Min første rør(ende) opplevelse + hjelp til HT

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Følger litt opp på denne tråden:
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi1;action=display;num=1141077360

Har nå altså Conrad-Johnson CAV 50 rørforsterker. Forskjellen fra Krell KAV 300i er i mine ører stor.

Det første jeg merker meg er at "dette høres utrolig behagelig ut". Først tenker man at det må komme av at noen av detaljene er borte. Men nei, alle detaljene er der.
Videre høres all musikken riktigere ut. En kontrabass høres ut som en kontrabass, og en gitar som en gitar. Med Krellen ville kontrabassen ha mer punch, men det er ikke en kontrabass i verden som klarer å etterligne Krellen, når kontrabassen spilles live.
Diskanten er tindrende klar og krispy, men aldri skarp. Mellomtonen er utrolig øhh...vibrerende, glødende, og også her er lyden deilig krispy. Jeg kan nesten se lyden snurre rundt i glassveggen på rørene.

Etter en stund går det opp for meg at det bare er utrolig gøy å høre på musikk. Merker det på kroppen, blir glad rett og slett. Dette er det sikreste beviset på at det er rør-lyden, og følelsen, jeg er ute etter, og som jeg nå har funnet. Etter å ha lyttet enda et par uker er jeg altså helt overbevist. Jeg er en rør-fyr, og jeg tviler på om jeg noensinne kommer til å kjøpe transistorforsterker igjen.
Takk til "Impulse" som gav meg det siste puffet!!

Har den første tiden brukt et par Mission M53, mens mine egne (se signatur) har vært til reparasjon. Disse koster veiledende 8000, er stygge som nøkken, men spiller absolutt brukbart.

På fredag fikk jeg beskjed fra Elkjøp om at høytalerne mine "didn´t make it". Dermed fikk jeg pengene igjen, og nå må jeg altså skaffe nye/brukte høytalere. Har i mellomtiden lånt meg et par Klipsch rf25, uten at de imponerer særlig.

Har lest en veldig interessant tråd her på sentralen, "Beste to-veis gulvstående 10000-20000", eller noe i den retning. Mange gode tips der. Må si at Proac virker veldig bra, og jeg føler at denne lydsignaturen kunne passe meg.

Noen som har tips til ht ut fra mitt utstyr?
Stativ, to-veis, tre-veis?
Omkring 15000 (BRUKT), kanskje litt mer...
Lytterom nå på 25 m2, men blir snart omkring 40 m2.

Skryt forøvrig gjerne av din egen ht, eller send pm med tilbud hvis du vil selge...
:D

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Jeg ville ha startet med å prøve ProAc D25 og Amphion Xenon. Tror begge kan være en god match til din foretreukne lydsignatur, samt at de begge er greie laster for din integrerte rørforsterker. Har selv integrert rørforsterker (JJ Electronic 828) og samme Lector CD spiller som deg. Selv om jeg ikke har noen av de to nevnte høyttalerne (og derfor langt mindre skal "pushe" dem på deg i eget salgsøyemed), er det de to som har fungert best (blant flere andre) i test/bruk hjemme i min egen stue!!!

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.169
Torget vurderinger
7
Lekker forsterker. Gratulerer med ny. Ta en prat med Trond hos maxwell import ang høyttalere. Han kan rør.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Fint innlegg, kjoenik. Din beskrivelse av lyttopplevelser samstemmer godt med egne cj-erfaringer. Vær imidlertid oppmersom på at det kreves mer av forsterkeren dess større lytterommet er. Ved måtelige lydtrykk skulle det være ok overskudd, spilleglede og pust i CAV50 og ProAc i denne lille stua. Men den store? Det tror jeg du bør teste før du handler.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Mange takk :D

Jeg håper ikke det blir noe problem med denne forsterkeren i den store stuen. Har ingen mulighet for å teste dette da ikke engang grunnmuren er ferdig...Men jeg krever ikke enorme lydtrykk.

Har tenkt litt på Proac D25 ja, Amphion Xenon kjenner jeg ikke. Men jeg synes å ha sett en tråd om denne ganske nylig. Må lese den!
Det er forøvrig en Proac Studio 3 til salgs på finn. Koster 11k. Skal visstnok være meget god, men den er altså fra slutten av 80-tallet.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Mange takk :D

Jeg håper ikke det blir noe problem med denne forsterkeren i den store stuen. Har ingen mulighet for å teste dette da ikke engang grunnmuren er ferdig...Men jeg krever ikke enorme lydtrykk.

Har tenkt litt på Proac D25 ja, Amphion Xenon kjenner jeg ikke. Men jeg synes å ha sett en tråd om denne ganske nylig. Må lese den!
Det er forøvrig en Proac Studio 3 til salgs på finn. Koster 11k. Skal visstnok være meget god, men den er altså fra slutten av 80-tallet.
Det er kjekt å lese at det går opp for stadig flere hvordan rørutstyr kan høyne gleden ved musikknytelse.
Har man først konvertert inn i rørenes verden er det skjelden noen vei tilbake, heldigvis....På 40m2 vil jeg tro at du trenger litt mer enn CJ CAV50, men det må jo prøves først.

Lykke til.

Samleren

Samleren

R

Rojoh

Gjest
Bare for nysgjerrighetens skyld: Hva er det du ikke helt liker med komboen Klipsch og C-J?

Mvh. Johan

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har den første tiden brukt et par Mission M53, mens mine egne (se signatur) har vært til reparasjon. Disse koster veiledende 8000, er stygge som nøkken, men spiller absolutt brukbart.
M53 kan jo dele meninger på design, men de ble jo årets høyttaler både her-og-der (ikke minst i HFN/RR) i 2004 da de kom.. så noen dårlig høyttaler er det iallefall ikke. Men de har en upfront spillestil, i stor kontrast til f.eks ProAc..

Mvh Vidar P

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Bare for nysgjerrighetens skyld: Hva er det du ikke helt liker med komboen Klipsch og C-J?

Mvh. Johan
Jeg har vansker med å beskrive det. Men etter å ha gått fra mission til klipsch, er det som om lyden har blitt litt syntetisk. Det høres ikke helt riktig ut. Er mindre organisk.
Da jeg hørte på dem de første 5 minuttene, og skrudde bra opp, tenkte jeg, wow dette var fett. Men etter dette klarer jeg ikke helt å holde entusiasmen oppe i samme grad som med mission.
Dessuten synes jeg diskanten er litt skingrende sammenliknet med mission m53.

Vidar P,

Visste ikke at de hadde vunnet pris, selv om det ikke overrasker meg, prisen tatt i betraktning.
Overrasker meg litt at du karakteriserer lyden som upfront. Det er ikke det inntrykket jeg har. Men jeg har temmelig tynt sammenligningsgrunnlag.

Nå ble jeg forvirret. Tror ikke jeg vil ha noe som er mer tilbakelent enn mission m53.
Musikaliteten og behageligheten er de viktigste parametrene for meg. Håper jeg kan få begge deler.

Hva med en brukt living voice? Er de mulig å oppdrive?

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Ja, jeg har hørt om disse. Fått veldig god omtale i diverse magasiner, lillebroren RS6 også.
Garantert ingen forhandler i Bergen... :p

R

Rojoh

Gjest
Hvilken musikk spiller du mest av? Synes du Mission'ene har riktig "presentasjon" - friskhet/driv/godfot? Eller kunne du tenke deg litt mer rom/dybde/klang/landskap? (Mangler liksom litt ord når lyd skal beskrives... :-/)

Edit: Ser at du sier litt om hva du liker. Jeg har jo nylig hatt en ganske heftig opplevelse med C-J + Triangle. Ikke nøytralt, men sabla moro. Må nok testes ut før man bestemmer seg.

Mvh. Johan

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Hvilken musikk spiller du mest av? Synes du Mission'ene har riktig "presentasjon" - friskhet/driv/godfot? Eller kunne du tenke deg litt mer rom/dybde/klang/landskap? (Mangler liksom litt ord når lyd skal beskrives... :-/)

Edit: Ser at du sier litt om hva du liker. Jeg har jo nylig hatt en ganske heftig opplevelse med C-J + Triangle. Ikke nøytralt, men sabla moro. Må nok testes ut før man bestemmer seg.

Mvh. Johan
Haha, velger definitivt friskhet, driv og godfot.
Hører på det meste av musikk, men ekstra mye jazz nå for tiden...

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Ja, jeg har hørt om disse. Fått veldig god omtale i diverse magasiner, lillebroren RS6 også.
Garantert ingen forhandler i Bergen... :p
Monitor Audio ble kjøpt hos Musik-Magazinet i Bergen.
Snakk med Petter eller Thorbjørn, de husker det nok.

Importør er HiFi huset i Bærum.

Samleren

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Monitor Audio ble kjøpt hos Musik-Magazinet i Bergen.
Snakk med Petter eller Thorbjørn, de husker det nok.

Importør er HiFi huset i Bærum.

Samleren
Ok,

Vet ikke tilfeldigvis om det er noen som forhandler Spendor i Bergen? Synes S5e virker spennende.
Forøvrig så er jeg nok først og fremst ute etter å kjøpe brukt. Selv om man da oftest ikke kan lytte først.
Man får jo dobbelt så mye for pengene, gjør man ikke... ::)

R

Rojoh

Gjest
Jeg kan nok forestille meg at Monitor Audio også vil låte bra i denne sammenhengen - kanskje bedre enn Triangle hvis det er en del akustisk på menyen.

Mvh. Johan

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Hørte på Spendor på HiFi show i Bristol sammen med NAIM utstyr. Meget bra for å være messelyd. Men tror de trenger mere effekt enn Monitor Audio som jo har en sympatisk nypris her i Norge. Kjenner ikke til Norsk importør på Spendor.

Samleren

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Ser at Spendor S5e koster 18500,- (SEK) i sverige.
Takk for tipsene.
Får følge med på bruktbørsen:)

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
1
skal du fylle en stue på 40kvm så har en kollega av meg hørt en cav50 i 55kvm stue på ett sett proac d38 , og iflg han var det "sjokkbra". Du kan ikke ha noe "pinglegreier" mht høytalerer i et såpass stort rom. Tips: sjekk ut Proac 3.8 som står til salgs på bruktbørsem !(ps:jeg har selv ikke proac , om noen her tror jeg skal selge.....)
mvh

H

hobby

Gjest
Kan samstemme i at Proac er bra greier!! (Er heller ikke Proac selger, men fornøyd Proac eier!)

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Interessant Haden!
Skal undersøke.

Ellers noen som har hørt Living Voice "auditorium". eller Coincident høytalere?
Skal være lettdrevne saker...

Har nå undersøkt 3.8...og det er nok litt utenfor budsjettrammene. Men kanskje det dukker opp noe 25, eller 2,5... ::)

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
1
jepp , en kompis av meg hadde disse living voice brukt på DIY 300b monoblokker 8w , men glem det i din stue på din str ! Ellers så var LV en ht med punch og ikke minst en masse spilleglede .

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
1
hifi har alltid en lei tendens til å komme utenfor budsjettrammene , så det er bare å kline til , du skal ha HT lenge , og kjøper du "feil" først , ja så er det på'n igjen altfor fort ;D

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Nja, du har vel kanskje litt rett der ja.
Men Proac Response D25 eller 2,5 skulle vel også duge...?

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
158
Ville lyttet litt på D15 også. Den kan jo bli liten, men jeg tror den er en veldig god match til 40-50 rørwatt. I tillegg har jeg sett flere av dem på bruktbørsen til vettug pris. Det er også en svært god høytaler, selv om den ikke rocker som D25. Kanskje vel så bra som 2,5 - men nå er jeg på tynn is...

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Ja, det har akkurat vært en D15 på forumet, men jeg mener den er solgt.

Har nettopp lest testen av Spendor S5e i sterophile:
http://www.stereophile.com/loudspeakerreviews/904spendor/index.html

Ellers fikk den jo også 5 stjerner i WhatHIFI 2005.

VidarP, er du der??
Hvordan får du dem fra Sverige?
Hvor mye ekstra koster det?
Er det noe poeng å gjøre det sammen?

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.387
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Carlsson høytalere er "a match made in heaven" sammen med rør!Sjekk den kombinasjonen før du tar en endelig avgjørelse......

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
En kompis har Vienna høytalere sammen med CJ. Utrolig bra kobinasjon!
Triangle lager også veldig gode og lettdrevne høytalere som kan være en meget god match.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Vienna er absolutt med i betraktningene, Bach Grand og Mozart Grand (mest den siste).

Venter fremdeles på SOEDAL sin vurdering av sistnevnte...

Carlsson ja...må jeg ikke ha to hjørner å plassere dem i da... ::) ;)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hei! Det kan se ut som om Spendor er verd å sjekke ut..de har laget rimelig legendariske høyttalere i en mannsalder,og det kan jo være "just your ticket",som det heter på de breddegrader. Ellers vet jeg av egen erfaring at både Triangle, Vienna og ikke minst Wilson-Benesch (snakk med Terje hos Audioaktøren!) låter usedvanlig fint sammen med forsterkeren din. Godt å høre at du er så fornøyd,forresten!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
..og får du tak i et par Living Voice...wow! Så at Haden mente de ikke kom til å passe med forsterkeren din i et såpass stort rom, der må jeg nok si jeg er uenig. Men bevares,det er du som skal leve med det du kjøper. Har du tenkt å få tapeten til å krølle seg på veggen,er det nok bare et velkonstruert hornsystem som duger...Lykke til i jakten din!

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Liker du Proac vil du elske mine Reference 3A høytalere, kjoenik.
Lf

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Må forøvrig si meg enig med siste taler! (men det vet du jo allerede!)

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Joda, jeg ringer deg i kveld ELEL6200 ;D

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Nja, du har vel kanskje litt rett der ja.
Men Proac Response D25 eller 2,5 skulle vel også duge...?
Hei, jeg hadde en CAV50 som lignet veldig på din ;) og den fungerte helt nydelig med ProAc Response 2.5. Litt booomy bass men alt kan jo ikke være perfekt. Diskant og mellomtone passet veldig godt med CAV50. D25 er kanskje en forbedring i bassen? 2.5 får du til en grei pris og jeg ville valgt samme høyttaler igjen dersom jeg skulle hatt en smekker 2-veis sak. Hyggelig at CAV50'en er havnet hos en som verdsetter denne perlen. Lykke til videre - rør er en av veiene til hifi-lykke :)

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Heisan Lexluthor,

Ja, kunne ikke blitt mer fornøyd. Savner ikke fjernkontrollen engang. Det sier jo litt ;D
Tanken på at jeg enda ikke har hørt noe i nærheten av det fulle potensialet til denne forsterkeren, det gir meg sommerfugler i magen!

Steinar_R

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
15
Hei.

Hvis det er så at du holder til i Bergen /omegn ,ta kontakt med Frode her på forumet og hør litt på Oris hornene hans som et alternativ til det som har blitt listet opp hittil.(Håper det er greit Frode ;-) )
Ta en titt her:http://www.bd-design.nl/,nærmere bestemt på Quasar Mk2, dipol med atkiv basseksjon,passer ypperlig til rørforsterkere.Det er visst en norsk forhandler/importør men jeg husker ikke navnet i farten.

Mvh

Steinar_R
;) ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har nettopp lest testen av Spendor S5e i sterophile:
http://www.stereophile.com/loudspeakerreviews/904spendor/index.html

Ellers fikk den jo også 5 stjerner i WhatHIFI 2005.

VidarP, er du der??
Hvordan får du dem fra Sverige?
Hvor mye  ekstra koster det?
Er det noe poeng å gjøre det sammen?
Må vel forsøke å belyse etpar saker her; M53 er IKKE tilbakelent i britisk kontekst. Ingen Mission-høyttalere har noen gang vært særlig laidback, de fleste er litt upfront.
Begrepsdefinisjon? Vanskelig, men om man tenker seg at en upfront høyttaler plasserer deg på de første radene i salen, mens en laidback en plasserer deg laangt bak i salen, så er det omtrent hva jeg mener.

Mission plasserer deg nokså langt frem i salen, omlag på rad med Monitor Audio's modeller. Dette er ikke veldig modellavhengig, hos disse produsentene har det en tendens til å være en egen "huslyd" som de er tro mot.

Om du ikke vil ha mer tilbakelente høyttalere enn Mission, så vil ikke ProAc være noe du bør kjøpe uhørt! De er vanligvis tilbaketrukne, og utøver sin kunst på annen måte enn å slenge den i fjeset på deg.
Spendor'er har tradisjonelt vært svært behagelige høyttalere å lytte til, med en aldeles utpreget nøytralitet og naturlighet. Men de har ikke vært veldig "kjappe" og swingende, men det har forandret seg med den nye Se-linjen som tilfører drama, skala, dynamikk og rytme til de klassiske Spendor-egenskapene. Nettopp dette er det pressen elsker med de nye Se-høyttalerne; pressen og publikum har jo alltid elsket de for sine gode naturlige egenskaper, og er nå følgelig henrykt over at de ikke behøver å betale en pris i manglende dynamikk og rytme for å nyte deres egenskaper.

Monitor Audio har jo en egen evne til å lage høyttalere som trollbinder med sin rytmesans, nesten overnaturlige klarhet og åpenhet uten å være "lys", men jeg ville nok ha sett på GR og GS-seriene dersom det var gulvståere jeg var ute etter, de er betydelig bedre enn S og RS-seriens gulvståere.

Linn lager jo glimrende høyttalere; de har "pungbass", enorme kommunikasjonsevner og spiller virkelig musikk slik at du glemmer lyden... men de er svært avhengige av riktig elektronikk (=Linn, Naim, Audiolab, Exposure, Cyrus oa) og mye fininnstilling for å låte bra, og så må man ikke ha et problem med en viss tørrhet i klangen.

Håper at mine betraktninger på disse høyttalerne kan være til hjelp.

Mvh Vidar P

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Vidar P,

Takk for oppklaring av endel begreper!

Mitt problem er nok at jeg har hørt for få høytalere, og at mine oppfatninger av diverse begreper mest er et resultat av min egen fantasi og assosiasjonsevne.
F.eks, de assosiasjonene jeg får når du skriver "pungbass", er sannsynligvis (forhåpentlivis) ikke de samme som du får når du bruker dette begrepet.

Jeg må bare stole på det andre mener og synser, og det har hjulpet meg veldig bra frem til nå. Og så bruke magefølelsen til slutt.

Du beskriver egenskapene til disse høytalerne på en lett forståelig måte, og igjen må jeg si at Spendor S5e frister veldig. Behagelige, naturlige, svingende, og rytmiske. Trenger man mer enn det?
Og det er jo enighet om dette i flere store magasiner...

Steinar P,

De eneste hornene jeg kan se for meg, er de som ville vokst ut i panna på samboeren min hvis jeg hadde kommet hjem med noen sånne tubaer ;D ...selv om Quasar var litt mer diskret.
Men det hadde jo vært veldig spennende å høre noe slikt en gang. Kanskje Frode vil ha en klubbkveld for Bergen Lydlaug...? ;)

Topp Bunn