar er riktig kjekke å høyre på, spesielt til populærmusikk. Du får dei i mange butikkar.

Epos er eit fornuftig høgtalarmerke om ein skal lytte til allsidig musikk godt attgjeve, utan å blakke seg. Finnast på bruktmarknaden og på Lyric Hifi

Litt meir presis, utan at ein mister det musikalske, er ProAc. Gjallarhorn har agenturet for tida. Og når ein startar på litt dyrare ting, bør vel også Sonus Faber nemnast. Og så har vi KEF - mange varierande produkt, også svært gode og lettplasserte.

Lukke til!
 

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Innlegg
297
Antall liker
112
Sted
Arendal
Mange av de egenskapene jeg setter pris på hos KEF kan du finne igjen i Tannoy som er nevnt over. Men jeg har ikke hørt Tannoy stativhøytalere på mange år, så der skal jeg ikke love noe. Om du bor på Sørlandet er du hjertelig velkommen innom meg for å høre på mine R500. Så får du opplevd lydsignaturen til R-serien.
 
Sist redigert:

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.707
Antall liker
710
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
En av mine favorittmerker er Audiophysic og Proac. Proac lager meget gode stativhøyttalere som har musikalske egenskaper som overgår veldig mye annet akademisk. I samme slengen som Proac, så er det vanskelig å unngå Spendor som også lager en flott A serie, men har svært gode musikalske egenskaper. Lette og få til i ulike rom er stikkord.
Audiophysic Classic 5 er en lite stativmodel som er lettdreven. Holder med en 2x60 watts rotel eller Marantz. Disse er også lette og plassere regner jeg med og anbefales.
 

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Innlegg
1.478
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
Når det gjelder LS50 Wireless vs passive LS50:

Selvsagt har disse to høyttalerne svært nært slektsskap. Men de er også svært forskjellige. Jeg har eid begge over tid, og må si at LS50 kun viste meg omrisset av det potensialet LS50 Wireless har utløst.

Og når det gjelder prisforskjellen. Skal du få ut potensialet av et par LS50, må du ha en svært god og kraftig forsterker. I tillegg til det trenger du en eller flere signalkilder.

I LS50 Wireless er alt inkludert, og det er perfekt tilpasset hverandre - noe som krever en svært omfattende prosess enkelte aldri blir ferdige med i et tradisjonelt anlegg.

Særlig det at du er novise sier meg at dette er en no brainer. Du trenger noe som fungerer, er enkelt, og spiller ringer rundt det meste.
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
418
Antall liker
112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Ser det ligger et par Focal Solo Be på finn. Dette er aktive høyttalere som spiller bedre enn det meste jeg har hørt( i pris klassen) Bass port i front gjør det lettere å plassere de nærme veggen. Heng på en kvalitets dac og du har et annlegg i meget høy klasse.
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.521
Antall liker
1.217
Sted
Oslo
Kef Ls50 Wireless. Litt over budsjettet, men knuser anlegg til tredobbel pris! :cool:
God lyd men de mangler bassen hun er ute etter . Kombinert med en subwoofer så er det nok et bra valg. Personlig hadde jeg brukt litt tid på å søke bruktmarked

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.079
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Guru jr på finn.no til 6800 også :) Miljøvennlig å kjøpe brukt :)
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.521
Antall liker
1.217
Sted
Oslo
Xtz 99.25 lcr og Abrahamsen v2 up med Abrahamsen V6 DAC tror jeg kan være en god kombinasjon. Forsterker og dac fåes på bruktmarkedet for rundt 7000 kr . Høyttalere koster 10 000 . Resten kan du bruke på kabler

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Guru jr på finn.no til 6800 også :) Miljøvennlig å kjøpe brukt :)
De burde ikke være vanskelige å selge uten tap hvis de ikke faller i smak. Jeg har veldig tro på Guru Jr, som er høyttalere som passer både med transistor og rørforsterkere. Det gjør dem versatile for framtiden, kanskje du får interesse av å leke med rør?
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Du nevner i åpningsinnlegget naboer både over og under leiligheten.
Har du hørt om dipol bass?
Med dipol bass kan du spille grisehøyt uten at naboen hører noe som helst. Virker kanskje for godt til å være sant, men dette er fakta. Jeg har prøvd.
Bor i tomannsbolig, gammelt trehus med dårlig lydisolering. Spiller på 12 × 12" bass, pluss 4 × 15" og naboen sier han aldri hører noe dunk dunk gjennom veggene.

Lett å bygge, lett å like, kan også være ganske rimelig i anskaffelse.
Kan fint matches med et par stativhøytralere.
 
Sist redigert:

Bondepike

Fersking
Ble medlem
26.12.2017
Innlegg
3
Antall liker
4
Tusen takk for alle tilbakemeldingene! :)

Jeg så Guru Junior høytalerene som lå på Finn, men de er blitt kjøpt av noen andre. Jeg hadde nok håpet at de kanskje ville ligge der til jeg hadde fått hørt noen av høytalerene som er anbefalt her og de av anbefalingene som jeg har satt meg ut som mest aktuelle ut ifra innleggene her og anmeldelser på nettet.
Har fått mye god input og forslag som jeg har Google opp og lest på siden jeg startet tråden, men jeg merker at jeg trenger å la dette synke inn. Selv om jeg har valgt meg ut noen som virker mer interessante enn andre, så er fortsatt egentlig alt fortsatt interessant og jeg tar meg selv i å endre litt mening om hva jeg ønsker og hvilke høytalere som som jeg peker meg ut etter hvert som jeg leser innleggene og Googler det. F.eks det at lyden sprer seg ut og man ikke trenger å sitte i en "sweet spot" er ikke noe jeg har tenkt på.
Jeg må også få hørt hvertfall noen av forslagene slik at jeg får dannet meg et bilde. Må også få sjekket om en butikk ikke kan demonstere noen av beskriver som blir nevnt både her og andre steder - som at noe lyden oppleves som tynn, fyldig lyd, bassen er "boomy", bassen er løs osv.
Jeg får desverre hørt på noe som helst før i januar da de 2 foretningene som jeg skulle besøke i dag, hvor jeg håpet å kunne få hørt KEF høytalerene, viser seg å være nedlagt siden jeg var hjemme i fjor jul. Sånn er dessverre livet i distriktene. Hadde jeg bodd på Sørlandet og i nærheten hadde jeg nok takket ja til tilbudet Brightside!

Siden jeg ikke får kommet meg til butikk som selger høytalere før nyåret, har jeg begynt å se litt elektronikk siden dette er noe jeg også må få undersøkt nærmere dersom jeg ikke skulle ende opp med en aktiv høytaler.

Har sett litt på forsterkerene og omformerene som har blitt nevnt i tråden, men det er ikke så lett.
Jeg kommer ikke til å kjøre noe surround oppsett i nærmeste fremtid. Jeg tenker derfor at et vanlig 2.0 oppsett holder i starten. Om jeg skulle finne på å legge til høytalere for surround får jeg heller oppgradere når det blir aktuelt. :)

Det jeg ønsker er:

  • Alt av lyd fra TV(enten fra Netflix/HBO/Viaplay fra Playstationen eller "vanlig tv kanaler" fra dekoder) kommer fra høytalerene
  • Ha mulighet til å spille av fra Spotify
  • Ha mulighet til å spille av fra laptop
  • Kunne styre input og volum via håndkontroller

I tillegg til det som er nevnt i tråden har jeg også blitt tipset om Topping T60 forsterkere og Topping d30 som DAC som en budget setup i starten.
Det eneste jeg sliter litt med er at det virker som det er en receiver jeg burde ha for å kunne få det slik som jeg ønsker? Men en receiver har også innebygget amp og dac slik jeg har skjønt det, som kan være problematisk dersom den ikke spiller på lag med høytalerene jeg velger.

Er det ikke bare å kjøpe en omformer med nok innganger som jeg kobler alt til, og så kobler jeg forsterker og omformer sammen? Da har jeg muligheten for å bytte ut de individuelle delene som jeg måtte ønske?
 
Topp Bunn